ORDONANTA nr. 15 din 29 ianuarie 1998privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Institutului European din România
Publicat în
MONITORUL OFICIAL nr. 40 din 30 ianuarie 1998
În temeiul art. 1 lit. s) din Legea nr. 221/1997 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,Guvernul României emite următoarea ordonanţa: + Capitolul 1 Dispoziţii generale + Articolul 1 (1) Se înfiinţează Institutul European din România, instituţie publică sub autoritatea Guvernului, cu personalitate juridică. (2) Institutul European din România contribuie la elaborarea de elemente de fundamentare a politicii Guvernului şi la implementarea activităţilor de construcţie instituţională în domeniul integrării europene. (3) Institutul European din România are sediul în municipiul Bucureşti. + Capitolul 2 Atribuţiile Institutului European din România + Articolul 2Principalele obiective ale Institutului European din România sunt: a) participarea la elaborarea elementelor de fundamentare a politicilor în domeniul integrării europene; b) aplicarea politicilor construcţiei instituţionale în domeniul integrării europene; c) contribuţia la dezvoltarea spiritului şi valorilor europene. + Articolul 3Pentru realizarea acestor obiective, Institutul European din România are următoarele atribuţii: a) coordonează, elaborează sau contractează, la cererea Guvernului, ministerelor şi a altor instituţii publice, studii de impact privind aderarea României la Uniunea Europeană; b) concepe, contractează şi coordonează proiecte de formare profesională în domeniul integrării europene; c) contractează şi coordonează proiecte de traducere a legislaţiei europene în limba română şi a legislaţiei româneşti în limbile europene; d) concepe şi coordonează acţiuni în domeniul formării şi constientizarii la nivelul administraţiei publice, al cercurilor de afaceri şi al opiniei publice, având ca obiectiv promovarea valorilor şi spiritului european, prin organizarea de conferinţe, seminarii, mese rotunde şi alte asemenea; e) coordonează, executa, contractează şi/sau publică studii, traduceri, materiale de informare şi lucrări de referinţa în domeniul integrării europene; f) prezintă Guvernului, prin intermediul Departamentului pentru Integrare Europeană, rapoarte de analiza a situaţiei, tabele de corespondenta şi evaluarea modului de implementare a legislaţiei armonizate; g) implementeaza programe în domeniul sau de activitate, încredinţate de Guvern şi de Comisia Europeană sau de alţi donatori, pe bază de memorandumuri de înţelegere; h) largeste cooperarea cu Ministerul Educaţiei Naţionale, cu Ministerul Culturii şi cu alte instituţii similare din ţara şi din străinătate, în realizarea obiectivelor sale. + Articolul 4Structura organizatorică şi alte atribuţii ale Institutului European din România se stabilesc prin statutul Institutului European din România, cu respectarea prevederilor art. 3. + Articolul 5Institutul European din România asigura în exclusivitate, fără plata, în condiţiile legii, servicii, în conformitate cu atribuţiile prevăzute la art. 3 şi 4, organelor administraţiei publice centrale şi locale şi instituţiilor publice, pe baza prioritatilor stabilite de Departamentul pentru Integrare Europeană şi în limita resurselor financiare disponibile. + Articolul 6Institutul European din România poate să contracteze, în condiţiile legii, prestarea unor servicii cu prestatori din sectorul public sau privat în domeniul sau de activitate. + Capitolul 3 Organizarea, funcţionarea şi conducerea Institutului European din România + Articolul 7Institutul European din România este condus de un consiliu de administraţie. + Articolul 8 (1) Consiliul de administraţie al Institutului European din România este alcătuit din 7 membri, după cum urmează:- preşedintele consiliului de administraţie şi alţi doi membri, numiţi de primul-ministru, la propunerea Departamentului pentru Integrare Europeană; şi- câte un membru numit de Academia Română, Ministerul Educaţiei Naţionale, organizaţiile patronale reprezentative la nivel naţional şi, respectiv, de organizaţiile sindicale reprezentative la nivel naţional. (2) Un reprezentant al delegaţiei Comisiei Europene în România poate avea calitatea de observator pe lângă Consiliul de administraţie al Institutului European din România. (3) Sunt reprezentative, la nivel naţional, confederatiile naţionale sindicale care îndeplinesc condiţiile prevăzute de Legea nr. 130/1996 privind contractul colectiv de muncă, cu modificările ulterioare. (4) În cazul membrilor numiţi de către organizaţiile patronale şi sindicale, numirea se va face prin consens de către organizaţiile patronale şi confederatiile sindicale reprezentative la nivel naţional. + Articolul 9Atribuţiile consiliului de administraţie sunt stabilite prin statutul Institutului European din România. + Articolul 10 (1) Durata mandatului membrilor consiliului de administraţie este de 4 ani. (2) Pe durata mandatului, membrii consiliului de administraţie pot fi revocaţi de către cei care i-au numit. (3) În cazul vacantarii locurilor din consiliul de administraţie, ca urmare a demisiei, revocării sau decesului, se vor numi noi membri până la terminarea mandatului iniţial. + Articolul 11 (1) Consiliul de administraţie se întruneşte trimestrial sau ori de câte ori este nevoie, la cererea preşedintelui sau a unei treimi din numărul membrilor săi. (2) Consiliul de administraţie funcţionează în mod legal în prezenta a două treimi din numărul membrilor săi. (3) Hotărârile consiliului de administraţie se adoptă cu votul a cel puţin două treimi din numărul membrilor prezenţi. (4) În cadrul primei sale reuniuni, consiliul de administraţie aproba statutul Institutului European din România. Consiliul de administraţie analizează şi aproba planul anual de activitate. + Articolul 12 (1) Conducerea operativă a activităţii Institutului European din România se exercită de către un director general. (2) Directorul general al Institutului European din România este numit de către consiliul de administraţie, la recomandarea preşedintelui consiliului de administraţie. (3) Mandatul directorului general poate inceta prin demisie, prin revocare de către consiliul de administraţie sau din alte cauze prevăzute de lege. (4) Directorul general al Institutului European din România prezintă consiliului de administraţie rapoarte anuale privind activitatea desfăşurată. + Articolul 13 (1) Directorul general reprezintă Institutul European din România în relaţiile cu terţii. (2) Atribuţiile directorului general sunt prevăzute în statutul Institutului European din România. + Articolul 14 (1) Institutul European din România are un număr de 40 de posturi, dintre care 35 de specialitate. (2) Personalul Institutului European din România, cu excepţia directorului general, este angajat prin concurs. + Articolul 15 (1) Prin decizia directorului general se constituie Consiliul ştiinţific consultativ, care contribuie la elaborarea strategiei pe termen mediu şi lung şi a programelor anuale de activitate ale Institutului European din România. (2) Consiliul ştiinţific consultativ este format din maximum 9 membri. Membrii Consiliului ştiinţific consultativ sunt personalităţi de prestigiu în domeniile pe care le reprezintă. (3) Atribuţiile Consiliului ştiinţific consultativ sunt stabilite prin statutul Institutului European din România. (4) Dispoziţiile art. 11 se aplică în mod corespunzător şi în cazul membrilor Consiliului ştiinţific consultativ. + Capitolul 4 Dispoziţii finale + Articolul 16Finanţarea activităţilor Institutului European din România se face din fondurile provenite din programele guvernamentale de asistenţa externa, convenite cu donatorii prin memorandumuri de finanţare şi memorandumuri de înţelegere, din alocaţii proprii de la bugetul de stat, cat şi din alte surse dobândite de institut în condiţiile dispoziţiilor legale în vigoare. + Articolul 17Institutul European din România poate dobândi bunuri mobile şi imobile din subvenţii, donaţii sau din alte surse, în condiţiile legii. + Articolul 18 (1) Încadrarea personalului se face corespunzător funcţiilor prevăzute în anexa nr. 8 la Legea nr. 40/1991, republicată, cu modificările ulterioare, cu salarii de baza mai mari cu 45% faţă de cele prevăzute în aceasta. (2) Personalul de specialitate poate beneficia, în afară drepturilor salariale stabilite potrivit legii, de un salariu personal al cărui cuantum nu poate depăşi nivelul salariului de baza corespunzător încadrării. Salariul personal nu se cuprinde în salariul de baza, dar se ia în calcul la stabilirea drepturilor şi obligaţiilor care se determina în raport cu venitul salarial. (3) Criteriile pe baza cărora se acordă salariul personal se vor stabili prin decizie a consiliului de administraţie. + Articolul 19Personalul preluat de către Institutul European din România, din administraţia publică, se considera transferat. + Articolul 20Membrii consiliului de administraţie care participa la reuniuni beneficiază de o indemnizaţie de şedinţa de 10% din salariul de baza lunar al directorului general. Totalul sumelor cuvenite unui membru al consiliului de administraţie, ca urmare a participării la reuniuni, nu poate depăşi, într-o luna, 20% din salariul de baza lunar al directorului general. + Articolul 21Pentru activitatea desfăşurată, membrii Consiliului ştiinţific consultativ sunt remuneraţi trimestrial cu o indemnizaţie echivalenta cu salariul de baza lunar al unui director din cadrul Institutului European din România. + Articolul 22Institutul European din România prezintă anual Guvernului raportul de activitate şi raportul financiar. + Articolul 23Statutul Institutului European din România se elaborează şi se supune aprobării consiliului de administraţie în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe.PRIM-MINISTRUVICTOR CIORBEAContrasemnează:---------------Ministru delegat pe lângă primul-ministrupentru integrare europeană,Alexandru Herleap. Ministrul afacerilor externe,Lazar Comanescu,secretar de statp. Ministrul finanţelor,Valentin Lazea,secretar de statMinistru de stat,ministrul muncii şiprotecţiei sociale,Alexandru AthanasiuMinistrul educaţiei naţionale,Andrei Marga-------
EMITENT |
În temeiul art. 1 lit. s) din Legea nr. 221/1997 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,Guvernul României emite următoarea ordonanţa: + Capitolul 1 Dispoziţii generale + Articolul 1 (1) Se înfiinţează Institutul European din România, instituţie publică sub autoritatea Guvernului, cu personalitate juridică. (2) Institutul European din România contribuie la elaborarea de elemente de fundamentare a politicii Guvernului şi la implementarea activităţilor de construcţie instituţională în domeniul integrării europene. (3) Institutul European din România are sediul în municipiul Bucureşti. + Capitolul 2 Atribuţiile Institutului European din România + Articolul 2Principalele obiective ale Institutului European din România sunt: a) participarea la elaborarea elementelor de fundamentare a politicilor în domeniul integrării europene; b) aplicarea politicilor construcţiei instituţionale în domeniul integrării europene; c) contribuţia la dezvoltarea spiritului şi valorilor europene. + Articolul 3Pentru realizarea acestor obiective, Institutul European din România are următoarele atribuţii: a) coordonează, elaborează sau contractează, la cererea Guvernului, ministerelor şi a altor instituţii publice, studii de impact privind aderarea României la Uniunea Europeană; b) concepe, contractează şi coordonează proiecte de formare profesională în domeniul integrării europene; c) contractează şi coordonează proiecte de traducere a legislaţiei europene în limba română şi a legislaţiei româneşti în limbile europene; d) concepe şi coordonează acţiuni în domeniul formării şi constientizarii la nivelul administraţiei publice, al cercurilor de afaceri şi al opiniei publice, având ca obiectiv promovarea valorilor şi spiritului european, prin organizarea de conferinţe, seminarii, mese rotunde şi alte asemenea; e) coordonează, executa, contractează şi/sau publică studii, traduceri, materiale de informare şi lucrări de referinţa în domeniul integrării europene; f) prezintă Guvernului, prin intermediul Departamentului pentru Integrare Europeană, rapoarte de analiza a situaţiei, tabele de corespondenta şi evaluarea modului de implementare a legislaţiei armonizate; g) implementeaza programe în domeniul sau de activitate, încredinţate de Guvern şi de Comisia Europeană sau de alţi donatori, pe bază de memorandumuri de înţelegere; h) largeste cooperarea cu Ministerul Educaţiei Naţionale, cu Ministerul Culturii şi cu alte instituţii similare din ţara şi din străinătate, în realizarea obiectivelor sale. + Articolul 4Structura organizatorică şi alte atribuţii ale Institutului European din România se stabilesc prin statutul Institutului European din România, cu respectarea prevederilor art. 3. + Articolul 5Institutul European din România asigura în exclusivitate, fără plata, în condiţiile legii, servicii, în conformitate cu atribuţiile prevăzute la art. 3 şi 4, organelor administraţiei publice centrale şi locale şi instituţiilor publice, pe baza prioritatilor stabilite de Departamentul pentru Integrare Europeană şi în limita resurselor financiare disponibile. + Articolul 6Institutul European din România poate să contracteze, în condiţiile legii, prestarea unor servicii cu prestatori din sectorul public sau privat în domeniul sau de activitate. + Capitolul 3 Organizarea, funcţionarea şi conducerea Institutului European din România + Articolul 7Institutul European din România este condus de un consiliu de administraţie. + Articolul 8 (1) Consiliul de administraţie al Institutului European din România este alcătuit din 7 membri, după cum urmează:- preşedintele consiliului de administraţie şi alţi doi membri, numiţi de primul-ministru, la propunerea Departamentului pentru Integrare Europeană; şi- câte un membru numit de Academia Română, Ministerul Educaţiei Naţionale, organizaţiile patronale reprezentative la nivel naţional şi, respectiv, de organizaţiile sindicale reprezentative la nivel naţional. (2) Un reprezentant al delegaţiei Comisiei Europene în România poate avea calitatea de observator pe lângă Consiliul de administraţie al Institutului European din România. (3) Sunt reprezentative, la nivel naţional, confederatiile naţionale sindicale care îndeplinesc condiţiile prevăzute de Legea nr. 130/1996 privind contractul colectiv de muncă, cu modificările ulterioare. (4) În cazul membrilor numiţi de către organizaţiile patronale şi sindicale, numirea se va face prin consens de către organizaţiile patronale şi confederatiile sindicale reprezentative la nivel naţional. + Articolul 9Atribuţiile consiliului de administraţie sunt stabilite prin statutul Institutului European din România. + Articolul 10 (1) Durata mandatului membrilor consiliului de administraţie este de 4 ani. (2) Pe durata mandatului, membrii consiliului de administraţie pot fi revocaţi de către cei care i-au numit. (3) În cazul vacantarii locurilor din consiliul de administraţie, ca urmare a demisiei, revocării sau decesului, se vor numi noi membri până la terminarea mandatului iniţial. + Articolul 11 (1) Consiliul de administraţie se întruneşte trimestrial sau ori de câte ori este nevoie, la cererea preşedintelui sau a unei treimi din numărul membrilor săi. (2) Consiliul de administraţie funcţionează în mod legal în prezenta a două treimi din numărul membrilor săi. (3) Hotărârile consiliului de administraţie se adoptă cu votul a cel puţin două treimi din numărul membrilor prezenţi. (4) În cadrul primei sale reuniuni, consiliul de administraţie aproba statutul Institutului European din România. Consiliul de administraţie analizează şi aproba planul anual de activitate. + Articolul 12 (1) Conducerea operativă a activităţii Institutului European din România se exercită de către un director general. (2) Directorul general al Institutului European din România este numit de către consiliul de administraţie, la recomandarea preşedintelui consiliului de administraţie. (3) Mandatul directorului general poate inceta prin demisie, prin revocare de către consiliul de administraţie sau din alte cauze prevăzute de lege. (4) Directorul general al Institutului European din România prezintă consiliului de administraţie rapoarte anuale privind activitatea desfăşurată. + Articolul 13 (1) Directorul general reprezintă Institutul European din România în relaţiile cu terţii. (2) Atribuţiile directorului general sunt prevăzute în statutul Institutului European din România. + Articolul 14 (1) Institutul European din România are un număr de 40 de posturi, dintre care 35 de specialitate. (2) Personalul Institutului European din România, cu excepţia directorului general, este angajat prin concurs. + Articolul 15 (1) Prin decizia directorului general se constituie Consiliul ştiinţific consultativ, care contribuie la elaborarea strategiei pe termen mediu şi lung şi a programelor anuale de activitate ale Institutului European din România. (2) Consiliul ştiinţific consultativ este format din maximum 9 membri. Membrii Consiliului ştiinţific consultativ sunt personalităţi de prestigiu în domeniile pe care le reprezintă. (3) Atribuţiile Consiliului ştiinţific consultativ sunt stabilite prin statutul Institutului European din România. (4) Dispoziţiile art. 11 se aplică în mod corespunzător şi în cazul membrilor Consiliului ştiinţific consultativ. + Capitolul 4 Dispoziţii finale + Articolul 16Finanţarea activităţilor Institutului European din România se face din fondurile provenite din programele guvernamentale de asistenţa externa, convenite cu donatorii prin memorandumuri de finanţare şi memorandumuri de înţelegere, din alocaţii proprii de la bugetul de stat, cat şi din alte surse dobândite de institut în condiţiile dispoziţiilor legale în vigoare. + Articolul 17Institutul European din România poate dobândi bunuri mobile şi imobile din subvenţii, donaţii sau din alte surse, în condiţiile legii. + Articolul 18 (1) Încadrarea personalului se face corespunzător funcţiilor prevăzute în anexa nr. 8 la Legea nr. 40/1991, republicată, cu modificările ulterioare, cu salarii de baza mai mari cu 45% faţă de cele prevăzute în aceasta. (2) Personalul de specialitate poate beneficia, în afară drepturilor salariale stabilite potrivit legii, de un salariu personal al cărui cuantum nu poate depăşi nivelul salariului de baza corespunzător încadrării. Salariul personal nu se cuprinde în salariul de baza, dar se ia în calcul la stabilirea drepturilor şi obligaţiilor care se determina în raport cu venitul salarial. (3) Criteriile pe baza cărora se acordă salariul personal se vor stabili prin decizie a consiliului de administraţie. + Articolul 19Personalul preluat de către Institutul European din România, din administraţia publică, se considera transferat. + Articolul 20Membrii consiliului de administraţie care participa la reuniuni beneficiază de o indemnizaţie de şedinţa de 10% din salariul de baza lunar al directorului general. Totalul sumelor cuvenite unui membru al consiliului de administraţie, ca urmare a participării la reuniuni, nu poate depăşi, într-o luna, 20% din salariul de baza lunar al directorului general. + Articolul 21Pentru activitatea desfăşurată, membrii Consiliului ştiinţific consultativ sunt remuneraţi trimestrial cu o indemnizaţie echivalenta cu salariul de baza lunar al unui director din cadrul Institutului European din România. + Articolul 22Institutul European din România prezintă anual Guvernului raportul de activitate şi raportul financiar. + Articolul 23Statutul Institutului European din România se elaborează şi se supune aprobării consiliului de administraţie în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe.PRIM-MINISTRUVICTOR CIORBEAContrasemnează:---------------Ministru delegat pe lângă primul-ministrupentru integrare europeană,Alexandru Herleap. Ministrul afacerilor externe,Lazar Comanescu,secretar de statp. Ministrul finanţelor,Valentin Lazea,secretar de statMinistru de stat,ministrul muncii şiprotecţiei sociale,Alexandru AthanasiuMinistrul educaţiei naţionale,Andrei Marga-------