ORDIN nr. 2.051 din 28 noiembrie 1997privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea prevederilor din Ordonanţa Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creanţelor bugetare, aprobată şi modificată prin Legea nr. 108/1996, modificată şi completată prin Ordonanţa Guvernului nr. 53/1997, referitoare la compensarea, restituirea şi scăderea pentru cauze de insolvabilitate a obligaţiilor bugetare
EMITENT
  • MINISTERUL FINANŢELOR
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 55 din 9 februarie 1998



    Ministru de stat, ministrul finanţelor,având în vedere dispoziţiile referitoare la compensarea, restituirea şi scăderea pentru cauze de insolvabilitate din Ordonanţa Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creanţelor bugetare, aprobată şi modificată prin Legea nr. 108/1996, modificată şi completată prin Ordonanţa Guvernului nr. 53/1997,în baza prevederilor art. 109 din Ordonanţa Guvernului nr. 11/1996 şi ale art. 12 din Hotărârea Guvernului nr. 447/1997 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanţelor,emite următorul ordin:  +  Articolul 1Se aprobă Normele metodologice pentru aplicarea prevederilor din Ordonanţa Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creanţelor bugetare, aprobată şi modificată prin Legea nr. 108/1996, modificată şi completată prin Ordonanţa Guvernului nr. 53/1997, referitoare la compensarea, restituirea şi scăderea pentru cauze de insolvabilitate a obligaţiilor bugetare, prezentate în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.  +  Articolul 2Direcţia generală de colectare a veniturilor statului şi de aplicare a executării silite, Direcţia generală a trezoreriei, Direcţia Generală a Vamilor şi unităţile sale teritoriale, direcţiile generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene şi a municipiului Bucureşti şi unităţile subordonate vor lua măsuri pentru aducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.  +  Articolul 3Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României.p. Ministru de stat,ministrul finanţelor,Corneliu Eugeniu Gorcea,secretar de stat  +  AnexăNORME METODOLOGICEpentru aplicarea prevederilor din Ordonanţa Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creanţelor bugetare, aprobată şi modificată prin Legea nr. 108/1996, modificată şi completată prin Ordonanţa Guvernului nr. 53/1997, referitoare la compensarea, restituirea şi scăderea pentru cauze de insolvabilitate a obligaţiilor bugetare1. Referitor la art. 86-----------------------1.1. Compensarea este o procedură de stingere a obligaţiilor bugetare ce intervine în situaţia în care acelaşi contribuabil, persoana fizica sau juridică, are, pe de o parte, obligaţii de plată la buget, iar pe de altă parte are de primit sume plătite în plus, de rambursat ori de restituit, după caz, de la buget.1.2. Sunt abilitate sa procedeze la compensarea, restituirea şi scăderea pentru cauze de insolvabilitate a obligaţiilor bugetare următoarele organe, denumite în continuare organe de specialitate competente: a) direcţiile de impozite şi taxe din cadrul direcţiilor generale ale finanţelor publice şi controlului financiar de stat judeţene şi a municipiului Bucureşti, precum şi organele teritoriale subordonate; b) direcţiile regionale vamale, pentru obligaţiile bugetare determinate de organele vamale.Compensarea, restituirea şi scăderea, pentru cauze de insolvabilitate, a obligaţiilor bugetare ale debitorilor (plătitorilor) se efectuează de către organele de specialitate prevăzute la alineatul precedent, în a căror rază teritorială se afla domiciliul sau sediul acestora, unde sunt luati în evidenta fiscală ori unde s-a făcut plata, după caz.1.3. Restituirea sumelor plătite în plus se face în următoarele cazuri:- plătitorul nu are alte obligaţii bugetare restante din anii precedenti sau din anul curent;- după compensare mai rămân sume plătite în plus, iar plătitorul nu mai are debite de achitat şi nici nu solicita compensarea acestor sume cu obligaţii bugetare viitoare;- plata s-a efectuat eronat la alt organ fiscal.1.4. Restituirea sumelor plătite în plus se va efectua la cererea plătitorului, pentru orice suma, cu respectarea regulilor menţionate la pct. 3.2. şi 3.3. şi în baza referatului aprobat de conducerea organelor de specialitate competente, prevăzute la pct. 1.2., după caz.1.5. După aprobarea restituirii sumelor solicitate de contribuabili, persoane juridice, organul de specialitate competent va dispune restituirea sumelor respective trezoreriei teritoriale.În cazul contribuabililor, persoane fizice, restituirea sumelor aprobate se efectuează în numerar, prin casieria trezoreriei, direct persoanei fizice în cauza sau prin mandat poştal, după caz.Efectuarea operaţiunilor de compensare sau de restituire a taxelor de timbru se face în conformitate cu reglementările legale în materie.2. Referitor la art. 87-----------------------Sumele plătite în plus de contribuabil sau cele de rambursat ori de restituit, după caz, prevăzute la pct. 1.1, se compensează cu obligaţii de plată fiscale şi nefiscale, către bugetul de stat şi bugetele locale, precum şi către fondurile speciale gestionate de Ministerul Finanţelor, în ordinea prevăzută la art. 8 din Ordonanţa Guvernului nr. 11/1996, modificat prin Ordonanţa Guvernului nr. 53/1997.3. Referitor la art. 88-----------------------3.1. Compensarea sumelor plătite în plus de contribuabili se face din oficiu sau la cererea acestora, de către organele de specialitate competente prevăzute la pct. 1.2, cu aprobarea conducerii acestora.3.2. Când compensarea sumelor plătite în plus se face la cererea contribuabilului, se au în vedere următoarele:- cererea să fie prezentată în cadrul termenului legal de prescripţie şi sa conţină expres suma plătită în plus şi cea solicitată a fi compensata;- existenta elementelor din care rezultă ca suma de compensat solicitată nu se cuvine, potrivit legii, bugetului;- documentele din care rezultă ca suma a fost plătită în contul veniturilor bugetare.Cererile vor fi examinate şi soluţionate în termen de 30 de zile de la data înregistrării.3.3. În vederea efectuării compensării, organele de specialitate competente întocmesc un dosar care va cuprinde următoarele documente:- cererea plătitorului, semnată personal sau de către împuternicit, în baza unei procuri legalizate, sau nota de constatare a organului de specialitate competent, în cazul compensării din oficiu;- pentru contribuabili, persoane fizice, o copie de pe rolul pe anul în curs şi de pe rolul în care a apărut plusul pentru veniturile cu debit sau documentul din care să rezulte operaţiunea de virare a sumei, în cazul celor fără debit;- nota de constatare a organului de control cu rezultatul verificării, în cazul restituirii de accize sau rambursarii de T.V.A., după caz, sau nota de constatare întocmită de organul de specialitate competent, ca urmare a cererii de compensare depuse pentru obligaţii bugetare, altele decât cele prevăzute mai sus.3.4. Rezultatul verificării se înscrie sub forma de referat pe cererea plătitorului şi se aproba de către conducătorul organului de specialitate competent, urmând ca pe baza acestuia să se întocmească documentul intitulat Nota privind compensarea impozitelor şi taxelor vărsate în plus la buget, conform modelului prezentat în anexa nr. 1, pe baza căruia compensarea să fie înregistrată atât în evidenta analitica a plătitorului, cat şi în contabilitatea trezoreriei.4. Referitor la art. 91-----------------------Dacă nu s-a solicitat compensarea şi/sau restituirea în termenul legal de prescripţie, sumele încasate în plus se virează în contul bugetar "Venituri din aplicarea prescripţiei extinctive" şi se scot din evidenta fiscală a plătitorului în baza dispoziţiilor scrise, date de conducătorul organului de specialitate competent.5. Referitor la art. 93-----------------------5.1. În aplicarea procedurii de constatare a stării de insolvabilitate, organele de specialitate competente sunt organele de executare prevăzute de Ordonanţa Guvernului nr. 11/1996, cu modificările ulterioare.5.2. În scopul declarării debitorilor în stare de insolvabilitate, organele de executare au următoarele obligaţii: a) sa verifice la domiciliul sau la sediul debitorilor, precum şi în alte locuri despre care au informaţii, situaţia materială a acestora, iar în cazul în care domiciliul sau sediul debitorului nu poate fi identificat, sa încheie despre acestea un proces-verbal; b) să solicite informaţii de la compartimentele de evidenta a populaţiei din cadrul Ministerului de Interne, de la oficiile registrului comerţului sau de la instanţele judecătoreşti, în vederea identificarii domiciliului sau a sediului debitorului, după caz. Dacă din informaţiile obţinute se constată că debitorul are un alt domiciliu sau sediu decât cel înscris în titlul executoriu, în limita competentelor, funcţionarii organului de executare se vor deplasa în acel loc şi vor consemna rezultatele verificării într-un proces-verbal; c) să solicite relaţii cu privire la situaţia materială a debitorului de la unităţile sau de la persoanele fizice unde acesta şi-a desfăşurat activitatea profesională sau lucrativă în ultimii 3 ani, în măsura în care acestea pot fi cunoscute; d) să solicite relaţii de la organele de executare în a căror rază teritorială s-a născut debitorul şi de la cele în a căror rază teritorială acesta a avut ultimul domiciliu, cu excepţia cazurilor în care locul naşterii şi cel al ultimului domiciliu nu pot fi cunoscute, precum şi de la organele de executare în a căror rază teritorială ori evidenta se afla sucursale, filiale sau puncte de lucru ale debitorului; e) să solicite de la organele şi persoanele abilitate informaţii cu privire la moştenitorii care au acceptat succesiunea debitorului decedat; f) sa verifice documentele de constituire şi de evidenta (statut, contract de societate, acte adiţionale de modificare a acestora, bilanţ contabil, balanţa lunară etc.), consemnand rezultatele verificării într-un proces-verbal; g) să solicite informaţii societăţilor bancare la care debitorul a avut sau are conturi deschise.5.3. Procesul-verbal de constatare a insolvabilitatii, conform modelului prezentat în anexa nr. 2, elaborat de Ministerul Finanţelor, insusit de şeful compartimentului de specialitate, avizat de compartimentul juridic din cadrul organului de executare sau din cadrul organului ierarhic superior, după caz, se supune spre aprobare conducătorului organului de executare. În aprobare acesta dispune, printr-o rezoluţie datată, scoaterea creanţei din evidenta curenta şi trecerea ei într-o evidenta separată, iar în cazul în care considera ca investigaţiile sunt incomplete, dispune măsurile care se impun.5.4. În cazul în care decesul debitorului survine înaintea începerii executării silite ori după încetarea ei şi se constată că nu au mai rămas bunuri, inclusiv cele exceptate de la urmărire, se procedează la scăderea definitivă a creanţelor bugetare din evidenta organului de executare, fără a mai fi trecute în evidenta separată.Dacă debitorul decedat are bunuri şi se constată că nu are moştenitori, se va proceda la stingerea obligaţiilor bugetare cu sumele obţinute din valorificarea bunurilor debitorului, realizată prin modalităţile prevăzute de Ordonanţa Guvernului nr. 11/1996, iar creanţele bugetare nerealizate vor fi scăzute conform alineatului precedent.5.5. Atunci când debitorul, persoana juridică, îşi încetează existenta, la plata obligaţiei bugetare este (sunt) obligată(e), potrivit art. 5 şi 12 din Ordonanţa Guvernului nr. 11/1996, persoana (persoanele) care a (au) preluat în totalitate sau în parte drepturile şi obligaţiile debitorului supus reorganizării.În situaţia prevăzută la alin. 1, organul de executare va proceda la scăderea din evidente a obligaţiilor bugetare datorate de debitorul care îşi încetează existenta, fără a mai fi înscrise în evidenta separată, va deschide evidenta şi va înscrie sumele în sarcina noilor debitori şi va proceda la aplicarea măsurilor de executare silită asupra acestora.6. Referitor la art. 94-----------------------6.1. Organele de executare sunt obligate sa urmărească situaţia debitorilor pe toată durata prescripţiei dreptului de a cere executarea silită, inclusiv în cazul în care în cursul acesteia este suspendat sau întrerupt. Verificarea situaţiei debitorului se va face cel puţin o dată pe an, repetandu-se, când este necesar, investigaţiile prevăzute la pct. 5.2.În cazurile în care se constată că debitorii au dobândit venituri sau bunuri urmaribile după constatarea stării de insolvabilitate, organele de executare vor lua măsurile necesare de redebitare a creanţei bugetare şi de executare silită.După îndeplinirea termenului de prescripţie a dreptului de a cere executarea silită, creanţele rămase nerealizate vor fi scăzute din evidentele organului de executare.  +  Anexa 1------- la normele metodologice -----------------------
                 
      D.G.F.P.C.F.S. A JUDEŢULUI ............/ A MUNICIPIULUI BUCUREŞTI ADMINISTRAŢIA FINANCIARĂ .............. CIRCUMSCRIPŢIA FISCALĂ ................ (PERCEPŢIA) Nr. de înregistrare ...................Aprobat Director, (Şef compartiment)
       
      NOTĂ privind compensarea impozitelor şi a taxelor vărsate în plus la buget
       
      Prin Referatul nr. .......................... din ....................... s─a aprobat compensarea veniturilor încasate în plus, cu obligaţii de plată scadente şi neachitate de către:
      ─ denumirea plătitorului ....................................................
      ─ adresa ....................................................................
      ─ codul fiscal ..............................................................
      I. Venituri încasate în plus, care se compensează în contul altor obligaţii de plată la buget (─)
      Contul venitului ......................lei ......................
         
      Contul venitului ......................lei ......................
         
      Contul venitului ......................lei ......................
      II. Venituri compensate în contul sumelor încasate în plus din impozite şi taxe (+)
      Contul venitului.......................lei ......................
         
      Contul venitului.......................lei ......................
         
      Contul venitului.......................lei ......................
       
      Şef serviciu,Întocmit,
        Organul de urmărire fiscală
       
        Trezoreria statului ......................................
        Înregistrat operaţiunile aprobate la pct. I şi II din notă
        Data ..........  
        Director,Şef serviciu (birou),
        Economist,  
        (Şef serviciu/compartiment)Control şi evidenţă venituri
     +  Anexa 2------- la normele metodologice -----------------------
                           
      MODEL
       
      MINISTERUL FINANŢELOR  D.G.F.P.C.F.S. A JUDEŢULUI ........../  MUNICIPIULUI BUCUREŞTI  Unitatea ..............................  Localitatea ............................  Str. ......................... nr. ....  Dosar de executare nr. ......./........   DataFuncţiaSemnătura
      Aprobat      
      Avizat      
      Verificat      
       
      PROCES─VERBAL de constatare a insolvabilităţii Încheiat astăzi ......... luna .......... anul .........
       
      În baza art. 93 alin. 1 din Ordonanţa Guvernului nr. 11/1996 privind executarea creanţelor bugetare, aprobată şi modificată prin Legea nr. 108/1996, cu modificările aduse prin Ordonanţa Guvernului nr. 53/1997,
      având în vedere că debitorul ..........., cu ultimul domiciliu/sediu cunoscut în localitatea .........., str. ......... nr. ....., blocul ....., scara ......, etajul ......, apartamentul ........, nr. rol/cod fiscal .............., a fost înscris în evidenţa fiscală cu următoarele obligaţii bugetare, conform titlurilor executorii .........., emise de ....................................:
      Natura obligaţiei bugetareTermenul de platăSuma datorată (lei)
      AnulLunaZiuaDebitMajorări de întârziere
                 
                 
                 
                 
                 
                 
      Pentru încasarea şi executarea silită a acestor sume s─au luat următoarele măsuri:
      ─ s─a comunicat înştiinţarea de plată nr. ......../...............;
      ─ s─a comunicat somaţia nr. ................................................;
      ─ s─a înfiinţat poprirea ...................................................;
      ─ s─a înfiinţat sechestrul asupra bunurilor mobile: ......................... ............................................................................;
      ─ s─au indisponibilizat următoarele bunuri imobile: ......................... ........................................................................... .
      În urma aplicării măsurilor prevăzute mai sus, debitorul figurează cu următoarele obligaţii bugetare:
      Natura obligaţiei bugetareTermenul de platăSuma datorată (lei)
      AnulLunaZiuaDebitMajorări de întârziere
                 
                 
                 
                 
                 
                 
      Pentru determinarea bunurilor şi veniturilor debitorului, s─au luat următoarele măsuri:
      a) s─au făcut cercetări la ultimul domiciliu/sediu cunoscut al debitorului şi s─a constatat că ............................................................... ...............................................................................;
      b) s─au solicitat relaţii de la compartimentele de evidenţă a populaţiei din cadrul Ministerului de Interne ori de la oficiile registrului comerţului sau dela instanţele judecătoreşti, după caz, şi s─a constatat că ................... ...............................................................................;
      c) s─au cerut relaţii de la unităţile sau de la persoanele fizice, unde debitorul şi─a desfăşurat activitatea în ultimii 3 ani şi s─a constatat că ..... ................................................................................ ...............................................................................;
      d) s─au cerut relaţii la organele de executare în raza cărora s─a născut debitorul sau a avut debitorul ultimul domiciliu/sediu, precum şi de la cele în a căror rază teritorială ori evidenţă se află sucursale sau puncte de lucru ale debitorului şi s─a constatat că ................................................ ...............................................................................; ...............................................................................;
      e) s─au solicitat de la organele şi persoanele abilitate informaţii cu privire la moştenitorii care au acceptat succesiunea debitorului decedat şi s─a constatat că ................................................................... ...............................................................................;
      f) s─au verificat documentele de înfiinţare şi de evidenţă (statut, contract de societate, acte adiţionale de modificare a acestora, bilanţ contabil, balanţă lunară etc.) şi s─a constatat că ............................................... ...............................................................................;
      g) s─au solicitat informaţii societăţilor bancare la care debitorul are conturi deschise şi s─a constatat că ........................................... ...............................................................................;
      h) s─au mai făcut următoarele cercetări: .................................... ...............................................................................;
      În urma cercetărilor şi constatărilor de mai sus rezultă că debitorul se încadrează în dispoziţiile art. 93 alin. 2 din Ordonanţa Guvernului nr. 11/1996 şi este insolvabil, întrucât*): ................................................ ...............................................................................;
      Prezentul proces─verbal s─a încheiat în ......... exemplare, din care ....... ...............................................................................; ...............................................................................;
       
        Organul de executare:
         
        Numele şi prenumele
        ............................
        Semnătura ..................
       
      Se anexează următoarele documente justificative: ............................ ................................................................................ ................................................................................
    -------------    *) 1. debitorul nu are venituri sau bunuri urmaribile; 2. când, după încetarea executării silite, pornită împotriva debitorului, rămân debite neachitate; 3. debitorul a dispărut sau a decedat fără sa lase avere; 4. debitorul nu este găsit la ultimul domiciliu sau sediu cunoscut şi, la acestea ori în alte locuri unde exista indicii ca a avut avere, nu se găsesc venituri sau bunuri urmaribile; 5. când, potrivit legii, debitorul, persoana juridică, îşi încetează existenta şi când au rămas neachitate obligaţii bugetare.-------------