ORDIN nr. 4.786 din 9 august 2011privind aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a Consiliului Naţional pentru Finanţarea Învăţământului Superior
EMITENT
  • MINISTERUL EDUCAŢIEI, CERCETĂRII, TINERETULUI ŞI SPORTULUI
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 573 din 11 august 2011



    În conformitate cu art. 217 alin. (1)-(3) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011,în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 536/2011 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului,ministrul educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului emite prezentul ordin.  +  Articolul 1Se aprobă Regulamentul de organizare şi funcţionare a Consiliului Naţional pentru Finanţarea Învăţământului Superior, denumit în continuare CNFIS, prezentat în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.  +  Articolul 2La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului nr. 4.175/2003 privind aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a Consiliului Naţional pentru Finanţarea Învăţământului Superior, precum şi orice altă dispoziţie contrară prezentului ordin.  +  Articolul 3Direcţia generală învăţământ superior, echivalarea şi recunoaşterea studiilor şi diplomelor, Direcţia generală economic, finanţe, resurse umane şi Unitatea Executivă pentru Finanţarea Învăţământului Superior şi a Cercetării, Dezvoltării şi Inovării duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin.  +  Articolul 4Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.Ministrul educaţiei,cercetării, tineretului şi sportului,Daniel Petru FuneriuBucureşti, 9 august 2011.Nr. 4.786.  +  Anexa REGULAMENTde organizare şi funcţionare a Consiliului Naţionalpentru Finanţarea Învăţământului Superior  +  Capitolul I Dispoziţii generale  +  Articolul 1Consiliul Naţional pentru Finanţarea Învăţământului Superior, denumit în continuare CNFIS, este un organism consultativ de nivel naţional, fără personalitate juridică, al Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului.  +  Articolul 2CNFIS îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu prevederile Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011.  +  Capitolul II Atribuţii  +  Articolul 3CNFIS propune Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului metodologia de finanţare a universităţilor, potrivit art. 219 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 1/2011, în concordanţă cu următoarele cerinţe: a) considerarea dezvoltării învăţământului superior ca responsabilitate publică şi a învăţământului, în general, ca prioritate naţională; b) asigurarea calităţii învăţământului superior la nivelul standardelor din Spaţiul european al învăţământului superior; c) formarea profesională şi dezvoltarea personală pentru integrarea în societatea democratică bazată pe cunoaştere; d) profesionalizarea resurselor umane în concordanţă cu diversificarea şi specializarea pieţei muncii; e) dezvoltarea învăţământului superior şi a cercetării ştiinţifice şi creaţiei artistice universitare pentru integrarea la vârf în viaţa ştiinţifică mondială.  +  Articolul 4CNFIS propune Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului alocarea, pe bază de contract, a sumelor pentru finanţarea de bază, finanţarea complementară şi finanţarea suplimentară, realizarea de obiective de investiţii, alocarea pe bază competiţională a fondurilor pentru dezvoltare instituţională, alocarea pe bază competiţională a fondurilor pentru incluziune, burse şi protecţia socială a studenţilor, potrivit art. 223 alin. (2) din Legea nr. 1/2011.  +  Articolul 5CNFIS stabileşte anual costul mediu per student echivalent, pe cicluri de studii, pe domenii de studii şi pe limbă de predare, potrivit art. 219 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 1/2011.  +  Articolul 6CNFIS elaborează anual, pe baza metodologiei de finanţare a universităţilor, procedurile de finanţare de bază a universităţilor prin granturi de studii calculate pe baza costurilor medii şi le propune spre aprobare Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului. Procedurile de finanţare de bază a universităţilor prin granturi de studii respectă principiul finanţării multianuale asigurate pe toată durata unui ciclu de studii, potrivit art. 223 din Legea nr. 1/2011.  +  Articolul 7CNFIS poate propune Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului domeniile de studii prioritare, care asigură dezvoltarea sustenabilă şi competitivă a societăţii, potrivit art. 223 alin. (4) din Legea nr. 1/2011.  +  Articolul 8CNFIS propune Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, în vederea finanţării preferenţiale, programele de studii de master şi doctorat în ştiinţe şi tehnologii avansate, cele care se desfăşoară în limbi de circulaţie internaţională, precum şi doctoratele în cotutelă cu universităţi de prestigiu din străinătate, potrivit art. 225 alin. (1) din Legea nr. 1/2011.  +  Articolul 9 (1) CNFIS stabileşte criteriile şi standardele de calitate pentru alocarea către universităţi a finanţării suplimentare destinate stimulării excelenţei instituţiilor şi a programelor de studii, atât din cadrul universităţilor de stat, cât şi al celor particulare, în cuantum, la nivel naţional, de minimum 30% din suma alocată la nivel naţional universităţilor de stat ca finanţare de bază, potrivit art. 197 lit. a) din Legea nr. 1/2011. (2) Criteriile şi standardele prevăzute la alin. (1) reflectă rezultatele cu relevanţă internaţională ale activităţilor de cercetare-dezvoltare, care sunt propuse de către Colegiul consultativ pentru cercetare-dezvoltare şi inovare, potrivit prevederilor art. 67^1 din Ordonanţa Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea ştiinţifică şi dezvoltarea tehnologică, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 324/2003, cu modificările şi completările ulterioare.  +  Articolul 10 (1) CNFIS propune Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului metodologia de alocare şi utilizare a fondului pentru dezvoltare instituţională, alocat pe criterii competitive celor mai performante instituţii de învăţământ superior din fiecare categorie. (2) Metodologia de alocare şi utilizare a fondului pentru dezvoltare instituţională se aprobă prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, potrivit art. 197 lit. b) din Legea nr. 1/2011.  +  Articolul 11CNFIS propune Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului metodologia de alocare preferenţială de resurse financiare consorţiilor formate în vederea fuzionării sau universităţilor fuzionate prin comasare sau absorbţie, potrivit art. 194 alin. (2) din Legea nr. 1/2011.  +  Articolul 12CNFIS propune anual cuantumul minim al burselor sociale pentru susţinerea financiară a studenţilor cu venituri reduse, ţinând cont de faptul că acestea trebuie să acopere cheltuielile minime de masă şi cazare, potrivit art. 223 alin. (10) din Legea nr. 1/2011.  +  Articolul 13CNFIS colaborează cu Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului în realizarea controlului periodic al modului de îndeplinire de către universităţi a prevederilor din contractele instituţionale şi complementare, al modului de realizare a proiectelor de dezvoltare instituţională şi al eficienţei gestionării fondurilor publice de către universităţi, potrivit art. 219 alin. (2) lit. b) şi art. 223 alin. (7) lit. c) din Legea nr. 1/2011.  +  Articolul 14CNFIS colaborează cu Consiliul Naţional de Statistică şi Prognoză a Învăţământului Superior, Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Superior, Consiliul Naţional al Cercetării Ştiinţifice, Consiliul Naţional de Atestare a Titlurilor, Diplomelor şi Certificatelor Universitare, precum şi cu Autoritatea Naţională pentru Calificări în vederea elaborării sistemului de indicatori statistici de referinţă pentru învăţământul superior, corelat cu sistemele de indicatori statistici de referinţă la nivel european din domeniu, pe care îl înaintează Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, potrivit art. 220 alin. (2) din Legea nr. 1/2011.  +  Articolul 15CNFIS formulează către Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului propuneri menite să sprijine absorbţia fondurilor europene la nivelul organismelor, programelor şi proiectelor din subordinea Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului. În acest sens, CNFIS comunică cu instituţiile din sistemul naţional al învăţământului superior, precum şi cu organismele din subordinea Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului care gestionează implementarea programelor şi proiectelor finanţate din fonduri europene pentru a identifica măsuri de eficientizare a fondurilor şi de creştere a gradului de absorbţie a acestora.  +  Articolul 16CNFIS desemnează un membru în Consiliul de etică şi management universitar, potrivit art. 125 alin. (2) din Legea nr. 1/2011.  +  Articolul 17CNFIS propune Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului regulamentul de alocare a codului matricol individual, precum şi conţinutul informaţiilor care vor fi scrise în Registrul matricol unic al universităţilor din România, potrivit art. 201 alin. (2) din Legea nr. 1/2011.  +  Articolul 18CNFIS prezintă anual Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului un raport public privind starea finanţării învăţământului superior şi măsurile de optimizare ce se impun, potrivit art. 219 alin. (2) lit. b) din Legea nr. 1/2011.  +  Capitolul III Constituirea  +  Articolul 19Membrii CNFIS sunt personalităţi de prestigiu ştiinţific, cultural şi moral, recunoscute pe plan naţional şi internaţional, numite prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului pentru un mandat de 4 ani.  +  Articolul 20Pot fi membri ai CNFIS cadre didactice şi cercetători, având cel puţin titlul de conferenţiar sau de cercetător ştiinţific II ori titluri echivalente obţinute în străinătate, membri ai Academiei Române şi ai unor instituţii de cultură, selectaţi astfel încât să se asigure o reprezentare cât mai echitabilă a principalelor centre universitare din ţară şi a domeniilor fundamentale de studii.  +  Articolul 21 (1) Asociaţiile studenţeşti desemnează un student cu statut de observator în CNFIS, care se numeşte prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului. (2) Pot face parte din CNFIS, ca observatori, reprezentanţi ai mediului de afaceri, numiţi prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului.  +  Articolul 22 (1) CNFIS este format din 21 de membri. (2) Membrii CNFIS sunt numiţi prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului pe întreaga perioadă a exercitării mandatului prevăzut la art. 19.  +  Articolul 23 (1) CNFIS are un preşedinte şi 2 vicepreşedinţi, desemnaţi dintre membrii CNFIS. (2) În cadrul CNFIS funcţionează Biroul executiv, format din 5 membri ai CNFIS, incluzând preşedintele şi cei 2 vicepreşedinţi. Atribuţiile Biroului executiv sunt stabilite prin regulamentul intern de organizare şi funcţionare a CNFIS.  +  Articolul 24 (1) Odată cu numirea componenţei CNFIS, ministrul educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului numeşte, din rândul membrilor CNFIS, preşedintele, vicepreşedinţii şi ceilalţi membri ai Biroului executiv. (2) Membrii Biroului executiv pot fi înlocuiţi în urma alegerilor desfăşurate conform art. 25, care pot avea loc după cel puţin un an de activitate a consiliului nou-numit. (3) Ulterior termenului prevăzut la alin. (2), preşedintele, vicepreşedintele sau un membru al Biroului executiv poate fi revocat din respectiva funcţie de conducere prin votul secret a cel puţin două treimi dintre membrii CNFIS, la cererea unuia sau mai multor membri ai CNFIS. (4) Membrul Biroului executiv revocat din funcţie se înlocuieşte în urma alegerilor desfăşurate conform art. 25.  +  Articolul 25 (1) Metodologia de alegere a membrilor Biroului executiv al Consiliului este următoarea: a) preşedintele este ales prin vot secret, cu majoritatea voturilor exprimate, fie în urma depunerii unor candidaturi, fie pe baza propunerilor membrilor CNFIS; b) vicepreşedinţii şi ceilalţi membri ai Biroului executiv sunt propuşi de către preşedinte şi aleşi prin vot secret, cu majoritatea voturilor exprimate, de către Consiliu. (2) Cvorumul necesar validării voturilor prevăzute la alin. (1) este de jumătate plus unu din numărul total de membri.  +  Articolul 26 (1) În cazul existenţei unui loc vacant în componenţa CNFIS sau în situaţia în care un membru este în imposibilitatea de a-şi exercită mandatul, se procedează la numirea altui membru prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului. (2) Mandatul noului membru expiră la expirarea mandatului membrului pe care îl înlocuieşte.  +  Articolul 27 (1) În cazul în care un membru al CNFIS încalcă normele etice sau de deontologie profesională ori nu se implică în mod sistematic în activităţile consiliului, acesta poate fi revocat din calitatea de membru al CNFIS. (2) Se consideră că un membru nu se implică în mod sistematic în activităţile consiliului în următoarele cazuri: a) nu participă la mai mult de 50% din şedinţele din decursul a 6 luni consecutiv; b) în cazul votului prin mijloace electronice, nu îşi exprimă opţiunea pentru mai mult de 25% din deciziile supuse votului în decursul a 6 luni consecutiv; c) în alte cazuri stabilite prin regulamentul intern de funcţionare. (3) Procedura de revocare se desfăşoară după cum urmează: a) unul sau mai mulţi dintre membrii CNFIS ori ministrul educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului solicită declanşarea procedurii de revocare; b) revocarea se confirmă prin votul secret al majorităţii absolute a membrilor CNFIS, în cazul în care a fost solicitată de către ministrul educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului, respectiv prin votul secret a două treimi dintre membrii CNFIS, în caz contrar; c) în cazul în care revocarea nu se confirmă conform prevederilor lit. b), procedura de revocare încetează; d) în cazul în care revocarea nu a fost solicitată de către ministrul educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului, aceasta se aprobă de către ministru. (4) Pe locul rămas vacant în urma revocării se numeşte un nou membru, conform prevederilor art. 26.  +  Capitolul IV Organizarea şi funcţionarea  +  Articolul 28Preşedintele CNFIS are următoarele atribuţii: a) îndeplineşte mandatul atribuit explicit prin decizie a membrilor CNFIS; b) conduce şedinţele de lucru ale CNFIS şi ale Biroului executiv; c) stabileşte ordinea de zi a şedinţelor de lucru ale CNFIS, pe baza propunerilor membrilor; ordinea de zi poate fi modificată prin decizie a membrilor CNFIS, la cererea oricărui membru al CNFIS; d) stabileşte ordinea de zi a şedinţelor de lucru ale Biroului executiv, pe baza propunerilor membrilor acestuia; ordinea de zi poate fi modificată prin decizie a membrilor Biroului executiv, la cererea oricăruia dintre membri; e) asigură legătura operativă a CNFIS cu ministrul educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului, în vederea informării acestuia despre activitatea CNFIS; f) reprezintă CNFIS în relaţia cu terţii.  +  Articolul 29 (1) În cazul indisponibilităţii sale, atribuţiile preşedintelui sunt preluate de vicepreşedinţi, cu alternarea preluării atribuţiilor de către cei 2 vicepreşedinţi. (2) Preşedintele poate delega unui vicepreşedinte sau unui alt membru al CNFIS unele dintre atribuţiile sale.  +  Articolul 30 (1) Pentru realizarea diferitelor activităţi, CNFIS poate constitui, pe perioadă determinată, organe de lucru - comisii şi grupuri de lucru, care sunt numite, restructurate, desfiinţate şi coordonate de către CNFIS şi cărora CNFIS le poate delega unele dintre atribuţiile proprii. (2) Componenţa şi regulamentele acestor organe de lucru sunt stabilite de CNFIS şi publicate pe site-ul web propriu. (3) Organele de lucru pot include membri CNFIS şi experţi din afara CNFIS, atât din ţară, cât şi din străinătate. (4) Suportul tehnic şi executiv pentru activitatea Consiliului CNFIS şi a Biroului CNFIS este asigurat de Unitatea executivă pentru finanţarea învăţământului superior, a cercetării, dezvoltării şi inovării (UEFISCDI), prin Direcţia de finanţare şi evaluare instituţională.  +  Articolul 31Documentele şi propunerile pe care CNFIS le realizează în îndeplinirea atribuţiilor sale sunt avizate prin decizie a Biroului executiv şi adoptate prin decizie a CNFIS.  +  Articolul 32CNFIS poate adopta un regulament intern de funcţionare, care trebuie să respecte prevederile legale şi ale prezentului regulament de organizare şi funcţionare.  +  Articolul 33Pentru a adopta o decizie, membrii CNFIS, respectiv ai Biroului executiv pot vota atât în cadrul şedinţelor, cât şi de la distanţă, exprimându-şi dreptul la vot prin mijloace electronice, conform regulamentului intern de funcţionare.  +  Articolul 34 (1) Pentru luarea deciziilor în cadrul şedinţelor CNFIS este necesară prezenţa a cel puţin 9 dintre membrii CNFIS. (2) În cazul voturilor exprimate prin mijloace electronice, deciziile se pot adopta numai dacă numărul de membri prevăzut la alin. (1) votează în intervalul de timp stabilit conform regulamentului intern de funcţionare.  +  Articolul 35Cu excepţia cazurilor prevăzute la art. 24 alin. (3) şi art. 25, deciziile CNFIS sunt aprobate prin votul a jumătate plus unu din numărul membrilor prezenţi, în cazul votului în cadrul şedinţelor, respectiv prin votul a jumătate plus unu din numărul membrilor votanţi, în cazul votului exprimat prin mijloace electronice.  +  Articolul 36Şedinţele CNFIS se convoacă de către preşedintele CNFIS, de către ministrul educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului sau la cererea a cel puţin o treime dintre membrii CNFIS.  +  Articolul 37 (1) Pentru luarea deciziilor în cadrul şedinţelor Biroului executiv este necesară prezenţa a cel puţin 3 membri ai Biroului executiv. (2) În cazul voturilor exprimate prin mijloace electronice, deciziile Biroului executiv se pot adopta numai dacă numărul de membri prevăzut la alin. (1) votează în intervalul de timp stabilit conform regulamentului intern de funcţionare.  +  Articolul 38Deciziile Biroului executiv sunt aprobate prin votul a jumătate plus unu din numărul membrilor prezenţi ai Biroului executiv, în cazul votului în cadrul şedinţelor, respectiv prin votul a jumătate plus unu din numărul membrilor votanţi ai Biroului executiv, în cazul votului exprimat prin mijloace electronice.  +  Articolul 39Şedinţele Biroului executiv se convoacă de către preşedintele CNFIS, de către ministrul educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului sau la cererea a cel puţin 2 dintre membrii Biroului executiv.  +  Articolul 40Ministrul educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului sau un reprezentant al acestuia pot participa, de drept, la şedinţele CNFIS sau ale Biroului executiv, în calitate de observatori, fără drept de vot.  +  Articolul 41Observatorii prevăzuţi la art. 21 pot participa, de drept, la şedinţele CNFIS, fără drept de vot.  +  Articolul 42 (1) CNFIS poate invita în cadrul şedinţelor proprii persoane externe consiliului, în calitate de observatori şi/sau consultanţi. (2) Biroul executiv poate invita în cadrul şedinţelor proprii persoane externe Biroului executiv sau consiliului, în calitate de observatori şi/sau consultanţi.  +  Capitolul V Finanţarea CNFIS  +  Articolul 43Bugetul CNFIS este gestionat prin UEFISCDI şi se constituie pe bază contractuală între Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului şi UEFISCDI sau din alte surse legal constituite, gestionate de UEFISCDI.  +  Articolul 44Pentru participarea la şedinţe sau reuniuni de lucru, membrii CNFIS şi ai organelor de lucru ale acestuia primesc, pentru fiecare şedinţă sau reuniune de lucru, o retribuţie brută egală cu 1/20 din valoarea brută a salariului de bază, corespunzător coeficientului de ierarhizare maxim, al unui profesor universitar din instituţii de învăţământ superior finanţate din fonduri publice, conform legii.  +  Articolul 45Pentru participarea la şedinţe sau la reuniuni de lucru, membrilor CNFIS şi ai organelor de lucru ale acestuia le sunt decontate cheltuielile de transport, diurnă şi cazare, în condiţiile legii.  +  Articolul 46Remunerarea activităţii desfăşurate în afara activităţii de bază de către membrii organelor de lucru ale CNFIS şi decontarea cheltuielilor de transport, diurnă şi cazare ale acestora pentru participarea la şedinţe sau la reuniuni de lucru se fac în condiţiile legii şi în limitele bugetului alocat cu această destinaţie.--------