REGULAMENT din 2 mai 2011de organizare și funcționare al Grupului de lucru interinstituțional pentru protecția infrastructurilor critice
EMITENT
  • GUVERNUL-PRIMUL-MINISTRU
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 301 din 2 mai 2011



     +  Capitolul I Dispoziții generale  +  Articolul 1Necesitate(1) Complexitatea procesului de protecție a infrastructurii critice, generată de natura incertă a amenințărilor, și multitudinea instituțiilor angrenate impun multiple niveluri de coordonare și construcția de parteneriate cu particularități extrem de importante.(2) Activitatea Grupului de lucru interinstituțional pentru protecția infrastructurilor critice, denumit în continuare G.L.I.P.I.C., se desfășoară în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 1.110/2010 privind componența, atribuțiile și modul de organizare ale Grupului de lucru interinstituțional pentru protecția infrastructurilor critice și ale prezentului regulament de organizare și funcționare.  +  Articolul 2Scopul G.L.I.P.I.C.Scopul G.L.I.P.I.C. este de a asigura coordonarea coerentă și unitară a activității desfășurate în domeniul protecției infrastructurilor critice, a realiza evaluarea intersectorială a vulnerabilităților, riscurilor și amenințărilor la adresa infrastructurilor critice și a informa Guvernul României asupra stadiului realizării activităților desfășurate, precum și asupra măsurilor ce se impun pentru îmbunătățirea activității în domeniu.  +  Articolul 3Obiectivele G.L.I.P.I.C.Întreaga activitate desfășurată de G.L.I.P.I.C. va asigura îndeplinirea următoarelor obiective:- monitorizarea procesului de identificare a infrastructurilor critice naționale și europene, denumite în continuare ICN/ICE, și informarea factorilor de decizie referitor la stadiul realizării obiectivelor și direcțiilor prioritare de acțiune;- coordonarea și prioritizarea activităților autorităților publice responsabile în procesul de identificare și desemnare a ICN/ICE;- îmbunătățirea cadrului normativ specific domeniului, în special, prin transpunerea legislației comunitare;- implementarea de proceduri de lucru pentru acțiunile comune și schimbul de informații interinstituțional.  +  Articolul 4PrincipiiActivitatea G.L.I.P.I.C. se desfășoară pe baza principiilor legalității, cooperării, coordonării unitare, predictibilității, responsabilității și eficienței.  +  Capitolul II Organizarea G.L.I.P.I.C.  +  Secţiunea 1 Organizarea G.L.I.P.I.C.  +  Articolul 5OrganigramaPentru coordonarea activității de protecție a infrastructurilor critice se constituie:a) G.L.I.P.I.C. - principal for de decizie strategică la nivel național;b) Secretariatul tehnic al G.L.I.P.I.C. - structură de suport la nivel național.  +  Articolul 6Componența G.L.I.P.I.C.(1) În temeiul Hotărârii Guvernului nr. 1.110/2010 se constituie, în termen de 10 zile de la data intrării în vigoare a Regulamentului de organizare și funcționare, grupul de lucru format din experți/specialiști desemnați de către autoritățile publice responsabile potrivit anexei nr. 1 la aceeași hotărâre.(2) Secretariatul general al Guvernului va fi reprezentat de un membru desemnat din cadrul Centrului de situații al Guvernului.(3) Membrii G.L.I.P.I.C. trebuie să dețină certificat de acces la informații clasificate de nivel secret de stat.(4) Activitatea G.L.I.P.I.C. este coordonată de un consilier desemnat de primul-ministru.  +  Articolul 7Atribuțiile G.L.I.P.I.C.G.L.I.P.I.C. are următoarele atribuții:a) realizează evaluarea intersectorială a vulnerabilităților, riscurilor și amenințărilor la adresa infrastructurilor critice;b) analizează și propune spre avizare proiectele de acte normative din domeniul protecției infrastructurilor critice;c) analizează trimestrial evoluția procesului de identificare a infrastructurilor critice și îl informează pe primul-ministru, prin consilierul de stat, cu privire la stadiul și măsurile ce se impun în vederea îmbunătățirii activității în domeniu;d) analizează și propune măsuri de implementare a unui sistem de avertizare timpurie în domeniul infrastructurilor critice și de îmbunătățire a acestuia;e) avizează ghiduri/manuale de proceduri și bune practici în domeniu;f) asigură promovarea, în mod unitar, a politicilor în domeniul formării profesionale și cercetării științifice specifice domeniului protecției infrastructurilor critice.  +  Articolul 8Hotărârile G.L.I.P.I.C.(1) G.L.I.P.I.C. emite hotărâri ce au caracter obligatoriu pentru autoritățile publice responsabile.(2) Hotărârile G.L.I.P.I.C. se adoptă prin votul reprezentanților desemnați ai autorităților publice responsabile pe principiul majorității simple și se supun aprobării primului-ministru.  +  Articolul 9Secretariatul tehnic al G.L.I.P.I.C.(1) Ministerul Administrației și Internelor asigură Secretariatul tehnic al G.L.I.P.I.C. prin Centrul de coordonare a protecției infrastructurilor critice, constituit în cadrul Direcției generale management operațional.(2) Adresa de corespondență a Secretariatului tehnic este adresa Direcției generale management operațional din cadrul Ministerului Administrației și Internelor.(3) Gestionarea informațiilor clasificate se realizează în conformitate cu prevederile legislației în domeniu.(4) Documentele rezultate în urma activității Secretariatului tehnic se arhivează la nivelul Direcției generale management operațional din cadrul Ministerului Administrației și Internelor.  +  Articolul 10Atribuțiile Secretariatului tehnicSecretariatul tehnic are următoarele atribuții:a) asigură legătura permanentă cu instituțiile reprezentate în G.L.I.P.I.C.;b) realizează proceduri de lucru cu incidență în activitatea G.L.I.P.I.C., precum și a instituțiilor participante ce sunt supuse avizării G.L.I.P.I.C.;c) monitorizează și informează G.L.I.P.I.C. asupra modului de realizare a deciziilor și stadiul implementării activităților specifice fiecărei autorități publice responsabile, pe baza informărilor acestora;d) elaborează și supune aprobării consilierului de stat care coordonează activitatea G.L.I.P.I.C. proiectul privind ordinea de zi a ședinței, cu cel puțin 5 zile înaintea acesteia;e) asigură multiplicarea și difuzarea ordinii de zi către participanții la ședință cu cel puțin 3 zile înainte de desfășurarea ședinței;f) primește și pregătește materialele pentru ședințele grupului de lucru și le prezintă membrilor acestuia;g) constituie mapa cu documentele ce urmează a fi dezbătute/analizate;h) organizează și participă la ședințele G.L.I.P.I.C., întocmește procesul-verbal/minuta ședinței și redactează hotărârile adoptate în cadrul acestora, asigurând diseminarea documentelor tuturor instituțiilor angrenate;i) asigură legătura dintre G.L.I.P.I.C. și organizațiile internaționale, neguvernamentale, precum și cu sectorul privat din domeniul de incidență;j) asigură redactarea documentelor ce urmează a fi supuse analizei primului-ministru, precum și a proiectelor de acte normative care se supun adoptării/aprobării, potrivit prevederilor legislației în vigoare;k) difuzează tuturor membrilor G.L.I.P.I.C. documentele elaborate și asigură distribuirea informațiilor relevante asupra infrastructurilor critice între autoritățile publice responsabile;l) asigură suportul logistic pentru desfășurarea ședințelor G.L.I.P.I.C.;m) coordonează activitatea de diseminare a oportunităților de pregătire profesională și din sfera cercetării științifice în domeniu, pe componenta de securitate și protecție a infrastructurilor critice;n) sprijină autoritățile publice responsabile în realizarea cooperării cu partenerii din mediul privat, mediul academic și organizațiile neguvernamentale;o) asigură corespondența cu instituțiile reprezentate în cadrul G.L.I.P.I.C., organizează evidența, multiplicarea și arhivarea acesteia cu respectarea reglementărilor în vigoare;p) desfășoară orice alte activități de sprijin pentru derularea în bune condiții a activităților G.L.I.P.I.C.  +  Secţiunea a 2-a Activitatea G.L.I.P.I.C.  +  Articolul 11Ciclul activității G.L.I.P.I.C.Principalele etape în activitatea G.L.I.P.I.C. sunt:a) stabilirea priorităților de acțiune;b) adoptarea/actualizarea calendarului activităților ce urmează să se desfășoare în scopul identificării și desemnării ICN/ICE;c) monitorizarea și evaluarea activității.  +  Articolul 12Stabilirea priorităților de acțiune(1) Ședințele G.L.I.P.I.C. sunt legal constituite dacă sunt prezente două treimi din instituțiile nominalizate.(2) Ședințele G.L.I.P.I.C. se realizează lunar sau ori de câte ori situația o impune.(3) Problemele ce fac obiectul analizelor și punctele de vedere exprimate în cadrul dezbaterilor se consemnează în minuta ședinței, iar hotărârile adoptate sunt semnate de către membrii G.L.I.P.I.C.(4) Principalul instrument strategic de lucru pentru G.L.I.P.I.C. este calendarul activităților.  +  Articolul 13Calendarul activităților(1) Calendarul activităților stabilește principalele repere în domeniu și se întocmește conform machetei din anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezentul regulament.(2) Prevederile calendarului activităților se transpun în planuri de acțiune elaborate la nivelul fiecărei autorități publice responsabile, documente ce se aprobă de șefii instituțiilor reprezentate în cadrul G.L.I.P.I.C.  +  Articolul 14Monitorizarea(1) Monitorizarea se realizează asupra:a) modului în care sunt îndeplinite sarcinile ce decurg din calendarul activităților și deciziile G.L.I.P.I.C.;b) activității autorităților publice responsabile în domeniul identificării, desemnării și protecției infrastructurilor critice;c) evoluției rezultatelor obținute.(2) Monitorizarea se realizează de către Centrul de coordonare a protecției infrastructurilor critice/Secretariatul tehnic.  +  Articolul 15EvaluareaEvaluarea se realizează asupra modului în care sunt îndeplinite obiectivele stabilite prin calendarul de activități, de către Secretariatul tehnic, pe baza rapoartelor și informărilor transmise de autoritățile publice responsabile, conform competențelor, la solicitarea Centrului de coordonare a protecției infrastructurilor critice.  +  Articolul 16Informarea autorităților statuluiRapoartele de monitorizare și evaluare, în funcție de necesități, sunt prezentate, spre informare, primului-ministru.  +  Capitolul III Dispoziții finale  +  Articolul 17Protecția datelor și informațiilorAutoritățile publice responsabile asigură, la solicitarea G.L.I.P.I.C., furnizarea și accesul la datele și informațiile gestionate, pe principiul "nevoii de a cunoaște" și iau măsuri de respectare a legislației în vigoare, în domeniul informațiilor clasificate.  +  Articolul 18Modificarea Regulamentului de organizare și funcționarePrevederile prezentului regulament se modifică și se completează, la propunerea reprezentanților autorităților publice responsabile adoptate prin consens sau la inițiativa consilierului desemnat ce coordonează activitatea G.L.I.P.I.C., prin decizie a primului-ministru.  +  Articolul 19Aplicarea Regulamentului de organizare și funcționarePrezentul regulament intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.  +  Articolul 20Asigurarea materială și financiară(1) Ședințele G.L.I.P.I.C. se desfășoară în spații special amenajate și echipate prin grija Ministerului Administrației și Internelor, la sediul central.(2) Dotările cu mijloace tehnico-materiale necesare desfășurării activităților G.L.I.P.I.C. se includ în normele și programele de înzestrare ale Ministerului Administrației și Internelor.(3) Finanțarea cheltuielilor materiale și a cheltuielilor de capital ale G.L.I.P.I.C. se asigură de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Administrației și Internelor, precum și din alte surse interne și externe, potrivit legii.  +  Articolul 21Alte activități ale G.L.I.P.I.C.(1) În scopul fundamentării unor hotărâri sau măsuri privind protecția infrastructurilor critice, la recomandarea G.L.I.P.I.C. se pot constitui, la nivelul autorităților publice responsabile, grupuri tehnice formate din experți, specialiști, cercetători sau cadre didactice din mediul public și privat, inclusiv academic, după caz. Suportul logistic necesar funcționării grupurilor de suport tehnic se asigură de autoritățile publice responsabile la nivelul cărora se constituie.(2) G.L.I.P.I.C. inițiază elaborarea de proiecte de acte normative, efectuarea de studii și cercetări în domeniul protecției infrastructurilor critice.(3) G.L.I.P.I.C. elaborează Planul anual de proiecte și studii necesare pentru etapa următoare, la propunerea autorităților publice responsabile.(4) Fluxul informațional-decizional al G.L.I.P.I.C. este prevăzut în anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezentul regulament.  +  Anexa 1 la regulamentCALENDARULprincipalelor activități ce se impun a fi desfășuratede structurile responsabile pentru identificarea șidesemnarea infrastructurilor critice în vedereaimplementării prevederilor Directivei 2008/114/CEa Consiliului din 8 decembrie 2008 privind identificareași desemnarea infrastructurilor critice europeneși evaluarea necesității de îmbunătățirea protecției acestora
    Nr. crt.ObiectiveActivitateaTermen de finalizareStructuri responsabileObservații
    Etapa I 
          
          
    Etapa a II-a 
          
          
          
    Etapa a III-a 
          
          
          
     +  Anexa 2 la regulamentFLUXUL INFORMAȚIONAL-DECIZIONAL                                ┌───────────────┐                                │Primul-Ministru│                                └───────┬───────┘                                        ▼                                ┌───────────────┐                                │ Consilier │                                └───────┬───────┘                                        ▼                                ┌---------------┐                                | GLIPIC |                                └-------┬-------┘                                        ▼      ┌────────────────────────────────────────────────────────────┐ ┌────┐      │Centrul de Coordonare a Protecției Infrastructurilor Critice│ │ CE,│      │ (M.A.I./D.G.M.O.) │◄──►│NATO│      └────────────────────────────────────────────────────────────┘ └────┘                                        ▲                                        │                                        ▼┌────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐│ ┌───────────────────────────────────┐ ││ │ Autoritățile publice responsabile │ ││ └───────────────────────────────────┘ ││ ┌───────┐ ┌─────┐ ┌─────┐ ┌──────┐ ┌──────┐ ┌───────┐ ┌─────┐ ││ │ MECMA │ │ MTI │ │ MAI │ │ MApN │ │ MCSI │ │ MECTS │ │ MMP │ ││ └───────┘ └─────┘ └─────┘ └──────┘ └──────┘ └───────┘ └─────┘ ││ ┌───────┐ ┌─────┐ ┌─────┐ ┌──────┐ ┌──────┐ ┌───────┐ ┌─────┐ ││ │ MS │ │ MADR│ │ MDRT│ │ SRI │ │ SIE │ │ STS │ │ ASR │ ││ └───────┘ └─────┘ └─────┘ └──────┘ └──────┘ └───────┘ └─────┘ ││ ││ ┌────────┐ ││ │ ANSVSA │ ││ └────────┘ │└────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘───────► Subordonare◄──────► Coordonare/cooperare--------