HOTĂRÂRE nr. 568 din 16 iunie 2010pentru modificarea şi completarea Hotărârii Guvernului nr. 895/2007 privind stabilirea cadrului instituţional pentru planificarea financiară, coordonarea, implementarea şi auditarea utilizării fondurilor acordate României prin Facilitatea Schengen
EMITENT
  • GUVERNUL
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 442 din 30 iunie 2010



    Având în vedere prevederile Legii nr. 157/2005 pentru ratificarea Tratatului dintre Regatul Belgiei, Republica Cehă, Regatul Danemarcei, Republica Federală Germania, Republica Estonia, Republica Elenă, Regatul Spaniei, Republica Franceză, Irlanda, Republica Italiană, Republica Cipru, Republica Letonia, Republica Lituania, Marele Ducat al Luxemburgului, Republica Ungară, Republica Malta, Regatul Ţărilor de Jos, Republica Austria, Republica Polonă, Republica Portugheză, Republica Slovenia, Republica Slovacă, Republica Finlanda, Regatul Suediei, Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord (state membre ale Uniunii Europene) şi Republica Bulgaria şi România privind aderarea Republicii Bulgaria şi a României la Uniunea Europeană, semnat de România la Luxemburg la 25 aprilie 2005,în temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.  +  Articolul IHotărârea Guvernului nr. 895/2007 privind stabilirea cadrului instituţional pentru planificarea financiară, coordonarea, implementarea şi auditarea utilizării fondurilor acordate României prin Facilitatea Schengen, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 561 din 15 august 2007, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:1. La articolul 2, litera h) se modifică şi va avea următorul cuprins:"h) beneficiarii sunt organismele responsabile cu implementarea proiectelor finanţate prin Facilitatea Schengen şi destinatari ai bunurilor materiale, lucrărilor şi serviciilor furnizate prin acest tip de proiecte."2. La articolul 3 alineatul (1), literele d), e), f) şi h) se modifică şi vor avea următorul cuprins:"d) sistemul de verificare şi inspecţii la faţa locului, care constă în controale efectuate la beneficiarii fondurilor şi/sau la organismele intermediare aferente de autoritatea de contractare şi plată şi de către comisiile mixte de control formate din reprezentanţi ai autorităţii de contractare şi plată, ai autorităţii competente, după caz şi/sau ai organismului intermediar. Preşedintele comisiilor mixte va fi desemnat de autoritatea competentă; e) raportul de verificare este documentul încheiat în urma desfăşurării activităţilor conform lit. d) şi d^1), care stă la baza întocmirii titlului de creanţă în conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 79/2003 privind controlul şi recuperarea fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente utilizate necorespunzător, aprobată cu modificări prin Legea nr. 529/2003, cu modificările şi completările ulterioare; f) recuperarea sumelor constatate neeligibile de la contractant, beneficiar sau organism intermediar, după caz, se execută pe baza procesului-verbal de constatare, ce se constituie în titlu de creanţă, întocmit de autoritatea de contractare şi plată în conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 79/2003, aprobată cu modificări prin Legea nr. 529/2003, cu modificările şi completările ulterioare, şi Hotărârii Guvernului nr. 1.306/2007 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonanţei Guvernului nr. 79/2003 privind controlul şi recuperarea fondurilor comunitare, precum şi a fondurilor de cofinanţare aferente utilizate necorespunzător;.................................................. h) mecanismul de asigurare a contribuţiei naţionale reprezintă modul de finanţare de la bugetul de stat, prin bugetele beneficiarilor, a cheltuielilor suportate din contribuţia naţională prevăzute la art. 2 lit. l). În vederea efectuării plăţilor către contractanţi, beneficiarii vor transfera sumele reprezentând contribuţia naţională, prevăzute în bugetele proprii, la solicitarea Oficiului de Plăţi şi Contractare PHARE, în conturile deschise de către Oficiul de Plăţi şi Contractare PHARE pentru gestionarea acesteia."3. La articolul 3 alineatul (1), după litera d) se introduce o nouă literă, litera d^1), cu următorul cuprins:"d^1) sistemul de verificare a alertelor la neregulă/fraudă primite de către autoritatea competentă sau de către autoritatea de contractare şi plată constă în activităţile de constatare a creanţelor bugetare rezultate din nereguli/fraude efectuate de către autoritatea de contractare şi plată sau, după caz, de către comisiile mixte formate din reprezentanţi ai autorităţii de contractare şi plată şi ai organismelor intermediare. Preşedinţia comisiilor mixte de control este asigurată de către autoritatea de contractare şi plată;".4. La articolul 3 alineatul (2), după litera e) se introduc două noi litere, literele f) şi g), cu următorul cuprins:"f) dobânda acumulată în conturile deschise de către Oficiul de Plăţi şi Contractare PHARE pentru gestionarea fondurilor din Facilitatea Schengen se utilizează, cu aprobarea autorităţii competente, şi pentru acoperirea diferenţelor de curs valutar, altele decât cele prevăzute la art. 2 lit. l), rezultate în urma schimbului valutar a sumelor rămase disponibile în conturile deschise de către Oficiul de Plăţi şi Contractare PHARE pentru gestionarea fondurilor din Facilitatea Schengen, după efectuarea plăţilor către contractanţi, în moneda agreată de părţile semnatare ale contractelor, alta decât euro, în vederea reîntregirii fondurilor din Facilitatea Schengen; g) dobânda acumulată în conturile deschise de către Oficiul de Plăţi şi Contractare PHARE pentru gestionarea fondurilor din Facilitatea Schengen se utilizează, cu aprobarea autorităţii competente, în baza unei justificări întemeiate şi pentru finanţarea costurilor legate de finalizarea unor activităţi şi/sau furnizarea unor bunuri după expirarea perioadei de implementare a proiectelor prevăzute în Decizia Comisiei Europene nr. C (2007) 1.417 din 4 aprilie 2007, inclusiv a cheltuielilor de mentenanţă, cu condiţia ca respectivele costuri să fie necesare finalizării obiectivelor proiectelor şi să nu fie imputabile contractanţilor."5. La articolul 5 alineatul (1), litera f) se abrogă.6. La articolul 5 alineatul (1), literele g), o) şi y) se modifică şi vor avea următorul cuprins:"g) asigură realizarea şi funcţionarea sistemului privind managementul financiar şi tehnic şi auditul fondurilor acordate prin Facilitatea Schengen;..................................................................... o) avizează setul de proceduri pentru implementarea şi utilizarea fondurilor acordate prin Facilitatea Schengen, elaborate de către autorităţile implicate;..................................................................... y) transmite Comisiei Europene certificatul privind declaraţiile de cheltuieli, emis şi transmis de autoritatea de certificare;".7. La articolul 5, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:"(3) Planul indicativ se supune aprobării Comisiei naţionale de autoevaluare Schengen, constituită potrivit Hotărârii Guvernului nr. 882/2006 privind constituirea Comisiei naţionale de autoevaluare Schengen, iar ulterior se transmite Comisiei Europene."8. La articolul 8, literele g) şi y) se modifică şi vor avea următorul cuprins:"g) elaborează proiectele de contract, beneficiind de asistenţa tehnică necesară din partea organismelor intermediare şi a beneficiarilor, şi pregăteşte semnarea contractelor particularizate de beneficiari împreună cu organismele intermediare în funcţie de specificul/natura serviciilor, lucrărilor, bunurilor care fac obiectul contractului;..................................................................... y) răspunde de verificarea şi aprobarea documentelor privind promovarea şi publicitatea proiectelor finanţate din Facilitatea Schengen;".9. La articolul 8, după litera q) se introduce o nouă literă, litera q^1), cu următorul cuprins:"q^1) efectuează misiuni de verificare privind utilizarea fondurilor primite prin Facilitatea Schengen la organismele intermediare şi/sau beneficiarii finali, pe baza unei eşantionări corespunzătoare şi analizei de risc;".10. La articolul 8, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu următorul cuprins:"(2) Autoritatea de contractare şi plată poate delega prin Acordul de implementare, cu avizul autorităţii competente, organismelor intermediare atribuţii dintre cele menţionate la alin. (1), cu respectarea prevederilor legale."11. La articolul 10, litera k) se modifică şi va avea următorul cuprins:"k) să efectueze controale de certificare la faţa locului la nivelul instituţiilor implicate, cu scopul de a se asigura că este stabilit un sistem intern de control şi management efectiv şi funcţional şi că procedurile instituite prin setul de proceduri pentru implementarea şi utilizarea fondurilor acordate prin Facilitatea Schengen sunt corect aplicate de către persoanele responsabile."12. Articolul 15 se abrogă.13. La articolul 17 alineatul (1), literele h), n) şi q) se modifică şi vor avea următorul cuprins:"h) verifică eligibilitatea cheltuielilor, la nivelul beneficiarilor, prin efectuarea de controale planificate, împreună cu ceilalţi reprezentanţi ai comisiei mixte de control, şi anume autoritatea de contractare şi plată şi autoritatea competentă, cu preşedinte desemnat din partea autorităţii competente;..................................................................... n) aprobă facturile, însoţite de documentele justificative, remise de beneficiari, cu menţiunea "citit şi aprobat", în urma verificării conformităţii acestora, în vederea efectuării plăţii;..................................................................... q) analizează şi avizează planurile de acţiuni şi rapoartele de promovare a proiectelor finanţate prin Facilitatea Schengen, întocmite de beneficiari, şi le transmit autorităţii de contractare şi plată, spre analiză şi aprobare;".14. La articolul 17 alineatul (1), după litera s) se introduce o nouă literă, litera t), cu următorul cuprins:"t) în cazul proiectelor delegate, asigură transmiterea către autoritatea de contractare şi plată, la solicitarea acesteia, a documentelor şi informaţiilor privind procedurile de lucru, a înregistrării în contabilitate a fondurilor primite prin Facilitatea Schengen de la autoritatea de contractare şi plată, precum şi a tranzacţiilor efectuate cu acestea."15. La articolul 17, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:"(3) Pe lângă atribuţiile principale prevăzute la alin. (1), organismele intermediare pot îndeplini şi orice alte atribuţii ce le-au fost delegate de autoritatea competentă şi/sau autoritatea de contractare şi plată."16. La articolul 18, litera c) se modifică şi va avea următorul cuprins:"c) administrează şi monitorizează proiectele şi contractele aferente acestora şi întreprind măsurile necesare pentru a asigura îndeplinirea de către contractant a sarcinilor ce îi revin conform contractului;".17. La articolul 18, după litera h) se introduc trei noi litere, literele h^1)-h^3), cu următorul cuprins:"h^1) operaţionalizează şi asigură funcţionarea sistemului contabil necesar gestionării fondurilor primite prin Facilitatea Schengen;h^2) utilizează registre contabile şi asigură înregistrarea contabilă adecvată a serviciilor/bunurilor/lucrărilor finanţate din Facilitatea Schengen;h^3) asigură transmiterea către autoritatea de contractare şi plată, la solicitarea acesteia, a informaţiilor şi documentelor privind înregistrarea în contabilitate a serviciilor/bunurilor/lucrărilor finanţate din Facilitatea Schengen."  +  Articolul IIHotărârea Guvernului nr. 895/2007 privind stabilirea cadrului instituţional pentru planificarea financiară, coordonarea, implementarea şi auditarea utilizării fondurilor acordate României prin Facilitatea Schengen, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 561 din 15 august 2007, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu modificările şi completările aduse prin prezenta hotărâre, se va republica, dându-se textelor o nouă numerotare.PRIM-MINISTRUEMIL BOCContrasemnează:---------------Ministrul administraţiei şi internelor,Vasile BlagaMinistrul afacerilor externe,Teodor BaconschiŞeful Departamentului pentru Afaceri Europene,Bogdan MănoiuMinistrul finanţelor publice,Sebastian Teodor Gheorghe VlădescuBucureşti, 16 iunie 2010.Nr. 568.-------