HOTĂRÂRE nr. 1 din 16 octombrie 2009referitoare la contestaţia privind respingerea înregistrării candidaturii domnului Sabin Bâltac la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2009
Publicat în
MONITORUL OFICIAL nr. 708 din 21 octombrie 2009
Ioan Vida - preşedinteAspazia Cojocaru - judecătorAcsinte Gaspar - judecătorPetre Lăzăroiu - judecătorPuskas Valentin Zoltan - judecătorTudorel Toader - judecătorAntonia Constantin - procurorMarieta Safta - magistrat-asistent-şefLa data de 15 octombrie 2009 a fost înregistrată la Curtea Constituţională contestaţia formulată de domnul Sabin Bâltac împotriva Deciziei Biroului Electoral Central nr. 5/D din 15 octombrie 2009 privind respingerea înregistrării candidaturii sale la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2009.Contestaţia formează obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 7.746 F/2009, la care au fost ataşate propunerea de candidatură a domnului Sabin Bâltac, împreună cu decizia contestată, transmise de Biroul Electoral Central cu adresa înregistrată la Curtea Constituţională cu nr. J5758 din 15 octombrie 2009.În temeiul dispoziţiilor art. 52 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale şi ale art. 30 alin. (1) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, contestaţiile se soluţionează fără înştiinţarea părţilor, cu participarea reprezentantului Ministerului Public, pe baza sesizării şi a celorlalte documente aflate la dosar.În motivarea contestaţiei formulată împotriva Deciziei nr. 5/D din 15 octombrie 2009 a Biroului Electoral Central, domnul Sabin Bâltac invocă "excepţia de neconstituţionalitate" a Legii nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României. Arată, în esenţă, că prevederile art. 3 alin. (1) şi (2) din actul normativ menţionat, potrivit cărora atât candidaturile propuse de partidele şi de alianţele politice, cât şi candidaturile independente pot fi depuse numai dacă sunt susţinute de cel puţin 200.000 de alegători, încalcă drepturile sale electorale "prin discriminare". În opinia contestatorului, susţinută cu o serie de calcule matematice expuse în cadrul contestaţiei, candidatul independent nu poate îndeplini cerinţa prevăzută de textul de lege criticat, întrucât nu există timp suficient pentru a permite strângerea unui număr de 200.000 de semnături de către acesta. Ca urmare, "candidatul independent este discriminat faţă de candidatul propus de un partid, care foloseşte reţeaua organizatorică teritorială şi resursele umane şi financiare ale partidului". Pentru aceste motive, se arată că dispoziţiile legale criticate încalcă prevederile constituţionale ale art. 16 alin. (1) privind egalitatea cetăţenilor în faţa legii şi a autorităţilor publice, fără privilegii şi fără discriminări şi pe cele ale art. 41 alin. (3), potrivit cărora durata normală a unei zile de lucru este, în medie, de cel mult 8 ore, precum şi dispoziţiile art. 1, 7 şi 30 din Declaraţia Universală a Drepturilor Omului.În concluzie, contestatorul solicită Curţii Constituţionale să dispună înregistrarea candidaturii la Biroul Electoral Central fără lista de susţinători, "constatând discriminarea Legii nr. 370/2004".Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a contestaţiei, întrucât propunerea de candidatură a contestatorului nu îndeplineşte condiţiile prevăzute de lege pentru a fi înregistrată.CURTEA,examinând contestaţia în raport cu prevederile Legii nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, văzând concluziile reprezentantului Ministerului Public, precum şi documentele aflate la dosar, reţine următoarele:Potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. f) din Constituţie, ale art. 37 şi 38 din Legea nr. 47/1992, precum şi celor ale art. 11^2 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 370/2004, Curtea Constituţională este competentă să soluţioneze contestaţia privind respingerea înregistrării candidaturii domnului Sorin Bâltac pentru funcţia de Preşedinte al României.Curtea reţine că, potrivit art. 3 alin. (2) din Legea nr. 370/2004, pentru alegerea Preşedintelui României, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 887 din 29 septembrie 2004, cu modificările şi completările ulterioare, "Candidaturile propuse de partidele şi de alianţele politice, precum şi candidaturile independente pot fi depuse numai dacă sunt susţinute de cel puţin 200.000 de alegători. [...]" iar, în conformitate cu dispoziţiile art. 9 alin. (1) şi (2) din acelaşi act normativ, propunerile de candidaţi pentru alegerea Preşedintelui României se fac în scris şi vor fi primite numai dacă: "(2) [...] c) sunt însoţite de [...] de lista susţinătorilor, al căror număr nu poate fi mai mic de 200.000 de alegători."Curtea constată că propunerea de candidatură formulată de domnul Sorin Bâltac nu îndeplineşte, în mod cumulativ, condiţiile obligatorii prevăzute de art. 9 alin. (2) lit. c) din Legea nr. 370/2004. Astfel, propunerea de candidatură depusă de acesta la Biroul Electoral Central în data de 13 octombrie 2009 nu a fost însoţită de lista cu cel puţin 200.000 de susţinători.De altfel, contestatorul este nemulţumit de soluţia legislativă care impune această condiţie, sens în care invocă "excepţia de neconstituţionalitate" a dispoziţiilor art. 3 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 370/2004. Or, această excepţie poate fi analizată numai în cadrul exercitării atribuţiei Curţii Constituţionale prevăzută de art. 146 lit. d) din Constituţie, potrivit căruia Curtea "hotărăşte asupra excepţiilor de neconstituţionalitate privind legile şi ordonanţele, ridicate în faţa instanţelor judecătoreşti sau de arbitraj comercial; excepţia de neconstituţionalitate poate fi ridicată şi direct de Avocatul Poporului", iar nu şi în cadrul atribuţiei reglementate de dispoziţiile art. 146 lit. f) din Constituţie, potrivit cărora Curtea Constituţională "veghează la respectarea procedurii pentru alegerea Preşedintelui României şi confirmă rezultatele sufragiului."Faţă de prevederile legale citate şi situaţia mai sus arătată, aşa cum rezultă din actele dosarului, Curtea Constituţională constată că respingerea de către Biroul Electoral Central a înregistrării candidaturii domnului Sorin Bâltac pentru alegerea Preşedintelui României este legală, iar contestaţia formulată de acesta împotriva deciziei privind respingerea înregistrării candidaturii este nefondată.Pentru considerentele arătate, în temeiul art. 146 lit. f) din Constituţie, al art. 11 alin. (1) lit. B. a), al art. 37 şi 38 din Legea nr. 47/1992, precum şi al art. 11^2 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 370/2004,CURTEA CONSTITUŢIONALĂÎn numele legiiHOTĂRĂŞTE:Respinge contestaţia formulată împotriva Deciziei Biroului Electoral Central nr. 5/D din 15 octombrie 2009 de respingere a înregistrării candidaturii domnului Sabin Bâltac la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2009.Hotărârea este definitivă, se comunică Biroului Electoral Central şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,prof. univ. dr. IOAN VIDAMagistrat-asistent-şef,Marieta Safta--------
EMITENT |
Ioan Vida - preşedinteAspazia Cojocaru - judecătorAcsinte Gaspar - judecătorPetre Lăzăroiu - judecătorPuskas Valentin Zoltan - judecătorTudorel Toader - judecătorAntonia Constantin - procurorMarieta Safta - magistrat-asistent-şefLa data de 15 octombrie 2009 a fost înregistrată la Curtea Constituţională contestaţia formulată de domnul Sabin Bâltac împotriva Deciziei Biroului Electoral Central nr. 5/D din 15 octombrie 2009 privind respingerea înregistrării candidaturii sale la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2009.Contestaţia formează obiectul Dosarului Curţii Constituţionale nr. 7.746 F/2009, la care au fost ataşate propunerea de candidatură a domnului Sabin Bâltac, împreună cu decizia contestată, transmise de Biroul Electoral Central cu adresa înregistrată la Curtea Constituţională cu nr. J5758 din 15 octombrie 2009.În temeiul dispoziţiilor art. 52 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale şi ale art. 30 alin. (1) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, contestaţiile se soluţionează fără înştiinţarea părţilor, cu participarea reprezentantului Ministerului Public, pe baza sesizării şi a celorlalte documente aflate la dosar.În motivarea contestaţiei formulată împotriva Deciziei nr. 5/D din 15 octombrie 2009 a Biroului Electoral Central, domnul Sabin Bâltac invocă "excepţia de neconstituţionalitate" a Legii nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României. Arată, în esenţă, că prevederile art. 3 alin. (1) şi (2) din actul normativ menţionat, potrivit cărora atât candidaturile propuse de partidele şi de alianţele politice, cât şi candidaturile independente pot fi depuse numai dacă sunt susţinute de cel puţin 200.000 de alegători, încalcă drepturile sale electorale "prin discriminare". În opinia contestatorului, susţinută cu o serie de calcule matematice expuse în cadrul contestaţiei, candidatul independent nu poate îndeplini cerinţa prevăzută de textul de lege criticat, întrucât nu există timp suficient pentru a permite strângerea unui număr de 200.000 de semnături de către acesta. Ca urmare, "candidatul independent este discriminat faţă de candidatul propus de un partid, care foloseşte reţeaua organizatorică teritorială şi resursele umane şi financiare ale partidului". Pentru aceste motive, se arată că dispoziţiile legale criticate încalcă prevederile constituţionale ale art. 16 alin. (1) privind egalitatea cetăţenilor în faţa legii şi a autorităţilor publice, fără privilegii şi fără discriminări şi pe cele ale art. 41 alin. (3), potrivit cărora durata normală a unei zile de lucru este, în medie, de cel mult 8 ore, precum şi dispoziţiile art. 1, 7 şi 30 din Declaraţia Universală a Drepturilor Omului.În concluzie, contestatorul solicită Curţii Constituţionale să dispună înregistrarea candidaturii la Biroul Electoral Central fără lista de susţinători, "constatând discriminarea Legii nr. 370/2004".Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a contestaţiei, întrucât propunerea de candidatură a contestatorului nu îndeplineşte condiţiile prevăzute de lege pentru a fi înregistrată.CURTEA,examinând contestaţia în raport cu prevederile Legii nr. 370/2004 pentru alegerea Preşedintelui României, văzând concluziile reprezentantului Ministerului Public, precum şi documentele aflate la dosar, reţine următoarele:Potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. f) din Constituţie, ale art. 37 şi 38 din Legea nr. 47/1992, precum şi celor ale art. 11^2 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 370/2004, Curtea Constituţională este competentă să soluţioneze contestaţia privind respingerea înregistrării candidaturii domnului Sorin Bâltac pentru funcţia de Preşedinte al României.Curtea reţine că, potrivit art. 3 alin. (2) din Legea nr. 370/2004, pentru alegerea Preşedintelui României, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 887 din 29 septembrie 2004, cu modificările şi completările ulterioare, "Candidaturile propuse de partidele şi de alianţele politice, precum şi candidaturile independente pot fi depuse numai dacă sunt susţinute de cel puţin 200.000 de alegători. [...]" iar, în conformitate cu dispoziţiile art. 9 alin. (1) şi (2) din acelaşi act normativ, propunerile de candidaţi pentru alegerea Preşedintelui României se fac în scris şi vor fi primite numai dacă: "(2) [...] c) sunt însoţite de [...] de lista susţinătorilor, al căror număr nu poate fi mai mic de 200.000 de alegători."Curtea constată că propunerea de candidatură formulată de domnul Sorin Bâltac nu îndeplineşte, în mod cumulativ, condiţiile obligatorii prevăzute de art. 9 alin. (2) lit. c) din Legea nr. 370/2004. Astfel, propunerea de candidatură depusă de acesta la Biroul Electoral Central în data de 13 octombrie 2009 nu a fost însoţită de lista cu cel puţin 200.000 de susţinători.De altfel, contestatorul este nemulţumit de soluţia legislativă care impune această condiţie, sens în care invocă "excepţia de neconstituţionalitate" a dispoziţiilor art. 3 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 370/2004. Or, această excepţie poate fi analizată numai în cadrul exercitării atribuţiei Curţii Constituţionale prevăzută de art. 146 lit. d) din Constituţie, potrivit căruia Curtea "hotărăşte asupra excepţiilor de neconstituţionalitate privind legile şi ordonanţele, ridicate în faţa instanţelor judecătoreşti sau de arbitraj comercial; excepţia de neconstituţionalitate poate fi ridicată şi direct de Avocatul Poporului", iar nu şi în cadrul atribuţiei reglementate de dispoziţiile art. 146 lit. f) din Constituţie, potrivit cărora Curtea Constituţională "veghează la respectarea procedurii pentru alegerea Preşedintelui României şi confirmă rezultatele sufragiului."Faţă de prevederile legale citate şi situaţia mai sus arătată, aşa cum rezultă din actele dosarului, Curtea Constituţională constată că respingerea de către Biroul Electoral Central a înregistrării candidaturii domnului Sorin Bâltac pentru alegerea Preşedintelui României este legală, iar contestaţia formulată de acesta împotriva deciziei privind respingerea înregistrării candidaturii este nefondată.Pentru considerentele arătate, în temeiul art. 146 lit. f) din Constituţie, al art. 11 alin. (1) lit. B. a), al art. 37 şi 38 din Legea nr. 47/1992, precum şi al art. 11^2 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 370/2004,CURTEA CONSTITUŢIONALĂÎn numele legiiHOTĂRĂŞTE:Respinge contestaţia formulată împotriva Deciziei Biroului Electoral Central nr. 5/D din 15 octombrie 2009 de respingere a înregistrării candidaturii domnului Sabin Bâltac la alegerile pentru Preşedintele României din anul 2009.Hotărârea este definitivă, se comunică Biroului Electoral Central şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,prof. univ. dr. IOAN VIDAMagistrat-asistent-şef,Marieta Safta--------