HOTĂRÂRE nr. 1.203 din 7 octombrie 2009pentru modificarea şi completarea Hotărârii Guvernului nr. 1.148/2008 privind componenţa, atribuţiile şi modul de organizare şi funcţionare ale Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor
Publicat în
MONITORUL OFICIAL nr. 683 din 12 octombrie 2009
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. + Articolul IHotărârea Guvernului nr. 1.148/2008 privind componenţa, atribuţiile şi modul de organizare şi funcţionare ale Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 689 din 9 octombrie 2008, se modifică şi completează după cum urmează:1. La articolul 2, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:"(2) Acreditarea se acordă de către Comisia Naţională de Acreditare a Spitalelor, instituţie publică cu personalitate juridică, care funcţionează în coordonarea primului-ministru, printr-un consilier de stat desemnat în acest sens, cu sediul în municipiul Bucureşti, str. Cristian Popişteanu nr. 1-3, sectorul 1."2. La articolul 3, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:"Art. 3. - (1) Comisia Naţională de Acreditare a Spitalelor este finanţată din venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat prin bugetul Secretariatului General al Guvernului."3. La articolul 3, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:"(3) Consilierul de stat desemnat, potrivit legii, de primulministru să coordoneze Comisia Naţională de Acreditare a Spitalelor va primi trimestrial rapoarte complete, în scris, din partea organului colegial de conducere cu privire la stadiul activităţii instituţiei şi procesului de acreditare a spitalelor, gradul de armonizare cu politicile şi strategiile naţionale şi internaţionale din domeniul de activitate, progresele făcute în asigurarea calităţii serviciilor medicale spitaliceşti, greutăţi întâmpinate în procesul de acreditare a spitalelor."4. Denumirea capitolului II "Componenţa Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor" se modifică şi va avea următorul cuprins:"CAPITOLUL IIComponenţa organului colegial de conducere al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor"5. Articolul 5 se modifică şi va avea următorul cuprins:"Art. 5. - (1) Organul colegial de conducere al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor este format din 7 membri, reprezentanţi ai următoarelor instituţii şi organizaţii profesionale: Administraţia Prezidenţială, Guvernul, Secretariatul General al Guvernului, Academia Română, Colegiul Medicilor din România, Ordinul Asistenţilor Medicali şi Moaşelor din România şi Comisia Naţională de Acreditare a Spitalelor. (2) Membrii organului colegial de conducere sunt numiţi pe o perioadă de 4 ani, prin decizie a primului-ministru, la propunerea conducătorului instituţiei sau organizaţiei profesionale din care face parte persoana nominalizată. (3) Organul colegial de conducere îşi alege din rândul membrilor săi, în termen de 5 zile de la numire, prin vot secret, cu majoritate simplă, un preşedinte şi un vicepreşedinte pentru o perioadă de un an. (4) Revocarea membrilor organului colegial de conducere al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor se face de către primul-ministru, la propunerea instituţiei care l-a desemnat sau a consilierului de stat coordonator, în condiţiile în care persoana respectivă nu şi-a îndeplinit atribuţiile, a încălcat prevederile legale sau se află în imposibilitatea de a-şi îndeplini mandatul mai mult de 3 luni consecutive."6. La articolul 6, alineatele (1)-(4) se modifică şi vor avea următorul cuprins:"Art. 6. - (1) Membrii organului colegial de conducere al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor se întrunesc în şedinţe lunare ordinare şi în şedinţe extraordinare ori de câte ori este nevoie, convocate şi conduse de preşedinte sau, în lipsa acestuia, de vicepreşedinte. Hotărârile Consiliului de coordonare se adoptă cu majoritate simplă. (2) La şedinţele organului colegial de conducere participă cu drept de vot deplin preşedintele Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor. În caz de incapacitate de participare, poate desemna un angajat al instituţiei să participe cu drept de vot deplin în numele său. (3) La şedinţele organului colegial de conducere pot fi invitaţi şi reprezentanţi ai comisiilor de evaluare în vederea acreditării spitalelor, pentru a oferi informaţii suplimentare privind evaluarea spitalelor. (4) Membrii organului colegial de conducere al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor beneficiază de o indemnizaţie de participare la şedinţă conform prevederilor legale în vigoare. Preşedintele Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor sau persoana desemnată a-l înlocui nu beneficiază de indemnizaţie de participare la şedinţă."7. Articolul 7 se modifică şi va avea următorul cuprins:"Art. 7. - (1) Conducerea executivă a Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor este asigurată de preşedinte, angajat prin concurs pe o perioadă de 5 ani, cu posibilitatea de prelungire prin hotărârea organului colegial de conducere decisă prin vot secret, cu majoritate simplă. (2) Funcţia de preşedinte al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor este asimilată funcţiei de secretar de stat."8. La articolul 8, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:"(3) Comisia Naţională de Acreditare a Spitalelor dispune de un număr maxim de 60 de posturi, iar atribuţiile personalului încadrat şi regulamentul de ordine interioară se aprobă prin hotărâre a organului colegial de conducere, la propunerea preşedintelui Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor."9. Articolul 9 se modifică şi va avea următorul cuprins:"Art. 9. - Organul colegial de conducere al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor are următoarele atribuţii principale: a) aprobă categoriile de acreditare a spitalelor, după avizarea de către preşedintele Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor pe baza propunerilor înaintate de unitatea de analiză şi acreditare; b) organizează concursul pentru ocuparea funcţiei de preşedinte al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor, supraveghează şi controlează activitatea acestuia şi poate decide revocarea acestuia din funcţie, prin vot secret, cu majoritate absolută. Revocarea se poate dispune cu îndeplinirea cerinţelor legale în ceea ce priveşte încetarea contractului individual de muncă; c) aprobă prin hotărâre acreditarea unui spital; d) aprobă conţinutul şi modelul certificatului de acreditare, la propunerea preşedintelui Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor; e) aprobă normele privind modul de desfăşurare a activităţii Comisiei de evaluare în vederea acreditării; f) avizează în termen de 15 zile procedurile, standardele şi metodologia de acreditare a spitalelor propuse de preşedintele Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor şi le supune în termen de maximum 15 zile de la avizare aprobării ministrului sănătăţii; g) aprobă statutul de funcţionare al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor la propunerea preşedintelui Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor; h) aprobă constituirea Comisiei de evaluare în vederea acreditării pentru fiecare spital, la propunerea preşedintelui Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor; i) propune strategii de îmbunătăţire a calităţii serviciilor medicale spitaliceşti; j) transmite trimestrial raport scris consilierului de stat desemnat prin lege de primul-ministru şi prezintă anual un raport de activitate Guvernului şi Ministerului Sănătăţii; k) avizează proiectul de buget de venituri şi cheltuieli al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor în vederea supunerii spre aprobare în condiţiile legii; l) transmite preşedintelui Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor orice aprobare, avizare, observaţie sau solicitare ce rezultă din exercitarea atribuţiilor prevăzute în prezentul articol, în scris, cu respectarea termenelor legale în vigoare, în vederea garantării termenelor privind transparenţa decizională şi furnizarea informaţiilor publice; m) aprobă planul privind instruirea şi organizarea corpului de evaluatori, la propunerea preşedintelui Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor; n) aprobă planul anual de acreditare a spitalelor, la propunerea preşedintelui Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor."10. Articolul 10 se modifică şi va avea următorul cuprins:"Art. 10. - În exercitarea atribuţiilor sale, organul colegial de conducere al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor adoptă hotărâri."11. Articolul 11 se modifică şi va avea următorul cuprins:"Art. 11. - Preşedintele Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor are următoarele atribuţii principale: a) este ordonator de credite, în condiţiile legii; b) participă ca membru cu drepturi depline la şedinţele organului colegial de conducere al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor; c) organizează activitatea curentă a Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor; d) implementează hotărârile organului colegial de conducereal Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor; e) semnează certificatul de acreditare în temeiul hotărârii organului colegial de conducere al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor; f) răspunde de tipărirea şi distribuirea către spitalele care au solicitat acreditarea, contra cost, a manualului de acreditare elaborat de unitatea de standarde şi proceduri de acreditare; g) stabileşte numărul şi componenţa comisiilor de evaluare în vederea acreditării şi coordonatorul acestora pentru spitalele care au solicitat acreditarea, pe care le supune aprobării organului colegial de conducere al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor; h) urmăreşte modul de aplicare a procedurilor de evaluare a unităţilor cu paturi în vederea acreditării acestora, în conformitate cu standardele şi metodologia aprobate prin ordin al ministrului sănătăţii; i) supune aprobării organului colegial de conducere al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor planul anual de acreditare a spitalelor; j) elaborează şi pune la dispoziţia organului colegial de conducere al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor rapoarte privind activitatea acesteia şi participă la dezbaterile privind problemele de strategie şi de organizare şi funcţionare a Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor; k) aprobă organizarea concursurilor pentru ocuparea posturilor vacante din aparatul tehnic, numeşte şi eliberează din funcţie personalul Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor, în condiţiile legii; l) aprobă programul de lucru pe locuri de muncă şi categorii de personal, pentru personalul aflat în subordine; m) realizează evaluarea performanţelor profesionale ale personalului aflat în subordine directă, conform structurii organizatorice, şi soluţionează contestaţiile în funcţie de nivelul ierarhic la care s-au făcut, în condiţiile legii; n) aprobă planul de formare şi perfecţionare a personalului, în conformitate cu legislaţia în vigoare şi cu încadrarea în prevederile bugetare anuale; o) reprezintă Comisia Naţională de Acreditare a Spitalelor în relaţiile cu terţe persoane fizice sau juridice, atât pe plan intern, cât şi pe plan internaţional; p) încheie acte juridice în numele şi pe seama Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor, conform legii; q) răspunde de modul de îndeplinire a obligaţiilor asumate prin contracte şi dispune măsuri de îmbunătăţire a activităţii Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor; r) asigură respectarea prevederilor legale în vigoare referitoare la păstrarea secretului profesional, păstrarea confidenţialităţii datelor spitalelor, informaţiilor şi documentelor referitoare la activitatea spitalelor; s) pune la dispoziţia organelor şi organismelor competente, la solicitarea acestora, în baza hotărârii organului colegial de conducere al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor, în condiţiile legii, date privind activitatea spitalelor; t) răspunde de organizarea unui sistem de înregistrare şi rezolvare a sugestiilor, sesizărilor şi reclamaţiilor referitoare atât la activitatea Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor, cât şi a spitalelor;ţ) răspunde de elaborarea proiectului de buget de venituri şi cheltuieli, îl supune spre avizare organului colegial de conducere al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor şi îl transmite ordonatorului principal de credite în vederea includerii ca anexă la proiectul de buget al acestuia şi răspunde de executarea bugetului aprobat pe parcursul exerciţiului bugetar, potrivit dispoziţiilor legale; u) răspunde de întocmirea situaţiilor financiare trimestriale şi anuale asupra execuţiei bugetului de venituri şi cheltuieli potrivit reglementărilor emise de către Ministerul Finanţelor Publice şi le prezintă ordonatorului principal de credite; v) răspunde de respectarea disciplinei financiar-bugetare; w) aprobă, prin ordin, raportul de acreditare elaborat de unitatea de analiză şi acreditare; x) propune spre aprobare organului colegial de conducere al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor constituirea Comisiei de evaluare în vederea acreditării pentru fiecare spital; y) propune organului colegial de conducere al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor atribuţiile personalului încadrat şi regulamentul de ordine interioară; z) avizează propunerile privind categoria de acreditare pentru spital evaluat, înaintate de unitatea de analiză şi acreditare;z^1) aprobă statul de funcţii şi statul de personal;z^2) aprobă prin ordin comun nivelul taxei de acreditare a spitalelor, cu avizul organului colegial de conducere al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor. Propunerea are la bază fundamentarea efectuată de aparatul tehnic al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor."12. Articolul 12 se modifică şi va avea următorul cuprins:"Art. 12. - În exercitarea atribuţiilor sale, preşedintele Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor emite ordine."13. La articolul 13, litera c) se modifică şi va avea următorul cuprins:"c) înaintează preşedintelui Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor în vederea transmiterii spre avizare organului colegial de conducere al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor procedurile, standardele şi metodologia de acreditare a spitalelor."14. La articolul 13, după litera c) se introduc două noi litere, literele d) şi e), cu următorul cuprins:"d) asigură procesul de cercetare-dezvoltare de profil, respectiv în îmbunătăţirea serviciilor de acreditare a spitalelor, cu racordarea la reţele europene şi internaţionale de profil; e) asigură, în colaborare cu aparatul administrativ, şi supervizează procesul de formare formatori şi evaluatori în domeniul acreditării spitalelor."15. La articolul 14, literele e) şi f) se modifică şi vor avea următorul cuprins:"e) înaintează preşedintelui Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor şi propune spre aprobare raportul de acreditare care stă la baza eliberării deciziei, hotărârii de acreditare; f) înaintează preşedintelui Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor spre avizare şi în vederea transmiterii spre aprobare organului colegial de conducere al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor categoriile de acreditare pentru fiecare spital evaluat, pe baza raportului prezentat de Comisia de evaluare în vederea acreditării;".16. La articolul 15, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:"(2) Comisiile de evaluare în vederea acreditării se constituie din 3-7 membri, în funcţie de complexitatea spitalului evaluat, numiţi prin hotărârea organului colegial de conducere al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor, la propunerea preşedintelui Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor, şi au următoarea componenţă: a) un preşedinte al Comisiei de evaluare numit din cadrul corpului de evaluatori al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor; b) 2-6 membri formaţi şi acreditaţi, în funcţie de complexitatea spitalului evaluat."17. La articolul 15, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu următorul cuprins:"(5) În procesul de acreditare Comisia Naţională de Acreditare a Spitalelor poate utiliza evaluatori de spitale români şi străini, organizaţii nonguvernamentale, persoane fizice şi juridice acreditate pe plan internaţional sau de Comisia Naţională de Acreditare a Spitalelor."18. Articolul 16 se modifică şi va avea următorul cuprins:"Art. 16. - (1) Comisia Naţională de Acreditare a Spitalelor este finanţată conform prevederilor art. 3 alin. (1). (2) Veniturile proprii sunt constituite din: a) taxa de acreditare/reacreditare plătită de spitale; b) taxa de evaluare/reevaluare a unui spital plătită de solicitantul evaluării/reevaluării; c) contravaloarea serviciilor de consultanţă acordate spitalelor în vederea pregătirii acestora pentru acreditare; d) fonduri externe nerambursabile, ca urmare a programelor aplicate; e) editarea şi vânzarea de cărţi, publicaţii, lucrări şi studii de specialitate; f) venituri din coordonarea naţională a procesului de cercetare-dezvoltare în îmbunătăţirea serviciilor de acreditare a spitalelor, cu racordarea la reţele europene şi internaţionale de profil; g) venituri din coordonarea naţională a procesului de formare formatori şi evaluatori în domeniul acreditării spitalelor; h) donaţii, sponsorizări şi alte venituri încasate conform legii."19. La articolul 17, alineatul (3) se abrogă.20. Articolul 22 se modifică şi va avea următorul cuprins:"Art. 22. - Instruirea şi organizarea corpului de evaluatori ai Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor şi a evaluatorilor din afara unităţii se realizează de către Comisia Naţională de Acreditare a Spitalelor, prin Direcţia de resurse umane şi comunicare, în termen de 60 de zile de la aprobarea procedurilor, standardelor şi metodologiei de acreditare a spitalelor, cu respectarea prevederilor legale în vigoare." + Articolul IIMembrii organului colegial de conducere sunt numiţi, conform prevederilor art. 5 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr. 1.148/2008 privind componenţa, atribuţiile şi modul de organizare şi funcţionare ale Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor, cu modificările şi completările aduse prin prezenta hotărâre, în termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri. + Articolul IIIÎncepând cu data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, directorul general al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor îşi continuă mandatul în calitate de preşedinte al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor.PRIM-MINISTRUEMIL BOCContrasemnează:---------------Ministrul sănătăţii, interimar,Adriean VideanuSecretarul general al Guvernului,Daniela Nicoleta AndreescuDirectorul general al Comisiei Naţionalede Acreditare a Spitalelor,Dan Romulus ŞerbanBucureşti, 7 octombrie 2009.Nr. 1.203.--------
EMITENT |
În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. + Articolul IHotărârea Guvernului nr. 1.148/2008 privind componenţa, atribuţiile şi modul de organizare şi funcţionare ale Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 689 din 9 octombrie 2008, se modifică şi completează după cum urmează:1. La articolul 2, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:"(2) Acreditarea se acordă de către Comisia Naţională de Acreditare a Spitalelor, instituţie publică cu personalitate juridică, care funcţionează în coordonarea primului-ministru, printr-un consilier de stat desemnat în acest sens, cu sediul în municipiul Bucureşti, str. Cristian Popişteanu nr. 1-3, sectorul 1."2. La articolul 3, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:"Art. 3. - (1) Comisia Naţională de Acreditare a Spitalelor este finanţată din venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat prin bugetul Secretariatului General al Guvernului."3. La articolul 3, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:"(3) Consilierul de stat desemnat, potrivit legii, de primulministru să coordoneze Comisia Naţională de Acreditare a Spitalelor va primi trimestrial rapoarte complete, în scris, din partea organului colegial de conducere cu privire la stadiul activităţii instituţiei şi procesului de acreditare a spitalelor, gradul de armonizare cu politicile şi strategiile naţionale şi internaţionale din domeniul de activitate, progresele făcute în asigurarea calităţii serviciilor medicale spitaliceşti, greutăţi întâmpinate în procesul de acreditare a spitalelor."4. Denumirea capitolului II "Componenţa Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor" se modifică şi va avea următorul cuprins:"CAPITOLUL IIComponenţa organului colegial de conducere al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor"5. Articolul 5 se modifică şi va avea următorul cuprins:"Art. 5. - (1) Organul colegial de conducere al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor este format din 7 membri, reprezentanţi ai următoarelor instituţii şi organizaţii profesionale: Administraţia Prezidenţială, Guvernul, Secretariatul General al Guvernului, Academia Română, Colegiul Medicilor din România, Ordinul Asistenţilor Medicali şi Moaşelor din România şi Comisia Naţională de Acreditare a Spitalelor. (2) Membrii organului colegial de conducere sunt numiţi pe o perioadă de 4 ani, prin decizie a primului-ministru, la propunerea conducătorului instituţiei sau organizaţiei profesionale din care face parte persoana nominalizată. (3) Organul colegial de conducere îşi alege din rândul membrilor săi, în termen de 5 zile de la numire, prin vot secret, cu majoritate simplă, un preşedinte şi un vicepreşedinte pentru o perioadă de un an. (4) Revocarea membrilor organului colegial de conducere al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor se face de către primul-ministru, la propunerea instituţiei care l-a desemnat sau a consilierului de stat coordonator, în condiţiile în care persoana respectivă nu şi-a îndeplinit atribuţiile, a încălcat prevederile legale sau se află în imposibilitatea de a-şi îndeplini mandatul mai mult de 3 luni consecutive."6. La articolul 6, alineatele (1)-(4) se modifică şi vor avea următorul cuprins:"Art. 6. - (1) Membrii organului colegial de conducere al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor se întrunesc în şedinţe lunare ordinare şi în şedinţe extraordinare ori de câte ori este nevoie, convocate şi conduse de preşedinte sau, în lipsa acestuia, de vicepreşedinte. Hotărârile Consiliului de coordonare se adoptă cu majoritate simplă. (2) La şedinţele organului colegial de conducere participă cu drept de vot deplin preşedintele Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor. În caz de incapacitate de participare, poate desemna un angajat al instituţiei să participe cu drept de vot deplin în numele său. (3) La şedinţele organului colegial de conducere pot fi invitaţi şi reprezentanţi ai comisiilor de evaluare în vederea acreditării spitalelor, pentru a oferi informaţii suplimentare privind evaluarea spitalelor. (4) Membrii organului colegial de conducere al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor beneficiază de o indemnizaţie de participare la şedinţă conform prevederilor legale în vigoare. Preşedintele Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor sau persoana desemnată a-l înlocui nu beneficiază de indemnizaţie de participare la şedinţă."7. Articolul 7 se modifică şi va avea următorul cuprins:"Art. 7. - (1) Conducerea executivă a Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor este asigurată de preşedinte, angajat prin concurs pe o perioadă de 5 ani, cu posibilitatea de prelungire prin hotărârea organului colegial de conducere decisă prin vot secret, cu majoritate simplă. (2) Funcţia de preşedinte al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor este asimilată funcţiei de secretar de stat."8. La articolul 8, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:"(3) Comisia Naţională de Acreditare a Spitalelor dispune de un număr maxim de 60 de posturi, iar atribuţiile personalului încadrat şi regulamentul de ordine interioară se aprobă prin hotărâre a organului colegial de conducere, la propunerea preşedintelui Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor."9. Articolul 9 se modifică şi va avea următorul cuprins:"Art. 9. - Organul colegial de conducere al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor are următoarele atribuţii principale: a) aprobă categoriile de acreditare a spitalelor, după avizarea de către preşedintele Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor pe baza propunerilor înaintate de unitatea de analiză şi acreditare; b) organizează concursul pentru ocuparea funcţiei de preşedinte al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor, supraveghează şi controlează activitatea acestuia şi poate decide revocarea acestuia din funcţie, prin vot secret, cu majoritate absolută. Revocarea se poate dispune cu îndeplinirea cerinţelor legale în ceea ce priveşte încetarea contractului individual de muncă; c) aprobă prin hotărâre acreditarea unui spital; d) aprobă conţinutul şi modelul certificatului de acreditare, la propunerea preşedintelui Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor; e) aprobă normele privind modul de desfăşurare a activităţii Comisiei de evaluare în vederea acreditării; f) avizează în termen de 15 zile procedurile, standardele şi metodologia de acreditare a spitalelor propuse de preşedintele Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor şi le supune în termen de maximum 15 zile de la avizare aprobării ministrului sănătăţii; g) aprobă statutul de funcţionare al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor la propunerea preşedintelui Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor; h) aprobă constituirea Comisiei de evaluare în vederea acreditării pentru fiecare spital, la propunerea preşedintelui Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor; i) propune strategii de îmbunătăţire a calităţii serviciilor medicale spitaliceşti; j) transmite trimestrial raport scris consilierului de stat desemnat prin lege de primul-ministru şi prezintă anual un raport de activitate Guvernului şi Ministerului Sănătăţii; k) avizează proiectul de buget de venituri şi cheltuieli al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor în vederea supunerii spre aprobare în condiţiile legii; l) transmite preşedintelui Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor orice aprobare, avizare, observaţie sau solicitare ce rezultă din exercitarea atribuţiilor prevăzute în prezentul articol, în scris, cu respectarea termenelor legale în vigoare, în vederea garantării termenelor privind transparenţa decizională şi furnizarea informaţiilor publice; m) aprobă planul privind instruirea şi organizarea corpului de evaluatori, la propunerea preşedintelui Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor; n) aprobă planul anual de acreditare a spitalelor, la propunerea preşedintelui Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor."10. Articolul 10 se modifică şi va avea următorul cuprins:"Art. 10. - În exercitarea atribuţiilor sale, organul colegial de conducere al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor adoptă hotărâri."11. Articolul 11 se modifică şi va avea următorul cuprins:"Art. 11. - Preşedintele Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor are următoarele atribuţii principale: a) este ordonator de credite, în condiţiile legii; b) participă ca membru cu drepturi depline la şedinţele organului colegial de conducere al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor; c) organizează activitatea curentă a Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor; d) implementează hotărârile organului colegial de conducereal Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor; e) semnează certificatul de acreditare în temeiul hotărârii organului colegial de conducere al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor; f) răspunde de tipărirea şi distribuirea către spitalele care au solicitat acreditarea, contra cost, a manualului de acreditare elaborat de unitatea de standarde şi proceduri de acreditare; g) stabileşte numărul şi componenţa comisiilor de evaluare în vederea acreditării şi coordonatorul acestora pentru spitalele care au solicitat acreditarea, pe care le supune aprobării organului colegial de conducere al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor; h) urmăreşte modul de aplicare a procedurilor de evaluare a unităţilor cu paturi în vederea acreditării acestora, în conformitate cu standardele şi metodologia aprobate prin ordin al ministrului sănătăţii; i) supune aprobării organului colegial de conducere al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor planul anual de acreditare a spitalelor; j) elaborează şi pune la dispoziţia organului colegial de conducere al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor rapoarte privind activitatea acesteia şi participă la dezbaterile privind problemele de strategie şi de organizare şi funcţionare a Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor; k) aprobă organizarea concursurilor pentru ocuparea posturilor vacante din aparatul tehnic, numeşte şi eliberează din funcţie personalul Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor, în condiţiile legii; l) aprobă programul de lucru pe locuri de muncă şi categorii de personal, pentru personalul aflat în subordine; m) realizează evaluarea performanţelor profesionale ale personalului aflat în subordine directă, conform structurii organizatorice, şi soluţionează contestaţiile în funcţie de nivelul ierarhic la care s-au făcut, în condiţiile legii; n) aprobă planul de formare şi perfecţionare a personalului, în conformitate cu legislaţia în vigoare şi cu încadrarea în prevederile bugetare anuale; o) reprezintă Comisia Naţională de Acreditare a Spitalelor în relaţiile cu terţe persoane fizice sau juridice, atât pe plan intern, cât şi pe plan internaţional; p) încheie acte juridice în numele şi pe seama Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor, conform legii; q) răspunde de modul de îndeplinire a obligaţiilor asumate prin contracte şi dispune măsuri de îmbunătăţire a activităţii Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor; r) asigură respectarea prevederilor legale în vigoare referitoare la păstrarea secretului profesional, păstrarea confidenţialităţii datelor spitalelor, informaţiilor şi documentelor referitoare la activitatea spitalelor; s) pune la dispoziţia organelor şi organismelor competente, la solicitarea acestora, în baza hotărârii organului colegial de conducere al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor, în condiţiile legii, date privind activitatea spitalelor; t) răspunde de organizarea unui sistem de înregistrare şi rezolvare a sugestiilor, sesizărilor şi reclamaţiilor referitoare atât la activitatea Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor, cât şi a spitalelor;ţ) răspunde de elaborarea proiectului de buget de venituri şi cheltuieli, îl supune spre avizare organului colegial de conducere al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor şi îl transmite ordonatorului principal de credite în vederea includerii ca anexă la proiectul de buget al acestuia şi răspunde de executarea bugetului aprobat pe parcursul exerciţiului bugetar, potrivit dispoziţiilor legale; u) răspunde de întocmirea situaţiilor financiare trimestriale şi anuale asupra execuţiei bugetului de venituri şi cheltuieli potrivit reglementărilor emise de către Ministerul Finanţelor Publice şi le prezintă ordonatorului principal de credite; v) răspunde de respectarea disciplinei financiar-bugetare; w) aprobă, prin ordin, raportul de acreditare elaborat de unitatea de analiză şi acreditare; x) propune spre aprobare organului colegial de conducere al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor constituirea Comisiei de evaluare în vederea acreditării pentru fiecare spital; y) propune organului colegial de conducere al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor atribuţiile personalului încadrat şi regulamentul de ordine interioară; z) avizează propunerile privind categoria de acreditare pentru spital evaluat, înaintate de unitatea de analiză şi acreditare;z^1) aprobă statul de funcţii şi statul de personal;z^2) aprobă prin ordin comun nivelul taxei de acreditare a spitalelor, cu avizul organului colegial de conducere al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor. Propunerea are la bază fundamentarea efectuată de aparatul tehnic al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor."12. Articolul 12 se modifică şi va avea următorul cuprins:"Art. 12. - În exercitarea atribuţiilor sale, preşedintele Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor emite ordine."13. La articolul 13, litera c) se modifică şi va avea următorul cuprins:"c) înaintează preşedintelui Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor în vederea transmiterii spre avizare organului colegial de conducere al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor procedurile, standardele şi metodologia de acreditare a spitalelor."14. La articolul 13, după litera c) se introduc două noi litere, literele d) şi e), cu următorul cuprins:"d) asigură procesul de cercetare-dezvoltare de profil, respectiv în îmbunătăţirea serviciilor de acreditare a spitalelor, cu racordarea la reţele europene şi internaţionale de profil; e) asigură, în colaborare cu aparatul administrativ, şi supervizează procesul de formare formatori şi evaluatori în domeniul acreditării spitalelor."15. La articolul 14, literele e) şi f) se modifică şi vor avea următorul cuprins:"e) înaintează preşedintelui Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor şi propune spre aprobare raportul de acreditare care stă la baza eliberării deciziei, hotărârii de acreditare; f) înaintează preşedintelui Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor spre avizare şi în vederea transmiterii spre aprobare organului colegial de conducere al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor categoriile de acreditare pentru fiecare spital evaluat, pe baza raportului prezentat de Comisia de evaluare în vederea acreditării;".16. La articolul 15, alineatul (2) se modifică şi va avea următorul cuprins:"(2) Comisiile de evaluare în vederea acreditării se constituie din 3-7 membri, în funcţie de complexitatea spitalului evaluat, numiţi prin hotărârea organului colegial de conducere al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor, la propunerea preşedintelui Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor, şi au următoarea componenţă: a) un preşedinte al Comisiei de evaluare numit din cadrul corpului de evaluatori al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor; b) 2-6 membri formaţi şi acreditaţi, în funcţie de complexitatea spitalului evaluat."17. La articolul 15, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (5), cu următorul cuprins:"(5) În procesul de acreditare Comisia Naţională de Acreditare a Spitalelor poate utiliza evaluatori de spitale români şi străini, organizaţii nonguvernamentale, persoane fizice şi juridice acreditate pe plan internaţional sau de Comisia Naţională de Acreditare a Spitalelor."18. Articolul 16 se modifică şi va avea următorul cuprins:"Art. 16. - (1) Comisia Naţională de Acreditare a Spitalelor este finanţată conform prevederilor art. 3 alin. (1). (2) Veniturile proprii sunt constituite din: a) taxa de acreditare/reacreditare plătită de spitale; b) taxa de evaluare/reevaluare a unui spital plătită de solicitantul evaluării/reevaluării; c) contravaloarea serviciilor de consultanţă acordate spitalelor în vederea pregătirii acestora pentru acreditare; d) fonduri externe nerambursabile, ca urmare a programelor aplicate; e) editarea şi vânzarea de cărţi, publicaţii, lucrări şi studii de specialitate; f) venituri din coordonarea naţională a procesului de cercetare-dezvoltare în îmbunătăţirea serviciilor de acreditare a spitalelor, cu racordarea la reţele europene şi internaţionale de profil; g) venituri din coordonarea naţională a procesului de formare formatori şi evaluatori în domeniul acreditării spitalelor; h) donaţii, sponsorizări şi alte venituri încasate conform legii."19. La articolul 17, alineatul (3) se abrogă.20. Articolul 22 se modifică şi va avea următorul cuprins:"Art. 22. - Instruirea şi organizarea corpului de evaluatori ai Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor şi a evaluatorilor din afara unităţii se realizează de către Comisia Naţională de Acreditare a Spitalelor, prin Direcţia de resurse umane şi comunicare, în termen de 60 de zile de la aprobarea procedurilor, standardelor şi metodologiei de acreditare a spitalelor, cu respectarea prevederilor legale în vigoare." + Articolul IIMembrii organului colegial de conducere sunt numiţi, conform prevederilor art. 5 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr. 1.148/2008 privind componenţa, atribuţiile şi modul de organizare şi funcţionare ale Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor, cu modificările şi completările aduse prin prezenta hotărâre, în termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri. + Articolul IIIÎncepând cu data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, directorul general al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor îşi continuă mandatul în calitate de preşedinte al Comisiei Naţionale de Acreditare a Spitalelor.PRIM-MINISTRUEMIL BOCContrasemnează:---------------Ministrul sănătăţii, interimar,Adriean VideanuSecretarul general al Guvernului,Daniela Nicoleta AndreescuDirectorul general al Comisiei Naţionalede Acreditare a Spitalelor,Dan Romulus ŞerbanBucureşti, 7 octombrie 2009.Nr. 1.203.--------