HOTĂRÎRE nr. 1.118 din 4 iulie 1956privind organizarea posturilor sanitare ale Crucii Roşii a R.P.R.
EMITENT
  • CONSILIUL DE MINIŞTRI
  • Publicat în  COLECŢIA DE HOTĂRÎRI ALE CONSILIULUI DE MINIŞTRI nr. 31 din 4 iulie 1956



    Consiliul de Miniştri al Republicii Populare Române hotărăşte: 1. Posturile sanitare, formaţiuni ale Crucii Roşii a R.P.R., organizate de Crucea Roşie a R.P.R. împreună cu Ministerul Sănătăţii, au sarcina sa acorde primul ajutor în caz de accidente şi sa transporte accidentatii, sa ia măsuri pentru prevenirea imbolnavirilor profesionale şi contagioase şi sa menţină igiena la locul de muncă.2. Organizarea posturilor sanitare va fi facuta de către Crucea Roşie a R.P.R., împreună cu Ministerul Sănătăţii, în cadrul unităţilor de stat, cooperatiste, gospodării agricole colective, cartiere şi arii de treier.Instruirea persoanelor cu care se încadrează posturile sanitare se va face prin cursurile G.P.A.S. (Gata pentru apărarea sanitară) şi instructaje, care vor fi ţinute de către personalul unităţilor sanitare prin grija Ministerului Sănătăţii, fără plata, iar recrutarea şi mobilizarea va fi facuta de către Crucea Roşie şi Conducerea întreprinderii sau instituţiei.Activitatea posturilor sanitare se va desfăşura sub îndrumarea şi controlul permanent al unităţii sanitare pe raza căreia se organizează.3. Dotarea cu materialele necesare şi medicamente de prim ajutor se va face pentru unităţile de Stat, cooperatiste şi gospodării agricole colective prin mijloace proprii, iar pentru cartiere, şcoli şi ariile de treier, dotarea se va face de către unităţile sanitare teritoriale.4. În termen de 30 de zile de la data prezentei hotărîri, Crucea Roşie a R.P.R., Ministerul Sănătăţii şi Ministerul Finanţelor vor elabora instrucţiuni cu privire la organizarea, funcţionarea, dotarea şi finanţarea posturilor sanitare ale Crucii Roşii a R.P.R. INSTRUCŢIUNIpentru aplicarea H.C.M. nr. 1118/1956 cu privire la organizarea, funcţionarea, dotarea şi finanţarea posturilor sanitare ale Crucii Roşii a R.P.R. Posturile sanitare sînt formaţiuni sanitare obşteşti ale Crucii Roşii a R.P.R. Ele se organizează de Crucea Roşie împreună cu Ministerul Sănătăţii şi Prevederilor Sociale, pe baza H.C.M. nr. 1118/1956. Posturile sanitare ale Crucii Roşii, fixe sau mobile, sînt formate din colective de 1-5 activisti sanitari voluntari, absolvenţi ai cursurilor de igiena şi prim ajutor sau echipieri şi dotate cu trusa sanitară (cutia sau geanta sanitară) conform baremului anexa. Posturile sanitare ajuta în munca personalul medico-sanitar, fără a-l substitui.Sarcinile posturilor sanitare sînt următoarele:- acorda primul ajutor la locul de muncă şi în teritoriu şi transporta accidentatii la cea mai apropiată unitate sanitară;- sprijină organele sanitare în activitatea curativ-profilactica şi sanitaro-antiepidemica;- contribuie la introducerea şi respectarea normelor de igiena şi protecţie a muncii;- participa la acţiunile de educaţie sanitară a populaţiei. Organizarea posturilor sanitarePosturile sanitare se organizează în cadrul unităţilor de stat, cooperatiste, gospodării agricole colective, cartiere şi arii de treier.Comitetele de Cruce Roşie de secţie, pe circumscripţii sau pe întreprindere, împreună cu organele sanitare şi cu sprijinul conducerii întreprinderilor şi instituţiilor organizează şi încadrează posturile sanitare conform următoarelor norme: Posturi sanitare fixe- În întreprinderile industriale, metalurgice, chimice (inclusiv sondele din sectorul petrolier şi gaze), siderurgice, cooperatiste de producţie, ateliere reparaţii, santiere, cariere de piatra, se va înfiinţa cîte un post sanitar în fiecare secţie, încadrat cu 5 persoane; în întreprinderile care lucrează pe schimburi, se va organiza cîte un post sanitar pentru fiecare schimb.- La sediile S.M.T., G.A.C., G.A.S., gări (autogări, aerogări, gări maritime şi fluviale, staţii de cale ferată de călători sau mărfuri), exploatări miniere, forestiere, se va organiza cîte un post sanitar la sediul unităţii socialiste - staţii, guri de mina şi exploatări - încadrat cu 3-5 persoane.- În fiecare instituţie cu 50-300 salariaţi se va organiza un post sanitar încadrat cu 3 persoane, iar în cele cu peste 300 de salariaţi, doua posturi sanitare încadrate cu cîte 5 persoane.În instituţiile cu mai multe clădiri sau anexe dispersate, se vor organiza posturi sanitare, încadrate cu cîte 3 persoane, în fiecare subunitate, în raport cu specificul muncii şi numărul salariaţilor din aceste clădiri.- În magazine alimentare (inclusiv bufetele din cadrul cabanelor turistice), unităţi mici cooperatiste, ateliere sub 30 salariaţi, se vor organiza cîte un post sanitar încadrat cu 1-3 persoane.- În cartierele din oraşe se vor înfiinţa în fiecare circumscripţie sanitară, pînă la 5 posturi sanitare, încadrate fiecare cu 3-5 persoane. În cazul în care în circumscripţia sanitară respectiva exista strand, teren de sport sau hotel, unul din cele cinci posturi sanitare prevăzute în normativ se va amplasa aici.- În şcolile de toate gradele se vor organiza posturi sanitare în felul următor: la şcolile cu 200 elevi, un post sanitar, la şcolile cu 350 elevi, doua posturi sanitare, iar la cele cu 500 elevi, trei posturi sanitare. Fiecare post sanitar şcolar va fi încadrat cu 5 elevi.- În facultăţi pentru fiecare an de studiu se va organiza un post sanitar încadrat cu 5 persoane. Posturi sanitare mobile- În terenuri, autobuze sau autocamioane care transporta persoane, pe avioane, pe vase de pasageri, se va înfiinţa un post sanitar încadrat cu 1 persoana.- În brigazile miniere, forestiere, de sondori, de prospectare, se va organiza cîte un post sanitar, încadrat cu 1-3 persoane.- În brigazile de cimp, zootehnice, de întreţinere şi reparaţii ale G.A.C.-urilor, G.A.S.-urilor şi S.M.T.-urilor, unde primul ajutor nu se acordă de către grupele sanitare, se va organiza cîte un post sanitar, încadrat cu 3 persoane. Posturile sanitare de la brigazile de cimp şi zootehnice acţionează atît la cimp cît şi la sediul brigazii după ritmul de muncă.În afară de aceste posturi sanitare permanente, la fiecare arie de treier se organizează cîte un post sanitar sezonier, încadrat cu 3 persoane. În fiecare tabara de pionieri şi şcolari va fi creat un post sanitar sezonier, încadrat cu 5 persoane. Componenta, instruirea, verificarea activităţii şi concursurile posturilor sanitareComponenta colectivelor posturilor sanitare se stabileşte în raport cu felul postului, fix sau mobil, şi specificul locului de muncă, de către Crucea Roşie şi unitatea sanitară pentru cele din teritoriu; componenta posturilor din întreprinderi şi instituţii se stabileşte de către Crucea Roşie, unitatea sanitară şi conducerea întreprinderii sau instituţiei.Persoanele ce se vor încadra în colectivele posturilor sanitare vor fi recrutate de la locul de muncă unde se organizează postul sanitar, numai din absolvenţii cursurilor de igiena şi prim ajutor; acolo unde este organizată grupa sanitară, se vor încadra în colectivele posturilor şi echipieri sanitari.Colectivele posturilor sanitare vor fi formate din cei mai bine pregatiti absolvenţi ai cursurilor de igiena şi prim ajutor, care manifesta interes pentru aceasta munca şi nu au alte sarcini obşteşti.Instruirea persoanelor ce urmează a fi încadrate în posturile sanitare se va face prin cursurile de igiena şi prim ajutor şi instructaje, ce vor fi ţinute de către personalul unităţilor sanitare, fără plata, în cadrul orelor de educaţie sanitară cuprinse în planul lor de muncă, prin grija Ministerului Sănătăţii şi Prevederilor Sociale.Recrutarea şi mobilizarea cursanţilor va fi facuta de către Crucea Roşie şi conducerea întreprinderii sau instituţiei.Pentru a se asigura cursurilor de instruire un nivel corespunzător secţiile de sănătate şi prevederi sociale raionale şi orăşeneşti vor desemna ca lectori şi cadre medicale de specialitate din unităţile medicale profilate.Comitetul de Cruce Roşie şi conducerea întreprinderii sau instituţiei vor mobiliza la cursurile de igiena şi prim ajutor un număr suficient de persoane, pentru a constitui o rezervă de absolvenţi care să fie folosiţi în cazul descompletarii colectivelor.Reimprospatarea cunoştinţelor colectivelor posturilor sanitare se va face de către cadrul mediu sanitar care indrumeaza postul, la locul de muncă, semestrial; o dată pe an, medicul de circumscripţie, uzinala sau teritorială, va face reimprospatarea cunoştinţelor teoretice şi practice, prin 3 lecţii a cîte 2 ore la unitatea sanitară, insistind asupra prevenirii accidentelor specifice locului de muncă, a acordării primului ajutor şi îndeplinirii sarcinilor pe linie de igiena şi protecţie a muncii.Pentru posturile sanitare de cartiere, reimprospatarea cunoştinţelor se va face cu precădere în problemele primului ajutor în caz de accidente de circulaţie şi de igiena comunală.Echipierii sanitari încadraţi în colectivele posturilor sanitare vor face reimprospatarea cunoştinţelor în cadrul grupei sanitare.Verificarea activităţii şi a nivelului de pregătire a colectivelor se va face în tot cursul anului de către medicul de circumscripţie sanitară, teritorială sau uzinala.În vederea stimulării activităţii posturilor sanitare se organizează concursuri.Concursurile au loc între posturile sanitare din întreprinderi, instituţii şi circumscripţii sanitare urbane şi rurale, acolo unde exista un număr de cel puţin trei posturi sanitare.Concursurile vor avea loc după ce s-a făcut reimprospatarea cunoştinţelor teoretice şi practice ale posturilor sanitare şi se vor desfăşura pe baza regulamentului elaborat de Comitetul Central al Crucii Roşii.În unităţile cu mai mulţi medici, la reimprospatarea cunoştinţelor, la verificarea activităţii şi nivelului de pregătire şi la concursurile posturilor sanitare, participa toate cadrele medicale; responsabilităţile se stabilesc de către conducerea unităţii medicale de comun acord cu comitetele de Cruce Roşie. Activitatea postului sanitarActivitatea posturilor sanitare se va desfăşura sub îndrumarea şi controlul permanent al unităţilor sanitare pe raza cărora se organizează.Posturile sanitare din întreprinderile cu unităţi medicale proprii sînt indrumate şi controlate de către medicul circumscripţiei uzinale; posturile sanitare din unităţile fără medic, cartiere urbane, unităţile agricole socialiste sînt indrumate şi controlate de medicii circumscriptiilor sanitare urbane sau rurale.Acordarea primului ajutor se încadrează în activitatea de asistenţa urgentelor medico-chirurgicale din unitatea sanitară respectiva.Activitatea sanitaro-antiepidemica, de protecţie a muncii şi educaţie sanitară se desfăşoară conform obiectivelor de muncă din planul comitetului de secţie de Cruce Roşie.Colectivele posturilor vor sesiza organul sanitar asupra deficienţelor igienice la locul de muncă, a condiţiilor de funcţionare a instalaţiilor sanitare, vor sprijini introducerea şi respectarea normelor de igiena şi de protecţie a muncii; ele vor semnala organelor sanitare eventualele cazuri de îmbolnăviri, vor face mobilizarea la vaccinari şi la examenele medicale profilactice organizate de unitatea sanitară.În problema educaţiei sanitare, posturile sanitare vor asigura agitatia vizuala în jurul postului, expunînd materialele de agitatie şi propaganda adaptate specificului locului de muncă, vor difuza broşuri, pliante, etc., vor face mobilizari la diferitele conferinţe cu caracter sanitar şi vizionari de filme educativ-sanitare.Activitatea colectivului postului sanitar va fi consemnată într-un caiet de evidenta ce se va păstra în cutia sau geanta sanitară a postului.Caietul de evidenta va cuprinde următoarele capitole:I. Colectivul postului şi modificările survenite în componenta acestuia.II. Sarcinile postului sanitar (generale şi specifice locului de muncă).III. Baremul de materiale şi medicamente ale postului, cantităţile primite şi data cînd acesta a fost reimprospatat.IV. Evidenta acordării primului ajutor; numele şi prenumele celui care primeşte primul ajutor, data, felul accidentului, în ce consta primul ajutor acordat, materialele consumate, semnatura de primire.V. Alte activităţi ale postului;VI. Data şi observaţiile comisiei de verificare, data controlului şi constatările medicului îndrumător, rezultatul obţinut la concurs.În caiet se va păstra procesul-verbal de constituire a postului.Postul sanitar este condus de un responsabil care are următoarele atributiuni:- pe baza planului de muncă al secţiei de Cruce Roşie şi a indicaţiilor medicului de circumscripţie, consemnează în caietul de evidenta sarcinile colectivului;- urmăreşte buna aprovizionare a postului cu materiale solicitînd conducerii întreprinderii sau unităţii sanitare respective completarea baremului ori de cîte ori este necesar şi supraveghează folosirea raţională a materialelor şi medicamentelor;- tine legătură cu comitetul secţiei de Cruce Roşie şi cu cadrul medico-sanitar care indrumeaza şi controlează postul, informind asupra activităţii colectivului;- face propuneri comitetului de Cruce Roşie şi unităţii sanitare teritoriale sau de întreprindere pentru completarea colectivului postului sanitar, cînd este cazul;- participa la şedinţele de analiza a morbiditatii în unitatea respectiva;- păstrează caietul de evidenta şi îl tine la zi.Activitatea colectivelor posturilor sanitare se analizează periodic de către organele şi organizaţiile de Cruce Roşie şi de unităţile sanitare în raza căreia activează. Dotarea posturilor sanitarePentru dotarea posturilor sanitare se prevăd patru tipuri de barem (anexa 2).Tipul I - barem pentru posturile sanitare fixe din întreprinderi, instituţii, organizaţii cooperatiste, fără unitate sanitară proprie, gospodării agricole colective, cabane turistice etc.Tipul 2 - barem pentru posturile sanitare fixe din întreprindere, instituţii, organizaţii cooperatiste etc., cu unitate sanitară proprie.Tipul 3 - barem pentru posturile sanitare mobile de pe lîngă brigazile de cimp, zootehnice, de întreţinere şi reparaţii ale G.A.C.-urilor, G.A.S.-urilor şi S.M.T.-urilor, la echipele miniere şi forestiere, echipele de sondori, echipele de prospectare.Tipul 4 - barem pentru posturile sanitare fixe din magazinele alimentare, unităţi mici cooperatiste, ateliere sub 30 de salariaţi, stranduri, terenuri de sport şi pentru posturile mobile de pe autobuze, autocamioane, ambarcatiuni mici, terenuri, avioane. La recomandarea Inspecţiei de stat pentru igiena şi protecţia muncii, în întreprinderi, medicul şef al unităţii pe raza căreia se afla postul sanitar va putea completa baremul de medicamente şi materiale, în funcţie de morbiditatea specifică şi de solicitarile locului de muncă.Completarea baremului cu medicamente şi materiale sanitare se va face sub supravegherea medicului şef al unităţii sau al circumscripţiei sanitare.Medicamentele şi instrumentarul necesar se procura de către unităţi prin achizitionare de la oficiile farmaceutice regionale, prin virament.Plata acestor articole se va face din planurile de cheltuieli ale instituţiilor şi din sumele prevăzute în planurile financiare ale întreprinderilor, organizaţiilor economice de stat, cooperatiste şi obşteşti.Unele materiale, ca targi, cutii, brasarde etc. pot fi confectionate de unităţi în ateliere proprii; alte materiale ca: pahare, prosoape, creioane, caiete, borcane, se pot lua din stocul existent al unităţii.Materialele de inventar din partea I a baremului se procura odată cu organizarea postului sanitar şi vor fi incluse în inventarul unităţii în care acesta funcţionează.Medicamentele din partea II-a a baremului vor fi păstrate de către gestionarul unităţii, la fel ca celelalte materiale. Ele se vor preda responsabilului postului sanitar, cu forme legale ca orice alt material consumabil.Pentru posturile sanitare din cartiere, din satele în care nu sînt unităţi socialiste, ariile de treier, materialele şi medicamentele din barem vor fi achiziţionate de către secţiile de sănătate şi prevederi sociale şi se vor preda responsabililor posturilor sanitare cu forme legale, prin circumscripţiile sanitare.Secţiile de sănătate şi prevederi sociale vor planifica anual sumele necesare pentru procurarea baremului.În vederea reimprospatarii baremului posturilor sanitare, unităţile care le aprovizioneaza vor achizitiona medicamente şi materiale sanitare în cantităţi suficiente, care se vor depozita şi preda la nevoie posturilor sanitare.Reimprospatarea baremurilor de medicamente şi materiale sanitare se va face sub supravegherea medicului şef al unităţii sau al circumscripţiei sanitare.Grupele sanitare, în eventualitatea în care efectuează sarcini similare cu postul sanitar mobil, îşi reimprospateaza baremul de la nivelul posturilor sanitare fixe din unitate.Justificarea materialelor folosite se va face prin caietul de evidenta al postului.Comitetele de Cruce Roşie şi organele sanitare vor controla periodic consumul de materiale şi vor urmări completarea permanenta a acestora. Organele sanitare şi comitetele de Cruce Roşie împreună cu conducerile unităţilor în care se organizează postul sanitar stabilesc felul postului - fix sau mobil - locul unde se amplaseaza, teritoriul deservit, persoanele care formează colectivul postului sanitar şi cadrul medico-sanitar care îl va îndrumă şi controla.Înfiinţarea postului sanitar se va consemna într-un proces-verbal întocmit în trei exemplare, conform modelului anexat (anexa 1). Un exemplar se păstrează la comitetul de Cruce Roşie, unul la unitatea sanitară care indrumeaza şi controlează, iar altul la conducerea întreprinderii sau instituţiei.Lista nominală a colectivului va fi afişată la nivelul postului.Atribuţiile cadrelor medicale sînt următoarele:- instruirea prin cursuri de igiena şi prim ajutor a activistilor de Cruce Roşie, care vor forma colectivele posturilor sanitare şi completarea periodic a pregătirii acestora;- stabilirea sarcinilor postului sanitar în funcţie de condiţiile specifice ale teritoriului unde îşi desfăşoară activitatea şi acţiunile cu caracter profilactic ce se organizează de Ministerul Sănătăţii şi Prevederilor Sociale;- reimprospatarea cunoştinţelor, verificarea activităţii şi participarea la concursurile posturilor sanitare;- îndrumarea şi controlul permanent al activităţii postului sanitar;- analiza activităţii postului sanitar şi raportarea despre aceasta în cadrul darilor de seama statistice periodice.Prezentele instrucţiuni anulează instrucţiunile şi regulamentul de funcţionare a posturilor sanitare din 1956.  +  Anexa PROCES-VERBALAzi..............luna................anul.......
    Subsemnatii:
      ........................ director al ..........................................
      ........................ medicul circ. ........................................
      ........................ presedintele comitetului sindical .................... in baza H.C.M. nr. 1118/1956 si a sarcinilor prevazute in planul de munca al sectiei de Cruce Rosie pe anul ........ am procedat la organizarea postului sanitar (fix, mobil) in locul ................................................. care va fi dotat cu tipul ............. de barem .............................. prevazut in instructiuni.
       
      Persoanele care alcatuiesc colectivul postului sanitar sunt:
       
      .................................................................................. absolvent al cursului ..............................................................................
      ...............................................................''...............................................................
      ...............................................................''...............................................................
      ...............................................................''...............................................................
      ...............................................................''...............................................................
       
      Responsabilul postului sanitar este tov. ..................................................................................................
       
      De controlul si indrumarea tehnica a activitatii colectivului postului sanitar raspunde tov. .........................................
       
      DIRECTOR,MEDIC,PRESEDINTE,
    ------------------------------