ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 67 din 13 septembrie 2006 (*actualizată*)privind gestionarea fondurilor nerambursabile destinate finanţării politicii agricole comune alocate de la Comunitatea Europeană, precum şi a fondurilor de cofinanţare şi prefinanţare alocate de la bugetul de stat(actualizată până la data de 18 aprilie 2008*)
----------*) Textul iniţial a fost publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 787 din 18 septembrie 2006. Aceasta este forma actualizată de S.C. "Centrul Teritorial de Calcul Electronic" S.A. Piatra Neamţ până la data de 18 aprilie 2008, cu modificările şi completările aduse de: LEGEA nr. 492 din 28 decembrie 2006; ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 120 din 24 octombrie 2007; LEGEA nr. 80 din 8 aprilie 2008.Având în vedere obligaţiile ce revin României ca urmare a angajamentelor asumate în cadrul Tratatului de aderare la Uniunea Europeană, este necesară luarea tuturor măsurilor privind construcţia instituţională pentru derularea fondurilor destinate finanţării politicii agricole comune.Ţinând seama de prevederile Regulamentului Consiliului Uniunii Europene (CE) nr. 1.290/2005 privind finanţarea politicii agricole comune, se impune implementarea de urgenţă a măsurilor pentru elaborarea cadrului legislativ adecvat şi eficient pentru gestionarea fondurilor europene şi protejarea intereselor financiare ale Comunităţii, situaţie extraordinară a către reglementare nu poate fi amânată.Prezenta iniţiativă legislativă are caracter de urgenţă, deoarece se impune o perioadă scurtă de timp pentru pregătirea acreditării agenţiilor de plăţi din cadrul Ministerului Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale, precum şi pentru accelerarea procesului de încheiere a convenţiilor şi acordurilor cu toate instituţiile implicate în gestionarea şi derularea fondurilor.În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă. + Articolul 1 (1) Prezenta ordonanţă de urgenţă stabileşte cadrul financiar general pentru gestionarea asistenţei financiare nerambursabile alocate României în calitate de stat membru al Uniunii Europene, precum şi a prefinanţării şi cofinanţării aferente acestei asistenţe, în vederea asigurării unui management financiar eficient al fondurilor provenite din Fondul european de garantare agricolă şi din Fondul european agricol de dezvoltare rurală. (2) În sensul prezentei ordonanţe de urgenţă, termenii şi expresiile de mai jos se definesc după cum urmează: a) plafonul anual pentru cheltuielile aferente Fondului european de garantare agricolă, denumit în continuare FEGA, se constituie din sumele maxime stabilite în conformitate cu cadrul financiar multianual prevăzut de Acordul interinstituţional şi din angajamente bugetare stabilite în conformitate cu art. 12 din Regulamentul Consiliului (CE) nr. 1.290/2005 din 21 iunie 2005 privind finanţarea politicii agricole comune; b) plafonul anual pentru cheltuielile aferente Fondului european agricol de dezvoltare rurală, denumit în continuare FEADR, se constituie din sumele maxime stabilite în conformitate cu cadrul financiar multianual prevăzut de Acordul interinstituţional şi din angajamente bugetare pentru FEADR, în conformitate cu art. 12 şi 23 din Regulamentul Consiliului (CE) nr. 1.290/2005 şi cu angajamentele bugetare comunicate pentru programul de dezvoltare rurală, aprobate prin decizie a Comisiei; c) contribuţia financiară a Comunităţii Europene - sume care se transferă Guvernului României de către Comisia Comunităţii Europene, cu titlu de contribuţie financiară nerambursabilă acordată României de către Comunitatea Europeană, în conformitate cu cadrul financiar multianual prevăzut prin Acordul interinstituţional şi angajamentele bugetare; d) fonduri publice - aşa cum sunt definite de Legea nr. 500/2002privind finanţele publice, cu modificările ulterioare; e) structuri de implementare - agenţiile de plăţi, autoritatea de management din structura Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, precum şi alte entităţi prevăzute în regulamentele comunitare şi în legislaţia naţională din domeniul politicii agricole comune; f) prefinanţarea reprezintă suma care se acordă pentru asigurarea resurselor financiare din bugetul de stat necesare efectuării cheltuielilor implicate de derularea FEGA şi FEADR, după cum urmează:- suma alocată temporar de la bugetul de stat pentru finanţarea cheltuielilor aferente schemelor de plată, implicate de FEGA, conform art. 14 alin. (2) din Regulamentul Consiliului (CE) nr. 1.290/2005, până la transferarea plăţilor lunare de la Comisia Europeană;- sumele alocate temporar de la bugetul de stat pentru măsurile finanţate din FEADR, numai pe perioada de indisponibilitate a sumelor de la Comisia Europeană; g) cofinanţarea reprezintă suma alocată de la bugetul de stat, pentru finanţarea contribuţiei naţionale, ca parte a cheltuielilor publice totale alocate pentru măsurile implicate de FEGA şi FEADR, conform Regulamentului Consiliului (CE) nr. 1.290/2005; h) cheltuielile neeligibile reprezintă sumele asigurate de la bugetul de stat pentru FEGA şi FEADR şi reprezintă cheltuieli cu diferenţele de curs nefavorabile, pierderi datorate debitelor nerecuperate, costuri bancare rezultate din operaţiunile de transfer şi reîntregire a fondurilor şi alte cheltuieli neeligibile rezultate din derularea procesului de gestionare şi utilizare a fondurilor, care urmează a fi definite prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale; i) Acordul interinstituţional este acel acord încheiat între Parlamentul European, Consiliul Uniunii Europene şi Comisia Comunităţii Europene, la data de 17 mai 2006, cu privire la disciplina bugetară şi managementul financiar sănătos; j) Program - documentul de programare elaborat de România şi adoptat de Comisia Europeană pentru dezvoltare rurală, respectiv Programul naţional pentru dezvoltare rurală, finanţat din FEADR, denumit în continuare PNDR; k) organismul de certificare - organismul responsabil de certificarea realităţii, integralităţii şi acurateţei conturilor agenţiei de plăţi acreditate care derulează fonduri transferate României din FEGA şi FEADR, reprezentat de autoritatea de audit constituită pe lângă Curtea de Conturi a României; l) autoritate de management - structura organizatorică din cadrul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, responsabilă pentru managementul PNDR, reprezentată de Direcţia generală dezvoltare rurală, denumită în continuare DGDR; m) agenţii de plată - structuri organizatorice din subordinea Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, responsabile cu plata măsurilor finanţate din FEGA, prin Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură, denumită în continuare APIA, şi din FEADR, prin Agenţia de Plăţi pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit, denumită în continuare APDRP; n) beneficiar - persoana fizică, organismul, autoritatea, instituţia sau societatea comercială din sectorul public ori privat, unitatea administrativ-teritorială, organismele prestatoare de servicii publice şi de utilitate publică de interes local, judeţean sau naţional, responsabile pentru iniţierea ori iniţierea şi implementarea proiectelor aprobate spre finanţare în cadrul PNDR; o) avans - sumele transferate din FEGA, FEADR şi de la bugetul de stat pentru beneficiarii FEGA şi pentru beneficiarii prevăzuţi în PNDR, după cum urmează:1. sume transferate de la bugetul de stat şi/sau din FEGA beneficiarilor FEGA pentru cheltuielile efectuate conform art. 3 din Regulamentul (CE) nr. 1.290/2005 al Consiliului privind finanţarea politicii agricole comune pentru schemele de plată prevăzute de următoarele regulamente: Regulamentul (CEE) nr. 3.149/1992 al Comisiei de stabilire a normelor de punere în aplicare a furnizării de alimente din stocurile de intervenţie pentru persoanele cele mai defavorizate din Comunitate, modificat şi completat prin Regulamentul (CE) nr. 1.127/2006 al Comisiei pentru stabilirea valorii standard de import în vederea fixării plăţilor la intrare la anumite legume şi fructe, Regulamentul (CE) nr. 2.060/2004 al Consiliului de modificare a Regulamentului (CE) nr. 2.702/1999 al Consiliului privind acţiunile de informare şi promovare a produselor agricole în ţări terţe şi a Regulamentului (CE) nr. 2.826/2000 al Consiliului privind acţiunile de informare şi promovare pentru produsele agricole pe piaţa internă, Regulamentul (CE) nr. 1.071/2005 al Comisiei privind normele de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 2.826/2000 al Consiliului privind acţiunile de informare şi promovare pentru produsele agricole pe piaţa internă, Regulamentul (CE) nr. 3/2008 al Consiliului privind acţiunile de informare şi promovare pentru produsele agricole pe piaţa internă şi în ţările terţe, Regulamentul (CE) nr. 1.346/2006 al Comisiei pentru fixarea restituirilor la export la sectorul cărnii de pasăre, Regulamentul (CE) nr. 800/1999 al Comisiei privind stabilirea normelor comune de aplicare a regimului de restituiri la exportul de produse agricole, Regulamentul (CE) nr. 1.146/2007 al Comisiei de adoptare a unui plan privind atribuirea statelor membre de resurse imputabile exerciţiului 2008 pentru furnizare de produse alimentare provenind din stocurile de intervenţie pentru persoanele cele mai defavorizate din Comunitate, Regulamentul (CE) nr. 907/2000 al Comisiei de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1.254/1999 al Consiliului privind ajutoarele pentru depozitarea privată în sectorul cărnii de vită şi de mânzat, Regulamentul (CEE) nr. 3.444/1990 al Comisiei de stabilire a normelor de acordare a ajutoarelor pentru depozitarea în regim privat în sectorul cărnii de porc, Regulamentul (CEE) nr. 3.446/1990 al Comisiei de stabilire a normelor de acordare a ajutoarelor pentru depozitarea privată în sectorul cărnii de ovine şi de caprine, Regulamentul (CE) nr. 2.771/1999 al Comisiei de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului Consiliului (CE) nr. 1.255/1999 al Consiliului privind măsurile de intervenţie pe piaţa untului şi smântânii, Regulamentul (CE) nr. 2.707/2000 al Comisiei de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1.255/1999 al Consiliului privind acordarea de ajutoare comunitare acordat pentru furnizarea laptelui şi a anumitor produse lactate elevilor din instituţiile şcolare, Regulamentul (CE) nr. 1.898/2005 al Comisiei de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1.255/1999 al Consiliului în ceea ce priveşte măsurile de comercializare a smântânii, untului şi a untului concentrat pe piaţa comunitară, Regulamentul (CE) nr. 320/2006 al Comisiei de instituire a unui regim temporar de restructurare a industriei zahărului în Comunitatea Europeană, Regulamentul (CE) nr. 1.580/2007 al Comisiei de stabilire a normelor de aplicare ale regulamentelor (CE) nr. 2.200/1996, (CE) nr. 2.201/1996 şi (CE) nr. 1.182/2007, ale Consiliului, în sectorul fructelor şi legumelor, Regulamentul (CE) nr. 1.227/2000 al Comisiei privind stabilirea unor reguli detaliate de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1.493/1999 al Consiliului privind organizarea comună a pieţei vitivinicole, cu privire la potenţialul de producţie, Regulamentul (CE) nr. 245/2001 al Comisiei de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1.673/2000 al Consiliului privind organizarea comună a pieţelor în sectorul inului şi cânepii pentru fibre şi orice alte regulamente care apar în perioada următoare;2. sume transferate de la bugetul de stat şi din FEADR pentru beneficiarii PNDR în baza contractelor de finanţare şi a dosarului de achiziţii aprobat de APDRP în cadrul unui proiect finanţat din FEADR, conform legii;--------Litera o) a alin. (2) al art. 1 a fost modificată de pct. 1 al articolului unic din LEGEA nr. 80 din 8 aprilie 2008, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 290 din 15 aprilie 2008. p) debite faţă de bugetul Uniunii Europene - sumele datorate bugetului Uniunii Europene ca urmare a nerespectării prevederilor legale comunitare sau a altor documente încheiate ori convenite între Comisia Europeană şi Guvernul României.---------Art. 1 a fost modificat de pct. 1 al articolului unic din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 120 din 24 octombrie 2007, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 745 din 2 noiembrie 2007. + Articolul 2Guvernul României, prin Ministerul Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale, garantează corecta gestionare a contribuţiei financiare a Comunităţii Europene şi asigură respectarea utilizării acesteia, conform destinaţiei stabilite prin Acordul interinstituţional, angajamentele bugetare şi alte documente încheiate sau convenite între Comisia Comunităţii Europene şi Guvernul României.---------Art. 2 a fost modificat de pct. 1 al articolului unic din LEGEA nr. 492 din 28 decembrie 2006, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 8 din 5 ianuarie 2007. + Articolul 3 (1) Ministerul Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale este autorizat să gestioneze contribuţia financiară a Comunităţii Europene, în condiţiile stabilite prin plafoanele anuale şi angajamentele bugetare, încheiate sau convenite între Comisia Comunităţii Europene şi Guvernul României. (2) Ministerul Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale asigură gestionarea contribuţiei financiare a Comunităţii Europene prin conturi deschise la instituţii financiar-bancare sau la Trezoreria Statului. + Articolul 3^1 (1) Fondurile externe nerambursabile, aferente FEGA şi FEADR, se alocă şi se derulează în baza prevederilor Regulamentului Consiliului (CE) nr. 1.290/2005, ale Regulamentului Consiliului (CE) nr. 1.698/2005 şi ale Regulamentului Comisiei (CE) nr. 1.974/2006, precum şi a prevederilor PNDR. (2) Creditele bugetare aferente fondurilor externe nerambursabile FEGA şi FEADR au caracter previzional şi se reflectă în anexa la bugetul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale ca ordonator principal de credite şi în anexa la bugetele unităţilor administrativ-teritoriale, respectiv ale organismelor prestatoare de servicii publice şi de utilitate publică de interes local sau judeţean, în calitate de beneficiar.---------Art. 3^1 a fost introdus de pct. 2 al articolului unic din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 120 din 24 octombrie 2007, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 745 din 2 noiembrie 2007. + Articolul 3^2 (1) Personalul din aparatul propriu al Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, precum şi personalul din Direcţia generală de programare bugetară, Direcţia generală de sinteză a politicilor bugetare, Direcţia generală de metodologie contabilă instituţii publice şi Direcţia generală trezorerie şi contabilitate publică din cadrul Ministerului Economiei şi Finanţelor beneficiază de o majorare a salariilor de bază de 75%. (2) Prevederile alin. (1) se aplică şi personalului de la nivel judeţean şi local cu atribuţii directe sau delegate în gestionarea asistenţei financiare comunitare, din cadrul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale. (3) Procesul de gestionare a asistenţei financiare comunitare cuprinde activităţi de programare tehnică şi financiară, promovare, implementare, monitorizare, raportare, evaluare, contractare, audit, control tehnic şi financiar, efectuarea plăţilor, precum şi activităţi specifice juridice şi de coordonare cu privire la fondurile europene pentru agricultură, dezvoltare rurală şi pescuit.---------Art. 3^2 a fost introdus de pct. 2 al articolului unic din LEGEA nr. 80 din 8 aprilie 2008, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 290 din 15 aprilie 2008. + Articolul 4 (1) Cofinanţarea contribuţiei financiare a Comunităţii Europene şi prefinanţarea de la bugetul de stat se efectuează potrivit cerinţelor prevăzute în cadrul financiar multianual prevăzut de Acordul interinstituţional sau în alte documente, încheiate ori convenite între Comisia Comunităţii Europene şi Guvernul României.---------Alin. (2) al art. 4 a fost abrogat de pct. 3 al articolului unic din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 120 din 24 octombrie 2007, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 745 din 2 noiembrie 2007.---------Alin. (3) al art. 4 a fost abrogat de pct. 3 al articolului unic din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 120 din 24 octombrie 2007, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 745 din 2 noiembrie 2007.---------Alin. (4) al art. 4 a fost abrogat de pct. 3 al articolului unic din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 120 din 24 octombrie 2007, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 745 din 2 noiembrie 2007. + Articolul 5 (1) Sumele din fondurile publice destinate cofinanţării şi prefinanţării în bani a contribuţiei financiare a Comunităţii Europene se vor utiliza pentru plata cheltuielilor aferente FEGA şi FEADR, la termenele prevăzute de regulamentele Consiliului Uniunii Europene şi ale Comisiei Comunităţii Europene. (2) Creditele bugetare aferente cofinanţării şi prefinanţării de la bugetul de stat a contribuţiei financiare a Comunităţii Europene se cuprind în bugetul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, astfel:1. La poziţia distinctă denumită "Finanţare FEGA" se includ: a) sumele reprezentând cofinanţare publică din fonduri de la bugetul de stat; b) sumele necesare asigurării prefinanţării, inclusiv sumele necesare asigurării avansului pentru beneficiarii FEGA;---------Litera b) a pct. 1 al alin. (2) al art. 5 a fost modificată de pct. 3 al articolului unic din LEGEA nr. 80 din 8 aprilie 2008, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 290 din 15 aprilie 2008. c) sumele necesare finanţării cheltuielilor aferente transferului de fonduri din conturile Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale în scopul efectuării plăţilor; d) sumele pentru acoperirea plăţii taxei pe valoarea adăugată, aferentă livrărilor de bunuri, prestărilor de servicii şi execuţiei de lucrări, finanţate integral sau parţial din contribuţia financiară a Uniunii Europene; e) sumele aferente plăţii unor debite datorate bugetului Uniunii Europene, pentru nereguli, inclusiv a majorărilor de întârziere ca urmare a nerecuperării la timp de la beneficiari; f) alte sume rezultate din derularea procesului de gestionare şi utilizare a FEGA, definite prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale, cu avizul ministrului economiei şi finanţelor.2. La poziţia distinctă denumită "Finanţare FEADR" se includ: a) sumele reprezentând cofinanţare publică din fonduri de la bugetul de stat; b) sumele necesare asigurării prefinanţării, inclusiv sumele necesare asigurării avansului pentru beneficiarii unui sprijin pentru investiţii; c) sumele necesare finanţării cheltuielilor aferente transferului de fonduri din conturile Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale în scopul efectuării plăţilor; d) sumele pentru plata taxei pe valoarea adăugată, aferentă livrărilor de bunuri, prestărilor de servicii şi execuţiei de lucrări, finanţate integral sau parţial din contribuţia financiară a Uniunii Europene şi/sau din cofinanţarea aferentă, ai căror beneficiari sunt unităţi administrativ-teritoriale, asociaţii ale acestora legal constituite şi organisme neguvernamentale nonprofit, de utilitate publică, cu personalitate juridică; e) sumele aferente plăţii unor debite datorate bugetului Uniunii Europene, pentru nereguli, inclusiv a majorărilor de întârziere ca urmare a nerecuperării la timp de la beneficiari; f) alte sume rezultate din derularea procesului de gestionare şi utilizare a FEADR, definite prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale, cu avizul ministrului economiei şi finanţelor. (3) În bugetele unităţilor administrativ-teritoriale, respectiv ale organismelor prestatoare de servicii publice şi de utilitate publică în calitate de beneficiar se cuprind sumele necesare asigurării cofinanţării locale, precum şi finanţării cheltuielilor neeligibile aferente implementării proiectelor proprii. (4) Alocarea sumelor prevăzute la alin. (2) pct. 1 lit. e) şi pct. 2 lit. e) pentru plata debitelor faţă de bugetul Uniunii Europene, inclusiv a majorărilor de întârziere ca urmare a nerecuperării la timp de la beneficiari, în bugetul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, se realizează potrivit prevederilor Legii nr. 500/2002, cu modificările ulterioare. Sumele alocate în acest scop nu pot fi realocate pentru alte destinaţii. (5) Creditele bugetare aferente FEGA şi FEADR se transferă de către Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, prin intermediul APIA şi APDRP, către beneficiarii finali. (6) Sumele prevăzute la alin. (2) pct. 1 lit. d) şi pct. 2 lit. d) se transferă de către Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, prin intermediul APIA şi APDRP, în conturi deschise la Trezoreria Statului, următorilor beneficiari: unităţi administrativ-teritoriale şi asociaţii ale acestora legal constituite şi în conturi deschise la instituţii de credit pentru organisme neguvernamentale nonprofit, de utilitate publică, cu personalitate juridică.---------Art. 5 a fost modificat de pct. 4 al articolului unic din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 120 din 24 octombrie 2007, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 745 din 2 noiembrie 2007. + Articolul 5^1 (1) Beneficiarii publici şi privaţi ai unui sprijin pentru investiţii, finanţat din FEADR, pot solicita APDRP plata unui avans din FEADR şi de la bugetul de stat, în conformitate cu prevederile din PNDR. (2) Suma avansului nu poate depăşi 20% din ajutorul public pentru investiţii şi plata acestuia trebuie să fie subordonată constituirii unei garanţii bancare sau a unei garanţii echivalente care corespunde procentului de 110% din suma avansului. (3) În cazul beneficiarilor publici prevăzuţi la alin. (1), APDRP poate accepta o garanţie scrisă din partea autorităţii ierarhice superioare acestora, în conformitate cu dispoziţiile în vigoare, echivalentă cu procentul prevăzut la alin. (2), cu condiţia ca autoritatea respectivă să se angajeze să plătească suma acoperită de garanţie, în cazul în care avansul plătit nu a fost justificat. (4) Garanţia este eliberată în cazul în care APDRP constată că suma cheltuielilor reale care corespund ajutorului public pentru investiţii depăşeşte suma avansului. (5) Suma prevăzută la alin. (2) se justifică pe bază de documente până la finalizarea proiectului. (6) Beneficiarii publici şi privaţi ai schemelor de plată finanţate din FEGA pot solicita APIA plata unui avans de la bugetul de stat şi/sau FEGA, conform prevederilor regulamentelor precizate la art. 1 alin. (2) lit. o);---------Alin. (6) al art. 5^1 a fost introdus de pct. 4 al articolului unic din LEGEA nr. 80 din 8 aprilie 2008, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 290 din 15 aprilie 2008. (7) Suma avansului acordat beneficiarului FEGA este cea prevăzută în regulamentele Comisiei Europene specificate la art. 1 alin. (2) lit. o) şi plata acestuia trebuie să fie subordonată constituirii unei garanţii bancare sau a unei garanţii echivalente care corespunde procentului prevăzut în aceleaşi regulamente.---------Alin. (7) al art. 5^1 a fost introdus de pct. 4 al articolului unic din LEGEA nr. 80 din 8 aprilie 2008, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 290 din 15 aprilie 2008. (8) Suma prevăzută la alin. (7) se justifică conform prevederilor regulamentelor Comisiei Europene specificate la art. 1 alin. (2) lit. o).---------Alin. (8) al art. 5^1 a fost introdus de pct. 4 al articolului unic din LEGEA nr. 80 din 8 aprilie 2008, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 290 din 15 aprilie 2008.---------Art. 5^1 a fost introdus de pct. 5 al articolului unic din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 120 din 24 octombrie 2007, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 745 din 2 noiembrie 2007. + Articolul 5^2 (1) Sumele utilizate reprezentând prefinanţare din bugetul de stat a măsurilor finanţate din FEGA şi FEADR se reîntregesc cu sumele primite de la Comisia Europeană şi cu cele recuperate de la beneficiari. (2) Sumele reprezentând prefinanţare de la bugetul de stat, reîntregite în acelaşi an în care s-a efectuat plata, se utilizează cu aceeaşi destinaţie. Dacă reîntregirea şi/sau recuperarea sumelor se realizează în anii următori anului în care s-a efectuat plata, acestea se virează ca venit la bugetul de stat. (3) Disponibilităţile din fondurile aferente FEGA şi FEADR şi din fondurile publice destinate cofinanţării/prefinanţării rămase în conturile Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale la sfârşitul anului bugetar se reportează în anul următor cu aceeaşi destinaţie.---------Art. 5^2 a fost introdus de pct. 5 al articolului unic din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 120 din 24 octombrie 2007, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 745 din 2 noiembrie 2007. + Articolul 6Furnizarea de bunuri, prestările de servicii şi execuţia de lucrări, efectuate în baza contractelor finanţate din fondurile publice de cofinanţare prevăzute la art. 4 alin. (2), se supun prevederilor fiscale şi vamale aplicabile potrivit reglementărilor din domeniu. + Articolul 7În aplicarea prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă, Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale va elabora, în termen de 45 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, norme metodologice care urmează a fi aprobate prin hotărâre a Guvernului şi instrucţiuni care urmează a fi aprobate prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale, cu avizul ministrului economiei şi finanţelor.---------Art. 7 a fost modificat de pct. 6 al articolului unic din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 120 din 24 octombrie 2007, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 745 din 2 noiembrie 2007.PRIM-MINISTRUCĂLIN POPESCU-TĂRICEANUContrasemnează:Ministrul agriculturii,pădurilor şi dezvoltării rurale,Gheorghe FluturMinistrul integrării europene,Anca Daniela BoagiuMinistrul finanţelor publice,Sebastian Teodor Gheorghe VlădescuBucureşti, 13 septembrie 2006.Nr. 67.----------
EMITENT |
----------*) Textul iniţial a fost publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 787 din 18 septembrie 2006. Aceasta este forma actualizată de S.C. "Centrul Teritorial de Calcul Electronic" S.A. Piatra Neamţ până la data de 18 aprilie 2008, cu modificările şi completările aduse de: LEGEA nr. 492 din 28 decembrie 2006; ORDONANŢĂ DE URGENŢĂ nr. 120 din 24 octombrie 2007; LEGEA nr. 80 din 8 aprilie 2008.Având în vedere obligaţiile ce revin României ca urmare a angajamentelor asumate în cadrul Tratatului de aderare la Uniunea Europeană, este necesară luarea tuturor măsurilor privind construcţia instituţională pentru derularea fondurilor destinate finanţării politicii agricole comune.Ţinând seama de prevederile Regulamentului Consiliului Uniunii Europene (CE) nr. 1.290/2005 privind finanţarea politicii agricole comune, se impune implementarea de urgenţă a măsurilor pentru elaborarea cadrului legislativ adecvat şi eficient pentru gestionarea fondurilor europene şi protejarea intereselor financiare ale Comunităţii, situaţie extraordinară a către reglementare nu poate fi amânată.Prezenta iniţiativă legislativă are caracter de urgenţă, deoarece se impune o perioadă scurtă de timp pentru pregătirea acreditării agenţiilor de plăţi din cadrul Ministerului Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale, precum şi pentru accelerarea procesului de încheiere a convenţiilor şi acordurilor cu toate instituţiile implicate în gestionarea şi derularea fondurilor.În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituţia României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanţă de urgenţă. + Articolul 1 (1) Prezenta ordonanţă de urgenţă stabileşte cadrul financiar general pentru gestionarea asistenţei financiare nerambursabile alocate României în calitate de stat membru al Uniunii Europene, precum şi a prefinanţării şi cofinanţării aferente acestei asistenţe, în vederea asigurării unui management financiar eficient al fondurilor provenite din Fondul european de garantare agricolă şi din Fondul european agricol de dezvoltare rurală. (2) În sensul prezentei ordonanţe de urgenţă, termenii şi expresiile de mai jos se definesc după cum urmează: a) plafonul anual pentru cheltuielile aferente Fondului european de garantare agricolă, denumit în continuare FEGA, se constituie din sumele maxime stabilite în conformitate cu cadrul financiar multianual prevăzut de Acordul interinstituţional şi din angajamente bugetare stabilite în conformitate cu art. 12 din Regulamentul Consiliului (CE) nr. 1.290/2005 din 21 iunie 2005 privind finanţarea politicii agricole comune; b) plafonul anual pentru cheltuielile aferente Fondului european agricol de dezvoltare rurală, denumit în continuare FEADR, se constituie din sumele maxime stabilite în conformitate cu cadrul financiar multianual prevăzut de Acordul interinstituţional şi din angajamente bugetare pentru FEADR, în conformitate cu art. 12 şi 23 din Regulamentul Consiliului (CE) nr. 1.290/2005 şi cu angajamentele bugetare comunicate pentru programul de dezvoltare rurală, aprobate prin decizie a Comisiei; c) contribuţia financiară a Comunităţii Europene - sume care se transferă Guvernului României de către Comisia Comunităţii Europene, cu titlu de contribuţie financiară nerambursabilă acordată României de către Comunitatea Europeană, în conformitate cu cadrul financiar multianual prevăzut prin Acordul interinstituţional şi angajamentele bugetare; d) fonduri publice - aşa cum sunt definite de Legea nr. 500/2002privind finanţele publice, cu modificările ulterioare; e) structuri de implementare - agenţiile de plăţi, autoritatea de management din structura Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, precum şi alte entităţi prevăzute în regulamentele comunitare şi în legislaţia naţională din domeniul politicii agricole comune; f) prefinanţarea reprezintă suma care se acordă pentru asigurarea resurselor financiare din bugetul de stat necesare efectuării cheltuielilor implicate de derularea FEGA şi FEADR, după cum urmează:- suma alocată temporar de la bugetul de stat pentru finanţarea cheltuielilor aferente schemelor de plată, implicate de FEGA, conform art. 14 alin. (2) din Regulamentul Consiliului (CE) nr. 1.290/2005, până la transferarea plăţilor lunare de la Comisia Europeană;- sumele alocate temporar de la bugetul de stat pentru măsurile finanţate din FEADR, numai pe perioada de indisponibilitate a sumelor de la Comisia Europeană; g) cofinanţarea reprezintă suma alocată de la bugetul de stat, pentru finanţarea contribuţiei naţionale, ca parte a cheltuielilor publice totale alocate pentru măsurile implicate de FEGA şi FEADR, conform Regulamentului Consiliului (CE) nr. 1.290/2005; h) cheltuielile neeligibile reprezintă sumele asigurate de la bugetul de stat pentru FEGA şi FEADR şi reprezintă cheltuieli cu diferenţele de curs nefavorabile, pierderi datorate debitelor nerecuperate, costuri bancare rezultate din operaţiunile de transfer şi reîntregire a fondurilor şi alte cheltuieli neeligibile rezultate din derularea procesului de gestionare şi utilizare a fondurilor, care urmează a fi definite prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale; i) Acordul interinstituţional este acel acord încheiat între Parlamentul European, Consiliul Uniunii Europene şi Comisia Comunităţii Europene, la data de 17 mai 2006, cu privire la disciplina bugetară şi managementul financiar sănătos; j) Program - documentul de programare elaborat de România şi adoptat de Comisia Europeană pentru dezvoltare rurală, respectiv Programul naţional pentru dezvoltare rurală, finanţat din FEADR, denumit în continuare PNDR; k) organismul de certificare - organismul responsabil de certificarea realităţii, integralităţii şi acurateţei conturilor agenţiei de plăţi acreditate care derulează fonduri transferate României din FEGA şi FEADR, reprezentat de autoritatea de audit constituită pe lângă Curtea de Conturi a României; l) autoritate de management - structura organizatorică din cadrul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, responsabilă pentru managementul PNDR, reprezentată de Direcţia generală dezvoltare rurală, denumită în continuare DGDR; m) agenţii de plată - structuri organizatorice din subordinea Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, responsabile cu plata măsurilor finanţate din FEGA, prin Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură, denumită în continuare APIA, şi din FEADR, prin Agenţia de Plăţi pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit, denumită în continuare APDRP; n) beneficiar - persoana fizică, organismul, autoritatea, instituţia sau societatea comercială din sectorul public ori privat, unitatea administrativ-teritorială, organismele prestatoare de servicii publice şi de utilitate publică de interes local, judeţean sau naţional, responsabile pentru iniţierea ori iniţierea şi implementarea proiectelor aprobate spre finanţare în cadrul PNDR; o) avans - sumele transferate din FEGA, FEADR şi de la bugetul de stat pentru beneficiarii FEGA şi pentru beneficiarii prevăzuţi în PNDR, după cum urmează:1. sume transferate de la bugetul de stat şi/sau din FEGA beneficiarilor FEGA pentru cheltuielile efectuate conform art. 3 din Regulamentul (CE) nr. 1.290/2005 al Consiliului privind finanţarea politicii agricole comune pentru schemele de plată prevăzute de următoarele regulamente: Regulamentul (CEE) nr. 3.149/1992 al Comisiei de stabilire a normelor de punere în aplicare a furnizării de alimente din stocurile de intervenţie pentru persoanele cele mai defavorizate din Comunitate, modificat şi completat prin Regulamentul (CE) nr. 1.127/2006 al Comisiei pentru stabilirea valorii standard de import în vederea fixării plăţilor la intrare la anumite legume şi fructe, Regulamentul (CE) nr. 2.060/2004 al Consiliului de modificare a Regulamentului (CE) nr. 2.702/1999 al Consiliului privind acţiunile de informare şi promovare a produselor agricole în ţări terţe şi a Regulamentului (CE) nr. 2.826/2000 al Consiliului privind acţiunile de informare şi promovare pentru produsele agricole pe piaţa internă, Regulamentul (CE) nr. 1.071/2005 al Comisiei privind normele de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 2.826/2000 al Consiliului privind acţiunile de informare şi promovare pentru produsele agricole pe piaţa internă, Regulamentul (CE) nr. 3/2008 al Consiliului privind acţiunile de informare şi promovare pentru produsele agricole pe piaţa internă şi în ţările terţe, Regulamentul (CE) nr. 1.346/2006 al Comisiei pentru fixarea restituirilor la export la sectorul cărnii de pasăre, Regulamentul (CE) nr. 800/1999 al Comisiei privind stabilirea normelor comune de aplicare a regimului de restituiri la exportul de produse agricole, Regulamentul (CE) nr. 1.146/2007 al Comisiei de adoptare a unui plan privind atribuirea statelor membre de resurse imputabile exerciţiului 2008 pentru furnizare de produse alimentare provenind din stocurile de intervenţie pentru persoanele cele mai defavorizate din Comunitate, Regulamentul (CE) nr. 907/2000 al Comisiei de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1.254/1999 al Consiliului privind ajutoarele pentru depozitarea privată în sectorul cărnii de vită şi de mânzat, Regulamentul (CEE) nr. 3.444/1990 al Comisiei de stabilire a normelor de acordare a ajutoarelor pentru depozitarea în regim privat în sectorul cărnii de porc, Regulamentul (CEE) nr. 3.446/1990 al Comisiei de stabilire a normelor de acordare a ajutoarelor pentru depozitarea privată în sectorul cărnii de ovine şi de caprine, Regulamentul (CE) nr. 2.771/1999 al Comisiei de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului Consiliului (CE) nr. 1.255/1999 al Consiliului privind măsurile de intervenţie pe piaţa untului şi smântânii, Regulamentul (CE) nr. 2.707/2000 al Comisiei de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1.255/1999 al Consiliului privind acordarea de ajutoare comunitare acordat pentru furnizarea laptelui şi a anumitor produse lactate elevilor din instituţiile şcolare, Regulamentul (CE) nr. 1.898/2005 al Comisiei de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1.255/1999 al Consiliului în ceea ce priveşte măsurile de comercializare a smântânii, untului şi a untului concentrat pe piaţa comunitară, Regulamentul (CE) nr. 320/2006 al Comisiei de instituire a unui regim temporar de restructurare a industriei zahărului în Comunitatea Europeană, Regulamentul (CE) nr. 1.580/2007 al Comisiei de stabilire a normelor de aplicare ale regulamentelor (CE) nr. 2.200/1996, (CE) nr. 2.201/1996 şi (CE) nr. 1.182/2007, ale Consiliului, în sectorul fructelor şi legumelor, Regulamentul (CE) nr. 1.227/2000 al Comisiei privind stabilirea unor reguli detaliate de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1.493/1999 al Consiliului privind organizarea comună a pieţei vitivinicole, cu privire la potenţialul de producţie, Regulamentul (CE) nr. 245/2001 al Comisiei de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1.673/2000 al Consiliului privind organizarea comună a pieţelor în sectorul inului şi cânepii pentru fibre şi orice alte regulamente care apar în perioada următoare;2. sume transferate de la bugetul de stat şi din FEADR pentru beneficiarii PNDR în baza contractelor de finanţare şi a dosarului de achiziţii aprobat de APDRP în cadrul unui proiect finanţat din FEADR, conform legii;--------Litera o) a alin. (2) al art. 1 a fost modificată de pct. 1 al articolului unic din LEGEA nr. 80 din 8 aprilie 2008, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 290 din 15 aprilie 2008. p) debite faţă de bugetul Uniunii Europene - sumele datorate bugetului Uniunii Europene ca urmare a nerespectării prevederilor legale comunitare sau a altor documente încheiate ori convenite între Comisia Europeană şi Guvernul României.---------Art. 1 a fost modificat de pct. 1 al articolului unic din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 120 din 24 octombrie 2007, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 745 din 2 noiembrie 2007. + Articolul 2Guvernul României, prin Ministerul Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale, garantează corecta gestionare a contribuţiei financiare a Comunităţii Europene şi asigură respectarea utilizării acesteia, conform destinaţiei stabilite prin Acordul interinstituţional, angajamentele bugetare şi alte documente încheiate sau convenite între Comisia Comunităţii Europene şi Guvernul României.---------Art. 2 a fost modificat de pct. 1 al articolului unic din LEGEA nr. 492 din 28 decembrie 2006, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 8 din 5 ianuarie 2007. + Articolul 3 (1) Ministerul Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale este autorizat să gestioneze contribuţia financiară a Comunităţii Europene, în condiţiile stabilite prin plafoanele anuale şi angajamentele bugetare, încheiate sau convenite între Comisia Comunităţii Europene şi Guvernul României. (2) Ministerul Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale asigură gestionarea contribuţiei financiare a Comunităţii Europene prin conturi deschise la instituţii financiar-bancare sau la Trezoreria Statului. + Articolul 3^1 (1) Fondurile externe nerambursabile, aferente FEGA şi FEADR, se alocă şi se derulează în baza prevederilor Regulamentului Consiliului (CE) nr. 1.290/2005, ale Regulamentului Consiliului (CE) nr. 1.698/2005 şi ale Regulamentului Comisiei (CE) nr. 1.974/2006, precum şi a prevederilor PNDR. (2) Creditele bugetare aferente fondurilor externe nerambursabile FEGA şi FEADR au caracter previzional şi se reflectă în anexa la bugetul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale ca ordonator principal de credite şi în anexa la bugetele unităţilor administrativ-teritoriale, respectiv ale organismelor prestatoare de servicii publice şi de utilitate publică de interes local sau judeţean, în calitate de beneficiar.---------Art. 3^1 a fost introdus de pct. 2 al articolului unic din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 120 din 24 octombrie 2007, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 745 din 2 noiembrie 2007. + Articolul 3^2 (1) Personalul din aparatul propriu al Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, precum şi personalul din Direcţia generală de programare bugetară, Direcţia generală de sinteză a politicilor bugetare, Direcţia generală de metodologie contabilă instituţii publice şi Direcţia generală trezorerie şi contabilitate publică din cadrul Ministerului Economiei şi Finanţelor beneficiază de o majorare a salariilor de bază de 75%. (2) Prevederile alin. (1) se aplică şi personalului de la nivel judeţean şi local cu atribuţii directe sau delegate în gestionarea asistenţei financiare comunitare, din cadrul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale. (3) Procesul de gestionare a asistenţei financiare comunitare cuprinde activităţi de programare tehnică şi financiară, promovare, implementare, monitorizare, raportare, evaluare, contractare, audit, control tehnic şi financiar, efectuarea plăţilor, precum şi activităţi specifice juridice şi de coordonare cu privire la fondurile europene pentru agricultură, dezvoltare rurală şi pescuit.---------Art. 3^2 a fost introdus de pct. 2 al articolului unic din LEGEA nr. 80 din 8 aprilie 2008, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 290 din 15 aprilie 2008. + Articolul 4 (1) Cofinanţarea contribuţiei financiare a Comunităţii Europene şi prefinanţarea de la bugetul de stat se efectuează potrivit cerinţelor prevăzute în cadrul financiar multianual prevăzut de Acordul interinstituţional sau în alte documente, încheiate ori convenite între Comisia Comunităţii Europene şi Guvernul României.---------Alin. (2) al art. 4 a fost abrogat de pct. 3 al articolului unic din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 120 din 24 octombrie 2007, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 745 din 2 noiembrie 2007.---------Alin. (3) al art. 4 a fost abrogat de pct. 3 al articolului unic din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 120 din 24 octombrie 2007, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 745 din 2 noiembrie 2007.---------Alin. (4) al art. 4 a fost abrogat de pct. 3 al articolului unic din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 120 din 24 octombrie 2007, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 745 din 2 noiembrie 2007. + Articolul 5 (1) Sumele din fondurile publice destinate cofinanţării şi prefinanţării în bani a contribuţiei financiare a Comunităţii Europene se vor utiliza pentru plata cheltuielilor aferente FEGA şi FEADR, la termenele prevăzute de regulamentele Consiliului Uniunii Europene şi ale Comisiei Comunităţii Europene. (2) Creditele bugetare aferente cofinanţării şi prefinanţării de la bugetul de stat a contribuţiei financiare a Comunităţii Europene se cuprind în bugetul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, astfel:1. La poziţia distinctă denumită "Finanţare FEGA" se includ: a) sumele reprezentând cofinanţare publică din fonduri de la bugetul de stat; b) sumele necesare asigurării prefinanţării, inclusiv sumele necesare asigurării avansului pentru beneficiarii FEGA;---------Litera b) a pct. 1 al alin. (2) al art. 5 a fost modificată de pct. 3 al articolului unic din LEGEA nr. 80 din 8 aprilie 2008, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 290 din 15 aprilie 2008. c) sumele necesare finanţării cheltuielilor aferente transferului de fonduri din conturile Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale în scopul efectuării plăţilor; d) sumele pentru acoperirea plăţii taxei pe valoarea adăugată, aferentă livrărilor de bunuri, prestărilor de servicii şi execuţiei de lucrări, finanţate integral sau parţial din contribuţia financiară a Uniunii Europene; e) sumele aferente plăţii unor debite datorate bugetului Uniunii Europene, pentru nereguli, inclusiv a majorărilor de întârziere ca urmare a nerecuperării la timp de la beneficiari; f) alte sume rezultate din derularea procesului de gestionare şi utilizare a FEGA, definite prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale, cu avizul ministrului economiei şi finanţelor.2. La poziţia distinctă denumită "Finanţare FEADR" se includ: a) sumele reprezentând cofinanţare publică din fonduri de la bugetul de stat; b) sumele necesare asigurării prefinanţării, inclusiv sumele necesare asigurării avansului pentru beneficiarii unui sprijin pentru investiţii; c) sumele necesare finanţării cheltuielilor aferente transferului de fonduri din conturile Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale în scopul efectuării plăţilor; d) sumele pentru plata taxei pe valoarea adăugată, aferentă livrărilor de bunuri, prestărilor de servicii şi execuţiei de lucrări, finanţate integral sau parţial din contribuţia financiară a Uniunii Europene şi/sau din cofinanţarea aferentă, ai căror beneficiari sunt unităţi administrativ-teritoriale, asociaţii ale acestora legal constituite şi organisme neguvernamentale nonprofit, de utilitate publică, cu personalitate juridică; e) sumele aferente plăţii unor debite datorate bugetului Uniunii Europene, pentru nereguli, inclusiv a majorărilor de întârziere ca urmare a nerecuperării la timp de la beneficiari; f) alte sume rezultate din derularea procesului de gestionare şi utilizare a FEADR, definite prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale, cu avizul ministrului economiei şi finanţelor. (3) În bugetele unităţilor administrativ-teritoriale, respectiv ale organismelor prestatoare de servicii publice şi de utilitate publică în calitate de beneficiar se cuprind sumele necesare asigurării cofinanţării locale, precum şi finanţării cheltuielilor neeligibile aferente implementării proiectelor proprii. (4) Alocarea sumelor prevăzute la alin. (2) pct. 1 lit. e) şi pct. 2 lit. e) pentru plata debitelor faţă de bugetul Uniunii Europene, inclusiv a majorărilor de întârziere ca urmare a nerecuperării la timp de la beneficiari, în bugetul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, se realizează potrivit prevederilor Legii nr. 500/2002, cu modificările ulterioare. Sumele alocate în acest scop nu pot fi realocate pentru alte destinaţii. (5) Creditele bugetare aferente FEGA şi FEADR se transferă de către Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, prin intermediul APIA şi APDRP, către beneficiarii finali. (6) Sumele prevăzute la alin. (2) pct. 1 lit. d) şi pct. 2 lit. d) se transferă de către Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, prin intermediul APIA şi APDRP, în conturi deschise la Trezoreria Statului, următorilor beneficiari: unităţi administrativ-teritoriale şi asociaţii ale acestora legal constituite şi în conturi deschise la instituţii de credit pentru organisme neguvernamentale nonprofit, de utilitate publică, cu personalitate juridică.---------Art. 5 a fost modificat de pct. 4 al articolului unic din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 120 din 24 octombrie 2007, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 745 din 2 noiembrie 2007. + Articolul 5^1 (1) Beneficiarii publici şi privaţi ai unui sprijin pentru investiţii, finanţat din FEADR, pot solicita APDRP plata unui avans din FEADR şi de la bugetul de stat, în conformitate cu prevederile din PNDR. (2) Suma avansului nu poate depăşi 20% din ajutorul public pentru investiţii şi plata acestuia trebuie să fie subordonată constituirii unei garanţii bancare sau a unei garanţii echivalente care corespunde procentului de 110% din suma avansului. (3) În cazul beneficiarilor publici prevăzuţi la alin. (1), APDRP poate accepta o garanţie scrisă din partea autorităţii ierarhice superioare acestora, în conformitate cu dispoziţiile în vigoare, echivalentă cu procentul prevăzut la alin. (2), cu condiţia ca autoritatea respectivă să se angajeze să plătească suma acoperită de garanţie, în cazul în care avansul plătit nu a fost justificat. (4) Garanţia este eliberată în cazul în care APDRP constată că suma cheltuielilor reale care corespund ajutorului public pentru investiţii depăşeşte suma avansului. (5) Suma prevăzută la alin. (2) se justifică pe bază de documente până la finalizarea proiectului. (6) Beneficiarii publici şi privaţi ai schemelor de plată finanţate din FEGA pot solicita APIA plata unui avans de la bugetul de stat şi/sau FEGA, conform prevederilor regulamentelor precizate la art. 1 alin. (2) lit. o);---------Alin. (6) al art. 5^1 a fost introdus de pct. 4 al articolului unic din LEGEA nr. 80 din 8 aprilie 2008, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 290 din 15 aprilie 2008. (7) Suma avansului acordat beneficiarului FEGA este cea prevăzută în regulamentele Comisiei Europene specificate la art. 1 alin. (2) lit. o) şi plata acestuia trebuie să fie subordonată constituirii unei garanţii bancare sau a unei garanţii echivalente care corespunde procentului prevăzut în aceleaşi regulamente.---------Alin. (7) al art. 5^1 a fost introdus de pct. 4 al articolului unic din LEGEA nr. 80 din 8 aprilie 2008, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 290 din 15 aprilie 2008. (8) Suma prevăzută la alin. (7) se justifică conform prevederilor regulamentelor Comisiei Europene specificate la art. 1 alin. (2) lit. o).---------Alin. (8) al art. 5^1 a fost introdus de pct. 4 al articolului unic din LEGEA nr. 80 din 8 aprilie 2008, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 290 din 15 aprilie 2008.---------Art. 5^1 a fost introdus de pct. 5 al articolului unic din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 120 din 24 octombrie 2007, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 745 din 2 noiembrie 2007. + Articolul 5^2 (1) Sumele utilizate reprezentând prefinanţare din bugetul de stat a măsurilor finanţate din FEGA şi FEADR se reîntregesc cu sumele primite de la Comisia Europeană şi cu cele recuperate de la beneficiari. (2) Sumele reprezentând prefinanţare de la bugetul de stat, reîntregite în acelaşi an în care s-a efectuat plata, se utilizează cu aceeaşi destinaţie. Dacă reîntregirea şi/sau recuperarea sumelor se realizează în anii următori anului în care s-a efectuat plata, acestea se virează ca venit la bugetul de stat. (3) Disponibilităţile din fondurile aferente FEGA şi FEADR şi din fondurile publice destinate cofinanţării/prefinanţării rămase în conturile Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale la sfârşitul anului bugetar se reportează în anul următor cu aceeaşi destinaţie.---------Art. 5^2 a fost introdus de pct. 5 al articolului unic din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 120 din 24 octombrie 2007, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 745 din 2 noiembrie 2007. + Articolul 6Furnizarea de bunuri, prestările de servicii şi execuţia de lucrări, efectuate în baza contractelor finanţate din fondurile publice de cofinanţare prevăzute la art. 4 alin. (2), se supun prevederilor fiscale şi vamale aplicabile potrivit reglementărilor din domeniu. + Articolul 7În aplicarea prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă, Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale va elabora, în termen de 45 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, norme metodologice care urmează a fi aprobate prin hotărâre a Guvernului şi instrucţiuni care urmează a fi aprobate prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale, cu avizul ministrului economiei şi finanţelor.---------Art. 7 a fost modificat de pct. 6 al articolului unic din ORDONANŢA DE URGENŢĂ nr. 120 din 24 octombrie 2007, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 745 din 2 noiembrie 2007.PRIM-MINISTRUCĂLIN POPESCU-TĂRICEANUContrasemnează:Ministrul agriculturii,pădurilor şi dezvoltării rurale,Gheorghe FluturMinistrul integrării europene,Anca Daniela BoagiuMinistrul finanţelor publice,Sebastian Teodor Gheorghe VlădescuBucureşti, 13 septembrie 2006.Nr. 67.----------