CRITERIILE ȘI PROCEDURILE din 28 iunie 2007de avizare/reavizare în vederea derulării programelor de pregătire prin rezidențiat
EMITENT
  • MINISTERUL SĂNĂTĂȚII PUBLICE
  • MINISTERUL EDUCAȚIEI, CERCETĂRII ȘI TINERETULUI
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 671 din 1 octombrie 2007



    Notă
    Aprobate prin ORDINUL nr. 1.141/1.386/2007, publicat în Monitorul Oficial nr. 671 din 1 octombrie 2007.
     +  Capitolul I Criterii pentru avizare/reavizare  +  Secţiunea 1 Criterii pentru specialități din domeniul medicină  +  Articolul 1(1) Pregătirea în rezidențiat în specialitățile clinice se desfășoară în unități sanitare. (2) Avizarea/Reavizarea unei unități prevăzute la alin (1) se face pe baza îndeplinirii următoarelor criterii:a) acreditarea de către Autoritatea Națională de Management al Calității în Sănătate a unității sanitare, cel puțin nivel IV;b) existența responsabililor de formare dintre cei care dețin funcțiile de șef de secție, șef de laborator, șef de compartiment;c) existența îndrumătorilor de rezidențiat, medici primari sau specialiști, din structura pentru care s-a solicitat avizare, cu experiență de cel puțin 5 ani în domeniul specialității respective, după obținerea certificatului de medic specialist, care să asigure îndrumarea și formarea rezidenților pe durata modulelor în domeniul respectiv;d) dotarea necesară pentru acordarea asistenței medicale de specialitate pacienților cu patologii diverse, astfel încât să asigure acoperirea baremului de manopere, proceduri, tehnici diagnostice și terapeutice, prevăzut în curriculumul național de pregătire, pentru stagiile de pregătire în care se acordă avizarea pentru pregătirea în rezidențiat.  +  Articolul 2(1) Pregătirea în rezidențiat în specialitatea medicină de familie se realizează în:a) cabinete medicale individuale de medicină de familie, în care își desfășoară activitatea medici primari sau specialiști cu minimum 5 ani vechime, după obținerea certificatului de medic specialist, în specialitatea medicină de familie, aflate în relație contractuală cu o casă de asigurări de sănătate;b) secții sau compartimente din unități sanitare, respectiv în ambulatorii de specialitate, centre de diagnostic și tratament și alte structuri în care își desfășoară activitatea medici primari sau specialiști cu minimum 5 ani vechime, după obținerea certificatului de medic specialist, confirmați în specialitățile corespondente din curriculum.(2) Avizarea/Reavizarea unei unități pentru pregătirea în rezidențiat în specialitatea medicină de familie se face pe baza următoarelor criterii:a) dotarea necesară pentru acordarea asistenței medicale de specialitate pacienților cu patologii diverse, astfel încât să asigure acoperirea baremului de manopere, proceduri, tehnici diagnostice și terapeutice, prevăzut în curriculumul național de pregătire, pentru stagiile de pregătire în care se acordă avizarea pentru pregătirea în rezidențiat; b) existența a cel puțin unui îndrumător de rezidențiat, medic specialist cu experiență de cel puțin 5 ani în medicină de familie, după obținerea certificatului de medic specialist, care să asigure îndrumarea și formarea rezidenților pe durata modulelor de pregătire.  +  Articolul 3(1) Pregătirea în rezidențiat în specialitatea medicină de urgență se realizează în unități de primire a urgențelor care funcționează în cadrul unui spital. (2) Avizarea/Reavizarea unei unități pentru pregătirea în rezidențiat în specialitatea medicină de urgență se face pe baza următoarelor criterii:a) dotarea necesară pentru acordarea asistenței medicale de specialitate pacienților cu patologii diverse, astfel încât să asigure acoperirea baremului de manopere, proceduri, tehnici diagnostice și terapeutice, prevăzut în curriculumul național de pregătire, pentru specialitatea medicină de urgență;b) existența responsabililor de formare dintre cei care dețin funcția de șef de secție;c) existența îndrumătorilor de rezidențiat, medici primari sau specialiști din secția respectivă, cu experiență de cel puțin 5 ani în medicină de urgență, după obținerea certificatului de medic specialist, care să asigure îndrumarea și formarea rezidenților pe durata modulelor de pregătire.  +  Articolul 4Pregătirea în rezidențiat pentru specialitățile paraclinice se desfășoară după cum urmează:a) pentru specialitățile medicină de laborator, medicină nucleară, microbiologie medicală și radiologie-imagistică medicală, în unități sanitare avizate pe baza criteriilor prevăzute la art. 1, precum și în institute de cercetare-dezvoltare, după caz;b) pentru specialitățile anatomie patologică și medicină legală, în unități sanitare avizate pe baza criteriilor prevăzute la art. 1, precum și în institute de medicină legală sau institute de cercetare-dezvoltare, după caz;c) pentru specialitățile igienă și epidemiologie, în cadrul Institutului Național de Sănătate Publică, al direcțiilor de sănătate publică județene și a municipiului București, precum și în unități sanitare, după caz;d) pentru specialitatea sănătate publică și management, în cadrul Institutului Național de Sănătate Publică, Institutului Național de Management al Serviciilor de Sănătate și al direcțiilor de sănătate publică.  +  Secţiunea a 2-a Criterii pentru specialități din domeniul medicină dentară  +  Articolul 5(1) Pregătirea în rezidențiat în specialitățile medico-dentare se realizează în cabinete medicale individuale, în care își desfășoară activitatea medici primari sau specialiști cu minimum 5 ani vechime în specialitatea respectivă, după obținerea certificatului de medic specialist.(2) Avizarea/Reavizarea unei unități pentru pregătirea în rezidențiat în specialități medico-dentare se realizează pe baza următoarelor criterii:a) dotarea necesară pentru acordarea asistenței medicale de specialitate pacienților cu patologii diverse, astfel încât să asigure acoperirea baremului de manopere, proceduri, tehnici diagnostice și terapeutice, prevăzut în curriculumul național de pregătire, pentru stagiile de pregătire în care se acordă avizarea pentru pregătirea în rezidențiat;b) existența a cel puțin un îndrumător de rezidențiat, medic stomatolog specialist cu experiență de cel puțin 5 ani în domeniul specialității respective, după obținerea certificatului de medic specialist, care să asigure îndrumarea și formarea rezidenților pe durata modulelor în domeniul respectiv.  +  Secţiunea a 3-a Criterii pentru specialități din domeniul farmacie  +  Articolul 6(1) Pregătirea în rezidențiat în specialitățile farmaceutice se poate realiza în:a) unități sanitare care au în structură farmacii cu circuit închis;b) farmacii comunitare.(2) Unitățile menționate la alin. (1) trebuie să îndeplinească următoarele criterii:a) existența a cel puțin un îndrumător de rezidențiat, farmacist primar sau specialist cu experiență de cel puțin 5 ani în domeniul specialității respective, după obținerea certificatului de farmacist specialist, care să asigure îndrumarea și formarea rezidenților pe durata modulelor în domeniul respectiv;b) farmacia se afla într-o relație contractuală cu o casă de asigurări de sănătate sau face parte dintr-o unitate sanitară cu paturi aflată într-o relație contractuală cu o casă de asigurări de sănătate; c) dotarea necesară, astfel încât să asigure acoperirea baremului de manopere, proceduri, tehnici diagnostice și terapeutice, prevăzut în curriculumul național de pregătire, pentru stagiile de pregătire în care se acordă avizarea pentru pregătirea în rezidențiat.  +  Capitolul II Proceduri de avizare/reavizare în vederea derulării programelor de pregătire prin rezidențiat  +  Secţiunea 1 Dispoziții generale  +  Articolul 7(1) În sensul prezentei anexe, prin avizarea/reavizarea unei unități se înțelege procedura care trebuie parcursă obligatoriu de către o unitate în vederea derulării programelor de pregătire prin rezidențiat.(2) Avizarea unei unități este valabilă 5 ani de la data desemnării de către Ministerul Sănătății.(3) În vederea reavizării, unitățile au obligația de a iniția procedura de reavizare cu minimum 6 luni înainte de expirarea avizului.  +  Articolul 8(1) La nivelul direcțiilor de pregătire în rezidențiat din cadrul fiecărei instituții de învățământ superior de medicină și farmacie acreditate, înființate în conformitate cu prevederile art. 75 alin. (11) din Legea învățământului superior nr. 199/2023, cu modificările și completările ulterioare, se constituie un consiliu de avizare/reavizare a unităților sanitare de pregătire în rezidențiat.(2) Arondarea teritorială a unităților de pregătire la instituțiile de învățământ superior de medicină și farmacie acreditate implicate în procedura de avizare a unităților de pregătire este următoarea:
    Instituții de învățământ superior de medicină și farmacie acreditateJudețe arondate
    Universitatea de Medicină și Farmacie „Carol Davila“ din BucureștiArgeș, Brașov, Buzău, Călărași, Constanța, Dâmbovița, Giurgiu, Ialomița, Ilfov, Prahova, Teleorman, Tulcea, municipiul București
    Universitatea de Medicină și Farmacie „Iuliu Hațieganu“ din Cluj-NapocaAlba, Cluj, Maramureș, Satu Mare, Sălaj
    Universitatea de Medicină și Farmacie din CraiovaDolj, Gorj, Olt, Mehedinți, Vâlcea
    Universitatea de Medicină și Farmacie „Grigore T. Popa“ din IașiBacău, Botoșani, Brăila, Galați, Iași, Neamț, Suceava, Vaslui, Vrancea
    Universitatea de Medicină, Farmacie, Științe și Tehnologie „George Emil Palade“ din Târgu MureșBistrița-Năsăud, Covasna, Harghita, Mureș, Sibiu
    Universitatea de Medicină și Farmacie „Victor Babeș“ din TimișoaraArad, Bihor, Caraș-Severin, Hunedoara, Timiș
     +  Articolul 9(1) Componența consiliului de avizare/reavizare a unităților de pregătire în rezidențiat este aprobată prin decizie a rectorului instituției de învățământ superior de medicină și farmacie acreditate și are următoarea componență:a) președinte: prorectorul coordonator al direcției de pregătire în rezidențiat;b) membri: (i) trei coordonatori de rezidențiat din cadrul instituției de învățământ superior de medicină și farmacie acreditate, câte unul pentru specialitățile medicale, chirurgicale și paraclinice;(ii) un coordonator de rezidențiat din cadrul instituției de învățământ superior de medicină și farmacie acreditate, pentru specialitățile medico-dentare;(iii) un coordonator de rezidențiat din cadrul instituției de învățământ superior de medicină și farmacie acreditate, pentru specialitățile farmaceutice;(iv) un membru cu studii juridice din cadrul direcției de pregătire în rezidențiat;(v) un membru cu studii economice sau administrative din cadrul direcției de pregătire în rezidențiat;(vi) un medic rezident;c) secretar: o persoană desemnată din cadrul direcției de pregătire în rezidențiat.(2) Mandatul consiliului de avizare/reavizare a unităților de pregătire în rezidențiat este de 4 ani, cu posibilitatea de reînnoire.(3) Vizita de evaluare în vederea avizării/reavizării este făcută la fața locului de o comisie de evaluare formată din 3-5 membri, în funcție de complexitatea unității sanitare evaluate, numită de către consiliul de avizare/reavizare a unităților de pregătire în rezidențiat. Această comisie este condusă de un coordonator de rezidențiat cu grad de profesor, conferențiar sau șef de lucrări și poate avea în componența sa și un medic rezident.(4) Din componența comisiei menționate la alin. (3) face parte și un reprezentant al colegiului profesional, după caz, din județul unde are sediul unitatea sanitară aflată în curs de avizare/reavizare.(5) În cazul avizării/reavizării unităților din județele în care există instituții de învățământ superior care au în structură departamente de pregătire în rezidențiat, din componența comisiei prevăzute la alin. (3) face parte și un reprezentant al instituției de învățământ superior din centrul universitar respectiv.  +  Articolul 10(1) Atribuțiile consiliului de avizare/reavizare a unităților de pregătire în rezidențiat sunt următoarele: a) înregistrează solicitările unităților într-un registru destinat în acest sens;b) nominalizează comisiile de evaluare;c) analizează rapoartele de evaluare trimise de comisiile de evaluare și validează propunerile acestora de avizare/reavizare sau de respingere, precum și numărul de rezidenți care pot fi repartizați pentru pregătire într-o specialitate; d) notifică unitățile sanitare care au dosare incomplete sau cu acte neconforme, înainte ca acestea să fie înaintate comisiei de evaluare;e) în cazul constatării dosarului incomplet sau neconform, notifică unitatea care a solicitat avizarea/reavizarea pentru completare; f) transmite Ministerului Sănătății raportul final, însoțit de aviz, în vederea desemnării unităților sanitare.(2) Atribuțiile comisiei de evaluare sunt următoarele:a) analizează dosarele de evaluare repartizate de consiliul de avizare/reavizare a unităților de pregătire în rezidențiat;b) ține legătura cu persoana de contact din unitatea sanitară în vederea organizării vizitei de evaluare;c) se deplasează la sediul unităților sanitare care au solicitat avizare/reavizare în vederea verificării îndeplinirii criteriilor de avizare;d) întocmește raportul final pe care îl supune aprobării consiliului de avizare/reavizare a unităților de pregătire în rezidențiat.(3) Membrii consiliului de avizare/reavizare a unităților de pregătire în rezidențiat și ai comisiilor de evaluare sunt retribuiți pentru activitatea desfășurată.
     +  Secţiunea a 2-a Proceduri de avizare/reavizare  +  Articolul 11(1) Unitatea care solicită avizare/reavizare în vederea derulării programelor de rezidențiat depune la secretariatul consiliului de avizare/reavizare a unităților de pregătire în rezidențiat următoarele documente:a) cerere de avizare/reavizare cu datele de contact ale unității (adresă, telefon, e-mail), precum și numele persoanei de contact, cu precizarea specialităților pentru care se face solicitarea;b) declarație pe propria răspundere a conducătorului unității că sunt îndeplinite toate criteriile prevăzute de prezenta anexă;c) scurtă prezentare a unității, care va conține următoarele date: (i) forma de organizare, după caz;(ii) descrierea structurii în ansamblu, cu detalierea celei supuse procesului de avizare/reavizare;d) descrierea fiecărei/fiecărui secții/laborator/compartiment/ structuri pentru care solicită avizare/reavizare în vederea pregătirii în rezidențiat, cu următoarele date obligatorii:(i) numărul de paturi pentru secțiile/compartimentele spitalicești propuse pentru avizare, după caz;(ii) numărul de cazuri soluționate în anul calendaristic precedent, după caz;(iii) lista completă a dotărilor pentru acoperirea baremului de manopere, proceduri, tehnici diagnostice și terapeutice pentru specialitatea în care se acordă avizarea/reavizarea, în original, asumată sub semnătură de conducătorul unității;(iv) personalul medical al structurii: nume și prenume, grad profesional, grad didactic (dacă este cazul), dacă dețin titlul de doctor;(v) lista responsabililor de formare propuși, cu precizarea specialității pentru care se solicită avizarea/ reavizarea și a tipului contractului individual de muncă încheiat cu unitatea, precum și dacă au contract de administrare, în original, asumată sub semnătură de conducătorul unității, precum și CV-ul în format Europass al acestora;(vi) lista îndrumătorilor propuși, cu precizarea tipului contractului individual de muncă încheiat cu unitatea, în original, asumată sub semnătură de conducătorul unității, precum și CV-ul în format Europass al acestora;(vii) numărul de rezidenți pe care îi solicită în raport cu capacitatea de instruire autoevaluată;e) copia, certificată conform cu originalul, a acreditării emise de către Autoritatea Națională de Management al Calității în Sănătate, cel puțin nivel IV, după caz.(2) Secretarul consiliului de avizare/reavizare a unităților de pregătire în rezidențiat înregistrează dosarul și convoacă consiliul în termen de 15 zile de la depunerea dosarului de autoevaluare.(3) Consiliul de avizare/reavizare a unităților de pregătire în rezidențiat se întrunește, în format fizic sau online, la data prevăzută la alin. (2).(4) Consiliul de avizare/reavizare a unităților de pregătire în rezidențiat se consideră legal constituit în prezența a cel puțin 2/3 dintre membri, inclusiv președintele, iar, dacă sunt îndeplinite condițiile formale de avizare, respectiv dacă dosarul este complet, consiliul numește comisia de evaluare.  +  Articolul 12(1) Comisia de evaluare, în urma vizitei efectuate, a analizării dosarului și a confruntării datelor din dosar cu situația identificată la sediul unității, întocmește o fișă de evaluare și un raport de evaluare cu propunerea de avizare/reavizare sau de respingere, pe care le înaintează consiliului de avizare/reavizare a unităților de pregătire în rezidențiat.(2) În cazul în care unitatea care a solicitat avizarea/ reavizarea nu completează dosarul în termen de 45 de zile de la emiterea notificării, procedura se suspendă până la completarea dosarului, dar nu mai mult de 90 de zile de la notificare.(3) În cazul în care unitatea sanitară care a solicitat avizarea/reavizarea nu revine cu o nouă solicitare în termenul de suspendare prevăzut la alin. (2), solicitarea se consideră respinsă.(4) Respingerea este consemnată de consiliul de avizare/reavizare a unităților de pregătire în rezidențiat într-un raport înaintat conducerii universității.(5) Unitatea care a solicitat avizarea/reavizarea este notificată de consiliul de avizare/reavizare a unităților de pregătire în rezidențiat, în termen de 15 zile de la data depunerii dosarului complet, asupra vizitei la sediu pentru verificarea condițiilor. Vizita are loc în cel mult 45 de zile de la data notificării.(6) În cazul în care raportul prevăzut la alin. (1) este favorabil, acesta este comunicat Ministerului Sănătății, în termen de 15 zile de la redactare, în copie, însoțit de aviz și de o copie a dosarului depus de unitatea sanitară.(7) Ministerul Sănătății emite desemnarea în cel mult 30 de zile de la primirea raportului.(8) Dovada desemnării se transmite unității care a solicitat avizarea/reavizarea, iar o copie se comunică instituției de învățământ superior cu profil medical acreditate, în vederea completării în Registrul matricol național al rezidenților.(9) Consiliul de avizare/reavizare a unităților de pregătire în rezidențiat poate face evaluări ad-hoc dacă este sesizat sau se autosesizează cu privire la nerespectarea standardelor de calitate asumate la data emiterii avizării și poate propune suspendarea avizării.(10) Ministerul Sănătății afișează pe website-ul propriu lista unităților desemnate pentru derularea programelor de pregătire prin rezidențiat.  +  Secţiunea a 3-a Proceduri de suspendare a avizului unității sanitare  +  Articolul 13(1) Unitatea desemnată pentru derularea programelor de pregătire în rezidențiat, în urma aplicării procedurilor de avizare, are obligația de a notifica, în termen de 30 de zile, instituția de învățământ superior de medicină și farmacie acreditată, precum și Ministerul Sănătății atunci când nu mai sunt îndeplinite parțial sau total criteriile de avizare/reavizare.(2) Ministerul Sănătății emite decizie de suspendare a dreptului de a mai pregăti rezidenți. Decizia se comunică atât unității, cât și instituției de învățământ superior de medicină și farmacie acreditate unde este arondată unitatea respectivă.(3) Pe perioada suspendării, instituția de învățământ superior de medicină și farmacie acreditată redistribuie rezidenții altor coordonatori sau responsabili de formare din specialitatea respectivă.(4) În cazul în care unitatea rectifică situația care a determinat suspendarea, aceasta notifică Ministerul Sănătății și instituția de învățământ superior de medicină și farmacie acreditată. Ministerul Sănătății verifică îndeplinirea condițiilor și, dacă situația a fost remediată, retrage suspendarea dreptului unității de a pregăti rezidenți în specialitatea respectivă.
    (la 03-08-2025, Actul a fost modificat de Punctul 6. , Articolul I din ORDINUL nr. 1.066 din 3 aprilie 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 396 din 5 mai 2025 ) ------