CRITERII GENERALE din 19 iulie 2007de admitere în învăţământul postliceal
EMITENT
  • MINISTERUL EDUCAŢIEI, CERCETĂRII ŞI TINERETULUI
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 543 din 9 august 2007



     +  Articolul 1Învăţământul postliceal de stat se organizează de către Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului, din proprie iniţiativă, la propunerea autorităţilor administraţiei publice locale sau la cererea operatorilor economici şi a altor instituţii interesate.  +  Articolul 2 (1) Pentru clasele de învăţământ postliceal de stat şcolarizate din iniţiativa Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului finanţarea se realizează prin bugetele locale ale unităţilor administrativ-teritoriale, din sumele defalcate din unele venituri ale bugetului de stat şi din alte venituri ale bugetelor locale. (2) Pentru clasele de învăţământ postliceal de stat şcolarizate la cererea solicitanţilor, persoane fizice sau juridice, finanţarea se realizează de către solicitanţi, prin contract de şcolarizare încheiat cu unitatea de învăţământ care realizează şcolarizarea.Modelul contractului-cadru este cuprins în anexa care face parte integrantă din prezentele criterii generale.  +  Articolul 3Calificările profesionale pentru care se asigură şcolarizarea sunt cuprinse în nomenclatoarele aprobate aflate în vigoare la începerea şcolarizării. Pentru orientarea candidaţilor şi a agenţilor economici, listele calificărilor profesionale ce pot fi şcolarizate prin învăţământ postliceal se afişează la unităţile de învăţământ şi la inspectoratele şcolare. De asemenea, acestea pot fi afişate la sediile operatorilor economici, la alte instituţii interesate şi pot fi publicate în presă.  +  Articolul 4 (1) Admiterea în învăţământul postliceal se face pe baza prezentelor criterii generale de admitere în învăţământul postliceal elaborate de Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului şi a unei metodologii elaborate de unitatea de învăţământ, cu consultarea factorilor interesaţi, şi aprobate de consiliul de administraţie al unităţii de învăţământ. (2) Pentru clasele de învăţământ postliceal de stat, finanţate prin bugetele locale şi alocate de Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului inspectoratelor şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti admiterea se organizează pe unităţi de învăţământ, în funcţie de numărul de locuri şi numărul de candidaţi. (3) Pentru clasele de învăţământ postliceal de stat pentru care şcolarizarea este finanţată de solicitanţi, persoane fizice sau juridice, prin contract încheiat cu unitatea de învăţământ care asigură şcolarizarea, admiterea se organizează în funcţie de numărul de locuri propus de conducerile unităţilor de învăţământ şi aprobat de inspectoratele şcolare judeţene/al municipiului Bucureşti şi de numărul de candidaţi.  +  Articolul 5Au dreptul să se înscrie la nivelul de învăţământ postliceal absolvenţi de liceu, cu sau fără diplomă de bacalaureat, pe baza următoarelor acte:- cerere de înscriere;- certificat de naştere, carte de identitate şi, după caz, certificat de căsătorie, în copie, certificate "conform cu originalul" de către un membru al comisiei de admitere;- diplomă de bacalaureat sau adeverinţă de absolvire a studiilor liceale, după caz;- foaie matricolă pentru clasele IX-XII/XIII;- adeverinţă medicală eliberată de medicul de familie din care să rezulte că este sănătos clinic şi apt pentru calificarea pe care doreşte să o dobândească.  +  Articolul 6În şcoala de maiştri pot fi înscrişi absolvenţi de liceu, cu sau fără diplomă de bacalaureat, care la începerea anului I dovedesc o vechime în producţie de cel puţin 3 ani într-o meserie corespunzătoare profilului de pregătire oferit prin şcoala de maiştri.  +  Articolul 7Înscrierea candidaţilor pentru admiterea la învăţământul postliceal se face conform cu prevederile metodologiei elaborate de unitatea de învăţământ.  +  Articolul 8În cazul în care numărul candidaţilor depăşeşte numărul de locuri sau dacă există o solicitare expresă a operatorului economic care finanţează şcolarizarea, se va organiza concurs de admitere care va consta într-o probă scrisă. Tematica probei scrise este stabilită de fiecare unitate de învăţământ, aprobată de consiliul de administraţie, la propunerea şi cu consultarea operatorilor economici, în funcţie de specificul calificării profesionale prin şcoala postliceală sau de maiştri.  +  Articolul 9 (1) În cazul în care pentru unele calificări profesionale sunt necesare aptitudini specifice sau la recomandarea operatorului economic, comisia de admitere din unitatea de învăţământ respectivă poate introduce o probă de aptitudini (de exemplu: desen tehnic, desen artistic etc.). Această probă este eliminatorie şi se susţine înaintea desfăşurării celeilalte probe. Conţinutul şi durata probei de aptitudini vor fi stabilite de comisia de admitere din unitatea de învăţământ organizatoare şi vor fi afişate înainte de începerea înscrierii candidaţilor la examenul de admitere. (2) Proba de aptitudini se evaluează cu calificativul "Admis/Respins". Rezultatele la probele de aptitudini nu pot fi contestate. Hotărârea comisiei de admitere rămâne definitivă.  +  Articolul 10Fiecare unitate de învăţământ face publice prin afişare, cu cel puţin 30 de zile înainte de admitere, prevederile metodologiei de admitere pentru învăţământul postliceal, elaborată de unitatea de învăţământ, tematica probelor de concurs, bibliografia recomandată şi, după caz, probele de aptitudini pentru calificările şcolarizate.  +  Articolul 11 (1) Pentru coordonarea admiterii în învăţământul postliceal, în fiecare unitate de învăţământ se constituie o comisie de admitere care îşi desfăşoară activitatea în baza metodologiei de admitere menţionate la art. 4 alin. (1). (2) Componenţa comisiei de admitere şi atribuţiile membrilor comisiei de admitere se stabilesc prin metodologia elaborată de unitatea de învăţământ.  +  Articolul 12 (1) Cadrele didactice din comisia de admitere au obligaţia de a respecta cu stricteţe criteriile generale de admitere şi metodologia elaborată de unitatea de învăţământ. (2) Cadrele didactice angajate în organizarea şi desfăşurarea examenului de admitere care comit fapte cu caracter infracţional (furnizări de soluţii ale subiectelor, înlocuiri de lucrări, modificări nejustificate de note, facilitarea unor acţiuni sau intenţii de fraudă ale elevilor etc.) sau manifestă neglijenţă în îndeplinirea răspunderilor vor fi sancţionate în conformitate cu prevederile legale în vigoare. Membrii comisiei de admitere vor semna declaraţii în nume propriu cu privire la respectarea criteriilor generale de admitere şi a metodologiei de admitere elaborate de unitatea de învăţământ cu consultarea factorilor interesaţi.  +  Articolul 13Pentru situaţia desfăşurării probei scrise vor fi elaborate de membrii comisiei de admitere, în ziua susţinerii probei, 3 variante de subiecte. Fiecare variantă se introduce într-un plic care se sigilează şi se semnează de către profesorul care a elaborat subiectele, aplicându-se ştampila unităţii de învăţământ. Preşedintele comisiei de concurs alege unul dintre aceste plicuri pentru examen şi unul de rezervă. Toate plicurile ce conţin variantele subiectelor de examen sunt păstrate de conducerea unităţii de învăţământ în aceleaşi condiţii ca şi probele scrise.  +  Articolul 14 (1) Contestaţiile lucrărilor scrise se depun la secretariatul comisiei de admitere, în termen de 24 de ore de la afişarea rezultatelor, şi vor fi înregistrate la secretariatele unităţilor de învăţământ. Contestaţiile sunt soluţionate în unitatea de învăţământ respectivă de către comisia de contestaţii, constituită conform metodologiei elaborate de unitatea de învăţământ. (2) Pentru rezolvarea contestaţiilor, preşedintele comisiei repartizează lucrările sigilate membrilor comisiei de contestaţii, membri care vor fi alţii decât cei care au corectat iniţial. (3) În cazul în care după reevaluare se constată o diferenţă de cel puţin 0,5 puncte faţă de evaluarea iniţială, comisia de contestaţii modifică nota lucrării şi dispune toate măsurile care decurg din această schimbare. Nota acordată după recorectare este definitivă. Hotărârile comisiei de contestaţii se consemnează într-un proces-verbal semnat de membrii comisiei şi de preşedinte. (4) Rezultatele la contestaţii se comunică prin afişarea la avizierul unităţii de învăţământ, în termen de cel mult 48 de ore de la depunerea contestaţiilor.  +  Articolul 15Lucrările scrise, borderourile de notare şi celelalte documente se păstrează în arhiva unităţii de învăţământ până la sfârşitul anului şcolar respectiv, iar cataloagele de examen, permanent.  +  Articolul 16Elevii au dreptul să se înscrie pentru frecventarea cursurilor numai la unitatea de învăţământ şi la calificarea profesională pentru care au fost declaraţi admişi.  +  Articolul 17 (1) În cazul locurilor repartizate de Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului, cheltuielile necesare organizării concursului de admitere sunt asigurate de la bugetele locale ale unităţilor administrativ-teritoriale, din sumele defalcate din unele venituri ale bugetului de stat şi din alte venituri ale bugetelor locale. (2) În cazul locurilor cu taxă, taxa de admitere se afişează odată cu planul de şcolarizare şi acoperă cheltuielile de admitere.  +  Articolul 18Pentru anul şcolar 2007-2008, pentru locurile repartizate de Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului, aplicarea prevederilor art. 10 se face cu cel puţin 15 zile înainte de admitere.  +  Anexa la criteriile generale                                 CONTRACT-CADRU             pentru şcolarizarea prin învăţământ postliceal cu taxă    Încheiat astăzi ............................. între unitatea de învăţământ................................ , cu sediul în localitatea .................,str. ................................. nr. ......., judeţul ...................,tel./fax .........................., având codul fiscal .......................şi contul curent nr. .................., deschis la ...........................,reprezentată prin director/director adjunct ...................................,contabil-şef .....................................,    şi ............................... elev/operator economic..................,cu domiciliul/sediul în localitatea..................................., judeţul......................., str. ....................... nr. ....., bl. ......, sc......, tel./fax ................., cod poştal ..............., legitimat cu C.I.seria ................. nr. .................., eliberată de ............................................ la data de ........................., având codulfiscal ..................... şi contul curent nr. ............................,deschis la ..................................., şi reprezentată prin director................................, contabil-şef ........................... .    Obiectul prezentului contract îl constituie stabilirea obligaţiilor părţilorpe durata şcolarizării.    1. Unitatea de învăţământ ............................................. seobligă să asigure:    - pregătirea profesională (teoretică şi practică) în concordanţă custandardele de pregătire profesională şi curriculumul şcolar, pentru fiecare anşcolar din planul de învăţământ;    - baza didactico-materială la nivelul cerinţelor de profesionalizarestabilite prin standardele de pregătire profesională.    2. Elevul/Operatorul economic .................................. solicităpregătirea în calificarea profesională ..........................., forma deînvăţământ .........................., şi se obligă:    - să frecventeze cursurile/să acorde facilităţi elevilor propuşi în vedereaasigurării frecventării cursurilor;    - să respecte Regulamentul de organizare şi funcţionare a unităţilor deînvăţământ preuniversitar şi regulamentul intern al unităţii de învăţământ;    - să achite anual sau într-o altă formă convenită (semestrial) taxa deşcolarizare în valoare de (în cifre şi litere) ......................... lei.    Suma se poate modifica o singură dată pe parcursul anului şcolar, înconcordanţă cu modificările esenţiale legate de creşterea salariilor, acheltuielilor de întreţinere şi modernizare a unităţii şcolare. Plata poate fifăcută şi integral la început de an şcolar, fără ca ea să poată fi modificatăulterior.    În cazul nerealizării contractului din culpa elevului/operatorului economic,unitatea şcolară nu este obligată la restituirea taxelor achitate.    Litigiile ivite cu ocazia executării prezentului contract vor fi soluţionatepe cale amiabilă sau de instanţele judecătoreşti competente.    Contractul se încheie pe durata de un an, între unitatea de învăţământ........................... şi elevul/operatorul economic ....................,pentru pregătirea în calificarea profesională .............................,forma de învăţământ ............................., în cadrul unităţii deînvăţământ .......................................... .    Drept care s-a încheiat prezentul contract de şcolarizare în 3 sau 4exemplare, dintre care un exemplar la secretariatul unităţii şcolareorganizatoare, unul la serviciul contabilitate al unităţii şcolare, unul laelev şi/sau unul la operatorul economic.    Nr. ....... din ................ Nr. ....... din ................        UNITATEA DE ÎNVĂŢĂMÂNT, OPERATORUL ECONOMIC,      ........................... ......................      Director, Contabil-şef, Director, Contabil-şef,     ........... ............... ............. .............                                                         ELEV,                                                    ...............------