REGULAMENT din 21 noiembrie 1997 (*actualizat*)privind autorizarea şi acreditarea laboratoarelor de analize şi încercări în constructii(actualizat până la data de 11 iulie 2002*)
EMITENT
  • GUVERNUL




  • ---------------*) Textul initial a fost publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 352 din 10 decembrie 1997. Aceasta este forma actualizata de S.C. "Centrul Teritorial de Calcul Electronic" S.A. Piatra Neamt până la data de 11 iulie 2002, cu modificările şi completările aduse de HOTĂRÂREA nr. 675 din 3 iulie 2002.**) Conform art. 2 din HOTĂRÂREA nr. 675 din 3 iulie 2002, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 501 din 11 iulie 2002, în cuprinsul Hotărârii Guvernului nr. 766/1997 pentru aprobarea unor regulamente privind calitatea în constructii, precum şi în cuprinsul anexelor la aceasta denumirea "Ministerul Lucrărilor Publice şi Amenajarii Teritoriului" se inlocuieste cu "Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei", denumirea "Inspecţia de stat în constructii" se inlocuieste cu "Inspectoratul de Stat în Constructii" şi denumirea "Comisia de Agrement Tehnic în Constructii" se inlocuieste cu "Comisia Naţionala de Agrement Tehnic în Constructii".  +  Capitolul 1 Prevederi generale  +  Articolul 1Autorizarea şi acreditarea laboratoarelor de încercări în constructii reprezinta componenta sistemului calităţii în constructii, prin care li se recunoaste oficial acestor laboratoare competenţa tehnica şi li se da dreptul de a emite documente valabile şi recunoscute potrivit domeniilor şi competentelor legale stabilite.  +  Articolul 2Prezentul regulament stabileste cadrul normativ general privind autorizarea şi acreditarea laboratoarelor de încercări în constructii.În contextul prezentului regulament, prin încercări se înţelege şi analizele sau alte activităţi specifice ale laboratoarelor, care constituie domeniul definit explicit la autorizare sau la acreditare.  +  Articolul 3Laboratoarele de încercări în constructii, autorizate, au competenţa, în domeniile autorizate, pentru încercări în vederea controlului şi atestării calităţii în constructii, astfel: a) laboratoarele de gradul I au competenţa atât pentru controlul interior, cat şi pentru controlul exterior - de secunda parte sau terta parte -, precum şi pentru activităţi necesare pentru expertizarea tehnica a construcţiilor, urmarirea comportarii în exploatare; b) laboratoarele de gradul II au competenţa pentru controlul interior, pentru controlul exterior de secunda parte şi, în anumite condiţii precizate explicit în autorizare, pentru controlul exterior de terta parte; c) laboratoarele de gardul III au competenţa numai pentru controlul interior.  +  Articolul 4Laboratoarele de încercări în constructii, acreditate, au, pentru domeniile acreditarii, urmatoarele competente: a) de a efectua încercări pentru scopuri de reglementare, spre exemplu: agremente tehnice, certificarea de conformitate; b) de a efectua activităţi de secunda parte sau terta parte pentru controlul şi atestarea calităţii în constructii, pentru expertizari tehnice.Acreditarea laboratoarelor de încercări în constructii le asigura acestora recunoasterea de către organismele naţionale din alte tari sau internationale, potrivit relatiilor de reciprocitate stabilite.  +  Articolul 5Documentele emise de laboratoarele de încercări în constructii sunt valabile numai în condiţiile în care: a) laboratoarele emitente sunt autorizate sau acreditate şi autorizarea sau acreditarea este valabila; b) documentele sunt emise pentru domeniile prevăzute la autorizare sau acreditare.Referirea la aceste documente se face potrivit competentelor stabilite.  +  Articolul 6Termenii specifici utilizati în prezentul regulament sunt definiti în Glosarul de termeni privind sistemul calităţii în constructii.  +  Capitolul 2 Elemente principale de continut privind autorizarea şi acreditarea laboratoarelor de încercări în constructii  +  Articolul 7Autorizarea laboratoarelor de încercări în constructii, conform prezentului regulament, are urmatoarele obiective principale: a) instituirea sistemului naţional de autorizare a laboratoarelor de încercări în constructii, prin care:- se adoptă criterii şi proceduri de evaluare unitare;- se stabilesc competentele legale;- se evalueaza, periodic, activitatea laboratoarelor şi rezultatele acesteia; b) asigurarea competentelor tehnice necesare, la toate nivelurile, pentru controlul şi atestarea calităţii - la executarea construcţiilor, urmarirea comportarii în timp, expertizare, precum şi în alte cazuri.  +  Articolul 8Acreditarea laboratoarelor de încercări reprezinta recunoasterea oficiala a competentei acestora de a efectua anumite încercări sau tipuri de încercări printr-un sistem de acreditare care are propriile sale reguli de procedura şi conducere pentru efectuarea acreditarii.Acreditarea se face pe baza criteriilor de acreditare, care trebuie să fie cel puţin cele prezentate în Standardul SR EN 45001.  +  Articolul 9Autorizarea şi acreditarea au în vedere urmatoarele elemente principale privind laboratoarele de încercări în constructii: a) organizarea şi statutul juridic; b) imparţialitatea, independenta şi integritatea; c) competenţa tehnica - conducerea şi organizarea interna; personalul; localul şi echipamentele; procedurile de lucru; sistemul calităţii.  +  Capitolul 3 Organizarea activităţii de autorizare şi acreditare a laboratoarelor de încercări în constructiiAutorizarea laboratoarelor de încercări în constructii  +  Articolul 10Autorizarea laboratoarelor de încercări în constructii se face, la solicitarea acestora, de către Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei, prin Inspectoratul de Stat în Constructii, care constituie în acest scop:- Comisia centrala de autorizare, care autorizeaza laboratoare de gradul I;- Comisii judetene de autorizare, care autorizeaza laboratoare de gardul II şi gardul III.--------------Art. 10 a fost modificat de art. 2 din HOTĂRÂREA nr. 675 din 3 iulie 2002, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 501 din 11 iulie 2002, prin inlocuirea denumirii "Ministerul Lucrărilor Publice şi Amenajarii Teritoriului" cu denumirea "Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei" şi a denumirii "Inspecţia de stat în constructii" cu denumirea "Inspectoratul de Stat în Constructii".  +  Articolul 11Componenta comisiei centrale şi a comisiilor judetene de autorizare a laboratoarelor de încercări în constructii este prevăzută în documentele privind organizarea şi modul de activitate ale comisiilor de autorizare.  +  Articolul 12Membrii comisiilor de autorizare se numesc pe o perioadă de 4 ani, după cum urmeaza:- prin ordin al ministrului lucrărilor publice şi amenajarii teritoriului, pentru Comisia centrala de autorizare;- prin dispozitii ale Inspecţiei de stat în constructii, lucrari publice, urbanism şi amenajarea teritoriului, pentru comisiile judetene de autorizare.  +  Articolul 13Organizarea şi functionarea sistemului naţional de autorizare a laboratoarelor de încercări în constructii are la baza: a) documentele privind organizarea şi modul de activitate al comisiilor de autorizare; b) documentele privind criteriile avute în vedere pentru autorizare, procedurile de autorizare, precum şi pe cele privind supravegherea şi statutul autorizarii: acordare, mentinere, suspendare, anulare, inclusiv controlul documentelor intocmite şi al înregistrărilor privind aceste activităţi; c) documentele privind atestarea şi modul de lucru ale auditorilor, pentru evaluarea laboratoarelor de încercări în constructii în vederea autorizarii.  +  Articolul 14Autorizarea laboratoarelor de încercări în constructii cuprinde, în principal, urmatoarele activităţi: a) cererea pentru autorizare, inaintata de laboratorul de încercări către comisie, potrivit gradului solicitat, în care se precizeaza domeniul clar definit; b) analizarea de către comisie a informaţiilor privind laboratorul solicitant, furnizate de acesta prin completarea unui chestionar de informare şi autoevaluare; c) evaluarea la faţa locului, de către auditori atestati, numiti de comisie şi acceptati de laboratorul solicitant; d) analizarea documentatiei pentru evaluare - cerere, chestionar de informare şi autoevaluare, informaţii culese în timpul evaluării, raportul asupra rezultatului evaluării - şi stabilirea concluziilor cu privire la satisfacerea criteriilor de autorizare de către laboratorul solicitat; e) formularea şi eliberarea deciziei de autorizare sau de respingere; f) supravegherea laboratoarelor autorizate prin reevaluare la intervale specificate şi menţinerea sau modificarea, după caz, a statutului autorizarii - suspendare, anulare.  +  Articolul 15Autorizarea laboratoarelor de încercări în constructii poate fi limitata în timp şi poate fi însoţită de anumite condiţii.  +  Articolul 16Laboratoarele solicitante au dreptul de a fi audiate înainte de luarea unei decizii privind respingerea sau modificarea statutului autorizarii.Eventualele litigii se rezolva, definitiv, de către Comisia centrala de autorizare.  +  Articolul 17Documentele privind organizarea şi functionarea sistemului naţional de autorizare a laboratoarelor de încercări în constructii, prevăzute la art. 13, se elaboreaza de către Inspectoratul de Stat în Constructii şi se aproba prin ordin al ministrului lucrărilor publice, transporturilor şi locuinţei.--------------Art. 17 a fost modificat de art. 2 din HOTĂRÂREA nr. 675 din 3 iulie 2002, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 501 din 11 iulie 2002, prin inlocuirea denumirii "ministrului lucrărilor publice şi amenajarii teritoriului" cu "ministrul lucrărilor publice, transporturilor şi locuinţei" şi a denumirii "Inspecţia de stat în constructii" cu denumirea "Inspectoratul de Stat în Constructii".Acreditarea laboratoarelor de încercări în constructii  +  Articolul 18Acreditarea laboratoarelor de încercări în constructii se face, la solicitarea acestora, de către organisme de acreditare recunoscute, conform metodei şi procedurilor de evaluare şi acreditare ale acestora, pe baza standardelor SR EN 45001; SR EN 45002; SR EN ISO seria 9000 şi a celorlalte reglementari aplicabile.  +  Articolul 19Laboratoarele de încercări în constructii, acreditate, vor transmite Comisiei centrale de autorizare o copie de pe documentul de acreditare, instiintand-o şi despre toate modificările intervenite în statutul acestei acreditari.  +  Capitolul 4 Obligaţii şi raspunderi  +  Articolul 20Inspectoratul de Stat în Constructii are urmatoarele atribuţii şi raspunderi: a) sa organizeze sistemul naţional de autorizare a laboratoarelor de încercări în constructii prin:- înfiinţarea comisiilor de autorizare, conform prevederilor art. 10-12;- elaborarea şi aprobarea documentelor de organizare şi functionare a sistemului, prevăzute la art. 13; b) să asigure functionarea sistemului şi sa îl evalueze periodic; c) să asigure evidenta, prin Comisia centrala de autorizare, şi sa publice periodic;- lista auditorilor recunoscuti;- lista laboratoarelor autorizate şi a celor acreditate, inclusiv modificările intervenite în statutul acestora;- informaţii privind criteriile de autorizare, procedurile, taxele, tarifele şi altele din domeniul activităţii de autorizare. d) să asigure relatiile cu organismele de acreditare şi cu alte institutii şi organizaţii din domeniu: Institutul Roman de Standardizare, asociaţii profesionale.--------------Art. 20 a fost modificat de art. 2 din HOTĂRÂREA nr. 675 din 3 iulie 2002, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 501 din 11 iulie 2002, prin inlocuirea denumirii "Inspecţia de stat în constructii" cu denumirea "Inspectoratul de Stat în Constructii".  +  Articolul 21Comisia centrala şi comisiile judetene de autorizare a laboratoarelor de încercări în constructii au urmatoarele obligaţii şi raspunderi: a) să respecte prevederile documentelor de organizare şi functionare, precum şi celelalte reglementari legale aplicabile; b) să asigure atât prin personalul propriu, cat şi prin auditorii atestati cu care colaboreaza:- imparţialitatea deciziilor luate şi respectarea criteriilor deontologice;- confidentialitatea datelor prezentate de laboratoarele de încercări în constructii şi a constatarilor proprii; c) sa puna la dispoziţie laboratoarelor solicitante, contra cost, documentaţia privind criteriile şi procedurile de autorizare; d) să asigure comunicarea cu laboratoarele de încercări atât în perioada de evaluare, cat şi în cea de supraveghere, cu privire la deciziile luate privind autorizarea; e) sa participe la evaluarea sistemului de autorizare a laboratoarelor de încercări în constructii.  +  Articolul 22Laboratoarele de încercări în constructii au urmatoarele obligaţii şi raspunderi, înainte de autorizare sau de acreditare: a) să se informeze asupra criteriilor stabilite prin autorizare şi acreditare şi să asigure indeplinirea lor; b) sa faca demersurile necesare pentru autorizare sau acreditare, după caz; c) sa furnizeze toate datele şi informaţiile cerute pentru autorizare sau acreditare; d) sa faciliteze şi să asigure condiţiile necesare pentru evaluarea la faţa locului, de către auditori împuterniciţi, acceptati, conform procedurilor cunoscute; e) sa achite, la termenele stabilite, taxele pentru cerere, evaluare şi pentru alte servicii legate de autorizare sau de acreditare; f) sa implementeze, după caz, sistemul de asigurare a calităţii şi să aplice prevederile acestuia.  +  Articolul 23Laboratoarele de încercări în constructii au urmatoarele obligaţii şi raspunderi, după autorizare sau acreditare: a) să se conformeze permanent condiţiilor avute în vedere la autorizare sau la acreditare; b) să asigure condiţiile necesare desfăşurării activităţilor de supraveghere; c) sa declare ca sunt autorizate sau acreditate numai pentru serviciile de incercare pentru care li s-a acordat autorizarea sau acreditarea; d) sa nu foloseasca autorizarea sau acreditarea într-un asemenea mod, încât sa compromita reputatia organismelor care acorda autorizarea sau acreditarea; e) sa nu mai faca uz de autorizare sau acreditare la încetarea sau suspendarea acesteia şi sa instiinteze clientii despre aceasta; f) sa informeze imediat organismele care au acordat autorizarea sau acreditarea, asupra oricăror schimbari survenite faţă de condiţiile avute în vedere la acordarea autorizarii sau a acreditarii; g) sa stabileasca cu clientii limitele de utilizare a documentelor emise, având în vedere urmatoarele puncte de vedere:- aceste documente nu constituie sau nu implica, prin ele insele, o aprobare a produsului de către organismul care acorda autorizarea sau acreditarea sau de către oricare alt organism;- aceste documente nu vor fi utilizate, în totalitate sau parţial, în scopuri de promovare sau publicitate, şi nu vor fi reproduse parţial, fără acordul laboratoarelor sau, după caz, al organismelor care acorda autorizarea sau acreditarea.  +  Articolul 24Persoanele juridice şi fizice implicate în activitatea de constructii - investitori, proprietari, utilizatori, proiectanti, experti, furnizori, executanţi -, precum şi organismele de inspecţie şi control au obligaţia de a lua în considerare numai documentele emise de laboratoarele de încercări în constructii, autorizate sau acreditate.  +  Capitolul 5 Dispozitii finale  +  Articolul 25Controlul respectarii prevederilor prezentului regulament se face de către Inspectoratul de Stat în Constructii.--------------Art. 25 a fost modificat de art. 2 din HOTĂRÂREA nr. 675 din 3 iulie 2002, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 501 din 11 iulie 2002, prin inlocuirea denumirii "Inspecţia de stat în constructii" cu denumirea "Inspectoratul de Stat în Constructii".  +  Articolul 26Incalcarea prevederilor prezentului regulament atrage raspunderi şi sancţiuni contraventionale sau penale, după caz, conform legilor în vigoare.  +  Articolul 27Cheltuielile ocazionate de autorizare şi acreditare sunt suportate de laboratoarele de încercări în constructii solicitante.---------------