HOTĂRÂRE nr. 1.028 din 9 august 2006privind cerințele minime de securitate și sănătate în munca referitoare la utilizarea echipamentelor cu ecran de vizualizare
Publicat în
MONITORUL OFICIAL nr. 710 din 18 august 2006
În temeiul art. 108 din Constituția României, republicată,Guvernul României adopta prezenta hotărâre. + Capitolul I Dispoziții generale + Articolul 1Prezenta hotărâre stabilește cerințele minime de securitate și sănătate în munca privind utilizarea echipamentelor cu ecran de vizualizare definite la art. 4. + Articolul 2Prevederile Legii securității și sănătății în munca nr. 319/2006 se aplică în întregime domeniului prevăzut la art. 1, fără a aduce atingere prevederilor mai restrictive și/sau specifice cuprinse în prezenta hotărâre. + Articolul 3Prezenta hotărâre nu se aplică:a) cabinei soferului sau cabinei de comanda în cazul vehiculelor și mașinilor;b) sistemelor informatice de la bordul mijloacelor de transport;c) sistemelor informatice destinate în principal utilizării publice;d) sistemelor portabile care nu se utilizează în mod prelungit la postul de lucru;e) mașinilor de calculat, caselor de marcat și oricărui echipament prevăzut cu un mic dispozitiv de afișare sau de măsurare a datelor, necesar pentru utilizarea directa a acestui echipament;f) mașinilor de scris de conceptie clasica, de tipul "mașini de scris cu fereastra". + Articolul 4În sensul prezentei hotărâri, termenii și expresiile de mai jos se definesc după cum urmează:a) echipament cu ecran de vizualizare - ecran de vizualizare grafic sau alfanumeric, indiferent de procedeul de afișare folosit;b) post de lucru - ansamblu care cuprinde un echipament cu ecran de vizualizare, prevăzut cu tastatura, sau un dispozitiv de introducere a datelor și/sau un program care stabilește interfata operator/masina, accesorii opționale, periferice, inclusiv unitate de discheta și/sau unitate optica, telefon, modem, imprimanta, suport pentru documente, scaun, masa sau suprafața de lucru, precum și mediul de muncă înconjurător;c) lucrator - orice persoană angajata, definită conform prevederilor art. 5 lit. a) din Legea nr. 319/2006, care folosește în mod obișnuit un echipament cu ecran de vizualizare pe o durată semnificativă a timpului normal de lucru. + Capitolul II Obligațiile angajatorilor + Articolul 5Angajatorii au obligația de a face o analiza a posturilor de lucru pentru a evalua condițiile de securitate și sănătate oferite lucrătorilor, în special în ceea ce privește eventualele riscuri pentru vedere, probleme fizice și solicitare mentala. + Articolul 6Angajatorii trebuie să ia măsuri corespunzătoare pentru a remedia riscurile constatate pe baza analizei care face obiectul art. 5, ținând seama de efectele suplimentare și/sau combinate ale riscurilor identificate. + Articolul 7Angajatorii trebuie să ia măsurile corespunzătoare pentru ca posturile de lucru sa îndeplinească cerințele minime prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre. + Articolul 8Angajatorul trebuie să planifice sarcinile lucrătorului astfel încât folosirea zilnica a ecranului de vizualizare să fie întreruptă periodic prin pauze sau schimbări de activitate, care să reducă suprasolicitarea în fața ecranului de vizualizare. + Capitolul III Informarea, instruirea, consultarea și participarea lucrătorilor + Articolul 9(1) Cu respectarea dispozițiilor art. 16 și 17 din Legea nr. 319/2006, lucrătorii trebuie să fie informati asupra tuturor aspectelor legate de securitatea și sănătatea la postul de lucru, în special asupra măsurilor aplicabile posturilor de lucru, măsuri implementate conform art. 5, 6, 8 și 12-16.(2) Lucrătorii sau reprezentanții lor trebuie să fie informati cu privire la toate măsurile de securitate și sănătate luate potrivit prezentei hotărâri. + Articolul 10Fără a aduce atingere prevederilor art. 20 și 21 din Legea nr. 319/2006, fiecare lucrator trebuie să fie instruit cu privire la modalitățile de utilizare a postului de lucru înainte de a începe acest tip de activitate și ori de câte ori organizarea postului de lucru se modifica semnificativ. + Articolul 11Consultarea și participarea lucrătorilor și/sau a reprezentanților acestora privind problemele la care se face referire în prezenta hotărâre se desfășoară în conformitate cu prevederile art. 18 și 19 din Legea nr. 319/2006. + Capitolul IV Protecția ochilor și a vederii + Articolul 12Lucrătorii trebuie să beneficieze de un examen corespunzător al ochilor și al vederii, efectuat de o persoană care are competența necesară:a) înainte de începerea activității la ecranul de vizualizare, prin examenul medical la angajare;b) ulterior, la intervale regulate;c) ori de câte ori apar tulburări de vedere care pot fi cauzate de activitatea la ecranul de vizualizare. + Articolul 13Lucrătorii beneficiază de un examen oftalmologic, dacă rezultatele examenului prevăzut la art. 12 arata ca acesta este necesar. + Articolul 14Dacă rezultatele examenului prevăzut la art. 12 sau ale examenului la care face referire art. 13 arata ca este necesar și dacă nu se pot utiliza dispozitive normale de corectie, lucrătorilor trebuie să li se furnizeze dispozitive de corectie speciale, care să corespundă activității respective. + Articolul 15Măsurile luate potrivit art. 12-14 nu trebuie să implice în nici un caz costuri financiare pentru lucrători. + Articolul 16Protecția ochilor și a vederii lucrătorilor poate fi asigurata din punctul de vedere al costurilor în cadrul sistemului național de sănătate, în conformitate cu legislația în vigoare. + Capitolul V Sancțiuni + Articolul 17Încălcarea prevederilor prezentei hotărâri atrage răspunderea contravențională, civilă sau penală, după caz. + Capitolul VI Dispoziții finale + Articolul 18Prezenta hotărâre intră în vigoare la data de 1 octombrie 2006.*Prezenta hotărâre transpune Directiva 1990/270/CEE privind cerințele minime de securitate și sănătate în munca referitoare la utilizarea echipamentelor cu ecran de vizualizare, publicată în Jurnalul Oficial al Comunităților Europene (JOCE) nr. L 156/1990.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul muncii,
solidarității sociale și familiei,
Gheorghe Barbu
p. Ministrul economiei și comerțului,
Eugen Tapu-Nazare,
secretar de stat
Ministrul sănătății publice,
Gheorghe Eugen Nicolaescu
Ministrul integrării europene,
Anca Daniela Boagiu
p. Ministrul finanțelor publice,
Doina-Elena Dascalu,
secretar de statBucurești, 9 august 2006.Nr. 1.028. + AnexăCERINȚE MINIMEOBSERVATIE PRELIMINARĂObligațiile prevăzute în prezenta anexa se aplică în vederea realizării obiectivelor prezentei hotărâri și în măsura în care, pe de o parte, elementele avute în vedere sunt prezente la postul de lucru și, pe de altă parte, cerințele sau caracteristicile intrinseci ale sarcinii de muncă nu împiedica acest lucru.1. Echipamenta) Comentarii generaleUtilizarea acestui echipament nu trebuie să prezinte riscuri pentru lucrători.b) Ecran de vizualizareCaracterele de pe ecran trebuie să fie bine definite și distincte, de dimensiuni corespunzătoare și cu spațiu suficient între caractere și între randuri.Imaginea de pe ecran trebuie să fie stabilă, fără fenomene de scanteiere sau alte forme de instabilitate.Stralucirea și/sau contrastul dintre caractere și fondul ecranului trebuie să poată fi ușor de reglat de către operator și ușor de adaptat condițiilor ambiante.Pentru a se adapta nevoilor operatorului, ecranul trebuie să poată fi orientat și înclinat cu usurinta.Trebuie să fie posibila utilizarea unui postament separat sau a unei mese reglabile pentru ecran.Ecranul nu trebuie să prezinte straluciri suparatoare sau reflexii care ar putea deranja utilizatorul.c) TastaturaTastatura trebuie să fie inclinabila și separată de ecran, astfel încât să permită lucrătorului găsirea unei poziții de lucru confortabile, care să evite oboseala bratelor și mainilor.Spațiul din fața tastaturii trebuie să fie suficient pentru a permite sprijinirea mainilor și bratelor operatorului.Pentru a evita reflexiile, suprafața tastaturii trebuie să fie mata.Poziția tastaturii și caracteristicile tastelor trebuie să faciliteze utilizarea tastaturii.Simbolurile tastelor trebuie să prezinte contrast suficient și să fie lizibile din poziția normală de lucru.d) Masa sau suprafața de lucruMasa sau suprafața de lucru trebuie să aibă o suprafața puțin reflectanta, să aibă dimensiuni suficiente și să permită o amplasare flexibila a ecranului, tastaturii, documentelor și echipamentului auxiliar.Suportul pentru documente trebuie să fie stabil și ușor de reglat și trebuie pozitionat astfel încât sa diminueze miscarile incomode ale capului și ochilor.Trebuie sa existe spațiu suficient pentru a permite lucrătorilor o poziție confortabila.e) Scaun de lucruScaunul de lucru trebuie să fie stabil și să asigure operatorului libertate de mișcare și o poziție confortabila.Scaunul trebuie să poată fi reglat pe verticala.Spatarul scaunului trebuie să poată fi înclinat și reglat pe verticala.Un reazem pentru picioare trebuie pus la dispoziție celor care îl doresc.2. Mediu de muncăa) SpațiuPrin dimensiunile și amenajarea sa, postul de lucru trebuie să asigure utilizatorului un spațiu suficient, care să îi permită să își schimbe poziția și sa varieze miscarile.b) IluminatIluminatul general și iluminatul local (lampi de lucru) trebuie să asigure condiții de iluminat satisfăcătoare și un contrast corespunzător între ecran și mediul înconjurător, ținând seama de tipul de activitate și de necesitățile vizuale ale utilizatorului.Stralucirile și reflexiile suparatoare pe ecran sau pe orice alte echipamente trebuie evitate prin amenajarea locului de muncă și a postului de lucru în funcție de amplasarea și caracteristicile tehnice ale surselor de lumina artificiala.c) Reflexii și straluciriPosturile de lucru trebuie să fie amenajate astfel încât sursele de lumina, cum ar fi ferestrele și alte deschideri, pereții transparenti sau translucizi, precum și echipamentele și pereții de culori deschise, sa nu provoace straluciri orbitoare directe și sa antreneze cat mai puțin posibil reflexii pe ecran.Ferestrele trebuie prevăzute cu un sistem adecvat de acoperire, cu posibilități de reglare pentru a atenua lumina naturala la postul de lucru.d) ZgomotLa amenajarea postului/posturilor de lucru trebuie să se țină seama de zgomotul emis de echipamentul care aparține postului/posturilor de lucru, în special pentru a se evita distragerea atenției sau perturbarea comunicării verbale.e) CăldurăEchipamentele care aparțin postului/posturilor de lucru nu trebuie să creeze disconfort lucrătorilor prin producerea de căldură în exces.f) RadiatiiToate radiatiile, cu excepția părții vizibile a spectrului electromagnetic, trebuie reduse la niveluri neglijabile în ceea ce privește protecția sănătății și securitatea lucrătorilor.g) UmiditateTrebuie să fie atins și menținut un nivel de umiditate corespunzător.3. Interfata operator/computerLa elaborarea, alegerea, achiziționarea și modificarea programelor, precum și pentru definirea sarcinilor care implica utilizarea echipamentelor cu ecran de vizualizare, angajatorul trebuie să țină seama de următoarele principii:a) programul trebuie adaptat sarcinii de muncă;b) programul trebuie să fie ușor de folosit și, dacă este cazul, să poată fi adaptat nivelului de cunoștințe sau experienței operatorului; niciun dispozitiv de verificare calitativă sau cantitativă nu poate fi folosit fără stirea lucrătorilor;c) sistemele trebuie să furnizeze lucrătorilor indicații cu privire la derularea operațiunilor;d) sistemele trebuie să afiseze informațiile într-un format și într-un ritm adaptate operatorilor;e) trebuie aplicate principii de ergonomie informatica, în special în cazul operațiilor de prelucrare a datelor de către operator.
EMITENT |
În temeiul art. 108 din Constituția României, republicată,Guvernul României adopta prezenta hotărâre. + Capitolul I Dispoziții generale + Articolul 1Prezenta hotărâre stabilește cerințele minime de securitate și sănătate în munca privind utilizarea echipamentelor cu ecran de vizualizare definite la art. 4. + Articolul 2Prevederile Legii securității și sănătății în munca nr. 319/2006 se aplică în întregime domeniului prevăzut la art. 1, fără a aduce atingere prevederilor mai restrictive și/sau specifice cuprinse în prezenta hotărâre. + Articolul 3Prezenta hotărâre nu se aplică:a) cabinei soferului sau cabinei de comanda în cazul vehiculelor și mașinilor;b) sistemelor informatice de la bordul mijloacelor de transport;c) sistemelor informatice destinate în principal utilizării publice;d) sistemelor portabile care nu se utilizează în mod prelungit la postul de lucru;e) mașinilor de calculat, caselor de marcat și oricărui echipament prevăzut cu un mic dispozitiv de afișare sau de măsurare a datelor, necesar pentru utilizarea directa a acestui echipament;f) mașinilor de scris de conceptie clasica, de tipul "mașini de scris cu fereastra". + Articolul 4În sensul prezentei hotărâri, termenii și expresiile de mai jos se definesc după cum urmează:a) echipament cu ecran de vizualizare - ecran de vizualizare grafic sau alfanumeric, indiferent de procedeul de afișare folosit;b) post de lucru - ansamblu care cuprinde un echipament cu ecran de vizualizare, prevăzut cu tastatura, sau un dispozitiv de introducere a datelor și/sau un program care stabilește interfata operator/masina, accesorii opționale, periferice, inclusiv unitate de discheta și/sau unitate optica, telefon, modem, imprimanta, suport pentru documente, scaun, masa sau suprafața de lucru, precum și mediul de muncă înconjurător;c) lucrator - orice persoană angajata, definită conform prevederilor art. 5 lit. a) din Legea nr. 319/2006, care folosește în mod obișnuit un echipament cu ecran de vizualizare pe o durată semnificativă a timpului normal de lucru. + Capitolul II Obligațiile angajatorilor + Articolul 5Angajatorii au obligația de a face o analiza a posturilor de lucru pentru a evalua condițiile de securitate și sănătate oferite lucrătorilor, în special în ceea ce privește eventualele riscuri pentru vedere, probleme fizice și solicitare mentala. + Articolul 6Angajatorii trebuie să ia măsuri corespunzătoare pentru a remedia riscurile constatate pe baza analizei care face obiectul art. 5, ținând seama de efectele suplimentare și/sau combinate ale riscurilor identificate. + Articolul 7Angajatorii trebuie să ia măsurile corespunzătoare pentru ca posturile de lucru sa îndeplinească cerințele minime prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre. + Articolul 8Angajatorul trebuie să planifice sarcinile lucrătorului astfel încât folosirea zilnica a ecranului de vizualizare să fie întreruptă periodic prin pauze sau schimbări de activitate, care să reducă suprasolicitarea în fața ecranului de vizualizare. + Capitolul III Informarea, instruirea, consultarea și participarea lucrătorilor + Articolul 9(1) Cu respectarea dispozițiilor art. 16 și 17 din Legea nr. 319/2006, lucrătorii trebuie să fie informati asupra tuturor aspectelor legate de securitatea și sănătatea la postul de lucru, în special asupra măsurilor aplicabile posturilor de lucru, măsuri implementate conform art. 5, 6, 8 și 12-16.(2) Lucrătorii sau reprezentanții lor trebuie să fie informati cu privire la toate măsurile de securitate și sănătate luate potrivit prezentei hotărâri. + Articolul 10Fără a aduce atingere prevederilor art. 20 și 21 din Legea nr. 319/2006, fiecare lucrator trebuie să fie instruit cu privire la modalitățile de utilizare a postului de lucru înainte de a începe acest tip de activitate și ori de câte ori organizarea postului de lucru se modifica semnificativ. + Articolul 11Consultarea și participarea lucrătorilor și/sau a reprezentanților acestora privind problemele la care se face referire în prezenta hotărâre se desfășoară în conformitate cu prevederile art. 18 și 19 din Legea nr. 319/2006. + Capitolul IV Protecția ochilor și a vederii + Articolul 12Lucrătorii trebuie să beneficieze de un examen corespunzător al ochilor și al vederii, efectuat de o persoană care are competența necesară:a) înainte de începerea activității la ecranul de vizualizare, prin examenul medical la angajare;b) ulterior, la intervale regulate;c) ori de câte ori apar tulburări de vedere care pot fi cauzate de activitatea la ecranul de vizualizare. + Articolul 13Lucrătorii beneficiază de un examen oftalmologic, dacă rezultatele examenului prevăzut la art. 12 arata ca acesta este necesar. + Articolul 14Dacă rezultatele examenului prevăzut la art. 12 sau ale examenului la care face referire art. 13 arata ca este necesar și dacă nu se pot utiliza dispozitive normale de corectie, lucrătorilor trebuie să li se furnizeze dispozitive de corectie speciale, care să corespundă activității respective. + Articolul 15Măsurile luate potrivit art. 12-14 nu trebuie să implice în nici un caz costuri financiare pentru lucrători. + Articolul 16Protecția ochilor și a vederii lucrătorilor poate fi asigurata din punctul de vedere al costurilor în cadrul sistemului național de sănătate, în conformitate cu legislația în vigoare. + Capitolul V Sancțiuni + Articolul 17Încălcarea prevederilor prezentei hotărâri atrage răspunderea contravențională, civilă sau penală, după caz. + Capitolul VI Dispoziții finale + Articolul 18Prezenta hotărâre intră în vigoare la data de 1 octombrie 2006.*Prezenta hotărâre transpune Directiva 1990/270/CEE privind cerințele minime de securitate și sănătate în munca referitoare la utilizarea echipamentelor cu ecran de vizualizare, publicată în Jurnalul Oficial al Comunităților Europene (JOCE) nr. L 156/1990.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
Ministrul muncii,
solidarității sociale și familiei,
Gheorghe Barbu
p. Ministrul economiei și comerțului,
Eugen Tapu-Nazare,
secretar de stat
Ministrul sănătății publice,
Gheorghe Eugen Nicolaescu
Ministrul integrării europene,
Anca Daniela Boagiu
p. Ministrul finanțelor publice,
Doina-Elena Dascalu,
secretar de statBucurești, 9 august 2006.Nr. 1.028. + AnexăCERINȚE MINIMEOBSERVATIE PRELIMINARĂObligațiile prevăzute în prezenta anexa se aplică în vederea realizării obiectivelor prezentei hotărâri și în măsura în care, pe de o parte, elementele avute în vedere sunt prezente la postul de lucru și, pe de altă parte, cerințele sau caracteristicile intrinseci ale sarcinii de muncă nu împiedica acest lucru.1. Echipamenta) Comentarii generaleUtilizarea acestui echipament nu trebuie să prezinte riscuri pentru lucrători.b) Ecran de vizualizareCaracterele de pe ecran trebuie să fie bine definite și distincte, de dimensiuni corespunzătoare și cu spațiu suficient între caractere și între randuri.Imaginea de pe ecran trebuie să fie stabilă, fără fenomene de scanteiere sau alte forme de instabilitate.Stralucirea și/sau contrastul dintre caractere și fondul ecranului trebuie să poată fi ușor de reglat de către operator și ușor de adaptat condițiilor ambiante.Pentru a se adapta nevoilor operatorului, ecranul trebuie să poată fi orientat și înclinat cu usurinta.Trebuie să fie posibila utilizarea unui postament separat sau a unei mese reglabile pentru ecran.Ecranul nu trebuie să prezinte straluciri suparatoare sau reflexii care ar putea deranja utilizatorul.c) TastaturaTastatura trebuie să fie inclinabila și separată de ecran, astfel încât să permită lucrătorului găsirea unei poziții de lucru confortabile, care să evite oboseala bratelor și mainilor.Spațiul din fața tastaturii trebuie să fie suficient pentru a permite sprijinirea mainilor și bratelor operatorului.Pentru a evita reflexiile, suprafața tastaturii trebuie să fie mata.Poziția tastaturii și caracteristicile tastelor trebuie să faciliteze utilizarea tastaturii.Simbolurile tastelor trebuie să prezinte contrast suficient și să fie lizibile din poziția normală de lucru.d) Masa sau suprafața de lucruMasa sau suprafața de lucru trebuie să aibă o suprafața puțin reflectanta, să aibă dimensiuni suficiente și să permită o amplasare flexibila a ecranului, tastaturii, documentelor și echipamentului auxiliar.Suportul pentru documente trebuie să fie stabil și ușor de reglat și trebuie pozitionat astfel încât sa diminueze miscarile incomode ale capului și ochilor.Trebuie sa existe spațiu suficient pentru a permite lucrătorilor o poziție confortabila.e) Scaun de lucruScaunul de lucru trebuie să fie stabil și să asigure operatorului libertate de mișcare și o poziție confortabila.Scaunul trebuie să poată fi reglat pe verticala.Spatarul scaunului trebuie să poată fi înclinat și reglat pe verticala.Un reazem pentru picioare trebuie pus la dispoziție celor care îl doresc.2. Mediu de muncăa) SpațiuPrin dimensiunile și amenajarea sa, postul de lucru trebuie să asigure utilizatorului un spațiu suficient, care să îi permită să își schimbe poziția și sa varieze miscarile.b) IluminatIluminatul general și iluminatul local (lampi de lucru) trebuie să asigure condiții de iluminat satisfăcătoare și un contrast corespunzător între ecran și mediul înconjurător, ținând seama de tipul de activitate și de necesitățile vizuale ale utilizatorului.Stralucirile și reflexiile suparatoare pe ecran sau pe orice alte echipamente trebuie evitate prin amenajarea locului de muncă și a postului de lucru în funcție de amplasarea și caracteristicile tehnice ale surselor de lumina artificiala.c) Reflexii și straluciriPosturile de lucru trebuie să fie amenajate astfel încât sursele de lumina, cum ar fi ferestrele și alte deschideri, pereții transparenti sau translucizi, precum și echipamentele și pereții de culori deschise, sa nu provoace straluciri orbitoare directe și sa antreneze cat mai puțin posibil reflexii pe ecran.Ferestrele trebuie prevăzute cu un sistem adecvat de acoperire, cu posibilități de reglare pentru a atenua lumina naturala la postul de lucru.d) ZgomotLa amenajarea postului/posturilor de lucru trebuie să se țină seama de zgomotul emis de echipamentul care aparține postului/posturilor de lucru, în special pentru a se evita distragerea atenției sau perturbarea comunicării verbale.e) CăldurăEchipamentele care aparțin postului/posturilor de lucru nu trebuie să creeze disconfort lucrătorilor prin producerea de căldură în exces.f) RadiatiiToate radiatiile, cu excepția părții vizibile a spectrului electromagnetic, trebuie reduse la niveluri neglijabile în ceea ce privește protecția sănătății și securitatea lucrătorilor.g) UmiditateTrebuie să fie atins și menținut un nivel de umiditate corespunzător.3. Interfata operator/computerLa elaborarea, alegerea, achiziționarea și modificarea programelor, precum și pentru definirea sarcinilor care implica utilizarea echipamentelor cu ecran de vizualizare, angajatorul trebuie să țină seama de următoarele principii:a) programul trebuie adaptat sarcinii de muncă;b) programul trebuie să fie ușor de folosit și, dacă este cazul, să poată fi adaptat nivelului de cunoștințe sau experienței operatorului; niciun dispozitiv de verificare calitativă sau cantitativă nu poate fi folosit fără stirea lucrătorilor;c) sistemele trebuie să furnizeze lucrătorilor indicații cu privire la derularea operațiunilor;d) sistemele trebuie să afiseze informațiile într-un format și într-un ritm adaptate operatorilor;e) trebuie aplicate principii de ergonomie informatica, în special în cazul operațiilor de prelucrare a datelor de către operator.