NORMĂ DE METROLOGIE LEGALĂ NML 021-05 din 23 noiembrie 2005 (**actualizată**)"Aparate pentru măsurarea vitezei de circulație a autovehiculelor (cinemometre)"*)(actualizată până la data de 6 august 2009**)
EMITENT
  • BIROUL ROMÂN DE METROLOGIE
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 1102 bis din 7 decembrie 2005



    ---------*) Aprobată prin Ordinul nr. 301 din 23.11.2005, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1102 din 07.12.2005.---------**) Textul inițial a fost publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1.102 bis din 7 decembrie 2005. Aceasta este forma actualizată de S.C. "Centrul Teritorial de Calcul Electronic" S.A. Piatra Neamț până la data de 6 august 2009, cu modificările și completările aduse de: ORDINUL nr. 153 din 29 august 2007; ORDINUL nr. 187 din 14 iulie 2009.1. Domeniu de aplicare1.1. Prezenta normă de metrologie legală stabilește cerințele metrologice și tehnice pe care trebuie să le îndeplinească cinemometrele utilizate la măsurarea vitezei de circulație a autovehiculelor pe drumurile publice, în scopul aplicării prevederilor legislației rutiere.Prezenta normă de metrologie legală se referă atât la cinemometrele care funcționează numai în regim staționar, cât și la cinemometrele care funcționează atât în regim staționar, cât și în regim de deplasare a autovehiculului pe care sunt instalate, denumit în continuare autovehicul de patrulare.-------------Subpct. 1.1., pct. 1 a fost modificat de pct. 1 din anexa la ORDINUL nr. 187 din 14 iulie 2009, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 546 din 6 august 2009.1.2. Pentru a putea fi introduse pe piața, puse în funcțiune sau utilizate în masurarile de interes public, cinemometrele prevăzute la punctul 1.1. trebuie să îndeplinească atât cerințele metrologice și tehnice prevăzute în prezenta norma, cat și cerințele aplicabile din norma de metrologie legală NML 001-05 "Cerințe metrologice și tehnice comune mijloacelor de măsurare supuse controlului metrologic legal". Aplicabilitatea cerințelor din normele mai sus menționate rezultă din tabelul 1.1.3. Cinemometrele sunt mijloace de măsurare care măsoară de la distanță și afișează viteza de deplasare a autovehiculelor aflate în mișcare în traficul rutier, independent de caracteristicile acestora.-------------Subpct. 1.3., pct. 1 a fost modificat de pct. 2 din anexa la ORDINUL nr. 187 din 14 iulie 2009, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 546 din 6 august 2009.1.4. După destinația utilizării lor, cinemometrele se pot clasifica în:a) cinemometre destinate a fi utilizate numai în regim staționar, care pot fi instalate atât pe autovehicule de patrulare, cât și în exteriorul acestora, pe teren, pe un amplasament special amenajat;b) cinemometre destinate a fi utilizate atât în regim staționar, cât și în regim de deplasare a autovehiculului de patrulare.-------------Subpct. 1.4., pct. 1 a fost modificat de pct. 3 din anexa la ORDINUL nr. 187 din 14 iulie 2009, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 546 din 6 august 2009.2. Terminologie2.1. cinemometru - mijloc de măsurare și înregistrare a vitezei autovehiculelor care circulă pe drumurile publice, utilizat la supravegherea traficului rutier;2.2. cinemometru radar - cinemometru al cărui principiu de funcționare se bazează pe efectul Doppler;2.3. cinemometru distanță-timp - cinemometru al cărui principiu de funcționare se bazează pe măsurarea timpului în care autovehiculul parcurge distanța dintre senzori;2.4. cinemometru laser (LADAR, LIDAR) - cinemometru al cărui principiu de funcționare se bazează pe utilizarea undelor laser;2.5. simulare în condiții de laborator - simulare a măsurării vitezei de către cinemometru, prin aplicarea unor semnale electrice cu frecvența corespunzătoare frecvenței Doppler (în cazul cinemometrelor radar), sau prin simularea de orice natură a deplasării autovehiculului.-------------Pct. 2 a fost modificat de pct. 4 din anexa la ORDINUL nr. 187 din 14 iulie 2009, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 546 din 6 august 2009.3. Cerințe metrologice și tehnice3.1. Cerințe metrologice3.1.1. Erori maxime tolerate pentru măsurarea vitezei:a) pentru măsurarea vitezei, simulată în condiții de laborator, eroarea maximă tolerată este de:- ± 1 km/h pentru viteze până la 100 km/h;- ± 1 % din valoarea măsurată pentru viteze egale sau maimari de 100 km/h;b) pentru măsurarea vitezei, în condiții normale de trafic, pentru cinemometrele care funcționează numai în regim staționar, eroarea maximă tolerată este de:- ± 3 km/h pentru viteze până la 100 km/h;- ± 3 % din valoarea măsurată pentru viteze egale sau mai mari de 100 km/h;c) pentru măsurarea vitezei, în condiții normale de trafic, pentru cinemometrele care funcționează atât în regim staționar, cât și în regim de deplasare, eroarea maximă tolerată este de:- în regim staționar, pentru măsurarea vitezei autovehiculelor aflate în trafic, eroarea maximă tolerată este cea prevăzută la lit. b);- în regim de deplasare, pentru măsurarea vitezei proprii de deplasare a autovehiculului de patrulare, eroarea maximă tolerată este cea prevăzută la lit. b);- în regim de deplasare, pentru măsurarea vitezei autovehiculelor aflate în trafic, eroarea maximă tolerată este de:- ± 4 km/h pentru viteze până la 100 km/h;- ± 4 % din valoarea măsurată pentru viteze egale sau mai mari de 100 km/h.-------------Paragraful 3.1.1., subpct. 3.1, pct. 3 a fost modificat de pct. 5 din anexa la ORDINUL nr. 187 din 14 iulie 2009, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 546 din 6 august 2009.3.1.2. Valorile măsurate ale vitezelor trebuie să se încadreze în erorile maxime tolerate specificate la pct. 3.1.1., respectând și cerințele specificate în cadrul fiecărui paragraf în parte, la funcționarea cinemometrelor sub acțiunea factorilor de influența:a) temperatura în domeniul de variatie specificat de fabricant și care trebuie să cuprindă cel puțin (0 ... + 50)°C. În cazul în care acest domeniu de temperaturi nu este specificat, se considera ca el este de (-20 ... + 60)°C pentru blocurile functionale ale cinemometrului care sunt plasate în exterior (supuse intemperiilor) și de (0 ... + 50)°C pentru cele plasate în interior (la adapost);b) umiditatea relativă: între 10% și 95%, fără condensare;c) tensiune electrica de alimentare în domeniul: [U(n) - 10%] V ... [U(n) + 20%] V, unde U(n) este tensiunea nominală de alimentare, specificată de fabricant,d) radiație electromagnetica intensitatea câmpului electromagnetic 10 V/m în domeniul de frecvente 27 MHz ... 1000 MHz, modulatie în amplitudine 80% cu un semnal sinusoidal având o frecventa corespunzătoare frecvenței Doppler pentru o viteză de 60 km/h (la cinemometre radar).e) impulsuri de interferenta: salve (trenuri) de impulsuri cu amplitudinea de 25 V (în cazul cinemometrelor alimentate de la bateria de acumulatori) și cu amplitudinea de 1 kV (în cazul cinemometrelor alimentate de la rețeaua electrica de 220 V), aplicate pe alimentare un timp echivalent cu cel necesar pentru simularea a cinci masurari de viteza, precum și impulsuri cu amplitudinea de 100 V aplicate prin cuplaj capacitiv conexiunilor de semnal;f) descărcări electrostatice: tensiunea de descărcare 8 kV cu o energie de 4,8 mJ și un timp între descărcări de minim 1 s;g) vibratii sinusoidale: amplitudinea acceleratiei de 10 m/s^2, în domeniul de frecventa (10 ... 150) Hz, 20 de cicluri.3.1.3. Cinemometrul trebuie să-și păstreze caracteristicile metrologice și tehnice și în următoarele condiții de climă:- depozitare la temperatura de -25°C timp de două ore;- depozitare la temperatura de +70°C (căldură uscată) timp de două ore.Pe parcursul acestor probe cinemometrul nu trebuie să fie alimentat cu energie electrică.După fiecare dintre aceste probe cinemometrul trebuie să îndeplinească cerințele specificate la paragraful 3.1.1.-------------Paragraful 3.1.3., subpct. 3.1, pct. 3 a fost modificat de pct. 6 din anexa la ORDINUL nr. 187 din 14 iulie 2009, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 546 din 6 august 2009.3.1.4. Cinemometrul trebuie să fie supus la șocuri mecanice, astfel: așezat pe o suprafață rigidă, se înclină în jurul unei laturi a suprafeței sale de bază, astfel încât capătul opus să fie ridicat la o înălțime de 50 mm, apoi este lăsat să cadă. Se repetă procedeul de mai sus în jurul fiecărei laturi a suprafeței de bază.După efectuarea acestor încercări, cinemometrul trebuie să îndeplinească cerințele specificate la paragraful 3.1.1.-------------Paragraful 3.1.4., subpct. 3.1, pct. 3 a fost modificat de pct. 7 din anexa la ORDINUL nr. 187 din 14 iulie 2009, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 546 din 6 august 2009.3.1.5. Părțile componente ale cinemometrului care sunt amplasate în exterior trebuie să fie supuse unei probe de căldură umedă cu condensare, astfel: imediat după depozitarea la temperatura de -25°C, aparatele se aduc într-un mediu cu temperatura de +20°C și umiditate relativă de circa 80%, se alimentează și se mențin în această stare până ajung la temperatura ambiantă.În aceste condiții cinemometrul trebuie să îndeplinească cerințele specificate la paragraful 3.1.1.-------------Paragraful 3.1.5., subpct. 3.1, pct. 3 a fost modificat de pct. 8 din anexa la ORDINUL nr. 187 din 14 iulie 2009, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 546 din 6 august 2009.3.1.6. Părțile componente ale cinemometrului care sunt amplasate în exterior trebuie să aibă un grad de protecție adecvat rezistenței la jet de apă. Imediat după efectuarea probelor de determinare a gradului de protecție, cinemometrul trebuie să îndeplinească cerințele specificate la paragraful 3.1.1.-------------Paragraful 3.1.6., subpct. 3.1, pct. 3 a fost modificat de pct. 9 din anexa la ORDINUL nr. 187 din 14 iulie 2009, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 546 din 6 august 2009.3.2. Cerințe tehnice constructive și de aspect exterior3.2.1. Toate blocurile functionale ale cinemometrului trebuie să aibă o construcție robusta, sa nu prezinte deteriorări care să influenteze buna lor funcționare. Materialele utilizate trebuie să garanteze o rezistenta suficienta și să aibă caracteristici invariabile în timp.3.2.2. Carcasele cinemometrului trebuie să protejeze cinemometrul la atingere, praf, umiditate și să fie prevăzute cu posibilități de sigilare, atât pentru sigiliile producătorului, cât și pentru sigiliile metrologice.-------------Paragraful 3.2.2., subpct. 3.2, pct. 3 a fost modificat de pct. 10 din anexa la ORDINUL nr. 187 din 14 iulie 2009, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 546 din 6 august 2009.3.2.3. Cinemometrul, sau fiecare bloc funcțional în carcasa proprie, trebuie să fie prevăzut cu o eticheta care să conțină cel puțin următoarele inscriptionari:- tipul, seria și anul de fabricație a blocului respectiv;- denumirea (sau marca comercială) firmei producătoare,- tipul și seria de fabricație a blocurilor cu care funcționează, în cazul în care acestea nu sunt interschimbabile,- marca metrologica de model (în conformitate cu specificațiile din certificatul de aprobare de model), dacă aceasta nu este inscripționată în alt loc.Aceste inscriptionari trebuie să fie marcate lizibil și astfel încât sa nu poată fi șterse.3.2.4. Toate comutatoarele și tastele de comanda a dispozitivelor cinemometrului trebuie să funcționeze sigur, fără blocari sau rateuri și trebuie să fie inscripționate astfel încât să se înțeleagă rolul lor funcțional, fără a permite confuzii în manevrare.3.2.5. Pentru toate valorile afișate trebuie să existe inscriptionari vizibile care să dea un înțeles clar acestor valori. Unitatea de măsura km/h trebuie să figureze alături de toate valorile afișate ale vitezelor măsurate.3.2.6. Cinemometrul trebuie să fie prevăzut cu o funcție de autotestare, care să poată pune în evidenta orice defect sau dereglare funcțională, ce pot avea influența asupra exactității de măsurare.Aceasta funcție trebuie să fie activata automat la fiecare punere în funcțiune a cinemometrului, având și posibilitatea de a fi activata manual de către operator, ori de câte ori se considera necesar. În cazul depistării unor defecte sau dereglari functionale, acestea vor fi semnalate iar funcționarea cinemometrului va fi blocata.3.2.7. Domeniul de măsurare a vitezei trebuie să includă cel puțin (30 ... 150) km/h.Cinemometrul utilizat în regim de deplasare a autovehiculului pe care este instalat, trebuie să realizeze și măsurarea vitezei proprii de deplasare, cel puțin în domeniul specificat mai sus.-------------Paragraful 3.2.8., subpct. 3.2, pct. 3 a fost abrogat de pct. 11 din anexa la ORDINUL nr. 187 din 14 iulie 2009, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 546 din 6 august 2009.3.3. Cerințe tehnice de funcționare cu caracter general3.3.1. Cinemometrele prezentate la încercări pentru obținerea aprobării de model trebuie să fie însoțite de un manual de utilizare, care va fi acceptat odată cu acordarea aprobării de model pentru cinemometru. Acest manual trebuie să permită înțelegerea și identificarea tuturor funcțiilor pe care le poate îndeplini aparatul și trebuie să cuprindă cel puțin următoarele informații:- descrierea principiului de funcționare a cinemometrului;- explicarea detaliată a funcționării variantei constructive adoptate;- detalii specifice tipului particular de cinemometru (dispozitiv de vizare, unghi de incidență, discriminator de sens, dispozitive care să permită fixarea paralelă a barierelor de lumină pe carosabil și altele asemenea) acolo unde sunt aplicabile;- specificarea condițiilor normale de funcționare;- instrucțiuni detaliate de instalare, punere în funcțiune și utilizare a cinemometrului; aceste instrucțiuni trebuie să facă precizări cu privire la reglajele necesare pentru toate modalitățile de instalare prevăzute (la marginea șoselei, pe un amplasament special amenajat, în interiorul unui autovehicul de patrulare etc.);- specificarea factorilor de influență care pot afecta exactitatea măsurărilor.-------------Paragraful 3.3.1., subpct. 3.3, pct. 3 a fost modificat de pct. 12 din anexa la ORDINUL nr. 187 din 14 iulie 2009, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 546 din 6 august 2009.3.3.2. Logica procesului de măsurare al cinemometrului trebuie să fie astfel concepută încât sa nu poată fi atribuită o măsurare de viteza, unui autovehicul care nu are nici o legătura cu aceasta viteza (în special în cazurile în care cinemometrul este utilizat pe măsurare manuală), precum și în cazurile de incrucisari sau depășiri între vehicule, când acestea se afla simultan în raza de măsurare a cinemometrului, sau când cinemometrul este utilizat în regim de deplasare a autovehiculului pe care este instalat.-------------Paragraful 3.3.3., subpct. 3.3, pct. 3 a fost abrogat de pct. 13 din anexa la ORDINUL nr. 187 din 14 iulie 2009, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 546 din 6 august 2009.3.3.4. Cinemometrul utilizat în regim de deplasare trebuie să măsoare simultan atât viteza vehiculului-țintă, cât și viteza autovehiculului de patrulare.-------------Paragraful 3.3.4., subpct. 3.3, pct. 3 a fost modificat de pct. 14 din anexa la ORDINUL nr. 187 din 14 iulie 2009, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 546 din 6 august 2009.3.3.5. În cazul scăderii tensiunii de alimentare sub limita minima specificată de fabricant (dacă aceasta nu este specificată, valoarea ei va fi considerată cea de la pct. 3.1.2. c) funcționarea cinemometrului trebuie să fie blocata automat.Aceeași cerința se va aplica și în cazul depășirii limitei superioare a tensiunii de alimentare, dacă în acest caz exista riscul depășirii erorilor tolerate la măsurarea vitezei.3.4. Cerințe tehnice specifice funcțiilor de măsurare, prelucrare și afișare-------------Titlul subpct. 3.4., pct. 3 a fost modificat de pct. 15 din anexa la ORDINUL nr. 187 din 14 iulie 2009, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 546 din 6 august 2009.3.4.1. Componentele cinemometrului amplasate în exterior (bariere optice, inductive etc. sau elemente de altă natură, în funcție de principiul constructiv) trebuie să fie montate în conformitate cu prevederile manualului de utilizare.-------------Paragraful 3.4.1., subpct. 3.4, pct. 3 a fost modificat de pct. 16 din anexa la ORDINUL nr. 187 din 14 iulie 2009, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 546 din 6 august 2009.-------------Paragraful 3.4.2., subpct. 3.4, pct. 3 a fost abrogat de pct. 17 din anexa la ORDINUL nr. 187 din 14 iulie 2009, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 546 din 6 august 2009.3.4.3. Dacă cinemometrul este prevăzut cu circuitele de avertizare acustică și/sau optică, acestea trebuie să funcționeze corect dacă valoarea vitezei înregistrate depășește o valoare prestabilită.-------------Paragraful 3.4.3., subpct. 3.4, pct. 3 a fost modificat de pct. 18 din anexa la ORDINUL nr. 187 din 14 iulie 2009, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 546 din 6 august 2009.3.4.4. Dacă cinemometrul este prevăzut cu funcția de numărare (totalizare) pentru «numar de vehicule», respectiv «numar de depășiri», indicațiile acestuia trebuie să se modifice cu câte o unitate (în sens crescător) la fiecare măsurare a vitezei, respectiv la fiecare depășire a vitezei prestabilite.-------------Paragraful 3.4.4., subpct. 3.4, pct. 3 a fost modificat de pct. 19 din anexa la ORDINUL nr. 187 din 14 iulie 2009, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 546 din 6 august 2009.-------------Paragraful 3.4.5., subpct. 3.4, pct. 3 a fost abrogat de pct. 20 din anexa la ORDINUL nr. 187 din 14 iulie 2009, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 546 din 6 august 2009.3.4.6. Mersul zilnic al ceasornicului cinemometrului trebuie să fie de cel mult ± 2 min./d. Dispozitivele destinate programării datei, respectiv a orei, trebuie să permită fixarea oricărei date calendaristice, respectiv a oricărei ore din zi.-------------Paragraful 3.4.6., subpct. 3.4, pct. 3 a fost modificat de pct. 21 din anexa la ORDINUL nr. 187 din 14 iulie 2009, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 546 din 6 august 2009.3.5. Cerințe tehnice funcționale specifice funcției de înregistrare-------------Titlul subpct. 3.5, pct. 3 a fost modificat de pct. 22 din anexa la ORDINUL nr. 187 din 14 iulie 2009, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 546 din 6 august 2009.3.5.1. Înregistrările efectuate trebuie să cuprindă cel puțin următoarele:- data și ora la care a fost efectuată măsurarea;- valoarea vitezei măsurate;- imaginea autovehiculului, din care să poată fi pus în evidență numărul de înmatriculare al acestuia.--------------Paragraful 3.5.1., subpct. 3.5, pct. 3 a fost modificat de pct. 23 din anexa la ORDINUL nr. 187 din 14 iulie 2009, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 546 din 6 august 2009.--------------Paragraful 3.5.2., subpct. 3.5, pct. 3 a fost abrogat de pct. 24 din anexa la ORDINUL nr. 187 din 14 iulie 2009, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 546 din 6 august 2009.3.5.3. Dacă cinemometrul este destinat și pentru funcționarea pe timp de noapte, acesta trebuie să fie dotat cu un sistem de iluminare de tip "bliț" (în cazul utilizării aparatelor de fotografiat) sau cu un reflector în infraroșu, dacă este utilizată o cameră de vederi sensibilă și în acest spectru. Aceste sisteme de iluminare trebuie să asigure efectuarea unor înregistrări clare, cu respectarea cerințelor specificate la paragraful 3.5.1.--------------Paragraful 3.5.3., subpct. 3.5, pct. 3 a fost modificat de pct. 25 din anexa la ORDINUL nr. 187 din 14 iulie 2009, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 546 din 6 august 2009.--------------Subpct. 3.6, pct. 3 a fost abrogat de pct. 26 din anexa la ORDINUL nr. 187 din 14 iulie 2009, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 546 din 6 august 2009.3.7. Cerințe privind sigilarea3.7.1. Cinemometrele trebuie să fie astfel construite, încât să permită aplicarea sigiliilor la toate blocurile functionale în carcase proprii, în toate locurile necesare pentru asigurarea protecției împotriva interventiilor neautorizate. Aceste sigilii se aplică de către Biroul Roman de Metrologie Legală, prin reprezentantul sau autorizat.3.7.2. Aplicarea sigiliilor trebuie astfel concepută încât accesul la componentele sau funcțiunile care necesita protecție sa nu fie posibil decât prin distrugerea sigiliilor respective.3.7.3. Locurile de amplasare a sigiliilor, tipul și forma lor, trebuie să fie indicate în anexa la certificatul aprobării de model.--------------Subpct. 3.8, pct. 3 a fost abrogat de pct. 27 din anexa la ORDINUL nr. 187 din 14 iulie 2009, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 546 din 6 august 2009.--------------Pct. 4 a fost abrogat de pct. 28 din anexa la ORDINUL nr. 187 din 14 iulie 2009, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 546 din 6 august 2009.5. Atestarea legalității5.1. Atestarea legalității unui cinemometru se realizează numai după demonstrarea conformității acestuia cu cerințele metrologice și tehnice indicate în tabelul 1, pentru fiecare modalitate de control aplicabilă pentru introducerea pe piața și punerea în funcțiune, respectiv pentru utilizare.5.2. Atestarea legalității se realizează prin aplicarea marcajelor metrologice și eliberarea unor documente specifice, în conformitate cu prevederile instrucțiunilor de metrologie legală în vigoare.5.2.1. În buletinele de verificare metrologică, eliberate în urma verificărilor inițiale și a verificărilor periodice ale cinemometrelor montate pe mașini, care funcționează în regim staționar, sau atât în regim staționar cât și în regim de deplasare, trebuie să se menționeze marca și numărul de înmatriculare ale autovehiculului de patrulare pe care este amplasat cinemometrul, legalitatea cinemometrului fiind valabilă numai pe autovehiculul pe care acesta era montat la momentul efectuării verificării metrologice.5.2.2. În buletinele de verificare metrologică, eliberate în urma verificărilor inițiale și a verificărilor periodice ale cinemometrelor fixe, montate pe un amplasament special amenajat, trebuie să se menționeze amplasamentul exact al cinemometrului, legalitatea cinemometrului fiind valabilă numai pe amplasamentul prevăzut în buletinul de verificare metrologică.--------------Subpct. 5.2, pct. 5 a fost modificat de pct. 29 din anexa la ORDINUL nr. 187 din 14 iulie 2009, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 546 din 6 august 2009.5.3. Intervalele maxime de timp între doua verificări metrologice succesive sunt prevăzute în Lista oficială a mijloacelor de măsurare supuse controlului metrologic legal, în vigoare.  +  Tabelul 1  +  Tabelul 1Cerințe metrologice și tehnice specifice modalităților de control metrologic legal ┌────┬───────────────────────────────────────────┬────────┬────────┬─────────┐ │"Nr.│ Cerințe metrologice și tehnice │Aprobare│ Verificare │ │crt.│ (pct. NML) │de model│ metrologică │ │ │ │ ├────────┬─────────┤ │ │ │ │inițială│periodică│ ├────┼───────────────────────────────────────────┼────────┼────────┼─────────┤ │ 1. │3.1.1 a)/NML 021-05 │ │ │ │ │ │Erori de măsurare a vitezei, simulată în │ x │ - │ - │ │ │condiții de laborator │ │ │ │ ├────┼───────────────────────────────────────────┼────────┼────────┼─────────┤ │ 2. │3.1.1 b)/NML 021-05 │ │ │ │ │ │Erori de măsurare, în condiții normale de │ x │ x │ x │ │ │trafic, în regim staționar │ │ │ │ ├────┼───────────────────────────────────────────┼────────┼────────┼─────────┤ │ 3. │3.1.1 c)/NML 021-05 │ │ │ │ │ │Erori de măsurare, în condiții normale de │ x │ x │ x │ │ │trafic, în regim staționar și în regim de │ │ │ │ │ │deplasare │ │ │ │ ├────┼───────────────────────────────────────────┼────────┼────────┼─────────┤ │ 4. │3.1.2 a)/NML 021-05 │ │ │ │ │ │Erori de măsurare la limitele domeniului de│ x │ - │ - │ │ │temperaturi │ │ │ │ ├────┼───────────────────────────────────────────┼────────┼────────┼─────────┤ │ 5. │3.1.2 b)/NML 021-05 │ x │ - │ - │ │ │Erori de măsurare în condiții de umiditate │ │ │ │ ├────┼───────────────────────────────────────────┼────────┼────────┼─────────┤ │ 6. │3.1.2 c)/NML 021-05 │ │ │ │ │ │Erori de măsurare la limitele domeniului │ x │ - │ - │ │ │tensiunilor de alimentare │ │ │ │ ├────┼───────────────────────────────────────────┼────────┼────────┼─────────┤ │ 7. │3.1.2 d)/NML 021-05 │ │ │ │ │ │Erori de măsurare în prezența radiației │ x │ - │ - │ │ │electromagnetice │ │ │ │ ├────┼───────────────────────────────────────────┼────────┼────────┼─────────┤ │ 8. │3.1.2 e)/NML 021-05 │ │ │ │ │ │Erori de măsurare în prezența impulsurilor │ x │ - │ - │ │ │de interferență │ │ │ │ ├────┼───────────────────────────────────────────┼────────┼────────┼─────────┤ │ 9. │3.1.2 f)/NML 021-05 │ │ │ │ │ │Erori de măsurare după descărcări │ x │ - │ - │ │ │electrostatice │ │ │ │ ├────┼───────────────────────────────────────────┼────────┼────────┼─────────┤ │10. │3.1.2 g)/NML 021-05 │ │ │ │ │ │Erori de măsurare în prezența vibrațiilor │ x │ - │ - │ │ │mecanice │ │ │ │ ├────┼───────────────────────────────────────────┼────────┼────────┼─────────┤ │11. │3.1.3/NML 021-05 │ │ │ │ │ │Erori de măsurare după depozitare la cald │ x │ - │ - │ │ │și la frig │ │ │ │ ├────┼───────────────────────────────────────────┼────────┼────────┼─────────┤ │12. │3.1.4/NML 021-05 │ │ │ │ │ │Erori de măsurare după proba de șocuri │ x │ - │ - │ │ │mecanice │ │ │ │ ├────┼───────────────────────────────────────────┼────────┼────────┼─────────┤ │13. │3.1.5/NML 021-05 │ │ │ │ │ │Erori de măsurare după proba de căldură │ x │ - │ - │ │ │umedă cu condensare │ │ │ │ ├────┼───────────────────────────────────────────┼────────┼────────┼─────────┤ │14. │3.1.6/NML 021-05 │ x │ - │ - │ │ │Protecția la jet de apă │ │ │ │ ├────┼───────────────────────────────────────────┼────────┼────────┼─────────┤ │15. │3.2.1/NML 021-05 │ │ │ │ │ │Construcție, materiale utilizate │ x │ - │ - │ │ │2.7.5/NML 001-05 │ │ │ │ ├────┼───────────────────────────────────────────┼────────┼────────┼─────────┤ │16. │3.2.2/NML 021-05 │ x │ - │ - │ │ │Carcase de protecție │ │ │ │ ├────┼───────────────────────────────────────────┼────────┼────────┼─────────┤ │17. │3.2.3/NML 021-05 │ x │ x │ x │ │ │Etichetă, inscripționări │ │ │ │ ├────┼───────────────────────────────────────────┼────────┼────────┼─────────┤ │18. │3.2.4/NML 021-05 │ │ │ │ │ │Comutatoare, funcționare, inscripționări │ x │ x │ x │ │ │2.9.8/NML 001-05 │ │ │ │ ├────┼───────────────────────────────────────────┼────────┼────────┼─────────┤ │19. │3.2.5/NML 021-05 │ │ │ │ │ │Valori afișate, unități de măsură │ x │ x │ x │ │ │2.9.7/NML 001-05 │ │ │ │ ├────┼───────────────────────────────────────────┼────────┼────────┼─────────┤ │20. │3.2.6/NML 021-05 │ │ │ │ │ │Funcția de autotestare │ x │ - │ - │ │ │2.7.6/NML 001-05 │ │ │ │ ├────┼───────────────────────────────────────────┼────────┼────────┼─────────┤ │21. │3.2.7/NML 021-05 │ x │ - │ - │ │ │Domeniul de măsurare │ │ │ │ ├────┼───────────────────────────────────────────┼────────┼────────┼─────────┤ │22. │3.3.1/NML 021-05 │ │ │ │ │ │Manual de utilizare │ x │ - │ - │ │ │2.9.3/NML 001-05 │ │ │ │ ├────┼───────────────────────────────────────────┼────────┼────────┼─────────┤ │23. │3.3.2/NML 021-05 │ x │ - │ - │ │ │Desfășurarea procesului de măsurare │ │ │ │ ├────┼───────────────────────────────────────────┼────────┼────────┼─────────┤ │24. │3.3.4/NML 021-05 │ │ │ │ │ │Diferențierea vitezelor la funcționarea în │ x │ - │ - │ │ │regim de deplasare │ │ │ │ ├────┼───────────────────────────────────────────┼────────┼────────┼─────────┤ │25. │3.3.5/NML 021-05 │ │ │ │ │ │Variația tensiunii de alimentare în afara │ x │ - │ - │ │ │limitelor │ │ │ │ ├────┼───────────────────────────────────────────┼────────┼────────┼─────────┤ │26. │3.4.1/NML 021-05 │ │ │ │ │ │Montarea componentelor amplasate în │ │ │ │ │ │exterior │ │ │ │ ├────┼───────────────────────────────────────────┼────────┼────────┼─────────┤ │27. │3.4.3/NML 021-05 │ x │ - │ - │ │ │Avertizare acustică și/sau optică │ │ │ │ ├────┼───────────────────────────────────────────┼────────┼────────┼─────────┤ │28. │3.4.4/NML 021-05 │ x │ - │ - │ │ │Numărare măsurări efectuate │ │ │ │ ├────┼───────────────────────────────────────────┼────────┼────────┼─────────┤ │29. │3.4.6/NML 021-05 │ x │ - │ - │ │ │Mersul zilnic al ceasornicului │ │ │ │ ├────┼───────────────────────────────────────────┼────────┼────────┼─────────┤ │30. │3.5.1/NML 021-05 │ x │ - │ - │ │ │Conținutul înregistrărilor │ │ │ │ ├────┼───────────────────────────────────────────┼────────┼────────┼─────────┤ │31. │3.5.3/NML 021-05 │ x │ - │ - │ │ │Sistem de iluminare │ │ │ │ ├────┼───────────────────────────────────────────┼────────┼────────┼─────────┤ │32. │3.7/NML 021-05 │ x │ x │ x │ │ │Sigilii metrologice │ │ │ │ └────┴───────────────────────────────────────────┴────────┴────────┴─────────┘--------------Tabelul 1 a fost modificat de pct. 30 din anexa la ORDINUL nr. 187 din 14 iulie 2009, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 546 din 6 august 2009.-----------