ACORD DE IMPRUMUT NERAMBURSABIL din 31 august 1994din Fondul Nerambursabil Global pentru Mediu
EMITENT
  • ACT INTERNAŢIONAL
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 372 din 30 decembrie 1994



    IMPRUMUT NERAMBURSABIL GETNR. TF028660 ROAcordul, datat la 31 august 1994, dintre România (Beneficiarul) şi Banca Internationala pentru Reconstructie şi Dezvoltare actionind în calitate de administrator (Administratorul) al fondurilor nerambursabile furnizate de participanti la Facilitatea globală de mediu din cadrul Fondului Nerambursabil Global pentru Mediu (GET),având în vedere ca: (A) Banca Internationala pentru Reconstructie şi Dezvoltare (Banca), în conformitate cu Rezolutia nr. 91-5 din 14 martie 1991 a directorilor executivi ai Băncii (rezolutia), a creat Facilitatea globală de mediu cuprinzind GET, conventiile de cofinantare cu GET şi Fondul nerambursabil pentru proiecte privind stratul de ozon, cu scopul de a asista protectia globală a mediului şi a promova prin aceasta o dezvoltare economica durabila într-un mediu sanatos,având în vedere ca: (B) anumiti membri al Băncii (participantii) au participat cu resurse sub forma de donatii la GET şi ca participantii au solicitat, iar Banca a agreat sa administreze astfel de fonduri gratuite ca administrator, pentru scopul şi în conformitate cu prevederile rezolutiei,având în vedere ca: (C) Beneficiarul, convins de fezabilitatea şi prioritatea proiectului descris în anexa nr. 2 la prezentul acord, a solicitat asistenţa sub forma de resurse GET pentru finantarea acestui proiect şi ca Administratorul a hotarit ca o astfel de asistenţa va fi în conformitate cu prevederile rezolutiei, şiavând în vedere ca Administratorul a convenit, inter alia, pe baza celor de mai sus, sa acorde împrumutul nerambursabil GET Beneficiarului, în termenii şi în condiţiile stabilite în prezentul acord,părţile de faţa convin, prin prezentul, după cum urmeaza:  +  Articolul 1Condiţii generale; definitiiSecţiunea 1.01. - a) Urmatoarele prevederi ale condiţiilor (1) generale aplicabile acordurilor de împrumut şi garantie ale Băncii, datate 1 ianuarie 1985, cu modificările prevăzute în paragraful b) al prezentei secţiuni (Condiţiile generale), constituie parte integrantă la acest acord,(i) articolul I;(îi) secţiunile 2.01 (1), (2), (3), (4), (6), (8), (9), (10), (11), (15), (18) şi (20), 2.02 şi 2.03;(iii) secţiunea 3.01;(iv) secţiunea 4.0 şi prima fraza din secţiunea 4.09;(v) art. V;(vi) secţiunile 6.01, 6.02 a), c), d), e), f), i) şi k), 6.03, 6.04 şi 6.06;(vii) secţiunea 8.01 b);(viii) secţiunile 9.01 a) şi c), 9.04, 9.05, 9.06, 9.07, 9.08 şi 9.09;(ix) secţiunile 10.01, 10.03 şi 10.04; şi(x) art. XI şi XII. b) Condiţiile generale vor fi modificate după cum urmeaza:(i) un paragraf nou va fi adaugat la sfirsitul secţiunii 2.01 şi se va citi după cum urmeaza "termenul drepturi speciale de tragere şi simbolul D.S.T. semnifica drepturile speciale de tragere asa cum sunt evaluate de către Fondul Monetar International în conformitate cu statutul sau";(îi) termenul Banca, oriunde este utilizat în Condiţiile generale, în afară de secţiunile 2.01 (8) şi 6.02 f) şi de ultima sa utilizare din secţiunea 5.01, semnifica Administratorul, cu excepţia secţiunii 6.02, în care termenul Banca va include, de asemenea, şi Banca Internationala pentru Reconstructie şi Dezvoltare actionind în calitatea sa proprie;(iii) termenul Imprumutat, oriunde este utilizat în Condiţiile generale, semnifica Beneficiarul;(iv) termenul acord de împrumut, oriunde este utilizat în Condiţiile generale, înseamnă prezentul acord;(v) termenul împrumut, oriunde este utilizat în Condiţiile generale, semnifica împrumutul nerambursabil GET;(vi) termenul contul imprumutului, oriunde este utilizat în Condiţiile generale, semnifica contul imprumutului nerambursabil GET; şi(vii) un subparagraf nou va fi adaugat după subparagraful j) din secţiunea 6.02 a Condiţiilor generale, după cum urmeaza: "aparitia unei situaţii extraordinare, în care tragerea ulterioară din cadrul imprumutului nerambursabil ar depăşi resursele GET disponibile pentru tragere".Secţiunea 1.02. - Oriunde sunt utilizati în acest acord, cu excepţia cazului în care contextul cere altfel, termenii definiti în Condiţiile generale şi în preambulurile la prezentul acord au semnificatia expusa în acestea, iar urmatorii termeni suplimentari au urmatoarea semnificaţie: a) M.A.P.P.M. semnifica Ministerul Apelor, Pădurilor şi Protectiei Mediului al Beneficiarului sau orice succesor al acestuia; b) A.R.B.D.D. semnifica Administratia Rezervatiei Biosferei "Delta Dunarii" apartinind M.A.P.P.M.; c) I.D.D. semnifica Institutul "Delta Dunarii" apartinind M.A.P.P.M.; şi d) contul special semnifica contul la care se face referire în secţiunea 2.02 b) a prezentului acord.  +  Articolul 2Împrumutul nerambursabil GETSecţiunea 2.01. - Administratorul convine sa disponibilizeze Beneficiarului, în termenii şi în condiţiile stabilite sau la care se face referire în prezentul acord, împrumutul nerambursabil GET intr-o sumă în diferite valute, echivalenta cu trei milioane una suta mii drepturi speciale de tragere (3,1 milioane D.S.T.).Secţiunea 2.02. - a) Suma imprumutului nerambursabil GET poate fi trasa din contul imprumutului nerambursabil GET în conformitate cu prevederile anexei nr. 1 la prezentul acord pentru cheltuielile efectuate (sau, dacă Administratorul va conveni astfel, care urmeaza să fie efectuate) cu privire la costul rezonabil al bunurilor şi serviciilor necesare pentru realizarea proiectului şi pentru a fi finantate din sumele imprumutului nerambursabil GET; b) Beneficiarul, pentru scopurile acestui proiect, va deschide şi va menţine un cont special de depozit, în dolari, la o banca acceptabila pentru Administrator, în termeni şi în condiţii satisfăcătoare pentru Administrator, vizind şi o protecţie adecvata împotriva compensarii, confiscarii sau sechestrarii. Depunerile în şi plăţile din contul special vor fi efectuate în conformitate cu prevederile anexei nr. 5 la prezentul acord.Secţiunea 2.03. - Data finala de tragere va fi 30 iunie 2000 sau orice altă dată ulterioară pe care Administratorul o va stabili. Administratorul va notifica prompt Beneficiarului această dată ulterioară.Secţiunea 2.04. - Administratorul nu va fi obligat sa procedeze la efectuarea nici unei plati în baza prezentului acord decit în limita fondurilor primite în scopul acestui proiect.  +  Articolul 3Realizarea proiectuluiSecţiunea 3.01. - a) Beneficiarul îşi declara angajamentul de a realiza obiectivele proiectului asa cum sunt enuntate în anexa nr. 2 la prezentul acord şi, în acest scop, va realiza proiectul cu diligenta şi eficienta necesare şi în conformitate cu practicile administrative, financiare şi tehnice specifice şi acordind atenţia cuvenita factorilor ecologici şi de mediu şi va asigura, cit de prompt va fi necesar, fondurile, facilitatile, serviciile şi alte resurse necesare pentru proiect. b) Fără limitarea la prevederile paragrafului a) al prezentei secţiuni şi cu excepţia cazului în care Beneficiarul şi Administratorul convin altfel, Beneficiarul va executa proiectul conform Programului de implementare expus în anexa nr. 4 la prezentul acord.Secţiunea 3.02. - Cu excepţia cazului în care Administratorul convine altfel, achizitia de bunuri, lucrari şi servicii de consultanţă cerute în cadrul proiectului şi care urmeaza a fi finantate din împrumutul nerambursabil GET vor fi guvernate de prevederile anexei nr. 3 din prezentul acord.  +  Articolul 4Clauze financiareSecţiunea 4.01. - a) Beneficiarul va menţine sau va determina menţinerea adecvata, în concordanta cu practicile contabile solide, a înregistrărilor şi conturilor, astfel incit sa reflecte operaţiunile, resursele şi cheltuielile aferente proiectului, ale departamentelor şi agentiilor Beneficiarului, responsabile de realizarea proiectului sau a oricarei părţi a acestuia. b) Beneficiarul:(i) va tine inregistrarile şi conturile la care se face referire în paragraful a) al acestei secţiuni, inclusiv ale celor privind contul special, pentru fiecare an fiscal expertizat, potrivit principiilor specifice de control financiar şi expertiza contabila, riguros aplicate de către experti contabili independenti acceptabili pentru Administrator;(îi) va furniza Administratorului, cit de curind posibil, dar în orice caz nu mai tirziu de 6 luni după sfirsitul fiecarui asemenea an, raportul unui astfel de control financiar realizat de astfel de experti contabili, atit de amplu şi detaliat pe cit va solicita, în mod rezonabil, Administratorul; şi(iii) va furniza Administratorului, periodic, orice altfel de informaţii privind astfel de înregistrări şi conturi şi expertizarea acestora după cum Administratorul poate solicita în mod rezonabil. c) Pentru toate cheltuielile în legătură cu care, pe baza declaratiilor de cheltuieli, au fost facute trageri din contul imprumutului nerambursabil GET, Beneficiarul:(i) va menţine, în conformitate cu paragraful a) al acestei secţiuni, înregistrări şi conturi reflectând astfel de cheltuieli;(îi) va pastra, cel puţin un an după ce Administratorul a primit raportul de expertiza pentru anul fiscal în care a fost facuta ultima tragere din contul imprumutului nerambursabil GET, toate inregistrarile (contracte, comenzi, facturi, ordine de plată, chitante şi alte documente) evidentiind asemenea cheltuieli;(iii) va autoriza reprezentantii Administratorului sa examineze astfel de înregistrări; şi(iv) se va asigura ca astfel de înregistrări şi conturi sunt cuprinse în expertiza financiar-contabila anuală la care se face referire în paragraful b) al acestei secţiuni şi ca raportul unei astfel de expertize financiar-contabile include un punct de vedere separat din partea expertilor-contabili despre măsura în care declaratiile de cheltuieli inaintate pe parcursul unui astfel de an fiscal, împreună cu procedurile şi controalele interne intervenite în intocmirea lor, pot fi considerate satisfăcătoare în a justifica tragerile respective.  +  Articolul 5Data efectiva; încheiereSecţiunea 5.01. - Termenul de nouazeci (90) de zile de la data prezentului acord este specificat aici pentru scopurile secţiunii 12.04 din Condiţiile generale.Secţiunea 5.02. - Prezentul acord va ramine în vigoare până când împrumutul nerambursabil GET va fi tras în intregime şi părţile la prezentul acord îşi vor fi indeplinit toate oblibaţiile ce le revin în cadrul acestuia.  +  Articolul 6Reprezentantul Beneficiarului: adreseSecţiunea 6.01. - Ministrul apelor, pădurilor şi protectiei mediului al Beneficiarului este desemnat ca reprezentant al Beneficiarului pentru scopurile secţiunii 11.03 din Condiţiile generale.Secţiunea 6.02. - Urmatoarele adrese sunt menţionate în scopurile secţiunii 11.01 din Condiţiile generale:
         
      Pentru Beneficiar:Pentru Administrator:
      Ministerul Apelor, Pădurilor şi Protecţiei MediuluiBanca Internaţională pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare
      Bdul Libertăţii nr. 121818 H Street, N.W.
      Bucureşti, 5Washington, D.C. 20433
      RomâniaStatele Unite ale Americii
      Telex: 11248Adresa telegrafică: Telex:
      INTBAFRAD 197.688 (TRT),
      Washington 248.423 (RCA),
      64.145 (WUI) sau
      82.987 (FTCC)
    Drept pentru care, părţile de faţa, actionind prin imputernicitii lor legal autorizati, au determinat ca prezentul acord să fie semnat în numele lor în Districtul Columbia, Washington, în ziua şi anul inscrise mai sus.
         
      ROMÂNIABANCA INTERNAŢIONALĂ PENTRU RECONSTRUCŢIE
      PrinŞI DEZVOLTARE CA ADMINISTRATOR AL FONDULUI
      Eugen Tarhon,NERAMBURSABIL GLOBAL PENTRU MEDIU.
      guvernatorul R.B.D.D.,Prin
      subsecretar de stat la M.A.P.P.M.,Wilfried Thalwitz,
      reprezentant autorizatvicepreşedinte regional
        Europa şi Asia Centrală
     +  Anexa 1 TRAGEREA SUMELOR DIN IMPRUMUTUL NERAMBURSABIL GET1. Tabelul de mai jos prezinta categoriile de elemente ce vor fi finantate din sumele imprumutului nerambursabil GET, alocarea sumelor imprumutului nerambursabil GET pe fiecare categorie şi procentul de cheltuieli pe elemente de finanţat astfel în cadrul fiecarei categorii:
             
        CategoriaValoarea alocată împrumutului nerambursabil GET (exprimată în echivalent D.S.T.)% din cheltuielile de finanţat
      (1)Bunuri1.240.000100% cheltuieli în valută, 100% cheltuieli în moneda locală (cost franco-uzină) şi 90% din cheltuielile în moneda locală aferente altor bunuri achiziţionate pe plan local
      (2)Lucrări de construcţii-montaj622.00090%
      (3)Servicii de consultanţă şi pregătire760.000100%
      (4)Costuri de funcţionare277.00080%
      (5)Nealocate201.000  
        TOTAL:3.100.000  
    2. Pentru scopurile acestei anexe: a) termenul cheltuieli în valută externa înseamnă cheltuieli în valută oricarei tari, alta decit cea a Beneficiarului, pentru bunurile şi serviciile furnizate de pe teritoriul oricarei tari, alta decit cea a Beneficiarului; b) termenul cheltuieli în moneda locala înseamnă cheltuielile în moneda Beneficiarului sau pentru bunuri şi servicii furnizate de pe teritoriul Beneficiarului; şi c) termenul costuri de functionare înseamnă costuri de functionare şi întreţinere aferente echipamentului achizitionat în baza proiectului şi energia electrica pentru functionarea crescatoriei de sturioni.3. Independent de prevederile paragrafului 1 de mai sus, nu se vor efectua trageri în contul plăţilor pentru cheltuielile facute înainte de data prezentului acord.4. Dacă Administratorul va constata în orice moment ca orice plata efectuata din contul imprumutului nerambursabil GET a avut ca destinatie cheltuieli neeligibile conform prevederilor prezentului acord, Beneficiarul, pe baza notificarii Administratorului, va rambursa prompt Administratorului, pentru depunere în contul imprumutului nerambursabil GET, o sumă egala cu suma astfel utilizata sau cu o parte a acesteia, după cum va fi specificat de către Administrator.
     +  Anexa 2 DESCRIEREA PROIECTULUIObiectivul proiectului este acela de a proteja şi intari ecosistemele şi biodiversitatea Deltei Dunarii din România.Proiectul, supus oricăror modificari pe care Beneficiarul şi Administratorul le pot conveni periodic, pentru atingerea obiectivului propus, este alcătuit din urmatoarele părţi:Partea AIntarirea capacităţilor instituţionale şi operationale ale Corpului de inspecţie şi paza din cadrul A.R.B.D.D. pentru îmbunătăţirea activităţii în domeniul protectiei naturii, al supravegherii şi cercetării interpretative a naturii şi constientizarii publicului, inclusiv asigurarea pentru aceasta de asistenţa tehnica, pregatire de personal, asigurarea de locuinte pentru personal, facilităţi de birou, elemente de infrastructura, cai, uniforme, echipament, vehicule, ambarcatiuni şi un centru plutitor pentru pregatire.Partea BElaborarea şi realizarea unui program de monitorizare prin îmbunătăţirea metodelor de inventariere a speciilor, supravegherea ecosistemelor, monitoring hidrologic şi crearea unei baze de date integrate, folosind sistemul geografic informational care să asigure fundamentul elaborarii de planuri de administrare a resurselor, inclusiv asigurarea în acest scop de asistenţa tehnica, pregătirea personalului, vehicule, ambarcatiuni şi echipament.Partea CExecutarea unui program-pilot de refacere a polderelor, până la 60.000 ha, şi a unui program de cercetare aplicata pentru restaurarea zonelor umede acoperite cu stuf, inclusiv asigurarea în acest scop de asistenţa tehnica, pregatire, lucrari de constructii-montaj şi echipament.Partea DRealizarea unui program de restaurare a ecosistemelor vizind: (1) reducerea eutrofizarii în lacuri, plantarea de salcii, protectia-pilot a puietului piscicol, impadurirea unor terenuri pentru asigurarea lemnelor de foc, refacerea peisagistica şi realizarea de studii, urmate, dacă va fi considerat necesar, de implementarea unui program de reproducere a sturionilor, inclusiv realizarea pentru aceasta de lucrari de constructii-montaj, pregătirea personalului, asistenţa tehnica şi bunuri; şi (2) constituirea şi functionarea unui mic fond de cercetare nerambursabil pentru finantarea cercetării aplicate, în vederea îmbunătăţirii managementului ecosistemelor şi a teritoriului.Partea EPunerea în aplicare a unui program de stimulare a constientizarii publicului şi a implicarii comunităţii locale şi a organizaţiilor locale neguvernamentale în activităţi de protecţie ecologica, inclusiv asigurarea în acest scop de asistenţa tehnica, pregatire personal, echipament şi materiale, a unui centru de vizitare, centre de expozitii districtuale şi posturi de observatie în teren.Partea FElaborarea şi implementarea de măsuri pentru: (1) o cooperare şi un schimb de experienta permanent cu autorităţile ucrainene implicate în protectia şi intarirea ecosistemelor şi biodiversitatii Deltei Dunarii; (2) participarea la initiative regionale, grupuri consultative şi grupuri de lucru pentru protectia şi intarirea ecosistemelor şi biodiversitatii Marii Negre şi (3) intarirea capacităţii A.R.B.D.D. şi I.D.D. în ceea ce priveste derularea activităţilor de achizitii, administrare financiară şi coordonare programe.Se preconizeaza finalizarea proiectului până la data de 31 decembrie 1999.  +  Anexa 3 ACHIZITII ŞI SERVICII DE CONSULTANTASecţiunea I - Achizitii de bunuri şi lucrariPartea A - Licitaţie internationala competitiva1. Cu excepţia celor prevăzute în partea C din prezenta anexa, bunurile vor fi achiziţionate pe bază de contracte adjudecate, cu respectarea procedurilor compatibile cu cele cuprinse în secţiunile I şi a II-a ale Ghidului de achizitie în cadrul creditelor B.I.R.D. şi I.D.A., publicate de Banca în mai 1992 (ghidul). a) Pentru contractele la pret fix, invitaţia la licitaţie, la care se face referire în paragraful 2.13. din ghid, trebuie să includa prevederea ca, atunci când adjudecarea contractului este intirziata dincolo de perioada de validitate a ofertei, preţul de oferta al licitatorului cistigator va fi ajustat, în sensul cresterii, pentru fiecare saptamina de întârziere, cu doi factori de corectie prestabiliti, acceptabili pentru Banca, unul pentru a fi aplicat tuturor componentelor în valută şi altul pentru a fi aplicat componentei în moneda locala a pretului de oferta. O astfel de crestere nu va fi luata în considerare la evaluarea ofertei. b) În achizitia de bunuri în conformitate cu aceasta parte A, Beneficiarul va utiliza documentele standard de licitaţie relevante emise de către Banca, cu acele modificari pe care Banca le va considera necesare pentru scopurile acestui proiect. Acolo unde nu au fost emise de către Banca documente standard de licitaţie relevante, Beneficiarul va utiliza documente de licitaţie bazate pe alte forme internationale standard recunoscute de către Banca.2. În limita practicabila, contractele pentru bunuri vor fi grupate în pachete de oferte cu o valoare estimată, fiecare, de 100.000 U.S. $ echivalent sau mai mult.Partea B - Preferinta pentru producătorii interniÎn achizitia de bunuri realizata în conformitate cu procedurile descrise în partea A pct. 1 din prezenta, pentru bunurile fabricate în România, poate fi acordată o marja de preferinta în concordanta cu, şi condiţionată de prevederile paragrafelor 2.55 şi 2.56 ale ghidului şi, respectiv, ale paragrafelor 1-4 ale anexei nr. 2 la acesta.Partea C - Alte proceduri de achizitie1. Bunurile, incluzind echipament, vehicule şi ambarcatiuni, intr-o valoare estimată, fiecare, de 20.000 U.S. $ echivalent sau mai mult, până la o sumă cumulata care să nu depăşească echivalentul a 1.000.000 U.S. $, pot fi achiziţionate în cadrul unor contracte adjudecate pe baza compararii ofertelor de pret, provenind de la cel puţin trei furnizori, din cel puţin trei tari eligibile conform ghidului, în conformitate cu proceduri acceptabile pentru Administrator.2. Bunurile, incluzind vehicule şi ambarcatiuni având o valoare estimată, fiecare, sub 20.000 U.S. $ echivalent până la o sumă cumulata care să nu depăşească echivalentul a 700.000 U.S. $, pot fi procurate pe baza compararii ofertelor a cel puţin trei furnizori eligibili conform ghidului, în conformitate cu proceduri acceptabile pentru Administrator.3. Contractele pentru bunurile acceptate de către Banca ca fiind de natura speciala, intr-o valoare estimată care să nu depăşească per total echivalentul a 300.000 U.S. $, pot fi adjudecate în urma negocierilor directe cu furnizorii, cu respectarea procedurilor acceptabile pentru Administrator.4. Lucrarile de constructii-montaj, estimate a costa echivalentul a 100.000 U.S. $ sau mai mult per contract până intr-o sumă cumulata care să nu depăşească echivalentul a 600.000 U.S. $, pot fi procurate prin contracte adjudecate pe bază de licitaţie competitiva, cu publicitate pe plan local, în conformitate cu proceduri satisfăcătoare pentru Administrator.5. Lucrarile de constructii-montaj, estimate a costa mai puţin decit echivalentul a 100.000 U.S. $/contract, până la un nivel cumulat care să nu depăşească echivalentul a 340.000 U.S. $, pot fi achiziţionate în cadrul contractelor adjudecate prin compararea ofertelor de pret obtinute dintr-o lista de cel puţin trei furnizori eligibili conform ghidului, în conformitate cu proceduri acceptabile pentru Administrator.6. Lucrarile de constructii-montaj vizind plantarea de salcii şi protectia puietului piscicol, estimate a costa până la o sumă cumulata care să nu depăşească echivalentul a 160.000 U.S. $, pot fi achiziţionate în regie proprie sau prin negocieri directe cu antreprenorii, în conformitate cu procedurile acceptabile pentru Administrator.Partea D - Examinarea deciziilor de achizitie de către Administrator1. Examinarea invitatiilor de participare la licitaţie, a propunerilor de adjudecare şi a contractelor finale. a) În legătură cu fiecare contract pentru bunuri şi lucrari de constructii-montaj estimate sa coste echivalentul a 100.000 U.S. $ sau mai mult, se vor aplica procedurile prezentate în paragrafele 2 şi 4 din anexa nr. 1 la ghid. Dacă plăţile pentru un astfel de contract urmeaza a se efectua din contul special, procedurile respective vor fi astfel modificate incit să se asigure ca cele doua copii conforme ale contractului, necesar a fi furnizate către Administrator în conformitate cu mentionatul paragraf 2 d), vor fi inaintate Administratorului înainte de efectuarea primei plati din contul special în legătură cu respectivul contract. b) În legătură cu fiecare contract neguvernat de precedentul paragraf, se vor aplica procedurile prevăzute în paragrafele 3 şi 4 din anexa nr. 1 la ghid. Dacă plăţile pentru un astfel de contract urmeaza a fi efectuate din contul special, procedurile menţionate vor fi modificate astfel incit să se asigure ca cele doua copii conforme ale contractului împreună cu alte informaţii necesare vor fi remise Administratorului ca parte a documentatiei ce va fi transmisa conform paragrafului 4 din anexa nr. 5 la prezentul acord. c) Prevederile precedentului subparagraf b) nu se vor aplica contractelor în contul cărora tragerile din contul imprumutului nerambursabil GET se vor face pe baza declaratiilor de cheltuieli.2. Procentul de 15% este specificat aici pentru scopurile paragrafului 4 din anexa nr. 1 la ghid.Secţiunea a II-a - Angajarea consultantilor1. Serviciile de consultanţă vor fi angajate pe bază de contracte, adjudecate acelor consultanti ale caror calificari, experienta, termeni şi condiţii de angajare vor fi considerate satisfăcătoare pentru Administrator. Acesti consultanti vor fi selectati în conformitate cu principii şi proceduri satisfăcătoare pentru Administrator pe baza Ghidului pentru angajarea consultantilor de către imprumutatii Băncii Mondiale şi de către Banca Mondiala ca Agentie de execuţie, publicat de către Administrator în august 1981 (ghidul pentru consultanti). Beneficiarul va angaja consultanti pentru lucrari complexe şi pe termen limitat, folosind forma de contract standard pentru servicii de consultanţă, emisa de Administrator, cu acele modificari care au fost agreate de către Administrator. În cazul în care nu au fost emise documente de contractare standard relevante de către Administrator, Beneficiarul va utiliza alte forme standard agreate împreună cu Administratorul.2. Fără a se încalcă prevederile paragrafului 1 al acestei secţiuni, prevederile ghidului pentru consultanti, vizind examinarea sau aprobarea anticipata de către Administrator a bugetelor, a listelor-scurte, a procedurilor de selecţie, invitatiilor la licitaţie, ofertelor, rapoartelor de evaluare şi a contractelor, nu se vor aplica contractelor intr-o sumă estimată, fiecare, mai mica de 100.000 U.S. $ echivalent. Totusi aceasta excepţie de la examinarea anticipata a Administratorului nu se va aplica termenilor de referinţa aferenti unor astfel de contracte şi nici angajarii de consultanti individuali, selectării dintr-o singura sursa a firmelor, lucrărilor de natura critica determinata în mod rezonabil de către Administrator sau amendamentelor la contracte care maresc valoarea contractului la 100.000 U.S. $ echivalent sau mai mult.  +  Anexa 4 PROGRAMUL DE IMPLEMENTARE1. Beneficiarul va duce la indeplinire proiectul cu ajutorul A.R.B.D.D. şi I.D.D. în cadrul coordonarii şi orientarii strategice a M.A.P.P.M., în conformitate cu înţelegerile convenite cu Administratorul, inclusiv cele la care se face referire în aceasta anexa.2. Beneficiarul: a) va angaja consultanti, ale caror calificari şi termeni de referinţa vor fi satisfacatori pentru Administrator, în scopul de a sprijini realizarea proiectului; b) va continua recrutarea suplimentara a cel puţin 20 agenti ecologi pe an pentru A.R.B.D.D. şi va angaja, până la 31 martie 1995, un specialist în pregătirea personalului, un specialist în evaluarea resurselor naturale şi un specialist în constientizarea publicului ca membri ai personalului A.R.B.D.D.; c) va menţine o unitate de implementare compusa din reprezentanti ai M.A.P.P.M., A.R.B.D.D. şi I.D.D. pe baza unor termeni de referinţa satisfacatori pentru Administrator, care să răspundă de executarea proiectului; d) va menţine un comitet de cercetare, cu un numar de membri, personal şi termeni de referinţa satisfacator pentru Administrator, care să examineze şi sa aprobe, în conformitate cu orientarile convenite cu Administratorul, propuneri de cercetare pentru a fi finantate conform părţii D pct. (2) a acestui proiect; şi e) va menţine un comitet consultativ, compus din experti ai A.R.B.D.D. şi I.D.D., un expert al M.A.P.P.M., specialisti în administrarea zonelor protejate din cadrul M.A.P.P.M., specialisti calificati în administrarea zonelor protejate şi un expert în administrarea zonelor umede, asigurat cu personal şi termeni de referinţa acceptabili pentru Administrator, care să se intilneasca şi sa analizeze cel puţin la fiecare 6 luni stadiul realizării proiectului şi sa recomande măsuri de consolidare şi continuare a progresului realizat.3. Beneficiarul va realiza programul de pregatire a personalului în baza proiectului, în concordanta cu termeni de referinţa şi grafice satisfăcătoare pentru Administrator.  +  Anexa 5 CONTUL SPECIAL1. Pentru scopurile acestei anexe: a) termenul categorii eligibile înseamnă categoriile (1)-(5) cuprinse în tabelul de la paragraful 1 din anexa nr. 1 la prezentul acord; b) termenul cheltuieli eligibile înseamnă cheltuieli în legătură cu costul rezonabil al bunurilor şi serviciilor necesare pentru proiect şi care urmeaza să fie finantate din capitalul imprumutului nerambursabil GET alocat periodic pentru categoriile eligibile în conformitate cu prevederile anexei nr. 1 la prezentul acord;şi c) termenul alocaţie autorizata semnifica o sumă echivalenta cu 200.000 U.S. $ ce urmeaza a fi trasa din contul imprumutului nerambursabil GET şi depusa în contul special conform paragrafului 3 a) al prezentei anexe.2. Plăţile din contul special vor fi efectuate exclusiv pentru cheltuieli eligibile în conformitate cu prevederile acestei anexe.3. După primirea de către Administrator a unor dovezi satisfăcătoare cu privire la deschiderea contului special în mod corespunzător, tragerile din alocatia autorizata şi tragerile ulterioare pentru realimentarea contului special vor fi efectuate după cum urmeaza: a) Pentru tragerile din alocatia autorizata, Beneficiarul va remite Administratorului o cerere sau cereri pentru un depozit sau depozite care să nu depăşească suma cumulata a alocatiei autorizate. Pe baza unei astfel de cereri, Administratorul, în numele Beneficiarului, va trage din contul de împrumut nerambursabil GET şi va depune în contul special o astfel de suma sau sume după cum a solicitat Beneficiarul. b) (i) Pentru realimentarea contului special, Beneficiarul va remite Administratorului cereri pentru depuneri în contul special la acele intervale pe care le va specifică Administratorul.îi) Înainte de sau la momentul fiecarei astfel de cereri, Beneficiarul va furniza Administratorului documente şi alte asemenea evidente necesare, conform paragrafului 4 din prezenta anexa, pentru plata sau plăţile în legătură cu care este solicitata realimentarea. Pe baza fiecarei asemenea cereri, Administratorul, în numele Beneficiarului, va trage din contul imprumutului nerambursabil GET şi va depune în contul special o astfel de suma care a fost ceruta de Beneficiar şi a fost certificata prin documentele sus-menţionate sau alte asemenea evidente, pentru a fi plătită din contul special pentru cheltuielile eligibile. Toate aceste depuneri vor fi trase de către Administrator din contul imprumutului nerambursabil GET pentru categoriile eligibile respective şi în sumele echivalente aferente, astfel certificate prin documentele sus-menţionate sau alte asemenea evidente.4. Pentru fiecare plata facuta de Beneficiar din contul special, Beneficiarul, în momentul în care Administratorul o va solicita în mod rezonabil, va furniza Administratorului documente şi alte asemenea evidente care să demonstreze ca o astfel de plată a fost facuta exclusiv pentru cheltuieli eligibile.5. Fără ca aceasta sa constituie o încălcare a prevederilor paragrafului 3 al prezentei anexe, Administratorului nu i se va putea cere sa faca depuneri suplimentare în contul special: a) dacă, în orice moment, Administratorul va constata ca toate tragerile viitoare vor fi facute de către Beneficiar direct din contul imprumutului nerambursabil GET în conformitate cu prevederile art. V din Condiţiile generale şi ale paragrafului a) al secţiunii 2.02. din prezentul acord; sau b) o dată ce întreaga suma netrasa din împrumutul nerambursabil GET alocata categoriilor eligibile, mai puţin suma oricărui angajament special restant incheiat de către Administrator conform secţiunii 5.02. din Condiţiile generale, în legătură cu proiectul, va egala echivalentul a de doua ori suma alocatiei autorizate.După aceea, tragerea din contul imprumutului nerambursabil GET a sumei rămase netrase din împrumutul nerambursabil GET alocata categoriilor eligibile va urma procedurile specificate de Administrator în notificarea către Beneficiar.Astfel de trageri ulterioare vor fi facute numai după şi în măsura în care Administratorul va fi convins de faptul ca toate aceste sume rămase ca depozit în contul special la data unei astfel de notificari vor fi utilizate în efectuarea de plati pentru cheltuieli eligibile.6. a) Dacă Administratorul va considera, în orice moment, ca orice plata din contul special: (i) a fost efectuata pentru o cheltuiala sau intr-o sumă neeligibila conform paragrafului 2 din prezenta anexa; sau (îi) nu a fost justificata prin evidentele furnizate Administratorului, Beneficiarul, imediat după notificarea Administratorului: (A) va remite Administratorului evidente suplimentare, după cum poate solicita Administratorul; sau (B) va depune în contul special (sau, dacă Administratorul o va cere, va rambursa către Administrator) o sumă egala cu suma unei astfel de plati sau părţi din aceasta neeligibile sau nejustificate. Excepţind cazul în care Administratorul convine altfel, nici o depunere ulterioară a Administratorului în contul special nu va fi efectuata până când Beneficiarul nu a furnizat astfel de evidente sau a efectuat o astfel de depunere sau rambursare, după cum va fi cazul. b) Dacă Administratorul va fi constatat în orice moment ca o sumă restanta în contul special nu va fi necesară pentru a acoperi plati ulterioare pentru cheltuieli eligibile, Beneficiarul va rambursa, în mod prompt, în urma notificarii de către Administrator, acestuia din urma, o astfel de suma restanta. c) Beneficiarul, în urma notificarii din partea Administratorului, poate rambursa Administratorului în contul special toate fondurile din depozit sau orice parte a acestora. d) Rambursarile către Administrator efectuate în conformitate cu paragraful 6 a), b) şi c) al prezentei anexe vor fi creditate în contul imprumutului nerambursabil GET pentru tragere ulterioară sau pentru anulare, în concordanta cu prevederile relevante ale prezentului acord, inclusiv ale Condiţiilor generale.-------