REGULAMENT din 2 noiembrie 1993 (*republicat*)privind procedurile de organizare a licitațiilor, prezentarea ofertelor și adjudecarea investițiilor
EMITENT
  • GUVERNUL
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 244 din 25 octombrie 1995



    Notă
    Aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 592 din 2 noiembrie 1993 (*republicată*), publicată în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 244 din 25 octombrie 1995.
     +  Capitolul 1 Dispozitii generale  +  Articolul 1.1.Scopul regulamentului este de a crea cadrul organizatoric și de a asigura metodologia unitara de desfășurare a licitațiilor și de adjudecare a investitiilor.  +  Articolul 1.2.Regulamentul se referă la urmatoarele investitii:– executarea obiectivelor noi de investitii, inclusiv instalatiile aferente, de toate categoriile;– modernizari, transformari, extinderi, consolidari și alte interventii determinate de acțiuni accidentale la constructii și instalații;– livrari și montaje de utilaje și echipamente tehnologice în cadrul investitiilor noi, al modernizarilor, al transformarilor și al extinderilor;– lucrari de foraj, cartarea terenului, fotogrammetrie, cercetari seismologice și alte activități similare, cu condiția să fie de interes public.  +  Articolul 1.3.Prin sistemul de licitare-ofertare-adjudecare se creeaza contractantilor condiții egale de contractare a investitiilor și se asigura persoanei juridice achizitoare posibilitatea de a alege contractantul cel mai competitiv.  +  Articolul 1.4.Termenii utilizati în prezentul regulament sunt explicati în cap. 16.  +  Capitolul 2 Organizarea procedurilor de licitatii  +  Articolul 2.1.Pentru investițiile finantate integral sau parțial din bugetul de stat, din bugetele locale, din fondurile speciale constituite prin lege în afara acestor bugete, din credite externe garantate sau contractate direct de stat, precum și din surse proprii și credite bancare acordate regiilor autonome, functiile de indrumare metodologica unitara, verificarea organizarii, desfășurării și adjudecarii licitației, constatarea contraventiilor, aplicarea sanctiunilor și avizarea deciziilor persoanei juridice achizitoare, de solutionare a contestatiilor, revin Ministerului Finanțelor și Ministerului Lucrărilor Publice și Amenajarii Teritoriului.  +  Articolul 2.2.În activitatea de licitație a investitiilor, Ministerul Finanțelor și Ministerul Lucrărilor Publice și Amenajarii Teritoriului au urmatoarele atribuții:a) elaboreaza norme, prescriptii și reglementari pentru conținutul proiectelor și al documentelor licitațiilor, conținutul ofertelor, organizarea, desfășurarea și adjudecarea licitațiilor, contractarea investitiilor;b) indeplinesc functia de indrumare metodologica unitara pentru toate licitatiile organizate de persoanele juridice achizitoare;c) controlează respectarea regulilor de organizare, desfășurare și adjudecare a licitațiilor;d) constata contraventiile prevăzute la art. 18 și aplica sanctiunile stabilite la art. 19 din Ordonanța Guvernului nr. 12/1993, aprobata și modificata prin Legea nr. 83/1994, persoanei juridice achizitoare, organizatorilor sau persoanelor care s-au facut vinovate de abaterile respective;e) avizeaza deciziile luate de persoanele juridice achizitoare ca răspuns la contestațiile contractantilor;f) țin "lista speciala" cu contractantii care au comis, ei sau prepusii lor, vreo infractiune ori contraventie la prevederile legale privind licitatiile și care au interdictie de a intra într-un contract de execuție de investitii pe o perioadă de 5 ani de la data raminerii definitive a hotărârii de condamnare sau a actului de sanctionare contraventionala și emit decizii privind includerea pe lista speciala de interdictie a ofertanților, ca urmare a sesizarii persoanelor juridice achizitoare sau organelor de control care au din oficiu obligația sesizarii;g) la solicitarea persoanelor juridice achizitoare, în baza notei justificative inaintate de acestea, emit avizul comun privind încredințarea directa a investitiilor;h) desemneaza și participa prin specialistii săi, ca reprezentanti ai Ministerului Finanțelor și Ministerului Lucrărilor Publice și Amenajarii Teritoriului, în comisiile de licitație;i) avizeaza eventualele modificari ale documentelor licitației efectuate de persoana juridica achizitoare, după vinzarea lor contractantilor;j) țin evidenta activității de licitație pentru investitii, informații la zi privind listele de investitii pe titluri, persoane juridice achizitoare și finantatori, stadiul derularii licitațiilor, adjudecarea și date sintetice privind ofertele câștigătoare;k) îndrumă activitatea de informare privind pregătirea și organizarea licitațiilor, obiectul acestora, organizatorii, termenele, precum și alte informații referitoare la licitatii.  +  Articolul 2.3.Pentru desfășurarea corespunzătoare a activității de licitație, persoana juridica achizitoare numeste prin decizie, pentru fiecare investiție în parte, o comisie de licitație.  +  Articolul 2.4.Comisia de licitație raspunde de activitatea de deschidere, examinare, clarificare, evaluare și adjudecare a ofertelor pentru licitația publică pentru care a fost infiintata, de respectarea procedurii desfășurării acesteia, în conformitate cu prevederile prezentului regulament și în conformitate cu precizarile și reglementarile transmise de Ministerul Finanțelor și Ministerul Lucrărilor Publice și Amenajarii Teritoriului.  +  Articolul 2.5.Comisia de licitație este compusa din minimum 5 membri și va cuprinde:– președintele comisiei, care este, de regula, un specialist al persoanei juridice achizitoare;– reprezentantul Ministerului Finanțelor;– reprezentantul Ministerului Lucrărilor Publice și Amenajarii Teritoriului;– reprezentantul ministerului de resort sau, după caz, al autorității publice locale, pentru licitatiile organizate de regiile autonome, în conformitate cu pct. 7 din Ordonanța Guvernului nr. 19/1995;– alti reprezentanti, ca membri în comisia de licitație, care vor fi specialisti cu experienta profesionala în domeniul achizitiei publice respective și cu probitate morala.  +  Articolul 2.6.Onorariile participantilor în comisia de licitație, care nu sunt angajați permanenti ai persoanei juridice achizitoare, se suporta de către persoana juridica achizitoare și cuantumul acestora se va stabili de către Ministerul Lucrărilor Publice și Amenajarii Teritoriului, Ministerul Finanțelor și Ministerul Muncii și Protectiei Sociale.  +  Articolul 2.7.Organizatorul licitației poate fi insasi persoana juridica achizitoare sau un agent economic de specialitate, angajat de persoana juridica achizitoare.Organizatorul licitației raspunde de pregătirea și desfășurarea licitației, în limitele contractului incheiat cu persoana juridica achizitoare.  +  Articolul 2.8.Organizarea unei licitatii de investitii se poate face numai după parcurgerea tuturor etapelor prevăzute de lege pentru promovarea investitiilor și după obtinerea tuturor avizelor, acordurilor și autorizatiei de construire anterior deschiderii licitației investitiei.  +  Articolul 2.9.Persoana juridica achizitoare își va desfășura activitatea numai pe baza procedurii de licitație, cu excepția cazurilor prevăzute în Ordonanța Guvernului nr. 12/1993, aprobata și modificata prin Legea nr. 83/1994.Este interzisa impartirea contractului de execuție în mai multe contracte de valoare mai mica, în scopul de a evita organizarea unei proceduri de licitație.În cazul în care unele obiecte din componenta obiectivului de investiție pot functiona independent, persoana juridica achizitoare poate proceda la organizarea licitației pentru obiectele respective, cu avizul prealabil al Ministerului Finanțelor și Ministerului Lucrărilor Publice și Amenajarii Teritoriului.  +  Articolul 2.10.Anterior lansarii documentelor de licitație, persoana juridica achizitoare are obligația sa transmita un exemplar din acestea, gratuit, reprezentantilor Ministerului Finanțelor și Ministerului Lucrărilor Publice și Amenajarii Teritoriului pentru a fi studiate.  +  Capitolul 3 Formele de licitație  +  Articolul 3.1.Organizatorii licitațiilor, în functie de valoarea și complexitatea investitiilor, pot folosi una dintre urmatoarele forme de licitație:– licitație publică deschisa fără preselectie;– licitație publică deschisa cu preselectie;– licitație publică restrinsa.Se va utiliza, cu prioritate, licitația publică deschisa cu preselectie.  +  Articolul 3.2.Licitația publică deschisa fără preselectie se organizeaza intr-o singura etapa, pentru investițiile de mica complexitate, la care poate participa un numar nelimitat de contractanti și care indeplinesc condițiile de calificare conform art. 3 din Ordonanța Guvernului nr. 12/1993, aprobata și modificata prin Legea nr. 83/1994.Numărul de participanti la licitația publică deschisa fără preselectie, care indeplinesc condițiile de mai sus, trebuie să fie de minimum 2 (doi).  +  Articolul 3.3.Licitația publică deschisa cu preselectie este licitația organizata în doua etape distincte: în prima etapa participa toți contractantii interesati, care raspund anuntului publicitar, iar în a doua etapa participa numai contractantii selectionati de către persoana juridica achizitoare pe baza analizei efectuate de către comisia de licitație.Aceasta forma se aplică pentru investițiile complexe, la care persoana juridica achizitoare doreste sa selectioneze în prealabil contractantii potentiali competitivi, în care caz scopul primei etape este intocmirea listei contractantilor selectionati.În vederea preselectiei, organizatorul licitației transmite prin posta sau prin ridicare directa de la sediul organizatorului informații tehnice și economice privind viitoarea licitație, precum și instrucțiunile de prezentare a documentelor de preselectie.Documentele de preselectie constau în informații privind calificarea contractantilor conform cap. 8.După primirea documentelor de preselectie de la contractanti, în prima etapa, comisia de licitație le studiaza, compara performantele acestora și întocmește lista contractantilor selectionati.Persoana juridica achizitoare are obligația de a comunică, în scris, tuturor contractantilor participanti rezultatul preselectiei.Numărul minim de contractanti selectionati trebuie să fie 3 (trei).Persoana juridica achizitoare va face cunoscut fiecarui contractant care a inaintat o cerere de preselectie, indiferent dacă respectivul contractant a fost selectionat sau nu, numele contractantilor care au fost selectionati.Persoana juridica achizitoare va comunică, la cerere, contractantilor care nu au fost selectionati motivele respingerii, dar nu este obligata să ofere dovezi sau justificari privind faptele concrete care au fundamentat respingerea.Persoana juridica achizitoare poate cere unui contractant selectionat să-și reconfirme calificarea în concordanta cu aceleasi criterii utilizate pentru preselectia respectivului contractant.Persoana juridica achizitoare va descalifica orice contractant selectionat care nu reuseste să-și reconfirme calificarea și poate descalifica în orice moment un contractant dacă descopera ca informatia furnizata pentru preselectie sau reconfirmare a fost falsa sau inexacta.Persoana juridica achizitoare va face cunoscut în mod prompt fiecarui contractant caruia i s-a cerut să-și reconfirme calificarea dacă acesta a reusit sau nu să-și reconfirme calificarea.  +  Articolul 3.4.Licitația publică restrinsa se aplică atunci când:– investitia, datorita specificului acesteia, poate fi executata, de regula, de un numar restrins de contractanti specializati;– a existat o licitație publică deschisa anterioara, nefinalizata prin incheierea unui contract;– apar motive de pastrare a caracterului secret al investitiei.Numărul minim de participanti la licitația publică restrinsa trebuie să fie 3 (trei).Anuntarea licitației se face prin invitatii adresate direct contractantilor care raspund condițiilor prevăzute la alineatele de mai sus.  +  Capitolul 4 Achizitia dintr-o singura sursa (încredințare directa)  +  Articolul 4.1.Achizitia dintr-o singura sursa (încredințare directa) a realizării investitiilor se practica cu titlu de excepție pe baza unei singure cereri de oferta adresata unui singur contractant care indeplineste condițiile de contractare.  +  Articolul 4.2.Este admisa achizitia dintr-o singura sursa (încredințare directa) în urmatoarele circumstanțe:– investițiile pot fi realizate doar de un singur contractant, care are drepturi exclusive în privinta investitiilor respective, cum ar fi lucrarile artistice speciale și lucrarile sub protectia drepturilor de autor;– din cauze de forta majoră (calamitati naturale, conflagratii etc.) care fac imposibila aplicarea procedurii de licitație publică;– persoana juridica achizitoare care a achizitionat bunuri, echipamente sau tehnologie de la un anumit contractant hotaraste ca o serie de elemente aditionale trebuie procurate de la acelasi contractant din motive de standardizare sau pentru ca se doreste compatibilitatea cu echipamente sau tehnologia deja existente, luând în considerare eficienta achizitiei initiale în ceea ce priveste satisfacerea nevoilor persoanei juridice achizitoare, dimensiunea restrinsa a respectivei achizitii în raport cu achizitia initiala, prețul rezonabil și inexistenta unei alternative privind achizitionarea echipamentelor în cauza, precum și investițiile care nu pot fi realizate decit de contractantul initial al lucrării;– în cazul în care la doua licitatii publice deschise, consecutive, nu s-a prezentat decit un singur contractant cu o ofertă corespunzătoare;– în cazul în care execuția investitiilor de stricta specialitate intră în profilul de activitate al regiilor autonome și care indeplinesc condițiile de calificare din Ordonanța Guvernului nr. 12/1993, aprobata și modificata prin Legea nr. 83/1994;– în cazul în care persoana juridica achizitoare realizează investitii cu forte proprii;– achizitii dintr-o singura sursa (incredintari directe), stabilite la nivel național, ca urmare a unor relatii internationale și acorduri între guverne.  +  Articolul 4.3.Persoana juridica achizitoare care utilizeaza aceasta metoda va include în dosarul achizitiei o nota justificativa aprobata de conducatorul acesteia privind motivele și circumstantele pe care s-a bazat pentru a alege respectiva metoda de achizitie, împreună cu avizul comun al Ministerului Finanțelor și Ministerului Lucrărilor Publice și Amenajarii Teritoriului.  +  Capitolul 5 Publicitatea  +  Articolul 5.1.Organizatorul licitației, în functie de importanța investitiei și de interesele persoanei juridice achizitoare, face anunturi publicitare pentru licitatiile investitiilor în presa interna și, după caz, în presa internationala.Anunturile publicitare se fac cu minimum 30 de zile înainte de data limita stabilita pentru depunerea ofertei.Publicarea anuntului licitației se va face în mod obligatoriu în cotidianul guvernamental "Vocea României" și suplimentar, după caz, la dorința persoanei juridice achizitoare, într-un cotidian local.În situația în care se urmareste și atragerea contractantilor straini, licitația va fi cu participare internationala, caz în care publicarea anuntului de licitație se face și în cel puțin un cotidian de larga circulatie internationala și, după caz, intr-o publicatie internationala de specialitate.În cazul finantarii investitiilor de către organisme internationale bancare sau alti finantatori externi, precum și în cazul cofinantarii, publicarea anuntului de licitație se va face și în conformitate cu instrucțiunile finanțatorului.Conținutul minim al anuntului licitației este:– numele persoanei juridice achizitoare și al organizatorului licitației (dacă este cazul) și sediile acestora;– locul de unde se pot obtine documentele licitației și alte informații;– obiectul licitației și descrierea sintetica a investitiei;– data și ora limita a depunerii ofertelor, adresa de depunere a acestora, precum și data, ora și locul deschiderii licitației publice.După caz, anunțul licitației poate fi completat cu:– forma și cuantumul garantiilor solicitate;– prețul și modul de obtinere a documentelor licitației.  +  Articolul 5.2.În cazul unei investitii complexe unde apare necesitatea unei informari suplimentare sau a vizitarii prealabile a amplasamentului cu scopul de a obtine un nivel competitiv ridicat, aceasta se realizează prin preaviz de licitație în presa și cu respectarea prevederilor art. 5.1.Preavizul de licitație poate să conțină:– denumirea și sediul persoanei juridice achizitoare și ale organizatorului licitației publice;– descrierea succinta a obiectului licitației publice;– localizarea amplasamentului și modul în care acesta poate fi vizitat;– data anuntului publicitar.Informarea prealabila, prin actiunile care decurg din aceasta, nu da nastere la nici o obligație între părți, contractantii fiind inregistrati pe lista contractantilor posibili numai după înscrierea pentru participare, în conformitate cu anunțul publicitar al licitației.  +  Articolul 5.3.Publicitatea anuntului pentru forma de licitație publică deschisa cu preselectie se face în mod similar anuntului descris la art. 5.1., cu precizarea suplimentara ca se organizeaza preselectia contractantilor.  +  Articolul 5.4.Invitatiile de participare la licitația publică se fac de către persoana juridica achizitoare sau organizatorul licitației pentru:– etapa a doua a licitației publice deschise cu preselectie;– forma de licitație publică restrinsa.Invitatiile de participare la licitația publică se transmit numai contractantilor selectionati.Contractantii care primesc invitația de participare la licitație, dacă doresc sa participe, transmit în scris organizatorului cererea de includere pe lista contractantilor potentiali.Contractantii care nu primesc invitatii nu pot participa la licitație.  +  Capitolul 6 Documentele licitației  +  Articolul 6.1.În vederea organizarii licitației pentru realizarea unei investitii, persoana juridica achizitoare are obligația sa elaboreze documentele licitației, care se pun la dispoziția contractantilor pentru intocmirea ofertelor.Documentele licitației se pun la dispoziție numai contractantilor care au transmis organizatorului cererea de includere pe lista contractantilor potentiali, în cazul licitației publice deschise, sau numai contractantilor selectionati care au primit invitatii de participare.  +  Articolul 6.2.Documentele licitației pot fi elaborate și de către organizator sau alt agent economic de specialitate (consultant, proiectant etc.), angajat de persoana juridica achizitoare în acest scop.  +  Articolul 6.3.Documentele licitației sunt:– anunțul publicitar și/sau invitația de participare la licitație;– instrucțiunile pentru contractanti (conform cap. 7);– formularele de oferta;– formularul de contract;– condițiile generale de contractare;– condițiile suplimentare de contractare și condițiile speciale de contractare;– proiectul tehnic cu piese scrise și desenate selectionate în scopul licitației;– caietul/caietele de sarcini (specificatii tehnice cu caracter general și special, probe, încercări și standarde ce trebuie respectate);– listele cu cantitati de lucrari;– listele cu cantitati de utilaje și echipamente;– graficul general de realizare a investitiei, livrari, receptii;– alte condiții sau precizări de elaborare și de prezentare a ofertelor, pe care persoana juridica achizitoare sau organizatorul licitației le considera necesare (date cu privire la starea terenului, a drumurilor, a situației hidrologice, a retelelor sub și supraterane, alte particularitati ale amplasamentului etc.).  +  Articolul 6.4.Documentele licitației se pun la dispoziția contractantilor, contra cost, de către organizatorul licitației.Prețul de vinzare al documentelor licitației nu poate depăși costul multiplicarii acestora.  +  Articolul 6.5.Modificarea continutului documentelor licitației, după vinzarea lor, poate fi facuta numai de către persoana juridica achizitoare în situații deosebite și cu avizul Ministerului Finanțelor și Ministerului Lucrărilor Publice și Amenajarii Teritoriului.  +  Articolul 6.6.Notificarea modificarii documentelor licitației se face de către organizatorul licitației înainte de termenul de depunere a ofertelor și obligatoriu tuturor contractantilor care au cumparat documentele licitației.  +  Articolul 6.7.În cazul în care, ca urmare a modificarii documentelor licitației, este necesar să se prelungească termenul de depunere a ofertelor, noul termen se va comunică de către organizatorul licitației tuturor contractantilor, o dată cu notificarea modificarii, pe baza aprobării prealabile a persoanei juridice achizitoare.  +  Capitolul 7 Instrucțiuni pentru contractanti  +  Articolul 7.1.Instrucțiunile pentru contractanti fac parte din documentele licitației și cuprind date și informații asupra organizarii și desfășurării licitației, precum și precizări asupra modului de intocmire și prezentare a ofertei.  +  Articolul 7.2.Aceste instrucțiuni au caracter obligatoriu, iar nerespectarea lor de către contractanti atrage după sine descalificarea automata a ofertei.  +  Articolul 7.3.Instrucțiunile pentru contractanti cuprind:– lista (borderoul) documentelor licitației;– informații generale (se vor inscrie informații generale privind obiectul contractului, scopul investitiei), precum și informații importante privind lucrarile și elementele particulare ale amplasamentului și anume:– denumirea investitiei;– persoana juridica achizitoare (denumirea, sediul);– proiectantul (denumirea, sediul sau domiciliul);– consultantul (denumirea, sediul sau domiciliul);– organizatorul licitației (denumirea, sediul);– localitatea;– topografia;– climatul și fenomenele naturale specifice zonei;– geologia, descrierea solurilor, nivelul freatic;– imprejurimile, vecinii;– perioada de execuție;– accesul la amplasament, drumuri, cai ferate, aeroport, ape etc.;– telecomunicatii;– asistența sociala și servicii medicale;– organizarea de santier;– limba folosita în corespondenta și relatiile dintre părți;– alte informații speciale;– descrierea investitiei (se va face o descriere sintetica generală a lucrărilor care privesc obiectul contractului, informațiile trebuind sa corespunda cu desenele și piesele scrise ale proiectului tehnic);– informații financiare care vor cuprinde sursele de finanțare.Dacă se cere contractantilor sa participe cu credit și sub ce forma la constituirea surselor de finanțare, se va preciza valoarea creditelor de participare sau procente din valoarea totala a ofertei etc. În acest caz se vor face precizarile necesare privind perioadele de rambursare a creditelor, nivelul dobinzii, moneda, spezele bancare etc.;– cerințe impuse de persoana juridica achizitoare privind forma de contract și formele de organizare a contractantilor participanti la licitație și la execuția lucrărilor;– criteriile de calificare și eligibilitate pentru contractanti (conform cap. 8);– precizări privind prezentarea autorizațiilor de functionare, înregistrări, taxe, asigurări etc.;– specificatii referitoare la modul de prezentare a ofertei tehnice, ofertei valorice și de transmitere și depunere a acestora;– precizări referitoare la valabilitatea preturilor și tarifelor pentru resursele ce se vor utiliza la analizele de pret cuprinse în listele cu cantitati de lucrari;– precizări referitoare la modul de prezentare a valorii ofertei (total și/sau parțial), exprimata în lei și/sau în valută indicată de persoana juridica achizitoare;– instrucțiuni privind forma de prezentare a garantiei pentru oferta depusa (de participare) și a garantiei de buna execuție, precum și valorile și durata de valabilitate a acestora;– precizări privind modul de completare și de semnare a contractului și eventualele negocieri ale clauzelor contractuale;– termene pentru receptii partiale, pe faze și perioade;– precizări privind prezentarea ofertei pe secțiuni, pe capitole sau categorii de lucrari.În cazul licitației cu participare internationala, atunci când unele dintre documentele licitației sunt redactate în mai multe limbi, se va preciza în mod explicit ca limba română va avea prioritate;– data și ora limita a depunerii ofertelor;– adresa de depunere a ofertelor și modul de înregistrare a depunerii;– condiții privind retragerea ofertei, despăgubiri;– semnaturile și parafele necesare pe documentele ofertei;– precizări privind procedura de deschidere a ofertelor, ziua, ora, locul și condițiile de reprezentare;– informații privind examinarea, selectarea, compararea și adjudecarea ofertelor, criteriile de selecție, tehnica de calcul și punctajul sau coeficientii ce vor fi folositi la evaluarea și departajarea ofertelor;– menționarea dreptului organizatorului licitației de a accepta sau de a respinge orice oferta sau toate ofertele și în situațiile în care condițiile tehnice și/sau economice prezentate de contractanti sunt inacceptabile pentru persoana juridica achizitoare;– menținerea dreptului persoanei juridice achizitoare de a modifica unele termene, livrari sau lucrari și în ce condiții;– precizarea modului de notificare a organizatorului licitației către contractant privind adjudecarea acesteia;– alte informații și precizări pe care persoana juridica achizitoare și/sau organizatorul licitației le considera necesare.  +  Capitolul 8 Condiții de calificare a contractantilor  +  Articolul 8.1.Contractantul este admis sa participe la licitație în condițiile în care este declarat calificat de către persoana juridica achizitoare.  +  Articolul 8.2.Criteriile de stabilire a calificarii contractantilor sunt:a) calitatea de agent economic autorizat și înregistrat în domeniul investitiei supuse licitației (certificat emis de Camera de Comert și Industrie - Oficiul Registrului comerțului);b) informațiile generale despre contractant (sediul ofertantului și al filialelor acestuia, capitalul social, principalele lucrari sau afaceri pe domenii de activitate etc.);c) performantele anterioare în domeniu;d) lipsa sanctiunilor penale sau contraventiilor pentru savirsirea urmatoarelor fapte: gestiune frauduloasa, abuz de incredere, fals, inselaciune, delapidare, marturie mincinoasa, dare sau luare de mita sau alte abateri prevăzute în Legea nr. 11/1991 privind combaterea concurentei neloiale;e) asigurarea cu personal de specialitate care poate fi disponibilizat pentru realizarea investitiei;f) dotarea tehnica cu utilaje și echipamente care pot fi disponibilizate pentru realizarea investitiei și care sunt în stare de functionare;g) situația financiară pe baza datelor din ultimul bilant și valoarea lucrărilor rămase de executat la investițiile în derulare la care este executant;h) sa nu fie insolvabili, blocati financiar, în stare de faliment, sau afacerile lor sa nu fie administrate de un judecator sindic, activitățile lor sa nu fie suspendate, iar ei sa nu faca obiectul unei anchete legale pentru una dintre faptele menționate mai sus;i) indeplinirea obligațiilor de plată a impozitelor și a contributiei pentru asigurări sociale;j) sa nu se afle în situația prevăzută la art. 2.2 lit. e) din prezentul regulament;k) informațiile privind asocierea cu alti agenti economici;l) capacitatea și resursele de executare a investitiei respective;m) certificatele de buna execuție;n) scrisorile de recomandare;o) naționalitatea contractantului;p) agentul economic care a elaborat proiectul tehnic nu poate fi declarat eligibil ca contractant pentru realizarea investitiei respective.  +  Articolul 8.3.În vederea participării la licitație, este de datoria contractantilor să se informeze dacă sunt eligibili sau nu.  +  Articolul 8.4.Organizatorul licitației, la solicitarea oricărui contractant, este obligat sa răspundă asupra aprecierii dacă acesta este calificat sau nu.  +  Articolul 8.5.Contractant eligibil nu înseamnă și contractant selectionat.  +  Capitolul 9 Oferta  +  Articolul 9.1.Oferta reprezinta angajamentul ferm al contractantului în conformitate cu documentele licitației, este secreta și se depune, în vederea participării la licitație, la organizatorul acesteia.Oferta se întocmește de contractant sau de către alta societate comerciala de specialitate (de consultanță, proiectare etc.) angajata de contractant în acest scop, cu condiția pastrarii caracterului secret al acesteia.  +  Articolul 9.2.Modul de structurare a documentatiei și modul de prezentare a ofertei vor respecta intocmai prevederile din documentele licitației (cap. 6).  +  Articolul 9.3.Oferta trebuie să fie ferma, să aibă caracter definitiv și obligatoriu asupra continutului documentatiei pe care o alcatuieste pe toata perioada de valabilitate precizata.  +  Articolul 9.4.Oferta este supusă clauzelor juridice și financiare inscrise în documentele care o alcătuiesc.  +  Articolul 9.5.Organizatorul licitației are dreptul de a descalifica orice contractant care nu indeplineste prin oferta prezentată una sau mai multe cerințe din documentele licitației, din instrucțiunile pentru contractant și din condițiile de calificare.  +  Articolul 9.6.Depunerea ofertei reprezinta manifestarea vointei contractantului de a realiza investitia în conformitate cu documentele licitației și de a semna contractul cu persoana juridica achizitoare.  +  Articolul 9.7.Adjudecarea unei oferte reprezinta manifestarea vointei persoanei juridice achizitoare de a incredinta investitia contractantului, a cărui oferta a fost declarata câștigătoare și de a semna contractul cu acesta.  +  Articolul 9.8.Revocarea ofertei de către contractant, după deschiderea acesteia și înainte de adjudecare, atrage după sine pierderea garantiei pentru oferta depusa (de participare).  +  Articolul 9.9.Revocarea de către contractantul cistigator a ofertei după adjudecare atrage pierderea garantiei pentru oferta depusa (de participare), precum și suportarea de către contractant a altor despăgubiri stabilite prin documentele licitației.  +  Articolul 9.10.Contractantii care sunt dovediti ca dețin informații despre valoarea altor oferte din licitație sau au stabilit cu alti contractanti înțelegeri pentru falsificarea rezultatului licitației, spre a obtine prețuri mai mari, vor fi exclusi automat de la licitație.  +  Articolul 9.11.Data și ora limita până la care pot fi depuse ofertele sunt denumite termenul de inchidere a depunerii ofertelor. Ofertele depuse după termenul de inchidere sunt automat excluse de la licitație și se restituie contractantilor nedesfacute.  +  Articolul 9.12.De regula, perioada de timp necesară elaborarii ofertelor (de la data punerii în vinzare a documentelor de licitație și până la data depunerii ofertelor), care se stabileste de către persoana juridica achizitoare, este de 30 de zile.În cazul lucrărilor de complexitate redusa (cu un numar mic de obiecte și categorii de lucrari), durata de elaborare a ofertelor se poate reduce până la minimum 15 zile.Pentru lucrari de mare complexitate, durata de elaborare a ofertelor se poate stabili până la maximum 60 de zile.  +  Articolul 9.13.Durata de valabilitate a ofertei se stabileste de către organizatorul licitației tinind seama ca aceasta se considera de la data deschiderii ofertelor și până la data semnarii de către ambele părți a contractului.  +  Articolul 9.14.La stabilirea duratei de valabilitate a ofertei, organizatorul licitației va avea în vedere o perioadă de timp necesară pentru: studierea și compararea ofertelor; luarea deciziei de adjudecare; comunicarea deciziei de adjudecare; solutionarea contestatiilor; finalizarea negocierilor și semnarea contractului.  +  Articolul 9.15.Oferta trebuie să conțină, în mod expres, durata de valabilitate a acesteia, în conformitate cu precizarile cuprinse în cap. 7.  +  Articolul 9.16.În situații excepționale, înainte de expirarea duratei initiale de valabilitate a ofertelor, persoana juridica achizitoare poate să ceara contractantilor o prelungire a acestei durate. Solicitarea și răspunsul se vor face în scris sau telegrafic.Contractantului care accepta solicitarea nu i se va cere și nici nu i se va permite să-și modifice oferta, ci sa extinda în mod corespunzător valabilitatea garantiei sale pentru oferta depusa (de participare). Prevederile referitoare la plata și pierderea garantiei pentru oferta depusa (de participare), vor fi valabile și pe durata de extindere a valabilității ofertei.În situația în care durata de prelungire a valabilității ofertei este mai mare de 30 de zile, persoana juridica achizitoare poate solicita contractantilor și modificarea valorii ofertelor.Contractantul poate să refuze prelungirea duratei de valabilitate a ofertei fără pierderea garantiei pentru oferta depusa (de participare).  +  Articolul 9.17.Valoarea totala și pe secțiuni a investitiei care face obiectul ofertei, denumita în continuare valoarea ofertei, se inscrie de către contractant în formularele de oferta.  +  Articolul 9.18.Valoarea ofertei se stabileste de către contractant, de regula prin aplicarea preturilor sale unitare, care vor fi inmultite cu cantitatile din listele cu cantitati de lucrari, de utilaje și echipament (primite de la organizatorul licitației prin documentele licitației) după care acesta va stabili valorile pe capitole de lucrari, secțiuni, cheltuieli generale și, în final, valoarea totala a ofertei, conform instructiunilor pentru contractanti.  +  Articolul 9.19.Articolele din listele cu cantitati de lucrari și din listele cu utilaje și echipamente, nespecificate de către organizatorii licitațiilor prin documentele licitației, se vor inscrie și se vor cota de către contractant separat, fără a fi incluse în valoarea ofertei.  +  Articolul 9.20.Oferta care prezinta articole din listele cu cantitati de lucrari și din listele cu utilaje și echipamente necotate de către contractant și dacă nu rezultă din clarificarile prezentate de acesta conform prevederilor art. 10.9 și 10.10 ca aceste valori sunt incluse în alte prețuri ale altor cantitati de lucrari cuprinse în listele de cantitati, aceasta va fi declarata necorespunzatoare.  +  Articolul 9.21.Valoarea ofertei se poate stabili de către contractant și prin alte metode, atunci când documentele licitației le precizeaza.  +  Articolul 9.22.În valoarea ofertei contractantul va include și contravaloarea taxelor, impozitelor, asigurarilor etc., în conformitate cu prevederile condițiilor contractuale.  +  Articolul 9.23.Preturile unitare și totale pe articole și capitole de lucrari ale ofertei pot fi:– fixe, în cazul în care condițiile contractuale prevad ca acestea sa ramina nemodificate pe întreaga durata a contractului;– modificabile (indexate), atunci când valorile cotate de contractant pot fi modificate pe durata contractului.În acest caz, persoana juridica achizitoare, prin documentele licitației (instrucțiunile pentru contractanti și condițiile speciale de contractare), va face precizări speciale privind redactarea valorii ofertei, precum și, în situațiile în care accepta indexarea preturilor, procedura de indexare.  +  Articolul 9.24.Valoarea totala și parțială a ofertei se va prezenta în lei, și după caz, în valută, conform instructiunilor pentru contractanti, și de regula:– în lei pentru lucrarile, utilajele și echipamentele care se procura din tara;– în valută indicată pentru lucrarile, utilajele și echipamentele procurate din alte tari.  +  Articolul 9.25.Cu privire la eventualele modificari ale preturilor și ale legislației în vigoare până la data depunerii ofertelor, în perioada de valabilitate a ofertei și în perioada de realizare a investitiei , în scopul de a nu se produce diverse interpretari de către contractanti la stabilirea valorii ofertei, se vor face precizări clare de către organizatorul licitației în instrucțiunile pentru contractanti și în condițiile speciale de contractare.  +  Articolul 9.26.Contractantului i se recomanda sa viziteze și sa examineze amplasamentul investitiei și imprejurimile acesteia și să obțină pentru el insusi, pe proprie raspundere, toate informațiile necesare pentru elaborarea ofertei și incheierea contractului. Costul acestei vizite va fi suportat de contractant.  +  Articolul 9.27.Persoana juridica achizitoare va permite contractantului și personalului acestuia sau agentilor săi sa patrunda în incinta și pe terenurile respective, în scopul efectuării acestei vizite, dar numai cu condiția expresa ca contractantul, personalul sau agentii săi sa suporte eventualele daune cauzate ca urmare a vizitei.  +  Articolul 9.28.Contractantii care doresc să ofere alternative tehnico-economice nesolicitate (față de cerințele din documentele licitației) trebuie mai intii sa intocmeasca oferta de baza pentru cerințele tehnice incluse în documentele licitației, după care să furnizeze suplimentar toate elementele necesare pentru o evaluare completa a ofertelor alternative, inclusiv calculele proiectului, specificatiile tehnice, listele cu cantitati de lucrari, de utilaje și echipamente și preturile lor partiale și totale, metodologia de execuție propusa și alte detalii relevante.Comisia de licitație va lua în considerare ofertele alternative, dacă acestea sunt acceptate din punctul de vedere al solutiilor și exigentelor de calitate de către persoana juridica achizitoare și proiectant.  +  Articolul 9.29.Oferta va cuprinde, de regula: scrisoarea de transmitere a ofertei; formularul de oferta; garantia pentru oferta depusa (de participare); liste cu cantitati de lucrari; liste cu cantitati de utilaje și echipamente; tabele cu informații suplimentare; informații și documente despre eligibilitatea și calificari; oferte alternative (dacă se prezinta); documente nominalizate de reprezentare și orice alte materiale care se cer a fi completate și transmise conform instructiunilor pentru contractanti.  +  Articolul 9.30.Ofertele se depun de contractant, în conformitate cu instrucțiunile pentru contractanti, în doua exemplare, un exemplar în original și o copie.Se pot prezenta și mai multe copii (dacă organizatorul licitației o cere prin instrucțiuni), în scopul folosirii lor de către finantator.  +  Articolul 9.31.Contractantul va introduce originalul și fiecare copie, separat, în cite un plic interior, acestea introducindu-se într-un plic exterior, notând corespunzător plicurile interioare cu "original" și "copie".  +  Articolul 9.32.Pe plicuri se va scrie, clar și citet, în conformitate cu prezentarile din instrucțiuni:a) Pe plicul exterior:– sediul organizatorului licitației;– titlul investitiei sau obiectul contractului și numărul acestuia, dacă exista;– cuvintele: a nu se deschide înainte de (ora și data);– nici o alta inscriptie nu se insereaza pe plicul exterior.b) Pe plicul interior:– se vor inscrie denumirea și sediul contractantului, pentru ca oferta să poată fi returnata nedeschisa, în cazul în care aceasta a fost trimisa prea tirziu sau nu a fost acceptata din orice alt motiv.  +  Articolul 9.33.Plicul exterior și plicul interior vor fi sigilate de către contractant. Dacă plicul exterior nu este sigilat și notat conform art. 9.32., organizatorul licitației nu va purta nici o raspundere pentru adresarea gresita. Organizatorul licitației va refuza primirea ofertelor în plicuri deteriorate sau desfacute, indiferent din vina cui s-au produs acestea.  +  Articolul 9.34.Contractantul va suporta toate cheltuielile aferente elaborarii și prezentarii ofertei sale. persoana juridica achizitoare nu va fi, în nici un caz, răspunzătoare pentru aceste costuri, indiferent de derularea sau rezultatul obținut la adjudecarea ofertei.  +  Capitolul 10 Deschiderea, examinarea și clarificarea ofertelor  +  Articolul 10.1.Ofertele depuse de contractanti până la data și ora precizata pentru depunere se vor pastra de organizatorul licitației sub cheie, după ce s-a verificat în prealabil dacă plicurile și sigiliile sunt intacte.  +  Articolul 10.2.La data, ora și locul anuntate pentru deschiderea licitației vor fi prezenți membrii comisiei de licitație, reprezentantii contractantilor, care vor prezenta și documentele de imputernicire, reprezentantii persoanei juridice achizitoare și, după caz, alti specialisti invitati.Toți cei prezenți vor semna de participare.  +  Articolul 10.3.La deschiderea licitației, președintele comisiei de licitație va anunta numele contractantilor, după care va deschide ofertele (plicurile), inclusiv documentele introduse în acestea.În continuare va anunta clar: numele contractantilor; valorile ofertelor totale și pe secțiuni; propunerile de oferte alternative, inclusiv valorile și caracteristicile principale ale acestora; notificarile în scris referitoare la modificările și retragerile de oferte (dacă exista); existenta garantiilor pentru oferta depusa (de participare) solicitate; orice alte detalii pe care comisia le considera necesare.  +  Articolul 10.4.După deschiderea licitației și anuntarea contractantilor, conform art. 10.3, pentru propriile sale evidente, comisia de licitație va întocmi un proces-verbal care se va citi în prezenta participantilor, în care se va menționa:– lista ofertelor; denumirea și sediile contractantilor; valorile totale și pe secțiuni ale ofertelor; notificarile în scris referitoare la modificările și retragerile de oferte; existenta garantiilor pentru oferta depusa (de participare), precum și alte informații dezvaluite;– lista ofertelor respinse ca urmare a unor lipsuri sau neconformitati față de prevederile documentelor licitației.Procesul-verbal va fi semnat obligatoriu de membrii comisiei de licitație, de reprezentantii contractantilor și, după caz, de invitati.  +  Articolul 10.5.Ofertele pentru care s-au transmis notificarile de retragere, ofertele intirziate sau ofertele care nu prezinta garantia pentru oferta depusa (de participare) la licitatii conform instructiunilor pentru contractanti se vor inapoia contractantilor respectivi, nedeschise.  +  Articolul 10.6.După deschiderea în public a ofertelor, acestea se vor pastra sub cheie.  +  Articolul 10.7.Orice incercare a unui contractant de a influența comisia de licitație în procesul de examinare, clarificare, evaluare și comparare a ofertelor și în luarea deciziilor cu privire la încredințarea contractului poate avea ca rezultat respingerea ofertei respective.  +  Articolul 10.8.Comisia de licitație procedeaza, în continuare, pe loc sau în zilele urmatoare, cu respectarea prevederilor art. 10.6 și 10.7, la stabilirea situațiilor în care fiecare oferta raspunde sau nu cerințelor prevăzute în documentele licitației și după aceea trece la examinarea, clarificarea și evaluarea de detaliu a ofertelor.  +  Articolul 10.9.În scopul examinarii, evaluării și compararii obiective a ofertelor, comisia de licitație poate să ceara contractantilor, individual, să-și clarifice ofertele, inclusiv sa defalce preturile unitare.Solicitarea de clarificare și răspunsul aferent se vor face în scris, telegrafic, prin telex sau telefax, dar nu se va permite nici o modificare a valorii sau continutului ofertei, excepțind cazurile în care se solicita corectia erorilor aritmetice descoperite de comisia de licitație în cursul examinarii ofertelor.  +  Articolul 10.10.Dacă o ofertă nu raspunde cerințelor documentelor licitației, aceasta va fi respinsa de către comisia de licitație, în situația în care contractantul nu poate corecta sau clarifica ulterior, conform art. 10.9., erorile sau omisiunile din oferta, spre a deveni corespunzătoare.  +  Articolul 10.11.Se interzice factorilor care participa la activitatea de licitație aducerea la cunoștința contractantilor sau a altor persoane fizice și juridice a unor informații suplimentare despre licitație, în afara informațiilor rezultate cu ocazia deschiderii ofertelor (art. 10.3 și art. 10.4) și a anuntului final de încredințare a contractului în favoarea contractantului cistigator.  +  Capitolul 11 Evaluarea și compararea ofertelor  +  Articolul 11.1.Comisia de licitație va evalua și va compara ofertele stabilite ca fiind corespunzătoare, inclusiv cele care au fost corectate de către contractanti (la cererea comisiei), ale caror corecturi au fost acceptate și care raspund în mod substantial cerințelor din documentele licitației.  +  Articolul 11.2.Evaluarea ofertelor se face de către comisia de licitație prin aprecierea simpla a calitatilor tehnice și valorice sau aprecierea prin punctaj, care reprezinta rezultatul aplicarii unor coeficienti la elementele principale ale ofertelor, stabiliti în prealabil de către persoana juridica achizitoare împreună cu reprezentantii Ministerului Finanțelor și Ministerului Lucrărilor Publice și Amenajarii Teritoriului, delegați în comisiile de licitație, și inscrise în instrucțiunile pentru contractanti.  +  Articolul 11.3.Criteriile de selecție și punctajele care se acordă fiecarui criteriu se stabilesc, după caz, în ordinea importantei lor, pentru:– valoarea ofertei;– durata de execuție a investitiei;– competitivitatea echipamentelor și utilajelor tehnologice care fac parte din investiție;– asigurarea service-ului și pieselor de schimb;– facilități financiare asigurate de contractant;– performantele tehnice și bonitatea contractantului;– situația financiară a contractantului;– performantele contractantului în domeniu;– calificarea personalului disponibilizat pentru execuția investitiei;– asigurarea utilajelor și echipamentelor pentru realizarea investitiei, eficienta și competitivitatea acestora;– eficienta metodelor tehnologice și organizarea santierului;– performante de calitate asumate de contractant pentru realizarea investitiei .  +  Articolul 11.4.Sistemul de punctaj, coeficientii de evaluare și modul de aplicare a acestora se vor comunică în prealabil contractantilor prin documentele licitației.  +  Articolul 11.5.În cazul aprecierii simple, oferta adjudecata (desemnata câștigătoare) reprezinta acea oferta cu valoarea cea mai scazuta, în condițiile calității tehnice, respectarii documentelor licitației, precum și demonstrarii eligibilitatii și capacității contractantului de a executa investitia.  +  Articolul 11.6.În cazul evaluării ofertelor prin metoda aprecierii simple, oferta adjudecata (desemnata câștigătoare) reprezinta oferta cea mai competitiva, conform prevederilor art. 11.5, cu condiția ca contractantul să aibă capacitatea și resursele să execute contractul în mod eficient.  +  Articolul 11.7.În cazul prezentarii ofertelor alternative, comisia de licitație va cota atit oferta de baza, cit și oferta alternativa prezentată; adjudecarea se va face pe criteriul definit la art. 11.2 și 11.3, contractantul respectiv participind la licitație cu doua oferte.  +  Capitolul 12 Adjudecarea, informarea și semnarea contractului  +  Articolul 12.1.Comisia de licitație întocmește o hotărâre de adjudecare în 4 (patru) exemplare, care va cuprinde:– numele membrilor comisiei de licitație și al specialistilor invitati care au participat la evaluarea și compararea ofertelor;– nominalizarea contractantului a cărui oferta a fost adjudecata;– justificarea criteriilor tehnice și economice ale hotărârii de adjudecare;– semnaturile tuturor membrilor comisiei de licitație și, după caz, ale invitatilor.  +  Articolul 12.2.Hotărârea întocmită și semnata conform art. 12.1 se va transmite:– 1 (un) exemplar (originalul) persoanei juridice achizitoare;– 1 (un) exemplar Ministerului Lucrărilor Publice și Amenajarii Teritoriului;– 1 (un) exemplar Ministerului Finanțelor;– 1 (un) exemplar ramine pentru evidenta la dispoziția comisiei de licitație.  +  Articolul 12.3.Oferta ce se va supune votului membrilor comisiei de licitație este oferta care totalizeaza punctajul maxim urmare cuantificarii elementelor precizate la art. 11.3.Hotărârea de adjudecare în favoarea contractantului cistigator se adjudeca cu minimum 2/3 din numărul voturilor membrilor comisiei de licitație, în care se vor include în mod obligatoriu doua voturi dintre cele trei ale reprezentantilor persoanei juridice achizitoare, Ministerului Finanțelor și Ministerului Lucrărilor Publice și Amenajarii Teritoriului, desemnați în comisia de licitație.  +  Articolul 12.4.Imediat după intocmirea hotărârii de adjudecare, organizatorul licitației va anunta atit contractantul cistigator, cit și contractantii necistigatori, telegrafic, prin telex sau telefax, precum și printr-o scrisoare recomandata cu confirmare de primire, semnata de persoana juridica achizitoare.În cazul în care nu s-au depus contestatii în termen de 7 zile de la notificarea scrisa, persoana juridica achizitoare invita contractantul cistigator pentru incheierea contractului și constituirea garantiei de buna execuție.În cazul primirii uneia sau mai multor contestatii, acest termen se prelungeste cu inca 10 zile până la solutionarea contestatiilor prin decizia luata de conducerea persoanei juridice achizitoare și cu avizul reprezentantilor Ministerului Finanțelor și Ministerului Lucrărilor Publice și Amenajarii Teritoriului, desemnați în comisia de licitație.În cazul în care contestatorii acționează în justiție în termenul de 10 zile de la data comunicarii deciziei de solutionare prealabila a contestatiilor, termenul de încheiere a contractului se poate suspenda pe o perioadă de maximum 30 de zile.Comunicarea, denumita scrisoare de acceptare, va contine:– notificarea referitoare la acceptarea ofertei;– valoarea ofertei acceptate și deci valoarea investitiei și a contractului;– notificarea incredintarii contractului;– invitația către contractantul cistigator ca acesta sa constituie garantia de buna execuție și de semnare a documentelor contractului pe durata de valabilitate a ofertei.După constituirea de către contractantul cistigator a garantiei de buna execuție, organizatorul licitației va comunică prin scrisori semnate de el și persoana juridica achizitoare, celorlalți contractanti, ca, ofertele lor fiind necistigatoare, li se restituie garantia pentru oferta depusa (de participare).  +  Articolul 12.5.Hotărârea de adjudecare a comisiei de licitație în favoarea unui contractant constituie actul în baza caruia persoana juridica achizitoare va incredinta acestuia contractul de realizare a investitiei.  +  Articolul 12.6.După notificarea printr-o scrisoare de acceptare a ofertei către contractantul cistigator se procedeaza la semnarea contractului, care include toate acordurile și documentele între părți, și se procedeaza la constituirea garantiei de buna execuție, conform art. 14.4, art. 14.5, art. 14.7 și prevederilor din documentele licitației.Semnarea documentelor contractuale (contractul, condițiile generale de contractare, condițiile suplimentare și speciale de contractare și anexele acestora) se face prin negociere la sediul uneia dintre părți, cu care ocazie părțile vor prezenta și documentele de imputernicire în vederea semnarii, dacă este cazul.  +  Articolul 12.7.Dacă contractantul cistigator, după ce a primit scrisoarea de acceptare conform art. 12.4, nu semneaza contractul și documentele acestuia conform art. 12.5 și 12.6 și nu constituie garantia de buna execuție conform art. 14.4, unul dintre aceste doua refuzuri constituie un motiv de anulare a incredintarii contractului și de pierdere a garantiei pentru oferta depusa (de participare), precum și de plată a daunelor determinate și dovedite. În acest caz, comisia de licitație poate adjudeca realizarea investitiei contractantului clasat pe locul al doilea.  +  Capitolul 13 Anularea sau aminarea licitației  +  Articolul 13.1.De regula, nu se permite anularea licitației.În mod excepțional, anularea licitației se face:– în cazul în care diferența dintre valoarea investitiei estimate anterior de persoana juridica achizitoare și valoarea ofertei prezentate de contractanti nu poate fi acceptata de persoana juridica achizitoare;– în cazul unor abateri sesizate ca urmare a unor contestatii intemeiate privind organizarea și desfășurarea licitației prin incalcarea prevederilor prezentei hotărâri și a regulamentului aprobat prin aceasta, care au afectat loialitatea concurentei, nu au asigurat transparenta procedurilor de licitație sau au produs discriminari între ofertanti;– în alte cazuri specificate în mod expres prin documentele licitației.Aminarea deschiderii licitației se poate face în cazurile în care documentele de licitație sunt incomplete sau nu respecta prevederile prezentului regulament și precizarile metodologice elaborate de Ministerul Finanțelor și Ministerul Lucrărilor Publice și Amenajarii Teritoriului.Decizia de anulare sau de aminare a licitației va fi luata de conducerea persoanei juridice achizitoare împreună cu reprezentantii Ministerului Finanțelor și Ministerului Lucrărilor Publice și Amenajarii Teritoriului, desemnați în comisia de licitație.  +  Articolul 13.2.În cazul anularii licitației, organizatorul comunică hotărârea, în scris, tuturor contractantilor participanti și se inapoiaza garantiile pentru oferta prezentată (de participare) integral.Dacă este cazul, se organizeaza o noua licitație conform prezentului regulament.  +  Capitolul 14 Garantiile  +  Articolul 14.1.În vederea participării la licitație, contractantul este obligat să depună la persoana juridica achizitoare garantia pentru oferta depusa (de participare), pentru ca persoana juridica achizitoare să fie asigurată, în cazul adjudecarii ofertei în favoarea unui contractant, și de semnarea contractului.  +  Articolul 14.2Contractantilor necistigatori ai licitației li se restituie garantia pentru oferta depusa (de participare), fără nici un fel de retineri, direct sau pe bază de scrisoare din partea organizatorului licitației. Confirmarea pentru restituire trebuie să fie cit mai prompta posibil.  +  Articolul 14.3.Garantia pentru oferta depusa (de participare) se pierde în urmatoarele cazuri:– dacă contractantul își retrage oferta în cursul duratei de valabilitate a acesteia;– în cazul contractantului cistigator, dacă acesta, pe durata de valabilitate a ofertei nu semneaza contractul sau, după caz, nu depune garantia de restituire a avansului și garantia de buna execuție.  +  Articolul 14.4.Contractantul caruia i s-a adjudecat oferta este obligat sa constituie o garantie de buna execuție în scopul asigurarii persoanei juridice achizitoare de realizare la calitatea convenita prin contract și la termen a investitiei .  +  Articolul 14.5.Modul de restituire a garantiei de buna execuție se precizeaza prin condițiile contractuale convenite.  +  Articolul 14.6.Cuantumul garantiilor se stabileste de persoana juridica achizitoare și reprezinta un anumit procent din valoarea investitiei.  +  Articolul 14.7.Formele de constituire a garantiilor pot fi:– sume cash depuse la casieria organizatorului licitației contra unei chitante;– ordin de plată sau cecuri acceptate la o banca indicată de organizatorul licitației, scrisori de garantie bancara, acreditive sau alte forme stabilite de organizatorul licitației (cu acordul persoanei juridice achizitoare) prin documentele licitației; acestea se vor depune separat, nefiind introduse în plicurile sigilate.  +  Capitolul 15 Dispozitii finale  +  Articolul 15.1.Ministerul Finanțelor și Ministerul Lucrărilor Publice și Amenajarii Teritoriului vor elabora norme, prescriptii și reglementari pentru: conținutul proiectelor tehnice, al documentelor de licitatii, al ofertelor; contractarea investitiei; organizarea, desfășurarea și adjudecarea licitațiilor, în termen de 60 de zile de la publicarea prezentului regulament în Monitorul Oficial al României.  +  Articolul 15.2.Dispozitiile prezentului regulament se completeaza cu dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 12/1993 privind achizițiile publice, aprobata și modificata prin Legea nr. 83/1994.  +  Capitolul 16 Termeni utilizati1. Persoana juridica achizitoare (investitor)2. Consultant3. Contractant (ofertant)3.1. Contractant (antreprenor sau antreprenor general)3.2. Contractant de specialitate (antreprenor sau subantreprenor de specialitate)3.3. Furnizor– furnizor general– furnizor de specialitate4. Licitația5. Caietul de sarcini (specificatii tehnice)6. Proiectul tehnic7. Adjudecarea ofertei realizării investitiilor8. Contractul8.1. Contract "la cheie"8.2. Contract global8.3. Contract separat8.4. Subcontract8.5. Contracte pentru servicii de consultanță și asistența tehnica8.6. Condiții generale de contractare8.7. Condiții suplimentare de contractare8.8. Condiții speciale de contractare8.9. Grafic general de realizare a investitiei9. Grafic de execuție.1. Persoana juridica achizitoare (investitorul)Persoana juridica achizitoare este investitorul care, având sursele de finanțare asigurate, contracteaza cu un contractant realizarea investitiei.2. ConsultantulConsultantul poate fi o regie autonoma, o societate comerciala de proiectare sau o persoană fizica autorizata, imputernicita de persoana juridica achizitoare (investitorul) sa o reprezinte în realizarea investitiilor.În cazul în care persoana juridica achizitoare (investitorul) considera necesar, aceasta poate angaja un consultant - persoana juridica (societate comerciala, regie autonoma) sau persoana fizica - care să-i reprezinte interesele pe toata durata derularii contractului.Consultantul poate supraveghea direct sau prin reprezentantul sau desfășurarea lucrărilor pe santier.În cazul în care persoana juridica achizitoare (investitorul) este organizata corespunzător, nu apeleaza la consultant.Relatiile persoanei juridice achizitoare (investitorul) cu contractantul (antreprenorul) sunt directe sau prin intermediul consultantului sau reprezentantului acestuia.Reprezentantul consultantului va fi răspunzător în fața consultantului pentru urmarirea și supravegherea lucrărilor, precum și pentru testarea și examinarea materialelor care vor fi folosite; de asemenea, va fi răspunzător și pentru oricare din imputernicirile pentru care consultantul l-a investit.Consultantul mai poate executa, la cererea persoanei juridice achizitoare (investitorului), pe bază de contract, studii de prefezabilitate, de fezabilitate, tehnico-economice, de teren etc., proiectare, specificatii tehnice și cantitative de lucrari, liste cu utilaje și echipamente, documentele licitației, întreaga pregatire și organizare a licitației, în care caz indeplineste functia de organizator; sa reprezinte persoana juridica achizitoare (investitorul) pe parcursul executiei investitiei în conducerea și coordonarea lucrărilor (proiect, management), precum și în alte servicii de consultanță și asistența tehnica.3. Contractantul (ofertantul)Este regia autonoma, societatea comerciala sau o firma străină organizata și dotata corespunzător pentru realizarea executiei investitiei , care are dreptul legal de a desfășura acest gen de activitate și de a semna și derula contracte având ca obiect realizarea acesteia.Contractantul (ofertantul) depune oferta pentru participarea la licitație și, în cazul în care i-a fost adjudecata oferta realizării investitiei, incheie cu persoana juridica achizitoare (investitorul) contractul pentru execuția acestor lucrari și le executa în conformitate cu cele convenite prin acest contract.Contractantul (ofertantul), în sensul în care a fost definit mai sus, poate să indeplineasca functia de contractant (antreprenor sau antreprenor general), contractant de specialitate (antreprenor sau subantreprenor de specialitate), furnizor general sau furnizor de specialitate, în functie de specificul și complexitatea investitiei ce urmeaza sa faca obiectul contractului.3.1. Contractantul (antreprenorul sau antreprenorul general)Este contractantul (antreprenorul) care are capacitatea tehnica și organizatorica de a se angaja exclusiv în nume propriu în relatii contractuale cu persoana juridica achizitoare (investitorul), pentru execuția de lucrari complexe pe care urmeaza să le execute prin forte proprii sau pe baze contractuale împreună cu alti contractanti (antreprenori de specialitate) și furnizori. Acestia din urma vor avea față de contractantul (antreprenorul sau antreprenorul general) statut de contractanti (antreprenori sau subantreprenori de specialitate), respectiv furnizori de specialitate.3.2. Contractantul (antreprenorul sau subantreprenorul de specialitate)Este contractantul (antreprenorul) care are ca obiect de activitate execuția unui anumit gen de activități din domeniul investitiilor , pentru care este specializat.3.3. FurnizorulEste regia autonoma sau societatea comerciala care asigura, pe bază de oferte și contracte, livrarea de materiale, utilaje și echipamente și, după caz, montarea acestora. După complexitatea sarcinilor pe care le contracteaza și le realizează, furnizorul poate fi: furnizor general sau furnizor de specialitate.4. LicitațiaEste un concurs la care persoana juridica achizitoare (investitorul), direct sau prin intermediul organizatorului licitației, pe baza documentelor licitației, invita contractanti (ofertanti) care să prezinte oferte în scopul adjudecarii realizării investitiei, în favoarea celui mai competitiv contractant (ofertant).5. Caietul de sarcini (specificatii tehnice)Este documentația scrisa care insoteste proiectul tehnic elaborat de proiectant și care detaliaza condițiile tehnice de execuție și de montaj al lucrărilor: calitatile materialelor, utilajelor și echipamentelor, standarde care trebuie respectate, tolerante de execuție și montaj, protectia muncii, protectia mediului, tehnologii, transporturi, inspecții, teste, verificări, modificari, masuratori, întreținere etc.În cazul unor investitii mai simple, se pot organiza licitatii la care proiectul tehnic se întocmește de către contractanti (ofertanti), pe baza unui caiet de sarcini elaborat de persoana juridica achizitoare (investitor) și pus la dispoziția contractantilor (ofertanților) o dată cu celelalte documente ale licitației.În acest caz, durata de elaborare a ofertei poate fi mai mare. Valoarea proiectului elaborat de contractant (ofertant), în cazul în care se precizeaza prin documentele licitației, va fi inclusa în valoarea ofertei.6. Proiectul tehnicEste documentația scrisa și desenata care se elaboreaza la solicitarea persoanei juridice achizitoare (investitorului), pe bază de contract, de către regii autonome, societăți comerciale de proiectare sau consultanță, care fac parte din documentele licitației și pe baza cărora se elaboreaza ofertele.Se întocmește, de regula, pe baza studiului de fezabilitate și/sau a studiului tehnico-economic aprobat și trebuie să conțină, în principal: planurile și toate detaliile necesare stabilirii cantităților de lucrari, listele cu cantitati de lucrari, listele cu cantitati de utilaje și echipamente, capacitati de productie, planuri de ansamblu și de montaj, indicatori tehnico-economici, solutii constructive, studii de teren, autorizații, avize etc.Listele cu cantitati de lucrari și listele cu cantitati de utilaje și echipamente fac parte din proiect și din documentele licitației și pe baza lor se intocmesc ofertele. Aceste liste trebuie să conțină: numărul curent, codul articolului de deviz, descrierea lucrărilor, unitatea de măsura, cantitatea.Formularele acestor liste conțin în ultimele coloane și rubricile de pret unitar și pret total, dar fără valori, acestea urmind a fi inscrise de către contractant (ofertant).Dacă din descrierea utilajelor și echipamentelor nu rezultă clar datele necesare întocmirii ofertelor, la aceste liste se anexeaza fisele tehnice ale acestor utilaje și echipamente.7. Adjudecarea ofertei realizării investitiilorStabilirea, pe bază de licitație, a contractantului (ofertantului) caruia i se incredinteaza investitia publică pe care urmeaza sa o realizeze pe bază de contract incheiat cu persoana juridica achizitoare (investitorul).8. ContractulEste actul juridic incheiat prin acordul de voința între persoana juridica achizitoare (investitor) și contractantul (ofertantul) în favoarea caruia s-a adjudecat investitia, în vederea realizării acesteia.Forma de contract este, de regula, cea din condițiile generale de contractare, transmise contractantilor (ofertanților) de către persoana juridica achizitoare (investitor) prin documentele licitației.În unele cazuri, până la incheierea contractului acesta poate trece prin urmatoarele faze: forma de contract propusa de persoana juridica achizitoare (investitor) și care face parte din documentele licitației; forma de contract acceptata de contractant (ofertant) și care insoteste oferta; forma finala de contract definitivat și semnat de părți după adjudecare și negociere.Contractul este compus din formularul de contract, din condiții generale, suplimentare și speciale de contractare și celelalte documente precizate în formularul de contract în acceptiunea prezentului regulament. Contractele pot fi: "la cheie", globale, separate, subcontracte, precum și contracte pentru servicii de consultanță și asistența tehnica.8.1. Contractul "la cheie"Este cel mai complex contract care se incheie între persoana juridica achizitoare (investitor) și un contractant (antreprenor general), în scopul realizării complete a unei investitii, inclusiv punerea în functiune a acesteia.8.2. Contractul globalContractul global se incheie între persoana juridica achizitoare (investitor), pe de o parte, și contractant (antreprenorul general) și furnizorul general, pe de altă parte, acestia din urma asumindu-și raspunderea realizării în ansamblu a investitiei, având dreptul sa incheie contracte de subantrepriza (subcontracte) cu contractanti (antreprenori) sau furnizori de specialitate.Acelasi contract global se poate incheia între persoana juridica achizitoare (investitor) atit cu contractantul (antreprenorul general), cit și cu furnizorul general, în care caz între contractantul (antreprenorul general) și furnizorul general intervine un contract de asociere, raspunderile fiind delimitate în acest contract.8.3. Contracte separateContractele separate se incheie între persoana juridica achizitoare (investitor) și mai mulți contractanti (antreprenori) și furnizori, cite un contract cu fiecare din acestia, în cazul în care persoana juridica achizitoare (investitorul) are capacitatea tehnica și organizatorica de a îndeplini functiile de furnizor și de contractant (antreprenor general).În acest caz raspunderea generală de realizare în totalitate a investitiei ramine în sarcina persoanei juridice achizitoare (investitorului), contractantii (antreprenorii) și furnizorii raspunzind strict pentru lucrarile, livrarile și serviciile contractate separat.8.4. SubcontractulSubcontractele se incheie între contractantii (antreprenorii generali) și/sau furnizorii generali, pe de o parte, și contractantii (antreprenorii) și furnizorii de specialitate, pe de altă parte, pentru realizarea diverselor secțiuni (părți) din investiție, ce fac obiectul contractului global sau "la cheie".8.5. Contracte pentru servicii de consultanță și asistența tehnicaAceste contracte se incheie de către persoana juridica achizitoare (investitor) cu agenti economici de proiectare și/sau consultanță pentru intocmirea de: studii de fezabilitate, studii tehnico-economice, proiecte tehnice, liste cu cantitati de lucrari, liste cu cantitati de utilaje și echipamente, caiete de sarcini (specificatii tehnice), condiții speciale contractuale, documentații pentru licitatii, oferte s.a.De asemenea, se pot incheia contracte și pentru: organizarea licitațiilor, reprezentarea persoanei juridice achizitoare (investitorului) și/sau furnizorului pe parcursul executiei în conducerea și coordonarea lucrărilor, alte servicii de consultanță și asistența tehnica etc.8.6. Condiții generale de contractareDocumentul care pune la dispoziția părților contractuale principiile generale aplicabile pentru contractarea lucrărilor de constructii. În toate cazurile, ele devin parte integrantă a unui contract de executare a lucrărilor de constructii.8.7. Condiții suplimentare de contractareDocumentul complementar la condițiile generale de contractare, prin care se fixeaza clauze specifice contractelor incheiate de o anumita persoana juridica achizitoare (investitor).8.8. Condiții speciale de contractareDocumentul care completeaza sau, eventual, modifica condițiile generale de contractare și condițiile suplimentare de contractare, aplicabile unui anumit contract.8.9. Graficul general de realizare a investitieiDocumentul care indica datele de incepere și terminare a investitiei, termene intermediare, precum și interventiile diferitilor participanti.9. Graficul de execuțieDocumentul detaliat care se inscrie în termenele intermediare ale graficului general de realizare a investitiei. El precizeaza termenele pentru diferitele faze ale realizării investitiei, participantii, categoriile de lucrari și etapele interventiei participantilor.------