ORDIN nr. 10 din 12 ianuarie 2005 (*actualizat*)pentru aprobarea derularii programelor şi subprogramelor de sănătate finantate din bugetul de stat în anul 2005(actualizat până la data de 23 noiembrie 2005*)
------------*) Textul initial a fost publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 61 din 18 ianuarie 2005. Aceasta este forma actualizata de S.C. "Centrul Teritorial de Calcul Electronic" S.A. Piatra Neamt până la data de 23 noiembrie 2005, cu modificările şi completările aduse de: ORDINUL nr. 202 din 15 martie 2005; ORDINUL nr. 707 din 4 iulie 2005; ORDIN nr. 755 din 12 iulie 2005; ORDINUL nr. 728 din 7 iulie 2005; ORDINUL nr. 1.034 din 3 octombrie 2005; ORDINUL nr. 1.252 din 22 noiembrie 2005.În temeiul Legii nr. 100/1998 privind asistenţa de sănătate publică, al Legii bugetului de stat pe anul 2005 nr. 511/2004, al Hotărârii Guvernului nr. 743/2003 privind organizarea şi functionarea Ministerului Sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare,vazand Referatul de aprobare nr. 341/12 ianuarie 2005,ministrul sănătăţii emite următorul ordin: + Articolul 1 (1) Se aprobă derularea programelor şi subprogramelor de sănătate finantate din bugetul de stat prin Ministerul Sănătăţii în anul 2005. (2) Se aprobă Normele metodologice de organizare, finanţare şi monitorizare a programelor şi subprogramelor de sănătate finantate din bugetul de stat, raportarea şi controlul indicatorilor specifici în anul 2005, cuprinse în anexa nr. I.I. Prevederi referitoare la programe, subprograme şi interventii finantate din bugetul de stat + Articolul 2 (1) Programele, subprogramele şi interventiile de sănătate finantate din bugetul de stat, gestionate de Ministerul Sănătăţii, obiectivele şi activităţile aferente, indicatorii fizici, de eficienta şi de rezultate sunt cuprinşi în anexa nr. II pct. II/1-II/4. (2) Din sumele aprobate pentru Programul de administratie sanitara şi politici de sănătate se efectueaza cheltuieli de personal, materiale şi servicii, subventii pentru institutii publice, transferuri, cheltuieli de capital, rambursari de credite, plati de dobanzi şi comisioane la credite, aferente Ministerului Sănătăţii şi unor unităţi sanitare. (3) În cadrul Programului de sănătate a femeii şi copilului, modificarea sumelor în cadrul obiectivelor interventiilor de sănătate se poate realiza la nivelul directiei de sănătate publică teritoriale, fără acordul directiei coordonatoare din Ministerul Sănătăţii, în limita a 10% din totalul fondurilor alocate obiectivului la care se diminueaza prevederile initiale. (4) Unitatile sanitare prin care se deruleaza programele, subprogramele şi interventiile de sănătate finantate din bugetul de stat sunt nominalizate în anexa nr. III pct. 1. + Articolul 3 (1) Ministerul Sănătăţii, prin directiile coordonatoare de programe, contracteaza în sistem direct cu unitatile din coordonarea sau de sub autoritatea sa realizarea unor studii, activităţi de formare a personalului medical, campanii de informare, educare, comunicare (IEC) şi alte activităţi prevăzute în programele de sănătate. (2) Directiile coordonatoare de programe, la incheierea contractelor cu instituţiile menţionate la alin. (1), vor preciza activităţile, sumele aferente fiecarei activităţi din contract, termenele şi modul de raportare şi valorificare a rezultatelor acestora. + Articolul 4 (1) Coordonatorii naţionali de programe de sănătate sunt directorii direcţiilor de specialitate din Ministerul Sănătăţii, iar subprogramele sunt coordonate de directori tehnici desemnaţi. (2) Coordonatorii locali sunt: responsabilii de subprograme de sănătate, medicii-inspectori de asistenţa a mamei şi copilului din cadrul direcţiilor de sănătate publică judetene şi a municipiului Bucureşti, alti responsabili judeteni, nominalizati prin decizie de către conducerea directiei de sănătate publică teritoriale. (3) Coordonatorii naţionali şi coordonatorii locali din cadrul direcţiilor de sănătate publică pot propune ministrului sănătăţii măsuri de sistare a finantarii subprogramelor sau interventiilor de sănătate în situaţia în care instituţiile cu responsabilităţii nu indeplinesc atribuţiile ce le revin în derularea acestora. + Articolul 5Sumele aferente finantarii programelor de sănătate gestionate de Ministerul Sănătăţii se aloca lunar direcţiilor de sănătate publică teritoriale, instituţiilor subordonate şi, pe baza contractuala, instituţiilor aflate în coordonarea sau sub autoritatea sa, după caz. + Articolul 6Realizarea indicatorilor specifici programelor de sănătate, prevăzuţi şi aprobati prin legea bugetară anuală, se raporteaza de către coordonatorii naţionali potrivit normelor legale şi este supusă controlului organelor abilitate în acest sens. + Articolul 7 (1) Pentru realizarea unor activităţi specifice programelor de sănătate, din fondurile alocate de la titlul 38 "Transferuri" unitatile sanitare pot finanta şi cheltuieli de personal aferente personalului care urmeaza să fie incadrat cu contract individual de muncă pe durata determinata sau cu timp parţial de muncă, potrivit legii. (2) Activităţile pentru care se utilizeaza personalul prevăzut la alin. (1) sunt urmatoarele: a) coordonarea şi implementarea subprogramelor de sănătate, precum şi a celor destinate grupurilor cu risc crescut de imbolnavire, grupurilor sociale minoritare sau dezavantajate din punct de vedere al condiţiilor economico-sociale; b) educarea pentru sănătate pe grupe de populatie cu risc de imbolnavire; c) promovarea sănătăţii femeii şi a copilului la nivel comunitar, prin asistenti medicali şi mediatori sanitari; d) efectuarea screeningului pentru grupele de populatie incluse în program sau subprogram, după caz; e) formarea personalului; f) informarea, educarea şi acordarea de consultaţii în probleme specifice privind promovarea unui comportament sanatos; g) realizarea lucrărilor legate de sistemul informational clinic şi logistic al retelei; h) primirea, centralizarea şi raportarea datelor pentru monitorizarea activităţilor şi indicatorilor programelor, precum şi a calităţii managementului; i) coordonarea centrelor de consiliere pentru renuntarea la fumat; j) logistica aprovizionarii şi distribuirii contraceptivelor, a preparatelor de fier şi calciu pentru gravide şi copii prin reteaua de asistenţa medicală ambulatorie, primara sau direct către grupuri de populatie vulnerabile, a medicamentelor, recoltarea produselor patologice, depistarea contactilor de boli transmisibile; k) coordonarea activităţii de transplant de organe şi tesuturi; l) realizarea lucrărilor de secretariat în cadrul comisiilor de specialitate ale Ministerului Sănătăţii, legate de implementarea programelor şi, respectiv, a subprogramelor de sănătate. + Articolul 8 (1) În sumele prevăzute pentru finantarea programelor şi, respectiv, a subprogramelor de sănătate se cuprind şi cheltuielile ocazionate de monitorizarea şi controlul acestora. (2) În cadrul Programului de prevenire şi control al bolilor netransmisibile se cuprind şi cheltuielile pentru: a) organizarea transportului în cazuri speciale şi cu aeronave; b) autosanitarele achiziţionate prin licitaţie publică la nivel naţional, potrivit prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 121/2004 privind unele măsuri pentru eficientizarea activităţii din domeniul sănătăţii; c) transportul de organe şi transportul personalului specializat pentru transplant de organe; d) realizarea infrastructurii necesare operarii şi hangararii elicopterelor, potrivit dispoziţiilor legale. (3) Indicatorii Programului de sănătate a femeii şi copilului se raporteaza Unităţii de management al programelor de sănătate a femeii şi copilului, unitate finanţată din fondurile alocate acestui program, care asigura coordonarea tehnica a acestuia, potrivit Ordinului ministrului sănătăţii nr. 109/2002 pentru aprobarea structurilor de coordonare, monitorizare şi evaluare a programelor de sănătate a femeii şi copilului. (4) În cadrul programului comunitar de sănătate publică, subprogramul 1.1 «Supravegherea şi controlul bolilor transmisibile», se cuprind şi cheltuieli pentru constituirea la nivelul direcţiilor de sănătate publică judetene şi a municipiului Bucureşti a rezervei antiepidemice pentru interventii în situaţii epidemiologice cu risc pentru sănătatea populatiei.-------------Alin. (4) al art. 8 a fost introdus de pct. 1 al art. I din ORDINUL nr. 1.252 din 22 noiembrie 2005, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1.041 din 23 noiembrie 2005. + Articolul 9Contraceptivele achiziţionate prin licitaţie la nivel naţional de către Institutul de Sănătate Publică Bucureşti din fondurile alocate Programului de sănătate a femeii şi copilului se acordă fără plata prin cabinetele de planificare familiala, prin cabinetele medicilor de familie inclusi în program urmatoarelor categorii de persoane: somere, eleve şi studente, persoane care fac parte din familii beneficiare de ajutor social, femei cu domiciliul stabil în mediul rural, femei care efectueaza un avort la cerere, intr-o unitate sanitara publică, precum şi alte persoane fără venituri care dau declaratie pe propria raspundere în acest sens. + Articolul 10Din Programul de administratie sanitara şi politici de sănătate se asigura şi fondurile necesare pentru: a) inlocuirea pieselor de schimb la aparatura medicală de înaltă performanta din dotarea instituţiilor sanitare publice; b) dezvoltarea asistentei medicale primare în zone defavorizate medical, din mediul rural, prin acordarea de stimulente medicilor de familie, în condiţiile legii; c) monitorizarea performantei unităţilor sanitare cu paturi din România; d) proiectul "Evaluarea costurilor spitalicesti la nivel de pacient"; e) studiul-pilot "Politici în domeniul sănătăţii mintale". Activităţile menţionate la lit. c), d) şi e) fac obiectul contractului incheiat între Ministerul Sănătăţii şi Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Sănătate Bucureşti. + Articolul 11Modificarea sumelor aferente subprogramelor de sănătate, a structurii şi indicatorilor, pe parcursul finantarii acestora, în functie de necesităţi, se efectueaza de către directiile coordonatoare, la propunerea fundamentata a ordonatorilor de credite, pe baza referatului aprobat de ministrul sănătăţii sau de inlocuitorii acestuia, după caz, cu respectarea prevederilor legale.II. Dispozitii finale + Articolul 12Pe parcursul executiei se pot aproba, prin ordin al ministrului sănătăţii, subprograme noi de sănătate, finantate prin redistribuire de fonduri bugetare, în condiţiile legii. + Articolul 13Directiile generale şi directiile de specialitate din Ministerul Sănătăţii, directiile de sănătate publică, instituţiile publice implicate, precum şi unitatile sanitare vor duce la indeplinire prevederile prezentului ordin. + Articolul 14Anexele nr. I-III fac parte integrantă din prezentul ordin. + Articolul 15Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.Ministrul sănătăţii,Mircea CintezaBucureşti, 12 ianuarie 2005.Nr. 10. + Anexa I-IIIANEXA 12/01/2005
EMITENT |
------------*) Textul initial a fost publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 61 din 18 ianuarie 2005. Aceasta este forma actualizata de S.C. "Centrul Teritorial de Calcul Electronic" S.A. Piatra Neamt până la data de 23 noiembrie 2005, cu modificările şi completările aduse de: ORDINUL nr. 202 din 15 martie 2005; ORDINUL nr. 707 din 4 iulie 2005; ORDIN nr. 755 din 12 iulie 2005; ORDINUL nr. 728 din 7 iulie 2005; ORDINUL nr. 1.034 din 3 octombrie 2005; ORDINUL nr. 1.252 din 22 noiembrie 2005.În temeiul Legii nr. 100/1998 privind asistenţa de sănătate publică, al Legii bugetului de stat pe anul 2005 nr. 511/2004, al Hotărârii Guvernului nr. 743/2003 privind organizarea şi functionarea Ministerului Sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare,vazand Referatul de aprobare nr. 341/12 ianuarie 2005,ministrul sănătăţii emite următorul ordin: + Articolul 1 (1) Se aprobă derularea programelor şi subprogramelor de sănătate finantate din bugetul de stat prin Ministerul Sănătăţii în anul 2005. (2) Se aprobă Normele metodologice de organizare, finanţare şi monitorizare a programelor şi subprogramelor de sănătate finantate din bugetul de stat, raportarea şi controlul indicatorilor specifici în anul 2005, cuprinse în anexa nr. I.I. Prevederi referitoare la programe, subprograme şi interventii finantate din bugetul de stat + Articolul 2 (1) Programele, subprogramele şi interventiile de sănătate finantate din bugetul de stat, gestionate de Ministerul Sănătăţii, obiectivele şi activităţile aferente, indicatorii fizici, de eficienta şi de rezultate sunt cuprinşi în anexa nr. II pct. II/1-II/4. (2) Din sumele aprobate pentru Programul de administratie sanitara şi politici de sănătate se efectueaza cheltuieli de personal, materiale şi servicii, subventii pentru institutii publice, transferuri, cheltuieli de capital, rambursari de credite, plati de dobanzi şi comisioane la credite, aferente Ministerului Sănătăţii şi unor unităţi sanitare. (3) În cadrul Programului de sănătate a femeii şi copilului, modificarea sumelor în cadrul obiectivelor interventiilor de sănătate se poate realiza la nivelul directiei de sănătate publică teritoriale, fără acordul directiei coordonatoare din Ministerul Sănătăţii, în limita a 10% din totalul fondurilor alocate obiectivului la care se diminueaza prevederile initiale. (4) Unitatile sanitare prin care se deruleaza programele, subprogramele şi interventiile de sănătate finantate din bugetul de stat sunt nominalizate în anexa nr. III pct. 1. + Articolul 3 (1) Ministerul Sănătăţii, prin directiile coordonatoare de programe, contracteaza în sistem direct cu unitatile din coordonarea sau de sub autoritatea sa realizarea unor studii, activităţi de formare a personalului medical, campanii de informare, educare, comunicare (IEC) şi alte activităţi prevăzute în programele de sănătate. (2) Directiile coordonatoare de programe, la incheierea contractelor cu instituţiile menţionate la alin. (1), vor preciza activităţile, sumele aferente fiecarei activităţi din contract, termenele şi modul de raportare şi valorificare a rezultatelor acestora. + Articolul 4 (1) Coordonatorii naţionali de programe de sănătate sunt directorii direcţiilor de specialitate din Ministerul Sănătăţii, iar subprogramele sunt coordonate de directori tehnici desemnaţi. (2) Coordonatorii locali sunt: responsabilii de subprograme de sănătate, medicii-inspectori de asistenţa a mamei şi copilului din cadrul direcţiilor de sănătate publică judetene şi a municipiului Bucureşti, alti responsabili judeteni, nominalizati prin decizie de către conducerea directiei de sănătate publică teritoriale. (3) Coordonatorii naţionali şi coordonatorii locali din cadrul direcţiilor de sănătate publică pot propune ministrului sănătăţii măsuri de sistare a finantarii subprogramelor sau interventiilor de sănătate în situaţia în care instituţiile cu responsabilităţii nu indeplinesc atribuţiile ce le revin în derularea acestora. + Articolul 5Sumele aferente finantarii programelor de sănătate gestionate de Ministerul Sănătăţii se aloca lunar direcţiilor de sănătate publică teritoriale, instituţiilor subordonate şi, pe baza contractuala, instituţiilor aflate în coordonarea sau sub autoritatea sa, după caz. + Articolul 6Realizarea indicatorilor specifici programelor de sănătate, prevăzuţi şi aprobati prin legea bugetară anuală, se raporteaza de către coordonatorii naţionali potrivit normelor legale şi este supusă controlului organelor abilitate în acest sens. + Articolul 7 (1) Pentru realizarea unor activităţi specifice programelor de sănătate, din fondurile alocate de la titlul 38 "Transferuri" unitatile sanitare pot finanta şi cheltuieli de personal aferente personalului care urmeaza să fie incadrat cu contract individual de muncă pe durata determinata sau cu timp parţial de muncă, potrivit legii. (2) Activităţile pentru care se utilizeaza personalul prevăzut la alin. (1) sunt urmatoarele: a) coordonarea şi implementarea subprogramelor de sănătate, precum şi a celor destinate grupurilor cu risc crescut de imbolnavire, grupurilor sociale minoritare sau dezavantajate din punct de vedere al condiţiilor economico-sociale; b) educarea pentru sănătate pe grupe de populatie cu risc de imbolnavire; c) promovarea sănătăţii femeii şi a copilului la nivel comunitar, prin asistenti medicali şi mediatori sanitari; d) efectuarea screeningului pentru grupele de populatie incluse în program sau subprogram, după caz; e) formarea personalului; f) informarea, educarea şi acordarea de consultaţii în probleme specifice privind promovarea unui comportament sanatos; g) realizarea lucrărilor legate de sistemul informational clinic şi logistic al retelei; h) primirea, centralizarea şi raportarea datelor pentru monitorizarea activităţilor şi indicatorilor programelor, precum şi a calităţii managementului; i) coordonarea centrelor de consiliere pentru renuntarea la fumat; j) logistica aprovizionarii şi distribuirii contraceptivelor, a preparatelor de fier şi calciu pentru gravide şi copii prin reteaua de asistenţa medicală ambulatorie, primara sau direct către grupuri de populatie vulnerabile, a medicamentelor, recoltarea produselor patologice, depistarea contactilor de boli transmisibile; k) coordonarea activităţii de transplant de organe şi tesuturi; l) realizarea lucrărilor de secretariat în cadrul comisiilor de specialitate ale Ministerului Sănătăţii, legate de implementarea programelor şi, respectiv, a subprogramelor de sănătate. + Articolul 8 (1) În sumele prevăzute pentru finantarea programelor şi, respectiv, a subprogramelor de sănătate se cuprind şi cheltuielile ocazionate de monitorizarea şi controlul acestora. (2) În cadrul Programului de prevenire şi control al bolilor netransmisibile se cuprind şi cheltuielile pentru: a) organizarea transportului în cazuri speciale şi cu aeronave; b) autosanitarele achiziţionate prin licitaţie publică la nivel naţional, potrivit prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 121/2004 privind unele măsuri pentru eficientizarea activităţii din domeniul sănătăţii; c) transportul de organe şi transportul personalului specializat pentru transplant de organe; d) realizarea infrastructurii necesare operarii şi hangararii elicopterelor, potrivit dispoziţiilor legale. (3) Indicatorii Programului de sănătate a femeii şi copilului se raporteaza Unităţii de management al programelor de sănătate a femeii şi copilului, unitate finanţată din fondurile alocate acestui program, care asigura coordonarea tehnica a acestuia, potrivit Ordinului ministrului sănătăţii nr. 109/2002 pentru aprobarea structurilor de coordonare, monitorizare şi evaluare a programelor de sănătate a femeii şi copilului. (4) În cadrul programului comunitar de sănătate publică, subprogramul 1.1 «Supravegherea şi controlul bolilor transmisibile», se cuprind şi cheltuieli pentru constituirea la nivelul direcţiilor de sănătate publică judetene şi a municipiului Bucureşti a rezervei antiepidemice pentru interventii în situaţii epidemiologice cu risc pentru sănătatea populatiei.-------------Alin. (4) al art. 8 a fost introdus de pct. 1 al art. I din ORDINUL nr. 1.252 din 22 noiembrie 2005, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 1.041 din 23 noiembrie 2005. + Articolul 9Contraceptivele achiziţionate prin licitaţie la nivel naţional de către Institutul de Sănătate Publică Bucureşti din fondurile alocate Programului de sănătate a femeii şi copilului se acordă fără plata prin cabinetele de planificare familiala, prin cabinetele medicilor de familie inclusi în program urmatoarelor categorii de persoane: somere, eleve şi studente, persoane care fac parte din familii beneficiare de ajutor social, femei cu domiciliul stabil în mediul rural, femei care efectueaza un avort la cerere, intr-o unitate sanitara publică, precum şi alte persoane fără venituri care dau declaratie pe propria raspundere în acest sens. + Articolul 10Din Programul de administratie sanitara şi politici de sănătate se asigura şi fondurile necesare pentru: a) inlocuirea pieselor de schimb la aparatura medicală de înaltă performanta din dotarea instituţiilor sanitare publice; b) dezvoltarea asistentei medicale primare în zone defavorizate medical, din mediul rural, prin acordarea de stimulente medicilor de familie, în condiţiile legii; c) monitorizarea performantei unităţilor sanitare cu paturi din România; d) proiectul "Evaluarea costurilor spitalicesti la nivel de pacient"; e) studiul-pilot "Politici în domeniul sănătăţii mintale". Activităţile menţionate la lit. c), d) şi e) fac obiectul contractului incheiat între Ministerul Sănătăţii şi Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare în Sănătate Bucureşti. + Articolul 11Modificarea sumelor aferente subprogramelor de sănătate, a structurii şi indicatorilor, pe parcursul finantarii acestora, în functie de necesităţi, se efectueaza de către directiile coordonatoare, la propunerea fundamentata a ordonatorilor de credite, pe baza referatului aprobat de ministrul sănătăţii sau de inlocuitorii acestuia, după caz, cu respectarea prevederilor legale.II. Dispozitii finale + Articolul 12Pe parcursul executiei se pot aproba, prin ordin al ministrului sănătăţii, subprograme noi de sănătate, finantate prin redistribuire de fonduri bugetare, în condiţiile legii. + Articolul 13Directiile generale şi directiile de specialitate din Ministerul Sănătăţii, directiile de sănătate publică, instituţiile publice implicate, precum şi unitatile sanitare vor duce la indeplinire prevederile prezentului ordin. + Articolul 14Anexele nr. I-III fac parte integrantă din prezentul ordin. + Articolul 15Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.Ministrul sănătăţii,Mircea CintezaBucureşti, 12 ianuarie 2005.Nr. 10. + Anexa I-IIIANEXA 12/01/2005