NORME METODOLOGICE din 22 decembrie 2004de aplicare a Legii nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de muncă şi boli profesionale, cu modificările şi completările ulterioare
EMITENT
  • MINISTERUL MUNCII, SOLIDARITĂŢII SOCIALE ŞI FAMILIEI
  • MINISTERUL SĂNĂTĂŢII
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 22 din 7 ianuarie 2005



     +  Capitolul I Dispoziţii generale  +  Articolul 1Prezentele norme metodologice stabilesc modalităţile de reglementare a unor proceduri, metode şi mijloace de aplicare unitară a prevederilor Legii nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de muncă şi boli profesionale, cu modificările şi completările ulterioare.  +  Articolul 2În sensul prezentelor norme metodologice, următorii termeni se definesc astfel: a) medic curant - orice medic cu autorizaţie de liberă practică valabilă, care îşi desfăşoară activitatea în unităţi prestatoare de servicii medicale, aflate în relaţie contractuală cu casele de asigurări de sănătate; b) referat medical - formular care atestă diagnosticul clinic, istoricul bolii, starea prezentă de sănătate, tratamentele urmate şi planul de recuperare; c) consilier de prevenire - persoana cu atribuţii de prevenire din cadrul compartimentului de accidente de muncă şi boli profesionale al casei teritoriale de pensii; d) program individual de recuperare - include, pe lângă tratamentul balnear, tratament de fizioterapie, precum şi protezarea în ambulatoriu, după caz; e) program de reabilitare medicală - totalitatea serviciilor medicale prescrise de medicul curant al unităţii prestatoare de servicii medicale; f) reabilitare medicală - totalitatea serviciilor medicale definite în conformitate cu art. 23 din Legea nr. 346/2002, cu modificările şi completările ulterioare, şi care se regăsesc în pachetul de servicii medicale de bază prevăzut în Contractul-cadru privind condiţiile acordării asistenţei medicale în cadrul sistemului de asigurări de sănătate, destinate în exclusivitate recuperării capacităţii de muncă şi înlăturării deficienţelor cauzate de accidente de muncă şi boli profesionale.  +  Capitolul II Raporturile de asigurare şi riscuri asigurate  +  Secţiunea 1 Declaraţia pe propria răspundere  +  Articolul 3În vederea asigurării pentru accidente de muncă şi boli profesionale, angajatorul are obligaţia de a comunică asigurătorului domeniul de activitate, conform Clasificării activităţilor din economia naţională - CAEN, numărul de angajaţi, fondul de salarii, precum şi orice alte informaţii solicitate în acest scop.  +  Articolul 4 (1) Comunicarea datelor prevăzute la art. 3 se face pe baza declaraţiei pe propria răspundere a angajatorului, prevăzută în anexa nr. 1 la prezentele norme metodologice. (2) Declaraţia pe propria răspundere se depune la sediul casei teritoriale de pensii pe raza căreia angajatorul îşi desfăşoară activitatea. (3) Declaraţia pe propria răspundere se depune în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentelor norme metodologice. (4) Angajatorii care dobândesc personalitate juridică ulterior datei menţionate la alin. (3) vor depune declaraţia pe propria răspundere în termen de 30 de zile de la data începerii raporturilor de muncă ori de serviciu.  +  Articolul 5Angajatorii au obligaţia să anunţe asigurătorul despre orice modificări apărute în legătură cu datele din declaraţia pe propria răspundere, în termen de cel mult 15 zile de când acestea au survenit.  +  Articolul 6 (1) Declaraţia pe propria răspundere se depune pe suport electronic, însoţit de suportul pe hârtie. (2) Declaraţia pe propria răspundere va purta semnăturile persoanelor autorizate, precum şi ştampila angajatorului.  +  Articolul 7Nedepunerea la termen a declaraţiei pe propria răspundere, precum şi nerespectarea obligaţiei de comunicare a modificărilor survenite în legătură cu datele prevăzute de aceasta constituie contravenţii şi se pedepsesc în conformitate cu prevederile art. 124 alin. (1) din Legea nr. 346/2002, cu modificările şi completările ulterioare.  +  Secţiunea a 2-a Contractul individual de asigurare  +  Articolul 8 (1) Persoanele prevăzute la art. 6 alin. (1) din Legea nr. 346/2002, cu modificările şi completările ulterioare, se pot asigura pentru accidente de muncă şi boli profesionale pe bază de contract individual de asigurare. (2) Modelul contractului individual de asigurare este prevăzut în anexa nr. 2 la prezentele norme metodologice.  +  Articolul 9Orice modificare a datelor prevăzute în contractul individual de asigurare se va comunică în termen de 15 zile de la data când a survenit.  +  Articolul 10Nerespectarea obligaţiei de comunicare a modificărilor contractului individual de asigurare este asimilată situaţiilor prevăzute la art. 7 şi se sancţionează în conformitate cu prevederile legale.  +  Articolul 11În termen de 10 zile de la modificarea cadrului legal privind contractul individual de asigurare, casele teritoriale de pensii au obligaţia să comunice în scris asiguraţilor natura şi data de la care survin modificările.  +  Articolul 12 (1) Contractul individual de asigurare se poate rezilia oricând pe durata derulării acestuia, la iniţiativa asiguratului. (2) Contribuţia pentru accidente de muncă şi boli profesionale neachitată, precum şi dobânzile şi penalităţile aferente se urmăresc conform legislaţiei privind creanţele bugetare.  +  Capitolul III Prestaţii şi servicii de asigurare pentru accidente de muncă şi boli profesionale  +  Articolul 13În conformitate cu prevederile art. 19 din Legea nr. 346/2002, cu modificările şi completările ulterioare, asiguraţii au dreptul la următoarele prestaţii şi servicii: a) reabilitare medicală şi recuperarea capacităţii de muncă; b) reabilitare şi reconversie profesională; c) indemnizaţie pentru incapacitate temporară de muncă; d) indemnizaţie pentru trecerea temporară în alt loc de muncă şi indemnizaţie pentru reducerea timpului de muncă; e) compensaţii pentru atingerea integrităţii; f) despăgubiri în caz de deces; g) rambursări de cheltuieli.  +  Secţiunea 1 Reabilitarea medicală şi recuperarea capacităţii de muncă  +  Articolul 14 (1) Asiguratul are dreptul la tratament medical corespunzător leziunilor şi afecţiunilor cauzate prin accidente de muncă sau boli profesionale, servicii şi produse pentru reabilitare medicală şi recuperare a capacităţii de muncă, denumite în continuare prestaţii medicale. (2) Prestaţiile medicale prevăzute la alin. (1) se efectuează de către furnizorii de servicii medicale şi de medicamente care sunt în relaţii contractuale cu casele de asigurări de sănătate, denumiţi în continuare unităţi prestatoare de servicii medicale. (3) Dispozitivele medicale destinate corectării şi recuperării deficienţelor organice, funcţionale sau fizice vor fi asigurate de Institutul Naţional de Expertiză Medicală şi Recuperare a Capacităţii de Muncă prin personal propriu sau prin terţi. (4) Dispozitivele medicale prevăzute la alin. (3) sunt cele stabilite în lista dispozitivelor medicale prevăzută în Contractul-cadru privind condiţiile acordării asistenţei medicale în cadrul sistemului de asigurări de sănătate. (5) Prestaţiile medicale furnizate asiguraţilor cuprind serviciile medicale, serviciile de îngrijire a sănătăţii, medicamentele, materialele sanitare, dispozitivele medicale şi alte servicii şi produse din pachetul de servicii de bază, stabilite în condiţiile Contractului-cadru privind condiţiile acordării asistenţei medicale în cadrul sistemului de asigurări de sănătate şi care sunt destinate asigurării reabilitării medicale şi recuperării capacităţii de muncă în conformitate cu prevederile Legii nr. 346/2002, cu modificările şi completările ulterioare. (6) Condiţiile acordării acestor prestaţii medicale şi tarifele aferente acestora sunt în conformitate cu Contractul-cadru privind condiţiile acordării asistenţei medicale în cadrul sistemului de asigurări de sănătate.  +  Articolul 15 (1) Reabilitarea medicală prevăzută pentru asigurarea la accidente de muncă şi boli profesionale are drept scop acordarea unor prestaţii şi servicii medicale prevăzute în pachetul de servicii medicale de bază acordat în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate, condiţiile acordării acestor servicii medicale şi tarifele aferente acestora fiind reglementate de Contractul-cadru privind condiţiile acordării asistenţei medicale în cadrul sistemului de asigurări de sănătate. (2) Unităţile prestatoare de servicii medicale vor înainta, conform legii, caselor de asigurări de sănătate documentele justificative ale prestaţiilor medicale pentru fiecare persoană asigurată, în vederea decontării. (3) Prestaţiile medicale pentru tratamentul medical ambulatoriu prescris de medicul curant, precum şi analizele medicale şi medicamentele se vor tarifa în conformitate cu prevederile legale în vigoare din sistemul asigurărilor sociale de sănătate. (4) Tarifele medicale aferente prestaţiilor medicale pentru reabilitarea medicală sunt cele stabilite în conformitate cu prevederile legislaţiei asigurărilor de sănătate aflate în vigoare. (5) Decontarea pentru prestaţiile medicale acordate asiguraţilor se va face numai pentru acele prestaţii generate de caracterul de muncă al accidentului sau al bolii profesionale. (6) În vederea acordării prestaţiei medicale asiguratul are obligaţia de a respecta programul de reabilitare medicală stabilit de medicul curant al unităţii prestatoare de servicii medicale. (7) Nerespectarea acestui program atrage suspendarea drepturilor la prestaţii medicale.  +  Articolul 16 (1) Unităţile prestatoare de servicii medicale au obligaţia ca în termen de 48 de ore de la acordarea serviciilor medicale să transmită caselor teritoriale de pensii, printr-un referat medical, starea de sănătate a bolnavului şi indicaţiile de tratament ulterioare pentru alte unităţi medicale, după caz. (2) Medicul curant este obligat să completeze referatul medical prevăzut la alin. (1) şi este răspunzător de veridicitatea şi exactitatea informaţiilor cuprinse în acesta. (3) Modelul referatului medical este prevăzut în anexa nr. 3 la prezentele norme metodologice.  +  Articolul 17 (1) Casa Naţională de Pensii şi Alte Drepturi de Asigurări Sociale, denumită în continuare CNPAS, va efectua decontarea serviciilor prevăzute la art. 14 către Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, denumită în continuare CNAS, pentru fiecare persoană asigurată, în funcţie de: a) confirmarea caracterului de muncă al accidentelor şi bolilor profesionale prin proces-verbal de cercetare, formularul pentru înregistrarea accidentului de muncă FIAM sau fişa de declarare a cazului de boală profesională BP2, elaborate conform prevederilor prezentelor norme metodologice şi Normelor metodologice privind comunicarea, cercetarea, înregistrarea, raportarea, evidenţa accidentelor de muncă şi declararea, confirmarea, înregistrarea, raportarea, evidenţa bolilor profesionale, precum şi a celorlalţi indicatori care definesc morbiditatea profesională, aprobate prin Ordinul ministrului muncii şi protecţiei sociale nr. 388/1996 privind aprobarea normelor metodologice în aplicarea prevederilor Legii protecţiei muncii nr. 90/1996, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 249 din 15 octombrie 1996, cu modificările ulterioare; b) documentele justificative, respectiv factura şi desfăşurătorul activităţilor realizate de către furnizorii de servicii şi produse medicale pentru asiguraţii care au beneficiat de tratament medical pentru accidente de muncă şi boli profesionale. (2) CNPAS sau casa teritorială de pensii are dreptul de verificare a documentelor justificative, de monitorizare pe timpul tratamentului şi de refuz de plată în condiţiile în care prestaţiile medicale contravin prevederilor legale în vigoare. (3) Decontarea cheltuielilor pentru prestaţiile medicale se va face între CNPAS şi CNAS prin intermediul caselor teritoriale. (4) În vederea decontării cheltuielilor pentru serviciile medicale, CNAS, prin casele de asigurări de sănătate, va depune facturile şi desfăşurătoarele aferente serviciilor realizate de către unităţile prestatoare de servicii medicale, stabilite la alin. (1) lit. b), la casa teritorială de pensii pe raza căreia a fost înregistrat accidentul de muncă sau declarată boala profesională respectivă. (5) Termenul de depunere a documentelor de plată este data de 25 a lunii următoare celei în care s-a primit de casa de asigurări de sănătate confirmarea caracterului accidentului de muncă sau bolii profesionale. (6) Decontarea documentelor prevăzute la alin. (5) se va face în termen de 30 de zile lucrătoare de la data depunerii acestora la casa teritorială de pensii, în condiţiile îndeplinirii criteriilor prevăzute la alin. (1). (7) La sfârşitul fiecărei luni casele teritoriale de pensii comunică caselor de asigurări de sănătate codurile numerice personale şi numele cazurilor care au primit confirmare de accident de muncă sau boală profesională.  +  Articolul 18 (1) Tratamentele de recuperare prevăzute la art. 23 lit. c), d) şi e) din Legea nr. 346/2002, cu modificările şi completările ulterioare, necesare ulterior externării asiguraţilor, trebuie analizate şi avizate de către medicul expert al asigurărilor sociale din serviciul de expertiză medicală din cadrul caselor teritoriale de pensii. (2) Biletele pentru tratament balnear prevăzute la art. 25 alin. (3) din Legea nr. 346/2002, cu modificările şi completările ulterioare, se vor acorda în conformitate cu criteriile în baza cărora se acordă bilete pentru tratamentul balnear, stabilite prin decizie a preşedintelui CNPAS.  +  Articolul 19Chirurgia reparatorie este destinată numai cazurilor care presupun refacerea capacităţii de muncă a cărei pierdere a rezultat ca urmare a unui accident de muncă sau a unei boli profesionale confirmate.  +  Articolul 20 (1) Asiguratul beneficiază, la cerere, de acordarea ajutoarelor pentru procurarea produselor, potrivit prevederilor art. 24 din Legea nr. 346/2002, cu modificările şi completările ulterioare. (2) Cererea se adresează casei teritoriale de pensii pe raza căreia asiguratul îşi are domiciliul şi va fi însoţită de recomandarea medicului curant. (3) Modelul cererii este prevăzut în anexa nr. 4 la prezentele norme metodologice. (4) După primirea cererii şi a recomandării medicului curant, fiecărui asigurat i se va întocmi un dosar care va cuprinde pe lângă documentele menţionate şi copii de pe procesul-verbal de cercetare, FIAM sau fişa BP2. (5) În cazul în care unui asigurat îi încetează contractul de muncă, respectiv contractul de asigurare, dreptul la prestaţiile medicale i se acordă doar dacă face dovada cu documente medicale, conform legii, că este victima unei boli profesionale cauzate de factori de risc specifici locului de muncă în care a fost angajat.  +  Articolul 21 (1) Nivelul de decontare a produselor prevăzute la art. 24 din Legea nr. 346/2002, cu modificările şi completările ulterioare, este de 100% din nivelul preţurilor de referinţă stabilite prin reglementările legale în vigoare. (2) Repararea şi schimbarea produselor prevăzute la art. 24 din Legea nr. 346/2002, cu modificările şi completările ulterioare, acordate în condiţiile legii, se vor suporta din Fondul de asigurare pentru accidente de muncă şi boli profesionale.  +  Articolul 22 (1) Cererile se analizează şi se soluţionează de către casa teritorială de pensii. (2) În cazul în care contravaloarea prestaţiilor medicale solicitate depăşeşte preţurile de referinţă stabilite prin reglementările legale în vigoare, dar nu mai mult de 30% din valoarea stabilită, CNPAS va analiza şi va soluţiona cererea. (3) Prin decizie motivată cererea se poate admite, total sau parţial, ori se poate respinge. (4) Termenul de soluţionare a cererilor este de 30 de zile de la data înregistrării la nivelul competent.  +  Articolul 23Casa teritorială de pensii va comunică asiguratului modalitatea prin care poate intră în posesia acestor prestaţii conform anexei nr. 5 la prezentele norme metodologice.  +  Articolul 24 (1) Prestatorul de servicii medicale are obligaţia de a informa de îndată casa teritorială de pensii în cazul în care asiguratul nu respectă programul individual de recuperare stabilit. (2) Personalul cu atribuţii din cadrul casei teritoriale de pensii verifică şi constată respectarea de către asigurat a programului individual de recuperare. (3) În situaţia în care asiguratul nu respectă programul de recuperare stabilit, personalul cu atribuţii al casei teritoriale de pensii propune suspendarea prestaţiilor şi serviciilor pentru reabilitarea medicală şi recuperarea capacităţii de muncă a asiguratului, în conformitate cu prevederile art. 26 din Legea nr. 346/2002, cu modificările şi completările ulterioare. (4) În cazul în care asiguratul nu urmează sau nu respectă programul individual de recuperare din motive ce îi sunt imputabile, casa teritorială de pensii este exonerată de orice răspundere în ceea ce priveşte deteriorarea stării de sănătate a acestuia. (5) Reluarea programului individual de recuperare medicală care a fost suspendat din cauze imputabile asiguratului se poate executa la solicitarea scrisă a acestuia, dar cu condiţia suportării de către acesta a tuturor costurilor suplimentare generate de întreruperea programului. (6) Reluarea programului individual de recuperare medicală va fi aprobată de casa teritorială de pensii la solicitarea motivată a asiguratului.  +  Secţiunea a 2-a Reabilitare şi reconversie profesională  +  Articolul 25Victima unui accident de muncă sau a unei boli profesionale, care, deşi nu şi-a pierdut complet capacitatea de muncă, nu mai poate desfăşura activitatea pentru care s-a calificat, beneficiază, la cerere, de cursuri de calificare sau de reconversie profesională.  +  Articolul 26 (1) Pentru crearea condiţiilor necesare efectuării cursurilor prevăzute la art. 29 din Legea nr. 346/2002, cu modificările şi completările ulterioare, casele teritoriale de pensii au obligaţia ca, în termen de 30 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a prezentelor norme metodologice, să încheie contracte cu furnizorii de formare profesională autorizaţi, precum şi cu furnizorii de servicii specializate pentru stimularea ocupării forţei de muncă autorizaţi conform reglementărilor în vigoare. (2) Contractele dintre casele teritoriale de pensii şi furnizorii de formare profesională autorizaţi, precum şi cu cei de servicii specializate pentru stimularea ocupării forţei de muncă autorizaţi se vor efectua cu respectarea prevederilor legale în vigoare. (3) Modelul contractelor prevăzute la alin. (1) va fi stabilit prin decizie a preşedintelui CNPAS.  +  Articolul 27 (1) În vederea aprobării participării la cursurile de reconversie profesională asiguratul trebuie să depună o cerere la sediul casei teritoriale de pensii pe raza căreia îşi are domiciliul. (2) Modelul cererii este prevăzut în anexa nr. 6 la prezentele norme metodologice.  +  Articolul 28După primirea cererii, asiguratului i se va întocmi un dosar care va cuprinde pe lângă cerere şi copii de pe procesul-verbal de cercetare, FIAM sau fişa BP2.  +  Articolul 29 (1) În termen de 15 zile de la primirea cererii, asiguratului i se va comunică instituţia şi data la care va avea loc evaluarea stării fizice, mentale şi aptitudinale. (2) Comunicarea locului şi datei evaluării stării fizice, mentale şi aptitudinale se va face prin invitaţie scrisă conform anexei nr. 7 la prezentele norme metodologice.  +  Articolul 30 (1) După efectuarea aprecierii stării fizice, mentale şi aptitudinale a asiguratului, furnizorii de servicii specializate pentru stimularea ocupării forţei de muncă autorizaţi au obligaţia să transmită casei teritoriale de pensii concluziile examinării, împreună cu propunerile legate de activităţile pe care asiguratul le mai poate efectua. (2) Comunicarea concluziilor se va face în termen de 5 zile de la data efectuării expertizei, sub forma unui referat.  +  Articolul 31 (1) În termen de 15 zile de la primirea concluziilor, pe baza dosarului, precum şi a concluziilor aprecierii stării fizice, mentale şi aptitudinale a asiguratului, directorul executiv al casei teritoriale de pensii admite sau respinge cererea prin decizie motivată. (2) Decizia va cuprinde propuneri privind unul sau mai multe cursuri de reconversie profesională, furnizorul acestora, programul de instruire, precum şi modalitatea de absolvire.  +  Articolul 32 (1) Decizia se comunică asiguratului în termen de 5 zile de la emiterea acesteia. (2) Asiguratul poate accepta sau refuza propunerea casei teritoriale de pensii, în termen de 15 zile de la primirea acesteia.  +  Articolul 33În cazul în care asiguratul acceptă propunerile casei teritoriale de pensii, acestuia i se vor comunică furnizorul de formare profesională, locul şi data începerii cursului, în termen de 5 zile de la stabilirea acestora, prin invitaţie scrisă conform anexei nr. 8 la prezentele norme metodologice.  +  Articolul 34Dacă asiguratul refuză cursurile propuse de către casa teritorială de pensii, acesta îşi pierde dreptul la prestaţii privind reabilitarea şi reconversia profesională.  +  Articolul 35 (1) Asiguratul are obligaţia de a respecta programul de instruire stabilit de organizatorul acestuia. (2) Nerespectarea programului de instruire de către asigurat atrage întreruperea efectuării acestuia, precum şi suspendarea dreptului la indemnizaţie.  +  Articolul 36Asiguratul are dreptul la o singură examinare finală gratuită.  +  Articolul 37Furnizorii de formare profesională au obligaţia de a anunţa orice încălcare de către asigurat a programului de instruire profesională.  +  Articolul 38Pe durata cursurilor asiguraţilor li se acordă o indemnizaţie în conformitate cu prevederile secţiunii a 3-a din prezentul capitol.  +  Secţiunea a 3-a Indemnizaţiile prevăzute de Legea nr. 346/2002, cu modificările şi completările ulterioare  +  Articolul 39În sistemul de asigurare pentru accidente de muncă şi boli profesionale se acordă următoarele tipuri de indemnizaţii: a) indemnizaţie pentru incapacitate temporară de muncă; b) indemnizaţie pentru trecerea temporară în alt loc de muncă; c) indemnizaţie pentru reducerea timpului de muncă; d) indemnizaţie pe durata cursurilor de calificare şi de reconversie profesională.  +  Articolul 40 (1) Indemnizaţiile se calculează şi se plătesc de către angajatori şi se deduc din contribuţia de asigurare pentru accidente de muncă şi boli profesionale. (2) Casele teritoriale de pensii preiau în plată numai persoanele care beneficiază de una dintre indemnizaţiile prevăzute la art. 39 şi al căror angajator şi-a încetat activitatea, în condiţiile legii, prin faliment, reorganizare judiciară sau administrativă şi persoanele asigurate prin contract individual, precum şi persoanele care beneficiază de indemnizaţie de şomaj.  +  Articolul 41 (1) Indemnizaţiile de asigurări pentru accidente de muncă şi boli profesionale şi despăgubirea de deces se plătesc pe baza cererii-tip privind solicitarea drepturilor de asigurări pentru accidente de muncă şi boli profesionale, prevăzută în anexa nr. 9 la prezentele norme metodologice, şi a celorlalte acte prevăzute de reglementările legale în vigoare, exclusiv indemnizaţia pentru incapacitate temporară de muncă, pentru a cărei acordare nu este necesară completarea cererii-tip. (2) În afara cererii-tip prevăzute la alin. (1), pentru obţinerea indemnizaţiilor mai sunt necesare următoarele documente: a) certificat medical; b) procesul-verbal de cercetare a accidentului de muncă; c) FIAM sau, după caz, fişa BP2.  +  Articolul 42Cererea-tip privind solicitarea drepturilor de asigurări pentru accidente de muncă şi boli profesionale se depune la casele teritoriale de pensii: a) de către angajatori şi instituţia care administrează bugetul Fondului pentru plata ajutorului de şomaj, o dată cu "Declaraţia privind evidenţa nominală a asiguraţilor şi a obligaţiilor de plată către bugetul asigurărilor sociale de stat"; b) de către celelalte categorii de asiguraţi, la data solicitării prestaţiei medicale.  +  Articolul 43Cererea se aprobă sau se respinge prin decizia motivată a directorului executiv al casei teritoriale de pensii, în termen de cel mult 30 de zile de la înregistrarea acesteia. Decizia se comunică atât asiguratului, cât şi angajatorului.  +  Articolul 44 (1) Sumele reprezentând indemnizaţii care se plătesc de către angajator asiguraţilor potrivit prevederilor prezentelor norme metodologice se reţin de acesta din contribuţia de asigurare pentru accidente de muncă şi boli profesionale datorată pentru luna respectivă. (2) Indemnizaţiile se plătesc pentru numărul de zile lucrătoare din duratele exprimate în zile calendaristice ale concediilor medicale sau pentru numărul de zile lucrătoare din perioada în care persoana asigurată urmează cursuri de reconversie profesională, beneficiază de reducerea timpului normal de muncă sau de trecerea temporară în alt loc de muncă. (3) Sumele reprezentând indemnizaţii plătite de angajator asiguraţilor potrivit prevederilor prezentelor norme metodologice, care depăşesc cuantumul contribuţiei datorate de acesta în luna respectivă, se recuperează din contul asigurărilor pentru accidente de muncă şi boli profesionale de la casa teritorială de pensii pe raza căreia se afla sediul sau domiciliul acestuia. (4) Indemnizaţiile pe care angajatorii le achită fără îndeplinirea condiţiilor legale şi pe care aceştia le decontează cu sistemul asigurărilor pentru accidente de muncă şi boli profesionale reprezintă sume încasate necuvenit, care constituie debite ce urmează să fie recuperate potrivit reglementărilor legale în vigoare.  +  Articolul 45În cazul asiguraţilor care se regăsesc în două sau mai multe dintre situaţiile prevăzute la art. 5, 6 şi 7 din Legea nr. 346/2002, cu modificările şi completările ulterioare, şi care desfăşoară activitate la mai mulţi angajatori, indemnizaţiile prevăzute la art. 39 din prezentele norme metodologice se plătesc o singură dată de către angajatorul la care a avut loc accidentul de muncă sau la care s-a declarat boala profesională.  +  Secţiunea a 4-a Indemnizaţia pentru incapacitate temporară de muncă  +  Articolul 46Asiguraţii beneficiază de o indemnizaţie pe perioada în care se află în incapacitate temporară de muncă datorită unui accident de muncă sau datorită unei boli profesionale.  +  Articolul 47 (1) Cuantumul indemnizaţiei pentru incapacitate temporară de muncă reprezintă 80% din baza de calcul. (2) Baza de calcul a indemnizaţiilor pentru incapacitate temporară de muncă este: a) media veniturilor salariale brute realizate de către persoanele angajate în ultimele 6 luni anterioare manifestării riscului; în cazul în care stagiul de cotizare este mai mic de 6 luni, baza de calcul a indemnizaţiilor o constituie media veniturilor salariale lunare brute la care s-a achitat contribuţia; b) veniturile stipulate de către asiguraţii individuali în contractele pe baza cărora s-a stabilit contribuţia de asigurare pentru accidente de muncă şi boli profesionale. c) drepturile acordate în perioada respectivă pentru şomerii care urmează cursuri de recalificare sau de reconversie profesională, exclusiv sumele acordate cu titlu de plăţi compensatorii.  +  Articolul 48Indemnizaţiile pentru incapacitate temporară de muncă se acordă pe o durată de cel mult 180 de zile în interval de un an, socotite de la prima zi de îmbolnăvire. Începând cu a 91-a zi concediul medical se poate prelungi până la 180 de zile, cu avizul medicului expert al asigurărilor sociale.  +  Articolul 49 (1) Medicul curant poate propune, în situaţii temeinic justificate, prelungirea concediului pentru incapacitate temporară de muncă peste 180 de zile, în scopul evitării pensionării de invaliditate şi menţinerii asiguratului în activitate. (2) Medicul expert al asigurărilor sociale decide, după caz, prelungirea concediului medical pentru continuarea programului de recuperare, trecerea temporară în alt loc de muncă, reducerea timpului de muncă, reluarea activităţii în aceeaşi profesie sau într-o altă profesie ori pensionarea de invaliditate. (3) Prelungirea concediului medical peste 180 de zile se face pentru cel mult 90 de zile, conform procedurilor stabilite de CNPAS, în raport cu evoluţia cazului şi cu rezultatele acţiunilor de recuperare.  +  Secţiunea a 5-a Indemnizaţia pentru trecerea temporară în alt loc de muncă şi indemnizaţia pentru reducerea timpului de muncă  +  Articolul 50Asiguratul care datorită unei boli profesionale sau datorită unui accident de muncă nu îşi mai poate desfăşura activitatea la locul de muncă anterior manifestării riscului asigurat sau care nu mai poate realiza durata normală de muncă poate beneficia, la cerere, de trecerea temporară în alt loc de muncă sau de reducerea cu o pătrime a timpului normal de lucru.  +  Articolul 51 (1) Asiguratul îşi poate relua activitatea la vechiul loc de muncă sau poate realiza programul normal de lucru înainte de expirarea perioadei maxime de reducere a programului de lucru, prevăzută de legislaţia în vigoare, cu avizul medicului expert al asigurărilor sociale. (2) Angajatorul va înştiinţa casa teritorială de pensii, în termen de cel mult 5 zile, despre modificarea intervenită în situaţia asiguratului.  +  Articolul 52Cuantumul indemnizaţiilor pentru trecerea temporară în alt loc de muncă şi pentru reducerea timpului de muncă este egal cu diferenţa dintre media veniturilor salariale din ultimele 6 luni şi venitul salarial brut realizat de asigurat la noul loc de muncă sau prin reducerea timpului normal de muncă, fără a se depăşi 25% din baza de calcul.  +  Articolul 53Indemnizaţiile pentru trecerea temporară în alt loc de muncă, precum şi cele pentru reducerea timpului de muncă se acordă, pentru o perioadă de cel mult 90 de zile într-un an calendaristic, în una sau în mai multe etape.  +  Secţiunea a 6-a Indemnizaţia pe durata cursurilor de calificare şi de reconversie profesională  +  Articolul 54 (1) Victima unui accident de muncă sau a unei boli profesionale beneficiază la cerere, în condiţiile legii, de o indemnizaţie pe durata cursurilor de calificare sau de reconversie profesională. (2) Indemnizaţia se acordă numai dacă asiguratul respectă integral programul de instruire pe toată durata cursurilor. (3) În situaţia în care asiguratul nu respectă programul de instruire din motive ce îi sunt imputabile, organizatorul cursurilor de calificare sau de reconversie profesională înştiinţează de îndată casa teritorială de pensii despre aceasta, care sistează plata indemnizaţiei. (4) Prevederile alin. (3) nu se aplică în cazurile de forţă majoră. Forţa majoră se dovedeşte cu acte. (5) Constatarea cazurilor de forţă majoră prevăzute la alin. (4) se efectuează de către personalul împuternicit al casei teritoriale de pensii.  +  Articolul 55Indemnizaţia pe durata cursurilor de calificare sau de reconversie profesională se acordă lunar şi reprezintă 70% din salariul de bază brut al persoanei asigurate, avut la data survenirii accidentului de muncă sau a bolii profesionale.  +  Articolul 56Indemnizaţia pe durata cursurilor de calificare sau de reconversie profesională se acordă doar dacă persoana asigurată nu beneficiază în paralel de indemnizaţie pentru incapacitate temporară de muncă sau de pensie de invaliditate gradul III, acordată potrivit reglementărilor în vigoare.  +  Secţiunea a 7-a Compensaţiile pentru atingerea integrităţii  +  Articolul 57Au dreptul la o compensaţie pentru atingerea integrităţii asiguraţii care în urma accidentelor de muncă sau a bolilor profesionale rămân cu leziuni permanente care produc deficienţe şi reduc capacitatea de muncă între 20-50%.  +  Articolul 58Compensaţiile pentru atingerea integrităţii se acordă doar dacă accidentul de muncă a antrenat o incapacitate temporară de muncă mai mare de 3 zile, conform definiţiei accidentului de muncă.  +  Articolul 59Compensaţia pentru atingerea integrităţii se acordă doar după încheierea perioadei de incapacitate temporară de muncă.  +  Articolul 60În vederea obţinerii compensaţiei pentru atingerea integrităţii persoana asigurată depune o cerere-tip privind solicitarea drepturilor de asigurări pentru accidente de muncă şi boli profesionale, conform anexei nr. 9.  +  Articolul 61 (1) În termen de 15 zile de la depunerea cererii, medicul expert al asigurătorului decide asupra acordării compensaţiei pentru atingerea integrităţii, precum şi asupra cuantumului acesteia. (2) În cazul în care medicul expert al asigurărilor sociale consideră că sunt necesare examinări ulterioare, acesta poate dispune efectuarea acestora.  +  Articolul 62Grilele, intervalele şi cuantumul pe baza cărora se acordă compensaţiile pentru atingerea integrităţii se stabilesc prin decizie a preşedintelui CNPAS.  +  Secţiunea a 8-a Despăgubirile în caz de deces  +  Articolul 63În cazul decesului asiguratului ca urmare a unui accident de muncă sau a unei boli profesionale, despăgubirea în caz de deces se acordă, la cerere, unei singure persoane, care poate fi una dintre persoanele menţionate la art. 46 alin. (1) din Legea nr. 346/2002, cu modificările şi completările ulterioare.  +  Articolul 64Despăgubirile în caz de deces se acordă pe baza următoarelor acte: cerere-tip privind solicitarea drepturilor de asigurări pentru accidente de muncă şi boli profesionale, prevăzută în anexa nr. 9, certificat de deces - original şi copie, actul de identitate al solicitantului, acte de stare civilă ale solicitantului care să ateste calitatea acestuia sau acte din care să rezulte că au fost suportate cheltuielile ocazionate de deces, după caz.  +  Articolul 65 (1) Directorul executiv al casei teritoriale de pensii admite sau respinge cererea prin decizie motivată. (2) Termenul de soluţionare a cererii este de 15 zile de la data depunerii acesteia la casa teritorială de pensii. (3) Plata despăgubirii se efectuează prin casieria casei teritoriale de pensii. (4) Decizia se comunică petentului în termen de 5 zile de la emiterea acesteia. (5) Cuantumul despăgubirii în caz de deces este de 4 salarii medii brute, comunicate de Institutul Naţional de Statistică.  +  Articolul 66După efectuarea plăţii despăgubirilor în caz de deces, asigurătorul are obligaţia de a înscrie pe versoul certificatului de deces original menţiunea "ACHITAT", data, semnătura şi ştampila.  +  Secţiunea a 9-a Rambursări de cheltuieli  +  Articolul 67În vederea rambursării cheltuielilor ocazionate de transportul de urgenţă sau de confecţionarea unor dispozitive destinate să asigure recuperarea funcţionalităţii organismului victimei accidentului de muncă, persoana juridică sau persoana fizică care a suportat cheltuielile se adresează casei teritoriale de pensii în raza căreia s-a produs accidentul de muncă.  +  Articolul 68 (1) Cererea de rambursare a cheltuielilor trebuie să cuprindă următoarele elemente: datele de identificare a solicitantului, cum sunt numele, prenumele, codul numeric personal, domiciliul sau denumirea, împuternicirea reprezentantului persoanei juridice, codul unic de înregistrare, sediul, contul bancar, după caz, precum şi datele de identificare a accidentatului/accidentaţilor: numele, prenumele, vârsta, codul numeric personal, cetăţenia, domiciliul, locul de muncă la care este/sunt încadrat/ încadraţi. (2) Modelul cererii de rambursare a cheltuielilor este prevăzut în anexa nr. 10 la prezentele norme metodologice. (3) Cererea se depune la sediul casei teritoriale de pensii, însoţită de documente justificative, după caz.  +  Articolul 69 (1) În cazul în care persoana îndreptăţită solicită rambursarea cheltuielilor ocazionate de transportul de urgenţă utilizând alte mijloace decât cele uzuale, aceasta trebuie să prezinte: a) facturi sau alte documente din care să rezulte tipul cheltuielilor efectuate, precum şi cuantumul acestora; b) declaraţia pe propria răspundere a angajatorului sau a persoanei care a solicitat transportul, după caz, din care trebuie să reiasă caracterul de urgenţă al transportului, mijlocul de transport utilizat, precum şi descrierea împrejurărilor care au impus utilizarea altor mijloace decât a celor uzuale pentru salvarea victimei accidentului de muncă; c) dovada, emisă de organele competente, din care să rezulte faptul că solicitantul nu înregistrează obligaţii restante la Fondul de asigurare pentru accidente de muncă şi boli profesionale. (2) Pentru serviciile de transport cu autovehicule, suma solicitată a fi rambursată se determină prin înmulţirea numărului de kilometri echivalenţi (dus-întors) pentru mediul urban, respectiv a numărului de kilometri efectiv realizaţi pentru mediul rural, cu consumul normat de combustibil pe kilometru parcurs şi cu preţul mediu al combustibilului utilizat. (3) Pentru serviciile de transport aerian şi pe apă, suma solicitată a fi rambursată se calculează pe baza numărului de ore de zbor, respectiv a numărului de mile marine estimat, înmulţit cu costul mediu al unei ore de zbor, respectiv costul mediu pe milă marină. (4) Tipurile de transport de urgenţă ce pot fi decontate de CNPAS sunt altele decât cele ale unităţilor specializate în efectuarea unor servicii de transport sanitar şi care îndeplinesc criteriile de autorizare prevăzute de reglementările Ministerului Sănătăţii, precum şi cele de acreditare.  +  Articolul 70Medicul expert al asigurărilor sociale din cadrul casei teritoriale de pensii confirmă sau infirmă, prin referat motivat, faptul că salvarea victimei impunea transportul de urgenţă cu alte mijloace decât cele uzuale.  +  Articolul 71 (1) În cazul în care persoana îndreptăţită solicită rambursarea cheltuielilor ocazionate de confecţionarea ochelarilor, aceasta trebuie să prezinte următoarele: dovada, emisă de organele competente, din care să rezulte faptul că solicitantul nu înregistrează obligaţii restante la Fondul de asigurare pentru accidente de muncă şi boli profesionale, prescripţia medicului, documente din care să reiasă că ochelarii au fost deterioraţi în timpul accidentului de muncă, de exemplu: declaraţia pe propria răspundere a victimei accidentului, declaraţiile martorilor, copie de pe procesul-verbal de cercetare a accidentului de muncă. (2) Cheltuielile ocazionate de confecţionarea ochelarilor vor fi decontate integral, fără a se depăşi preţul de referinţă stabilit prin decizie a preşedintelui CNPAS.  +  Articolul 72 (1) În cazul în care persoana îndreptăţită solicită rambursarea cheltuielilor ocazionate de confecţionarea aparatelor acustice, aceasta trebuie să prezinte următoarele: dovada, emisă de organele competente, din care să rezulte faptul că solicitantul nu înregistrează obligaţii restante la Fondul de asigurare pentru accidente de muncă şi boli profesionale, prescripţia medicului care trebuie să fie însoţită de audiograma tonală liminară şi audiograma vocală, eliberate de o clinică de specialitate sau de un serviciu specializat, documente din care să reiasă că aparatul acustic a fost deteriorat în timpul accidentului de muncă, cum ar fi: declaraţia pe propria răspundere a victimei accidentului, declaraţiile martorilor, copie de pe procesul-verbal de cercetare a accidentului de muncă. (2) În sensul prezentelor norme metodologice, prin sintagma aparat acustic se înţelege proteză auditivă.  +  Articolul 73În cazul în care persoana îndreptăţită solicită rambursarea cheltuielilor ocazionate de confecţionarea protezelor oculare, aceasta trebuie să prezinte următoarele: dovada, emisă de organele competente, din care să rezulte faptul că solicitantul nu înregistrează obligaţii restante la Fondul de asigurare pentru accidente de muncă şi boli profesionale, prescripţia medicului, documente din care să reiasă că proteza oculară a fost deteriorată în timpul accidentului de muncă, cum ar fi declaraţia pe propria răspundere a victimei accidentului, declaraţiile martorilor, copie de pe procesul-verbal de cercetare a accidentului de muncă.  +  Articolul 74 (1) Cererea, însoţită de documentele justificative sus-menţionate, se depune la casa teritorială de pensii în raza căreia s-a produs accidentul de muncă. (2) Directorul executiv al casei teritoriale de pensii poate solicita orice alte documente necesare în vederea emiterii deciziei de admitere/respingere a cererii de rambursare a cheltuielilor. (3) Cererea de rambursare a cheltuielilor poate fi admisă în totalitate, admisă parţial sau respinsă. (4) Împotriva deciziei de rambursare a cheltuielilor se poate face plângere la instanţa judecătorească în a cărei rază teritorială se află domiciliul sau sediul reclamantului.  +  Articolul 75În situaţia în care cererea de rambursare a cheltuielilor este de competenţa CNPAS, casa teritorială de pensii va transmite Direcţiei generale accidente de muncă şi boli profesionale următoarele documente: a) cererea motivată a solicitantului; b) referatul compartimentului de specialitate din cadrul casei teritoriale de pensii; c) propunerea directorului executiv privind soluţionarea cererii.  +  Articolul 76Nivelul maxim cu privire la preţurile de referinţă la care se acordă rambursările de cheltuieli prevăzute la art. 50 din Legea nr. 346/2002, cu modificările şi completările ulterioare, se stabileşte prin decizie a preşedintelui CNPAS şi se actualizează anual cu coeficientul de inflaţie.  +  Capitolul IV Comunicarea şi constatarea accidentelor de muncă  +  Articolul 77Dispoziţiile prezentului capitol modifică şi completează prevederile Normelor metodologice privind comunicarea, cercetarea, înregistrarea, raportarea, evidenţa accidentelor de muncă şi declararea, confirmarea, înregistrarea, raportarea, evidenţa bolilor profesionale, precum şi a celorlalţi indicatori care definesc morbiditatea profesională, aprobate prin Ordinul ministrului muncii şi protecţiei sociale nr. 388/1996, cu modificările ulterioare.  +  Articolul 78 (1) Comunicarea accidentelor de muncă prevăzute în cap. V din Legea protecţiei muncii nr. 90/1996, republicată, se va face şi către casa teritorială de pensii în raza căreia s-au produs şi va cuprinde următoarele informaţii: a) denumirea/numele angajatorului la care s-a produs accidentul şi, dacă este cazul, denumirea/numele angajatorului la care este/a fost angajat accidentatul; b) sediul/adresa şi numărul de telefon ale angajatorului; c) locul unde s-a produs accidentul; d) data şi ora la care s-a produs accidentul/data şi ora la care a decedat accidentatul; e) datele personale ale victimei: numele şi prenumele, ocupaţia, vârsta, starea civilă, vechimea în ocupaţie şi la locul de muncă; f) împrejurările care se cunosc şi cauzele prezumtive; g) consecinţele accidentului; h) unitatea medicală la care a fost internat accidentatul; i) numele şi funcţia persoanei care comunică accidentul; j) data comunicării. (2) Comunicarea prevăzută la alin. (1) se va face, după caz, de angajator, organele de poliţie sau de orice persoană care are cunoştinţă de producerea accidentului. (3) Comunicarea incidentelor periculoase va fi transmisă şi la casa teritorială de pensii şi va cuprinde informaţiile solicitate, prevăzute la alin. (1), mai puţin datele personale ale victimei.  +  Articolul 79 (1) În cazul accidentelor care au antrenat incapacitate temporară de muncă, cercetarea se va efectua, imediat după comunicare, de către angajatorul la care s-a produs evenimentul sau, după caz, de către casa teritorială de pensii. (2) În cazul evenimentelor produse în activităţile nucleare, soldate cu victime, un exemplar al procesuluiverbal de cercetare va fi înaintat, în termen de cel mult 5 zile de la data la care accidentul a fost comunicat Comisiei Naţionale pentru Controlul Activităţilor Nucleare, şi la casa teritorială de pensii.  +  Articolul 80Cercetarea accidentului urmat de incapacitate temporară de muncă se va încheia în cel mult 5 zile de la data producerii, cu excepţia cazurilor când sunt necesare expertize, situaţii în care termenul se poate prelungi cu cel mult 5 zile, cu acordul casei teritoriale de pensii.  +  Articolul 81 (1) În vederea cercetării evenimentelor se întocmeşte un dosar, care va cuprinde: a) opisul actelor aflate în dosar; b) procesul-verbal de cercetare; c) schiţe şi fotografii referitoare la eveniment; d) declaraţia accidentatului/accidentaţilor, în cazul accidentului urmat de incapacitate temporară de muncă sau de invaliditate; e) declaraţiile martorilor şi ale oricăror persoane care pot contribui la elucidarea împrejurărilor şi a cauzelor reale ale producerii evenimentului; f) declaraţiile persoanelor răspunzătoare de nerespectarea reglementărilor legale; g) copii de pe actele şi documentele necesare pentru elucidarea împrejurărilor şi a cauzelor reale ale evenimentului; h) orice alte documente şi declaraţii necesare pentru a determina caracterul accidentului; i) formularul pentru înregistrarea accidentului de muncă - FIAM; j) copie a fişei medicale de examinare la angajare sau a ultimului examen medical periodic. (2) În funcţie de eveniment, dosarul de cercetare va mai cuprinde, după caz: a) copie de pe autorizaţie, în cazul în care victima, în momentul accidentului, desfăşura o activitate care necesita autorizare; b) acte de expertiză tehnică, întocmite cu ocazia cercetării evenimentului; c) actul medical emis de unitatea sanitară care a acordat asistenţa medicală, din care să rezulte diagnosticul provizoriu; d) copie de pe certificatul/certificatele de concediu medical, în cazul accidentului urmat de incapacitate temporară de muncă, care se va ataşa la dosar după eliberarea de către unitatea sanitară; e) actul emis de unitatea sanitară care a acordat asistenţa medicală, din care să rezulte data şi ora când accidentatul s-a prezentat pentru consultaţie, precum şi diagnosticul, în cazul accidentelor de traseu; f) orice acte doveditoare emise de organele autorizate şi prezentate de accidentat, din care să se poată stabili locul, data şi ora producerii accidentului sau să se poată justifica prezenţa victimei la locul, ora şi data accidentării; g) copie de pe procesul-verbal de cercetare la faţa locului, încheiat de serviciile poliţiei rutiere, în cazul accidentelor de circulaţie pe drumurile publice; h) documente din care să rezulte că accidentatul îndeplinea îndatoriri de serviciu.  +  Articolul 82 (1) În vederea cercetării accidentului urmat de incapacitate temporară de muncă, angajatorul are obligaţia să numească prin decizie scrisă comisia de cercetare din care va face parte şi o persoană din compartimentul de protecţie a muncii/cu atribuţii speciale de protecţia muncii. (2) Comisia de cercetare a accidentului se recomandă a avea în componenţă cel puţin 3 persoane. (3) Dosarul de cercetare a accidentului urmat de incapacitate temporară de muncă, întocmit de comisia de cercetare a angajatorului la care s-a produs evenimentul, va fi înaintat, pentru verificare şi avizare, la casa teritorială de pensii din judeţul respectiv, în termen de 5 zile de la finalizarea cercetării. (4) Casa teritorială de pensii va aviza şi va restitui dosarul în cel mult 7 zile de la data primirii. (5) În cazul în care cercetarea nu a fost efectuată corespunzător, casa teritorială de pensii poate dispune completarea dosarului sau, după caz, poate efectua o anchetă proprie.  +  Articolul 83 (1) Procesul-verbal de cercetare a evenimentelor va conţine următoarele informaţii: a) data încheierii procesului-verbal; b) numele persoanelor care efectuează cercetarea accidentului şi calitatea acestora, cu indicarea documentului potrivit căruia sunt îndreptăţite să efectueze cercetarea, precum şi instituţia unde lucrează; c) perioada şi locul în care s-a efectuat cercetarea; d) obiectul cercetării; e) data şi ora producerii evenimentului; în cazul în care s-a produs un accident şi ulterior a survenit decesul victimei/victimelor implicate în acest accident, se va preciza şi data decesului; f) locul producerii evenimentului; g) datele de identificare a angajatorului la care s-a produs evenimentul, activitatea principală desfăşurată de acesta şi, dacă este cazul, datele de identificare a angajatorului la care este/a fost încadrat accidentatul; h) datele de identificare a accidentatului/accidentaţilor -numele, prenumele, cetăţenia, vârsta, starea civilă, numărul de copii minori, domiciliul, locul de muncă la care este/sunt încadrat/încadraţi, profesia de bază, ocupaţia în momentul accidentării, vechimea în muncă, în funcţie sau în meserie şi la locul de muncă, iar pentru persoanele care, în momentul accidentării, desfăşurau o activitate pentru care este necesară autorizare, se va face referire şi la aceasta; i) descrierea detaliată a locului, echipamentului tehnic, a împrejurărilor şi modului în care s-a produs evenimentul, reconstituite, în special, în baza constatărilor făcute la locul accidentului, declaraţiei conducătorului locului de muncă, declaraţiei accidentatului/accidentaţilor, declaraţiilor martorilor şi verificării altor acte şi documente necesare stabilirii împrejurărilor; j) urmările evenimentului şi/sau urmările suferite de accidentat/accidentaţi; k) cauzele reale ale evenimentului, cu trimitere la reglementările legale în vigoare încălcate, precizând actele normative nerespectate, cu redarea integrală a textului acestora, după caz; l) alte constatări făcute cu ocazia cercetării evenimentului; m) persoanele răspunzătoare de încălcarea reglementărilor legale, cu trimitere la actele normative şi la articolele încălcate, în condiţiile precizate la lit. k); n) sancţiunile contravenţionale aplicate, cu precizarea prevederilor legale încălcate, şi, după caz, propuneri pentru cercetare penală şi/sau propuneri pentru sancţiuni administrative şi/sau disciplinare; o) angajatorul care va înregistra şi va declara accidentul de muncă; p) măsurile stabilite pentru prevenirea altor evenimente similare, precum şi termenul de raportare la organele competente să efectueze cercetarea, după caz, privind soluţionarea deficienţelor; r) numărul de exemplare în care s-a încheiat procesul-verbal de cercetare şi repartizarea acestora; s) semnătura persoanei/persoanelor care a/au efectuat cercetarea; t) viza autorităţii competente să decidă caracterul accidentului. (2) Un exemplar al procesului-verbal de cercetare menţionat la alin. (1) va fi înaintat şi casei teritoriale de pensii.  +  Articolul 84 (1) În baza procesului-verbal de cercetare întocmit de organele competente, angajatorul la care se înregistrează accidentul va completa FIAM, care va fi tipizat, conform modelului prevăzut în anexa nr. 11 la prezentele norme metodologice. (2) FIAM se completează pentru fiecare persoană accidentată şi constituie documentul de declarare oficială a accidentului de muncă. (3) FIAM va purta semnătura şi ştampila reprezentantului legal al angajatorului, precum şi semnătura şi ştampila conducătorului autorităţii competente să decidă caracterul accidentului, după caz. (4) FIAM se completează imediat după încheierea cercetării accidentului, conform instrucţiunilor de completare a FIAM aflate în vigoare. (5) Un exemplar al FIAM va fi transmis casei teritoriale de pensii din judeţul respectiv, în termen de 5 zile de la finalizarea cercetării (o dată cu dosarul pentru avizare).  +  Articolul 85 (1) În baza formularelor de înregistrare a accidentelor de muncă şi a proceselor-verbale de cercetare a incidentelor periculoase, casa teritorială de pensii şi inspectoratul teritorial de muncă vor înregistra şi vor ţine evidenţa tuturor accidentelor de muncă şi a incidentelor periculoase înregistrate de angajatorii care au sediul pe teritoriul judeţului respectiv. (2) Evidenţa se ţine, de asemenea, în Registrul de evidenţă a accidentaţilor în muncă şi, respectiv, în Registrul de evidenţă a incidentelor periculoase, care se află la angajator.  +  Articolul 86În urma cercetării bolilor profesionale de către autoritatea competentă să efectueze cercetarea, un exemplar al fişei BP2 întocmite conform reglementărilor în vigoare se va transmite casei teritoriale de pensii.  +  Capitolul V Prevenirea accidentelor de muncă şi a bolilor profesionale  +  Articolul 87Prevenirea accidentelor de muncă şi a bolilor profesionale reprezintă activitatea principală a asigurătorului, destinată îmbunătăţirii condiţiilor de muncă.  +  Articolul 88 (1) În scopul desfăşurării activităţii de prevenire CNPAS dispune de consilieri de prevenire, cu specializare tehnică sau medicală. (2) În situaţii temeinic justificate, la propunerea directorilor executivi ai caselor teritoriale de pensii, CNPAS aprobă angajarea în funcţia de consilier de prevenire şi personal cu pregătire juridică.  +  Articolul 89În cadrul activităţii de prevenire desfăşurate de consilierii de prevenire se identifică următoarele acţiuni care au drept scop eliminarea sau reducerea riscurilor de accidente de muncă şi boli profesionale: a) stabilirea de programe de prevenire prioritare la nivel naţional, prin identificarea situaţiilor cu riscuri mari de accidente de muncă şi boli profesionale; b) stabilirea de programe de prevenire în baza situaţiilor concrete identificate în timpul vizitelor la locurile de muncă; c) consiliere cu privire la cele mai potrivite metode de evaluare a riscurilor, adaptate specificului locului de muncă; d) efectuarea de recomandări cu caracter tehnic pentru remedierea situaţiilor cu pericol potenţial; e) propunerea efectuării şi finanţării de studii şi analize institutelor de cercetare de specialitate, în vederea fundamentării măsurilor de prevenire prioritare la nivel naţional; f) consilierea angajatorilor la întocmirea instrucţiunilor proprii; g) recomandarea de măsuri de prevenire şi urmărirea aplicării lor; h) elaborarea şi propunerea de forme şi mijloace de educare pentru prevenirea accidentelor de muncă şi a bolilor profesionale; i) consilierea angajatorilor cu privire la implementarea managementului securităţii şi sănătăţii în muncă; j) cercetarea accidentelor cu incapacitate temporară de muncă şi stabilirea caracterului de muncă al acestora se vor face în conformitate cu prevederile Legii nr. 346/2002, cu modificările şi completările ulterioare.  +  Articolul 90 (1) CNPAS abilitează persoane juridice în calitate de servicii de prevenire externe. (2) Criteriile privind abilitarea serviciilor de prevenire externe se stabilesc prin regulament aprobat prin ordin al ministrului muncii, solidarităţii sociale şi familiei, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.  +  Capitolul VI Organizarea sistemului de asigurare pentru accidente de muncă şi boli profesionaleCriterii de autorizare a asociaţiilor profesionale  +  Articolul 91În vederea îndeplinirii dispoziţiilor art. 84 alin. (4) din Legea nr. 346/2002, cu modificările şi completările ulterioare, CNPAS stabileşte criteriile de autorizare a acestor asociaţii profesionale.  +  Articolul 92 (1) Criteriile utilizate în vederea autorizării asociaţiilor profesionale sunt structurate după cum urmează: a) statutul juridic; b) organizare şi funcţionare; c) mijloace şi resurse disponibile necesare desfăşurării activităţii specifice; d) criterii deontologice pentru personalul implicat în activitatea asociaţiilor profesionale. (2) În funcţie de situaţia concretă a furnizorilor de servicii de prevenire pot fi adoptate şi criterii suplimentare.Statutul juridic  +  Articolul 93Asociaţiile profesionale care solicită autorizarea trebuie să fie asociaţii profesionale române, constituite în condiţiile Ordonanţei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociaţii şi fundaţii, cu modificările şi completările ulterioare.Organizare şi funcţionare  +  Articolul 94Asociaţiile profesionale care solicită abilitarea trebuie să dispună de o conducere şi o structură administrativ-organizatorică, care să confere independenţa de decizie în afara oricăror interese şi imparţialitate în judecarea şi instrumentarea solicitărilor.  +  Articolul 95În cazul în care asociaţiile profesionale solicită abilitarea pentru mai multe domenii de specialitate, corespunzătoare profilului unor grupe specializate de activităţi de prevenire diferite, implicând şi un volum mare de activitate de prevenire, în structura lor organizatorică trebuie să existe un compartiment sau un coordonator de activitate de prevenire, pentru a asigura armonizarea şi coordonarea procedurală, precum şi lucrările de secretariat şi evidenţă aferente acestei activităţi.  +  Articolul 96Îndeplinirea acestor criterii şi condiţii se demonstrează prin documentele care stabilesc funcţiile de conducere şi compartimentele implicate în activitatea de prevenire, atribuţiile şi responsabilităţile aferente, precum şi relaţiile dintre acestea: organigrama, regulamentul de organizare şi funcţionare (ROF), alte regulamente şi proceduri.  +  Articolul 97Astfel, pentru activităţi de prevenire asociaţiile profesionale trebuie să demonstreze că pentru fiecare dintre activităţile solicitate există unul sau mai mulţi specialişti care sunt formaţi pentru aceste domenii.Mijloace şi resurse disponibile necesare desfăşurării activităţii  +  Articolul 98 (1) Asociaţiile profesionale au obligaţia de a face dovada existenţei mijloacelor tehnice şi logistice, precum şi a resurselor necesare pentru desfăşurarea adecvată a activităţii de elaborare a programelor de prevenire în domeniile de specialitate aferente, astfel încât să se poată fundamenta conţinutul programului de prevenire şi aprecierea aferentă, în vederea garantării aptitudinii la utilizare în societăţi a procedeelor care fac obiectul programului. (2) Prezentarea acestor mijloace tehnice şi logistice trebuie să cuprindă: a) numărul total de personal, din care personal cu studii superioare (din care personal atestat) defalcat pe domeniile de specialitate aferente activităţii de prevenire; b) lista dotărilor tehnice (echipamente) şi logistice (tehnică de calcul, software) existente, absolut necesare pentru desfăşurarea activităţii în domeniile de specialitate respective.  +  Articolul 99Situaţia financiară, menită să asigure stabilitate şi suport financiar adecvat pentru desfăşurarea activităţilor specifice fără presiuni exterioare de orice natură, se demonstrează prin indicatorii şi mijloacele financiare rezultate din ultimul bilanţ anual şi din bugetul pe anul în curs (sau din alte documente în ceea ce priveşte: cifra de afaceri, profit sau pierderi, finanţarea activităţii etc.).  +  Articolul 100Asociaţiile profesionale trebuie să dispună de un sistem propriu de management al calităţii certificat.Criterii deontologice pentru personalul implicat în activitatea asociaţiilor profesionale  +  Articolul 101Prin criteriile deontologice pentru personalul asociaţiilor profesionale se urmăreşte îndeplinirea următoarelor cerinţe: a) asigurarea obiectivităţii şi imparţialităţii în executarea activităţii specifice; b) păstrarea secretului profesional; c) asigurarea independenţei personalului în instrumentarea activităţilor şi luarea deciziilor aferente.  +  Articolul 102Evaluarea acestor criterii se face pe baza prevederilor din documentele interne ale asociaţiilor profesionale.  +  Articolul 103 (1) În acelaşi timp, prin îndeplinirea criteriilor deontologice se are în vedere nivelul de confidenţialitate şi securitate al activităţii şi documentelor specifice. (2) Nivelul de confidenţialitate şi securitate se evaluează pe baza următoarelor subcriterii: a) asigurarea confidenţialităţii informaţiilor vehiculate în cadrul desfăşurării activităţii de prevenire şi a celor cuprinse în documentele elaborate şi arhivate; b) limitarea accesului la documentele din arhivă prin dispoziţii scrise ale conducerii furnizorilor de servicii de prevenire; c) luarea de măsuri pentru ca personalul implicat în activitatea de prevenire să nu aibă acces la elementele de secret profesional care nu îl privesc; d) limitarea prin măsuri specifice a difuzării elementelor confidenţiale către întreaga masă a personalului din cadrul furnizorului de servicii de prevenire; e) luarea de măsuri pentru păstrarea în siguranţă a documentelor privind activitatea de prevenire. (3) Evaluarea acestor criterii se face în baza prevederilor din documentele interne ale furnizorilor de servicii de prevenire.  +  Capitolul VII Contribuţiile de asigurare pentru accidente de muncă şi boli profesionale  +  Articolul 104În conformitate cu prevederile art. 99 alin. (1) din Legea nr. 346/2002, cu modificările şi completările ulterioare, tarifele şi clasele de risc se stabilesc potrivit normelor metodologice de calcul al contribuţiei de asigurare pentru accidente de muncă şi boli profesionale, elaborate de CNPAS şi aprobate prin hotărâre a Guvernului.  +  Capitolul VIII Dispoziţii finale  +  Articolul 105Prevederile prezentelor norme metodologice se aplică pentru accidentele de muncă şi bolile profesionale produse şi confirmate începând cu data de 1 ianuarie 2005.  +  Articolul 106CNPAS şi CNAS pot încheia un protocol de colaborare pentru buna desfăşurare a activităţii de reabilitare medicală şi recuperare a capacităţii de muncă.  +  Articolul 107Pentru anumite servicii medicale CNPAS poate încheia contracte directe cu furnizorii de servicii medicale.  +  Anexa 1 ────────la normele metodologice────────────────────────Nr. [][][][][] din ziua [][] luna [][] anul [][][][]DECLARATIE PE PROPRIA RASPUNDEREprivind asigurarea pentru accidente de muncăşi boli profesionale1. DATE DE IDENTIFICARE:┌───────────────────────────────────────────────────────────────────────┐│ ││ S.C. [][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][] ││ ││ Localitatea: [][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][] ││ ││ Strada: [][][][][][][][][][][][] Nr. [][][][][][] ││ ││ Sector: [][] Judet: [][][][][][] Cod postal: [][][][][][][][][][] ││ ││ Telefon: [][][][][][][][][][][][] Fax: [][][][][][][][] ││ ││ E-mail: [][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][] ││ ││ Numele şi prenumele [][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][] ││ (administratorului/ ││ director general ││ ││ Nr. inreg. Reg. ││ Comerţului: [][][][]/[][][][][][]/[][][][]Cod fiscal:[][][][][][] ││ ││ Cont bancar : [][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][] ││ ││ Banca : [][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][] │└───────────────────────────────────────────────────────────────────────┘   2. ACTIVITĂŢI DESFASURATE IN CADRUL SOCIETATII:┌─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐│┌────────────────────────┐ ┌─────────┐ ┌───────────────┐ ┌─────────────┐ │││Se vor nominaliza │ │Cod CAEN │ │Nr. persoane(P)│ │% din total P│ │││toate activităţile cu │ └─────────┘ └───────────────┘ └─────────────┘ │││personal angajat în │ │││ordinea nr. de │ │││persoane din societate │ ││└────────────────────────┘ ││ ││ 2.1 _______________________ [][][][] [][][][][][] [][],[][]% ││ ││ 2.2 _______________________ [][][][] [][][][][][] [][],[][]% ││ ││ 2.3 _______________________ [][][][] [][][][][][] [][],[][]% ││ ││ 2.4 _______________________ [][][][] [][][][][][] [][],[][]% ││ ││ ││ TOTAL [][][][] [][][][][][] 100% ││ ││ │└─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘    3. Date statistice privind accidentele de muncă şi boli profesionale       (se completeaza pentru fiecare activitate enumerata la pct.2)┌─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐│ ││ ┌─────────────────────────────────────────────────┬───────────────────────┐ ││ │ DATE STATISTICE/ACTIVITATE │ ANUL*) │ ││ │ ├─────┬─────┬─────┬─────┤ ││ │ │200_ │200_ │200_ │medie│ ││ ├─────────────────────────────────────────────────┼─────┼─────┼─────┼─────│ ││ │2.1 ____________________________________________ │ │ │ │ │ ││ │ │ │ │ │ │ ││ ├─────────────────────────────────────────────────┼─────┼─────┼─────┼─────┤ ││ │Numar total accidente de muncă, din care: │ │ │ │ │ ││ ├─────────────────────────────────────────────────┼─┬─┬─┼─┬─┬─┼─┬─┬─┼─┬─┬─┤ ││ │a) accidente de traseu (ITM/INV/decese) │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ ││ ├─────────────────────────────────────────────────┼─┴┬┴─┼─┴┬┴─┼─┴┬┴─┼─┴┬┴─│ ││ │b) accidente soldate cu invaliditate/deces │ │ │ │ │ │ │ │ │ ││ │(fără traseu) │ │ │ │ │ │ │ │ │ ││ ├─────────────────────────────────────────────────┼──┴──┼──┴──┼──┴──┼──┴──┤ ││ │Numar total cazuri noi de imbolnaviri │ │ │ │ │ ││ │profesionale │ │ │ │ │ ││ ├─────────────────────────────────────────────────┼─────┼─────┼─────┼─────┤ ││ │Numar salariati incadrati în condiţii deosebite │ │ │ │ │ ││ ├─────────────────────────────────────────────────┼─────┼─────┼─────┼─────┤ ││ │Numar salariati incadrati în condiţii speciale │ │ │ │ │ ││ └─────────────────────────────────────────────────┴─────┴─────┴─────┴─────┘ ││ │└─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘┌─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐│ ││ ┌─────────────────────────────────────────────────┬───────────────────────┐ ││ │ DATE STATISTICE/ACTIVITATE │ ANUL*) │ ││ │ ├─────┬─────┬─────┬─────┤ ││ │ │200_ │200_ │200_ │medie│ ││ ├─────────────────────────────────────────────────┼─────┼─────┼─────┼─────│ ││ │2.2 ____________________________________________ │ │ │ │ │ ││ │ │ │ │ │ │ ││ ├─────────────────────────────────────────────────┼─────┼─────┼─────┼─────┤ ││ │Numar total accidente de muncă, din care: │ │ │ │ │ ││ ├─────────────────────────────────────────────────┼─┬─┬─┼─┬─┬─┼─┬─┬─┼─┬─┬─┤ ││ │a) accidente de traseu (ITM/INV/decese) │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ ││ ├─────────────────────────────────────────────────┼─┴┬┴─┼─┴┬┴─┼─┴┬┴─┼─┴┬┴─│ ││ │b) accidente soldate cu invaliditate/deces │ │ │ │ │ │ │ │ │ ││ │(fără traseu) │ │ │ │ │ │ │ │ │ ││ ├─────────────────────────────────────────────────┼──┴──┼──┴──┼──┴──┼──┴──┤ ││ │Numar total cazuri noi de imbolnaviri │ │ │ │ │ ││ │profesionale │ │ │ │ │ ││ ├─────────────────────────────────────────────────┼─────┼─────┼─────┼─────┤ ││ │Numar salariati incadrati în condiţii deosebite │ │ │ │ │ ││ ├─────────────────────────────────────────────────┼─────┼─────┼─────┼─────┤ ││ │Numar salariati incadrati în condiţii speciale │ │ │ │ │ ││ └─────────────────────────────────────────────────┴─────┴─────┴─────┴─────┘ ││ │└─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘┌─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐│ ││ ┌─────────────────────────────────────────────────┬───────────────────────┐ ││ │ DATE STATISTICE/ACTIVITATE │ ANUL*) │ ││ │ ├─────┬─────┬─────┬─────┤ ││ │ │200_ │200_ │200_ │medie│ ││ ├─────────────────────────────────────────────────┼─────┼─────┼─────┼─────│ ││ │2.3 ____________________________________________ │ │ │ │ │ ││ │ │ │ │ │ │ ││ ├─────────────────────────────────────────────────┼─────┼─────┼─────┼─────┤ ││ │Numar total accidente de muncă, din care: │ │ │ │ │ ││ ├─────────────────────────────────────────────────┼─┬─┬─┼─┬─┬─┼─┬─┬─┼─┬─┬─┤ ││ │a) accidente de traseu (ITM/INV/decese) │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ ││ ├─────────────────────────────────────────────────┼─┴┬┴─┼─┴┬┴─┼─┴┬┴─┼─┴┬┴─│ ││ │b) accidente soldate cu invaliditate/deces │ │ │ │ │ │ │ │ │ ││ │(fără traseu) │ │ │ │ │ │ │ │ │ ││ ├─────────────────────────────────────────────────┼──┴──┼──┴──┼──┴──┼──┴──┤ ││ │Numar total cazuri noi de imbolnaviri │ │ │ │ │ ││ │profesionale │ │ │ │ │ ││ ├─────────────────────────────────────────────────┼─────┼─────┼─────┼─────┤ ││ │Numar salariati incadrati în condiţii deosebite │ │ │ │ │ ││ ├─────────────────────────────────────────────────┼─────┼─────┼─────┼─────┤ ││ │Numar salariati incadrati în condiţii speciale │ │ │ │ │ ││ └─────────────────────────────────────────────────┴─────┴─────┴─────┴─────┘ ││ │└─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘┌─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐│ ││ ┌─────────────────────────────────────────────────┬───────────────────────┐ ││ │ DATE STATISTICE/ACTIVITATE │ ANUL*) │ ││ │ ├─────┬─────┬─────┬─────┤ ││ │ │200_ │200_ │200_ │medie│ ││ ├─────────────────────────────────────────────────┼─────┼─────┼─────┼─────│ ││ │2.4 ____________________________________________ │ │ │ │ │ ││ │ │ │ │ │ │ ││ ├─────────────────────────────────────────────────┼─────┼─────┼─────┼─────┤ ││ │Numar total accidente de muncă, din care: │ │ │ │ │ ││ ├─────────────────────────────────────────────────┼─┬─┬─┼─┬─┬─┼─┬─┬─┼─┬─┬─┤ ││ │a) accidente de traseu (ITM/INV/decese) │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ ││ ├─────────────────────────────────────────────────┼─┴┬┴─┼─┴┬┴─┼─┴┬┴─┼─┴┬┴─│ ││ │b) accidente soldate cu invaliditate/deces │ │ │ │ │ │ │ │ │ ││ │(fără traseu) │ │ │ │ │ │ │ │ │ ││ ├─────────────────────────────────────────────────┼──┴──┼──┴──┼──┴──┼──┴──┤ ││ │Numar total cazuri noi de imbolnaviri │ │ │ │ │ ││ │profesionale │ │ │ │ │ ││ ├─────────────────────────────────────────────────┼─────┼─────┼─────┼─────┤ ││ │Numar salariati incadrati în condiţii deosebite │ │ │ │ │ ││ ├─────────────────────────────────────────────────┼─────┼─────┼─────┼─────┤ ││ │Numar salariati incadrati în condiţii speciale │ │ │ │ │ ││ └─────────────────────────────────────────────────┴─────┴─────┴─────┴─────┘ ││ │└─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘ Sub sancţiunile aplicate falsului în acte publice, declar că am examinataceastă declaraţie şi în conformitate cu informaţiile furnizate, o declarcorectă şi completă.Numele ____________________ Prenumele ____________________________Data ______________________ Funcţia**) ___________________________ Semnătura şi ştampila __________________________________ Notă *) se vor completa datele aferente ultimilor 3 ani Notă **) Director General sau altă persoană autorizată  +  Anexa 2 ────────la normele metodologice────────────────────────CASA NAŢIONALĂ DE PENSIIŞI ALTE DREPTURI DE ASIGURĂRI SOCIALECASA JUDEŢEANĂ DE PENSII .....................NR. ÎNREGISTRARE ....../................CONTRACT INDIVIDUAL DE ASIGURARE1. Părţile contractante:Contractul se încheie între:Casa de pensii a judeţului ......., denumită în continuare Casa, cu sediul în localitatea ........, str. ....... nr. ...... în calitate de asigurător, reprezentată de Dna/Dl .......... în calitate de Director executivşi........., fiul/fiica lui ...........şi al lui ......., născut în ....... pe data de ..... posesor al BI/CI seria ..... numărul ....., eliberat de ...... la data de ......., CNP ......, cu domiciliul în localitatea ....., str ....., nr. ...., bloc ...., scara,....., apartament ...., judeţ/sector ............ în calitate de asigurat.2. Obiectul contractului2.1. Asigurarea pentru accidente de muncă şi boli profesionale prin acordarea de prestaţii pentru reabilitarea victimelor accidentelor de muncă şi bolilor profesionale, precum şi consiliere pentru prevenirea riscurilor profesionale la care sunt expuşi asiguraţii în timpul exercitării profesiei lor, reglementate prinLegea nr. 346/2002privind asigurarea pentru accidente de muncă şi boli profesionale, cu modificările şi completările ulterioare.2.2. Prezentul contract intră în vigoare la data înregistrării la Casă.3. Condiţiile de asigurare3.1. Cota de contribuţie este de 1% din venitul asigurat.3.2. Venitul asigurat este de: ......................... .3.3. Cuantumul contribuţiei este de: ................... .3.4. Contul în care se plăteşte contribuţia, deschis la Trezoreria judeţeană/sector pe seama Casei este..................3.5. Plata se poate face şi în numerar, la casieria Casei sau prin alte mijloace de plată prevăzute de lege.3.6. Plata contribuţiei se efectuează până în ultima zi lucrătoare a lunii pentru care se datorează contribuţia.4. Obligaţiile asigurătorului:4.1. Asigurătorul se obligă la următoarele servicii şi prestaţii, după caz:4.1.1. Reabilitare medicală: a) asistenţă medicală de urgenţă la locul accidentului, în mijloace de transport specializate şi în unităţi spitaliceşti; b) tratament medical ambulatoriu, analize medicale şi medicamente, prescrise de medic; c) servicii medicale, în spitale sau clinici specializate pentru boli profesionale; d) tratament de recuperare a capacităţii de muncă în unităţi de specialitate; e) servicii de chirurgie reparatorie; f) cure balneoclimaterice.4.1.2. Recuperarea capacităţii de muncă:a. În vederea diminuării sau compensării deficienţelor de sănătate suferite prin accidente de muncă şi de boli profesionale, asiguraţii au dreptul la dispozitive medicale stabilite prin normele metodologice de aplicare ale legii.b. Pentru recuperarea capacităţii de muncă asiguraţii beneficiază de programe individuale de recuperare, stabilite de medicul specialist al asigurătorului;4.1.3. Asistenţa tehnică pentru promovarea şi stimularea activităţilor de prevenire a accidentelor de muncă şi a bolilor profesionale, în condiţiile prevăzute de lege.4.2. Asigurătorul preia în sarcina sa cheltuielile pentru următoarele prestaţii şi servicii:a. plata indemnizaţiei pentru incapacitate temporară de muncă, indemnizaţiei pentru trecerea temporară în alt loc de muncă, indemnizaţiei pentru reducerea timpului de muncă şi indemnizaţiei pentru reconversie profesională;b. contravaloarea serviciilor medicale, menţionate mai sus;c. compensaţii pentru atingerea integrităţii rezultată în urma unui accident de muncă sau a bolilor profesionale;d. despăgubiri în caz de deces.5. Obligaţiile asiguratului5.1. Asiguratul are următoarele obligaţii:5.1.1. Să prezinte, în termenul prevăzut de lege, declaraţia de venituri;5.1.2. Să notifice asigurătorului orice modificare privind datele din declaraţia de venituri;5.1.3. Să plătească contribuţia de asigurare stabilită în termenul prevăzut de prezentul contract.Neplata contribuţiei de asigurări pentru accidente de muncă şi boli profesionale la termenul prevăzut în contract generează dobânzi pentru fiecare zi calendaristică, potrivit legii.5.1.4. Să promoveze prevenirea riscurilor profesionale conform măsurilor stabilite cu asigurătorul în baza activităţii de consiliere depuse;5.1.5. Să prezinte în termenele stabilite de lege toate documentele justificative.6. Alte clauze6.1. Neplata contribuţiei de către asigurat atrage după sine neacordarea dreptului la prestaţii, până la achitarea contribuţiei datorate şi a majorărilor de întârziere aferente.6.2. Pentru modificările notificate asigurătorului de către asigurat, se vor încheia acte adiţionale la contractul de bază.6.3. Neplata contribuţiei de asigurare pe o perioadă de 3 luni consecutive constituie pentru asigurător motiv de reziliere a contractului individual de asigurare6.4. Calitatea de asigurat se redobândeşte după încheierea unui nou contract individual de asigurare.6.5. Contribuţia de asigurări pentru accidente de muncă şi boli profesionale nu este impozabilă.6.6. Asiguratul are obligaţia de a se prezenta la sediul Casei atunci când este solicitat, respectiv la termenul prevăzut în invitaţie.6.7. În cazul rezilierii contractului, contribuţia de asigurări pentru accidente de muncă şi boli profesionale achitată nu se restituie.6.8. În caz de forţă majoră, părţile contractante sunt exonerate de răspundere pentru neexecutarea sau executarea necorespunzătoare ori cu întârziere a obligaţiilor asumate prin prezentul contract. Cazul de forţă majoră se dovedeşte de partea care o invocă.6.9. Litigiile în legătură cu executarea prezentului contract nesoluţionate între părţi pe cale amiabilă, se soluţionează de instanţele competente potrivit legii.Asigurător, Asigurat,  +  Anexa 3 ────────la normele metodologice────────────────────────Unitatea Sanitară ...........................Localitatea .................................Judeţul/Sectorul ............................Nr. contract cu Casa de Asigurări de Sănătate............................................. REFERAT MEDICAL*) Subsemnatul dr. ...................................... medic primar/specialist cu cod parafă─_─_─_─_─_─_─ propun expertiza medicală a capacităţii de muncă a d-lui/d-nei ..................CNP ─_─_─_─_─_─_─_─_─_─_─_─_─_─ cu domiciliul în ...................... str. ..................nr. ........... judeţ/sector ........................... de profesie ..........................angajat la .................................. . Este în evidenţă de la data de ............................................................. Diagnosticul clinic la data luării în evidenţă: ........................................................................................................................................... Diagnosticul clinic actual: .............................................................................................................................................................................................................................................................. Examen obiectiv ........................................................................................................................................................................... A fost internat/ă în spital**) ............................................................................................................................................................ Investigaţii clinice, paraclinice**) ...................................................................................................................................................... Tratamente urmate: ........................................................................................................................................................................ Plan de recuperare: ...................................................................................................................................................................................................................................................................... Prognostic recuperator: .................................................................... Se află în incapacitate temporară de muncă de la data de .................... şi a totalizatun număr de ............. zile concediu medical la data de .................................... Propunem: a) Prelungirea concediului medical, considerând că bolnavul este recuperabil, cu ...........zile de la ............................ până la ................................ b) Bolnavul nu este recuperabil în limitele duratei concediului medical prevăzut de lege şipropunem pensionarea de invaliditate temporară. MEDIC PRIMAR/SPECIALISTNr. ............ Data .................... (parafa+ştampila unităţii sanitare)_____________ Notă *) Necompletarea tuturor rubricilor determină invalidarea referatului. Notă **) Se vor anexa rezultatele, biletele de ieşire din spital.  +  Anexa 4 ────────la normele metodologice──────────────────────── CERERE PENTRU ACORDAREA _______________________ Nr. _______ din _________ Către CASA JUDEŢEANĂ DE PENSII _______________ Subsemnatul(a) ____________________________________ cu codul numeric personal_________________________________ domiciliat(ă) în localitatea _________________str. ____________________________ nr. _______ bl. _____ sc. ___ et. ___ ap. ____judeţul/sect. ___________________ posesor act identitate seria ___ nr. _________eliberat de __________________ la data de ________ născut la data de ___________în ____________________ localitatea/judeţul ____________ fiul (fiica) __________lui ______________ şi al _________________, angajat/fost angajat ______________,solicit aprobarea achiziţionării unei _______________ în conformitate cu art. 24din Legea nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de muncă şi boliprofesionale cu modificările şi completările ulterioare. În acest scop depun următoarele acte: - recomandare medicală nr. _____________ din data de ________________________________________________________________________________________________________ Declar pe proprie răspundere sub sancţiunile prevăzute de Codul Penal pentrudeclaraţii neadevărate ca: - sunt/nu sunt asigurat(ă) - primesc/nu primesc din altă sursă un/o ____________________________________ Mă oblig a anunţa, în termen de 15 zile, Casa judeţeană de pensii oriceschimbare ce va surveni în cele declarate mai sus. În cazul în care nu-mi voi respecta declaraţia asumată prin prezenta, măoblig să restitui integral sumele cheltuite nelegal, suportând rigorile legii. Am completat şi am citit cu atenţie conţinutul declaraţiei de mai sus, dupăcare am semnat. DATA ____________________ SEMNĂTURA,  +  Anexa 5 ──────────la normele metodologice────────────────────────Casa Naţională de Pensiişi Alte Drepturi de Asigurări SocialeCasa Judeţeană de Pensii:.............INVITAŢIEVă facem cunoscut ca sunteţi invitat să vă prezentaţi în ziua de ....... luna ..... anul ..... ora ...... la ........ ce funcţionează în localitatea ........... Judeţul/Sectorul ........ Spitalul/Policlinica din str. ..... nr. ..... camera ......... pentru începerea procedurilor de protezareVeţi aduce următoarele:1. ..........................................................2. ..........................................................3. ..........................................................4. ..........................................................În caz de neprezentare programarea îşi pierde valabilitatea urmând să vi se aloce un nou termen în funcţie de celelalte programări. MEDIC EXPERT AL RESPONSABIL COMPARTIMENTASIGURĂRILOR SOCIALE, ACCIDENTE DE MUNCĂ ŞI BOLI PROFESIONALE..................... .......................... (semnătura) (SEMNĂTURA  +  Anexa 6 ──────────la normele metodologice─────────────────────────Cerere de participare la cursuri de recalificare sau reconversie profesionalăNr. ____ din _____ Către CASA JUDEŢEANĂ DE PENSII _______________________________ Subsemnatul(a) _____________________ cu codul numeric personal ______________domiciliat(ă) în localitatea ________________ str. ____________________ nr. ____bl. ____ sc. ___ et. __ ap. ____ judeţul ________________ posesor act identitateseria ____ nr. __________ eliberat de ________-________ la data de _____________născut la data de _________________ în localitatea/judeţul _____________________fiul(fiica) lui ___________________ şi al ________________, angajat/fost angajatla ___________________ solicit aprobarea efectuării unor cursuri de recalificaresau reconversie profesională, în conformitate cu art. 29 din Legea nr. 346/2002privind asigurarea pentru accidente de muncă şi boli profesionale, cumodificările şi completările ulterioare.________________________________________________________________________________ Declar pe proprie răspundere sub sancţiunile prevăzute de Codul Penal pentrudeclaraţii neadevărate că: - sunt/nu sunt asigurat(ă) Mă oblig a anunţa, în termen de 15 zile, Casa judeţeană de pensii oriceschimbare ce va surveni în cele declarate mai sus. În cazul în care nu-mi voi respecta declaraţia asumată prin prezenta, măoblig să restitui integral sumele cheltuite nelegal, suportând rigorile legii. Am completat şi am citit cu atenţie conţinutul declaraţiei de mai sus, dupăcare am semnat. DATA ____________ SEMNĂTURA,  +  Anexa 7 ────────la normele metodologice────────────────────────Casa Naţională de Pensiişi Alte Drepturi de Asigurări SocialeCasa Judeţeană de Pensii: ............. INVITAŢIE Vă facem cunoscut că sunteţi invitat să vă prezentaţi în ziua de ............luna ........ anul ...... ora ..... la ....................., ce funcţionează înlocalitatea ............... Judeţul/Sectorul ........... din str. ..............nr. ..... camera ......... pentru începerea efectuarea aprecierii stării fizice,mentale şi aptitudinale. Veţi aduce următoarele: 1. .......................................................................... 2. .......................................................................... 3. .......................................................................... 4. .......................................................................... În caz de neprezentare programarea îşi pierde valoarea urmând să vi se aloceun nou termen în funcţie de celelalte programări. MEDIC EXPERT AL RESPONSANBIL ASIGURĂRILOR SOCIALE, COMPARTIMENT ACCIDENTE DE MUNCĂ ..................... ŞI BOLI PROFESIONALE (semnătura) .................... (SEMNĂTURA)  +  Anexa 8 ────────la normele metodologice────────────────────────Casa Naţională de Pensiişi Alte Drepturi de Asigurări SocialeCasa Judeţeană de Pensii: .............INVITAŢIE Vă facem cunoscut că sunteţi invitat să vă prezentaţi în ziua de ............luna ........... anul ...... ora ..... la .................................., cefuncţionează în localitatea ............... Judeţul/Sectorul ............... dinstr. .................. nr. .... pentru începerea cursurilor de recalificare saureconversie profesională. Veţi aduce următoarele: 1. .......................................................................... 2. .......................................................................... 3. .......................................................................... 4. .......................................................................... RESPONSABIL COMPARTIMENT ACCIDENTE DE MUNCĂ ŞI BOLI PROFESIONALE .................... (SEMNĂTURA)  +  Anexa 9 ────────la normele metodologice──────────────────────── CASA JUDEŢEANĂ DE PENSII Cod judeţ: [][][][][][][][][][][][][][][] [][] Cerere-tip privind solicitarea drepturilor de asigurări pentru accidente de muncă şi boli profesionale ________________________________________________________________________________ 1. Date privind solicitantul şi natura prestaţiei solicitate (se completează de către solicitant)________________________________________________________________________________a. Numele şi prenumele: [][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][] Codul numeric personal: [][][][][][][][][][][][][] Valabil până la data de: Document de identitate: Seria [][][] Nr. [][][][][][][] zi [][] luna [][] an [][][][] Domiciliat în localitatea: [][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][] Strada: [][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][] Nr. [][][][][][][] Bloc [][] Scara [][] Etaj [][] Apart. [][][][] Sector: [][]________________________________________________________________________________b. Calitatea solicitantului: [] angajat; [] funcţionar public; [] persoana asigurată cu contract [] ucenic, elev sau student; individual de asigurare; [] şomer [] alte persoane [] membru de familie;________________________________________________________________________________ 2. Date privind angajatorul: Denumire angajator: [][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][][] Cod fiscal: Nr. înreg. Reg. Comerţului: CNP angajator: [][][][][][][][][][] [][][]/[][][][][]/[][][][] [][][][][][][][][][][][][] Durata contractului individual de muncă: nedeterminată []/determinată []________________________________________________________________________________ 3. Plata solicitată:________________________________________________________________________________ 4. Acte necesare: 4.1. Certificat medical: Concediu medical pentru: Seria [][] Nr. [][][][][][][] Data [][]/[][]/[][][][] 1.a. [] accident de muncă; 1.b. [] boală profesională; 4.2. Certificat de deces: Ajutorul de deces: Seria [][] Nr. [][][][][][][] Data [][]/[][]/[][][][] (original şi copie) - acte doveditoare privind efectuarea cheltuielilor ocazionate de deces; - acte privind gradul de rudenie sau după caz calitatea de moştenitor, tutore, curator; - declaraţie pe propria răspundere din care să rezulte că ajutorul de deces nu a fost solicitat pentru asigurat________________________________________________________________________________ 5. Indemnizaţii pentru: 5.a. [] trecerea temporară în alt loc de muncă 5.b. [] reducerea timpului de muncă cu 1/4 din durata normală 5.c. [] cursuri de calificare şi reconversie profesională________________________________________________________________________________ 6. [] Compensaţie pentru atingerea integrităţii________________________________________________________________________________ Data Semnătura solicitantului .............. .................... 7. Răspunderea privind corectitudinea datelor referitoare la stagiul decotizare şi venitul asigurat luat în considerare la stabilirea bazei de calculal dreptului solicitat revine angajatorului sau instituţiei care administreazăbugetul Fondului pentru plata ajutorului de şomaj, înscrierea eronată a datelorse sancţionează potrivit legii. Data Semnătura şi ştampila Angajatorului .............. .................... Instituţia care administrează bugetul Fondului pentru plata ajutorului de şomajInstituţia care administrează bugetul Fondului pentru plata ajutorului de şomaj  +  Anexa 10 ────────la normele metodologice────────────────────────CERERE DE RAMBURSARE A CHELTUIELILOR Subsemnatul ................. (nume, prenume) ..............., în calitate dereprezentant al ..................), cu domiciliul/sediul în ..................str. ........................... nr. .... bl. .... scara .... etaj .... ap. ....judeţul .................. CNP/CUI ............ cont bancar ....................deschis la banca ............................. solicit rambursarea cheltuielilorocazionate de: [] transportul de urgenţă [] confecţionarea de: [] ochelari [] aparat acustic [] proteză ocularăpentru:1. ................... (nume, prenumele victimei/victimelor) ...................cetăţenie ............... vârsta ........ CNP ....................... domiciliulîn ..................... str. ..................... nr. .... bl. .... scara ....etaj .... ap. .... judeţ .... locul de muncă la care este încadrat .............sediul/domiciliul angajatorului în .................. str. .....................nr. .... bl. .... scara .... etaj .... ap. .... judeţ ........................ .2. ................... (nume, prenumele victimei/victimelor) ...................cetăţenie ............... vârsta ........ CNP ....................... domiciliulîn ..................... str. ..................... nr. .... bl. .... scara ....etaj .... ap. .... judeţ .... locul de muncă la care este încadrat .............sediul/domiciliul angajatorului în .................. str. .....................nr. .... bl. .... scara .... etaj .... ap. .... judeţ ........................ .3. ................... (nume, prenumele victimei/victimelor) ...................cetăţenie ............... vârsta ........ CNP ....................... domiciliulîn ..................... str. ..................... nr. .... bl. .... scara ....etaj .... ap. .... judeţ .... locul de muncă la care este încadrat .............sediul/domiciliul angajatorului în .................. str. .....................nr. .... bl. .... scara .... etaj .... ap. .... judeţ ........................ .Prezentarea pe scurt a împrejurărilor care au determinat transportul deurgenţă) ......................................................................................................................................................................................................................................................................................................................Cuantumul cheltuielilor este de .............................. lei.Anexez la prezenta următoarele documente): Data Semnătura____________ 1) se completează numai în cazul în care solicitantul este persoană juridică. 2) se completează doar pentru cererile ce se referă la transportul de urgenţă. 3) se anexează, după caz, chitanţe, facturi, declaraţia pe propria răspundere în cazul în care solicitantul a fost victima accidentului etc.  +  Anexa 11 ────────la normele metodologice────────────────────────
    FORMULAR PENTRU ÎNREGISTRAREA ACCIDENTULUI DE MUNCĂ - FIAM Nr. _______
    1. Înregistrat la Inspectoratul Teritorial de Muncă/Casa Teritorială dePensii _______________ în data de ___________ 2. Nr. accident la unitate ......./......./............. Înregistrat la unitateîn data de ____________ DATE DE IDENTIFICARE A UNITĂŢII 3. Denumirea unităţii: ____________________________________ [.|.|.|.|.|.|.|.|.] 4. Judeţ: [.|.] 5. Localitate: [.|.|.|.|.|.] 6. Forma de proprietate: [.] 7. Mărimea unităţii: [.] 8. Activitatea economică: [.|..|..] (se referă la activitatea principală a unităţii) DATE DE IDENTIFICARE A ACCIDENTATULUI 9. Numele şi prenumele: _______________________________________________________10. Activitatea în care s-a accidentat victima: [....]11. Ocupaţie: [.|.|.|.|.|.]12. Statut profesional: [.]13. Sex: [.] 14. Vârsta: [.]Vechime 15. Muncă: [.|.] 16. Ocupaţie: [.|.] 17. Loc de muncă [.|.] DATE DESPRE MOMENTUL PRODUCERII ACCIDENTULUI18. Zi: [.|.] 19. Luna: [.|.] 20. An: [.|.|.|.]21. Zi săptămână: [.] 22. Ora zi: [.|.]23. Perioada de la începutul schimbului: [.|.] DATE DESPRE CONSECINŢELE PRODUCERII ACCIDENTULUI24. Tip: [.]25. Efect: [.|.] 26. Loc. leziunii: [.|.]27. Reluat activitatea la Zi: [.] Luna: [.] An: [.|.|.|.] DATE DESPRE CARACTERISTICILE ACCIDENTULUI28. Felul accidentului: [.]29. Felul activităţii: [.|.]30. Împrejurare: [.|.]31. Mijloc de producţie: [.|.|.]32. Componenta: [.|.] Cauze dependente de 33. executant: [.|.] 34. mijloc prod.: [.|.] 35. sarcină: [.|.|.] 36. mediu: [.|.|.] Scurtă descriere a modului în care s-a produs accidentul: Numele persoanei din unitate care poate da relaţii cu privire la completareaformularului:_______________________________________________________________________________, telefon: _______________ Semnătura conducătorului Semnătura persoanei competente unităţii care verifica formularul Ştampila__________________