ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 202 din 18 decembrie 2002 privind gospodarirea integrată a zonei costiere
EMITENT
  • GUVERNUL
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 965 din 28 decembrie 2002



    În temeiul art. 114 alin. (4) din Constituție,Guvernul României adopta prezenta ordonanță de urgență.  +  Capitolul 1 Dispoziții generale  +  Articolul 1(1) Gospodărirea, protecția, punerea în valoare, dezvoltarea durabilă a zonei costiere și, unde este posibil, restaurarea acesteia reprezintă acțiuni de interes general, având în vedere varietatea resurselor naturale, comerciale, ecologice, industriale și estetice, de valoare imediata și potențiala pentru bunăstarea prezenta și viitoare a națiunii, pe care aceasta le deține.(2) Gospodărirea integrată a zonei costiere se supune dispozițiilor prezentei ordonanțe de urgență, precum și prevederilor din convențiile internaționale la care România este parte.(3) Sunt, de asemenea, supuse dispozițiilor prezentei ordonanțe de urgență, precum și altor reglementări specifice amenajările care au legătura cu zona costiera și care, direct sau indirect, produc modificări temporare ori definitive asupra calității mediului costier.  +  Articolul 2Prezenta ordonanță de urgență are ca scop:a) stabilirea zonei costiere și a măsurilor ce se impun pentru asigurarea integrității acesteia;b) garantarea utilizării publice a zonei costiere românești, cu excepția situațiilor privind siguranța naționala;c) reglementarea utilizării durabile a zonei costiere pe baza principiilor care asigura protecția mediului, peisajului, moștenirii culturale, istorice și arheologice;d) reconstructia și conservarea zonei costiere prin adoptarea de măsuri adecvate;e) integrarea în cadrul zonei costiere a politicilor de mediu în politicile sectoriale privind agricultura și silvicultura, energia, resursele minerale, industria, turismul, pescuitul și acvacultura marina, transporturile și dezvoltarea zonelor locuite, precum și a politicilor de gospodărire a apelor;f) asigurarea accesului publicului la informație și a participării acestuia la luarea deciziilor în domeniul gospodăririi integrate a zonei costiere românești.  +  Articolul 3Protecția zonei costiere presupune apărarea integrității și a scopurilor generale de utilizare ale acesteia, conservarea trasaturilor și elementelor sale naturale și prevenirea efectelor negative generate de lucrările și instalațiile existente sau care urmează a fi executate.  +  Articolul 4Termenii folosiți în prezenta ordonanță de urgență au semnificația stabilită în anexa nr. 1.  +  Articolul 5(1) Gospodărirea integrată a zonei costiere și dezvoltarea sa durabilă se bazează pe respectarea principiilor generale și specifice.(2) Principiile generale sunt următoarele:a) principiul dezvoltării durabile: gospodărirea integrată a zonei costiere trebuie realizată astfel încât sa satisfacă atât necesitățile generațiilor prezente, cat și ale celor viitoare, toate cu garantarea menținerii caracteristicilor ecologice esențiale și a diversitatii biologice, peisagistice și culturale;b) principiul prevenirii: activitățile economice din zona costiera se vor desfășura numai în baza unui act tehnico-juridic emis de autoritățile competente, în condițiile prezentei ordonanțe de urgență, în scopul împiedicării degradării condițiilor ambientale, bunurilor naturale, a ecosistemelor acvatice și a condițiilor de viața a locuitorilor;c) principiul precautiei: în lipsa certitudinilor științifice autoritățile competente vor interzice sau vor autoriza temporar, până la întocmirea studiilor, activitățile ce ar putea avea drept consecința producerea de pagube majore sau ireversibile în zonele de coasta;d) principiul previziunii: previziunea trebuie făcuta avându-se în vedere în special schimbările și tendintele pe termen scurt și lung în materie de meteorologie și oceanografie;e) principiul restaurarii: bunurile naturale degradate vor face obiectul unei restabiliri și restaurari în vederea regenerarii ecosistemelor naturale;f) principiul "poluatorul plătește": degradările mediului din zona costiera fac obiectul unei remedieri din partea celor care le-au cauzat;g) principiul utilizării celor mai bune tehnici disponibile și a celor mai bune practici în domeniul mediului pentru atingerea unui nivel general ridicat de protecție a mediului din zona costiera;h) principiul asigurării accesului publicului la informația de mediu și a participării la luarea deciziilor;i) principiul cooperării internaționale pentru a asigura gestionarea și protecția zonei costiere.(3) Principiile specifice sunt următoarele:a) resursele minerale și biologice marine și terestre din zona costiera vor fi utilizate durabil și gestionate ținându-se cont de fragilitatea ecosistemelor;b) amenajarea în profunzime a teritoriului, ceea ce presupune favorizarea prin programele de amenajare și dezvoltare a amenajărilor din spatele zonei costiere, atât pentru construcții, cat și pentru infrastructuri - transporturi, circulație -, în vederea evitării concentrării de activități pe fasia de teritoriu din vecinătatea imediata a marii;c) protecția ariilor fragile ale ecosistemelor, habitatelor și speciilor protejate și periclitate;d) compatibilitatea dintre diversi utilizatori din zona costiera, ceea ce se realizează printr-o zonare adecvată în planurile de amenajare, care să permită exercitarea de activități compatibile sau separarea celor care sunt incompatibile;e) acordarea de prioritati activităților care depind de zona costiera, în special turismului;f) asigurarea accesului liber la mare.(4) Principiile generale și specifice enunțate vor fi avute în vedere atât în momentul elaborării planurilor și programelor de acțiune, cat și cu ocazia adoptării de decizii de orice natura în domeniul care face obiectul prezentei ordonanțe de urgență.  +  Articolul 5^1Principiile prevăzute la art. 5 se aplică în toate etapele procesului decizional din domeniul reglementat de prezenta ordonanță de urgență și sunt utilizate inclusiv pentru elaborarea strategiei naționale privind gospodărirea integrată a zonei costiere și a Planului de management integrat al zonei costiere, care se aprobă prin hotărâre a Guvernului, la inițiativa autorității publice centrale pentru protecția mediului și gospodărirea apelor. (la 18-08-2025, Capitolul 1 a fost completat de Punctul 1. , Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 40 din 14 august 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 766 din 18 august 2025 )  +  Articolul 6(1) Litoralul și aria maxima costiera aparțin domeniului public al statului și includ:a) zona dintre limita minima și maxima de inaintare a valurilor în cazul celor mai puternice furtuni înregistrate.Aceasta zona include toate porțiunile de țărm inundate periodic prin acțiunea valurilor;b) zona de depozite neconsolidate, formate din nisip, pietriș și roci, incluzând și dunele, indiferent dacă sunt sau nu acoperite cu vegetație, formate prin acțiunea marii, vanturilor dinspre mare sau altor cauze naturale sau artificiale.(2) De asemenea, aparțin domeniului public al statului:a) depozitele sedimentare la linia țărmului sau formate prin retragerea marii, indiferent de cauze;b) avansarea uscatului, cauzată direct sau indirect de orice fel de lucrare costiera;c) uscatul invadat de mare, din orice cauza, devenind o parte a fundului marii;d) falezele care sunt în contact cu marea sau cu proprietatea publică a statului până la 10 m în spatele crestei falezei;e) uscatul, delimitat la punctele anterioare, care din orice cauza a pierdut calitatea sa de plaja sau faleza;f) insulele formate în marea interioară/teritorială;g) lucrările și instalațiile situate în zona costiera, care constituie asemenea bunuri;h) lucrările și instalațiile de semnalizare ce constituie bunuri aparținând proprietății publice a statului, precum și uscatul aferent funcționarii acestora;i) incintele portuare și lucrările de protecție a acestora.(3) Marea teritorială, resursele naturale ale zonei economice exclusive și ale platoului continental aparțin proprietății publice a statului, iar gospodărirea acestora se integreaza în gospodărirea de ansamblu a zonei costiere.  +  Articolul 7(1) Pe domeniul public al statului din zona costiera se recunoaște numai dreptul de exploatare sau utilizare. Nici un drept privat nu se poate opune proprietății publice din zona costiera.(2) Guvernul este împuternicit sa verifice, prin autoritatea publică centrala pentru protecția mediului și gospodărirea apelor, statutul legal al proprietății în zona costiera și sa acționeze în consecința pentru respectarea dreptului proprietății publice.(3) Orice hotărâre sau decizie a autorităților publice locale care încalcă prevederile alin. (1) și (2) este nulă de drept.  +  Articolul 8(1) Stabilirea regimului de folosire a zonei costiere este un drept exclusiv al Guvernului și se exercită prin autoritatea publică centrala pentru protecția mediului și gospodărirea apelor, care va elabora norme și metodologii specifice. Zonele portuare, zonele militare și de securitate sunt supuse atât prevederilor prezentei ordonanțe de urgență, cat și celor specifice.(2) Desfășurarea în zona costiera a activităților cu impact asupra mediului se va face în baza actelor tehnico-juridice emise conform legii. La elaborarea avizelor/acordurilor și autorizațiilor pentru evacuarea în mediul marin de deșeuri conținând substanțe și materiale din grupa celor precizate în anexa nr. 2 se va tine cont de factorii menționați în anexa nr. 3.(3) Evacuarea substanțelor și materialelor precizate în anexa nr. 2 se restrictioneaza ținându-se cont de:a) concentrația limita admisă a substanțelor și materialelor avută la evacuare;b) cantitatea maxima admisă, ținând cont de încărcare și debit, a substanțelor și materialelor pe o perioadă de un an sau o perioadă de timp limitată.  +  Articolul 9(1) Delimitarea domeniului public al statului definit la art. 6 se va realiza în baza metodologiei elaborate de autoritatea publică centrala pentru protecția mediului și gospodărirea apelor și aprobate prin hotărâre a Guvernului, în termen de 120 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.(2) La delimitarea domeniului public în zona costiera, atât în zona marina, cat și în cea terestra, se va tine cont de asigurarea echilibrului mediului, de necesitățile locale specifice, de natura economică a colectivităților locale, precum și de statutul Deltei Dunării ca rezervatie a biosferei.(3) Pentru delimitarea domeniului public în zona costiera, Guvernul, prin autoritatea publică centrala pentru protecția mediului și gospodărirea apelor poate să execute sau sa autorizeze, inclusiv pe proprietatea privată, lucrări pentru colectarea datelor necesare delimitării pe uscat a proprietății publice în zona costiera, în condițiile legii.(4) În cazul în care prin exercitarea acțiunilor prevăzute la alin. (3) proprietatea privată este afectată, deținătorul proprietății acesteia are dreptul la despăgubiri potrivit legii. Fondurile pentru aceste despăgubiri se asigura din alocații bugetare.(5) Dacă configurația proprietății publice în zona costiera se va modifica ulterior, indiferent din ce cauza, noile delimitări vor fi stabilite conform prevederilor alin. (1)-(3).(6) În scopul delimitării zonei costiere și stabilirii măsurilor pentru protecția mediului zonei costiere, autoritatea publică centrala pentru protecția mediului și gospodărirea apelor și autoritatea publică centrala pentru agricultura, alimentație și păduri, cu consultarea autorităților administrației publice locale și a Statului Major al Forțelor Navale, vor clasifica zona costiera în zone functionale, pe baza unor criterii omogene de utilizare și de gestiune a spațiului.(7) Delimitarea zonei costiere se va realiza potrivit planurilor de amenajare a teritoriului și de urbanism, prin grija autorităților publice locale.(8) Autoritățile administrației publice locale și administratorul proprietății publice a statului din zona costiera pot executa lucrări pentru a preveni/repara pagubele cauzate de acțiunea marii.  +  Articolul 10Autoritatea publică centrala pentru protecția mediului și gospodărirea apelor, cu sprijinul autorităților publice locale, va efectua o inventariere a componentelor mediului în zona costiera. Datele și informațiile obținute vor fi actualizate anual și vor fi ținute la dispoziția publicului, în condițiile legii.  +  Capitolul 2 Regimul de folosire a zonei costiere proprietate publică  +  Secţiunea 1 Regimul de folosire libera, de servituți și de expropriere  +  Articolul 11(1) Utilizarea zonei costiere aflate în proprietatea publică a statului se va face în mod liber pentru imbaiere și plaja, plimbare, sporturi nautice, pescuit sportiv și recreativ, navigație, în cazurile în care acestea nu necesita lucrări și/sau instalații de orice fel.(2) Utilizarile zonei costiere pentru activități care implica pericole, obținerea de profit sau care necesita lucrări și instalații sunt permise numai în limitele prezentei ordonanțe de urgență sau ale unor legi speciale.(3) Administrația publică locală și autoritatea publică centrala pentru protecția mediului și gospodărirea apelor pot limita sau interzice circulația publicului în zona costiera, în anumite perioade sau în anumite zone vulnerabile din punct de vedere al protecției mediului.  +  Articolul 12Pentru protecția unor zone de mare valoare ecologica sau peisagistica ori a zonelor de habitat al speciilor protejate, precum și pentru asigurarea accesului liber la țărm pot fi expropriate cu justa și prealabilă despăgubire terenuri și clădiri, în condițiile legii.  +  Articolul 13(1) Autoritatea publică centrala pentru protecția mediului și gospodărirea apelor poate administra terenurile proprietate publică a statului situate în zona costiera, plajele, cheiurile și zonele de imbaiere, în condițiile legii.(2) Autoritatea publică centrala pentru lucrări publice, transporturi și locuința poate administra zonele libere, în condițiile legii.(3) Autoritatea publică centrala pentru agricultura, alimentație și păduri poate concesiona terenurile proprietate publică și privată a statului și fondul forestier proprietate publică a statului, aflate în administrarea sa, situate în zona costiera, în condițiile legii.(4) Fac excepție de la prevederile alin. (1) și (2) bunurile aparținând domeniului public, aflate în porturi delimitate în conformitate cu legislația în vigoare.(5) Acordarea concesiunilor se va putea face numai în cazul în care nu sunt afectate interesele apărării naționale, ordinii publice și siguranței naționale sau drepturile existente. Acordarea concesiunilor pentru interesul apărării naționale, protecției țărmului sau pentru alte cazuri bine justificate care afectează terți se va face prin plata unei juste despăgubiri în condițiile legii.(6) Concesionarul plajelor utilizate în scop turistic și al zonelor de imbaiere se poate asocia cu agenți economici având ca profil de activitate agrementul sau alimentația publică, pentru desfășurarea unor activități sezoniere pe plaja sau în zona de imbaiere, cu acordul concedentului zonelor costiere și cu avizul autorității publice centrale pentru turism. Agenții economici proprietari ai unor unități de agrement sau cazare și alimentație publică, limitrofe zonei costiere de plaja, au prioritate la aceste contracte cu obligația expresă de a asigura salubrizarea zonei de plaja. Acești agenți economici pot ocupa zona costiera proprietate publică cu instalații demontabile care:a) necesita fundații punctuale și nu depășesc nivelul solului;b) sunt constituite din prefabricate, module și nu necesita turnarea de betoane sau de materiale de construcție similare;c) sunt asamblate și dezasamblate în mod secvențial, fără a necesita demolări. (la 26-06-2003, Alin. (6) al art. 13 a fost modificat de pct. 1 al art. unic din LEGEA nr. 280 din 24 iunie 2003 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 454 din 26 iunie 2003. ) (7) Valabilitatea actului tehnico-juridic emis pentru astfel de instalații nu va putea depăși 3 ani. După expirarea acestui termen deținătorul actului tehnico-juridic are dreptul și obligația de a solicita un nou act tehnico-juridic. În cazul în care cererea sa este respinsă motivat sau nu depune cerere, deținătorul are obligația de a demonta instalațiile în termenul prevăzut în actul respectiv și de a reface caracteristica arealului. (la 26-06-2003, Alin. (7) al art. 13 a fost modificat de pct. 1 al art. unic din LEGEA nr. 280 din 24 iunie 2003 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 454 din 26 iunie 2003. ) (8) Când utilizarea zonei costiere aflate în proprietate publică poate afecta sănătatea populației sau proprietatea privată, concedentul are dreptul sa ceara utilizatorilor garanții financiare, în scopul prevenirii aspectelor negative și al acordării de compensații bănești în beneficiul celor afectați. Modul de stabilire a cuantumului garanțiilor financiare va fi stabilit prin hotărâre a Guvernului.(9) Cei îndreptățiți prin autorizare/concesionare sa desfășoare activități în zona costiera proprietate publică sunt obligați sa informeze concedentul asupra oricărui incident ce poate afecta în sens negativ proprietatea publică.(10) În cazul furtunilor, prabusirii falezelor, altor dezastre naturale sau al altor situații de forta majoră, autoritățile administrației publice locale și concesionarul vor lua măsurile necesare pentru evitarea prejudiciilor, fără a se considera o încălcare a drepturilor proprietății publice.  +  Articolul 14(1) Agenții economici care desfășoară activități sezoniere pe plaja vor putea funcționa numai după obținerea actelor tehnico-juridice prevăzute de lege, iar în cazul agenților economici de turism, după obținerea clasificării acestora potrivit prevederilor legale.(2) Construcțiile pentru asigurarea serviciilor de plaja vor fi dispuse, de regula, în afară limitelor plajei. Acolo unde acest lucru nu este posibil, ocuparea plajei cu instalații de orice fel, inclusiv cele privind serviciile sezoniere, nu va putea depăși o pătrime din lățimea plajei în secțiunea de amplasare, iar acestea vor fi distribuite în mod rațional.(3) Pe plaja se vor autoriza numai construcțiile prevăzute în normele emise de autoritatea publică centrala pentru turism.(4) Agenții economici care desfășoară activități de pescuit marin vor fi autorizați sa desfășoare activități specifice pe plaja de autoritatea publică centrala pentru agricultura, alimentație și păduri, cu avizul autorității publice centrale pentru protecția mediului și gospodărirea apelor.  +  Articolul 15(1) Accesul pietonilor și al vehiculelor speciale pentru persoane cu handicap va fi asigurat pe o fasie de circa 6 m lațime. Aceasta fasie va fi în permanenta libera de orice fel de construcție sau instalatie.(2) Lățimea fasiei de acces poate fi extinsă până la 20 m în cazul necesității asigurării protecției utilizatorilor ei.(3) Fasia de acces poate fi ocupată temporar, în cazuri de excepție, pentru lucrări în legătura cu zona costiera proprietate publică. În acest caz se va stabili o alta cale de acces.(4) Accesul la mare al persoanelor fizice va fi asigurat prin teritoriul adiacent zonei costiere proprietate publică pe o lungime și o lațime corespunzătoare vocației zonei și gradului sau de utilizare pentru turism, sporturi nautice, pescuit sportiv.(5) Lucrările și instalațiile care împiedica accesul la mare fără a oferi soluții alternative garantate și viabile sunt interzise.  +  Articolul 16(1) În scopul conservării condițiilor ambientale și valorii patrimoniale și peisagistice din zonele situate în aproprierea țărmului, se delimitează pe toată lungimea litoralului o fasie de teren lata de 50-150 m masurati de la linia cea mai înaintată a marii, în funcție de lățimea zonei costiere, în care sunt interzise orice fel de construcții definitive. Aceasta interdicție se aplică, de asemenea, construcțiilor provizorii sau transportabile, cu excepția celor pescaresti, precum și caravanelor sau structurilor de primire turistice cu funcții de cazare. (la 26-06-2003, Alin. (1) al art. 16 a fost modificat de pct. 2 al art. unic din LEGEA nr. 280 din 24 iunie 2003 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 454 din 26 iunie 2003. ) (2) Construcțiile indispensabile securității sau serviciilor publice pot face excepție de la prevederile alin. (1), în baza unui studiu de impact. Realizarea acestor construcții pe fasia de teren delimitata conform prevederilor alin. (1) se va face numai cu avizul prealabil al autorității publice centrale pentru turism, al autorității publice centrale pentru lucrări publice, transporturi și locuința și al autorității publice centrale pentru protecția mediului și gospodărirea apelor. (la 26-06-2003, Alin. (2) al art. 16 a fost modificat de pct. 2 al art. unic din LEGEA nr. 280 din 24 iunie 2003 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 454 din 26 iunie 2003. ) (3) Responsabilitățile, criteriile și modul de delimitare a fasiei stabilite în alin. (1) se vor reglementa prin hotărâre a Guvernului, la propunerea autorității publice centrale pentru lucrări publice, transporturi și locuința și al autorității publice centrale pentru protecția mediului și gospodărirea apelor.  +  Articolul 17(1) În planurile de amenajare a teritoriului se vor prevedea cai de acces, locuri de parcare, cu luarea în considerare a arealelor special protejate.(2) Terenul necesar pentru realizarea lucrărilor prevăzute la alin. (1), dacă nu aparține proprietății publice a statului, va fi declarat de interes public în scopul exproprierii pentru cauza de utilitate publică sau impunerii dreptului de acces.(3) Autoritățile administrației publice locale au obligația sa marcheze în planurile de amenajare a teritoriului și de urbanism suprafața neconstruibila de pe coasta marii.(4) Fac excepție de la prevederile alin. (2) terenurile aflate în administrarea Ministerului Apărării Naționale și a Ministerului de Interne.  +  Secţiunea a 2-a Regimul activităților agricole  +  Articolul 18Autoritatea publică centrala pentru agricultura, alimentație și păduri, precum și autoritățile administrației publice locale vor promova dezvoltarea în zona costiera numai a activităților agricole care respecta normele de protecție a mediului.  +  Articolul 19Apele subterane pot fi utilizate pentru irigații prin picurare, în condițiile legii. Limita dinspre uscat a zonei costiere este cumpăna apelor bazinului hidrografic al litoralului, cod cadastral XV.  +  Articolul 20(1) Pe suprafețele de teren din zona costiera este permisă utilizarea ingrasamintelor naturale sau a tratamentelor fitosanitare, cu respectarea următoarelor condiții:a) aplicarea ingrasamintelor pe un teren acoperit de zăpada este interzisă;b) dejectiile lichide se vor aplica numai prin injectare directa sau cu un alt echipament eficient;c) gunoiul de grajd se va incorpora în sol după aplicare.(2) Gunoiul de grajd și dejectiile lichide vor fi stocate în incinte corespunzătoare, impermeabilizate.  +  Articolul 21(1) În zona costiera, de-a lungul cursurilor de apa sau al Marii Negre, pentru a se evita spalarea nutrientilor, se instituie zone de protecție necultivate, potrivit legii.(2) În zonele de protecție necultivate se pot planta numai arbori, arbuști, gazon și flori.(3) În zonele supuse eroziunii este obligatorie înființarea de perdele de protecție din arbori sau arbuști, în funcție de condițiile locale.  +  Secţiunea a 3-a Activitățile militare  +  Articolul 22(1) În timp de pace activitățile militare desfășurate în zona costiera se supun reglementărilor civile privind protecția mediului, unitățile militare respective având responsabilitatea eventualelor poluari și a altor pagube pe care le pot cauza aceste activități mediului.(2) Ministerul Apărării Naționale are următoarele responsabilități:a) să asigure reconstructia ecologica necesară în cazul dezafectarii de baze, unități și/sau poligoane militare sau închiderii acestora;b) sa depoziteze reziduurile provenite din activități militare în mediul costier în astfel de condiții încât sa nu afecteze mediul;c) sa reducă la minimum efectele negative asupra naturii sau zonelor de importanță pentru specii în pericol sau rare, în cazul manevrelor și exercițiilor militare desfășurate în zonele și habitatele protejate, în parcurile naturale terestre sau maritime;d) sa elaboreze instrucțiuni/recomandări pentru exploatarea obiectivelor militare în astfel de condiții încât sa reducă la minimum pagubele aduse mediului.(3) Durata, amploarea și perioada din an în care se vor desfășura manevre și exerciții militare în zonele și habitatele protejate, în parcurile naturale terestre sau maritime vor fi stabilite împreună cu autoritatea publică centrala pentru protecția mediului și gospodărirea apelor.(4) Prevederile alin. (1) și (3) se aplică și formatiunilor militare străine ce sunt temporar dislocate în zona costiera română.  +  Secţiunea a 4-a Producerea de energie electrica și exploatarea resurselor naturale  +  Articolul 23(1) Construcția și punerea în funcțiune de instalații de producere a energiei electrice se vor face numai în condițiile legii, cu utilizarea tehnologiilor nepoluante sau a celor care respecta normele legale de emisie a oxizilor de azot [NO(x)], oxizilor de sulf [SO(2)], bioxidului de carbon [CO(2)] și a metanului [CH(4)].(2) Cercetarea și exploatarea zăcămintelor de gaze naturale și de petrol din zonele marine se vor face în condițiile legii și numai după evaluarea impactului asupra mediului.(3) În scopul menținerii integrității zonei de coasta și al protecției calității apei marine, sunt interzise extragerea de nisip, pietriș și roci din zona costiera sau zona-tampon.(4) Săpăturile și prospectiunile submarine în scopuri miniere sau arheologice, care au ca efect extragerea de nisip sau pietriș din zona costiera, se pot face numai pe baza unui act tehnico-juridic acordat în prealabil în baza studiului de impact asupra mediului.  +  Secţiunea a 5-a Activități de pescuit și acvacultura marina  +  Articolul 24(1) Pescuitul comercial în mediul marin se efectuează numai în condițiile legii.(2) Autorizațiile pentru pescuitul în scop comercial se eliberează de autoritatea publică centrala pentru agricultura, alimentație și păduri, în condițiile legii.(3) Metodele de pescuit care deteriorează sau degradeaza ecosistemul costier și marin sunt interzise.  +  Articolul 25(1) Activitățile de acvacultura marina se pot desfășura numai în zone limitate și cu respectarea următoarelor condiții:a) obținerea unei autorizații eliberate de autoritatea publică centrala pentru agricultura, alimentație și păduri, în condițiile legii;b) autorizarea activităților de acvacultura marina în baza reglementărilor de protecție a mediului și a celor sanitar-veterinare;c) evitarea degradării calității apei marine și a biodiversitatii.(2) Unitățile de acvacultura se amplasează în mod obligatoriu la o distanta corespunzătoare de alte habitate sensibile, de zonele de agrement și de pescuit. Instalațiile logistice, de tratament și de ambalare se vor amplasa pe sol, pe cat posibil în zonele industriale existente.(3) Pentru înlăturarea riscurilor epidemiilor agenții economici cu activități de acvacultura marina au obligația de a întocmi un plan de urgenta specific pentru fiecare zona, pentru a limita consecințele evadării pestilor din zona crescatoriei și ale introducerii de specii străine, exotice.(4) Planul de urgenta prevăzut la alin. (3) va fi vizat de autoritatea publică centrala pentru agricultura, alimentație și păduri.(5) Utilizarea produselor chimice toxice în unitățile de acvacultura marina este interzisă.(6) Introducerea de specii exotice se va face numai cu avizul autorității publice centrale pentru protecția mediului și gospodărirea apelor.  +  Secţiunea a 6-a Activitățile silvice  +  Articolul 26(1) Vegetatia forestieră din zona costiera se gospodareste în conformitate cu reglementările emise de autoritatea publică centrala care răspunde de silvicultura.(2) Pădurea din zona costiera va fi încadrată în grupa I funcțională-păduri cu funcții speciale de protecție. Autoritatea publică centrala pentru protecția mediului și gospodărirea apelor și autoritatea publică centrala care răspunde de silvicultura vor stabili de comun acord pădurile din zona costiera.(3) Zonele de vegetație forestieră din zona costiera vor fi cuprinse în planurile de urbanism și vor fi protejate printr-un regim restrictiv al amplasării construcțiilor.(4) Deținătorii cu orice titluri de păduri în zona costiera sunt obligați să le gospodareasca conform funcțiilor atribuite și normelor regimului silvic.(5) Utilizarea pesticidelor și a ingrasamintelor pe bază de azotați în pădurile din zona costiera este interzisă.(6) Desecarea zonelor umede cuprinse în zona costiera, pentru înființarea de plantații forestiere, este interzisă.  +  Secţiunea a 7-a Activitățile industriale  +  Articolul 27(1) Promovarea de noi investiții industriale în zona costiera va fi limitată pe cat posibil și se va face în condiții stricte, impuse în scopul asigurării protecției mediului, reducerii riscului, conservării habitatului costier și menținerii zonelor umede.(2) Stabilirea investițiilor industriale care vor fi dezvoltate în zona industriala se va face prin planurile de management integrat al zonei costiere, avizate de Comitetul național al zonei costiere. (la 18-08-2025, sintagma: planurile de gospodărire integrată a zonei costiere a fost înlocuită de Articolul II din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 40 din 14 august 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 766 din 18 august 2025 ) (3) Emiterea de acte tehnico-juridice pentru depozitarea pe zona uscata sau în mediul acvatic din zona costiera a substanțelor și materialelor periculoase prevăzute în anexa nr. 2 este interzisă.(4) Autoritățile pentru protecția mediului vor analiza, în termen de un an de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, actele tehnico-juridice existente și vor stabili măsurile necesare conform legii.  +  Secţiunea a 8-a Activitățile de turism  +  Articolul 28(1) Pentru localitățile riverane Marii Negre planurile de amenajare a teritoriului și de urbanism, precum și activitățile de turism se avizează de autoritatea publică centrala pentru turism.(2) Actele tehnico-juridice pentru construirea de structuri de primire turistice cu funcțiuni de cazare, ansambluri de locuințe, case și alte folosințe utilizatoare de apa se emit numai dacă se prevede conectarea lor la o rețea de canalizare existenta, dotată cu stație de epurare având o capacitate corespunzătoare.(3) Utilizarea în zona costiera a materialelor de construcții neecologice și a adezivilor toxici este interzisă.(4) Arhitectura noilor construcții din zona costiera trebuie să se încadreze în arhitectura locală și sa nu afecteze peisajul.(5) Instalațiile edilitare din zona costiera se vor proiecta și se vor realiza astfel încât sa nu afecteze deplasarea sedimentelor, geomorfologia terenului, linia țărmului sau calitatea apelor.  +  Articolul 29Camparea se va face numai în structuri de primire turistice cu funcțiuni de cazare clasificate.  +  Articolul 30Actele tehnico-juridice pentru construirea de terenuri de sport, inclusiv de golf, vor fi emise numai în condițiile în care nu se afectează vegetatia naturala, speciile sălbatice și relieful.  +  Articolul 31(1) Zonele de navigație pentru barci cu motor și jet-skiuri vor fi strict delimitate și amenajate în zone unde nu este afectat habitatul marin și securitatea turistilor. Aceste zone vor fi identificate în mod corespunzător în planurile de management integrat al zonei costiere. (la 18-08-2025, sintagma: planurile de gospodărire integrată a zonei costiere a fost înlocuită de Articolul II din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 40 din 14 august 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 766 din 18 august 2025 ) (2) Autoritatea publică centrala pentru protecția mediului și gospodărirea apelor împreună cu autoritatea publică centrala pentru lucrări publice, transporturi și locuința și cu autoritatea publică centrala pentru turism vor elabora regulamente speciale privind utilizarea diverselor construcții de pe plaja specifice navigației și a barcilor cu motor. Aceste regulamente vor fi aprobate prin ordin comun al conducătorilor celor 3 autorități.  +  Articolul 32Porturile destinate navigației de agrement și activitățile conexe trebuie să se realizeze astfel încât să se integreze în mediul natural și să se asigure reconstructia elementelor specifice zonei litorale.  +  Articolul 33Utilizarea zonelor umede ca zone de ancorare se poate face numai cu avizul autorității publice centrale pentru protecția mediului și gospodărirea apelor și cu plata unei redevențe stabilite prin hotărâre a Guvernului, în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, la propunerea autorității publice centrale pentru protecția mediului și gospodărirea apelor.  +  Articolul 34Sezonul turistic pe litoralul românesc al Marii Negre începe la data de 1 mai și se încheie la data de 30 septembrie a fiecărui an.  +  Secţiunea a 9-a Activitățile de transport  +  Articolul 35(1) Autorizarea de construire de noi șosele în banda litorala, de 50-150 m, paralela cu linia țărmului sau în zonele protejate este interzisă. (la 26-06-2003, Alin. (1) al art. 35 a fost modificat de pct. 3 al art. unic din LEGEA nr. 280 din 24 iunie 2003 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 454 din 26 iunie 2003. ) (2) Circulația și staționarea în afară spațiilor special amenajate a vehiculelor cu motor, inclusiv a motocicletelor și a motoretelor, pe dune și plaje și în zona habitatelor sensibile este interzisă.(3) Fac excepție de la prevederile alin. (2) autovehiculele pentru aprovizionare și intervenție.(4) Se poate autoriza construcția de promenade în banda litorala de 50-150 m, dar nu mai late de 6 m. (la 26-06-2003, Alin. (4) al art. 35 a fost introdus de pct. 4 al art. unic din LEGEA nr. 280 din 24 iunie 2003 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 454 din 26 iunie 2003. )  +  Articolul 36Realizarea sau amenajarea de noi construcții și instalații portuare de agrement se va face numai dacă cele deja existente nu mai pot fi utilizate și numai în zone deja degradate, clasificate ca atare și care nu mai pot face obiectul unei reconstructii.  +  Secţiunea a 10-a Gospodărirea apelor  +  Articolul 37(1) Deținătorii cu orice titlu ai rețelelor de distribuție a apei potabile sunt obligați sa ia toate măsurile pentru reducerea pierderilor în rețelele de distribuție și la beneficiari.(2) Sistemele de canalizare, stațiile de epurare și modalitățile de evacuare a apelor uzate, existente sau propuse a se construi, vor avea la baza tehnologii care să asigure o epurare corespunzătoare a acestor ape.(3) Orice fel de deversare în apele litorale a apelor neepurate sau a apelor uzate care prin epurare nu ajung la calitatea cerută în conformitate cu standardele și normativele în vigoare este interzisă.(4) Autoritățile administrației publice locale sunt obligate sa construiască sau sa extindă sisteme de canalizare și stații de epurare sau alte variante ecologice locale în toate localitățile zonei costiere, pentru a stopa impurificarea apelor subterane și a apei marii.  +  Articolul 38Exploatarea apelor subterane și a zonelor de interfata dintre apele dulci și cele sarate se face în baza instrucțiunilor elaborate de autoritatea publică centrala pentru gospodărirea apelor și protecția mediului, aprobate prin hotărâre a Guvernului.  +  Secţiunea a 11-a Gestionarea deșeurilor  +  Articolul 39(1) Autoritățile administrației publice locale și agenții economici din cuprinsul zonei costiere au obligația colectării selective și a tratarii deșeurilor și substanțelor periculoase în vederea reciclarii sau neutralizarii acestora în instalații corespunzătoare, potrivit legii.(2) Deversarea, depozitarea sau aruncarea deșeurilor în mare poate fi autorizata numai în condițiile prevăzute de lege.  +  Capitolul 3 Interdicții și restricții  +  Articolul 40În zonele delimitate în planurile de amenajare a teritoriului ca zone de risc natural la alunecări de teren, inundatii și eroziuni datorate marii sau cursurilor de apa, se interzice executarea de orice fel de construcții, cu excepția celor pentru protejarea zonei în scopul indepartarii riscului natural.  +  Articolul 41Pentru protecția zonei costiere, a habitatelor specifice, a zonelor umede, mlastinilor sarate și siturilor arheologice, prin planurile de management integrat al zonei costiere se pot impune măsuri și restricții în folosirea terenurilor, indiferent de forma de proprietate, în condițiile legii. (la 18-08-2025, sintagma: planurile de gospodărire a zonei costiere a fost înlocuită de Articolul II din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 40 din 14 august 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 766 din 18 august 2025 )  +  Articolul 42Autoritatea publică centrala pentru protecția mediului și gospodărirea apelor va elabora reglementări generale și specifice în scopul protecției și utilizării durabile a zonei costiere proprietate publică. Aceste reglementări vor viza în principal următoarele aspecte:a) încadrarea părții de uscat în diferite tipuri de utilizare;b) executarea proiectelor privind protecția, utilizarea, îmbunătățirea facilităților și conservarea zonei costiere;c) stabilirea prioritatilor pentru a îndeplini cerințele de utilizare, existente și viitoare, în special privind serviciile de plaja și depozitarea deșeurilor solide;d) localizarea pe proprietatea publică a infrastructurii și instalațiilor, inclusiv a celor referitoare la eliminarea deșeurilor solide și a deversarilor de ape uzate;e) acordul pentru concesiuni.  +  Articolul 43(1) În scopul menținerii integrității zonei costiere și protecției calității apei marii, se interzic:a) autorizarea executării oricăror lucrări pe zona costiera, care afectează sau duc la modificarea ecosistemului acesteia;b) extragerea de nisip, pietriș și roci din zona costiera sau zona-tampon;c) evacuările în mare, din surse situate pe uscat, la bordul navelor, aeronavelor, platformelor și instalațiilor marine, a substanțelor și materialelor prevăzute în anexa nr. 2, care duc la depășirea indicatorilor prevăzuți în standardele pentru apa de mare, precum și a deșeurilor, în mod special a celor petroliere.(2) Se exceptează de la prevederile alin. (1) lit. c) evacuarea în mare a pământurilor dragate, dacă acestea conțin urme ale substanțelor prevăzute în anexa nr. 2 sub limitele de concentrație maxima admisă.(3) Prevederile alin. (1) lit. c) nu se aplică în cazul descarcarilor de la bordul navelor, aeronavelor sau al platformei maritime, dacă acestea sunt amenintate de distrugere completa ori pierdere totală sau în orice alta situație când exista pericol pentru viața umană.(4) Lucrările de redistribuire a nisipului acumulat în unele porțiuni, indiferent de cauze, se vor aproba pe baza unor studii de specialitate, elaborate de instituții abilitate.(5) Fac excepție lucrările de dragaj pentru asigurarea și menținerea adancimilor de navigație și de operare în porturi, cai și canale navigabile.  +  Articolul 44(1) În scopul prevenirii, reducerii și controlului poluarii mediului marin al Marii Negre din surse de pe uscat, evacuările în mediul marin ale compusilor organohalogenati sunt interzise.(2) Evacuarea în mare a substanțelor și materialelor prevăzute în anexa nr. 2 se va face în baza actelor tehnico-juridice eliberate conform prevederilor legale și având în vedere factorii prevăzuți în anexa nr. 3.(3) Autoritatea publică centrala pentru protecția mediului și gospodărirea apelor va elabora normative privind obiectivele de referința în efluenți ale substanțelor și materialelor prevăzute în anexa nr. 2, care se vor aproba prin hotărâre a Guvernului.  +  Articolul 45(1) Evacuarea în mediul marin a apei uzate epurate se va putea face numai în baza actelor tehnico-juridice emise pentru protecția calității apei de mare și în condițiile stabilite prin studii de specialitate.(2) Autoritățile administrației publice locale, în colaborare cu direcțiile de sănătate publică județene și cele de gospodărire a apelor, vor lua măsuri pentru reamplasarea punctelor existente de evacuare a apelor uzate la distanțe suficient de mari fata de zonele de imbaiere și la izobate corespunzătoare, astfel încât prin procesele de diluție, dispersie-difuzie și degradare să se asigure respectarea normelor de calitate impuse pentru apa de mare.(3) Pentru evitarea poluarii apelor subterane, realizarea caselor de vacanta în zona costiera este permisă numai dacă acestea sunt prevăzute cu fose septice sau cu instalații individuale de epurare ori sunt conectate la un sistem de canalizare.  +  Articolul 46(1) Guvernul, prin autoritatea publică centrala pentru protecția mediului și gospodărirea apelor, se va preocupa de refacerea zonelor afectate de eroziune sau inundatii și de amenajarea plajelor în locuri în care acestea nu au existat anterior.(2) Proprietarii cu orice titlu ai terenurilor amenintate de invazia marii ca urmare a unor cauze naturale/artificiale pot sa construiască lucrări de apărare, după obținerea actelor tehnico-juridice prevăzute de lege, în condițiile în care aceste lucrări nu produc efecte negative asupra zonelor limitrofe.  +  Articolul 47(1) Exploatarea apelor subterane se va realiza în baza actelor tehnico-juridice eliberate conform legislației în vigoare.(2) Pentru prevenirea intruziunii apei marii, supraexploatarea apelor subterane este interzisă.  +  Articolul 48(1) În vederea menținerii stării naturale a țărmului marii, indiguirile, excavarile sau desecarile sunt permise numai în situațiile reclamate de apărarea militară, protecția împotriva valurilor sau de realizarea de lucrări de importanță deosebită, pentru interesul general.(2) Autoritatea publică centrala pentru protecția mediului și gospodărirea apelor, împreună cu administrația publică locală, va lua măsuri pentru încadrarea în zone vulnerabile a părților din zona costiera supuse eroziunii. În aceste zone critice este permisă numai construcția de lucrări de apărare.(3) Executarea de construcții de orice alt tip, amenajări de recreere, drumuri, precum și parcarea autovehiculelor sunt interzise.  +  Articolul 49Desfășurarea de activități sau servicii publice care sunt dependente de mare ori necesita o apropiere imediata de mare poate avea prioritate fata de alte activități. Aceste activități sau servicii publice pot beneficia de derogări individuale, prin ordin al ministrului apelor și protecției mediului, și de la măsurile de interdicție, dacă sunt justificate printr-un important interes public și pe baza studiului de impact asupra mediului.  +  Articolul 50Transportul pe mare al deșeurilor radioactive și al combustibilului nuclear uzat este permis numai cu respectarea prevederilor conținute în acorduri și convenții internaționale la care România este parte.  +  Capitolul 4 Gospodărirea integrată a zonei costiere  +  Articolul 51În zona costiera autoritățile administrației publice locale și concesionarul falezei și plajei marii sunt obligați sa ia măsurile ce se impun pentru conservarea:a) vieții sălbatice;b) structurilor geologice și geomorfologice de interes special;c) construcțiilor, siturilor și obiectivelor de interes arheologic, arhitectural și istoric;d) zonelor umede.  +  Secţiunea 1 Parcuri și rezervații din zona costiera  +  Articolul 52(1) În scopul asigurării protecției durabile a zonei costiere, a diversitatii biologice și peisagistice, a productivitatii speciilor și a habitatului marin și terestru se instituie rezervații sau parcuri costiere ori marine, în condițiile legii.(2) Studiile de impact al lucrărilor prevăzute în interiorul perimetrului parcului sau rezervatiei ori la exteriorul acestora, care sunt susceptibile de a afecta direct sau indirect obiectivele protejate prin actele care au instituit parcul sau rezervatia, vor fi elaborate cu consultarea obligatorie a administrației parcului sau rezervatiei.  +  Secţiunea a 2-a Protecția zonelor umede  +  Articolul 53(1) Zonele umede, declarate arii protejate, nu pot face obiectul vreunei schimbări de destinație care se întreprinde pentru îmbunătățirea calității mediului.(2) Zonele umede care prezintă interes deosebit din punct de vedere al mediului vor face obiectul încadrării în rezervații naturale, pe baza unui studiu de specialitate, la propunerea autorității publice centrale pentru protecția mediului și gospodărirea apelor, cu avizul Academiei Române.(3) Autoritatea publică centrala pentru protecția mediului și gospodărirea apelor va lua măsuri pentru încadrarea dunelor în zone vulnerabile sau rezervații naturale, după caz.(4) În funcție de situația locală, autoritatea publică centrala pentru protecția mediului și gospodărirea apelor împreună cu administrația locală vor lua măsuri de interzicere a accesului în anumite zone și vor întreprinde acțiuni specifice de stabilizare a solului prin metode biologice și de menținere a vegetației forestiere și erbacee.  +  Secţiunea a 3-a Supraveghere și control  +  Articolul 54(1) Autoritatea publică centrala pentru protecția mediului și gospodărirea apelor va organiza sistemul de control integrat și supraveghere a mediului zonei costiere.(2) Datele și informațiile obținute se constituie în Fondul național de date privind mediul zonei costiere, gestionat de autoritatea publică centrala pentru protecția mediului și gospodărirea apelor.(3) Modul de organizare și ținere la zi a fondului de date prevăzut la alin. (2) se realizează în baza unei metodologii elaborate de autoritatea publică centrala pentru protecția mediului și gospodărirea apelor.  +  Articolul 55Concesionarul plajei va organiza și va asigura serviciul de salubrizare a plajei și a celorlalte instalații corespunzătoare.  +  Secţiunea a 4-aPlanul de management integrat al zonei costiere (la 18-08-2025, Titlul sectiunii a 4-a , Capitolul 4 a fost modificat de Articolul II din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 40 din 14 august 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 766 din 18 august 2025 )  +  Articolul 56(1) În baza principiilor prevăzute la art. 5, pentru protecția zonei costiere și aplicarea strategiei naționale privind gospodărirea integrată a zonei costiere, prevăzută la art. 5^1, autoritatea publică centrală pentru protecția mediului și gospodărirea apelor, în colaborare cu administrația publică locală, autoritatea publică centrală pentru dezvoltare regională, lucrări publice și administrație, autoritatea publică centrală pentru transporturi și infrastructură, autoritatea publică centrală pentru turism, autoritatea publică centrală pentru agricultură și dezvoltare rurală și cu Statul Major al Forțelor Navale, elaborează Planul de management integrat al zonei costiere, care stabilește:a) prioritățile și obiectivele în acord cu potențialul de suportabilitate a mediului din zona costieră;b) strategia de protecție împotriva degradării prin eroziune marină și de reabilitare ambientală a zonei de coastă;c) zonele protejate din punctul de vedere al protecției mediului;d) zonele necesare pentru securitatea zonei costiere.(2) Prevederile specifice din Planul de management integrat al zonei costiere, prevăzute la alin. (1), se includ în planurile de amenajare a teritoriului și de urbanism elaborate de către autoritățile publice locale. (la 18-08-2025, Articolul 56 , Sectiunea a 4-a , Capitolul 4 a fost modificat de Punctul 2. , Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 40 din 14 august 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 766 din 18 august 2025 )  +  Articolul 57Planul de management integrat al zonei costiere va cuprinde un capitol special referitor la tratamentul deșeurilor solide, cu menționarea măsurilor necesare gestionării deșeurilor abandonate, în special a celor din plastic. (la 18-08-2025, sintagma: Planul de gospodărire integrată a zonei costiere a fost înlocuită de Articolul II din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 40 din 14 august 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 766 din 18 august 2025 )  +  Articolul 58(1) Pentru situații de urgenta, în vederea combaterii poluarii mediului marin cu petrol și alte substanțe nocive, autoritatea publică centrala pentru protecția mediului și gospodărirea apelor, în colaborare cu autoritatea publică centrala pentru lucrări publice, transporturi și locuința, va elabora Planul național de intervenție în caz de poluare marina cu hidrocarburi, care se aproba prin hotărâre a Guvernului.(2) Planul menționat la alin. (1) va prevedea:a) înființarea unui centru de transmitere și primire a rapoartelor privind incidentele ce au avut sau ar putea avea ca rezultat o deversare de petrol sau alte substanțe nocive;b) modalitățile de coordonare a acțiunilor de intervenție;c) locurile de depozitare a produselor retur pentru a nu perturba mediul.(3) Cheltuielile de finanțare a centrului prevăzut la alin. (2) lit. a) vor fi suportate de la bugetul de stat, având în vedere caracterul de serviciu public al intervenției în caz de poluare marina cu hidrocarburi.  +  Articolul 59(1) Evaluarea impactului este obligatorie pentru orice lucrare nou-propusă în zona costiera, precum și pentru cele existente, în vederea determinării tuturor efectelor posibile asupra mediului și stabilirii măsurilor ce se impun.(2) Bilanțurile de mediu pentru lucrările existente se vor efectua cu ocazia reînnoirii autorizațiilor de mediu, în condițiile legii.(3) Planul de management integrat al zonei costiere va avea la baza analize privind efectul cumulativ asupra mediului al amenajărilor din zona costiera. (la 18-08-2025, sintagma: Planul de gospodărire integrată a zonei costiere a fost înlocuită de Articolul II din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 40 din 14 august 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 766 din 18 august 2025 )  +  Secţiunea a 5-a Planuri de amenajare a teritoriului și de urbanism  +  Articolul 60(1) La elaborarea planurilor de amenajare a teritoriului și de urbanism se va tine seama de resursele de apa, de habitatul costier și marin, de posibilitățile reale de reciclare și depozitare a deșeurilor, de protecția zonelor vulnerabile și de protecția falezelor împotriva eroziunii. În planurile de amenajare a teritoriului și de urbanism se prevăd căile de acces în zona costiera, de preferința pietonale sau pentru biciclete.(2) Autorizațiile de construcție se vor acorda numai pentru exteriorul benzii litorale (de 50-150 m), care va fi stabilită în funcție de geomorfologia terenului. (la 26-06-2003, Alin. (2) al art. 60 a fost modificat de pct. 5 al art. unic din LEGEA nr. 280 din 24 iunie 2003 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 454 din 26 iunie 2003. ) (3) Amplasarea oricăror construcții pe terenuri acoperite de dune, terenuri mlăștinoase, grote, faleze, terenuri cu păduri cu funcții speciale de protecție, a altor habitate naturale în apropierea monumentelor culturale sau acolo unde afectează securitatea mediului este interzisă.  +  Capitolul 5 Mecanisme financiare și economice pentru gestiunea zonelor costiere  +  Articolul 61(1) Finanțarea investițiilor privind lucrările declarate de utilitate publică, necesare pentru protecția zonei costiere împotriva eroziunii datorate valurilor și pentru refacerea/protecția zonelor umede, se asigura astfel:a) din bugetul de stat;b) din credite interne și/sau externe sau prin lansarea de obligațiuni garantate de Guvern;c) din Fondul pentru mediu constituit potrivit legii;d) din alte surse: fonduri nerambursabile, donații, sponsorizări și altele asemenea.(2) Finanțarea sistemului de control integrat și de supraveghere a mediului zonei costiere, prevăzut la art. 54 alin. (1), se va realiza din Fondul pentru mediu, constituit conform legii.(3) În scopul urmăririi evoluției în timp a modului de dezvoltare a zonei costiere, autoritatea publică centrala pentru protecția mediului și gospodărirea apelor, prin institutele specializate aflate în coordonarea sa, va efectua cercetări și studii ce vor fi finanțate de la bugetul de stat. Pe baza acestora, anual, autoritatea publică centrala pentru protecția mediului și gospodărirea apelor va prezenta un raport asupra stării zonelor costiere și asupra măsurilor ce se impun.  +  Capitolul 6 Atribuții și raspunderi  +  Secţiunea 1 Atribuții și raspunderi ale autorităților pentru protecția mediului  +  Articolul 62Autoritatea publică centrala pentru protecția mediului și gospodărirea apelor are următoarele atribuții și raspunderi:a) elaborează, împreună cu instituțiile prevăzute la art. 56, și promovează strategia naționala pentru gospodărirea integrată a zonei costiere și planurile de acțiune pentru aplicarea acesteia;b) inițiază crearea cadrului institutional-administrativ pentru parcurile și rezervațiile din zona costiera;c) aproba planuri de acțiune în scopul limitării emisiilor poluante emanate de surse difuze;d) coordonează și controlează activitatea de gospodărire integrată a zonei costiere.  +  Articolul 63Autoritățile publice teritoriale pentru protecția mediului și autoritățile locale pentru gospodărirea apelor organizează sistemul de supraveghere integrată a mediului zonei costiere. (la 18-08-2025, Articolul 63 , Sectiunea 1 , Capitolul 6 a fost modificat de Punctul 3. , Articolul I din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 40 din 14 august 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 766 din 18 august 2025 )  +  Articolul 64Prin grija autorității centrale pentru protecția mediului și gospodărirea apelor se va elabora un inventar la nivel național cuprinzând informații privind elementele din patrimoniul natural al ecosistemelor de coasta, din patrimoniul cultural și arheologic, precum și lista centrelor naționale și locale de informații asupra zonei costiere și a mediului.  +  Articolul 65Autoritatea publică centrala pentru protecția mediului și gospodărirea apelor va organiza, prin autoritățile publice teritoriale pentru protecția mediului, acțiuni de informare și educație asupra gospodăririi integrate a zonelor costiere. Fondurile necesare pentru aceste acțiuni vor fi asigurate anual prin bugetul autorității publice centrale pentru protecția mediului și gospodărirea apelor, precum și din sponsorizări.  +  Secţiunea a 2-a Atribuțiile și răspunderile organelor administrației publice locale  +  Articolul 66În domeniul de aplicare a prezentei ordonanțe de urgență administrația publică locală are următoarele atribuții și raspunderi:a) asigura înscrierea în planurile de urbanism și de amenajare a teritoriului a zonelor vulnerabile și a celorlalte zone menționate în prezenta ordonanță de urgență;b) asigura întreținerea falezei pe sectorul amenajat.  +  Secţiunea a 3-a Atribuțiile altor autorități ale administrației publice centrale  +  Articolul 67(1) Ministerul Apărării Naționale va elabora normele de protecție a mediului pentru activitățile militare desfășurate în zonele costiere, avizate de autoritatea publică centrala pentru protecția mediului și gospodărirea apelor.(2) Autoritatea publică centrala pentru protecția mediului și gospodărirea apelor, în colaborare cu autoritatea publică centrala pentru sănătate, va elabora normele și regulile de igiena și sănătate privind gestiunea deșeurilor provenite ca urmare a navigației de agrement. Autoritatea publică centrala pentru sănătate va elabora normele de calitate a apelor din zonele amenajate pentru imbaiere și normele de igiena pentru încadrarea plajelor, în scopul protecției sănătății publicului. Aceste norme vor fi avizate de autoritatea publică centrala pentru turism.(3) Autoritatea publică centrala pentru lucrări publice, transporturi și locuința va asigura elaborarea planurilor de amenajare a teritoriului și de urbanism, cu includerea prescripțiilor de gestiune a zonei costiere în regulamentele aferente.(4) Autoritatea publică centrala pentru lucrări publice, transporturi și locuința va stabili nominal și pe porțiuni apele navigabile și traseele vapoarelor, astfel încât să se evite orice risc inutil și să se protejeze ecosistemul zonei costiere.(5) Autoritatea publică centrala pentru turism va elabora sisteme de norme privind autorizarea, clasificarea, avizarea și controlul activităților de turism în zona costiera.(6) Autoritatea publică centrala pentru turism împreună cu autoritatea publică centrala pentru sănătate vor stabili coduri pentru notarea zonelor de imbaiere, în scopul informării consumatorilor de servicii turistice asupra calității acestora.(7) Autoritatea publică centrala pentru protecția mediului și gospodărirea apelor, împreună cu autoritatea publică centrala pentru lucrări publice, transporturi și locuința, autoritatea publică centrala pentru sănătate și cu autoritatea publică centrala pentru turism, va elabora coduri de buna conduita pentru activitățile de recreere în zonele costiere.(8) Autoritatea publică centrala pentru agricultura, alimentație și păduri va elabora un cod de conduita pentru un pescuit responsabil.(9) Normele prevăzute la alin. (2) vor fi aprobate prin hotărâre a Guvernului.  +  Secţiunea a 4-a Comitetul național al zonei costiere  +  Articolul 68(1) În scopul asigurării gospodăririi integrate a zonei costiere, pe lângă autoritatea publică centrala pentru protecția mediului și gospodărirea apelor se organizează Comitetul național al zonei costiere, denumit în continuare Comitet.(2) Comitetul prevăzut la alin. (1) este format din următorii membri:a) doi reprezentanți ai autorității publice centrale pentru protecția mediului și gospodărirea apelor;b) câte un reprezentant al autorităților publice teritoriale pentru protecția mediului din județele pe teritoriul cărora se afla zona costiera;c) un reprezentant al Direcției Apelor Dobrogea - Litoral;d) un reprezentant al Academiei Române;e) doi reprezentanți ai autorității publice centrale pentru transporturi, dintre care unul al Inspectoratului Navigației Civile;f) un reprezentant al autorității publice centrale pentru lucrări publice;g) un reprezentant al autorității publice centrale pentru industrie;h) doi reprezentanți ai autorității publice centrale pentru sănătate;i) câte un reprezentant al consiliilor județene Constanta și Tulcea;j) un reprezentant al autorității publice centrale pentru cercetare;k) un reprezentant al autorității publice centrale pentru turism;l) un reprezentant al autorității publice centrale pentru cultura;m) doi reprezentanți ai Ministerului Apărării Naționale, dintre care un reprezentant al Statului Major al Forțelor Navale;n) doi reprezentanți ai Ministerului de Interne, dintre care un reprezentant al Poliției de Frontiera Române;o) doi reprezentați ai autorității publice centrale pentru agricultura, alimentație și păduri - din domeniul pescuitului și, respectiv, al silviculturii, precum și câte un reprezentant al autorității publice teritoriale pentru regim silvic și cinegetic din județele pe teritoriul cărora se afla zona costiera;p) prefectii județelor pe teritoriul cărora se afla zona costiera;r) primării localităților amplasate de-a lungul țărmului Marii Negre;s) doi reprezentanți desemnați de organizațiile neguvernamentale, cu sediul în județele aferente zonei costiere, care au ca obiect de activitate protecția mediului;t) un reprezentant al Administrației Rezervatiei Biosferei "Delta Dunării";u) trei reprezentanți desemnați de organizațiile neguvernamentale cu sediul în județele aferente zonei costiere, care au ca obiect de activitate agricultura, pescuitul și acvacultura;v) președintele Comitetului de bazin Dobrogea-Litoral, înființat conform legii;x) un reprezentant al Institutului Național de Cercetare-Dezvoltare Marina "Grigore Antipa" Constanta.(3) Secretariatul tehnic permanent al Comitetului se asigura de către autoritatea publică centrala pentru protecția mediului și gospodărirea apelor prin Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare Marina "Grigore Antipa" Constanta.(4) Comitetul are ca responsabilități:a) avizarea planurilor de management integrat al zonei costiere și a planurilor de urbanism locale și zonale; (la 18-08-2025, sintagma: planurilor de gospodărire integrată a zonelor costiere a fost înlocuită de Articolul II din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 40 din 14 august 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 766 din 18 august 2025 ) b) avizarea studiilor de impact pentru activitățile cu impact semnificativ ce urmează a se desfășura în zona costiera, precum și a bilanțurilor de mediu ale lucrărilor existente;c) avizarea proiectelor de creare de parcuri și rezervații naturale.(5) Pentru îndeplinirea mandatului sau Comitetul are acces la informațiile și resursele oricărei instituții publice, potrivit legii.(6) Regulamentul de organizare și funcționare a Comitetului se aproba prin hotărâre a Guvernului, la propunerea autorității publice centrale pentru protecția mediului și gospodărirea apelor.  +  Capitolul 7 Participarea publicului la luarea deciziilor și accesul la informație  +  Articolul 69(1) Pentru protecția zonei costiere, precum și pentru asigurarea liberului acces, autoritatea publică centrala pentru protecția mediului și gospodărirea apelor și autoritățile administrației publice locale pot lua măsuri care afectează interesele utilizatorilor, riveranilor sau publicului, numai după consultarea acestora, cu excepția unor situații de forta majoră, cum ar fi furtunile, inundatiile sau altele asemenea.(2) În vederea realizării consultării prevăzute la alin. (1), autoritatea publică centrala pentru protecția mediului și gospodărirea apelor și, după caz, autoritățile administrației publice locale și autoritățile teritoriale pentru protecția mediului vor informa publicul cu privire la măsurile propuse, cu cel puțin 30 de zile înainte de punerea lor în aplicare.(3) Măsurile propuse, precum și orice documentație de fundamentare a acestora vor fi puse la dispoziție publicului de către autoritățile prevăzute la alin. (2), la cererea acestuia.(4) Comentariile, observațiile sau propunerile scrise asupra măsurilor propuse se vor transmite celui care a făcut informarea, în termen de cel mult 30 de zile de la data publicării acesteia.(5) În cazul propunerii unei măsuri speciale, importante sau controversate, emitentul informării va organiza o dezbatere publică a acesteia, în cel mult 45 de zile de la publicare.  +  Articolul 70Autoritatea publică centrala pentru protecția mediului și gospodărirea apelor va elabora și va aproba, prin ordin al conducătorului acesteia, metodologia privind accesul publicului la Fondul național de date privind mediul zonei costiere.  +  Articolul 71(1) Deținătorii de informații referitoare la mediul zonei costiere pot refuza o solicitare de furnizare a unor informații dacă:a) nu dețin informațiile solicitate;b) cererea este vizibil nerezolvabila sau formulată într-o maniera prea generală;c) cererea se referă la informații cuprinse în rapoarte în curs de elaborare;d) privește sistemul de comunicații intern al acestor informații, luându-se în considerare interesul public în cazul unei asemenea dezvaluiri.(2) Se poate refuza motivat și furnizarea de informații privind mediul zonei costiere, în cazul în care dezvaluirea acestora ar afecta în mod negativ:a) confidențialitatea procedurii de elaborare a unui act tehnico-juridic ce tine de siguranță naționala sau securitatea publică;b) relațiile internaționale, siguranța naționala sau securitatea publică;c) desfășurarea unor acțiuni în curs de urmărire penală sau de judecată;d) confidențialitatea industriala și comercială. Prin aceasta se înțeleg situațiile în care se dezvaluie și se folosesc secrete de comerț, într-o maniera contrară practicilor comerciale loiale.  +  Articolul 72După ce a fost luată o decizie referitoare la zona costiera, aceasta va fi adusă la cunoștința publicului prin intermediul mass-media. În termen de 30 de zile de la data publicării acesteia orice persoană fizica sau juridică interesată poate contesta decizia printr-o acțiune în contencios administrativ. În cazul contestării unui proiect referitor la zona costiera, procedurile speciale de mediere, arbitraj sau conciliere, elaborate de autoritatea publică centrala pentru protecția mediului și gospodărirea apelor, pot fi aplicate înainte de luarea deciziei finale.  +  Capitolul 8 Controlul activității de gospodărire integrată a zonei costiere  +  Articolul 73(1) Activitatea de gospodărire integrată a zonei costiere și respectarea prevederilor prezentei ordonanțe de urgență sunt supuse controlului de specialitate.(2) În scopul îndeplinirii atribuțiilor de control personalul împuternicit cu drept de control potrivit prevederilor legale specifice, după declinarea identității și calității, are dreptul:a) de acces la ape, în zonele din lungul apelor, precum și în orice alt loc, unitate sau instalatie, indiferent de deținătorul sau proprietarul acestora, pentru a face constatări privind respectarea reglementărilor și aplicarea măsurilor de gospodărire integrată a zonelor costiere;b) de a controla lucrările, construcțiile, instalațiile sau activitățile care au legătura cu mediul zonelor costiere și de a verifica dacă acestea sunt realizate și exploatate în conformitate cu prevederile legale specifice și cu respectarea actelor tehnico-juridice, după caz;c) de a verifica instalațiile de măsurare a debitelor, de a recolta probe de apa, aer, sol, flora și fauna și de a examina, în condițiile legii, orice date sau documente necesare controlului;d) de a constata faptele care constituie contravenții sau infracțiuni în domeniul de aplicare a prezentei ordonanțe de urgență și de a încheia documentele, potrivit legii.(3) Împuterniciții autorității publice centrale pentru protecția mediului și gospodărirea apelor își vor exercita atribuțiile de control în incinta unităților militare, numai cu aprobarea ministerelor care coordonează unitățile respective și în prezenta responsabilului militar cu activitatea de protecție a mediului. Autoritatea publică centrala pentru protecția mediului și gospodărirea apelor va întocmi lista personalului împuternicit să efectueze activități de control în incinta unităților militare, care va fi transmisă spre avizare Ministerului de Interne și Ministerului Apărării Naționale.(4) Pe căile navigabile, pe mare și în porturi atribuțiile de cercetare, constatare, control și sancționare privind respectarea reglementărilor în domeniul de aplicare al prezentei ordonanțe de urgență revin personalului împuternicit de autoritatea publică centrala pentru lucrări publice, transporturi și locuința, personalului împuternicit de autoritatea publică centrala pentru protecția mediului și gospodărirea apelor și personalului anume desemnat din Poliția de Frontiera Română.(5) Controlul utilizării turistice a plajei litoralului Marii Negre revine imputernicitilor autorității publice centrale pentru turism.(6) În fondul forestier și în vegetatia forestieră supusă regimului silvic din zona costiera, controlul, constatarea și sancționarea în domeniul de aplicare a prezentei ordonanțe de urgență revin personalului împuternicit de autoritatea publică centrala care răspunde de silvilcultura și personalului împuternicit de autoritatea publică centrala pentru protecția mediului și gospodărirea apelor.  +  Articolul 74Autoritățile administrației publice centrale și locale sunt obligate să asigure sprijinul imputernicitilor cu efectuarea acțiunilor de control în domeniul de aplicare a prezentei ordonanțe de urgență și să asigure în perioadele critice, cum ar fi ape mari, inundatii sau fenomene meteorologice periculoase, sprijinul pentru efectuarea continua a observațiilor, măsurătorilor și transmiterea informațiilor.  +  Articolul 75(1) Autoritățile teritoriale pentru protecția mediului din zona costiera vor prezenta autorității publice centrale pentru protecția mediului și gospodărirea apelor, rapoarte periodice asupra stării mediului, cu evaluarea impactului asupra mediului al proiectelor avizate.(2) Pe baza rapoartelor prevăzute la alin. (1), autoritatea publică centrala pentru protecția mediului și gospodărirea apelor poate decide revizuirea actului tehnico-juridic inițial, acordat unei lucrări sau activități, sau alte măsuri potrivit legii.  +  Capitolul 9 Contravenții și infracțiuni  +  Articolul 76Încălcarea dispozițiilor prezentei ordonanțe de urgență atrage răspunderea disciplinară, materială, civilă, contravențională sau penală, după caz.  +  Articolul 77Următoarele fapte constituie contravenții în domeniul gospodăririi integrate a zonei costiere și se sancționează după cum urmează:1. cu amendă de la 100.000.000 lei la 200.000.000 lei pentru persoane juridice și de la 10.000.000 lei la 50.000.000 lei pentru persoane fizice:------------Partea introd. a pct. 1 al art. 77 a fost modificată de pct. 6 al art. unic din LEGEA nr. 280 din 24 iunie 2003 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 454 din 26 iunie 2003.a) executarea de lucrări și activități fără respectarea actelor tehnico-juridice prevăzute de lege, precum și a clauzelor și restricțiilor din contractul de concesiune;b) redistribuirea nisipului acumulat fără documentația de specialitate;c) desfășurarea de activități sezoniere în zona plajelor și a zonelor de imbaiere fără autorizație sau cu nerespectarea clauzelor acesteia;d) neintretinerea corespunzătoare a plajelor, malurilor, falezelor de către cei cărora li s-a recunoscut un drept de folosința în zona sau de către deținătorii de lucrări;e) nerespectarea de către persoanele fizice/juridice a regimului impus în zonele de protecție;f) nerespectarea de către concesionarii terenurilor și a activităților din zona costiera a obligațiilor legale ce le revin privind întreținerea și repararea instalațiilor proprii pentru a nu afecta ecosistemul din zona;g) folosirea, transportul, manipularea de reziduuri sau de substanțe chimice fără asigurarea condițiilor de evitare a poluarii directe sau indirecte a zonelor costiere sau a zonelor de protecție;h) depozitarea pe faleze, plaje, maluri, diguri și în zonele de protecție a acestora a materialelor și deșeurilor de orice fel;i) nerespectarea de către persoanele fizice sau juridice a reglementărilor legale în vigoare în cazul poluarii apelor naționale navigabile de către nave sau instalații plutitoare, sub orice pavilion;j) inexistenta la utilizatorii proprietății publice în zona costiera, potențial poluatori, a planurilor proprii de prevenire a poluarilor accidentale sau neaplicarea acestora;k) neluarea de măsuri operative de către persoana fizica sau juridică care a produs poluarea accidentală, pentru înlăturarea cauzelor și efectelor acesteia;l) instalarea de conducte, cabluri, linii aeriene în zona costiera și zona-tampon fără actele tehnico-juridice necesare sau cu nerespectarea prevederilor acestora;m) efectuarea de săpături pe maluri, faleze și plaje fără avizul de gospodărire a apelor;n) refuzul persoanelor fizice și juridice de a prezenta acordurile de concesiune, actele tehnico-juridice sau orice alte documente necesare pentru efectuarea controlului, inclusiv de a participa la controlul efectuat de reprezentanții organelor de specialitate;o) refuzul de a permite personalului cu atribuții de serviciu și celui cu drept de control accesul în zona, pe terenurile și incintele utilizatorilor spațiilor din zona costiera proprietate publică sau ale deținătorilor de lucrări, precum și în orice alt loc unde este necesar, pentru a efectua constatări, a monta aparatura și a întreține aparatura de măsura și control, a preleva probe sau a interveni în aplicarea prevederilor legii;p) realizarea de case de vacanta fără execuția de fose septice sau sisteme individuale de epurare ori fără conectarea la un sistem de canalizare;r) acordarea de acte tehnico-juridice pentru construirea de noi structuri de primire turistice cu funcțiuni de cazare, locuințe și altele asemenea, fără racordarea acestora la o rețea de canalizare existenta, dotată cu stație de epurare de capacitate corespunzătoare;2. cu amendă de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei pentru persoane juridice și de la 10.000.000 lei la 20.000.000 lei pentru persoane fizice:------------Partea introd. a pct. 2 al art. 77 a fost modificată de pct. 6 al art. unic din LEGEA nr. 280 din 24 iunie 2003 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 454 din 26 iunie 2003.a) ocuparea proprietății publice din zona costiera fără contractul de concesiune;b) executarea în zona costiera a lucrărilor care nu respecta prevederile din planurile de management integrat al zonei costiere și restricțiile prevăzute în acestea sau a unor lucrări care pot prezenta pericol pentru public; (la 18-08-2025, sintagma: planurile de gospodărire a zonelor costiere a fost înlocuită de Articolul II din ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 40 din 14 august 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 766 din 18 august 2025 ) c) deversarea de ape uzate și de reziduuri de orice fel, precum și depozitarea materialelor în zona costiera, fără respectarea prevederilor legale în domeniu;d) neanuntarea unităților administrației publice locale, a autorităților teritoriale pentru protecția mediului și a celor pentru gospodărirea apelor cu privire la producerea unei poluari accidentale, de către cei care au produs-o;e) proiectarea instalațiilor edilitare și a altor lucrări în zona costiera, a căror realizare conduce la afectarea deplasării sedimentelor, geomorfologiei liniei țărmului sau calității apelor;f) întreținerea necorespunzătoare a lucrărilor de protecție a malurilor, plajelor, falezelor și a celor de prevenire și combatere a acțiunii distructive a apelor;g) acordarea de acte tehnico-juridice pentru construirea de terenuri de golf, cu afectarea vegetației naturale, a speciilor sălbatice și a reliefului;3. cu amendă de la 25.000.000 lei la 50.000.000 lei pentru persoane juridice și de la 5.000.000 lei la 10.000.000 lei pentru persoane fizice:------------Partea introd. a pct. 3 al art. 77 a fost modificată de pct. 6 al art. unic din LEGEA nr. 280 din 24 iunie 2003 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 454 din 26 iunie 2003.a) obturarea sau blocarea, sub orice formă, a accesului în zona costiera și în zonele protejate;b) circulația sau staționarea vehiculelor pe plaje, diguri și faleze, cu excepția locurilor anume destinate în acest scop sau pentru intervenții operative;c) camparea în structuri de primire turistice cu funcțiuni de cazare ce nu au fost clasificate;d) autorizarea efectuării oricăror lucrări fără a fi îndeplinite condițiile pentru prevenirea poluarii plajelor, falezelor, apelor marii sau a zonei de protecție ori retragerea nejustificată a actului tehnico-juridic;e) neaducerea la îndeplinire, la termenele stabilite, a măsurilor dispuse anterior, precum și a solicitărilor legale ale autorității publice centrale pentru protecția mediului și gospodărirea apelor, ale autorităților teritoriale pentru protecția mediului, ale autorităților publice locale și ale concesionarului domeniului public;f) inexistenta instalațiilor de stocare, epurare și a racordurilor de evacuare în instalații de mal sau plutitoare a apelor impurificate, de pe nave sau instalații plutitoare, sub orice pavilion;g) supraexploatarea apelor subterane și utilizarea apelor de mare adâncime pentru irigații;h) aplicarea pesticidelor din avion;i) aplicarea ingrasamintelor pe teren inghetat, saraturat sau acoperit cu zăpada;j) utilizarea, pentru aplicarea dejectiilor lichide culturilor în creștere, a altor metode decât injectarea directa;k) neincorporarea balegarului în sol după aplicare;l) amplasarea zonelor de navigație pentru barci cu motor în zone în care perturba activitatea turistica;m) amplasarea zonelor de navigație pentru barci cu sau fără motor, jet-skiuri și pentru hidrobiciclete în zone unde este afectat mediul marin.  +  Articolul 78Constatarea contravențiilor și aplicarea sancțiunilor prevăzute la art. 77 se fac de către:a) inspectorii din cadrul autorității publice centrale pentru protecția mediului și gospodărirea apelor, precum și de salariații împuterniciți ai acestora;b) personalul administrației publice locale împuternicit de autoritatea publică centrala pentru protecția mediului și gospodărirea apelor;c) inspectorii din cadrul autorităților teritoriale pentru protecția mediului;d) alte persoane împuternicite de autoritatea publică centrala pentru protecția mediului și gospodărirea apelor nominalizate de către concesionarul domeniului public al apelor și de către conducătorii unităților de gospodărire comunală;e) inspectorii pe probleme de mediu din Inspectoratul Ministerului Apărării Naționale și Statul Major al Forțelor Navale;f) inspectorii din cadrul autorității publice centrale pentru agricultura, alimentație și păduri, precum și inspectorii din cadrul structurilor de control al regimului silvic și cinegetic, centrale și locale;g) inspectorii din cadrul instituțiilor teritoriale aflate în subordinea autorității publice centrale pentru agricultura, alimentație și păduri;h) personalul anume desemnat din cadrul Poliției Române și al Poliției de Frontiera Române;i) personalul de specialitate al autorității publice centrale pentru turism.  +  Articolul 79Prevederile prezentei ordonanțe de urgență se completează cu prevederile Ordonanței Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, aprobată și modificată prin Legea nr. 180/2002, cu modificările și completările ulterioare.  +  Articolul 80Evacuarea, aruncarea sau injectarea în zona costieră ori în zona de protecție a apelor uzate, deșeurilor, reziduurilor ori produselor de orice fel, care conțin substanțe în stare solidă, lichidă sau gazoasă, bacterii ori microbi în cantități sau concentrații care pot schimba caracteristicile zonei, făcând-o astfel dăunătoare pentru sănătatea persoanelor, viața animalelor și mediu ori pentru fondul piscicol, constituie infracțiuni și se pedepsesc cu închisoare de la unu la 5 ani. (la 01-02-2014, Art. 80 a fost modificat de pct. 1 al art. 122 din LEGEA nr. 187 din 24 octombrie 2012 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 757 din 12 noiembrie 2012. )  +  Articolul 81Constituie infracțiuni și se pedepsesc cu închisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amendă următoarele fapte:a) exploatarea de agregate minerale în zona costieră și în zonele de protecție;b) tăierea ori distrugerea arborilor, arbuștilor, tufelor și a culturilor perene din zona costieră;c) continuarea activităților după încetarea drepturilor obținute în baza prezentei ordonanțe de urgență;d) utilizarea produselor chimice toxice în exploatările piscicole situate în zona costieră;e) introducerea în unitățile de acvacultură de specii exotice fără avizul autorității publice centrale pentru protecția mediului și gospodărirea apelor;f) utilizarea pesticidelor și îngrășămintelor pe bază de azotați pentru îngrijirea pădurilor din zona costieră;g) desecarea zonelor umede din zona costieră pentru înființarea de plantații;h) acordarea de acte tehnico-juridice pentru depozitarea, evacuarea sau introducerea în mediul din zona costieră a substanțelor prevăzute în anexa nr. 2;i) utilizarea în zona costieră a materialelor de construcții neecologice, precum și a adezivilor toxici;j) accesul tuturor tipurilor de autovehicule, cu excepția celor pentru aprovizionare și întreținere, în zona dunelor, plajelor și a habitatelor vulnerabile;k) construcția și ocuparea de terenuri în zonele delimitate în planurile de amenajare a teritoriului ca zone cu risc natural de inundații și eroziuni. (la 01-02-2014, Art. 81 a fost modificat de pct. 2 al art. 122 din LEGEA nr. 187 din 24 octombrie 2012 publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 757 din 12 noiembrie 2012. )  +  Articolul 82Infracțiunile prevăzute de prezenta ordonanță de urgență se constata de către organele abilitate, precum și de către personalul prevăzut la art. 78, care înaintează actul de constatare la organul competent de cercetare penală.  +  Capitolul 10 Dispoziții finale  +  Articolul 83Autoritatea publică centrala pentru protecția mediului și gospodărirea apelor, autoritatea publică centrala pentru lucrări publice, transporturi și locuința, autoritatea publică centrala pentru agricultura, alimentație și păduri și autoritatea publică centrala pentru turism sunt în drept sa emita norme, normative și ordine cu caracter obligatoriu în domeniul de aplicare a prezentei ordonanțe de urgență.  +  Articolul 84În termen de 12 luni de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență autoritățile publice centrale implicate vor elabora reglementările specifice prevăzute în aceasta, cu excepția celor pentru care au fost stabilite alte termene în cuprinsul ordonanței de urgenta.  +  Articolul 85Zonele costiere care sunt calificate în mod expres ca fiind de interes pentru securitatea și apărarea naționala, precum și zonele portuare se supun atât prevederilor prezentei ordonanțe de urgență, cat și legislației specifice.  +  Articolul 86Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezenta ordonanță de urgență.  +  Articolul 87Prezenta ordonanță de urgență intră în vigoare la 60 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    PRIM-MINISTRU
    ADRIAN NĂSTASE
    Contrasemnează:
    Ministrul apelor și protecției mediului,
    Petru Lificiu
    Ministrul finanțelor publice,
    Mihai Nicolae Tănăsescu
    București, 18 decembrie 2002.Nr. 202.  +  Anexa nr. 1DEFINIȚIILEtermenilor folosiți în cuprinsul ordonanței de urgenta1. Ape interioare - ape situate între linia de baza a marii teritoriale și țărm.2. Ape costiere - apele situate în partea dinspre uscat a unei linii al carei fiecare punct este la o distanta de 1 mila marina, în partea dinspre mare, de la cel mai apropiat punct al liniei de baza de la care se măsoară întinderea apelor teritoriale, cu extindere, unde este posibil, până la limita exterioară a apelor tranzitorii.3. Ape tranzitorii - ape de suprafața situate în vecinătatea gurilor de vărsare ale râurilor, care sunt parțial saline, ca rezultat al apropierii de apele costiere, dar care sunt puternic influentate de cursurile de apa dulce.4. Bioacumulare - procesul prin care un produs este preluat de către un organism viu, atât în apa, cat și prin hrana.5. Cod de buna conduita - principii directoare sau norme pentru desfășurarea unor activități cu impact asupra mediului astfel încât să se reducă la minimum riscul de poluare.6. Eroziuni ale zonei costiere - mutarea, în detrimentul uscatului, a liniei de coasta.7. Gospodărirea integrată - amenajarea și utilizarea durabilă a zonei costiere luând în considerare dezvoltarea economică și socială în strânsă interdependenta cu marea, în vederea menținerii, pentru generatiile prezente și viitoare, a echilibrului biologic și ecologic fragil al zonei de coasta și a peisajului.8. Habitat - locul sau tipul de loc în care un organism sau o populație exista în mod natural.9. Scufundare:a) orice deversare deliberata de deșeuri sau alte materiale de pe nave, aeronave sau alte lucrări plasate pe mare;b) orice sabordare pe ape a unor nave, aeronave, platforme sau alte lucrări.Termenul de scufundare nu vizează:a) evacuarea de deșeuri sau alte materiale care rezultă în mod direct sau indirect din exploatarea normală a navelor, aeronavelor, platformelor și a altor lucrări plasate pe mare, precum și a echipamentului acestora, cu excepția deșeurilor sau altor materiale transportate de mare sau transbordate pe nave sau aeronave, platforme sau alte lucrări plasate pe mare care sunt folosite în scopul deversarii unor asemenea materiale sau derivate din tratarea unor asemenea deșeuri sau altor materiale la bordul acestor nave, aeronave, platforme sau lucrări;b) orice depozitare de materiale pentru un alt scop decât simpla lor eliminare, cu condiția ca aceasta depozitare sa nu fie contrară scopurilor acestei legi.10. Incident - un eveniment care implica evacuarea efectivă sau probabila în mare a unei substanțe nocive sau efluenți conținând o astfel de substanța.11. Instalații plutitoare - construcțiile plutitoare care în mod normal nu sunt destinate deplasării sau efectuării lucrărilor speciale pe căile navigabile, cum ar fi docuri, debarcadere, pontoane, hangare pentru nave și altele asemenea.12. Nava - mijlocul de navigație utilizat pentru realizarea activității de transport și a altor servicii pe apa. Acest termen include navele maritime, fluviale și alte nave de navigație interioară, inclusiv ambarcatiunile mici, precum și echipamente plutitoare, cum ar fi drage, elevatoare, macarale plutitoare și altele asemenea, cu sau fără propulsie.13. Mediu:a) resursele naturale abiotice și biotice cum sunt aerul, apele subterane și de suprafața, solul, clima, fauna și flora și habitatul acestora;b) bunurile care fac parte din mediul construit și din patrimoniul cultural;c) aspectele caracteristice ale peisajului;d) calitatea vieții și a mediului de viața, în măsura în care au sau pot avea influența asupra bunastarii și sănătății omului;e) interactiunea factorilor de la lit. a)-d).14. Act tehnico-juridic - act prevăzut în legislația specifica domeniilor protecției mediului și gospodăririi apelor care reglementează amplasamentele provizorii pe plaja, emisiile/deversarile.15. Persistenta - procesul care nu este supus descompunerii, degradării, transferării, volatilizarii, hidrolizei sau fotolizei.16. Poluarea apei - orice alterare fizica, chimica, biologica sau bacteriologica a apei, peste o limita admisibilă stabilită, inclusiv depășirea nivelului natural de radioactivitate produsă direct sau indirect de activități umane, care o fac improprie pentru o folosire normală în scopurile în care aceasta folosire era posibila înainte de a interveni alterarea.17. Poluarea mediului marin - introducerea de către om, direct sau indirect, de substanțe sau energie în mediul marin, inclusiv în estuare, care are sau poate avea ca rezultate efecte dăunătoare cum sunt vătămarea resurselor vii și a ecosistemului acvatic, pericole pentru sănătatea omului, obstacole pentru activitățile pe mare, inclusiv pescuitul și alte folosințe legitime ale marii, degradarea calității de folosința a apei marii și deteriorarea condițiilor de agrement.18. Public - una sau mai multe persoane fizice sau juridice, sau asociațiile acestora, recunoscute legal.19. Substanțe periculoase - substanțele sau grupurile de substanțe care sunt toxice, persistente și supuse bioacumularii sau alte substanțe sau grupuri de substanțe care conduc la un nivel echivalent ridicat de interes.20. Substanțe prioritare - substanțe care prezintă un risc important direct asupra mediului acvatic sau indirect, prin acesta, pe baza riscului asupra mediului acvatic sau prin intermediul acestuia.21. Zona costiera - spațiul geografic situat la contactul marii cu uscatul, incluzând apele de coasta de suprafața și subterane și terenurile adiacente, inclusiv apele de suprafața și subterane aferente acestora, puternic interconditionate și în imediata apropiere a liniei țărmului, insule și lacuri sarate, zone umede în contact cu marea, plaja și faleza.22. Zone umede - intinderi de bălți, mlastini, turbarii, de ape naturale sau artificiale, permanente sau temporare, unde apa este stătătoare sau curgătoare, dulce, salmastra sau sărată.23. Zone degradate - terenuri afectate de eroziuni, soluri poluate sau zone care și-au pierdut însușirile naturale.24. Habitate sensibile - zone în care viața plantelor sau a animalelor sau a habitatelor lor sunt fie rare sau foarte valoroase.25. Supraexploatarea apelor subterane - extragerea din subteran a unor cantități de apa care depășesc rata medie anuală, pe termen lung, de realimentare a acviferului respectiv.26. Ape subterane de mare adâncime - ape subterane cantonate în acviferul Jurasic superior-Cretacic inferior al Dobrogei de Sus.  +  Anexa nr. 2SUBSTANȚE SI MATERIALEprioritare/periculoase pentru mediul marinUrmătoarele substanțe sau grupuri de substanțe sau materiale nu sunt trecute în ordinea priorității, fiind selectate, în principal, pe baza toxicitatii lor și a caracteristicilor de persistenta și bioacumulare:1. alaclor2. antracen3. atrazin4. benzen5. difenileteri bromurați6. cadmiu și compuși7. cloralcani C10-C138. clorfenvinfos9. clorpirifos10. 1,2-dicloretan11. diclormetan12. 2-etilhexil-diftalat13. diuron14. endosulfan (alfa)15. hexaclorbenzen16. hexaclorbutadiena17. hexaclorciclohexan (gama)18. isoproturon19. plumb și compuși20. mercur și compuși21. naftalina22. nichel și compuși23. nonil-fenoli(4 -para-nonil-fenol)24. octil-fenoli(para-terț-octilfenol)25. pentaclorbenzen26. pentaclorfenol27. hidrocarburi poliaromatice:– benz-a-piren– benz-b-fluorantren– benz-g,h,i-perilen– benz-k-fluorantren– fluorantren– indeno-1,2,3-cd-piren28. simazin29. compuși tributilstanici:– cation tributilstaniu30. triclorbenzeni:– 1,2 4-triclorbenzen31. triclormetan (cloroform)32. trifluralin33. DDT(pp-DDT)34. PCB-uri (28,52,101,118,138,153,180)35. drinuri:– aldrin– dieldrin– endrin– isodrin36. substanțe radioactive37. cianuri38. fluoruri39. microorganisme și bacterii patogene40. descărcări termice41. metale și compuși ai acestora:– zinc– cupru– nichel– crom– seleniu– arseniu– antimoniu– molibden– titan– staniu– bariu– beriliu– bor– uraniu– vanadiu– cobalt– taliu– telur42. țiței brut și hidrocarburi petroliere43. namoluri de la stații de epurare44. materiale sintetice care pot flota, se pot scufunda sau pot rămâne în suspensie45. substanțe active din detergenti (surfactanti)46. substanțe de condiționare (aditivi)  +  Anexa nr. 3FACTORIde care se va tine seama la eliberarea actelor tehnico-juridice pentru evacuarea din surse de pe uscat a deșeurilor/apelor uzate care conțin substanțe și materiale aparținând categoriilor incluse în anexa nr. 21. Caracteristicile și compoziția deșeurilor:a) tipul și mărimea sursei de deșeuri - de exemplu, proces industrial;b) tipul deseului - origine, compoziție medie;c) starea deseului - solida, lichidă, namol, noroi;d) cantitatea totală - volum descărcat ex. pe an;e) modul de evacuare - continuu, intermitent, sezonier, variabil;f) concentrațiile, avându-se în vedere majoritatea constituenților, substanțelor prevăzute în anexa nr. 2 și ale altor substanțe periculoase;g) proprietățile fizice, chimice și biochimice ale deșeurilor.2. Caracteristicile constituenților deșeurilor referitoare la caracterul periculos al acestora:a) persistenta fizica, chimica, biochimica în mediul marin;b) toxicitatea și alte efecte periculoase;c) acumularea în materiale biologice și în sedimente;d) transformări biochimice producătoare de compuși periculosi;e) efecte negative asupra conținutului și bilanțului oxigenului;f) susceptibilitatea la schimbări fizice, chimice și biochimice și interactiunea în mediul marin cu alți constituenți ai apei de mare, care pot produce efecte biologice periculoase sau alte efecte asupra oricăror utilizări prezentate la pct. 5.3. Caracteristicile locului de evacuare și ale mediului marin receptor:a) caracteristicile hidrografice, meteorologice, geologice și topografice ale zonei costiere;b) locul și tipul evacuării (gura de scurgere, canal, evacuare) și relația acestuia cu celelalte zone - zone de agrement, locuri de depunere a icrelor, pepiniere, zone de pescuit, crescătorii de scoici - și alte evacuări;c) dilutia inițială realizată la punctul de evacuare în mediul marin receptor;d) caracteristicile dispersiei, cum sunt: efectul curenților, mareelor și vantului, transportul orizontal și amestecarea verticala;e) caracteristicile apelor receptoare referitoare la condițiile fizice, chimice, biologice și ecologice în zona de evacuare;f) capacitatea mediului marin receptor de a primi deșeurile evacuate fără efecte nedorite.4. Posibilitățile tehnologiilor de reducere a deșeurilorMetodele de reducere a deșeurilor și a evacuării atât a efluenților industriali, cat și a celor orășenești trebuie selectate avându-se în vedere posibilitatea de obținere și fezabilitatea unor:a) procese de epurare alternative;b) metode de reciclare, reutilizare sau eliminare;c) metode alternative de dispunere pe camp;d) tehnologii curate - puțin poluante.5. Potențialul de deteriorare a ecosistemului marin și a utilizarilor apei de mare:a) efectele activității antropice prin impactul poluarii asupra organismelor marine și a apelor pentru imbaiere, precum și efectul estetic; evacuările de deșeuri conținând substanțele prevăzute în anexa nr. 2 vor fi urmărite prin sistemul de supraveghere și control al autorității publice centrale pentru protecția mediului și gospodărirea apelor;b) efectele asupra ecosistemelor marine, în mod deosebit asupra resurselor vii, speciilor în primejdie și habitatelor vulnerabile;c) efectele asupra altor utilizări legitime ale marii.--------