LEGE nr. 73 din 3 noiembrie 1993 (*republicată*)pentru înființarea, organizarea și funcționarea Consiliului Legislativ
Publicat în
MONITORUL OFICIAL nr. 1.122 din 29 noiembrie 2004
* ) Republicată în temeiul art. IV din Legea nr. 509/2004 privind modificarea și completarea Legii nr. 73/1993 pentru înființarea, organizarea și funcționarea Consiliului Legislativ, publicată în acest număr al Monitorului Oficial al României, Partea I, la pag. 1-3, dându-se textelor o nouă numerotare. Legea nr. 73/1993 a fost publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 260 din 5 noiembrie 1993. + Capitolul I Înființarea și atribuțiile Consiliului Legislativ + Articolul 1(1) La data intrării în vigoare a prezentei legi se înființează Consiliul Legislativ, organ consultativ de specialitate al Parlamentului, care avizează proiectele de acte normative în vederea sistematizării, unificării și coordonării întregii legislații și ține evidența oficială a legislației României.(2) Consiliul Legislativ are sediul la Camera Deputaților. + Articolul 2(1) Consiliul Legislativ are următoarele atribuții:a) analizează și avizează proiectele de legi, propunerile legislative și proiectele de ordonanțe și de hotărâri cu caracter normativ ale Guvernului, în vederea supunerii lor spre legiferare sau adoptare, după caz;b) analizează și avizează, la cererea președintelui comisiei parlamentare sesizate în fond, amendamentele supuse dezbaterii comisiei și proiectele de legi sau propunerile legislative primite de comisie după adoptarea lor de către una dintre Camerele Parlamentului;c) realizează nemijlocit sau coordonează, din dispoziția Camerei Deputaților sau a Senatului, elaborarea unor proiecte de coduri sau de alte legi de complexitate deosebită;d) elaborează, din dispoziția Camerei Deputaților sau a Senatului ori din proprie inițiativă, studii pentru sistematizarea, unificarea și coordonarea legislației și face, pe această bază, propuneri Parlamentului și, după caz, Guvernului;e) abrogată; (la 25-07-2024, Litera e) , Alineatul (1) , Articolul 2 , Capitolul I a fost abrogată de Punctul 1. , Articolul I din LEGEA nr. 241 din 19 iulie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 712 din 22 iulie 2024 ) f) ține evidența oficială a legislației României și furnizează informația necesară pentru desfășurarea procesului legislativ; organizează informatizarea sistemului de evidență a acesteia și realizează produse informatice pentru evidența legislației asistată de calculator;f^1) întocmește versiuni consolidate ale legilor, precum și ale ordonanțelor, ordonanțelor de urgență și hotărârilor cu caracter normativ ale Guvernului; (la 15-12-2022, Alineatul (1) din Articolul 2 , Capitolul I a fost completat de Articolul I din LEGEA nr. 343 din 9 decembrie 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1191 din 12 decembrie 2022 ) g) urmărește, în vederea funcționării sistemului legislativ în mod unitar și coordonat, emiterea de către autoritățile publice competente a actelor normative în executare, dispuse prin legi, ordonanțe și hotărâri ale Guvernului, și semnalează organelor în drept întârzierile în emiterea acestora;h) elaborează Repertoriul legislației României evidența oficială - și furnizează varianta on-line a acestuia; întocmește versiunile oficiale ale unor culegeri de acte normative;i) abrogată; (la 25-07-2024, Litera i) , Alineatul (1) , Articolul 2 , Capitolul I a fost abrogată de Punctul 1. , Articolul I din LEGEA nr. 241 din 19 iulie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 712 din 22 iulie 2024 ) j) abrogată. (la 25-07-2024, Litera j) , Alineatul (1) , Articolul 2 , Capitolul I a fost abrogată de Punctul 1. , Articolul I din LEGEA nr. 241 din 19 iulie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 712 din 22 iulie 2024 ) (2) Consiliul Legislativ prezintă anual Parlamentului raportul asupra activității sale. + Articolul 3(1) Proiectele de legi și propunerile legislative se supun dezbaterii Parlamentului cu avizul Consiliului Legislativ.(2) Avizul va fi dat înăuntrul termenului stabilit de Biroul permanent sau de comisia permanentă a Camerei Parlamentului care l-a solicitat. Dacă avizul nu este dat în termenul stabilit, aceasta nu împiedică desfășurarea procedurii legislative.(3) Avizul este consultativ și are ca obiect:a) concordanța reglementării propuse cu Constituția, cu legile-cadru în domeniu, cu reglementările Uniunii Europene și cu actele internaționale la care România este parte, iar în cazul proiectelor de lege și a propunerilor legislative, natura legii și care este prima Cameră ce urmează a fi sesizată;b) asigurarea corectitudinii și clarității exprimării juridice, înlăturarea contradicțiilor sau necorelărilor din cuprinsul proiectului de act normativ, asigurarea caracterului complet al prevederilor sale, respectarea normelor de tehnică legislativă, precum și a limbajului normativ;c) prezentarea implicațiilor noii reglementări asupra legislației în vigoare, prin identificarea dispozițiilor legale care, având același obiect de reglementare, urmează să fie abrogate, modificate sau unificate, precum și prin evitarea reglementării unor aspecte identice în acte normative diferite. + Articolul 4(1) Proiectele de ordonanțe și de hotărâri cu caracter normativ se supun spre adoptare Guvernului numai cu avizul Consiliului Legislativ cu privire la legalitatea măsurilor preconizate și la modul în care sunt realizate cerințele prevăzute la art. 3 alin. (3), care se aplică în mod corespunzător.(2) Avizul este consultativ.(3) Avizul va fi dat înăuntrul termenului solicitat de Guvern, care nu poate fi mai mic de 10 zile în cazul proiectelor cu procedură obișnuită și de 2 zile în cazul celor cu procedură de urgență. Pentru ordonanțele prevăzute de art. 115 alin. (4) din Constituție, republicată, termenul este de 24 de ore. + Articolul 5(1) Consiliul Legislativ stabilește forma republicabilă a Constituției, modificată și completată, după aprobarea prin referendum a legii de revizuire a acesteia.(2) Consiliul Legislativ examinează și avizează, în condițiile legii, forma republicabilă a legilor, ordonanțelor și hotărârilor Guvernului, care au suferit intervenții legislative și pentru care s-a dispus republicarea.(3) Consiliul Legislativ avizează, în condițiile legii, rectificările ce se propun a fi aduse unor acte normative după publicarea acestora, în cazul descoperirii de erori materiale. Publicarea rectificărilor de acte normative în Monitorul Oficial al României, Partea I, se face numai cu avizul Consiliului Legislativ.(4) Avizul Consiliului Legislativ prevăzut la alin. (2) și (3) se transmite la cererea secretarului general al Camerei Deputaților.(5) Consiliul Legislativ urmărește și semnalează Parlamentului sau, după caz, Guvernului, întârzierile în republicarea actelor normative pentru care s-a dispus o asemenea măsură. + Articolul 6(1) În îndeplinirea atribuțiilor sale, Consiliul Legislativ colaborează cu autoritățile administrației publice și cu instituțiile publice de specialitate, în funcție de natura lucrărilor.(2) Autoritățile administrației publice și instituțiile publice de specialitate sunt obligate să asigure, în termenele și în condițiile stabilite de Consiliul Legislativ, informațiile și documentațiile solicitate de acesta și să-i acorde sprijinul necesar îndeplinirii atribuțiilor sale. + Articolul 7Consiliul Legislativ stabilește relații cu instituțiile similare din alte țări, precum și cu alte instituții cu profil juridic, din țară și din străinătate. + Capitolul II Organizarea Consiliului Legislativ + Articolul 8(1) Consiliul Legislativ este alcătuit din Secția de drept public, Secția de drept privat și Secția de evidență oficială a legislației și documentare.(2) Fiecare secție are în componența sa un număr de sectoare.(3) În structura organizatorică a Consiliului Legislativ se cuprind, de asemenea, Secretariatul Consiliului Legislativ, precum și alte compartimente stabilite prin regulamentul de organizare și funcționare a Consiliului Legislativ. (la 25-07-2024, Alineatul (3) , Articolul 8 , Capitolul II a fost modificat de Punctul 2. , Articolul I din LEGEA nr. 241 din 19 iulie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 712 din 22 iulie 2024 ) (4) Structura organizatorică a Consiliului Legislativ, nomenclatorul de funcții și numărul de posturi de conducere și de execuție, precum și domeniile de activitate și atribuțiile secțiilor, sectoarelor, secretariatului, direcțiilor și ale celorlalte compartimente din cadrul aparatului Consiliului Legislativ se stabilesc prin regulamentul de organizare și funcționare a Consiliului Legislativ. (la 25-07-2024, Alineatul (4) , Articolul 8 , Capitolul II a fost modificat de Punctul 2. , Articolul I din LEGEA nr. 241 din 19 iulie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 712 din 22 iulie 2024 ) + Articolul 9(1) Consiliul Legislativ este condus de președintele Consiliului, iar fiecare secție, de un președinte de secție.(2) Președintele Consiliului Legislativ și președinții de secții se numesc, pentru un mandat de 5 ani, prin votul majorității deputaților și senatorilor prezenți, reuniți în ședința comună a celor două Camere ale Parlamentului, pe baza a câte trei propuneri ale birourilor permanente pentru fiecare funcție, cu avizul comisiilor juridice reunite. Aceștia își exercită atribuțiile de la data depunerii, în mod individual, a jurământului prevăzut la alin. (3) în fața președinților celor două Camere. (la 25-07-2024, Alineatul (2) , Articolul 9 , Capitolul II a fost modificat de Punctul 3. , Articolul I din LEGEA nr. 241 din 19 iulie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 712 din 22 iulie 2024 ) Notă
Conform articolului III din LEGEA nr. 241 din 19 iulie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 712 din 22 iulie 2024, mandatele președintelui Consiliului Legislativ și președinților de secție aflate în curs încetează la 5 ani de la data intrării în vigoare a prezentei legi și pot fi reînnoite o singură dată.(3) Jurământul va avea următorul conținut:Jur să respect Constituția și legile țării, să apăr interesele României, drepturile și libertățile fundamentale ale cetățenilor și să-mi îndeplinesc cu onoare și conștiință profesională atribuțiile ce-mi revin. Așa să-mi ajute Dumnezeu!(3^1) Jurământul poate fi depus și fără formula religioasă. (la 25-07-2024, Articolul 9 , Capitolul II a fost completat de Punctul 4. , Articolul I din LEGEA nr. 241 din 19 iulie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 712 din 22 iulie 2024 ) (3^2) Mandatul președintelui Consiliului Legislativ și al președinților de secții poate fi reînnoit o singură dată, în condițiile prevăzute la alin. (2). (la 25-07-2024, Articolul 9 , Capitolul II a fost completat de Punctul 4. , Articolul I din LEGEA nr. 241 din 19 iulie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 712 din 22 iulie 2024 ) (4) Funcția de președinte al Consiliului Legislativ este asimilată celei de ministru, iar funcția de președinte de secție, celei de secretar de stat. + Articolul 10(1) Președintele Consiliului Legislativ îndeplinește următoarele atribuții:a) reprezintă Consiliul în fața Camerei Deputaților, a Senatului și a celorlalte autorități publice, precum și în relațiile cu persoanele fizice sau juridice;b) semnează actele Consiliului, care se pot emite numai cu acordul său;c) angajează și, după caz, numește, potrivit legii, personalul din aparatul Consiliului Legislativ;d) exercită orice alte atribuții care îi revin potrivit legii.(2) Președintele Consiliului Legislativ este ordonator principal de credite.(3) Atribuțiile președinților de secții se stabilesc prin regulamentul de organizare și funcționare a Consiliului Legislativ.(4) Unul dintre președinții de secții, desemnat de președintele Consiliului, este locțiitorul de drept al acestuia. + Articolul 11(1) Fiecare sector din cadrul unei secții este condus de un șef de sector, numit prin ordin al președintelui Consiliului Legislativ, ca urmare a promovării concursului sau examenului organizat în condițiile legii. (la 25-07-2024, Alineatul (1) , Articolul 11 , Capitolul II a fost modificat de Punctul 5. , Articolul I din LEGEA nr. 241 din 19 iulie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 712 din 22 iulie 2024 ) (2) Președintele de secție își poate desemna un înlocuitor, dintre șefii de sector din cadrul secției. (la 25-07-2024, Alineatul (2) , Articolul 11 , Capitolul II a fost modificat de Punctul 5. , Articolul I din LEGEA nr. 241 din 19 iulie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 712 din 22 iulie 2024 ) (3) Secretariatul Consiliului Legislativ este condus de un secretar general, numit de președintele Consiliului. Secretarul general își desfășoară activitatea în subordinea directă a președintelui Consiliului Legislativ și asigură pregătirea, organizarea și coordonarea activităților din cadrul secretariatului.(4) Secretarul general și celelalte persoane care dețin calitatea de funcționar public își exercită atribuțiile de la data depunerii jurământului prevăzut de lege. Secretarul general depune jurământul în fața președintelui Consiliului Legislativ, cu participarea președinților de secții, iar celelalte persoane care dețin calitatea de funcționar public depun jurământul în fața președintelui Consiliului Legislativ, cu participarea președinților de secții sau, după caz, a secretarului general. (la 25-07-2024, Alineatul (4) , Articolul 11 , Capitolul II a fost modificat de Punctul 5. , Articolul I din LEGEA nr. 241 din 19 iulie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 712 din 22 iulie 2024 ) + Articolul 12Regulamentul de organizare și funcționare a Consiliului Legislativ și nomenclatorul de funcții se aprobă în ședința comună a birourilor permanente ale celor două Camere ale Parlamentului, cu avizul comisiilor juridice reunite. Notă
Articolul II din LEGEA nr. 241 din 19 iulie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 712 din 22 iulie 2024 prevede:Articolul II(1) În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, Consiliul Legislativ propune spre aprobare birourilor permanente ale Camerei Deputaților și Senatului modificarea regulamentului de organizare și funcționare a Consiliului Legislativ.(2) Până la data intrării în vigoare a hotărârii birourilor permanente ale Camerei Deputaților și Senatului de modificare a regulamentului de organizare și funcționare a Consiliului Legislativ se menține structura organizatorică a Consiliului aprobată prin Hotărârea Birourilor permanente ale Camerei Deputaților și Senatului nr. 2/2022.(3) În termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a hotărârii birourilor permanente ale Camerei Deputaților și Senatului de modificare a regulamentului de organizare și funcționare a Consiliului Legislativ, activitatea și personalul structurilor care se reorganizează se preiau de către celelalte structuri ale Consiliului Legislativ. + Capitolul III Funcționarea Consiliului Legislativ + Articolul 13(1) Propunerile legislative făcute de deputați sau de senatori se înaintează Consiliului Legislativ, spre avizare, de către secretarul general al Camerei în care au fost depuse, în termen de 15 zile lucrătoare de la data înregistrării, iar proiectele de lege inițiate de Guvern sau proiectele de ordonanțe ori de hotărâri cu caracter normativ ale Guvernului, de secretarul general al acestuia. (la 25-07-2024, Alineatul (1) , Articolul 13 , Capitolul III a fost modificat de Punctul 6. , Articolul I din LEGEA nr. 241 din 19 iulie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 712 din 22 iulie 2024 ) (2) Proiectele de acte normative supuse avizării vor fi însoțite de instrumentele de prezentare și motivare, precum și de alte documente care au stat la baza elaborării lor.(3) Senatorii și deputații, autori de propuneri legislative, miniștrii, secretarii de stat și subsecretarii de stat pot lua parte, din proprie inițiativă sau la invitația președintelui Consiliului Legislativ, la examinarea, în secțiile acestuia, a proiectelor de acte normative supuse avizării. Aceștia pot fi invitați de președintele Consiliului Legislativ la examinarea, pentru avizare, a proiectelor de acte din domeniul lor de activitate, indiferent de inițiator. + Articolul 14Proiectele ce fac obiectul inițiativei legislative a cetățenilor se înaintează spre avizare Consiliului Legislativ în condițiile prevăzute de lege pentru exercitarea acestei inițiative. + Articolul 15(1) Avizul Consiliului Legislativ se transmite în scris, sub semnătura președintelui.(2) Avizele favorabile neînsoțite de observații și propuneri nu vor fi motivate. În celelalte cazuri, avizul va cuprinde motivarea completă a fiecărei observații sau propuneri și va fi însoțit, după caz, de studiile, documentele și informațiile pe care se sprijină, inclusiv de cele cu caracter istoric sau de drept comparat. (la 25-07-2024, Alineatul (2) , Articolul 15 , Capitolul III a fost modificat de Punctul 7. , Articolul I din LEGEA nr. 241 din 19 iulie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 712 din 22 iulie 2024 ) (3) Avizul nu poate cuprinde considerații cu caracter politic.(4) Inițiatorii sau autoritatea care a solicitat avizul pot cere Consiliului Legislativ lămuriri suplimentare sau îl pot invita pe președintele acestuia ori pe reprezentantul său la dezbaterea propunerilor legislative sau a proiectelor avizate.(5) Prevederile alin. (1)-(4) se aplică în mod corespunzător și activității de avizare a republicărilor și rectificărilor actelor normative. (la 25-07-2024, Articolul 15 , Capitolul III a fost completat de Punctul 8. , Articolul I din LEGEA nr. 241 din 19 iulie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 712 din 22 iulie 2024 ) + Articolul 15^1În cazul în care proiectul de act normativ, forma republicabilă sau cererea de rectificare nu întrunește condițiile pentru avizarea de către Consiliul Legislativ, aceasta se comunică în scris solicitantului, sub semnătura președintelui. (la 25-07-2024, Capitolul III a fost completat de Punctul 9. , Articolul I din LEGEA nr. 241 din 19 iulie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 712 din 22 iulie 2024 ) + Articolul 16(1) Proiectele de coduri și de alte legi complexe, elaborate nemijlocit de Consiliul Legislativ sau sub îndrumarea acestuia, vor fi însoțite de un raport detaliat, cuprinzând principalele soluții adoptate, rezultatele studiilor de fundamentare întreprinse, referiri la jurisprudență și la dreptul comparat în materie, eventualele soluții alternative posibile, măsurile de sistematizare a legislației, impuse de adoptarea reglementărilor propuse, și orice alte asemenea aspecte interesând dezbaterea proiectelor.(2) Raportul împreună cu proiectul de reglementare se prezintă Parlamentului după aprobarea lor de către Guvern. + Articolul 17(1) Avizele și celelalte lucrări ale Consiliului Legislativ se dezbat în secțiile și sectoarele acestuia.(2) Președintele Consiliului Legislativ poate supune spre dezbatere, secțiilor reunite, unele proiecte de acte normative complexe ori care ridică probleme deosebite, precum și aspecte de importanță majoră pentru activitatea Consiliului Legislativ.(3) Modul de lucru în cadrul secțiilor și sectoarelor Consiliului Legislativ, precum și raporturile dintre acestea se stabilesc prin regulamentul de organizare și funcționare a Consiliului. + Capitolul IV Personalul Consiliului Legislativ + Articolul 18Personalul Consiliului Legislativ este format din demnitari, funcționari publici și personal contractual. (la 25-07-2024, Articolul 18 , Capitolul IV a fost modificat de Punctul 10. , Articolul I din LEGEA nr. 241 din 19 iulie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 712 din 22 iulie 2024 ) + Articolul 18^1Pot fi numite în funcțiile de președinte al Consiliului Legislativ și de președinte de secție persoane care au cetățenia română și domiciliul în țară, pregătire juridică superioară, precum și o bună reputație profesională și morală, cu o vechime în activitatea juridică de cel puțin 15 ani. (la 25-07-2024, Capitolul IV a fost completat de Punctul 11. , Articolul I din LEGEA nr. 241 din 19 iulie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 712 din 22 iulie 2024 ) + Articolul 18^2Pot fi numite în funcția de secretar general persoanele care au cetățenia romană și domiciliul în țară, studii universitare absolvite cu diplomă de master sau echivalentă, conform prevederilor art. 57 alin. (2) din Legea învățământului superior nr. 199/2023, cu modificările și completările ulterioare, în domeniul administrației publice, management sau în specialitatea studiilor necesare ocupării funcției publice, au absolvit programele de formare specializată pentru ocuparea unei funcții publice corespunzătoare categoriei înalților funcționari publici, organizate de Institutul Național de Administrație, și au o vechime de cel puțin 8 ani în specialitatea funcției. (la 25-07-2024, Capitolul IV a fost completat de Punctul 11. , Articolul I din LEGEA nr. 241 din 19 iulie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 712 din 22 iulie 2024 ) + Articolul 18^3(1) Pot fi numite în funcțiile de șef de sector și director persoane care au cetățenia română și domiciliul în țară, studii universitare de licență în specialitatea funcției, studii universitare absolvite cu diplomă de master sau echivalentă, conform prevederilor art. 57 alin. (2) din Legea nr. 199/2023, cu modificările și completările ulterioare, în domeniul administrației publice, management sau în specialitatea studiilor necesare ocupării funcției publice, precum și o vechime de cel puțin 7 ani în specialitatea funcției. Funcția de șef de sector este funcție publică specifică de conducere, echivalentă funcției publice de director.(2) Poate fi numită în funcția de auditor intern persoana care îndeplinește condițiile de numire prevăzute de Legea nr. 672/2002 privind auditul public intern, republicată, cu o vechime de cel puțin 5 ani în specialitatea funcției.(3) Pot fi numite în celelalte funcții publice de conducere și de execuție din cadrul Consiliului Legislativ persoanele care îndeplinesc condițiile de numire în funcție prevăzute de Legea nr. 7/2006 privind statutul funcționarului public parlamentar, republicată, cu modificările și completările ulterioare.(4) Pentru funcțiile de șef serviciu, șef birou și consilier este necesară o vechime de cel puțin 5 ani în specialitatea funcției. Pentru funcția de expert este necesară o vechime de cel puțin 3 ani în specialitatea funcției, iar pentru funcția de consultant nu este necesară vechime în specialitate.(5) Pentru numirea în funcția de șef sector cu atribuții în activitățile de avizare a proiectelor de acte normative, a republicărilor și rectificărilor actelor normative, precum și de ținere a evidenței oficiale a legislației României sunt necesare studii universitare de licență în domeniul juridic, precum și studii universitare în domeniul administrației publice, management sau juridic, absolvite cu diplomă de master sau echivalentă, conform prevederilor art. 57 alin. (2) din Legea nr. 199/2023, cu modificările și completările ulterioare. Pentru numirea în funcțiile de consilier, expert și consultant cu atribuții în activitățile de avizare a proiectelor de acte normative, a republicărilor și rectificărilor actelor normative, precum și de ținere a evidenței oficiale a legislației României sunt necesare studii universitare în domeniul juridic, absolvite cu diplomă de licență. (la 25-07-2024, Capitolul IV a fost completat de Punctul 11. , Articolul I din LEGEA nr. 241 din 19 iulie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 712 din 22 iulie 2024 ) + Articolul 18^4(1) Funcțiile publice se ocupă prin concurs sau examen, după caz.(2) Concursul sau examenul constă în 3 probe, respectiv selecția dosarelor de înscriere, proba scrisă și interviul. În raport cu specificul funcției, concursul poate să cuprindă și probe suplimentare eliminatorii.(3) În vederea desfășurării concursului sau examenului, președintele Consiliului Legislativ numește prin ordin o comisie de concurs și o comisie de soluționare a contestațiilor. (la 25-07-2024, Capitolul IV a fost completat de Punctul 11. , Articolul I din LEGEA nr. 241 din 19 iulie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 712 din 22 iulie 2024 ) + Articolul 19Au calitatea de membri ai Consiliului Legislativ președintele Consiliului Legislativ, președinții de secții, secretarul general, șefii de sector și directorii. (la 25-07-2024, Articolul 19 , Capitolul IV a fost modificat de Punctul 12. , Articolul I din LEGEA nr. 241 din 19 iulie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 712 din 22 iulie 2024 ) + Articolul 20(1) Funcțiile de președinte al Consiliului Legislativ și de președinte de secție sunt incompatibile cu oricare altă funcție publică sau privată, cu excepția funcțiilor didactice din învățământul superior. Incompatibilitățile și interdicțiile funcționarilor publici din Consiliul Legislativ sunt cele prevăzute de lege pentru funcționarii publici parlamentari. (la 25-07-2024, Alineatul (1) , Articolul 20 , Capitolul IV a fost modificat de Punctul 13. , Articolul I din LEGEA nr. 241 din 19 iulie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 712 din 22 iulie 2024 ) (2) Personalul Consiliului Legislativ nu poate face parte din partide politice. + Articolul 21(1) Funcția de președinte al Consiliului Legislativ și de președinte de secție încetează înainte de termen prin demisie, în caz de încălcare a prevederilor art. 20, de pierdere a drepturilor electorale, în situația condamnării definitive pentru săvârșirea unei infracțiuni sau, după caz, în alte situații prevăzute de lege. (la 25-07-2024, Alineatul (1) , Articolul 21 , Capitolul IV a fost modificat de Punctul 14. , Articolul I din LEGEA nr. 241 din 19 iulie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 712 din 22 iulie 2024 ) (2) Încetarea exercitării funcțiilor prevăzute la alin. (1) se constată de autoritățile în fața cărora cei care ocupă aceste funcții au prestat jurământul. + Articolul 22Abrogat. (la 25-07-2024, Articolul 22 , Capitolul IV a fost abrogat de Punctul 15. , Articolul I din LEGEA nr. 241 din 19 iulie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 712 din 22 iulie 2024 ) + Articolul 23(1) Încălcarea prevederilor prezentei legi și a dispozițiilor regulamentului de organizare și funcționare a Consiliului Legislativ atrage răspunderea celor vinovați și aplicarea sancțiunilor disciplinare prevăzute de lege pentru funcționarii publici.(2) Președintele Consiliului Legislativ și președinții de secții sunt cercetați pentru abaterile disciplinare de comisiile juridice reunite ale celor două Camere, iar sancțiunile disciplinare se aplică de birourile permanente ale Camerei Deputaților și Senatului.(3) Funcționarii publici din cadrul Consiliului sunt cercetați, pentru abaterile disciplinare săvârșite, de Comisia de disciplină a Consiliului Legislativ, iar sancțiunile se aplică de președintele Consiliului Legislativ, în condițiile legii. (la 25-07-2024, Alineatul (3) , Articolul 23 , Capitolul IV a fost modificat de Punctul 16. , Articolul I din LEGEA nr. 241 din 19 iulie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 712 din 22 iulie 2024 ) (4) Personalul contractual din cadrul Consiliului Legislativ este cercetat, pentru abaterile disciplinare săvârșite, în condițiile prevăzute de Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare. (la 25-07-2024, Articolul 23 , Capitolul IV a fost completat de Punctul 17. , Articolul I din LEGEA nr. 241 din 19 iulie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 712 din 22 iulie 2024 ) + Articolul 24Salarizarea și celelalte drepturi de natură salarială ale personalului Consiliului Legislativ sunt corespunzătoare celor stabilite pentru personalul cu funcții similare din aparatul celor două Camere ale Parlamentului, cu excepția funcției de secretar general, care este asimilată, din punct de vedere al salarizării, funcției de șef de departament. + Articolul 25Statutul funcționarilor publici din structurile de specialitate ale Consiliului Legislativ se aprobă prin lege specială. + Articolul 26Pentru elaborarea unor studii și lucrări de complexitate deosebită, care implică o înaltă specializare, președintele Consiliului Legislativ poate aproba consultarea unor colaboratori externi, specialiști de prestigiu, cadre didactice universitare, cercetători științifici sau practicieni ai dreptului, cu experiență, care vor beneficia de drepturile cuvenite potrivit legii. + Capitolul V Dispoziții finale + Articolul 27(1) Bugetul Consiliului Legislativ face parte integrantă din bugetul de stat.(2) Proiectul de buget se întocmește de Consiliul Legislativ, cu avizul Ministerului Finanțelor Publice.(3) Normativele de cheltuieli referitoare la acțiunile de protocol și dotarea cu autoturisme se stabilesc prin ordin al președintelui Consiliului Legislativ, cu încadrarea în bugetul propriu aprobat cu această destinație. (la 25-07-2024, Articolul 27 , Capitolul V a fost completat de Punctul 18. , Articolul I din LEGEA nr. 241 din 19 iulie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 712 din 22 iulie 2024 ) NOTĂ:Reproducem, mai jos, art. II și art. III din Legea nr. 509/2004 privind modificarea și completarea Legii nr. 73/1993 pentru înființarea, organizarea și funcționarea Consiliului Legislativ, care nu au fost incluse în prezenta formă republicabilă. + Articolul II(1) Consiliul Legislativ va prelua de la Camera Deputaților, în termen de 15 zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi, personalul cu posturile aferente activității financiar-contabile proprii, cu menținerea drepturilor salariale actuale.(2) Se autorizează ordonatorii principali de credite să introducă modificările ce decurg din aplicarea prevederilor alin. (1) în numărul maxim de posturi, în structura acestora, precum și în structura cheltuielilor de personal, cu avizul Ministerului Finanțelor Publice.Art. III. - Consiliul Legislativ face, în termen de 30 de zile, propuneri corespunzătoare de modificare și completare a Regulamentului de organizare și funcționare a Consiliului Legislativ, pe care le va supune spre aprobare birourilor permanente ale Camerei Deputaților și Senatului. Până la aprobarea modificării regulamentului, se menține actuala structură organizatorică a Consiliului Legislativ, aprobată prin Hotărârea birourilor permanente ale Camerei Deputaților și Senatului nr. 1/1996.-----
EMITENT |
* ) Republicată în temeiul art. IV din Legea nr. 509/2004 privind modificarea și completarea Legii nr. 73/1993 pentru înființarea, organizarea și funcționarea Consiliului Legislativ, publicată în acest număr al Monitorului Oficial al României, Partea I, la pag. 1-3, dându-se textelor o nouă numerotare. Legea nr. 73/1993 a fost publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 260 din 5 noiembrie 1993. + Capitolul I Înființarea și atribuțiile Consiliului Legislativ + Articolul 1(1) La data intrării în vigoare a prezentei legi se înființează Consiliul Legislativ, organ consultativ de specialitate al Parlamentului, care avizează proiectele de acte normative în vederea sistematizării, unificării și coordonării întregii legislații și ține evidența oficială a legislației României.(2) Consiliul Legislativ are sediul la Camera Deputaților. + Articolul 2(1) Consiliul Legislativ are următoarele atribuții:a) analizează și avizează proiectele de legi, propunerile legislative și proiectele de ordonanțe și de hotărâri cu caracter normativ ale Guvernului, în vederea supunerii lor spre legiferare sau adoptare, după caz;b) analizează și avizează, la cererea președintelui comisiei parlamentare sesizate în fond, amendamentele supuse dezbaterii comisiei și proiectele de legi sau propunerile legislative primite de comisie după adoptarea lor de către una dintre Camerele Parlamentului;c) realizează nemijlocit sau coordonează, din dispoziția Camerei Deputaților sau a Senatului, elaborarea unor proiecte de coduri sau de alte legi de complexitate deosebită;d) elaborează, din dispoziția Camerei Deputaților sau a Senatului ori din proprie inițiativă, studii pentru sistematizarea, unificarea și coordonarea legislației și face, pe această bază, propuneri Parlamentului și, după caz, Guvernului;e) abrogată; (la 25-07-2024, Litera e) , Alineatul (1) , Articolul 2 , Capitolul I a fost abrogată de Punctul 1. , Articolul I din LEGEA nr. 241 din 19 iulie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 712 din 22 iulie 2024 ) f) ține evidența oficială a legislației României și furnizează informația necesară pentru desfășurarea procesului legislativ; organizează informatizarea sistemului de evidență a acesteia și realizează produse informatice pentru evidența legislației asistată de calculator;f^1) întocmește versiuni consolidate ale legilor, precum și ale ordonanțelor, ordonanțelor de urgență și hotărârilor cu caracter normativ ale Guvernului; (la 15-12-2022, Alineatul (1) din Articolul 2 , Capitolul I a fost completat de Articolul I din LEGEA nr. 343 din 9 decembrie 2022, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1191 din 12 decembrie 2022 ) g) urmărește, în vederea funcționării sistemului legislativ în mod unitar și coordonat, emiterea de către autoritățile publice competente a actelor normative în executare, dispuse prin legi, ordonanțe și hotărâri ale Guvernului, și semnalează organelor în drept întârzierile în emiterea acestora;h) elaborează Repertoriul legislației României evidența oficială - și furnizează varianta on-line a acestuia; întocmește versiunile oficiale ale unor culegeri de acte normative;i) abrogată; (la 25-07-2024, Litera i) , Alineatul (1) , Articolul 2 , Capitolul I a fost abrogată de Punctul 1. , Articolul I din LEGEA nr. 241 din 19 iulie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 712 din 22 iulie 2024 ) j) abrogată. (la 25-07-2024, Litera j) , Alineatul (1) , Articolul 2 , Capitolul I a fost abrogată de Punctul 1. , Articolul I din LEGEA nr. 241 din 19 iulie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 712 din 22 iulie 2024 ) (2) Consiliul Legislativ prezintă anual Parlamentului raportul asupra activității sale. + Articolul 3(1) Proiectele de legi și propunerile legislative se supun dezbaterii Parlamentului cu avizul Consiliului Legislativ.(2) Avizul va fi dat înăuntrul termenului stabilit de Biroul permanent sau de comisia permanentă a Camerei Parlamentului care l-a solicitat. Dacă avizul nu este dat în termenul stabilit, aceasta nu împiedică desfășurarea procedurii legislative.(3) Avizul este consultativ și are ca obiect:a) concordanța reglementării propuse cu Constituția, cu legile-cadru în domeniu, cu reglementările Uniunii Europene și cu actele internaționale la care România este parte, iar în cazul proiectelor de lege și a propunerilor legislative, natura legii și care este prima Cameră ce urmează a fi sesizată;b) asigurarea corectitudinii și clarității exprimării juridice, înlăturarea contradicțiilor sau necorelărilor din cuprinsul proiectului de act normativ, asigurarea caracterului complet al prevederilor sale, respectarea normelor de tehnică legislativă, precum și a limbajului normativ;c) prezentarea implicațiilor noii reglementări asupra legislației în vigoare, prin identificarea dispozițiilor legale care, având același obiect de reglementare, urmează să fie abrogate, modificate sau unificate, precum și prin evitarea reglementării unor aspecte identice în acte normative diferite. + Articolul 4(1) Proiectele de ordonanțe și de hotărâri cu caracter normativ se supun spre adoptare Guvernului numai cu avizul Consiliului Legislativ cu privire la legalitatea măsurilor preconizate și la modul în care sunt realizate cerințele prevăzute la art. 3 alin. (3), care se aplică în mod corespunzător.(2) Avizul este consultativ.(3) Avizul va fi dat înăuntrul termenului solicitat de Guvern, care nu poate fi mai mic de 10 zile în cazul proiectelor cu procedură obișnuită și de 2 zile în cazul celor cu procedură de urgență. Pentru ordonanțele prevăzute de art. 115 alin. (4) din Constituție, republicată, termenul este de 24 de ore. + Articolul 5(1) Consiliul Legislativ stabilește forma republicabilă a Constituției, modificată și completată, după aprobarea prin referendum a legii de revizuire a acesteia.(2) Consiliul Legislativ examinează și avizează, în condițiile legii, forma republicabilă a legilor, ordonanțelor și hotărârilor Guvernului, care au suferit intervenții legislative și pentru care s-a dispus republicarea.(3) Consiliul Legislativ avizează, în condițiile legii, rectificările ce se propun a fi aduse unor acte normative după publicarea acestora, în cazul descoperirii de erori materiale. Publicarea rectificărilor de acte normative în Monitorul Oficial al României, Partea I, se face numai cu avizul Consiliului Legislativ.(4) Avizul Consiliului Legislativ prevăzut la alin. (2) și (3) se transmite la cererea secretarului general al Camerei Deputaților.(5) Consiliul Legislativ urmărește și semnalează Parlamentului sau, după caz, Guvernului, întârzierile în republicarea actelor normative pentru care s-a dispus o asemenea măsură. + Articolul 6(1) În îndeplinirea atribuțiilor sale, Consiliul Legislativ colaborează cu autoritățile administrației publice și cu instituțiile publice de specialitate, în funcție de natura lucrărilor.(2) Autoritățile administrației publice și instituțiile publice de specialitate sunt obligate să asigure, în termenele și în condițiile stabilite de Consiliul Legislativ, informațiile și documentațiile solicitate de acesta și să-i acorde sprijinul necesar îndeplinirii atribuțiilor sale. + Articolul 7Consiliul Legislativ stabilește relații cu instituțiile similare din alte țări, precum și cu alte instituții cu profil juridic, din țară și din străinătate. + Capitolul II Organizarea Consiliului Legislativ + Articolul 8(1) Consiliul Legislativ este alcătuit din Secția de drept public, Secția de drept privat și Secția de evidență oficială a legislației și documentare.(2) Fiecare secție are în componența sa un număr de sectoare.(3) În structura organizatorică a Consiliului Legislativ se cuprind, de asemenea, Secretariatul Consiliului Legislativ, precum și alte compartimente stabilite prin regulamentul de organizare și funcționare a Consiliului Legislativ. (la 25-07-2024, Alineatul (3) , Articolul 8 , Capitolul II a fost modificat de Punctul 2. , Articolul I din LEGEA nr. 241 din 19 iulie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 712 din 22 iulie 2024 ) (4) Structura organizatorică a Consiliului Legislativ, nomenclatorul de funcții și numărul de posturi de conducere și de execuție, precum și domeniile de activitate și atribuțiile secțiilor, sectoarelor, secretariatului, direcțiilor și ale celorlalte compartimente din cadrul aparatului Consiliului Legislativ se stabilesc prin regulamentul de organizare și funcționare a Consiliului Legislativ. (la 25-07-2024, Alineatul (4) , Articolul 8 , Capitolul II a fost modificat de Punctul 2. , Articolul I din LEGEA nr. 241 din 19 iulie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 712 din 22 iulie 2024 ) + Articolul 9(1) Consiliul Legislativ este condus de președintele Consiliului, iar fiecare secție, de un președinte de secție.(2) Președintele Consiliului Legislativ și președinții de secții se numesc, pentru un mandat de 5 ani, prin votul majorității deputaților și senatorilor prezenți, reuniți în ședința comună a celor două Camere ale Parlamentului, pe baza a câte trei propuneri ale birourilor permanente pentru fiecare funcție, cu avizul comisiilor juridice reunite. Aceștia își exercită atribuțiile de la data depunerii, în mod individual, a jurământului prevăzut la alin. (3) în fața președinților celor două Camere. (la 25-07-2024, Alineatul (2) , Articolul 9 , Capitolul II a fost modificat de Punctul 3. , Articolul I din LEGEA nr. 241 din 19 iulie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 712 din 22 iulie 2024 ) Notă
Conform articolului III din LEGEA nr. 241 din 19 iulie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 712 din 22 iulie 2024, mandatele președintelui Consiliului Legislativ și președinților de secție aflate în curs încetează la 5 ani de la data intrării în vigoare a prezentei legi și pot fi reînnoite o singură dată.(3) Jurământul va avea următorul conținut:Jur să respect Constituția și legile țării, să apăr interesele României, drepturile și libertățile fundamentale ale cetățenilor și să-mi îndeplinesc cu onoare și conștiință profesională atribuțiile ce-mi revin. Așa să-mi ajute Dumnezeu!(3^1) Jurământul poate fi depus și fără formula religioasă. (la 25-07-2024, Articolul 9 , Capitolul II a fost completat de Punctul 4. , Articolul I din LEGEA nr. 241 din 19 iulie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 712 din 22 iulie 2024 ) (3^2) Mandatul președintelui Consiliului Legislativ și al președinților de secții poate fi reînnoit o singură dată, în condițiile prevăzute la alin. (2). (la 25-07-2024, Articolul 9 , Capitolul II a fost completat de Punctul 4. , Articolul I din LEGEA nr. 241 din 19 iulie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 712 din 22 iulie 2024 ) (4) Funcția de președinte al Consiliului Legislativ este asimilată celei de ministru, iar funcția de președinte de secție, celei de secretar de stat. + Articolul 10(1) Președintele Consiliului Legislativ îndeplinește următoarele atribuții:a) reprezintă Consiliul în fața Camerei Deputaților, a Senatului și a celorlalte autorități publice, precum și în relațiile cu persoanele fizice sau juridice;b) semnează actele Consiliului, care se pot emite numai cu acordul său;c) angajează și, după caz, numește, potrivit legii, personalul din aparatul Consiliului Legislativ;d) exercită orice alte atribuții care îi revin potrivit legii.(2) Președintele Consiliului Legislativ este ordonator principal de credite.(3) Atribuțiile președinților de secții se stabilesc prin regulamentul de organizare și funcționare a Consiliului Legislativ.(4) Unul dintre președinții de secții, desemnat de președintele Consiliului, este locțiitorul de drept al acestuia. + Articolul 11(1) Fiecare sector din cadrul unei secții este condus de un șef de sector, numit prin ordin al președintelui Consiliului Legislativ, ca urmare a promovării concursului sau examenului organizat în condițiile legii. (la 25-07-2024, Alineatul (1) , Articolul 11 , Capitolul II a fost modificat de Punctul 5. , Articolul I din LEGEA nr. 241 din 19 iulie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 712 din 22 iulie 2024 ) (2) Președintele de secție își poate desemna un înlocuitor, dintre șefii de sector din cadrul secției. (la 25-07-2024, Alineatul (2) , Articolul 11 , Capitolul II a fost modificat de Punctul 5. , Articolul I din LEGEA nr. 241 din 19 iulie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 712 din 22 iulie 2024 ) (3) Secretariatul Consiliului Legislativ este condus de un secretar general, numit de președintele Consiliului. Secretarul general își desfășoară activitatea în subordinea directă a președintelui Consiliului Legislativ și asigură pregătirea, organizarea și coordonarea activităților din cadrul secretariatului.(4) Secretarul general și celelalte persoane care dețin calitatea de funcționar public își exercită atribuțiile de la data depunerii jurământului prevăzut de lege. Secretarul general depune jurământul în fața președintelui Consiliului Legislativ, cu participarea președinților de secții, iar celelalte persoane care dețin calitatea de funcționar public depun jurământul în fața președintelui Consiliului Legislativ, cu participarea președinților de secții sau, după caz, a secretarului general. (la 25-07-2024, Alineatul (4) , Articolul 11 , Capitolul II a fost modificat de Punctul 5. , Articolul I din LEGEA nr. 241 din 19 iulie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 712 din 22 iulie 2024 ) + Articolul 12Regulamentul de organizare și funcționare a Consiliului Legislativ și nomenclatorul de funcții se aprobă în ședința comună a birourilor permanente ale celor două Camere ale Parlamentului, cu avizul comisiilor juridice reunite. Notă
Articolul II din LEGEA nr. 241 din 19 iulie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 712 din 22 iulie 2024 prevede:Articolul II(1) În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, Consiliul Legislativ propune spre aprobare birourilor permanente ale Camerei Deputaților și Senatului modificarea regulamentului de organizare și funcționare a Consiliului Legislativ.(2) Până la data intrării în vigoare a hotărârii birourilor permanente ale Camerei Deputaților și Senatului de modificare a regulamentului de organizare și funcționare a Consiliului Legislativ se menține structura organizatorică a Consiliului aprobată prin Hotărârea Birourilor permanente ale Camerei Deputaților și Senatului nr. 2/2022.(3) În termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a hotărârii birourilor permanente ale Camerei Deputaților și Senatului de modificare a regulamentului de organizare și funcționare a Consiliului Legislativ, activitatea și personalul structurilor care se reorganizează se preiau de către celelalte structuri ale Consiliului Legislativ. + Capitolul III Funcționarea Consiliului Legislativ + Articolul 13(1) Propunerile legislative făcute de deputați sau de senatori se înaintează Consiliului Legislativ, spre avizare, de către secretarul general al Camerei în care au fost depuse, în termen de 15 zile lucrătoare de la data înregistrării, iar proiectele de lege inițiate de Guvern sau proiectele de ordonanțe ori de hotărâri cu caracter normativ ale Guvernului, de secretarul general al acestuia. (la 25-07-2024, Alineatul (1) , Articolul 13 , Capitolul III a fost modificat de Punctul 6. , Articolul I din LEGEA nr. 241 din 19 iulie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 712 din 22 iulie 2024 ) (2) Proiectele de acte normative supuse avizării vor fi însoțite de instrumentele de prezentare și motivare, precum și de alte documente care au stat la baza elaborării lor.(3) Senatorii și deputații, autori de propuneri legislative, miniștrii, secretarii de stat și subsecretarii de stat pot lua parte, din proprie inițiativă sau la invitația președintelui Consiliului Legislativ, la examinarea, în secțiile acestuia, a proiectelor de acte normative supuse avizării. Aceștia pot fi invitați de președintele Consiliului Legislativ la examinarea, pentru avizare, a proiectelor de acte din domeniul lor de activitate, indiferent de inițiator. + Articolul 14Proiectele ce fac obiectul inițiativei legislative a cetățenilor se înaintează spre avizare Consiliului Legislativ în condițiile prevăzute de lege pentru exercitarea acestei inițiative. + Articolul 15(1) Avizul Consiliului Legislativ se transmite în scris, sub semnătura președintelui.(2) Avizele favorabile neînsoțite de observații și propuneri nu vor fi motivate. În celelalte cazuri, avizul va cuprinde motivarea completă a fiecărei observații sau propuneri și va fi însoțit, după caz, de studiile, documentele și informațiile pe care se sprijină, inclusiv de cele cu caracter istoric sau de drept comparat. (la 25-07-2024, Alineatul (2) , Articolul 15 , Capitolul III a fost modificat de Punctul 7. , Articolul I din LEGEA nr. 241 din 19 iulie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 712 din 22 iulie 2024 ) (3) Avizul nu poate cuprinde considerații cu caracter politic.(4) Inițiatorii sau autoritatea care a solicitat avizul pot cere Consiliului Legislativ lămuriri suplimentare sau îl pot invita pe președintele acestuia ori pe reprezentantul său la dezbaterea propunerilor legislative sau a proiectelor avizate.(5) Prevederile alin. (1)-(4) se aplică în mod corespunzător și activității de avizare a republicărilor și rectificărilor actelor normative. (la 25-07-2024, Articolul 15 , Capitolul III a fost completat de Punctul 8. , Articolul I din LEGEA nr. 241 din 19 iulie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 712 din 22 iulie 2024 ) + Articolul 15^1În cazul în care proiectul de act normativ, forma republicabilă sau cererea de rectificare nu întrunește condițiile pentru avizarea de către Consiliul Legislativ, aceasta se comunică în scris solicitantului, sub semnătura președintelui. (la 25-07-2024, Capitolul III a fost completat de Punctul 9. , Articolul I din LEGEA nr. 241 din 19 iulie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 712 din 22 iulie 2024 ) + Articolul 16(1) Proiectele de coduri și de alte legi complexe, elaborate nemijlocit de Consiliul Legislativ sau sub îndrumarea acestuia, vor fi însoțite de un raport detaliat, cuprinzând principalele soluții adoptate, rezultatele studiilor de fundamentare întreprinse, referiri la jurisprudență și la dreptul comparat în materie, eventualele soluții alternative posibile, măsurile de sistematizare a legislației, impuse de adoptarea reglementărilor propuse, și orice alte asemenea aspecte interesând dezbaterea proiectelor.(2) Raportul împreună cu proiectul de reglementare se prezintă Parlamentului după aprobarea lor de către Guvern. + Articolul 17(1) Avizele și celelalte lucrări ale Consiliului Legislativ se dezbat în secțiile și sectoarele acestuia.(2) Președintele Consiliului Legislativ poate supune spre dezbatere, secțiilor reunite, unele proiecte de acte normative complexe ori care ridică probleme deosebite, precum și aspecte de importanță majoră pentru activitatea Consiliului Legislativ.(3) Modul de lucru în cadrul secțiilor și sectoarelor Consiliului Legislativ, precum și raporturile dintre acestea se stabilesc prin regulamentul de organizare și funcționare a Consiliului. + Capitolul IV Personalul Consiliului Legislativ + Articolul 18Personalul Consiliului Legislativ este format din demnitari, funcționari publici și personal contractual. (la 25-07-2024, Articolul 18 , Capitolul IV a fost modificat de Punctul 10. , Articolul I din LEGEA nr. 241 din 19 iulie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 712 din 22 iulie 2024 ) + Articolul 18^1Pot fi numite în funcțiile de președinte al Consiliului Legislativ și de președinte de secție persoane care au cetățenia română și domiciliul în țară, pregătire juridică superioară, precum și o bună reputație profesională și morală, cu o vechime în activitatea juridică de cel puțin 15 ani. (la 25-07-2024, Capitolul IV a fost completat de Punctul 11. , Articolul I din LEGEA nr. 241 din 19 iulie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 712 din 22 iulie 2024 ) + Articolul 18^2Pot fi numite în funcția de secretar general persoanele care au cetățenia romană și domiciliul în țară, studii universitare absolvite cu diplomă de master sau echivalentă, conform prevederilor art. 57 alin. (2) din Legea învățământului superior nr. 199/2023, cu modificările și completările ulterioare, în domeniul administrației publice, management sau în specialitatea studiilor necesare ocupării funcției publice, au absolvit programele de formare specializată pentru ocuparea unei funcții publice corespunzătoare categoriei înalților funcționari publici, organizate de Institutul Național de Administrație, și au o vechime de cel puțin 8 ani în specialitatea funcției. (la 25-07-2024, Capitolul IV a fost completat de Punctul 11. , Articolul I din LEGEA nr. 241 din 19 iulie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 712 din 22 iulie 2024 ) + Articolul 18^3(1) Pot fi numite în funcțiile de șef de sector și director persoane care au cetățenia română și domiciliul în țară, studii universitare de licență în specialitatea funcției, studii universitare absolvite cu diplomă de master sau echivalentă, conform prevederilor art. 57 alin. (2) din Legea nr. 199/2023, cu modificările și completările ulterioare, în domeniul administrației publice, management sau în specialitatea studiilor necesare ocupării funcției publice, precum și o vechime de cel puțin 7 ani în specialitatea funcției. Funcția de șef de sector este funcție publică specifică de conducere, echivalentă funcției publice de director.(2) Poate fi numită în funcția de auditor intern persoana care îndeplinește condițiile de numire prevăzute de Legea nr. 672/2002 privind auditul public intern, republicată, cu o vechime de cel puțin 5 ani în specialitatea funcției.(3) Pot fi numite în celelalte funcții publice de conducere și de execuție din cadrul Consiliului Legislativ persoanele care îndeplinesc condițiile de numire în funcție prevăzute de Legea nr. 7/2006 privind statutul funcționarului public parlamentar, republicată, cu modificările și completările ulterioare.(4) Pentru funcțiile de șef serviciu, șef birou și consilier este necesară o vechime de cel puțin 5 ani în specialitatea funcției. Pentru funcția de expert este necesară o vechime de cel puțin 3 ani în specialitatea funcției, iar pentru funcția de consultant nu este necesară vechime în specialitate.(5) Pentru numirea în funcția de șef sector cu atribuții în activitățile de avizare a proiectelor de acte normative, a republicărilor și rectificărilor actelor normative, precum și de ținere a evidenței oficiale a legislației României sunt necesare studii universitare de licență în domeniul juridic, precum și studii universitare în domeniul administrației publice, management sau juridic, absolvite cu diplomă de master sau echivalentă, conform prevederilor art. 57 alin. (2) din Legea nr. 199/2023, cu modificările și completările ulterioare. Pentru numirea în funcțiile de consilier, expert și consultant cu atribuții în activitățile de avizare a proiectelor de acte normative, a republicărilor și rectificărilor actelor normative, precum și de ținere a evidenței oficiale a legislației României sunt necesare studii universitare în domeniul juridic, absolvite cu diplomă de licență. (la 25-07-2024, Capitolul IV a fost completat de Punctul 11. , Articolul I din LEGEA nr. 241 din 19 iulie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 712 din 22 iulie 2024 ) + Articolul 18^4(1) Funcțiile publice se ocupă prin concurs sau examen, după caz.(2) Concursul sau examenul constă în 3 probe, respectiv selecția dosarelor de înscriere, proba scrisă și interviul. În raport cu specificul funcției, concursul poate să cuprindă și probe suplimentare eliminatorii.(3) În vederea desfășurării concursului sau examenului, președintele Consiliului Legislativ numește prin ordin o comisie de concurs și o comisie de soluționare a contestațiilor. (la 25-07-2024, Capitolul IV a fost completat de Punctul 11. , Articolul I din LEGEA nr. 241 din 19 iulie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 712 din 22 iulie 2024 ) + Articolul 19Au calitatea de membri ai Consiliului Legislativ președintele Consiliului Legislativ, președinții de secții, secretarul general, șefii de sector și directorii. (la 25-07-2024, Articolul 19 , Capitolul IV a fost modificat de Punctul 12. , Articolul I din LEGEA nr. 241 din 19 iulie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 712 din 22 iulie 2024 ) + Articolul 20(1) Funcțiile de președinte al Consiliului Legislativ și de președinte de secție sunt incompatibile cu oricare altă funcție publică sau privată, cu excepția funcțiilor didactice din învățământul superior. Incompatibilitățile și interdicțiile funcționarilor publici din Consiliul Legislativ sunt cele prevăzute de lege pentru funcționarii publici parlamentari. (la 25-07-2024, Alineatul (1) , Articolul 20 , Capitolul IV a fost modificat de Punctul 13. , Articolul I din LEGEA nr. 241 din 19 iulie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 712 din 22 iulie 2024 ) (2) Personalul Consiliului Legislativ nu poate face parte din partide politice. + Articolul 21(1) Funcția de președinte al Consiliului Legislativ și de președinte de secție încetează înainte de termen prin demisie, în caz de încălcare a prevederilor art. 20, de pierdere a drepturilor electorale, în situația condamnării definitive pentru săvârșirea unei infracțiuni sau, după caz, în alte situații prevăzute de lege. (la 25-07-2024, Alineatul (1) , Articolul 21 , Capitolul IV a fost modificat de Punctul 14. , Articolul I din LEGEA nr. 241 din 19 iulie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 712 din 22 iulie 2024 ) (2) Încetarea exercitării funcțiilor prevăzute la alin. (1) se constată de autoritățile în fața cărora cei care ocupă aceste funcții au prestat jurământul. + Articolul 22Abrogat. (la 25-07-2024, Articolul 22 , Capitolul IV a fost abrogat de Punctul 15. , Articolul I din LEGEA nr. 241 din 19 iulie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 712 din 22 iulie 2024 ) + Articolul 23(1) Încălcarea prevederilor prezentei legi și a dispozițiilor regulamentului de organizare și funcționare a Consiliului Legislativ atrage răspunderea celor vinovați și aplicarea sancțiunilor disciplinare prevăzute de lege pentru funcționarii publici.(2) Președintele Consiliului Legislativ și președinții de secții sunt cercetați pentru abaterile disciplinare de comisiile juridice reunite ale celor două Camere, iar sancțiunile disciplinare se aplică de birourile permanente ale Camerei Deputaților și Senatului.(3) Funcționarii publici din cadrul Consiliului sunt cercetați, pentru abaterile disciplinare săvârșite, de Comisia de disciplină a Consiliului Legislativ, iar sancțiunile se aplică de președintele Consiliului Legislativ, în condițiile legii. (la 25-07-2024, Alineatul (3) , Articolul 23 , Capitolul IV a fost modificat de Punctul 16. , Articolul I din LEGEA nr. 241 din 19 iulie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 712 din 22 iulie 2024 ) (4) Personalul contractual din cadrul Consiliului Legislativ este cercetat, pentru abaterile disciplinare săvârșite, în condițiile prevăzute de Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare. (la 25-07-2024, Articolul 23 , Capitolul IV a fost completat de Punctul 17. , Articolul I din LEGEA nr. 241 din 19 iulie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 712 din 22 iulie 2024 ) + Articolul 24Salarizarea și celelalte drepturi de natură salarială ale personalului Consiliului Legislativ sunt corespunzătoare celor stabilite pentru personalul cu funcții similare din aparatul celor două Camere ale Parlamentului, cu excepția funcției de secretar general, care este asimilată, din punct de vedere al salarizării, funcției de șef de departament. + Articolul 25Statutul funcționarilor publici din structurile de specialitate ale Consiliului Legislativ se aprobă prin lege specială. + Articolul 26Pentru elaborarea unor studii și lucrări de complexitate deosebită, care implică o înaltă specializare, președintele Consiliului Legislativ poate aproba consultarea unor colaboratori externi, specialiști de prestigiu, cadre didactice universitare, cercetători științifici sau practicieni ai dreptului, cu experiență, care vor beneficia de drepturile cuvenite potrivit legii. + Capitolul V Dispoziții finale + Articolul 27(1) Bugetul Consiliului Legislativ face parte integrantă din bugetul de stat.(2) Proiectul de buget se întocmește de Consiliul Legislativ, cu avizul Ministerului Finanțelor Publice.(3) Normativele de cheltuieli referitoare la acțiunile de protocol și dotarea cu autoturisme se stabilesc prin ordin al președintelui Consiliului Legislativ, cu încadrarea în bugetul propriu aprobat cu această destinație. (la 25-07-2024, Articolul 27 , Capitolul V a fost completat de Punctul 18. , Articolul I din LEGEA nr. 241 din 19 iulie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 712 din 22 iulie 2024 ) NOTĂ:Reproducem, mai jos, art. II și art. III din Legea nr. 509/2004 privind modificarea și completarea Legii nr. 73/1993 pentru înființarea, organizarea și funcționarea Consiliului Legislativ, care nu au fost incluse în prezenta formă republicabilă. + Articolul II(1) Consiliul Legislativ va prelua de la Camera Deputaților, în termen de 15 zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi, personalul cu posturile aferente activității financiar-contabile proprii, cu menținerea drepturilor salariale actuale.(2) Se autorizează ordonatorii principali de credite să introducă modificările ce decurg din aplicarea prevederilor alin. (1) în numărul maxim de posturi, în structura acestora, precum și în structura cheltuielilor de personal, cu avizul Ministerului Finanțelor Publice.Art. III. - Consiliul Legislativ face, în termen de 30 de zile, propuneri corespunzătoare de modificare și completare a Regulamentului de organizare și funcționare a Consiliului Legislativ, pe care le va supune spre aprobare birourilor permanente ale Camerei Deputaților și Senatului. Până la aprobarea modificării regulamentului, se menține actuala structură organizatorică a Consiliului Legislativ, aprobată prin Hotărârea birourilor permanente ale Camerei Deputaților și Senatului nr. 1/1996.-----