HOTĂRÂRE nr. 104 din 15 octombrie 2025referitoare la Comunicarea comună către Parlamentul European și Consiliu - Abordarea strategică a Uniunii Europene pentru regiunea Mării Negre - JOIN (2025) 135 final
Publicat în
MONITORUL OFICIAL nr. 958 din 16 octombrie 2025
În temeiul dispozițiilor art. 67 și ale art. 148 alin. (2) și (3) din Constituția României, republicată, precum și ale Protocolului nr. 1 privind rolul parlamentelor naționale în Uniunea Europeană, anexat Tratatului de la Lisabona de modificare a Tratatului privind Uniunea Europeană și a Tratatului de instituire a Comunității Europene, semnat la Lisabona la 13 decembrie 2007, ratificat prin Legea nr. 13/2008,în baza Raportului Comisiei pentru afaceri europene nr. LXII/309 din 8.10.2025,Senatul adoptă prezenta hotărâre. + Articolul 1Senatul României: 1. constată că: a) dimensiunea de securitate este întărită de o manieră cuprinzătoare și integrată, de la susținerea procesului de pace și a monitorizării unei încetări a focului în cazul agresiunii împotriva Ucrainei până la consolidarea infrastructurii de gestionare și monitorizare a securității și siguranței în regiune;b) acțiunile vor putea susține procesul de reconstrucție, reziliență și securitate a Ucrainei, eforturile de normalizare a relațiilor în Caucazul de Sud și conexiunea între Europa și Asia Centrală;2. consideră:a) în congruență cu Ministerul Afacerilor Externe, că:(i) documentul reflectă eforturile sistematice realizate de România, atât în relația cu instituțiile UE, cât și cu alte state membre, în scopul confirmării importanței strategice deosebite a regiunii Mării Negre în actualul context geopolitic;(ii) deosebit de important este faptul că o serie de propuneri ale comunicării au potențialul de a asigura continuitatea unor inițiative ale României în regiune și de a consolida eforturile țării noastre în direcția întăririi cooperării cu statele litorale Mării Negre (UE și non-UE);(iii) de interes major pentru România este propunerea de creare a unui centru european dedicat securității maritime în Marea Neagră, bazat pe contribuția statelor membre UE, dar și a statelor partenere, riverane la Marea Neagră; statele riverane au proiecte în derulare (inclusiv România - proiectul gazifer Neptun Deep), iar continuitatea acestor proiecte depinde de garantarea unui climat de securitate;(iv) acțiunile propuse pentru dezvoltarea infrastructurii de transport și coridoarelor de mobilitate militară, a infrastructurii cu dublă utilizare reflectă interesul României ca stat membru NATO aflat la frontiera estică și în imediata vecinătate a Ucrainei și Republicii Moldova;(v) România este direct interesată de dimensiunea de securitate, prin care sunt prevăzute proiecte privind protecția infrastructurii critice, coridoarelor de mobilitate militară și economice, platformelor energetice;b) de comun acord cu Ministerul Apărării Naționale, că:(i) documentul exprimă o nouă viziune geopolitică integrată, conturată ca răspuns la instabilitatea regională agravată de agresiunea Federației împotriva Ucrainei;(ii) abordarea strategică redefinește Marea Neagră nu doar ca o zonă de frontieră vulnerabilă, ci și ca un spațiu strategic esențial pentru securitatea energetică, economică și fizică a UE;(iii) astfel, UE își afirmă rolul de actor-cheie pentru securitatea și dezvoltarea regiunii, consolidându-și prezența strategică într-un context marcat de incertitudini geopolitice;c) în conformitate cu Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, că abordarea strategică a UE pentru regiunea Mării Negre este esențială pentru consolidarea securității, stabilității și cooperării economice într-o zonă geopolitică vitală aflată la granițele estice ale Uniunii, mai ales în contextul în care alte regiuni maritime ale UE, precum Marea Baltică sau Marea Nordului, beneficiau deja de strategii dedicate, iar Marea Neagră avea nevoie de o atenție similară;d) similar cu Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor, că:(i) documentul reprezintă răspunsul strategic al UE față de deteriorarea situației de securitate din regiunea Mării Negre și reafirmă importanța geostrategică a acestui areal ca nod de interconectare între Europa, Caucazul de Sud și Asia Centrală, promovând o abordare integrată având ca obiectiv consolidarea securității, stabilității și prosperității regionale;(ii) strategia urmărește întărirea rezilienței în fața presiunilor geopolitice și sprijinirea securității europene prin investiții strategice în transport, energie și digitalizare, vizând reducerea vulnerabilităților economice și creșterea independenței energetice;e) în consens cu Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, că susține abordarea strategică a UE pentru regiunea Mării Negre;3. subliniază:a) conjugat cu Ministerul Afacerilor Externe, că:(i) România salută, în mod deosebit, reconfirmarea valențelor strategice ale politicii de extindere a UE în vecinătate, precum și faptul că rolul și responsabilitatea Uniunii în raport cu regiunea Mării Negre trebuie să reflecte inclusiv decizia politică istorică de deschidere a negocierilor de aderare cu Ucraina și Republica Moldova;(ii) documentul setează un cadru cuprinzător pentru acțiune întărită și dezvoltarea de proiecte și inițiative care vin atât în sprijinul obiectivelor generale ale UE, dar și ale României ca stat litoral, cu interes primordial, strategic, în dezvoltarea și securitatea regiunii Mării Negreb) în convergență cu Ministerul Apărării Naționale, că prezenta comunicare marchează un moment de cotitură în implicarea UE în regiunea strategică a Mării Negre; într-un context geopolitic tensionat, strategia consolidează rolul UE ca actor de securitate și dezvoltare, exteriorizând intenția de a transforma regiunea Mării Negre într-un spațiu de interconectare, stabilitate și prosperitate, ancorat ferm în valorile europene;c) pe aceeași linie cu Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, că salută recunoașterea importanței Programului Interreg NEXT Bazinul Mării Negre ca parte integrantă a Abordării strategice a UE pentru regiunea Mării Negre și urmărește cu interes ca alocarea financiară pentru acesta în următoarea perioadă de programare să reflecte pe deplin obiectivele ambițioase stabilite;d) la unison cu Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor, că strategia promovează gestionarea provocărilor prin parteneriate regionale, având ca instrument-cheie inițiativa Global Gateway, care mobilizează investiții financiare strategice într-un cadru coordonat - Team Europe; documentul se aliniază politicii de extindere a UE și Parteneriatului estic, sprijinind integrarea treptată a statelor candidate și convergența politicilor acestora cu normele europene;e) în conformitate cu Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, că, în scopul dezvoltării și modernizării infrastructurii de transport în statele membre aflate la frontiera estică a Uniunii, în vederea consolidării conectivității cu rețeaua transeuropeană de transport (TEN-T), precum și având în vedere contextul geopolitic și necesitatea sporirii rezilienței Uniunii, susține obiectivele-cheie care vizează domeniul transporturilor și mobilitatea militară;4. reiterează, de comun acord cu Ministerul Transporturilor și Infrastructurii și în conformitate cu constatările sus-menționate ale Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, necesitatea creșterii alocării financiare acordate României prin instrumentele de finanțare existente, asigurarea disponibilităților bugetare în viitorul cadru financiar multianual 2028-2034, precum și crearea unei alocări bugetare distincte rezervate pentru finanțarea proiectelor de infrastructură de transport în statele membre aflate la frontiera estică a Uniunii; această alocare poate fi finanțată atât din pachetul destinat mobilității militare (17 miliarde euro), cât și, complementar, din anvelopa generală a Mecanismului pentru Interconectarea Europei. + Articolul 2Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, iar opinia cuprinsă în prezenta hotărâre se transmite instituțiilor europene.Această hotărâre a fost adoptată de Senat în ședința din 15 octombrie 2025, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituția României, republicată.
PREȘEDINTELE SENATULUI
MIRCEA ABRUDEANBucurești, 15 octombrie 2025.Nr. 104.-----
| EMITENT |
În temeiul dispozițiilor art. 67 și ale art. 148 alin. (2) și (3) din Constituția României, republicată, precum și ale Protocolului nr. 1 privind rolul parlamentelor naționale în Uniunea Europeană, anexat Tratatului de la Lisabona de modificare a Tratatului privind Uniunea Europeană și a Tratatului de instituire a Comunității Europene, semnat la Lisabona la 13 decembrie 2007, ratificat prin Legea nr. 13/2008,în baza Raportului Comisiei pentru afaceri europene nr. LXII/309 din 8.10.2025,Senatul adoptă prezenta hotărâre. + Articolul 1Senatul României: 1. constată că: a) dimensiunea de securitate este întărită de o manieră cuprinzătoare și integrată, de la susținerea procesului de pace și a monitorizării unei încetări a focului în cazul agresiunii împotriva Ucrainei până la consolidarea infrastructurii de gestionare și monitorizare a securității și siguranței în regiune;b) acțiunile vor putea susține procesul de reconstrucție, reziliență și securitate a Ucrainei, eforturile de normalizare a relațiilor în Caucazul de Sud și conexiunea între Europa și Asia Centrală;2. consideră:a) în congruență cu Ministerul Afacerilor Externe, că:(i) documentul reflectă eforturile sistematice realizate de România, atât în relația cu instituțiile UE, cât și cu alte state membre, în scopul confirmării importanței strategice deosebite a regiunii Mării Negre în actualul context geopolitic;(ii) deosebit de important este faptul că o serie de propuneri ale comunicării au potențialul de a asigura continuitatea unor inițiative ale României în regiune și de a consolida eforturile țării noastre în direcția întăririi cooperării cu statele litorale Mării Negre (UE și non-UE);(iii) de interes major pentru România este propunerea de creare a unui centru european dedicat securității maritime în Marea Neagră, bazat pe contribuția statelor membre UE, dar și a statelor partenere, riverane la Marea Neagră; statele riverane au proiecte în derulare (inclusiv România - proiectul gazifer Neptun Deep), iar continuitatea acestor proiecte depinde de garantarea unui climat de securitate;(iv) acțiunile propuse pentru dezvoltarea infrastructurii de transport și coridoarelor de mobilitate militară, a infrastructurii cu dublă utilizare reflectă interesul României ca stat membru NATO aflat la frontiera estică și în imediata vecinătate a Ucrainei și Republicii Moldova;(v) România este direct interesată de dimensiunea de securitate, prin care sunt prevăzute proiecte privind protecția infrastructurii critice, coridoarelor de mobilitate militară și economice, platformelor energetice;b) de comun acord cu Ministerul Apărării Naționale, că:(i) documentul exprimă o nouă viziune geopolitică integrată, conturată ca răspuns la instabilitatea regională agravată de agresiunea Federației împotriva Ucrainei;(ii) abordarea strategică redefinește Marea Neagră nu doar ca o zonă de frontieră vulnerabilă, ci și ca un spațiu strategic esențial pentru securitatea energetică, economică și fizică a UE;(iii) astfel, UE își afirmă rolul de actor-cheie pentru securitatea și dezvoltarea regiunii, consolidându-și prezența strategică într-un context marcat de incertitudini geopolitice;c) în conformitate cu Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, că abordarea strategică a UE pentru regiunea Mării Negre este esențială pentru consolidarea securității, stabilității și cooperării economice într-o zonă geopolitică vitală aflată la granițele estice ale Uniunii, mai ales în contextul în care alte regiuni maritime ale UE, precum Marea Baltică sau Marea Nordului, beneficiau deja de strategii dedicate, iar Marea Neagră avea nevoie de o atenție similară;d) similar cu Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor, că:(i) documentul reprezintă răspunsul strategic al UE față de deteriorarea situației de securitate din regiunea Mării Negre și reafirmă importanța geostrategică a acestui areal ca nod de interconectare între Europa, Caucazul de Sud și Asia Centrală, promovând o abordare integrată având ca obiectiv consolidarea securității, stabilității și prosperității regionale;(ii) strategia urmărește întărirea rezilienței în fața presiunilor geopolitice și sprijinirea securității europene prin investiții strategice în transport, energie și digitalizare, vizând reducerea vulnerabilităților economice și creșterea independenței energetice;e) în consens cu Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, că susține abordarea strategică a UE pentru regiunea Mării Negre;3. subliniază:a) conjugat cu Ministerul Afacerilor Externe, că:(i) România salută, în mod deosebit, reconfirmarea valențelor strategice ale politicii de extindere a UE în vecinătate, precum și faptul că rolul și responsabilitatea Uniunii în raport cu regiunea Mării Negre trebuie să reflecte inclusiv decizia politică istorică de deschidere a negocierilor de aderare cu Ucraina și Republica Moldova;(ii) documentul setează un cadru cuprinzător pentru acțiune întărită și dezvoltarea de proiecte și inițiative care vin atât în sprijinul obiectivelor generale ale UE, dar și ale României ca stat litoral, cu interes primordial, strategic, în dezvoltarea și securitatea regiunii Mării Negreb) în convergență cu Ministerul Apărării Naționale, că prezenta comunicare marchează un moment de cotitură în implicarea UE în regiunea strategică a Mării Negre; într-un context geopolitic tensionat, strategia consolidează rolul UE ca actor de securitate și dezvoltare, exteriorizând intenția de a transforma regiunea Mării Negre într-un spațiu de interconectare, stabilitate și prosperitate, ancorat ferm în valorile europene;c) pe aceeași linie cu Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, că salută recunoașterea importanței Programului Interreg NEXT Bazinul Mării Negre ca parte integrantă a Abordării strategice a UE pentru regiunea Mării Negre și urmărește cu interes ca alocarea financiară pentru acesta în următoarea perioadă de programare să reflecte pe deplin obiectivele ambițioase stabilite;d) la unison cu Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor, că strategia promovează gestionarea provocărilor prin parteneriate regionale, având ca instrument-cheie inițiativa Global Gateway, care mobilizează investiții financiare strategice într-un cadru coordonat - Team Europe; documentul se aliniază politicii de extindere a UE și Parteneriatului estic, sprijinind integrarea treptată a statelor candidate și convergența politicilor acestora cu normele europene;e) în conformitate cu Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, că, în scopul dezvoltării și modernizării infrastructurii de transport în statele membre aflate la frontiera estică a Uniunii, în vederea consolidării conectivității cu rețeaua transeuropeană de transport (TEN-T), precum și având în vedere contextul geopolitic și necesitatea sporirii rezilienței Uniunii, susține obiectivele-cheie care vizează domeniul transporturilor și mobilitatea militară;4. reiterează, de comun acord cu Ministerul Transporturilor și Infrastructurii și în conformitate cu constatările sus-menționate ale Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, necesitatea creșterii alocării financiare acordate României prin instrumentele de finanțare existente, asigurarea disponibilităților bugetare în viitorul cadru financiar multianual 2028-2034, precum și crearea unei alocări bugetare distincte rezervate pentru finanțarea proiectelor de infrastructură de transport în statele membre aflate la frontiera estică a Uniunii; această alocare poate fi finanțată atât din pachetul destinat mobilității militare (17 miliarde euro), cât și, complementar, din anvelopa generală a Mecanismului pentru Interconectarea Europei. + Articolul 2Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, iar opinia cuprinsă în prezenta hotărâre se transmite instituțiilor europene.Această hotărâre a fost adoptată de Senat în ședința din 15 octombrie 2025, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituția României, republicată.
PREȘEDINTELE SENATULUI
MIRCEA ABRUDEANBucurești, 15 octombrie 2025.Nr. 104.-----

Google Chrome
Mozilla Firefox
Internet Explorer
Apple Safari