HOTĂRÂRE nr. 99 din 15 octombrie 2025referitoare la Pachetul Omnibus privind pregătirea pentru apărare - Comunicarea Comisiei către Parlamentul European și Consiliu - Pachet omnibus privind pregătirea pentru apărare - COM (2025) 820 final, propunerea de Regulament al Parlamentului European și al Consiliului privind accelerarea acordării autorizațiilor pentru proiectele de pregătire pentru apărare - COM (2025) 821 final, propunerea de Regulament al Parlamentului European și al Consiliului de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1.907/2006, (CE) nr. 1.272/2008, (UE) nr. 528/2012, (UE) 2019/1.021 și (UE) 2021/697 în ceea ce privește pregătirea pentru apărare și facilitarea investițiilor în domeniul apărării și a condițiilor pentru industria de apărare - COM (2025) 822 final și propunerea de Directivă a Parlamentului European și a Consiliului de modificare a Directivelor 2009/43/CE și 2009/81/CE în ceea ce privește simplificarea transferurilor în interiorul UE de produse din domeniul apărării și simplificarea achizițiilor publice în domeniul securității și apărării - COM (2025) 823 final
Publicat în
MONITORUL OFICIAL nr. 958 din 16 octombrie 2025
În temeiul dispozițiilor art. 67 și ale art. 148 alin. (2) și (3) din Constituția României, republicată, precum și ale Protocolului nr. 1 privind rolul parlamentelor naționale în Uniunea Europeană și Protocolului nr. 2 privind aplicarea principiilor subsidiarității și proporționalității, anexate Tratatului de la Lisabona de modificare a Tratatului privind Uniunea Europeană și a Tratatului de instituire a Comunității Europene, semnat la Lisabona la 13 decembrie 2007, ratificat prin Legea nr. 13/2008,în baza Raportului Comisiei pentru afaceri europene nr. LXII/313 din 8.10.2025,Senatul adoptă prezenta hotărâre. + Articolul 1Senatul României constată că propunerea de Regulament al Parlamentului European și al Consiliului privind accelerarea acordării autorizațiilor pentru proiectele de pregătire pentru apărare - COM (2025) 821 final, propunerea de Regulament al Parlamentului European și al Consiliului de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1.907/2006, (CE) nr. 1.272/2008, (UE) nr. 528/2012, (UE) 2019/1.021 și (UE) 2021/697 în ceea ce privește pregătirea pentru apărare și facilitarea investițiilor în domeniul apărării și a condițiilor pentru industria de apărare - COM (2025) 822 final și propunerea de Directivă a Parlamentului European și a Consiliului de modificare a Directivelor 2009/43/CE și 2009/81/CE în ceea ce privește simplificarea transferurilor în interiorul UE de produse din domeniul apărării și simplificarea achizițiilor publice în domeniul securității și apărării - COM (2025) 823 final - respectă principiile subsidiarității și proporționalității. + Articolul 2Senatul României subliniază că:1. în ceea ce privește COM (2025) 820 final - Comunicare a Comisiei către Parlamentul European și Consiliu - Pachet omnibus privind pregătirea pentru apărare, pachetul constituie un cadru robust pentru atingerea obiectivului pregătirii pentru apărare până în anul 2030. Acest document susține un echilibru corect între flexibilitate, eficiență economică și coerență strategică la nivelul UE. În plus, își exprimă angajamentul de a colabora cu instituțiile europene pentru transpunerea și implementarea rapidă a acestui pachet, contribuind astfel la consolidarea posturii defensive a UE și la întărirea capacităților de apărare ale României;2. în ceea ce privește COM (2025) 821 final - propunerea de Regulament al Parlamentului European și al Consiliului privind accelerarea acordării autorizațiilor pentru proiectele de pregătire pentru apărare:a) pentru valorificarea potențialului propunerii de regulament recomandă:(i) elaborarea unui ghid administrativ pentru promotorii de proiecte din domeniul apărării, în cooperare cu celelalte autorități publice relevante;(ii) consolidarea cooperării cu autoritățile de mediu și dezvoltare teritorială pentru asigurarea accesului transparent la datele de planificare și zonare, conform cerințelor art. 6 din propunerea de regulament;(iii) încurajarea participării IMM-urilor românești la proiectele eligibile, inclusiv prin includerea acestora în consorții naționale sau europene;(iv) crearea unui mecanism de raportare periodică către Guvern privind aplicarea regulamentului și impactul acestuia asupra obiectivelor naționale de pregătire pentru apărare;b) adoptarea acestei propuneri va contribui semnificativ la consolidarea capacității strategice de răspuns a UE în fața amenințărilor actuale. Prin implementarea coerentă și integrată a respectivului regulament, România poate accelera dezvoltarea infrastructurii de apărare, poate atrage investiții esențiale în domeniile tehnologic și industrial și își poate consolida poziția în ecosistemul european de apărare;3. în ceea ce privește COM (2025) 822 final - propunerea de Regulament al Parlamentului European și al Consiliului de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1.907/2006, (CE) nr. 1.272/2008, (UE) nr. 528/2012, (UE) 2019/1.021 și (UE) 2021/697 în ceea ce privește pregătirea pentru apărare și facilitarea investițiilor în domeniul apărării și a condițiilor pentru industria de apărare:a) propunerea de regulament deschide oportunități semnificative pentru dezvoltarea bazei industriale de apărare națională. IMM-urile din România pot beneficia de majorări de finanțare în cadrul Fondului European de Apărare (FEA), inclusiv în cazul participării transfrontaliere. Astfel, România poate consolida ecosistemul industrial cu dublă utilizare, încurajând inovația, cooperarea europeană și integrarea în lanțurile valorice ale UE. Totodată, prin accesul facilitat la testare și dezvoltare, inclusiv în parteneriat cu Ucraina, industria românească poate dobândi experiență practică, capabilități avansate și un avantaj competitiv pe termen mediu;b) documentul reprezintă un pas semnificativ în direcția consolidării autonomiei strategice europene și a pregătirii operaționale ale statelor membre ale UE. Flexibilizarea cadrului normativ, integrarea perspectivei de apărare în reglementările privind substanțele chimice și optimizarea execuției FEA corespund obiectivelor naționale și europene de întărire a capabilităților militare. Recomandă adoptarea propunerii de regulament în forma prezentată, cu menținerea echilibrului între nevoile de apărare și obiectivele de protecție a sănătății și mediului. Totodată, este esențială consultarea permanentă a statelor membre în procesul de elaborare a actelor delegate și de implementare pentru a se asigura adaptarea eficientă la particularitățile fiecărui sistem național de apărare;4. în ceea ce privește COM (2025) 823 final - propunerea de Directivă a Parlamentului European și a Consiliului de modificare a Directivelor 2009/43/CE și 2009/81/CE în ceea ce privește simplificarea transferurilor în interiorul UE de produse din domeniul apărării și simplificarea achizițiilor publice în domeniul securității și apărării:a) modificările propuse vor avea un impact pozitiv asupra capacității României de a participa activ la inițiativele comune europene din domeniul apărării. Acestea vor permite, în special, următoarele:(i) reducerea etapelor administrative pentru industria românească de apărare în contextul transferurilor intracomunitare;(ii) accelerarea procesului de achiziții pentru echipamente critice și tehnologii emergente;(iii) integrarea mai facilă a IMM-urilor românești în lanțurile de producție europene;(iv) consolidarea cooperării bilaterale și multilaterale cu alte state membre;(v) creșterea nivelului de interoperabilitate și de standardizare în cadrul operațiunilor comune;b) următoarele acțiuni întreprinse la nivel național ar fi utile pentru maximizarea beneficiilor aduse de propunerea de directivă:(i) participarea activă la elaborarea actelor delegate ale CE, pentru a asigura coerența cu interesele naționale;(ii) instruirea personalului din structurile implicate în domeniul achizițiilor și al exporturilor cu privire la noile proceduri;(iii) stabilirea unor mecanisme eficiente de cooperare interministerială pentru gestionarea proiectelor transfrontaliere;(iv) sprijinirea industriei naționale, inclusiv a IMM-urilor, prin informare și asistență tehnică pentru utilizarea noilor instrumente de licențiere și achiziție;c) propunerea de directivă reprezintă un progres substanțial în direcția construirii unei piețe europene a apărării mai integrate, transparente și eficiente. Implementarea măsurilor preconizate prin documentul european va contribui la creșterea capacității de apărare a UE și la consolidarea poziției României în cadrul arhitecturii europene de securitate și apărare. + Articolul 3Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.Această hotărâre a fost adoptată de Senat în ședința din 15 octombrie 2025, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituția României, republicată.
PREȘEDINTELE SENATULUI
MIRCEA ABRUDEANBucurești, 15 octombrie 2025.Nr. 99.-----
| EMITENT |
În temeiul dispozițiilor art. 67 și ale art. 148 alin. (2) și (3) din Constituția României, republicată, precum și ale Protocolului nr. 1 privind rolul parlamentelor naționale în Uniunea Europeană și Protocolului nr. 2 privind aplicarea principiilor subsidiarității și proporționalității, anexate Tratatului de la Lisabona de modificare a Tratatului privind Uniunea Europeană și a Tratatului de instituire a Comunității Europene, semnat la Lisabona la 13 decembrie 2007, ratificat prin Legea nr. 13/2008,în baza Raportului Comisiei pentru afaceri europene nr. LXII/313 din 8.10.2025,Senatul adoptă prezenta hotărâre. + Articolul 1Senatul României constată că propunerea de Regulament al Parlamentului European și al Consiliului privind accelerarea acordării autorizațiilor pentru proiectele de pregătire pentru apărare - COM (2025) 821 final, propunerea de Regulament al Parlamentului European și al Consiliului de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1.907/2006, (CE) nr. 1.272/2008, (UE) nr. 528/2012, (UE) 2019/1.021 și (UE) 2021/697 în ceea ce privește pregătirea pentru apărare și facilitarea investițiilor în domeniul apărării și a condițiilor pentru industria de apărare - COM (2025) 822 final și propunerea de Directivă a Parlamentului European și a Consiliului de modificare a Directivelor 2009/43/CE și 2009/81/CE în ceea ce privește simplificarea transferurilor în interiorul UE de produse din domeniul apărării și simplificarea achizițiilor publice în domeniul securității și apărării - COM (2025) 823 final - respectă principiile subsidiarității și proporționalității. + Articolul 2Senatul României subliniază că:1. în ceea ce privește COM (2025) 820 final - Comunicare a Comisiei către Parlamentul European și Consiliu - Pachet omnibus privind pregătirea pentru apărare, pachetul constituie un cadru robust pentru atingerea obiectivului pregătirii pentru apărare până în anul 2030. Acest document susține un echilibru corect între flexibilitate, eficiență economică și coerență strategică la nivelul UE. În plus, își exprimă angajamentul de a colabora cu instituțiile europene pentru transpunerea și implementarea rapidă a acestui pachet, contribuind astfel la consolidarea posturii defensive a UE și la întărirea capacităților de apărare ale României;2. în ceea ce privește COM (2025) 821 final - propunerea de Regulament al Parlamentului European și al Consiliului privind accelerarea acordării autorizațiilor pentru proiectele de pregătire pentru apărare:a) pentru valorificarea potențialului propunerii de regulament recomandă:(i) elaborarea unui ghid administrativ pentru promotorii de proiecte din domeniul apărării, în cooperare cu celelalte autorități publice relevante;(ii) consolidarea cooperării cu autoritățile de mediu și dezvoltare teritorială pentru asigurarea accesului transparent la datele de planificare și zonare, conform cerințelor art. 6 din propunerea de regulament;(iii) încurajarea participării IMM-urilor românești la proiectele eligibile, inclusiv prin includerea acestora în consorții naționale sau europene;(iv) crearea unui mecanism de raportare periodică către Guvern privind aplicarea regulamentului și impactul acestuia asupra obiectivelor naționale de pregătire pentru apărare;b) adoptarea acestei propuneri va contribui semnificativ la consolidarea capacității strategice de răspuns a UE în fața amenințărilor actuale. Prin implementarea coerentă și integrată a respectivului regulament, România poate accelera dezvoltarea infrastructurii de apărare, poate atrage investiții esențiale în domeniile tehnologic și industrial și își poate consolida poziția în ecosistemul european de apărare;3. în ceea ce privește COM (2025) 822 final - propunerea de Regulament al Parlamentului European și al Consiliului de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1.907/2006, (CE) nr. 1.272/2008, (UE) nr. 528/2012, (UE) 2019/1.021 și (UE) 2021/697 în ceea ce privește pregătirea pentru apărare și facilitarea investițiilor în domeniul apărării și a condițiilor pentru industria de apărare:a) propunerea de regulament deschide oportunități semnificative pentru dezvoltarea bazei industriale de apărare națională. IMM-urile din România pot beneficia de majorări de finanțare în cadrul Fondului European de Apărare (FEA), inclusiv în cazul participării transfrontaliere. Astfel, România poate consolida ecosistemul industrial cu dublă utilizare, încurajând inovația, cooperarea europeană și integrarea în lanțurile valorice ale UE. Totodată, prin accesul facilitat la testare și dezvoltare, inclusiv în parteneriat cu Ucraina, industria românească poate dobândi experiență practică, capabilități avansate și un avantaj competitiv pe termen mediu;b) documentul reprezintă un pas semnificativ în direcția consolidării autonomiei strategice europene și a pregătirii operaționale ale statelor membre ale UE. Flexibilizarea cadrului normativ, integrarea perspectivei de apărare în reglementările privind substanțele chimice și optimizarea execuției FEA corespund obiectivelor naționale și europene de întărire a capabilităților militare. Recomandă adoptarea propunerii de regulament în forma prezentată, cu menținerea echilibrului între nevoile de apărare și obiectivele de protecție a sănătății și mediului. Totodată, este esențială consultarea permanentă a statelor membre în procesul de elaborare a actelor delegate și de implementare pentru a se asigura adaptarea eficientă la particularitățile fiecărui sistem național de apărare;4. în ceea ce privește COM (2025) 823 final - propunerea de Directivă a Parlamentului European și a Consiliului de modificare a Directivelor 2009/43/CE și 2009/81/CE în ceea ce privește simplificarea transferurilor în interiorul UE de produse din domeniul apărării și simplificarea achizițiilor publice în domeniul securității și apărării:a) modificările propuse vor avea un impact pozitiv asupra capacității României de a participa activ la inițiativele comune europene din domeniul apărării. Acestea vor permite, în special, următoarele:(i) reducerea etapelor administrative pentru industria românească de apărare în contextul transferurilor intracomunitare;(ii) accelerarea procesului de achiziții pentru echipamente critice și tehnologii emergente;(iii) integrarea mai facilă a IMM-urilor românești în lanțurile de producție europene;(iv) consolidarea cooperării bilaterale și multilaterale cu alte state membre;(v) creșterea nivelului de interoperabilitate și de standardizare în cadrul operațiunilor comune;b) următoarele acțiuni întreprinse la nivel național ar fi utile pentru maximizarea beneficiilor aduse de propunerea de directivă:(i) participarea activă la elaborarea actelor delegate ale CE, pentru a asigura coerența cu interesele naționale;(ii) instruirea personalului din structurile implicate în domeniul achizițiilor și al exporturilor cu privire la noile proceduri;(iii) stabilirea unor mecanisme eficiente de cooperare interministerială pentru gestionarea proiectelor transfrontaliere;(iv) sprijinirea industriei naționale, inclusiv a IMM-urilor, prin informare și asistență tehnică pentru utilizarea noilor instrumente de licențiere și achiziție;c) propunerea de directivă reprezintă un progres substanțial în direcția construirii unei piețe europene a apărării mai integrate, transparente și eficiente. Implementarea măsurilor preconizate prin documentul european va contribui la creșterea capacității de apărare a UE și la consolidarea poziției României în cadrul arhitecturii europene de securitate și apărare. + Articolul 3Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.Această hotărâre a fost adoptată de Senat în ședința din 15 octombrie 2025, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituția României, republicată.
PREȘEDINTELE SENATULUI
MIRCEA ABRUDEANBucurești, 15 octombrie 2025.Nr. 99.-----

Google Chrome
Mozilla Firefox
Internet Explorer
Apple Safari