HOTĂRÂRE nr. 98 din 15 octombrie 2025referitoare la propunerea de Directivă a Parlamentului European și a Consiliului de modificare a Directivei 1999/62/CE în ceea ce privește prelungirea perioadei în care vehiculele grele cu emisii zero pot beneficia de rate semnificativ reduse ale taxelor de utilizare a infrastructurii sau de taxe de utilizare ori de scutiri de la plata acestora - COM (2025) 348 final
EMITENT
  • SENATUL
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 958 din 16 octombrie 2025



    În temeiul dispozițiilor art. 67 și ale art. 148 alin. (2) și (3) din Constituția României, republicată, precum și ale Protocolului nr. 2 privind aplicarea principiilor subsidiarității și proporționalității, anexat Tratatului de la Lisabona de modificare a Tratatului privind Uniunea Europeană și a Tratatului de instituire a Comunității Europene, semnat la Lisabona la 13 decembrie 2007, ratificat prin Legea nr. 13/2008,în baza Raportului Comisiei pentru afaceri europene nr. LXII/306 din 8.10.2025,Senatul adoptă prezenta hotărâre.  +  Articolul 1Senatul României constată că propunerea de Directivă a Parlamentului European și a Consiliului de modificare a Directivei 1999/62/CE în ceea ce privește prelungirea perioadei în care vehiculele grele cu emisii zero pot beneficia de rate semnificativ reduse ale taxelor de utilizare a infrastructurii sau de taxe de utilizare ori de scutiri de la plata acestora - COM (2025) 348 final - respectă principiile subsidiarității și proporționalității.  +  Articolul 2Senatul României:1. consideră că:a) de comun acord cu Ministerul Afacerilor Externe, că:(i) dispozițiile Directivei ar putea avea implicații pentru bugetele naționale, în funcție de strategiile individuale de punere în aplicare ale statelor membre; reducerea taxelor rutiere sau scutirea vehiculelor mai puțin poluante de la plata taxelor rutiere poate avea un impact negativ asupra veniturilor și, prin urmare, asupra bugetelor naționale, cu excepția cazului în care cota medie pentru alte vehicule este majorată; în schimb, taxele bazate pe costurile externe legate de emisiile de CO_2 cauzate de trafic generează venituri și au un impact pozitiv asupra bugetelor naționale;(ii) dacă ambele instrumente (reducerea/scutirea taxelor rutiere, respectiv aplicarea de taxe bazate pe costuri externe) sunt aplicate simultan, se poate preconiza că veniturile din taxele bazate pe costurile externe vor fi mai mari decât veniturile neîncasate din reducerile sau scutirile de taxe rutiere;b) în conformitate cu Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, că:(i) propunerea nu afectează modul de aplicare a tarifelor în România;(ii) în conformitate cu legislația aplicabilă în momentul de față, tarifele nu țin cont de încadrarea în clasele de emisii Euro sau de emisiile de CO_2;(iii) în conformitate cu legislația aplicabilă începând cu introducerea sistemului de tarifare rutieră electronică în România, tarifele vor fi aplicate, diferențiat, în funcție de clasa de emisii Euro a vehiculelor;2. subliniază:a) în convergență cu Ministerul Afacerilor Externe, că acordarea de stimulente pentru achiziționarea și utilizarea de vehicule grele de marfă cu emisii zero poate contribui la creșterea ponderii acestora în parcul auto al întreprinderilor și, implicit, la creșterea competitivității producătorilor de astfel de vehicule (prin creșterea numărului de vehicule cu emisii zero pe care le introduc pe piață) și reducerea emisiilor de CO_2 din traficul rutier;b) pe aceeași linie cu Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, având în vedere că parcul auto național este printre cele mai învechite din cele ale statelor membre ale UE, precum și situația economică actuală, măsura de prelungire a perioadei în care vehiculele pot beneficia de rate reduse ale taxelor de utilizare a infrastructurii sau ale taxelor de utilizare ori de scutiri de la plata acestora va permite îmbunătățirea graduală a caracteristicilor acestuia.  +  Articolul 3Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.Această hotărâre a fost adoptată de Senat în ședința din 15 octombrie 2025, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituția României, republicată.
    PREȘEDINTELE SENATULUI
    MIRCEA ABRUDEAN
    București, 15 octombrie 2025.Nr. 98.------