SCHEMĂ DE AJUTOR DE STAT din 26 iulie 2024sub formă de contracte pentru diferență pentru producerea de energie electrică din surse regenerabile de energie eoliană onshore și solară fotovoltaică
EMITENT
  • MINISTERUL ENERGIEI
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 762 din 5 august 2024



    Notă
    Aprobată prin ORDINUL nr. 1.120 din 26 iulie 2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 762 din 5 august 2024.
     +  Articolul 1Obiectivul și necesitatea implementării schemei CfD(1) Schema de ajutor de stat sub formă de contracte pentru diferență stabilește modul în care se va acorda ajutorul de stat prin intermediul contractelor pentru diferență (contracte CfD), în baza Deciziei de autorizare a ajutorului de stat de către Comisia Europeană C(2024)1.596 final din 6.03.2024, denumită în continuare Decizia de autorizare, în baza Comunicării Comisiei (2023/C 101/03) - Cadrul temporar de criză și de tranziție pentru măsuri de ajutor de stat de sprijinire a economiei ca urmare a agresiunii Rusiei împotriva Ucrainei, secțiunea 2.5, punctul 2.5.2 - Ajutoare de exploatare pentru accelerarea implementării energiei regenerabile și pentru stocarea energiei.(2) Schema de ajutor de stat are ca obiectiv încheierea de contracte CfD până la data de 31 decembrie 2025 pentru proiecte cu o capacitate totală de 5.000 MW, care utilizează tehnologii eligibile de producere a energiei solare fotovoltaice și eoliene onshore. (3) Față de aplicația României, prin care s-a depus documentația necesară în vederea autorizării schemei de ajutor de stat în raport cu care a fost emisă Decizia de autorizare, au fost ajustate capacitatea totală a fiecărei licitații și prețul maxim de exercitare pentru prima licitație, elemente ce au făcut obiectul informării Consiliului Concurenței și a Comisiei Europene prin Adresa nr. 4.912/SIB din 11.07.2024. Astfel, a fost redusă capacitatea scoasă la prima licitație pentru producerea de energie electrică din surse solare fotovoltaice de la 1.000 MW la 500 MW, urmând ca 500 MW să fie raportați la a doua licitație, fără a fi afectată capacitatea totală a schemei de 5.000 MW, conform alin. (7).(4) Ajutorul de exploatare acordat prin intermediul contractelor CfD atribuite în cadrul acestei scheme CfD se acordă pe baza și în funcție de rezultatul unor proceduri de ofertare competitive clare și transparente, denumite licitații CfD, destinate investițiilor în proiecte care utilizează tehnologii eligibile de producere a energiei solare fotovoltaice și eoliene onshore și care au o capacitate instalată mai mare sau egală cu 5 MW. (5) În conformitate cu art. 3 alin. (10) din Hotărârea Guvernului nr. 318/2024 privind aprobarea cadrului general pentru implementarea și funcționarea mecanismului de sprijin prin contracte pentru diferență pentru tehnologiile cu emisii reduse de carbon, ajutorul de exploatare acordat prin intermediul contractelor CfD atribuite în cadrul prezentei scheme CfD se realizează prin respectarea Deciziei COM C(2024)1.596 final, cu ajustările de capacitate menționate la alin. (3), și a prețului maxim de exercitare pentru prima licitație. (6) Punerea în aplicare a acestei scheme CfD contribuie la:a) îndeplinirea țintelor de reducere a emisiilor de carbon generate în atmosferă de sectorul energetic prin înlocuirea unei părți din cantitatea de combustibili fosili consumată anual, respectiv cărbune și gaze naturale;b) realizarea unei economii mai eficiente din punctul de vedere al utilizării resurselor, mai ecologice și mai competitive în cadrul unei dezvoltări durabile, care se bazează, printre altele, pe un nivel ridicat de protecție și pe îmbunătățirea calității mediului;c) îndeplinirea obiectivelor Uniunii Europene în ceea ce privește producerea de energie din surse regenerabile prevăzute în Directiva (UE) 2018/2.001 a Parlamentului European și a Consiliului privind promovarea utilizării energiei din surse regenerabile;d) îndeplinirea obiectivelor Planului național integrat în domeniul energiei și schimbărilor climatice 2021-2030, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 1.076/2021 privind ponderea globală a energiei din surse regenerabile în consumul final brut de energie;e) creșterea producției de energie electrică din surse regenerabile, ceea ce va contribui la realizarea obiectivelor Pactului ecologic european stabilit prin Comunicarea Comisiei COM(2019)640 final;f) atingerea obiectivului privind neutralitatea climatică, prevăzut în Regulamentul (UE) 2021/1.119 al Parlamentului European și al Consiliului din 30 iunie 2021 de stabilire a cadrului pentru atingerea neutralității climatice și de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 401/2009 și (UE) 2018/1.999 („Legea europeană privind clima“), în ceea ce privește asigurarea, până cel târziu în 2050, a unui echilibru la nivelul Uniunii între emisiile și absorbțiile de gaze cu efect de seră care sunt reglementate în temeiul dreptului Uniunii, astfel încât să se ajungă la zero emisii nete până la această dată; g) creșterea ponderii energiei regenerabile în consumul total de energie primară.h) respectarea principiului «a nu prejudicia în mod semnificativ (DNSH)» prevăzut la art. 17 din Regulamentul (UE) 2020/852 al Parlamentului European și al Consiliului din 18 iunie 2020 privind instituirea unui cadru care să faciliteze investițiile durabile și de modificare a Regulamentului (UE) 2019/2088. (la 08-05-2025, Alineatul (6), Articolul 1 a fost completat de Punctul 1., Articolul I din ORDINUL nr. 425 din 30 aprilie 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 422 din 8 mai 2025 ) (7) În conformitate cu prevederile Planului național de redresare și reziliență (PNRR), aprobat prin Decizia COM(2021)608 final de punere în aplicare a Consiliului din 3 noiembrie 2021 privind aprobarea evaluării Planului de redresare și reziliență al României, contractele CfD din cadrul acestei scheme CfD se încheie pentru proiecte care utilizează tehnologii eligibile de producere a energiei eoliene onshore și solare fotovoltaice, după cum urmează:a) 1.500 MW de capacitate instalată, din care 1.000 MW de capacitate instalată pentru producția de energie electrică din surse eoliene onshore și 500 MW de capacitate instalată pentru producerea de energie electrică din surse solare fotovoltaice, ca urmare a unei prime licitații CfD, cu o procedură de ofertare separată pentru fiecare tehnologie, care va avea loc până la sfârșitul anului 2024; b) 3.472 MW de capacitate instalată, din care 2.000 MW de capacitate instalată pentru producția de energie electrică din surse eoliene onshore și 1.472 MW de capacitate instalată pentru producerea de energie electrică din surse solare fotovoltaice, ca urmare a unei a doua licitații CfD, cu o procedură de ofertare pentru fiecare tehnologie, care va avea loc până la sfârșitul celui de-al treilea trimestru al anului 2025. (la 08-04-2025, Litera b), Alineatul (7), Articolul 1 a fost modificată de Articolul I din ORDINUL nr. 319 din 7 aprilie 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 310 din 8 aprilie 2025 ) (7^1) În cazul în care, după finalizarea unei proceduri de ofertare competitive, capacitatea instalată totală pentru una din tehnologii nu este alocată și pentru partea nealocată nu se încheie contracte pentru diferență, se poate organiza o nouă licitație CfD, cu respectarea considerentului (39) din Decizia de autorizare, astfel încât să fie asigurat caracterul competitiv al procesului de licitație. Capacitatea licitată va fi stabilită prin ordinul de inițiere a noii licitații CfD. (la 16-10-2025, Articolul 1 a fost completat de Punctul 2. , Articolul I din ORDINUL nr. 1.247 din 9 octombrie 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 959 din 16 octombrie 2025 ) (8) Pe durata întregului ciclu de viață a capacității de producție de energie electrică din surse regenerabile eoliene și solare se are în vedere conformarea cu orientările tehnice prevăzute în Comunicarea Comisiei Europene - Orientări tehnice privind aplicarea principiului de «a nu prejudicia în mod semnificativ», în conformitate cu Regulamentul privind Mecanismul de redresare și reziliență (2021/C 58/01) și cu Regulamentul delegat (UE) al Comisiei 2021/2.139, în temeiul Regulamentului (UE) 2020/852. (la 08-05-2025, Articolul 1 a fost completat de Punctul 2., Articolul I din ORDINUL nr. 425 din 30 aprilie 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 422 din 8 mai 2025 )  +  Articolul 2Domeniul de aplicare(1) Schema CfD are ca scop acordarea de ajutoare de exploatare pentru proiecte care cuprind în întregime o capacitate nouă de producere de energie electrică ce utilizează tehnologii eligibile de producere a energiei solare fotovoltaice sau eoliene onshore, care sunt realizate de solicitanții care depun o cerere de finanțare la operatorul schemei CfD în cadrul unei licitații CfD înainte de începerea lucrărilor de construcție pentru astfel de proiecte. (2) Se poate depune cererea de finanțare a unui proiect, în cazul în care începerea lucrărilor de construcție respectă termenele prevăzute la art. 3 lit. l).  +  Articolul 3Definiții și interpretareÎn cadrul prezentei scheme CfD, termenii și expresiile de mai jos au următoarele sensuri: a) capacitatea proiectului propusă a fi instalată - capacitatea instalată propusă, exprimată în megawați (MW), a proiectului ofertat în cadrul licitației CfD, care urmează să fie pus în funcțiune de către beneficiarul CfD și să facă obiectul schemei CfD, astfel cum este descrisă în cererea de finanțare a solicitantului, egală sau mai mare de 5 MW;b) capacitatea proiectului pusă în funcțiune - capacitatea instalată finală a proiectului (determinată în conformitate cu contractul CfD), exprimată în megawați (MW), care face obiectul schemei CfD și care a fost efectiv pusă în funcțiune de către beneficiarul CfD în conformitate cu contractul CfD și care nu poate fi mai mică de 90% din capacitatea proiectului propusă a fi instalată;c) cerere de finanțare - definită la art. 2 pct. 5 din Hotărârea Guvernului nr. 318/2024 - cerere înaintată de un solicitant operatorului schemei CfD în cadrul procedurii de ofertare a unei licitații CfD din cadrul prezentei scheme CfD și care include oferta tehnică și oferta financiară;d) consorțiu - o asociație în participațiune, un parteneriat sau o altă asociere de entități juridice internaționale și/sau naționale;e) contract CfD - contract de drept privat încheiat între contrapartea CfD și beneficiarul CfD, pe baza căruia se efectuează plăți pentru diferență CfD, în conformitate cu schema CfD relevantă și conform anexei la Hotărârea Guvernului nr. 318/2024;f) data de începere a licitației - data stabilită prin anunțul ministerului de resort, ulterior intrării în vigoare a ordinului de inițiere a licitației CfD conform art. 4 lit. b) din Hotărârea Guvernului nr. 318/2024;g) data de începere a plății - data la care beneficiarul CfD a îndeplinit toate cerințele prevăzute în contractul CfD pentru a deveni eligibil pentru plățile pentru diferență CfD;h) data de închidere a licitației - în ceea ce privește o licitație CfD din cadrul prezentei scheme CfD, este data la care nu se mai pot primi cereri de finanțare și când operatorul schemei CfD poate începe procesul de evaluare a cererilor de finanțare depuse de solicitanții calificați pentru procedura de ofertare relevantă din cadrul licitației CfD;i) data-limită de începere a exploatării comerciale - ultima dată permisă până la care beneficiarul CfD poate să atingă data de începere a plății în conformitate cu contractul CfD relevant și așa cum este specificat în acesta, cu condiția ca data-limită de începere a exploatării comerciale din orice contract CfD atribuit în cadrul prezentei scheme CfD să nu depășească 24 de luni de la data-țintă de punere în funcțiune;j) data-țintă de punere în funcțiune - data prezentată de solicitant în oferta tehnică până la care va fi atinsă data de începere a plății și până la care proiectul va începe operațiunile comerciale și va fi pus în funcțiune astfel încât să poată produce și livra în mod legal energie electrică în sistemul energetic național în conformitate cu o licență de exploatare comercială acordată de Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE), dar care trebuie să fie cel târziu la 36 de luni de la data anticipată a semnării contractului CfD și care nu trebuie să fie mai târziu de orice dată anterioară specificată în orice ordin de inițiere a licitației CfD pentru procedura de ofertare relevantă a licitației CfD;k) IPC sau indicele prețurilor de consum - indicele armonizat al prețurilor de consum (IAPC) - date lunare (index) pentru zona Euro, astfel cum este publicat de Eurostat;l) începerea lucrărilor - fie începerea lucrărilor de construcție legate de proiect, fie primul angajament obligatoriu din punct de vedere juridic de a comanda echipamente sau orice alt angajament care face proiectul ireversibil, oricare dintre acestea este mai devreme. Cumpărarea de terenuri și lucrările pregătitoare, cum ar fi obținerea de autorizații și efectuarea de studii preliminare de fezabilitate, nu sunt considerate drept început de lucrări. Proiectele ale căror lucrări au început de la data de 9 martie 2023 sau mai înainte, de la data de 20 iulie 2022, sunt eligibile în cadrul acestei scheme CfD în măsura în care aceste investiții au fost eligibile în temeiul Cadrului temporar de criză anterior [Cadrul temporar de criză și de tranziție (OJ C 101, 17.3.2023, p. 3), modificat prin Comunicarea Comisiei C(2023)8.045 (OJ C 1188, 21.11.2023), înlocuiește Cadrul temporar de criză adoptat la 28 octombrie 2022 (JO C 426, 9.11.2022, p. 1), care a înlocuit deja precedentul Cadru temporar de criză adoptat la 23 martie 2022 (JO C 131I, 24.3.2022, p. 1), astfel cum a fost modificat la 20 iulie 2022 (JO C 280, 21.7.2022, p. 1). Cadrul temporar de criză a încetat să producă efecte juridice de la data de 9 martie 2023]. În acest sens, termenul-limită de 20 iulie 2022 se aplică proiectelor care fac obiectul prezentei scheme CfD, deoarece acestea erau, de asemenea, eligibile în temeiul Cadrului temporar de criză anterior;m) întreprindere - potrivit definiției prevăzute la art. 2 pct. 24 din Hotărârea Guvernului nr. 318/2024;n) întreprinderi mari - întreprinderi care nu îndeplinesc criteriile de includere în definiția întreprinderilor mici și mijlocii;o) licitație CfD - potrivit definiției prevăzute la art. 2 pct. 25 din Hotărârea Guvernului nr. 318/2024. Fiecare licitație CfD din temeiul prezentei scheme CfD cuprinde o procedură de ofertare separată pentru fiecare tehnologie eligibilă de producere; (la 16-10-2025, Litera o) , Articolul 3 a fost modificată de Punctul 3. , Articolul I din ORDINUL nr. 1.247 din 9 octombrie 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 959 din 16 octombrie 2025 ) p) microîntreprinderi, întreprinderi mici și mijlocii - întreprinderi care se încadrează în definiția IMM-urilor prevăzută în anexa I a Regulamentului (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piața internă în aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratat, cu modificările și completările ulterioare;q) minister de resort - potrivit definiției prevăzute la art. 2 pct. 27 din Hotărârea Guvernului nr. 318/2024;r) obiectiv total de capacitate - capacitatea sau capacitățile agregate, măsurate în megawați, care vizează capacitatea oferită de proiectele participante la o procedură de ofertare din cadrul unei licitații CfD, cărora li se pot atribui contracte CfD, astfel cum se prevede în ordinul de inițiere a licitației CfD, pentru o anumită procedură de ofertare din cadrul licitației CfD;s) ofertă financiară - documentația prezentată de un solicitant, ca parte a cererii sale de finanțare, pentru procedura de ofertare din cadrul unei licitații CfD, în forma și modalitatea specificate în prezenta schemă, în ordinul de inițiere a licitației CfD și a regulilor procedurii de ofertare, specificând prețul de exercitare oferit de solicitant și, dacă este necesar, orice alte informații financiare sau referitoare la preț pe care solicitantul trebuie să le furnizeze pentru a participa la procedura de ofertare relevantă din cadrul unei licitații CfD;t) ofertă marginală - oferta financiară depusă de un solicitant calificat, pentru care capacitatea oferită asociată, atunci când este adăugată la capacitățile oferite de toate ofertele financiare de rang superior, depășește obiectivul total de capacitate specificat pentru procedura de ofertare relevantă din cadrul licitației CfD;u) ofertă tehnică - documentația prezentată de un solicitant în cadrul cererii de finanțare pentru procedura de ofertare relevantă din cadrul unei licitații CfD, în forma și modalitatea specificate în prezenta schemă, în ordinul de inițiere a licitației CfD și a regulilor procedurii de ofertare, care demonstrează îndeplinirea criteriilor de eligibilitate atât pentru solicitant, cât și pentru proiect;v) operator al pieței de energie electrică - potrivit definiției prevăzute la art. 3 pct. 69 din Legea energiei electrice și a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările și completările ulterioare;w) operator desemnat al pieței de energie electrică - potrivit definiției prevăzute la art. 3 pct. 68 din Legea nr. 123/2012, cu modificările și completările ulterioare;x) piața pentru ziua următoare - potrivit definiției prevăzute la art. 3 pct. 86 din Legea nr. 123/2012, cu modificările și completările ulterioare;y) piață organizată de energie electrică - potrivit definiției prevăzute la art. 3 pct. 82 din Legea nr. 123/2012, cu modificările și completările ulterioare, și în Decizia Comisiei Europene C (2024)1.596 din 6.03.2024 - nota de subsol (19);z) plată pentru diferență CfD - potrivit definiției prevăzute la art. 2 pct. 34 din Hotărârea Guvernului nr. 318/2024; aa) preț de exercitare - potrivit definiției prevăzute la art. 2 pct. 35 din Hotărârea Guvernului nr. 318/2024, prezentat de solicitant în oferta financiară și utilizat pentru a calcula plățile pentru diferență CfD în cadrul contractelor CfD prin compararea acestuia cu prețul de referință, astfel cum este prevăzut în contractul CfD - anexa la Hotărârea Guvernului nr. 318/2024;bb) preț de referință - potrivit definiției prevăzute la art. 2 pct. 37 din Hotărârea Guvernului nr. 318/2024, cu respectarea prevederilor Deciziei de autorizare;cc) regulile procedurii de ofertare - potrivit definiției prevăzute la art. 2 pct. 41 din Hotărârea Guvernului nr. 318/2024, cu respectarea prevederilor Deciziei de autorizare;dd) solicitant calificat - un solicitant care a îndeplinit criteriile de eligibilitate și care a fost considerat eligibil de către operatorul schemei CfD pentru a participa la procedura de ofertare relevantă din cadrul licitației CfD;ee) solicitant - potrivit definiției prevăzute la art. 2 pct. 43 din Hotărârea Guvernului nr. 318/2024;ff) solicitant respins - un solicitant care nu a îndeplinit criteriile de eligibilitate sau care nu a fost considerat eligibil de către operatorul schemei CfD pentru a participa la procedura de ofertare relevantă din cadrul licitației CfD;gg) tehnologie eligibilă de producere - conform prevederilor Deciziei de autorizare, oricare dintre următoarele categorii de tehnologii:(i) eoliene onshore;(ii) solare fotovoltaice.  +  Articolul 4BeneficiariPrezenta schemă CfD se adresează microîntreprinderilor, întreprinderilor mici și mijlocii și întreprinderilor mari, inclusiv întreprinderilor nou-înființate, constituite în conformitate cu legislația relevantă a statului membru în care sunt înființate, care au ca activitate principală sau secundară, așa cum este înregistrată în statutul societății, activitatea legată de producția de energie electrică, corespunzătoare diviziunii 35: «Producția și furnizarea de energie electrică și termică, gaze, apă caldă și aer condiționat», clasa CAEN 3512 - Producția de energie electrică din resurse regenerabile. Instituțiile financiare și de credit nu pot fi beneficiarii direcți ai ajutorului de stat în cadrul acestei scheme CfD, ceea ce înseamnă în mod specific că aceste instituții nu pot fi entitatea care încheie contractul CfD. (la 08-05-2025, Articolul 4 a fost modificat de Punctul 3., Articolul I din ORDINUL nr. 425 din 30 aprilie 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 422 din 8 mai 2025 )  +  Articolul 5Criterii generale de eligibilitate pentru solicitantPentru a participa la această schemă CfD și pentru ca cererea de finanțare a solicitantului să fie acceptată într-o licitație CfD, solicitantul trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele criterii de eligibilitate: a) solicitantul trebuie să fie o întreprindere legal constituită în conformitate cu legislația statului membru în care este înființată;b) solicitantul are ca activitate principală sau secundară, înscrisă în statutul societății, producția de energie electrică. În cazul în care solicitantul este o societate românească, obiectul principal de activitate sau obiectul secundar trebuie să corespundă diviziunii 35: «Producția și furnizarea de energie electrică și termică, gaze, apă caldă și aer condiționat», clasa CAEN 3512 - Producția de energie electrică din resurse regenerabile; (la 08-05-2025, Litera b), Articolul 5 a fost modificată de Punctul 4., Articolul I din ORDINUL nr. 425 din 30 aprilie 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 422 din 8 mai 2025 ) c) solicitantul nu se află în stare de insolvență sau în incapacitate de plată, în conformitate cu prevederile Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenței și de insolvență, cu modificările și completările ulterioare;d) solicitantul nu este în stare de faliment sau de lichidare, afacerile sale nu se află sub administrare judiciară, nu face obiectul unui concordat preventiv, al unui mandat ad-hoc sau al oricărui alt acord încheiat cu creditorii, activitatea sa nu este suspendată, nu face obiectul unei proceduri legate de aceste aspecte și nu se află în nicio altă situație similară care ar rezulta dintr-o procedură asemănătoare prevăzută de legislația sau reglementările naționale și europene;e) solicitantul și-a îndeplinit obligațiile de plată a impozitelor, taxelor și contribuțiilor privind asigurările sociale către bugetele componente ale bugetului consolidat, în conformitate cu prevederile legale aplicabile în România sau în țara în care își are sediul social sau în care a fost înființată;f) solicitantul nu este declarat într-o situație gravă de încălcare a prevederilor legislației privind achizițiile publice și/sau a obligațiilor asumate printr-un contract sau acord de finanțare din fonduri publice;g) solicitantul sau reprezentantul legal al acestuia nu a fost condamnat printr-o hotărâre definitivă a unei instanțe judecătorești pentru o faptă care afectează etica profesională sau pentru o conduită profesională îndreptată împotriva legii;h) solicitantul sau reprezentantul legal al acestuia nu a fost condamnat printr-o hotărâre definitivă a unei instanțe de judecată pentru fraudă, corupție, implicarea în organizații criminale, spălare de bani sau finanțare a terorismului, infracțiuni legate de terorism sau orice altă activitate ilegală care aduce atingere intereselor financiare ale Uniunii Europene;i) solicitantul nu face obiectul unei decizii de recuperare a unui ajutor de stat, emisă de Consiliul Concurenței, de Comisia Europeană, de un furnizor sau de un administrator de ajutoare de stat sau stabilită printr-o hotărâre judecătorească, în care ajutorul de stat sau ajutorul de minimis nu a fost recuperat integral;j) solicitantul nu este o întreprindere în dificultate în sensul definiției de la pct. 20 din Comunicarea Comisiei (2014/C249/2001) referitor la Liniile directoare privind ajutorul de stat pentru salvarea și restructurarea întreprinderilor nefinanciare aflate în dificultate;k) solicitantul, asociații/acționarii săi direcți sau indirecți, entitățile care dețin controlul, întreprinderile-mamă, filialele și reprezentantul său legal, inclusiv oricare dintre directorii, funcționarii, angajații sau agenții acestora, nu fac sau nu au făcut obiectul vreunei sancțiuni internaționale aplicate de Organizația Națiunilor Unite, de Uniunea Europeană sau de orice altă autoritate cu jurisdicție asupra lor.  +  Articolul 6Criterii generale de eligibilitate pentru proiectPentru a participa la această schemă CfD și pentru ca cererea de finanțare a solicitantului să fie acceptară într-o licitație CfD, proiectul solicitantului trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele criterii de eligibilitate:a) este implementat pe teritoriul României;b) capacitatea propusă a fi instalată cuprinde în întregime o capacitate nouă de producere de energie electrică și utilizează numai tehnologii eligibile de producere de energie solară fotovoltaică sau eoliană onshore pentru a produce și livra energia electrică produsă în sistemul energetic național. Pentru evitarea oricărui dubiu, schema CfD nu se extinde la proiectele de înlocuire, extindere sau retehnologizare a capacităților de producere existente;c) capacitatea propusă a fi instalată este egală sau mai mare de 5 MW;d) pentru prima licitație proiectul trebuie să obțină un aviz tehnic de racordare valabil pentru capacitatea de producere CfD în termen de șase luni de la semnarea contractului CfD; pentru următoarele licitații, avizul tehnic de racordare va fi solicitat în conformitate cu prevederile ordinului de inițiere a licitației; (la 16-10-2025, Litera d) , Articolul 6 a fost modificată de Punctul 4. , Articolul I din ORDINUL nr. 1.247 din 9 octombrie 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 959 din 16 octombrie 2025 ) e) data-țintă de punere în funcțiune specificată în cererea de finanțare nu depășește 36 de luni de la data anticipată de semnare a contractului CfD de către contrapartea CfD.  +  Articolul 7Documente justificative(1) Solicitantul trebuie să prezinte, împreună cu cererea de finanțare, următoarele documente justificative care să demonstreze îndeplinirea criteriilor de eligibilitate, în baza cererii de finanțare, inclusiv, fără a se limita la acestea:a) o organigramă care să indice numele și detaliile asociaților/acționarilor direcți sau indirecți, proprietarilor și ale entităților care dețin controlul și care au un interes în ceea ce privește solicitantul și/sau proiectul; b) confirmarea faptului că acești asociați, proprietari și entități care dețin controlul în mod direct și indirect nu fac obiectul unor sancțiuni internaționale, conform criteriului de eligibilitate specificat la art. 5 lit. k), împreună cu confirmarea faptului că acești asociați, proprietari și entități care dețin controlul nu sunt:(i) persoane, entități sau organisme menționate în mod specific în actele juridice care impun aceste sancțiuni aplicate de Organizația Națiunilor Unite, de Uniunea Europeană sau de orice altă autoritate cu jurisdicție asupra lor;(ii) întreprinderi deținute sau controlate de persoane, entități sau organisme vizate de sancțiuni de Organizația Națiunilor Unite, de Uniunea Europeană sau de orice altă autoritate cu jurisdicție asupra lor; sau(iii) întreprinderi active în industrii vizate de sancțiunile adoptate de Uniunea Europeană.c) oricare dintre: (i) confirmarea faptului că acești asociați, proprietari și entități care dețin controlul în mod direct sau indirect nu vor avea niciun interes direct sau indirect în acționariatul, proprietatea sau controlul oricărui alt solicitant; sau(ii) detalii privind o astfel de participație directă sau indirectă, proprietatea sau controlul asupra oricărui alt solicitant;d) un raport care să prezinte caracteristicile tehnice ale capacității instalate propuse a proiectului și care să includă o estimare privind cantitatea de energie electrică pe care proiectul o va produce și o va livra anual în sistemul energetic național pe durata contractului CfD.e) orice alte documente care trebuie prezentate pentru a demonstra că au fost îndeplinite criteriile de eligibilitate ale proiectului; f) garanția de participare la licitație emisă în conformitate cu dispozițiile aplicabile ale ordinului de inițiere a licitației CfD și ale regulilor pentru procedura de ofertare relevantă a licitației CfD;g) o declarație pe propria răspundere care să confirme că proiectul și capacitatea proiectului propusă a fi instalată nu beneficiază de finanțare din fonduri publice. Proiectul nu poate beneficia de mai mult de un mecanism de sprijin sau de alte tipuri de finanțare prin ajutor de stat;h) o declarație pe propria răspundere care să confirme îndeplinirea fiecăruia dintre criteriile de eligibilitate pentru solicitant specificate la art. 5 lit. c)-k). (2) Documente sau cerințe suplimentare vor putea fi specificate în regulile procedurii de ofertare pentru licitația CfD din cadrul prezentei scheme CfD.(3) Documentele și cerințele menționate la alin. (1), precum și oricare alte documente sau cerințe suplimentare specificate în temeiul alin. (2) se depun în forma și modalitatea menționate în regulile procedurii de ofertare relevante din cadrul licitației CfD.(4) Un solicitant poate depune o cerere de finanțare pentru întreaga capacitate instalată propusă pentru realizare a unui proiect sau pentru o parte a acesteia, cu condiția ca o astfel de capacitate să fie și să rămână, pe durata contractului CfD, măsurată separat de orice altă capacitate instalată care nu va face obiectul contractului CfD, în cazul în care va fi atribuit. În cazul în care o cerere de finanțare se referă la o parte din capacitatea instalată propusă pentru realizare a unui proiect, criteriile de eligibilitate și alte cerințe se aplică numai acelei părți a proiectului.(5) Schema CfD se aplică doar proiectelor care cuprind în întregime capacități noi de producere de energie electrică și nu reprezintă proiecte de înlocuire, extindere sau retehnologizare a capacităților instalate existente.(6) Abrogat. (la 08-05-2025, Alineatul (6), Articolul 7 a fost abrogat de Punctul 5., Articolul I din ORDINUL nr. 425 din 30 aprilie 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 422 din 8 mai 2025 )  +  Articolul 7^1Documente justificative DNSHPentru respectarea principiului DNSH, beneficiarul depune o declarație pe propria răspundere și un chestionar de autoevaluare în conformitate cu modelul din anexa care face parte integrantă din prezenta schemă de ajutor de stat. (la 08-05-2025, Actul a fost completat de Punctul 6., Articolul I din ORDINUL nr. 425 din 30 aprilie 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 422 din 8 mai 2025 ) Notă
    Conform articolului II, din ORDINUL nr. 425 din 30 aprilie 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 422 din 8 mai 2025, în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentului ordin, beneficiarii contractelor pentru diferență (CfD) din cadrul primei licitații CfD depun contrapărții CfD o declarație pe propria răspundere privind respectarea principiului „a nu prejudicia în mod semnificativ (DNSH)“ și un chestionar de autoevaluare, în conformitate cu prevederile art. 7^1 din Ordinul ministrului energiei nr. 1.120/2024 privind aprobarea Schemei de ajutor de stat sub formă de contracte pentru diferență pentru producerea de energie electrică din surse regenerabile de energie eoliană onshore și solară fotovoltaică, cu modificările ulterioare.
    Conform articolului III, din ORDINUL nr. 425 din 30 aprilie 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 422 din 8 mai 2025, în termen de 30 de zile de la transmiterea contractului CfD de către contrapartea CfD, beneficiarii CfD din cadrul celei de-a doua licitații CfD depun contrapărții CfD o declarație pe propria răspundere privind respectarea principiului DNSH și un chestionar de autoevaluare, în conformitate cu prevederile art. 7^1 din Ordinul ministrului energiei nr. 1.120/2024 privind aprobarea Schemei de ajutor de stat sub formă de contracte pentru diferență pentru producerea de energie electrică din surse regenerabile de energie eoliană onshore și solară fotovoltaică, cu modificările ulterioare.
     +  Articolul 8Bugetul schemei și numărul estimat de beneficiari(1) Bugetul total estimat pentru această schemă CfD este echivalentul în lei a 3 miliarde de euro, reprezentând, cu prioritate, fonduri nerambursabile ale Uniunii Europene asigurate de ministerul de resort din Fondul de modernizare și, în condițiile stabilite prin decizia/deciziile de modificare a Deciziei de punere în aplicare a Consiliului din 3 noiembrie 2021 de aprobare a evaluării Planului de redresare și reziliență al României, modificată prin Decizia de punere în aplicare a Consiliului din 5 decembrie 2023, din Planul național de redresare și reziliență și transferate în fondul de lichiditate CfD, atunci când este necesar. (la 16-10-2025, Alineatul (1) , Articolul 8 a fost modificat de Punctul 5. , Articolul I din ORDINUL nr. 1.247 din 9 octombrie 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 959 din 16 octombrie 2025 ) (2) Alocarea bugetară și operațiunile financiare efectuate în vederea utilizării fondurilor nerambursabile ale Uniunii Europene se realizează în conformitate cu prevederile cadrului legal aplicabil pentru gestionarea acestor fonduri.(3) În cazul epuizării prognozate sau efective a resurselor financiare alocate din Fondul de modernizare sau, după caz, în condițiile stabilite prin decizia/deciziile de modificare a Deciziei de punere în aplicare a Consiliului din 3 noiembrie 2021 de aprobare a evaluării Planului de redresare și reziliență al României, modificată prin Decizia de punere în aplicare a Consiliului din 5 decembrie 2023, din Planul național de redresare și reziliență, ministerul de resort efectuează demersurile necesare pentru acoperirea deficitului CfD și notifică Comisiei Europene orice modificare a ajutorului existent în conformitate cu art. 4 alin. (1) din Regulamentul (CE) nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 659/1999 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a articolului 93 din Tratatul CE. (la 16-10-2025, Alineatul (3) , Articolul 8 a fost modificat de Punctul 6. , Articolul I din ORDINUL nr. 1.247 din 9 octombrie 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 959 din 16 octombrie 2025 ) (4) Din perspectiva bugetului alocat, numărul estimat de solicitanți care ar putea beneficia de ajutor în cadrul acestei scheme este cuprins între 50 și 250 de beneficiari.  +  Articolul 9Durata schemei(1) Acordarea ajutorului de stat de exploatare prin contracte CfD se realizează până la 31 decembrie 2025, iar ajutorul de stat se consideră acordat la semnarea contractelor CfD.(2) Durata sprijinului prin plățile pentru diferență CfD efectuate de contrapartea CfD către beneficiarul CfD în temeiul unui contract CfD este determinată de data la care beneficiarul CfD atinge data de începere a plății în conformitate cu dispozițiile contractului CfD. (3) Conform contractului CfD, plățile pentru diferență CfD se efectuează pe o perioadă de maximum 15 ani, după cum urmează:a) în cazul în care data de începere a plății coincide sau este înainte de data-țintă de punere în funcțiune, beneficiarul CfD va avea dreptul să primească plăți pentru diferență CfD pentru o perioadă de 15 ani de la acea dată; b) în cazul în care data de începere a plății este ulterioară datei-țintă de punere în funcțiune, dar este anterioară sau egală cu data-limită de începere a exploatării comerciale, beneficiarul CfD va avea dreptul să primească plăți pentru diferență CfD pentru o perioadă mai scurtă de 15 ani, care se reduce cu numărul de zile dintre data-țintă de punere în funcțiune și data de începere a plății.(4) În cazul în care capacitatea proiectului pusă în funcțiune este mai mică de 100%, dar mai mare sau egală cu 90% din capacitatea proiectului propusă a fi instalată în cadrul licitației CfD, perioada de timp pentru care beneficiarul CfD va putea să primească plăți pentru diferență CfD va fi redusă proporțional cu procentul de capacitate care nu a fost pusă în funcțiune, această reducere fiind măsurată în zile calendaristice și rotunjită la cel mai apropiat număr întreg.  +  Articolul 10Modalitatea de acordare a ajutorului de stat pentru exploatare(1) Schema CfD reprezintă ajutorul de stat pentru exploatare acordat beneficiarilor CfD prin intermediul plăților pentru diferență CfD efectuate în temeiul unui contract CfD.(2) Plățile pentru diferență CfD se efectuează ulterior datei la care beneficiarul CfD a îndeplinit toate cerințele prevăzute în contractul CfD pentru a deveni eligibil pentru plățile pentru diferență CfD, sunt calculate în euro și sunt plătite în lei, în conformitate cu prevederile contractului CfD, inclusiv în ceea ce privește cursul de schimb care urmează să fie utilizat pentru conversia euro în lei.(3) Prețul de exercitare poate fi ajustat prin indexare în funcție de inflație și ca urmare a unor dispoziții care vizează abordarea oricăror costuri suplimentare sau economii suplimentare pentru beneficiarul CfD sau pentru contrapartea CfD, generate de modificări legislative, în conformitate cu dispozițiile contractului CfD.(4) Indexarea prețului de exercitare este realizată în condițiile prevăzute în Decizia de autorizare și are loc o dată la 3 ani, dar numai în cazul în care indicele IPC din acel moment este mai mare cu 10% sau mai mult față de indicele IPC aplicabil la data semnării contractului CfD sau la data ultimei indexări aplicate, după cum urmează:a) prima indexare se aplică după data de începere a plății, dar nu înainte de anul 2027, dacă indicele IPC la acel moment este mai mare cu cel puțin 10% față de indicele IPC aplicabil la momentul semnării contractului CfD; șib) indexările ulterioare se aplică la fiecare 3 ani de la data ultimei indexări, dacă la acel moment indicele IPC este mai mare cu cel puțin 10% față de IPC aplicabil la ultima indexare.(5) În fiecare caz dintre cele prevăzute la alin. (4) se va proceda în conformitate cu dispozițiile de indexare prevăzute în contractul CfD.(6) Un beneficiar CfD trebuie să livreze în sistemul electroenergetic național și să vândă numai pe piețele organizate toate cantitățile de energie electrică livrate de capacitatea de producere a energiei electrice care face obiectul unui contract CfD, cu excepția energiei electrice utilizate pentru consumul propriu tehnologic alimentat din bornele generatoarelor beneficiarului CfD. (7) În cazul în care ANRE constată încălcări ale prevederilor alin. (6), ministerul de resort emite decizia excluderii voluntare din schemă a beneficiarului CfD, fapt ce va determina încetarea contractului CfD pentru nerespectarea acestuia.(8) Beneficiarii CfD nu primesc plăți pentru diferență CfD pentru nicio cantitate de energie electrică livrată în sistemul energetic național în oricare perioadă în care media ponderată a prețurilor obținute pe piețele pentru ziua următoare administrate de operatorii pieței de energie electrică desemnați din România, fiind calculată în conformitate cu contractul CfD, utilizată pentru prețul de referință, corespunzătoare acelei cantități livrate, este negativă. (9) Mecanismul de repartizare a profitului excedentar obținut din contracte bilaterale prevăzut la art. 12 alin. (7) și (8) din Hotărârea Guvernului nr. 318/2024 se aplică beneficiarilor CfD în cadrul prezentei scheme CfD.(10) Termenii și condițiile pentru contractele CfD acordate în cadrul acestei scheme CfD sunt prevăzuți înanexa la Hotărârea Guvernului nr. 318/2024.  +  Articolul 11Sancțiuni(1) În cazul în care data de începere a plății este ulterioară datei-țintă de punere în funcțiune specificate în contractul CfD, perioada în care un beneficiar CfD are dreptul de a primi plăți pentru diferență CfD este redusă de la zi la zi până la data la care beneficiarul CfD a îndeplinit toate cerințele prevăzute în contractul CfD pentru a deveni eligibil pentru plățile pentru diferență CfD, dacă este cazul, și cu condiția ca acest lucru să se întâmple la sau înainte de data-limită de începere a exploatării comerciale. (2) În cazul în care beneficiarul CfD a îndeplinit toate cerințele prevăzute în contractul CfD pentru a deveni eligibil pentru plățile pentru diferență CfD, dar capacitatea pusă în funcțiune a unui proiect este mai mică de 100%, dar mai mare sau egală cu 90% din capacitatea proiectului propusă a fi instalată în cadrul licitației CfD, perioada de timp pentru care beneficiarul CfD va avea dreptul să primească plățile pentru diferența CfD va fi, de asemenea, redusă proporțional cu procentul de capacitate care nu a fost pus în funcțiune, această reducere fiind măsurată în zile calendaristice și rotunjită la cel mai apropiat număr întreg.(3) În cazul în care beneficiarul CfD nu a îndeplinit toate cerințele prevăzute în contractul CfD pentru a deveni eligibil pentru plățile pentru diferență CfD până la data-limită de începere a exploatării comerciale prevăzută în contractul CfD, contractul CfD încetează automat, ceea ce duce la retragerea ajutorului de exploatare din cadrul acestei scheme CfD pentru respectivul beneficiar CfD, garanția de bună execuție fiind executată de către contrapartea CfD.  +  Articolul 12Reguli privind cumulul ajutoarelor de stat(1) Ajutorul de exploatare acordat în cadrul acestei scheme CfD nu poate fi cumulat cu niciun alt ajutor de stat primit de același beneficiar.(2) Ministerul de resort monitorizează ajutorul de exploatare acordat în cadrul acestei scheme CfD.  +  Articolul 13Modalitatea de gestionare a schemeiO licitație CfD în cadrul prezentei scheme CfD se desfășoară în două etape, respectiv evaluarea ofertei tehnice și a ofertei financiare în conformitate cu normele și cerințele specificate în această schemă CfD, în ordinul de inițiere a licitației CfD și a regulilor procedurii de ofertare relevante din cadrul licitației CfD.  +  Articolul 14Reguli generale pentru ordinul de inițiere a licitației CfD(1) Ministerul de resort emite ordinul de inițiere a licitației CfD, iar data stabilită de inițiere a licitației prin anunțul ministerului de resort, ulterior intrării în vigoare a acestui ordin, reprezintă data de începere a procesului de licitație CfD. (2) Fără a se limita la și în măsura în care fiecare dintre următoarele elemente este considerat relevant de către ministerul de resort pentru o anumită licitație CfD, un ordin de inițiere a unei licitații CfD stabilește pentru fiecare procedură de ofertare a unei licitații CfD:a) data de începere a depunerii cererilor de finanțare;b) termenul-limită pentru depunerea cererilor de finanțare;c) data la care ofertele tehnice vor fi desigilate, care trebuie să fie o dată ulterioară datei de închidere a licitației;d) data la care ofertele financiare vor fi desigilate, care trebuie să fie o dată ulterioară evaluării ofertelor tehnice;e) regulile utilizate pentru a determina dacă un solicitant îndeplinește cerințele pentru a se califica pentru depunerea unei cereri de finanțare în cadrul procedurii de ofertare din licitația CfD relevantă;f) prețul maxim de exercitare, exprimat în euro/MWh, aprobat printr-un ordin de ministru adoptat în acest scop;g) regulile și orice informații necesare pentru data-țintă de punere în funcțiune; h) obiectivele de capacitate;i) regulile procedurii de ofertare;j) valoarea și forma acceptabilă de constituire a garanției de participare la licitație și condițiile privind valabilitatea, caracterul executoriu și returnarea garanției de participare la licitație care trebuie depusă de către un solicitant în ceea ce privește tehnologia eligibilă de producere din cadrul unei licitații și capacitatea instalată care urmează să fie admisă în urma licitației;k) cuantumul și forma acceptabilă de constituire a garanției de bună execuție și condițiile privind valabilitatea, executarea și restituirea garanției de bună execuție în raport cu tehnologia eligibilă de producere din cadrul unei licitații și cu capacitatea instalată care urmează să fie admisă în urma licitației.  +  Articolul 15Reguli generale pentru procedura de ofertare(1) Ministerul de resort emite și aprobă, prin ordin, regulile procedurii de ofertare din cadrul acestei scheme CfD. Regulile procedurii de ofertare pot conține dispoziții separate pentru fiecare procedură de ofertare din cadrul licitației CfD.(2) Fără a se limita la acestea, regulile procedurii de ofertare vor stabili cel puțin:a) criteriile de formă și fond pentru cererile de finanțare;b) criteriile de eligibilitate pentru solicitanți și proiecte, în conformitate cu art. 5 și 6;c) metodologia, procedura și criteriile de atribuire a contractelor CfD către solicitanții calificați;d) pașii necesari pentru încheierea de contracte CfD cu solicitanții calificați;e) capacitatea maximă care poate fi acordată unui solicitant calificat sau unui grup de solicitanți calificați asociați care sunt deținuți sau controlați direct sau indirect de aceeași persoană fizică sau juridică, precum și orice alte reguli care vor fi utilizate pentru a determina dacă există astfel de interese în mai mulți solicitanți calificați;f) orice alte elemente suplimentare considerate relevante, precum și orice orientări suplimentare privind aspectele stabilite într-un ordin de inițiere a licitației CfD.(3) Regulile procedurii de ofertare pot fi modificate/ completate de ministerul de resort, când se consideră necesar, cu condiția ca nicio cerere de finanțare să nu fi fost depusă la momentul respectiv și în conformitate cu prevederile regulilor procedurii de ofertare, în funcție de tehnologie și de runda de licitație CfD. Ordinul de inițiere a licitației CfD și a regulilor procedurii de ofertare va conține un mecanism prin care solicitanții vor putea depune cereri de clarificare.(4) Prin excepție de la prevederile alin. (3), pentru licitațiile CfD organizate în temeiul art. 1 alin. (7^1), ordinul de inițiere a licitației CfD și regulile procedurii de ofertare pot să nu prevadă un mecanism de depunere a cererilor de clarificare. (la 16-10-2025, Articolul 15 a fost completat de Punctul 7. , Articolul I din ORDINUL nr. 1.247 din 9 octombrie 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 959 din 16 octombrie 2025 )  +  Articolul 16Procesul de evaluare a cererilor de finanțare din partea solicitanților(1) Operatorul schemei CfD va desigila și evalua mai întâi doar ofertele tehnice și va păstra sigilate toate ofertele financiare, până la data specificată în anunț ca fiind data la care ofertele financiare vor fi desigilate.(2) De asemenea, operatorul schemei CfD va desigila și va începe evaluarea ofertelor financiare la data relevantă specificată în anunț și nu va desigila ofertele financiare ale solicitanților necalificați.(3) Ofertele financiare ale solicitanților calificați declarați câștigători, precum și capacitățile atribuite vor fi făcute publice pentru toți solicitanții calificați.(4) Pentru a determina solicitanții calificați care sunt declarați câștigători în cadrul unei proceduri de ofertare relevante a licitației CfD, operatorul schemei CfD respectă și aplică regulile procedurii de ofertare și orice obiective de capacitate, sub rezerva oricăror reguli care se aplică ofertelor marginale.  +  Articolul 17Obiective de capacitate(1) Scopul unei licitații CfD este de a atinge obiectivele de capacitate specificate în ordinul de inițiere a licitației CfD și în regulile procedurii de ofertare.(2) Ordinul de inițiere a licitației CfD și regulile procedurii de ofertare cuprind, pentru fiecare procedură de ofertare din cadrul licitației, obiectivul total de capacitate (în megawați).  +  Articolul 18Calificarea și eligibilitatea solicitanților(1) Un solicitant care depune o cerere de finanțare are obligația de:a) a o prezenta în forma și în modul menționate în ordinul de inițiere a licitației CfD și în regulile procedurii de ofertare;b) a se asigura că oferta tehnică va conține următoarele referiri la proiectul care utilizează o tehnologie eligibilă de producere, în forma și modul specificate în ordinul de inițiere a licitației CfD și în regulile procedurii de ofertare: (i) capacitatea proiectului propusă a fi instalată (MW) pentru care se face cererea de finanțare; și(ii) data-țintă de punere în funcțiune a proiectului pentru care se face cererea de finanțare. Data-țintă de punere în funcțiune prezentată în oferta tehnică va fi stipulată în contractul CfD, în cazul în care un astfel de contract va fi atribuit solicitantului respectivc) a prezenta oferta financiară cu prețul de exercitare (MWh) în forma și modalitatea specificate în ordinul de inițiere a licitației CfD și în regulile procedurii de ofertare. Prețul de exercitare prezentat în oferta financiară va fi același cu cel stipulat în contractul CfD, în cazul în care un astfel de contract va fi atribuit solicitantului respectiv;d) a depune cererea de finanțare cel târziu până la termenul-limită specificat în anunțul de inițiere a licitației CfD;e) a obține sau a pune la dispoziție garanția de participare la licitație în forma și modalitatea specificate în ordinul de inițiere a licitației CfD și în regulile procedurii de ofertare. (2) În cazul în care cererile de finanțare trebuie depuse în formă fizică, solicitantul depune simultan două plicuri sigilate, unul conținând oferta tehnică și celălalt conținând oferta financiară, ambele plicuri fiind incluse într-un plic exterior comun.(3) Operatorul schemei CfD stabilește, prin efectuarea unei evaluări a ofertei tehnice a solicitantului, în conformitate cu criteriile de eligibilitate pentru solicitant și proiect, dacă acesta se califică pentru faza de evaluare a ofertei financiare din cadrul procedurii de ofertare relevante a licitației CfD.(4) Solicitanții vor depune documentele în format fizic împreună cu un stick USB (unul cu oferta tehnică și unul cu oferta financiară), conținând documentele în format digital, criptate, identificate și sigilate în mod corespunzător. (la 16-10-2025, Alineatul (4) , Articolul 18 a fost modificat de Punctul 8. , Articolul I din ORDINUL nr. 1.247 din 9 octombrie 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 959 din 16 octombrie 2025 )  +  Articolul 19Garanția de participare la licitație(1) Garanția de participare la licitație:a) va fi furnizată sau pusă la dispoziție de către solicitant în forma și modalitatea menționate în ordinul de inițiere a licitației CfD și în regulile procedurii de ofertare;b) va fi în favoarea operatorului schemei CfD; și c) va fi inclusă în plicul cu oferta tehnică.(2) Abrogat. (la 08-05-2025, Alineatul (2), Articolul 19 a fost abrogat de Punctul 7., Articolul I din ORDINUL nr. 425 din 30 aprilie 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 422 din 8 mai 2025 ) (3) Operatorul schemei CfD execută garanția de participare la licitație în cazul în care un solicitant calificat care a fost selectat în cadrul unei licitații CfD sau entitatea nominalizată conform art. 21 alin. (4):a) nu semnează un contract CfD în conformitate cu art. 21 alin. (5); saub) nu depune garanția de bună execuție la contrapartea CfD în termen de 15 zile lucrătoare de la data semnării contractului CfD, în conformitate cu termenii contractului CfD.  +  Articolul 20Evaluarea și notificarea rezultatelor licitației pentru solicitanții calificați(1) De la data la care ofertele financiare sunt desigilate pentru solicitanții calificați, operatorul schemei CfD evaluează toate ofertele financiare primite de la solicitanții calificați în conformitate cu regulile procedurii de ofertare.(2) O ofertă financiară este considerată conformă și eligibilă pentru a fi luată în considerare de către operatorul schemei CfD dacă:a) solicitantul a depus oferta în forma și modalitatea descrise în ordinul de inițiere a licitației CfD și în regulile procedurii de ofertare; și b) prețul de exercitare ofertat nu depășește prețul maxim de exercitare pentru tehnologia eligibilă de producere specificată în ordinul de inițiere a licitației CfD.(3) În cazul în care o ofertă financiară nu îndeplinește una sau mai multe dintre condițiile prevăzute la alin. (2), solicitantul va fi considerat neconform și va fi respins de către operatorul schemei CfD. (4) În scopul evaluării menționate la alin. (1), operatorul schemei CfD clasifică, prin raportare la prețul de exercitare oferit, în ordine crescătoare, toate ofertele financiare conforme primite de la solicitanții calificați, în conformitate cu prevederile ordinului de inițiere a licitației CfD și ale regulilor procedurii de ofertare. Ofertele financiare clasate sunt acceptate până la obiectivul total de capacitate pentru fiecare procedură de ofertare din cadrul licitației CfD, astfel cum se specifică în prezenta schemă și în ordinul de inițiere a licitației CfD și a regulilor procedurii de licitație, sub rezerva cumulativă a:a) regulilor privind tratamentul ofertelor marginale; b) regulilor pentru departajarea ofertelor financiare în ceea ce privește prețul de exercitare oferit; c) regulilor privind capacitatea maximă care poate fi acordată unui solicitant calificat sau unui grup de solicitanți calificați care sunt deținuți sau controlați, direct sau indirect, de aceeași persoană fizică sau juridică.(5) După evaluarea ofertelor financiare, operatorul schemei CfD notifică ministerul de resort și toți solicitanții calificați, precizând rezultatele evaluării sau orice reevaluare a ofertelor financiare.(6) După notificarea prevăzută la alin. (4), ministerul de resort emite un ordin privind solicitanții calificați declarați câștigători cărora urmează să li se atribuie contracte CfD în urma licitației CfD.(7) Ministerul de resort comunică contrapărții CfD și operatorului schemei CfD ordinul privind candidații calificați care au fost declarați câștigători și îl publică pe pagina sa de internet.  +  Articolul 21Semnarea contractelor CfD(1) Contrapartea CfD semnează contractele CfD atribuite solicitanților calificați care au fost declarați câștigători și sunt identificați în ordinul emis de ministerul de resort în conformitate cu art. 20 alin. (5). Semnarea contractelor CfD se realizează în condițiile Deciziei de autorizare, dar, în situația în care Comisia Europeană emite obiecții față de modul de punere în aplicare a prezentei scheme în raport cu Decizia de autorizare, Ministerul Energiei își rezervă dreptul de a modifica prezenta schemă și termenii procesului de selecție competitivă sau de a suspenda punerea în aplicare a prezentei scheme în conformitate cu solicitările/decizia Comisiei Europene. (2) Contrapartea CfD are obligația de a transmite solicitantului calificat care a fost declarat câștigător o invitație în format fizic și/sau electronic pentru a semna contractul CfD olograf, în două exemplare originale, sau cu o semnătură electronică autorizată, într-un singur exemplar.(3) Beneficiarul CfD care încheie contractul CfD trebuie să fie o societate înregistrată în România din punct de vedere fiscal. În cazul în care un solicitant calificat selectat nu îndeplinește această cerință, acesta poate desemna un vehicul investițional cu destinație specială (Special Purpose Vehicle), în conformitate cu prevederile alin. (4).(4) Un solicitant calificat selectat într-o licitație CfD relevantă poate desemna un vehicul investițional cu destinație specială pentru a fi entitatea care semnează contractul CfD, în calitate de beneficiar CfD, în conformitate cu regulile procedurii de licitație, numai dacă, înainte de semnarea contractului CfD:a) va face dovada deținerii depline a vehiculului investițional cu destinație specială, atunci când solicitantul calificat selectat reprezintă o singură întreprindere; b) va face dovada deținerii vehiculului investițional cu destinație specială în proporțiile specificate în cererea de finanțare a solicitantului, pentru componența consorțiului, atunci când solicitantul calificat selectat reprezintă un consorțiu.(5) Contrapartea CfD trebuie să returneze solicitantului calificat sau entității nominalizate, după caz, care a fost selectat/selectată, un exemplar al contractului CfD semnat de ambele părți olograf sau cu o semnătură electronică autorizată, în conformitate cu regulile procedurii de ofertare, procedura și termenele specificate în anunț.(6) În cazul în care se încheie un contract CfD, contrapartea CfD trebuie să informeze ministerul de resort și operatorul schemei CfD, în conformitate cu procedura și termenul specificate în regulile procedurii de ofertare.  +  Articolul 22Neîncheierea contractelor CfD(1) În cazul în care contrapartea CfD nu primește o copie semnată a contractului CfD de la un solicitant calificat sau de la un vehicul investițional cu destinație specială (SPV) nominalizată, în conformitate cu prevederile art. 21 și regulilor procedurii de ofertare, după caz, care a fost selectat, invitația și oferta aferentă de a încheia un contract CfD expiră automat, iar garanția de participare la licitație este executată de către operatorul schemei CfD. (2) În cazul prevăzut la alin. (1), contrapartea CfD trebuie să trimită o notificare fiecărui solicitant calificat, ministerului de resort și operatorului schemei CfD cu privire la expirarea ofertei de încheiere a contractului CfD.(3) În urma notificării prevăzute la alin. (2), ministerul de resort solicită operatorului schemei CfD să procedeze la reevaluarea ofertelor solicitanților calificați pe care nu i-a considerat câștigători, pentru a selecta solicitantul calificat cel mai bine clasat dintre solicitanții calificați care nu au fost selectați anterior, în conformitate cu prezenta schemă, cu ordinul de inițiere a licitației CfD și a regulilor procedurii de ofertare aferente. Pentru ca cererea de finanțare a unui solicitant calificat care nu a fost selectat să fie luată în considerare în cadrul reevaluării, respectivul solicitant calificat trebuie să fi menținut sau reînnoit garanția de participare la licitație. (4) În condițiile alin. (3), atribuirea contractelor CfD se va face prin modificarea ordinului emis de ministerul de resort în condițiile art. 20 alin. (5), iar procesul prevăzut la art. 20 se va repeta, dar numai în cazul în care există candidați calificați suplimentari care nu au fost declarați câștigători în cadrul primei evaluări prevăzute la art. 20.  +  Articolul 23Anunțul privind rezultatele licitației(1) După încheierea tuturor contractelor CfD atribuite în urma unei licitații CfD, operatorul schemei CfD și ministerul de resort publică pe pagina lor de internet o listă a tuturor solicitanților calificați și necalificați și a celor care au încheiat contracte CfD.(2) Anunțul privind rezultatele licitației include cel puțin următoarele detalii:a) beneficiarii CfD care au semnat contracte CfD;b) detaliile proiectului aferent fiecărui contract CfD, respectiv denumirea proiectului, locația proiectului, tehnologia eligibilă de producere utilizată și capacitatea proiectului propusă a fi instalată sau capacitatea proiectului propusă a fi instalată parțial care va face obiectul contractului CfD, dacă este cazul;c) data-țintă de punere în funcțiune pentru fiecare proiect la care se referă fiecare contract CfD;d) prețul de exercitare aplicabil fiecărui contract CfD;e) lista cu solicitanții calificați și necalificați care nu au încheiat contracte CfD.  +  Articolul 24Registrul contractelor CfD(1) Pentru fiecare contract CfD încheiat, contrapartea CfD va atribui un cod unic de identificare.(2) Contrapartea CfD stabilește un registru CfD care conține cel puțin următoarele informații:a) codul unic de identificare al fiecărui contract CfD;b) capacitatea proiectului propusă a fi instalată și, odată pusă în funcțiune, capacitatea proiectului pusă în funcțiune. În cazul în care proiectul participă cu capacitate parțială în schema CfD, iar capacitatea rămasă va fi în afara schemei CfD, registrul CfD va specifica de asemenea capacitatea parțială din capacitatea proiectului propusă/pusă în funcțiune care face obiectul schemei CfD, precum și capacitatea care nu beneficiază de schema CfD;c) orice indexare sau altă ajustare a prețului de exercitare a unui contract CfD;d) orice alte informații pe care contrapartea CfD le consideră în mod rezonabil că ar facilita administrarea contractelor CfD.(3) Informațiile privind contractele CfD încheiate sunt publicate pe site-ul contrapărții CfD.  +  Articolul 25Reguli privind publicarea, informarea, raportarea și monitorizarea ajutoarelor de stat(1) Ministerul de resort, în calitate de furnizor de ajutor de stat și administrator al acestei scheme CfD, transmite Consiliului Concurenței:a) orice informații solicitate cu privire la această schemă CfD;b) rapoarte anuale privind implementarea schemei CfD în conformitate cu Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat și de minimis, pus în aplicare prin Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 441/2022, și cu Regulamentul (CE) nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2015/1.589 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene.(2) Ministerul de resort, în calitate de furnizor de ajutor de stat și administrator al prezentei scheme CfD, monitorizează respectarea condițiilor și criteriilor de eligibilitate stabilite în această schemă pe toată durata acesteia și are obligația de a supraveghea în permanență ajutoarele acordate și de a dispune măsurile care se impun. În cazul în care ministerul de resort identifică neconformități în ceea ce privește ajutorul de stat, ministerul de resort întreprinde toate demersurile necesare pentru recuperarea ajutorului acordat, inclusiv a dobânzilor aferente, calculate în conformitate cu prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare, precum și cu celelalte prevederi în vigoare ale Uniunii Europene.(3) Ministerul de resort publică pe pagina sa de internet următoarele informații relevante privind prezenta schemă CfD:a) textul integral al schemei CfD aprobate și dispozițiile de punere în aplicare a acesteia;b) informații privind fiecare ajutor acordat în cadrul schemei CfD.(4) Ministerul de resort, în calitate de furnizor de ajutor de stat și administrator al acestei scheme CfD, are obligația de a încărca prezenta schemă, plățile efectuate și eventualele recuperări în Registrul ajutoarelor de stat din România (RegAS) conform art. 29 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare, precum și de a respecta toate obligațiile prevăzute în secțiunea 3 Monitorizare și raportare a Comunicării Comisiei - Cadrul temporar de criză și de tranziție pentru măsuri de ajutor de stat de sprijinire a economiei ca urmare a agresiunii Rusiei împotriva Ucrainei (2023/C 101/03).  +  Articolul 26Păstrarea documentelor(1) Ministerul de resort, împreună cu operatorul schemei CfD și contrapartea CfD, au obligația de a păstra toate informațiile referitoare la ajutoarele acordate în cadrul prezentei scheme CfD, precum și orice documente justificative legate de ajutoarele acordate, pentru o perioadă de 10 ani începând cu data acordării ultimului ajutor în cadrul prezentei scheme CfD.(2) Beneficiarii CfD care primesc ajutoare de stat în cadrul prezentei scheme CfD au obligația de a păstra, pe o perioadă de 10 ani începând cu data ultimului ajutor plătit în cadrul schemei, toate documentele necesare și de a ține o evidență specifică a ajutoarelor de care au beneficiat conform prezentei scheme CfD, din care să rezulte valoarea totală a ajutoarelor de stat primite, defalcată pe ani, precum și temeiul juridic în baza căruia au fost acordate.  +  ANEXĂ
    Model
    DECLARAȚIE
    privind respectarea principiului DNSH
    Subsemnatul , posesor al CI seria nr. , eliberată de , CNP /pașaportului nr. , eliberat de , în calitate de reprezentant legal al , cunoscând că declararea necorespunzătoare a adevărului, inclusiv prin omisiune, constituie infracțiune și este pedepsită de legea penală, declar pe propria răspundere că:1. Proiectul , aferent schemei CfD, respectă în integralitate principiul de „a nu prejudicia în mod semnificativ“ (DNSH - „Do No Significant Harm“), în conformitate cu Comunicarea Comisiei - Orientări tehnice privind aplicarea principiului de „a nu prejudicia în mod semnificativ“ în temeiul Regulamentului privind Mecanismul de redresare și reziliență (2021/C 58/01) și cu Regulamentul delegat (UE) al Comisiei 2021/2.139, în temeiul Regulamentului privind taxonomia (UE) (2020/852), pe durata întregului ciclu de viață al investiției propuse în cadrul acesteia, în special luând în considerare etapele de implementare/execuție, operare și scoatere din uz a investiției.2. Astfel, proiectul nu prejudiciază în mod semnificativ pe durata întregului ciclu de viață al investiției niciunul dintre cele 6 obiective de mediu, prin raportare la prevederile art. 17 din Regulamentul (UE) 2020/852, respectiv:a) atenuarea schimbărilor climatice;b) adaptarea la schimbările climatice;c) utilizarea durabilă și protecția resurselor de apă și a celor marine;d) tranziția către o economie circulară;e) prevenirea și controlul poluării;f) protecția și refacerea biodiversității și a ecosistemelor.3. Autoevaluarea ofertei din punctul de vedere al respectării principiului DNSH pentru proiectul din anexa care face parte integrantă din prezenta declarație este realizată în conformitate cu Comunicarea Comisiei - Orientări tehnice privind aplicarea principiului de „a nu prejudicia în mod semnificativ“ în temeiul Regulamentului privind Mecanismul de redresare și reziliență (2021/C 58/01) și cu Regulamentul delegat (UE) al Comisiei 2021/2.139, în temeiul Regulamentului privind taxonomia (UE) (2020/852).4. Autoevaluarea proiectului din anexa la prezenta declarație cuprinde date și informații corecte, reale și conforme cu documentația ofertei din fazele de proiectare (SF/DALI, PTh, DTAC), precum și cu măsurile ce vor fi luate pe perioada de implementare/execuție, operare și scoatere din uz a acesteia.5. În cadrul procedurilor de achiziție pentru fazele de proiectare este inclusă obligația proiectantului de a trata și de a asigura în mod corespunzător conformitatea investiției cu principiul de „a nu prejudicia în mod semnificativ“ (DNSH - „Do No Significant Harm“), în conformitate cu Comunicarea Comisiei - Orientări tehnice privind aplicarea principiului de „a nu prejudicia în mod semnificativ“ în temeiul Regulamentului privind Mecanismul de redresare și reziliență (2021/C 58/01) și cu Regulamentul delegat (UE) al Comisiei 2021/2.139, în temeiul Regulamentului privind taxonomia (UE) (2020/852).6. În cadrul procedurilor de achiziție pentru furnizarea echipamentelor/instalațiilor și execuția lucrărilor este inclusă obligația beneficiarului de a respecta măsurile stabilite în fazele de proiectare și de a asigura în mod corespunzător conformitatea investiției cu principiul de „a nu prejudicia în mod semnificativ“ (DNSH - „Do No Significant Harm“), în linie cu autoevaluarea anexată la prezenta declarație.7. Pe perioada de operare și la finalul ciclului de viață al investiției se asigură în mod corespunzător conformitatea investiției cu principiul de „a nu prejudicia în mod semnificativ“ (DNSH - „Do No Significant Harm“), în conformitate cu autoevaluarea din anexa la prezenta declarație.8. Pentru a asigura că proiectul respectă Comunicarea Comisiei - Orientări tehnice privind aplicarea principiului de „a nu prejudicia în mod semnificativ“ în temeiul Regulamentului privind Mecanismul de redresare și reziliență (2021/C 58/01), declar faptul că acesta exclude producerea de energie electrică în vederea consumului propriu, în cazul următoarei liste de activități:a) activitățile legate de combustibili fosili, inclusiv utilizarea în aval*1);*1) Cu excepția proiectelor care au ca obiect generarea de energie electrică și/sau termică, precum și a infrastructurii conexe de transport și distribuție pe gaze naturale, care respectă condițiile prevăzute în anexa III la Orientările tehnice privind aplicarea principiului de „a nu aduce prejudicii semnificative“ (2021/C58/01).b) activitățile din cadrul sistemului UE de comercializare a certificatelor de emisii (ETS) cu emisii preconizate de gaze cu efect de seră care nu sunt mai mici decât valorile de referință relevante*2);*2) În cazul în care activitatea care beneficiază de sprijin generează emisii preconizate de gaze cu efect de seră care nu sunt semnificativ mai mici decât valorile de referință relevante, ar trebui să se furnizeze o explicație a motivelor pentru care acest lucru nu este posibil. Valorile de referință sunt stabilite pentru alocarea cu titlu gratuit pentru activitățile care intră în sfera de aplicare a sistemului UE de comercializare a certificatelor de emisii, în conformitate cu Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2021/447 al Comisiei.c) activitățile legate de depozite de deșeuri, incineratoare*3) și instalații de tratare mecanobiologică a deșeurilor*4); și*3) Această excludere nu se aplică acțiunilor întreprinse în cadrul acestei măsuri în instalații destinate exclusiv tratării deșeurilor periculoase nereciclabile și instalații existente, în cazul în care acțiunile din cadrul acestei măsuri vizează sporirea eficienței energetice, captarea gazelor de evacuare pentru depozitare ori utilizare sau recuperarea materialelor din cenușa de incinerare, cu condiția ca astfel de acțiuni din cadrul acestei măsuri să nu conducă la o sporire a capacității instalațiilor de a prelucra deșeuri sau la o prelungire a duratei de viață a instalațiilor, pentru care se furnizează dovezi la nivel de instalație.*4) Această excludere nu se aplică acțiunilor întreprinse în cadrul acestei măsuri în instalații existente de tratare mecano-biologică, în cazul în care acțiunile din cadrul acestei măsuri vizează sporirea eficienței energetice sau modernizarea operațiunilor de reciclare a deșeurilor separate pentru compostarea biodeșeurilor și digestia anaerobă a biodeșeurilor, cu condiția ca astfel de acțiuni din cadrul acestei măsuri să nu conducă la o sporire a capacității instalațiilor de a prelucra deșeuri sau la o prelungire a duratei de viață a instalațiilor, pentru care se furnizează dovezi la nivel de instalație.d) activitățile în cadrul cărora eliminarea pe termen lung a deșeurilor poate dăuna mediului.Atașez la prezenta declarație autoevaluarea proiectului din punctul de vedere al respectării principiului DNSH pentru proiectul din Anexa la prezenta declarație.Confirm, de asemenea, că afirmațiile din această declarație (inclusiv din anexa la aceasta) sunt adevărate și că informațiile incluse în aceasta sunt corecte.Reprezentant legal al beneficiaruluiNumele și prenumele ................Data ..............Semnătura ...........  +  ANEXĂla declarație
    AUTOEVALUAREA
    privind respectarea principiului de „a nu aduce prejudicii semnificative“
    (DNSH) pentru proiectul (Se va menționa denumirea.)
    NOTĂ:Explicațiile din parantezele pătrate pot fi șterse la momentul completării analizei.  +  Descrierea pe scurt a proiectului(Se vor prezenta pe scurt: locația proiectului, descrierea investiției propuse, capacitatea instalată.)  +  - Partea 1 a listei de verificare -[În cadrul părții 1 a listei se vor filtra cele șase obiective de mediu pentru a le identifica pe cele care necesită o evaluare de fond (prevăzută în partea a 2-a a listei). În cazul în care se răspunde cu DA pentru un obiectiv de mediu în partea 1 a listei, respectivul obiectiv de mediu va parcurge evaluarea de fond din partea a 2-a a listei. În cazul în care se răspunde cu NU pentru un obiectiv de mediu în partea 1 a listei, acel obiectiv de mediu nu va mai parcurge evaluarea din partea a 2-a a listei de verificare.
    Vă rugăm să indicați care dintre obiectivele de mediu de mai jos necesită o evaluare de fond a măsurii conform principiului DNSH.DaNuJustificare în cazul selectării răspunsului „Nu“
    Atenuarea schimbărilor climaticeXCerințe: Beneficiarul va justifica faptul că proiectul respectă principiul DNSH în ceea ce privește obiectivul privind atenuarea schimbărilor climatice, contribuind cu un coeficient de 100% pentru acest obiectiv (a se vedea Orientările tehnice privind aplicarea principiului de „a nu aduce prejudicii semnificative“ (2021/C58/01).
    Adaptarea la schimbările climaticeX
    Utilizarea durabilă și protejarea resurselor de apă și a celor marineX
    Economia circulară, inclusiv prevenirea generării de deșeuri și reciclarea acestoraX
    Prevenirea și controlul poluării aerului, apei sau soluluiX
    Protecția și refacerea biodiversității și a ecosistemelorX
     +  - Partea a 2-a a listei de verificare -(Beneficiarul trebuie să furnizeze o evaluare de fond a proiectului/ofertei conform principiului DNSH, în cazul obiectivelor de mediu care necesită efectuarea acestei evaluări.Astfel, beneficiarul va răspunde la întrebările de mai jos pentru acele obiective de mediu identificate în partea 1 ca necesitând o evaluare de fond, ținând seama de cerințele de examinare prevăzute în coloana privind evaluarea de fond de mai jos, făcând totodată referire la documentația tehnico-economică, avizele și acordurile obținute/care vor fi obținute pentru proiectul/oferta depusă.)
    ÎntrebăriNuEvaluarea de fond
    Adaptarea la schimbările climatice: Se preconizează că măsura va duce la creșterea efectului negativ al climatului actual și al climatului viitor preconizat asupra măsurii în sine sau asupra persoanelor, asupra naturii sau asupra activelor?XCerințe:În cadrul acestei secțiuni, beneficiarul trebuie să justifice și să probeze, prin raportare la studiul de fezabilitate, avize, alte documente relevante, faptul că s-a realizat o evaluare a riscurilor climatice și a altor vulnerabilități identificate și că se va pune în aplicare orice soluție de adaptare necesară în cazul investițiilor propuse.I. În primul rând, se va justifica faptul că s-a realizat o evaluare a riscurilor climatice și a vulnerabilității, utilizând proiecții climatice în cadrul unei serii de scenarii viitoare, în concordanță cu durata de viață preconizată a construcțiilor/instalațiilor, în cazul de față, de 20 de ani.Etapele privind evaluarea riscurilor climatice și a vulnerabilității sunt următoarele:1. În principal, pe baza riscurilor enumerate în apendicele A: clasificarea pericolelor legate de climă la Regulamentul delegat (UE) al Comisiei 2021/2.139, se vor identifica acele riscuri climatice care pot afecta performanța activității economice pe durata sa de viață preconizată.În cadrul analizei, riscurile climatice și vulnerabilitățile sunt evaluate și structurate în funcție de probabilitatea și intensitatea impactului.Conform notei de subsol din Regulamentul delegat (UE) al Comisiei 2021/2.139, lista pericolelor legate de climă din tabelul prevăzut la apendicele A secțiunea II nu este exhaustivă, fiind doar o listă indicativă a celor mai răspândite pericole care trebuie luate în considerare, ca un minim, la evaluarea riscurilor climatice și a vulnerabilității.2. În cazul în care evaluarea activității, de la punctul 1, arată că aceasta este expusă unuia sau mai multor riscuri climatice fizice, se realizează o evaluare a riscurilor climatice și a vulnerabilității pentru a se determina dacă riscurile climatice fizice sunt semnificative pentru activitatea economică respectivă.Această evaluare a riscurilor climatice și a vulnerabilității trebuie să fie proporțională cu dimensiunea activității și cu durata de viață preconizată a acesteia. Având în vedere că durata de viață estimată a construcțiilor/instalațiilor este mai mare de 10 ani, evaluarea riscurilor climatice și a vulnerabilității se realizează utilizând proiecții climatice de ultimă generație și la cea mai înaltă rezoluție disponibilă, pentru gama existentă de scenarii pentru viitor care este compatibilă cu durata de viață preconizată a activității.Observație: scenariile pentru viitor includ mai multe traiectorii reprezentative ale evoluției concentrației (RCP - Representative Concentration Pathway) stabilite de Grupul interguvernamental privind schimbările climatice (IPCC - The Intergovernmental Panel on Climate Change)*1), și anume RCP2.6, RCP4.5, RCP6.0 și RCP8.5.Aceste traiectorii descriu diferite scenarii climatice viitoare, toate fiind considerate posibile în funcție de volumul de gaze cu efect de seră (GES) din anii următori.Proiecțiile climatice de ultimă generație și la cea mai înaltă rezoluție disponibilă și evaluarea impactului trebuie să se bazeze pe cele mai bune practici și pe orientările disponibile și iau în considerare cele mai recente cunoștințe științifice legate de analiza vulnerabilității și a riscurilor și metodologiile aferente, în conformitate cu cele mai recente rapoarte ale Grupului interguvernamental privind schimbările climatice*2), cele mai recente publicații științifice evaluate inter pares și cele mai recente modele cu sursă deschisă*3) sau cu plată.II. Concluziile evaluării riscurilor climatice și a vulnerabilității trebuie să fie incluse în modul de concepere a proiectului de investiții, în documentație fiind prevăzute soluții de adaptare pentru a reduce riscurile fizice materiale legate de climă, aspect care trebuie argumentat de beneficiar. Spre exemplu, în cadrul documentației tehnico-economice sunt prevăzute măsuri speciale pentru creșterea rezistenței componentelor constructive ale investițiilor la schimbările climatice și la alte vulnerabilități.În ceea ce privește soluțiile de adaptare se au în vedere următoarele etape:1. realizarea unei evaluări a soluțiilor de adaptare care pot reduce riscul climatic fizic identificat;2. punerea în aplicare a soluțiilor fizice și nefizice („soluții de adaptare“) identificate, care reduc în mod substanțial cele mai importante riscuri climatice fizice semnificative pentru activitatea economică respectivă;3. beneficiarul trebuie să mai justifice/confirme faptul că soluțiile de adaptare puse în aplicare pentru prezentul/prezenta proiect/ofertă nu afectează în mod negativ eforturile de adaptare sau nivelul de reziliență la riscurile fizice legate de climă a altor persoane, a naturii, a altor active și/sau a altor activități economice și că acestea sunt în concordanță cu planurile și strategiile naționale de adaptare la schimbările climatice de la nivel local, zonal, regional sau național.(Beneficiarul va menționa, prin raportare la întrebarea din partea a doua a listei, concluzia evaluării de fond a proiectului pentru acest obiectiv de mediu.)
    Utilizarea durabilă și protejarea resurselor de apă și a celor marine: Se preconizează că măsura va fi nocivă pentru: a) starea bună sau pentru potențialul ecologic bun al corpurilor de apă, inclusiv al apelor de suprafață și subterane; sau b) starea ecologică bună a apelor marine?XCerințe: În cadrul acestei secțiuni, beneficiarul trebuie să justifice și să probeze faptul că pentru proiect s-a demarat procesul de evaluare a impactului asupra mediului, în conformitate cu prevederile Directivei 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului de modificare a Directivei 2011/92/UE privind evaluarea efectelor anumitor proiecte publice și private asupra mediului, transpusă în legislația națională prin Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice și private asupra mediului.Beneficiarul, prin raportare la documentele de reglementare pentru protecția mediului, va justifica în cadrul acestei secțiuni dacă proiectul intră sub incidența prevederilor art. 48 și 54 din Legea apelor nr. 107/1996, cu modificările și completările ulterioare, după caz [a se vedea art. 8 alin. (2) din Legea nr. 292/2018], prin care s-au transpus în dreptul intern prevederile Directivei 2000/60/CE privind stabilirea unui cadru de politică comunitară în domeniul apei, cu modificările ulterioare.De asemenea, prin raportare la documentele de reglementare pentru protecția mediului, va clarifica dacă proiectul intră sub incidența Directivei 2006/118/CE privind protecția apelor subterane împotriva poluării și a deteriorării, transpuse în legislația națională prin Hotărârea Guvernului nr. 53/2009 pentru aprobarea Planului național de protecție a apelor subterane împotriva poluării și deteriorării, cu modificările și completările ulterioare, și Ordinul ministrului delegat pentru ape, păduri și piscicultură nr. 621/2014 privind aprobarea valorilor de prag pentru apele subterane din România.Dacă este cazul, beneficiarul va confirma faptul că va pune în aplicare condițiile stabilite de autoritățile competente de reglementare, în actul final de reglementare pentru protecția mediului, în avizul de gospodărire a apelor și în declarația pe propria răspundere.Beneficiarul justifică și confirmă faptul că proiectul nu implică riscuri de degradare a mediului legate de păstrarea calității apei sau de accentuarea deficitului de apă, în concordanță cu prevederile Directivei 2000/60/CE privind stabilirea unui cadru de politică comunitară în domeniul apei, nefiind afectate starea bună a apelor de suprafață și subterane și nici potențialul ecologic bun al acestora, așa cum sunt definite în art. 2 pct. 22 și 23 din Regulamentul (UE) 2020/852 („Taxonomy Regulation“), conform cerințelor din apendicele B la Regulamentul delegat (UE) al Comisiei 2021/2.139.Pentru etapa de execuție a lucrărilor se vor menționa condițiile impuse prin documentația de achiziții constructorilor, astfel încât să se excludă orice posibilitate de apariție a unor efecte negative asupra factorilor de mediu și, în special, asupra apei, solului și subsolului, aerului.(Beneficiarul va menționa, prin raportare la întrebarea din partea a doua a listei, concluzia evaluării de fond a proiectului pentru acest obiectiv de mediu.)
    Tranziția către o economie circulară, inclusiv prevenirea generării de deșeuri și reciclarea acestora Se preconizează că măsura: a) va duce la o creștere semnificativă a generării, a incinerării sau a eliminării deșeurilor, cu excepția incinerării deșeurilor periculoase nereciclabile; sau b) va duce la ineficiențe semnificative în utilizarea directă sau indirectă a oricăror resurse naturale*4) în orice etapă a ciclului său de viață, care nu sunt reduse la minimum prin măsuri adecvate*5); sau c) va cauza prejudicii semnificative și pe termen lung mediului în ceea ce privește economia circular*6)?XCerințe: În cadrul acestei secțiuni, beneficiarul va menționa cum va aborda cerințele tranziției către o economie circulară, la momentul elaborării documentațiilor tehnico-economice și a documentațiilor de achiziții, la momentul realizării lucrărilor de construcție/montaj, în etapa de operare și de dezafectare (la finalul perioadei de viață a acestor investiții).• La momentul elaborării documentațiilor tehnico-economice și a documentațiilor de achiziții, beneficiarul se va asigura de următoarele aspecte:- Beneficiarul va evalua disponibilitatea și, acolo unde este posibil, se vor achiziționa și utiliza echipamente și componente cu durabilitate și reciclabilitate ridicate, care pot fi demontate și pregătite pentru reciclare în mod facil. Astfel, se urmărește ca investițiile să fie conforme cu principiile produselor durabile și cu ierarhia deșeurilor, acordându-se prioritate prevenirii generării de deșeuri și, de asemenea, să se asigure de faptul că activele sunt durabile și că pot utilizate în mod eficient - a se vedea anexa II la Orientările tehnice privind aplicarea principiului de „a nu aduce prejudicii semnificative“ (2021/C58/01).- Gestionarea deșeurilor rezultate se va realiza în linie cu obiectivele de reducere a cantităților de deșeuri generate și de maximizare a reutilizării și reciclării, respectiv în linie cu obiectivele din cadrul general de gestionare a deșeurilor la nivel național - Planul național de gestionare a deșeurilor (elaborat în baza art. 28 al Directivei 2008/98/CE privind deșeurile și de abrogare a anumitor directive, cu modificările ulterioare, și aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 942/2017) - a se vedea anexa II la Orientările tehnice privind aplicarea principiului de „a nu aduce prejudicii semnificative“ (2021/C58/01).- Deșeurile de echipamente electrice și electronice vor fi gestionate în conformitate cu Directiva 2012/19/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 4 iulie 2012 privind deșeurile de echipamente electrice și electronice (DEEE), transpusă în legislația națională prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 5/2015 privind deșeurile de echipamente electrice și electronice, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 127/2024, cu completările ulterioare.- În ceea ce privește deșeurile recuperabile rezultate pe perioada executării lucrărilor de construire/montaj (inclusiv pregătirea terenului: dezmembrări, dezafectări) se va solicita constructorilor să se asigure ca cel puțin 70% (în greutate) din deșeurile nepericuloase rezultate din construcții/montaj și demolări (cu excepția materialelor naturale definite în categoria 17 05 04 - pământ și pietriș, altele decât cele vizate la rubrica 17 05 03 din lista europeană a deșeurilor stabilită prin Decizia 2000/532/CE a Comisiei, preluată în Hotărârea Guvernului nr. 856/2002 privind evidența gestiunii deșeurilor și pentru aprobarea listei cuprinzând deșeurile, inclusiv deșeurile periculoase, cu completările ulterioare) și generate pe șantier să fie pregătite, respectiv sortate pentru reutilizare, reciclare și alte operațiuni de valorificare materială, în conformitate cu ierarhia deșeurilor și cu Protocolul UE de gestionare a deșeurilor din construcții și demolări - a se vedea art. 11 din Directiva-cadru privind deșeurile.- Beneficiarul se va asigura că prevede condiții care să asigure colectarea separată eficace și eficientă a deșeurilor la sursă și trimiterea fracțiunilor separate la sursă în vederea pregătirii pentru reutilizare sau reciclare.- Sortarea deșeurilor se va realiza la locul de producere, prin grija constructorului. Constructorul va limita generarea de deșeuri în procesele legate de construire și dezafectare, în conformitate cu Protocolul UE de gestionare a deșeurilor din construcții și demolări, va lua în considerare cele mai bune tehnici disponibile și va dezafecta/sorta deșeurile în mod selectiv.[Observație: Includerea prevederilor în documentațiile de achiziții va face obiectul unor raportări în perioada de implementare a proiectului de investiții.]• La momentul realizării lucrărilor de construcție/montaj- În conformitate cu reglementările în vigoare, deșeurile rezultate vor fi colectate selectiv în funcție de caracteristicile lor, transportate în depozite autorizate sau predate unor operatori economici autorizați în scopul valorificării lor. Se vor încheia contracte cu societăți autorizate ce vor asigura eliminarea/valorificarea tuturor tipurilor de deșeuri generate. Toate deșeurile generate în urma proiectelor de investiții, în toate etapele acestuia, vor fi depozitate temporar doar pe suprafețe special amenajate în acest sens.- Angajații constructorului vor fi instruiți cu privire la manipularea deșeurilor, precum și la modul de sortare a acestora pe categorii, în containerele special prevăzute pentru fiecare categorie de deșeu.(Observație: Prevederile de mai sus vor face subiectul raportărilor din perioada de implementare a proiectului de investiții.)• În etapa de operare și de dezafectare (la finalul perioadei de viață a acestor investiții)Deșeurile rezultate din activitățile de întreținere (legate în primul rând de reparațiile curente) și dezafectare vor fi gestionate similar cu deșeurile generate în perioada de construcție/montaj.(Beneficiarul va menționa, prin raportare la întrebarea din partea a doua a listei, concluzia evaluării de fond a ofertei/proiectului pentru acest obiectiv de mediu.)
    Prevenirea și controlul poluării Se preconizează că măsura va duce la o creștere semnificativă a emisiilor de poluanți în aer, apă sau sol?XCerințe: În cadrul secțiunii, beneficiarul va prezenta măsurile pe care le va lua în vederea prevenirii și controlului poluării aerului (inclusiv zgomot și vibrații), apei, solului și subsolului, în etapele de construcție/montaj a/al capacităților/instalațiilor, în etapa de operare (de exemplu, capacitățile/ instalațiile ce folosesc energie eoliană vor fi astfel amplasate și operate încât să nu se înregistreze efecte semnificative asupra receptorilor sensibili) și de dezafectare.Beneficiarii pot clarifica dacă, în conformitate cu prevederile Deciziei 2000/532/CE a Comisiei, preluată în legislația națională prin Hotărârea Guvernului nr. 856/2002, cu completările ulterioare, se consideră că lucrările de execuție nu presupun utilizarea unor categorii de materiale care pot fi încadrate în categoria substanțelor toxice și periculoase.Beneficiarii vor prezenta inclusiv condițiile/criteriile care se vor regăsi în documentațiile de achiziții în legătură cu prevenirea și controlul poluării aerului (inclusiv zgomot și vibrații), apei, solului și subsolului pentru etapa de construcție/montaj a/al capacităților/instalațiilor și eventual de operare, după caz.(Beneficiarul va menționa, prin raportare la întrebarea din partea a doua a listei, concluzia evaluării de fond a ofertei/proiectului pentru acest obiectiv de mediu.)
    Protecția și refacerea biodiversității și a ecosistemelor: Se preconizează că măsura va fi: a) nocivă în mod semnificativ pentru condiția bună*7) și reziliența ecosistemelor; sau b) nocivă pentru stadiul de conservare a habitatelor și a speciilor, inclusiv a celor de interes pentru Uniune?XCerințe: În cadrul acestei secțiuni, beneficiarul trebuie să justifice și să probeze prin documente relevante faptul că pentru proiect s-a demarat procesul de evaluare a impactului asupra mediului, în conformitate cu prevederile Directivei 2014/52/UE a Parlamentului European și a Consiliului de modificare a Directivei 2011/92/UE privind evaluarea efectelor anumitor proiecte publice și private asupra mediului, transpusă în legislația națională prin Legea nr. 292/2018 privind evaluarea impactului anumitor proiecte publice și private asupra mediului.După caz, beneficiarul va prezenta și va proba dacă, drept urmare a parcurgerii etapelor procesului de evaluare a impactului asupra mediului, autoritatea competentă pentru protecția mediului a preconizat vreun efect semnificativ asupra acestui obiectiv de mediu, în conformitate cu prevederile Directivei 92/43/CEE a Consiliului privind conservarea habitatelor naturale și a speciilor de faună și floră sălbatică, respectiv dacă proiectele se supun sau nu se supun evaluării adecvate de mediu.În cazul în care investițiile aferente prezentei măsuri sunt localizate în cadrul unor zone sensibile din punctul de vedere al biodiversității sau în apropierea acestora (inclusiv rețeaua de arii protejate Natura 2000, siturile naturale înscrise pe Lista patrimoniului mondial UNESCO și principalele zone de biodiversitate, precum și alte zone protejate etc.), beneficiarul va prezenta situația și va anexa evaluarea adecvată de mediu, în conformitate cu prevederile Directivei 92/43/CEE a Consiliului privind conservarea habitatelor naturale și a speciilor de faună și floră sălbatică, iar pe baza concluziilor acestei evaluări adecvate beneficiarul va confirma faptul că va implementa măsurile necesare de atenuare a efectelor investițiilor asupra acestui obiectiv de mediu.Beneficiarul trebuie să probeze cele declarate mai sus prin următoarele documente, după caz:- actul final de reglementare pentru protecția mediului;- studiu de evaluare adecvată (unde va fi cazul).De asemenea, beneficiarul va justifica și va proba faptul că investițiile proiectului nu vor afecta:a) terenuri arabile și terenuri cultivate cu un nivel moderat până la ridicat al fertilității solului și al biodiversității subterane;b) terenuri care să fie recunoscute că au o valoare ridicată a biodiversității și terenuri care servesc drept habitat al speciilor pe cale de dispariție (floră și faună); șic) terenuri forestiere (acoperite sau nu de copaci), alte terenuri împădurite sau terenuri care sunt acoperite parțial sau în întregime sau destinate să fie acoperite de copaci, chiar dacă acești copaci nu au atins încă dimensiunea și acoperirea necesare pentru a fi clasificați ca păduri sau alte terenuri împădurite, astfel cum sunt definite în conformitate cu definiția FAO a pădurii.Beneficiarul trebuie să probeze cele declarate mai sus prin următoarele documente, după caz:• Cu referire la protecția și refacerea biodiversității și a ecosistemelor:- actul final de reglementare pentru protecția mediului;- studiu de evaluare adecvată (unde va fi cazul).• Cu referire la interdicția de afectare a terenurilor arabile și a terenurilor cultivate cu un nivel moderat până la ridicat al fertilității solului:- dovada că terenul este amplasat în intravilan și nu este utilizat în scop agricol;sau- dovada că terenul este localizat în extravilan, dar nu este inclus în circuitul agricol;sau- în cazul în care terenul este localizat în extravilan și este inclus și în circuitul agricol, se va dovedi că respectivul teren este degradat din punctul de vedere al caracteristicilor pedologice sau că cel puțin nu prezintă o fertilitate de un nivel moderat până la ridicat;- declarație pe propria răspundere.• Cu referire la interdicția de afectare a terenurile forestiere:- dovada că terenul nu este inclus în fondul forestier;- declarație pe propria răspundere.[Dovezile pot consta în orice fel de documente emise de instituțiile abilitate, spre exemplu: înscrisuri din extrasele de carte funciară, avize, adeverințe, studii pedologice etc.][Beneficiarul va menționa, prin raportare la întrebarea din partea a doua a listei, concluzia evaluării de fond a ofertei/proiectului pentru acest obiectiv de mediu.]
    *1) IPCC este organismul Organizației Națiunilor Unite pentru evaluarea aspectelor științifice legate de rezultatele schimbărilor climatice.*2) Rapoarte de evaluare privind schimbările climatice: impact, adaptare și vulnerabilitate, publicate periodic de Grupul interguvernamental privind schimbările climatice (IPCC), https://www.ipcc.ch/reports/.*3) De exemplu, serviciile Copernicus gestionate de Comisia Europeană.*4) Resursele naturale includ energia, materialele, metalele, apa, biomasa, aerul și solul.*5) De exemplu, ineficiențele pot fi reduse la minimum prin creșterea semnificativă a durabilității, a posibilității de a repara, a potențialului de actualizare și de reutilizare a produselor sau prin reducerea semnificativă a resurselor prin proiectare și prin materialele alese, prin facilitarea schimbării destinației, a dezasamblării și a deconstrucției, în special pentru a reduce utilizarea materialelor de construcții și a promova reutilizarea materialelor de construcții. La aceasta se adaugă tranziția către modele de afaceri de tip „produs ca serviciu“ și către lanțuri valorice circulare, cu scopul de a menține produsele, componentele și materialele la nivelul lor cel mai ridicat de utilitate și valoare pentru cât mai mult timp posibil. De asemenea, aceasta cuprinde o reducere semnificativă a conținutului de substanțe periculoase din materiale și produse, inclusiv prin înlocuirea lor cu alternative mai sigure. Aceasta include totodată reducerea semnificativă a deșeurilor alimentare în producția, prelucrarea, fabricarea sau distribuția produselor alimentare.*6) Pentru mai multe informații privind obiectivul economiei circulare a se vedea considerentul 27 din Regulamentul privind taxonomia.*7) În conformitate cu art. 2 pct. 16 din Regulamentul privind taxonomia, „«condiție bună» înseamnă, în legătură cu un ecosistem, faptul că ecosistemul se află într-o condiție fizică, chimică și biologică bună sau are o calitate fizică, chimică și biologică bună, fiind capabil să se reproducă sau să se refacă singur, compoziția speciilor, structura ecosistemului și funcțiile ecologice nefiind afectate“.
    (la 08-05-2025, Actul a fost completat de Punctul 8., Articolul I din ORDINUL nr. 425 din 30 aprilie 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 422 din 8 mai 2025 )
    -----