LEGE nr. 319 din 20 decembrie 2024privind stabilirea unor măsuri pentru punerea în aplicare a Convenției privind combaterea coruperii funcționarilor publici străini în cadrul operațiunilor economice internaționale, adoptată la Paris la 21 noiembrie 1997
Publicat în
MONITORUL OFICIAL nr. 1308 din 23 decembrie 2024
Parlamentul României adoptă prezenta lege. + Articolul 1Prezenta lege stabilește unele măsuri pentru punerea în aplicare a Convenției privind combaterea coruperii funcționarilor publici străini în cadrul operațiunilor economice internaționale, adoptată la Paris la 21 noiembrie 1997, denumită în continuare Convenția, la care România a aderat prin Legea nr. 202/2023. + Articolul 2În sensul prezentei legi, expresiile de mai jos au următoarele semnificații:a) funcționar public străin înseamnă orice persoană, numită sau aleasă, care deține o funcție legislativă, administrativă sau judiciară într-o țară străină, orice persoană care exercită o funcție publică pentru o țară străină, inclusiv pentru o agenție de stat sau o întreprindere publică, și orice funcționar sau agent al unei organizații publice internaționale;b) țară străină include toate nivelurile și subdiviziunile de guvernare, de la cele naționale până la cele locale;c) abrogată. (la 19-10-2025, Litera c) , Articolul 2 a fost abrogată de Punctul 1. , Articolul I din LEGEA nr. 156 din 16 octombrie 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 959 din 16 octombrie 2025 ) + Articolul 3(1) Fapta persoanei care, direct sau indirect, promite, oferă sau dă unui funcționar public străin, pentru acesta sau pentru altul, bani ori alte foloase care nu i se cuvin, în legătură cu îndeplinirea, neîndeplinirea, urgentarea ori întârzierea îndeplinirii unui act ce intră în îndatoririle de serviciu ale respectivului funcționar public străin sau în legătură cu îndeplinirea unui act contrar acestor îndatoriri ori în legătură cu orice altă utilizare necorespunzătoare a funcției sale, dacă fapta este de natură să îi procure acesteia sau oricărei alte persoane bani sau alte foloase sau să îi mențină asemenea avantaje în legătură cu desfășurarea de operațiuni economice internaționale, constituie infracțiune și se pedepsește cu închisoarea de la 2 la 7 ani.(2) În cazul infracțiunii prevăzute la alin. (1), dacă instanța aplică și amenda care însoțește pedeapsa închisorii, în condițiile art. 62 din Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările și completările ulterioare, prin derogare de la dispozițiile art. 61 alin. (2) din aceeași lege, suma corespunzătoare unei zile-amendă pentru persoana fizică este cuprinsă între 500 lei și 10.000 lei.(3) Prin derogare de la dispozițiile art. 137 alin. (2) din Legea nr. 286/2009, cu modificările și completările ulterioare, în cazul infracțiunii prevăzute la alin. (1), suma corespunzătoare unei zile-amendă pentru persoana juridică este cuprinsă între 3.000 lei și 300.000 lei. (la 19-10-2025, Articolul 3 a fost modificat de Punctul 2. , Articolul I din LEGEA nr. 156 din 16 octombrie 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 959 din 16 octombrie 2025 ) + Articolul 3^1Pot constitui circumstanțe atenuante judiciare:a) adoptarea și aplicarea de către persoana juridică care a săvârșit infracțiunea prevăzută la art. 3 alin. (1) a unui program eficient de organizare, conducere și control intern destinat a preveni comiterea respectivei infracțiuni, dacă acest program a fost adoptat și se aplică la data săvârșirii faptei;b) comportamentul persoanei care, după ce a comis infracțiunea de la art. 3 alin. (1), în timpul urmăririi penale, denunță și facilitează identificarea și tragerea la răspundere penală a altor persoane care au săvârșit o infracțiune de mituire a funcționarilor publici străini. (la 19-10-2025, Actul a fost completat de Punctul 3. , Articolul I din LEGEA nr. 156 din 16 octombrie 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 959 din 16 octombrie 2025 ) + Articolul 3^2(1) Banii, valorile sau orice alte bunuri oferite sau date potrivit art. 3 alin. (1) sunt supuse confiscării.(2) Se confiscă și banii, valorile sau orice alte bunuri obținute indirect ca urmare a săvârșirii faptei prevăzute la art. 3 alin. (1).(3) Dacă bunurile supuse confiscării potrivit alin. (1) și (2) nu se găsesc, în locul lor se confiscă bani și bunuri până la concurența valorii acestora.(4) Se confiscă, de asemenea, bunurile și banii obținuți din exploatarea bunurilor supuse confiscării, precum și bunurile produse de acestea. (la 19-10-2025, Actul a fost completat de Punctul 3. , Articolul I din LEGEA nr. 156 din 16 octombrie 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 959 din 16 octombrie 2025 ) + Articolul 4(1) Infracțiunea prevăzută la art. 3 alin. (1) este de competența Direcției Naționale Anticorupție din cadrul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție.(2) Sunt de competența Direcției Naționale Anticorupție din cadrul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție și următoarele infracțiuni, dacă acestea au fost săvârșite în legătură cu infracțiunea prevăzută la art. 3 alin. (1):a) infracțiunea de spălare a banilor prevăzută la art. 49 din Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare;b) infracțiunile prevăzute la art. 320-323 din Legea nr. 286/2009, cu modificările și completările ulterioare;c) infracțiunile prevăzute la art. 3-5, art. 8, 9 și art. 9^2 din Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea și combaterea evaziunii fiscale, cu modificările și completările ulterioare.(3) Procurorii din cadrul Direcției Naționale Anticorupție efectuează în mod obligatoriu urmărirea penală pentru infracțiunile prevăzute la alin. (1) și (2). (la 19-10-2025, Articolul 4 a fost modificat de Punctul 4. , Articolul I din LEGEA nr. 156 din 16 octombrie 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 959 din 16 octombrie 2025 ) + Articolul 5(1) Dacă în cursul efectuării urmăririi penale procurorii parchetelor de pe lângă instanțele judecătorești constată că infracțiunea care constituie obiectul cauzei este una dintre cele prevăzute la art. 4, aceștia au obligația de a sesiza de îndată procurorii din cadrul Direcției Naționale Anticorupție.(2) Prin derogare de la dispozițiile art. 148 alin. (9) teza a II-a din Legea nr. 135/2010 privind Codul de procedură penală, cu modificările și completările ulterioare, pentru motive temeinic justificate și în cazul în care sunt îndeplinite condițiile prevăzute la art. 148 alin. (1) din aceeași lege, în cazul infracțiunilor prevăzute la art. 4 durata totală a măsurii utilizării investigatorilor sub acoperire, în aceeași cauză și cu privire la aceeași persoană, poate depăși un an. (la 19-10-2025, Articolul 5 a fost modificat de Punctul 5. , Articolul I din LEGEA nr. 156 din 16 octombrie 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 959 din 16 octombrie 2025 ) + Articolul 5^1(1) Persoanele care raportează faptele prevăzute la art. 3 alin. (1) prin unul dintre canalele prevăzute de Legea nr. 361/2022 privind protecția avertizorilor în interes public, cu modificările și completările ulterioare, beneficiază de măsurile de protecție prevăzute la art. 20-27 din aceeași lege.(2) Dispozițiile alin. (1) privind măsurile de protecție sunt aplicabile și persoanelor care sesizează direct organele de urmărire penală cu privire la săvârșirea uneia dintre faptele prevăzute la art. 3 alin. (1).(3) Încălcările legii care pot fi raportate în temeiul Legii nr. 361/2022, cu modificările și completările ulterioare, includ și faptele prevăzute la art. 3 alin. (1). (la 19-10-2025, Actul a fost completat de Punctul 6. , Articolul I din LEGEA nr. 156 din 16 octombrie 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 959 din 16 octombrie 2025 ) + Articolul 6Prin derogare de la prevederile art. 9 din Legea nr. 286/2009, cu modificările și completările ulterioare, precum și în aplicarea art. 12 din aceeași lege, legea penală română se aplică dacă infracțiunea prevăzută la art. 3 este săvârșită în afara teritoriului țării de către un cetățean român sau de o persoană juridică română, chiar dacă aceasta nu este prevăzută ca infracțiune de legea penală a țării unde aceasta a fost săvârșită, fără a fi necesară autorizarea prealabilă a procurorului general de la parchetul de pe lângă curtea de apel în a cărei rază teritorială se află parchetul mai întâi sesizat sau a procurorului general de la Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție. + Articolul 7În aplicarea art. 11 din Convenție:a) se desemnează Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, prin structura competentă, ca autoritate centrală responsabilă pentru consultările în vederea stabilirii competenței de efectuare a urmăririi penale în cazul comiterii infracțiunii prevăzute la art. 3 alin. (1);b) autoritățile centrale responsabile pentru primirea cererilor de asistență judiciară în cazul comiterii infracțiunii prevăzute la art. 3 alin. (1) sunt Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, prin structura competentă, pentru cererile de asistență judiciară formulate în faza de urmărire penală, și Ministerul Justiției, pentru cererile de asistență judiciară formulate în faza de judecată sau de executare a pedepsei, precum și pentru cererile de extrădare.Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 și ale art. 76 alin. (1) din Constituția României, republicată.
PREȘEDINTELE CAMEREI DEPUTAȚILOR
VASILE-DANIEL SUCIU
PREȘEDINTELE SENATULUI
NICOLAE-IONEL CIUCĂBucurești, 20 decembrie 2024.Nr. 319.-----
| EMITENT |
Parlamentul României adoptă prezenta lege. + Articolul 1Prezenta lege stabilește unele măsuri pentru punerea în aplicare a Convenției privind combaterea coruperii funcționarilor publici străini în cadrul operațiunilor economice internaționale, adoptată la Paris la 21 noiembrie 1997, denumită în continuare Convenția, la care România a aderat prin Legea nr. 202/2023. + Articolul 2În sensul prezentei legi, expresiile de mai jos au următoarele semnificații:a) funcționar public străin înseamnă orice persoană, numită sau aleasă, care deține o funcție legislativă, administrativă sau judiciară într-o țară străină, orice persoană care exercită o funcție publică pentru o țară străină, inclusiv pentru o agenție de stat sau o întreprindere publică, și orice funcționar sau agent al unei organizații publice internaționale;b) țară străină include toate nivelurile și subdiviziunile de guvernare, de la cele naționale până la cele locale;c) abrogată. (la 19-10-2025, Litera c) , Articolul 2 a fost abrogată de Punctul 1. , Articolul I din LEGEA nr. 156 din 16 octombrie 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 959 din 16 octombrie 2025 ) + Articolul 3(1) Fapta persoanei care, direct sau indirect, promite, oferă sau dă unui funcționar public străin, pentru acesta sau pentru altul, bani ori alte foloase care nu i se cuvin, în legătură cu îndeplinirea, neîndeplinirea, urgentarea ori întârzierea îndeplinirii unui act ce intră în îndatoririle de serviciu ale respectivului funcționar public străin sau în legătură cu îndeplinirea unui act contrar acestor îndatoriri ori în legătură cu orice altă utilizare necorespunzătoare a funcției sale, dacă fapta este de natură să îi procure acesteia sau oricărei alte persoane bani sau alte foloase sau să îi mențină asemenea avantaje în legătură cu desfășurarea de operațiuni economice internaționale, constituie infracțiune și se pedepsește cu închisoarea de la 2 la 7 ani.(2) În cazul infracțiunii prevăzute la alin. (1), dacă instanța aplică și amenda care însoțește pedeapsa închisorii, în condițiile art. 62 din Legea nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările și completările ulterioare, prin derogare de la dispozițiile art. 61 alin. (2) din aceeași lege, suma corespunzătoare unei zile-amendă pentru persoana fizică este cuprinsă între 500 lei și 10.000 lei.(3) Prin derogare de la dispozițiile art. 137 alin. (2) din Legea nr. 286/2009, cu modificările și completările ulterioare, în cazul infracțiunii prevăzute la alin. (1), suma corespunzătoare unei zile-amendă pentru persoana juridică este cuprinsă între 3.000 lei și 300.000 lei. (la 19-10-2025, Articolul 3 a fost modificat de Punctul 2. , Articolul I din LEGEA nr. 156 din 16 octombrie 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 959 din 16 octombrie 2025 ) + Articolul 3^1Pot constitui circumstanțe atenuante judiciare:a) adoptarea și aplicarea de către persoana juridică care a săvârșit infracțiunea prevăzută la art. 3 alin. (1) a unui program eficient de organizare, conducere și control intern destinat a preveni comiterea respectivei infracțiuni, dacă acest program a fost adoptat și se aplică la data săvârșirii faptei;b) comportamentul persoanei care, după ce a comis infracțiunea de la art. 3 alin. (1), în timpul urmăririi penale, denunță și facilitează identificarea și tragerea la răspundere penală a altor persoane care au săvârșit o infracțiune de mituire a funcționarilor publici străini. (la 19-10-2025, Actul a fost completat de Punctul 3. , Articolul I din LEGEA nr. 156 din 16 octombrie 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 959 din 16 octombrie 2025 ) + Articolul 3^2(1) Banii, valorile sau orice alte bunuri oferite sau date potrivit art. 3 alin. (1) sunt supuse confiscării.(2) Se confiscă și banii, valorile sau orice alte bunuri obținute indirect ca urmare a săvârșirii faptei prevăzute la art. 3 alin. (1).(3) Dacă bunurile supuse confiscării potrivit alin. (1) și (2) nu se găsesc, în locul lor se confiscă bani și bunuri până la concurența valorii acestora.(4) Se confiscă, de asemenea, bunurile și banii obținuți din exploatarea bunurilor supuse confiscării, precum și bunurile produse de acestea. (la 19-10-2025, Actul a fost completat de Punctul 3. , Articolul I din LEGEA nr. 156 din 16 octombrie 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 959 din 16 octombrie 2025 ) + Articolul 4(1) Infracțiunea prevăzută la art. 3 alin. (1) este de competența Direcției Naționale Anticorupție din cadrul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție.(2) Sunt de competența Direcției Naționale Anticorupție din cadrul Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție și următoarele infracțiuni, dacă acestea au fost săvârșite în legătură cu infracțiunea prevăzută la art. 3 alin. (1):a) infracțiunea de spălare a banilor prevăzută la art. 49 din Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare;b) infracțiunile prevăzute la art. 320-323 din Legea nr. 286/2009, cu modificările și completările ulterioare;c) infracțiunile prevăzute la art. 3-5, art. 8, 9 și art. 9^2 din Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea și combaterea evaziunii fiscale, cu modificările și completările ulterioare.(3) Procurorii din cadrul Direcției Naționale Anticorupție efectuează în mod obligatoriu urmărirea penală pentru infracțiunile prevăzute la alin. (1) și (2). (la 19-10-2025, Articolul 4 a fost modificat de Punctul 4. , Articolul I din LEGEA nr. 156 din 16 octombrie 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 959 din 16 octombrie 2025 ) + Articolul 5(1) Dacă în cursul efectuării urmăririi penale procurorii parchetelor de pe lângă instanțele judecătorești constată că infracțiunea care constituie obiectul cauzei este una dintre cele prevăzute la art. 4, aceștia au obligația de a sesiza de îndată procurorii din cadrul Direcției Naționale Anticorupție.(2) Prin derogare de la dispozițiile art. 148 alin. (9) teza a II-a din Legea nr. 135/2010 privind Codul de procedură penală, cu modificările și completările ulterioare, pentru motive temeinic justificate și în cazul în care sunt îndeplinite condițiile prevăzute la art. 148 alin. (1) din aceeași lege, în cazul infracțiunilor prevăzute la art. 4 durata totală a măsurii utilizării investigatorilor sub acoperire, în aceeași cauză și cu privire la aceeași persoană, poate depăși un an. (la 19-10-2025, Articolul 5 a fost modificat de Punctul 5. , Articolul I din LEGEA nr. 156 din 16 octombrie 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 959 din 16 octombrie 2025 ) + Articolul 5^1(1) Persoanele care raportează faptele prevăzute la art. 3 alin. (1) prin unul dintre canalele prevăzute de Legea nr. 361/2022 privind protecția avertizorilor în interes public, cu modificările și completările ulterioare, beneficiază de măsurile de protecție prevăzute la art. 20-27 din aceeași lege.(2) Dispozițiile alin. (1) privind măsurile de protecție sunt aplicabile și persoanelor care sesizează direct organele de urmărire penală cu privire la săvârșirea uneia dintre faptele prevăzute la art. 3 alin. (1).(3) Încălcările legii care pot fi raportate în temeiul Legii nr. 361/2022, cu modificările și completările ulterioare, includ și faptele prevăzute la art. 3 alin. (1). (la 19-10-2025, Actul a fost completat de Punctul 6. , Articolul I din LEGEA nr. 156 din 16 octombrie 2025, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 959 din 16 octombrie 2025 ) + Articolul 6Prin derogare de la prevederile art. 9 din Legea nr. 286/2009, cu modificările și completările ulterioare, precum și în aplicarea art. 12 din aceeași lege, legea penală română se aplică dacă infracțiunea prevăzută la art. 3 este săvârșită în afara teritoriului țării de către un cetățean român sau de o persoană juridică română, chiar dacă aceasta nu este prevăzută ca infracțiune de legea penală a țării unde aceasta a fost săvârșită, fără a fi necesară autorizarea prealabilă a procurorului general de la parchetul de pe lângă curtea de apel în a cărei rază teritorială se află parchetul mai întâi sesizat sau a procurorului general de la Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție. + Articolul 7În aplicarea art. 11 din Convenție:a) se desemnează Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, prin structura competentă, ca autoritate centrală responsabilă pentru consultările în vederea stabilirii competenței de efectuare a urmăririi penale în cazul comiterii infracțiunii prevăzute la art. 3 alin. (1);b) autoritățile centrale responsabile pentru primirea cererilor de asistență judiciară în cazul comiterii infracțiunii prevăzute la art. 3 alin. (1) sunt Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție, prin structura competentă, pentru cererile de asistență judiciară formulate în faza de urmărire penală, și Ministerul Justiției, pentru cererile de asistență judiciară formulate în faza de judecată sau de executare a pedepsei, precum și pentru cererile de extrădare.Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 și ale art. 76 alin. (1) din Constituția României, republicată.
PREȘEDINTELE CAMEREI DEPUTAȚILOR
VASILE-DANIEL SUCIU
PREȘEDINTELE SENATULUI
NICOLAE-IONEL CIUCĂBucurești, 20 decembrie 2024.Nr. 319.-----

Google Chrome
Mozilla Firefox
Internet Explorer
Apple Safari