HOTĂRÂRE nr. 827 din 2 octombrie 2025privind aprobarea Planului de acțiune pentru promovarea negocierilor colective 2025-2030
EMITENT
  • GUVERNUL ROMÂNIEI
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 915 din 3 octombrie 2025



    În temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.  +  Articolul 1Se aprobă Planul de acțiune pentru promovarea negocierilor colective 2025-2030, denumit în continuare Plan de acțiune, prevăzut în anexa care face parte integrantă din hotărâre.  +  Articolul 2(1) Planul de acțiune prevăzut la art. 1 stabilește măsurile pentru susținerea creșterii progresive a ratei de acoperire a negocierilor colective în vederea îmbunătățirii condițiilor de muncă și de trai ale salariaților, măsurile de acțiune și termenele de implementare, instituțiile/autoritățile publice responsabile cu ducerea la îndeplinire a măsurilor, precum și modul de colectare a datelor pentru punerea în aplicare și monitorizarea măsurilor din Planul de acțiune. (2) În implementarea măsurilor din Planul de acțiune, pentru promovarea unui climat de afaceri responsabil și sustenabil, se facilitează respectarea principiilor și recomandărilor din Liniile directoare OCDE pentru întreprinderile multinaționale privind conduita responsabilă în afaceri, cu deosebită atenție acordată promovării negocierilor colective, a dialogului social și a relațiilor industriale echitabile.(3) Finanțarea măsurilor Planului de acțiune se realizează în limita bugetului instituțiilor/autorităților publice responsabile.  +  Articolul 3(1) Instituțiile/Autoritățile publice responsabile prevăzute în anexă acționează pentru previzionarea anuală a instrumentelor de realizare a măsurilor și colectează date conform cerințelor din Planul de acțiune. (2) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, instituțiile/autoritățile publice responsabile prevăzute la alin. (1) raportează anual Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale instrumentele de realizare a măsurilor, stadiul realizării și datele colectate, conform calendarului prevăzut la art. 4.(3) Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale, în consultare cu partenerii sociali, în cadrul comisiei de dialog social, monitorizează semestrial și centralizează datele raportate în aplicarea alin. (2), evaluează stadiul măsurilor și comunică Guvernului și Consiliului Național Tripartit pentru Dialog Social, pentru fiecare an de implementare, situația centralizată a aplicării Planului de acțiune și evoluția negocierilor colective. (4) Consiliul Național Tripartit pentru Dialog Social analizează și evaluează situația centralizată privind aplicarea Planului de acțiune și evoluția negocierilor colective, la cererea comună a cel puțin unei confederații sindicale și a unei organizații patronale reprezentative la nivel național. În baza acestei analize, Consiliul Național Tripartit pentru Dialog Social emite avize consultative pentru susținerea deciziei Guvernului de a revizui Planul de acțiune, cu scopul de a îmbunătăți măsurile planului și/sau calitatea datelor colectate, după caz. (5) La propunerea Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale, Planul de acțiune este revizuit periodic, în condițiile alin. (4), sau cel puțin o dată, la 5 ani de la adoptare. (6) În implementarea prezentei hotărâri, autoritățile publice, instituțiile și partenerii sociali vizați vor dispune măsuri pentru alinierea la principiile și recomandările din Liniile directoare OCDE pentru întreprinderile multinaționale privind conduita responsabilă în afaceri, inclusiv în ceea ce privește promovarea negocierilor colective ca factor esențial al relațiilor de muncă.  +  Articolul 4Respectarea calendarului procedurii de monitorizare a Planului de acțiune este coordonată de Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale și are în vedere, anual, începând cu data intrării în vigoare a prezentei hotărâri, următoarele etape:a) până la sfârșitul lunii martie, instituțiile/autoritățile publice responsabile comunică, pentru anul în curs, măsurile și instrumentele de realizare a măsurilor prevăzute în Planul de acțiune; b) semestrial, până la data de 1 iulie, respectiv 1 decembrie, instituțiile/autoritățile publice raportează stadiul de punere în aplicare a măsurilor comunicate și datele colectate aferente; c) semestrial, ulterior colectării de date de la instituții/autorități publice, partenerii sociali sunt consultați în cadrul comisiei de dialog social de la nivelul Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale cu privire la situația centralizată a datelor din Planul de acțiune și la stadiul aplicării măsurilor;d) până la sfârșitul lunii decembrie, Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale elaborează și transmite Consiliului Național Tripartit pentru Dialog Social situația anuală centralizată a aplicării Planului de acțiune și evoluția negocierilor colective;e) în luna ianuarie a anului următor se convoacă Consiliul Național Tripartit pentru Dialog Social, în aplicarea art. 3 alin. (4).  +  Articolul 5Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale publică pe site-ul propriu Planul de acțiune și îl raportează Comisiei Europene, la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I. Orice formă revizuită a Planului de acțiune se raportează Comisiei Europene, în termen de 30 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    PRIM-MINISTRU
    ILIE-GAVRIL BOLOJAN
    Contrasemnează:
    Viceprim-ministru,
    Marian Neacșu
    p. Viceprim-ministru, ministrul afacerilor interne,
    Bogdan Despescu,
    secretar de stat
    p. Ministrul muncii, familiei, tineretului și solidarității sociale,
    Francisc Oscar Gal,
    subsecretar de stat
    Secretarul general al Guvernului,
    Ștefan-Radu Oprea
    Șeful Cancelariei Prim-Ministrului,
    Mihai Jurca
    Ministrul investițiilor și proiectelor europene,
    Dragoș-Nicolae Pîslaru
    Ministrul agriculturii și dezvoltării rurale,
    Florin-Ionuț Barbu
    Ministrul economiei, digitalizării, antreprenoriatului și turismului,
    Radu-Dinel Miruță
    Ministrul energiei,
    Bogdan-Gruia Ivan
    Ministrul afacerilor externe,
    Oana-Silvia Țoiu
    Ministrul finanțelor,
    Alexandru Nazare
    București, 2 octombrie 2025.Nr. 827.  +  ANEXĂ
    PLANUL DE ACȚIUNE
    pentru promovarea negocierilor colective pe perioada 2025-2030
    MMFTSSMinisterul Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale
    MAIMinisterul Afacerilor Interne
    IGI Inspectoratul General pentru Imigrări
    MADRMinisterul Agriculturii și Dezvoltării Rurale
    MEDATMinisterul Economiei, Digitalizării, Antreprenorialului și Turismului
    MEMinisterul Energiei
    MFMinisterul Finanțelor
    MIPEMinisterul Investițiilor și Proiectelor Europene
    ANOFMAgenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă
    CNSP Comisia Națională de Strategie și Prognoză
    AMEPIPAgenția pentru Monitorizarea și Evaluarea Performanțelor Întreprinderilor Publice
    ANESAgenția Națională pentru Egalitate de Șanse între Femei și Bărbați
    CDSComisia de dialog social
    CNTConsiliul Național Tripartit pentru Dialog Social
    IMInspecția Muncii
    ITMInspectorate teritoriale de muncă
    INSInstitutul Național de Statistică
    PSParteneri sociali
    BSBugetul de stat
    BIBugetul instituției
    PEO 2021-2027Program operațional Educație și ocupare 2021-2027
    Obiectiv general: Promovarea negocierilor colective în favoarea creșterii progresive a acoperirii negocierilor colective pentru îmbunătățirea condițiilor de muncă și de trai ale salariaților
    Acțiunea 1. Promovarea asocierii în organizații sindicale și patronale și a exercitării dreptului de negociere colectivă
    MăsurăInstituții/ Autorități publice responsabilePerioadă de implementareBugetRezultat urmărit/ Date colectate în aplicare
    Măsura 1.1. - Consolidarea informării salariaților, angajatorilor și a organizațiilor sindicale și patronale2025-2030BS/BIRezultat urmărit: promovarea respectării legislației prin măsuri de informare și conștientizare și impulsionarea exercitării drepturilor pentru implicarea în negocieri prin organizații puternice de reprezentare
    1.1.1. Susținerea informării în sectoarele cu condiții precare de muncă cu privire la drepturile legale de asociere în sindicate și patronate și de negociere colectivă, precum și a prevederilor legale privind obligațiile în materie de negociere colectivă a condițiilor de muncă și a procedurilor reglementate de negociere și înregistrare a contractelor colective de muncă liber încheiateMMFTSSIMPSAnual/PeriodicNu necesită bugetare suplimentară.Număr și forme de informare (de exemplu, campanii de informare/ instruire/prevenție)Număr de angajați/angajatori informați și sector de apartenență al angajatoruluiNumăr de contracte colective de muncă în vigoare la nivel de unitate
    1.1.2. Informarea și sensibilizarea angajatorilor și a organizațiilor cu privire la negocierile colective verzi și la rolul negocierii colective: în abordarea bunei-guvernanțe la nivelul companiilor, soluțiilor de recrutare, menținere a forței de muncă/tinerilor, reducerea conflictelor de muncă, asigurarea egalității de șanse și de tratament și adaptarea activității, și organizarea muncii și a condițiilor de muncă adaptate la schimbările climatice, la digitalizare și AI. MMFTSSANESAMEPIP/MEDATPSAnual/PeriodicBINumăr și forme de informare privind temele de negociere colectivăTipuri de teme de negociere în contractele colective publicate
    Măsura 1.2. - Diseminarea pe scară largă a informațiilor 2025-2030BIRezultat urmărit: educarea și promovarea conștientizării și eficientizarea exercitării drepturilor garantate prin legislație și prin contractele colective de muncă încheiate
    1.2.1. Diseminarea pe rețelele de socializare de informări și bune practici în materie de asociere și negociere colectivăGuvernul RomânieiMMFTSSIMAnual/PeriodicNu necesită bugetare suplimentară.Număr și tipuri de materiale de informare distribuiteNumăr de accesări ale postărilor
    1.2.2. Diseminarea materialelor informative privind contractele colective de muncă înregistrate sau extinse în plan sectorial și național, a surselor de informare, prin comunicări și anunțuri, publicare pe site/platforme sau prin departamentele de relații cu publiculMMFTSSIM/ITMANOFM/AJOFMMinisterul Justiției/Registrul ComerțuluiMAI/Inspectoratul General pentru ImigrăriAMEPIP/MEDAT/MEPSAnual/PeriodicNu necesită bugetare suplimentară.Forme de comunicare/ promovare a informațiilorBeneficiari vizațiNumăr CDS prefecturi pe tema promovării negocierilor colective
    Măsura 1.3.1. - Diseminarea de informații la nivelul instituțiilor publice și al companiilor cu acționariat de stat privind consolidările legislative aduse legislației muncii și achizițiilor publice în raport cu garantarea respectării drepturilor salariaților conform legislației muncii și a dreptului de negociere colectivă, pentru impulsionarea negocierilor colective în beneficiul bunei guvernanțeMMFTSSIMAgenția Națională pentru Achiziții Publice AMEPIPAnual/PeriodicNu necesită bugetare suplimentară.Forme de informare, instruire, consiliere și ghidajBeneficiari vizațiForme de diseminare a informațiilorTipuri de informații diseminate
    Acțiunea 2. Consolidarea asistenței administrative pentru o implicare informată a organizațiilor în negocieri colective ca premisă a încheierii de contracte colective la toate nivelurile de negociere
    MăsurăInstituții/ Autorități publice responsabilePerioadă de implementareBugetRezultat urmărit/ Date colectate în aplicare
    Măsura 2.1. - Dezvoltarea cooperării interinstituționale și a infrastructurii administrative în susținerea capacității de implicare a organizațiilor sindicale și patronale în negocieri colective2025-2030BS/BIFonduri PNRRPrograme operaționaleRezultat urmărit: creșterea eficienței negocierilor colective în favoarea încheierii de convenții colective
    2.1.1. Consolidarea dialogului social și dezvoltarea bazelor de date deschise și a platformelor digitale în sprijinul creșterii transparenței, al identificării parteneriatelor și temelor de interes comun pentru implicarea constructivă a organizațiilor sindicale și patronale în negocierea colectivă a condițiilor de muncă și a salariilorSecretariatul General al Guvernului (SGG)MMFTSSComisia Națională de Strategie și PrognozăPSAnual/PeriodicCorelat cu Strategia națională de dezvoltare a bazelor de date deschise, cu cerințele europene în materie de statistică și obligațiile rezultate din transpunerea în dreptul național a directivelorFonduri angajate prin PNRR și programe operaționalePEO 2021-2027Măsura 1, componenta 1.2.bPlatforma de dialog social a MMFTSS, alte platforme digitale, statistici și seturi de baze de date deschise constituite/existente, registre sau alte tipuri de baze de date care pot fi accesate la cerereNumăr și forme de cooperare/ asistență instituite/existenteNumăr de organizații înscrise/ beneficiare
    2.1.2. Consolidarea informării și a datelor administrative legate de respectarea egalității de remunerație între femei și bărbați pentru facilitarea implicării partenerilor sociali în negocierile colective salariale și în apărarea drepturilor negociate colectivMMFTSSANESPS2026-2030Corelat cu termenele induse de transpunerea art. 11, art. 13, art. 28 și art. 29 ale Directivei (UE) 2023/970 a Parlamentului European și a Consiliului din 10 mai 2023 de consolidare a aplicării principiului egalității de remunerare pentru aceeași muncă sau pentru o muncă de aceeași valoare între bărbați și femei prin transparență salarială și mecanisme de asigurare a respectării legiiNu necesită bugetare suplimentară.Instrumente eficiente de monitorizare, analiză și raportare care să asigure transparența, accesul la informații relevante și susținerea partenerilor sociali în promovarea și protejarea egalității salariale între femei și bărbați în cadrul negocierilor colectiveInstrumente normative utilizate în procesul de implementare a legislațieiModele de date și forme de instruire/informare/cooperareNumăr de sesizări soluționate
    Măsura 2.2. - Promovarea dialogului social și a negocierilor colective pentru îmbunătățirea cadrului în care se desfășoară activitatea profesională pe platformele digitale în transpunerea Directivei (UE) 2024/2.831 a Parlamentului European și a Consiliului din 23 octombrie 2024 privind îmbunătățirea condițiilor de muncă în cadrul muncii pe platformeMMFTSSInstituții responsabile desemnate în transpunerea directivei privind munca pe platformele digitale de muncă2026-2030Nu necesită bugetare suplimentară.Rezultat urmărit: acoperirea prin negocieri colective a protecției lucrătorilor în forme atipice de muncă
    2.2.1. Sprijinirea integrării în dialogul social național a platformelor digitale angajator/organizații, a platformelor digitale pentru identificarea soluțiilor de reglementare și de consolidare a informării și transparenței de management în favoarea ameliorării condițiilor de muncă ale lucrătorilor pe platformeMMFTSSAnual Corelat cu calendarul de transpunere a directivei privind îmbunătățirea condițiilor de muncă ale lucrătorilor pe platforme digitaleNu necesită bugetare suplimentară.Forme de dialog și parteneriat cu platformele digitale de muncă angajatori Reglementări și instrumente instituite în transpunerea cerințelor directivei
    2.2.2. Informare și instruire cu privire la prevederile legislației de transpunere a directivei privind munca pe platformele digitale de muncăMMFTSSAnual/Periodic Corelat cu calendarul de transpunere a directivei privind îmbunătățirea condițiilor de muncă ale lucrătorilor pe platforme digitaleBINumăr și tipuri de informare și instruire
    Acțiunea 3. Consolidarea asistenței în susținerea negocierii de contracte colective de muncă la nivel de sector de negociere colectivă și la nivel național
    MăsurăInstituții/ Entități responsabilePerioadă de implementareBugetDate colectate în aplicare
    Măsura 3. - Sprijinirea capacității de implicare a partenerilor sociali în negocieri colective la nivel de sector de negociere colectivă și la nivel național2025-2026BS/BIRezultat urmărit: creșterea acoperirii prin contracte colective încheiate la nivel superior unității
    3.1. Creșterea numărului de consultări și informări privind politicile și obiectivele europene și naționale cu impact asupra relațiilor de muncă în vederea creșterii expertizei partenerilor sociali de identificare a temelor și a nevoilor de implicare în negocierea colectivă la nivel de sector de negociere colectivă și la nivel naționalSGG/Departamentul de Dezvoltare Durabilă MMFTSS MEDAT, ME MADR PSAnual/PeriodicNu necesită bugetare suplimentară.Tipuri și forme de dialog/consultări/webinarii tematice organizateNumăr de organizații sindicale și patronale participanteNumăr de comisii de dialog social și consultări CNT pe tema politicilor și strategiilor naționale
    3.2. Îmbunătățirea accesului federațiilor și confederațiilor reprezentative la date și informații sectoriale, la practici de negociere sectorială, la consiliere procedurală și legislativă, la cerereMMFTSSINS MF/Comisie prognoză MEDAT/ME PSAnual/Periodic/La cerereNu necesită bugetare suplimentară.Număr și forme de asistență suportActe administrative adoptateNumăr CDS pe tema negocierilor colectiveDate statistice, prognoze, fișe sintetice legislative și studii accesibileNumăr de sectoare de negociere colectivăNumăr de contracte colective în vigoare și nou-încheiate la nivelul sectoarelor de negociere colectivă și număr de angajați acoperițiNumăr de contracte colective de muncă extinse și număr de angajați acoperiți
    3.3. Facilitarea dialogului între partenerii sociali reprezentativi la nivel de sector de negociere colectivă sau la nivel național, la cererea acestora și cu respectarea autonomiei de negociere colectivăMMFTSSPSLa cererea partenerilor sociali reprezentativi la nivel de sector de negociere colectivă sau de la nivel naționalNu necesită bugetare suplimentară.Număr de întâlniri și solicitări de facilitare a dialogului bipartit Rezultate ale facilitării dialogului între partenerii sociali/Număr de înțelegeri rezultate
    Acțiunea 4. Consolidarea negocierilor colective la toate nivelurile de negociere colectivă, căi de redresare rapidă a dialogului social și sancționare disuasivă
    4.1. Încurajarea negocierilor colective pentru instituțiile publice și companiile în care statul român este acționar. În aplicarea prevederilor art. 97 alin. (1) din Legea nr. 367/2022 privind dialogul social, cu modificările și completările ulterioare, statul român (prin reprezentanții îndreptățiți) va mandata conducătorii instituțiilor publice, precum și membrii numiți în consiliile de administrație ale regiilor autonome sau companiilor la care statul român este acționar să pună pe ordinea de zi și să susțină demararea negocierilor atât la nivel de unitate, cât și la nivel de sector (prin organizațiile îndreptățite să negocieze la acest nivel) sau, după caz, să susțină solicitarea de demarare a negocierilor colective, în cazul în care aceasta a fost făcută de o organizație sindicală îndreptățită să negocieze la sectorul respectiv. MMFTSS IM MEDAT Ministerul Energiei2025-2030Nu necesită bugetare suplimentară.Îndeplinirea de către instituțiile publice și de către companiile la care statul român este acționar a dispozițiilor art. 97 alin. (1) din Legea nr. 367/2022, cu modificările și completările ulterioare
    4.2. Ministerul responsabil cu dialogul social va organiza întâlniri semestriale sau ori de câte ori se solicită acest lucru de partenerii sociali (organizații sindicale sau patronale reprezentative la nivel național sau organizațiile sindicale și patronale îndreptățite să participe la negocierea sectorială) pentru fiecare sector de negociere colectivă în care nu au fost încheiate contracte colective de muncă sectoriale. În întâlniri urmează să se analizeze motivele pentru care în sectorul respectiv nu a fost încă demarată negocierea sectorială sau nu s-a încheiat un contract sectorial și să se propună căi concrete de deblocare a negocierilor colective. Rapoartele întâlnirilor desfășurate de ministerul responsabil cu dialogul social pe fiecare sector de negociere colectivă în parte vor fi comunicate confederațiilor patronale și sindicale reprezentative la nivel național.MMFTSS PS2025-2030Nu necesită bugetare suplimentară.Monitorizarea periodică a evoluției negocierilor sectoriale și identificarea în dialog social a cauzelor sau obstacolelor ivite în dialogul social sectorial, precum și a motivelor care au dus la lipsa unui contract colectiv de muncă la nivel sectorial
    4.3. Ministerul responsabil cu dialogul social va monitoriza semestrial implementarea Planului de acțiune pentru promovarea negocierilor colective prin organizarea de dezbateri tripartite împreună cu partenerii sociali reprezentativi la nivel național. În cazul în care, în urma monitorizării, rezultă că Planul nu are eficiența practică urmărită, în sensul creșterii gradului de acoperire a lucrătorilor prin contracte colective, ministerul responsabil cu dialogul social va iniția noi consultări cu partenerii sociali reprezentativi la nivel național pentru revizuirea măsurilor din Planul de acțiune care nu au avut eficiență și în scopul identificării de noi măsuri sau bune practici de negociere colectivă în susținerea creșterii progresive a ratei de acoperire de negocieri colective în plan național.MMFTSS PS2025-2030Nu necesită bugetare suplimentară.Încurajarea partenerilor sociali îndreptățiți să participe la negocierea sectorială de a fi parte activă în negociere și de a acționa cu bună-credință în dialogul social la nivel sectorial
    Acțiunea 5. Consolidarea capacității instituționale a actorilor implicați în dialogul social, sprijin tehnic, inspecții și sancționare disuasivă
    5.1. Creșterea rolului și a capacitații instituționale a structurilor de dialog social din cadrul ministerului responsabil cu dialogul social, prin creșterea numărului de personal, asigurarea formării profesionaleGuvernul României2025-2026Nu necesită bugetare suplimentară.Asigurarea unei capacități instituționale sporite a direcției de dialog social din cadrul ministerului responsabil cu dialogul social proporțional cu importanța acesteia ca instituție esențială în administrarea și dezvoltarea dialogului social
    5.2. Creșterea rolului și a capacității instituționale a Inspecției Muncii și asigurarea formării profesionale a inspectorilor de muncă responsabili de dialogul social și cu urmărirea respectării contractelor colective de muncăGuvernul României2025-2026Nu necesită bugetare suplimentară.Întărirea instituțională a Inspecției Muncii ca instituție relevantă în dezvoltarea dialogului social Rolul Inspecției Muncii în dialogul social este unul esențial, fiind instituția care înregistrează conflictele colective de muncă și care desfășoară concilierea conflictelor de muncă, instituția care înregistrează contractele colective de muncă la nivel de unitate, dar și instituția care verifică respectarea contractelor colective de muncă. Lipsa personalului Inspecției Muncii și insuficienta calificare a acestuia reprezintă tot atâtea obstacole în buna desfășurare a dialogului social.
    5.3. Monitorizarea activității Inspecției Muncii privind dialogul social și elaborarea, după caz, de propuneri de modificări legislative care să eficientizeze activitatea și atribuțiile Inspecției Muncii în susținerea și dezvoltarea dialogului socialMMFTSS PS2025-2030Nu necesită bugetare suplimentară.Îmbunătățirea capacității Inspecției Muncii prin întărirea rolului și atribuțiilor instituției atât în cadrul monitorizării și respectării dispozițiilor legale privind dialogul social, cât și al aplicării și respectării contractelor colective de muncă
    ------