ORDIN nr. 153 din 24 septembrie 2025pentru modificarea și completarea Ordinului ministrului administrației și internelor nr. 118/2012 privind condițiile în care se suportă de către unitate sumele necesare asigurării asistenței juridice a cadrelor militare din Ministerul Afacerilor Interne pentru fapte săvârșite de acestea în exercitarea, potrivit legii, a atribuțiilor de serviciu
EMITENT
  • MINISTERUL AFACERILOR INTERNE
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 890 din 29 septembrie 2025



    În temeiul prevederilor art. 7 alin. (5) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea și funcționarea Ministerului Afacerilor Interne, aprobată cu modificări prin Legea nr. 15/2008, cu modificările și completările ulterioare,viceprim-ministrul, ministrul afacerilor interne, emite următorul ordin:  +  Articolul IOrdinul ministrului administrației și internelor nr. 118/2012 privind condițiile în care se suportă de către unitate sumele necesare asigurării asistenței juridice a cadrelor militare din Ministerul Afacerilor Interne pentru fapte săvârșite de acestea în exercitarea, potrivit legii, a atribuțiilor de serviciu, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 382 din 7 iunie 2012, se modifică și se completează după cum urmează:1. La articolul 1, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:(2) Acordarea sumelor prevăzute la alin. (1) se realizează la solicitarea cadrelor militare împotriva cărora a fost desfășurat sau se desfășoară un proces penal și/sau civil sau o procedură administrativ-jurisdicțională pentru fapte săvârșite în exercitarea, potrivit legii, a atribuțiilor de serviciu, formulată în termen de maximum 3 ani de la efectuarea cheltuielilor.2. La articolul 3, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:(3) Raportul se formulează în scris, se înregistrează la secretariatul unității și este însoțit de documentele prin care face dovada că împotriva lui se desfășoară un proces penal și/sau civil sau o procedură administrativ-jurisdicțională.3. La articolul 3, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (4), cu următorul cuprins:(4) Dovada îndeplinirii condițiilor privind desfășurarea unui proces penal și/sau civil ori a unei proceduri administrativ-jurisdicționale împotriva cadrului militar, pentru fapte săvârșite în exercitarea atribuțiilor de serviciu, se face după cum urmează:a) pentru situația în care împotriva cadrului militar a fost desfășurat sau se desfășoară un proces penal pentru fapte săvârșite în exercitarea atribuțiilor de serviciu, acesta prezintă o copie a documentului emis de organele judiciare prin care a fost informat cu privire la fapta pentru care a fost/este cercetat și la încadrarea juridică a acesteia sau, în lipsa deținerii acestui document, o declarație pe propria răspundere cu privire la faptul că a fost ori că este urmărit penal sau judecat pentru săvârșirea unei infracțiuni în exercitarea atribuțiilor de serviciu;b) pentru situația în care împotriva cadrului militar a fost desfășurat sau se desfășoară un proces civil pentru fapte săvârșite în exercitarea atribuțiilor de serviciu, acesta prezintă, în copie, documentul comunicat de instanța de judecată, din cuprinsul căruia rezultă faptul că a fost/este chemat în judecată pentru repararea prejudiciului produs prin săvârșirea unei fapte delictuale în exercitarea atribuțiilor de serviciu, și dovada comunicării acestuia;c) pentru situația în care împotriva cadrului militar a fost desfășurată sau se desfășoară o procedură administrativ-jurisdicțională, acesta prezintă o copie a documentului emis de organele administrativ-jurisdicționale prin care a fost informat cu privire la fapta pentru care a fost/este cercetat și la încadrarea juridică a acesteia sau, în lipsa deținerii acestui document, o declarație pe propria răspundere cu privire la faptul că a fost desfășurată ori că se desfășoară cu privire la persoana sa o procedură administrativ-jurisdicțională pentru o faptă săvârșită în exercitarea atribuțiilor de serviciu.4. La articolul 6, alineatele (1) și (2) se modifică și vor avea următorul cuprins:  +  Articolul 6(1) La momentul emiterii ordinului de zi prevăzut la art. 5 alin. (3), cadrul militar completează un angajament, al cărui model este prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin, prin care se obligă să restituie sumele suportate de unitate pentru asigurarea asistenței juridice, în următoarele situații:a) în cazul în care cadrul militar a încheiat un contract de tranzacție ori un acord de mediere;b) în cazul în care instanța de judecată sau organele administrativ-jurisdicționale au constatat vinovăția sa, printr-o hotărâre/decizie definitivă;c) în cazul în care instanța de judecată sau organele administrativ-jurisdicționale au constatat, printr-o hotărâre/ decizie definitivă, că fapta nu a fost săvârșită în exercitarea atribuțiilor de serviciu;d) în cazul în care instanța de judecată sau organele administrativ-jurisdicționale au constatat nevinovăția sa, printr-o hotărâre/decizie definitivă, și a fost admisă în favoarea acestuia plata cheltuielilor de judecată cu titlu de onorariu avocat. (2) În situațiile prevăzute la alin. (1), termenul de restituire este de 3 luni de la data rămânerii definitive a hotărârii judecătorești, data finalizării procedurii administrativ-jurisdicționale, data încheierii contractului de tranzacție ori a acordului de mediere, după caz.5. Anexa se modifică și se înlocuiește cu anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.  +  Articolul IIRapoartele pentru decontarea cheltuielilor necesare asigurării asistenței juridice depuse anterior intrării în vigoare a prezentului ordin se soluționează potrivit normelor aplicabile la data depunerii lor.  +  Articolul IIIPrezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    Viceprim-ministru, ministrul afacerilor interne,
    Marian-Cătălin Predoiu
    București, 24 septembrie 2025.Nr. 153.  +  ANEXĂ(Anexa la Ordinul nr. 118/2012)
    - Model -
    MINISTERUL AFACERILOR INTERNEUnitatea ..............................Data ....................................
    ANGAJAMENT
    Subsemnatul, ........ (gradul, numele și prenumele)....., prin prezentul angajament mă oblig să restitui suma de ..............., suportată de unitate pentru asigurarea asistenței juridice în cauza privind .........................................................., în următoarele situații:a) în cazul în care am încheiat un contract de tranzacție ori un acord de mediere;b) în cazul în care instanța de judecată sau organele administrativ-jurisdicționale au constatat vinovăția mea, printr-o hotărâre/decizie definitivă;c) în cazul în care instanța de judecată sau organele administrativ-jurisdicționale au constatat, printr-o hotărâre/decizie definitivă, că fapta nu a fost săvârșită în exercitarea atribuțiilor de serviciu;d) în cazul în care instanța de judecată sau organele administrativ-jurisdicționale au constatat nevinovăția mea, printr-o hotărâre/decizie definitivă, și a fost admisă în favoarea mea plata cheltuielilor de judecată cu titlu de onorariu avocat.Numele și prenumele ..............................Semnătura ..............................
    ------