PROCEDURĂ din 15 septembrie 2025privind transmiterea declarațiilor fiscale prin mijloace electronice de transmitere la distanță
Publicat în
MONITORUL OFICIAL nr. 860 din 19 septembrie 2025
Notă
Aprobată prin ORDINUL nr. 2.213 din 15 septembrie 2025, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 860 din 19 septembrie 2025.I. Dispoziții generale1. Declarațiile fiscale se depun prin mijloace electronice de transmitere la distanță, în condițiile legii.2. Pentru semnarea declarațiilor fiscale care se depun prin mijloace electronice de transmitere la distanță se utilizează semnătura electronică calificată, în condițiile Legii nr. 214/2024 privind utilizarea semnăturii electronice, a mărcii temporale și prestarea serviciilor de încredere bazate pe acestea și ale Regulamentului (UE) nr. 910/2014 al Parlamentului European și al Consiliului din 23 iulie 2014 privind identificarea electronică și serviciile de încredere pentru tranzacțiile electronice pe piața internă și de abrogare a Directivei 1999/93/CE.3. Formularele prevăzute de prezenta procedură pot fi depuse la organul fiscal și de către împuternicitul desemnat de contribuabil în condițiile art. 18 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare.II. Aprobarea cererii de utilizare a unui certificat calificat4. (1) Înregistrarea certificatelor calificate și a titularilor acestora ca utilizatori ai serviciului Depunere declarații online se efectuează pe site-ul Agenției Naționale de Administrare Fiscală prin completarea și transmiterea formularului 150 „Cerere pentru utilizarea unui certificat calificat“.(2) Formularul 150 „Cererea pentru utilizarea unui certificat calificat“ se completează prin funcționalitățile puse la dispoziție de serviciul Depunere declarații online. Cererea se transmite electronic de către contribuabil sau reprezentantul/împuternicitul acestuia, purtând o semnătură electronică calificată, la organul fiscal competent. (3) Prin organ fiscal competent se înțelege organul fiscal competent pentru administrarea creanțelor fiscale datorate de către contribuabil/plătitor.5. Titularul unui certificat calificat poate fi împuternicit pentru semnarea declarațiilor fiscale de către mai mulți contribuabili.6. (1) Cererea pentru utilizarea unui certificat calificat se semnează electronic de către contribuabilul persoană fizică, reprezentantul legal al persoanei juridice/reprezentantul desemnat al entității fără personalitate juridică sau de împuternicit și este însoțită, dacă este cazul, de documentul de împuternicire semnat electronic cu certificat calificat sau de documentul care atestă calitatea persoanei care reprezintă contribuabilul, printr-un fișier care conține documentele justificative ale datelor completate în cerere.(2) În situația în care se transmit mai multe cereri pentru utilizarea unui certificat calificat pentru același contribuabil va fi înregistrată prima cerere depusă. 7. (1) În situația în care cererea nu se semnează electronic, aceasta se depune la sediul oricărui organ fiscal central, însoțită de documentul de împuternicire sau de documentul care atestă calitatea persoanei care reprezintă contribuabilul.(2) Împuternicirea poate îmbrăca forma de înscris sub semnătură privată, caz în care împuternicitul trebuie să depună originalul împuternicirii. În situația în care nu se depune originalul împuternicirii, împuternicitul depune o copie legalizată, în conformitate cu prevederile art. 18 din Legea nr. 207/2015, cu modificările și completările ulterioare.(3) În cazul reprezentării contribuabilului în relația cu organul fiscal prin avocat, consultant fiscal sau expert contabil, forma și conținutul împuternicirii sunt cele prevăzute de dispozițiile legale privind organizarea și exercitarea profesiei de avocat, consultant fiscal sau expert contabil, după caz.(4) În situația în care actul de împuternicire nu este un înscris în formă electronică, potrivit pct. 6 alin. (1), în conformitate cu prevederile Legii nr. 214/2024, organul fiscal notifică solicitantul la adresa de poștă electronică, în termen de 5 zile de la înregistrare, cu privire la faptul că aprobarea cererii de înregistrare se face la organul fiscal.8. (1) În vederea acordării dreptului de utilizare a certificatului calificat, pentru depunerea declarațiilor fiscale, organul fiscal verifică corectitudinea informațiilor înscrise în cerere și în documentele prezentate.(2) Verificarea validității certificatului calificat și confirmarea identității titularului certificatului calificat se realizează de prestatorul de servicii de încredere emitent, la solicitarea organului fiscal central.9. În situația în care organul fiscal nu constată erori și datele sunt valide, cererea pentru utilizarea unui certificat calificat se aprobă și se comunică acest fapt contribuabilului, la adresa de poștă electronică menționată în cerere.10. În situația în care organul fiscal constată erori sau datele din cerere nu se pot verifica sau nu corespund, cererea pentru utilizarea unui certificat calificat se respinge. Motivul respingerii este comunicat printr-un mesaj transmis contribuabilului, la adresa de poștă electronică menționată în cerere.11. Contribuabilul sau reprezentantul/împuternicitul acestuia poate depune ulterior primirii răspunsului de la organul fiscal central un nou formular 150 „Cerere pentru utilizarea unui certificat calificat“.III. Revocarea dreptului de utilizare a serviciului Depunere declarații online12. (1) Revocarea dreptului de utilizare a serviciului Depunere declarații online se solicită de către contribuabil sau reprezentantul/împuternicitul acestuia, prin completarea și transmiterea formularului 151 „Cerere pentru revocarea dreptului de utilizare a serviciului Depunere declarații online“.(2) Cererea pentru revocarea dreptului de utilizare a serviciului Depunere declarații online se transmite prin mijloace electronice de transmitere la distanță pe site-ul Agenției Naționale de Administrare Fiscală.13. În situația în care cererea de revocare a dreptului de utilizare a serviciului Depunere declarații online nu se semnează electronic, formularul se depune la sediul oricărui organ fiscal central.14. Revocarea se comunică contribuabilului la adresa de poștă electronică, menționată în cerere.IV. Evidența cererilor de utilizare a unui certificat calificat și a cererilor de revocare a dreptului de utilizare a serviciului Depunere declarații online15. Prin funcțiile aplicațiilor informatice se organizează o evidență care să asigure păstrarea, administrarea și utilizarea informațiilor din documentele primite și care se transmit organului fiscal competent în administrarea contribuabilului.16. Evidența cererilor conține următoarele informații:a) numărul de înregistrare și data cererii pentru utilizarea unui certificat calificat;b) numărul de înregistrare și data cererii de revocare a dreptului de utilizare a serviciului Depunere declarații online;c) denumirea/numele, prenumele contribuabilului;d) codul de identificare fiscală al contribuabilului;e) numele/prenumele și codul de identificare fiscală ale titularului certificatului calificat;f) calitatea titularului certificatului calificat;g) modul de soluționare a cererii pentru utilizarea unui certificat calificat:– aprobată;– respinsă.În cazul respingerii cererii se înscrie și motivul respingerii acesteia;h) numele/prenumele și codul de identificare fiscală ale persoanei care solicită revocarea dreptului de utilizare a serviciului Depunere declarații online.-----
| EMITENT |
Notă
Aprobată prin ORDINUL nr. 2.213 din 15 septembrie 2025, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 860 din 19 septembrie 2025.I. Dispoziții generale1. Declarațiile fiscale se depun prin mijloace electronice de transmitere la distanță, în condițiile legii.2. Pentru semnarea declarațiilor fiscale care se depun prin mijloace electronice de transmitere la distanță se utilizează semnătura electronică calificată, în condițiile Legii nr. 214/2024 privind utilizarea semnăturii electronice, a mărcii temporale și prestarea serviciilor de încredere bazate pe acestea și ale Regulamentului (UE) nr. 910/2014 al Parlamentului European și al Consiliului din 23 iulie 2014 privind identificarea electronică și serviciile de încredere pentru tranzacțiile electronice pe piața internă și de abrogare a Directivei 1999/93/CE.3. Formularele prevăzute de prezenta procedură pot fi depuse la organul fiscal și de către împuternicitul desemnat de contribuabil în condițiile art. 18 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare.II. Aprobarea cererii de utilizare a unui certificat calificat4. (1) Înregistrarea certificatelor calificate și a titularilor acestora ca utilizatori ai serviciului Depunere declarații online se efectuează pe site-ul Agenției Naționale de Administrare Fiscală prin completarea și transmiterea formularului 150 „Cerere pentru utilizarea unui certificat calificat“.(2) Formularul 150 „Cererea pentru utilizarea unui certificat calificat“ se completează prin funcționalitățile puse la dispoziție de serviciul Depunere declarații online. Cererea se transmite electronic de către contribuabil sau reprezentantul/împuternicitul acestuia, purtând o semnătură electronică calificată, la organul fiscal competent. (3) Prin organ fiscal competent se înțelege organul fiscal competent pentru administrarea creanțelor fiscale datorate de către contribuabil/plătitor.5. Titularul unui certificat calificat poate fi împuternicit pentru semnarea declarațiilor fiscale de către mai mulți contribuabili.6. (1) Cererea pentru utilizarea unui certificat calificat se semnează electronic de către contribuabilul persoană fizică, reprezentantul legal al persoanei juridice/reprezentantul desemnat al entității fără personalitate juridică sau de împuternicit și este însoțită, dacă este cazul, de documentul de împuternicire semnat electronic cu certificat calificat sau de documentul care atestă calitatea persoanei care reprezintă contribuabilul, printr-un fișier care conține documentele justificative ale datelor completate în cerere.(2) În situația în care se transmit mai multe cereri pentru utilizarea unui certificat calificat pentru același contribuabil va fi înregistrată prima cerere depusă. 7. (1) În situația în care cererea nu se semnează electronic, aceasta se depune la sediul oricărui organ fiscal central, însoțită de documentul de împuternicire sau de documentul care atestă calitatea persoanei care reprezintă contribuabilul.(2) Împuternicirea poate îmbrăca forma de înscris sub semnătură privată, caz în care împuternicitul trebuie să depună originalul împuternicirii. În situația în care nu se depune originalul împuternicirii, împuternicitul depune o copie legalizată, în conformitate cu prevederile art. 18 din Legea nr. 207/2015, cu modificările și completările ulterioare.(3) În cazul reprezentării contribuabilului în relația cu organul fiscal prin avocat, consultant fiscal sau expert contabil, forma și conținutul împuternicirii sunt cele prevăzute de dispozițiile legale privind organizarea și exercitarea profesiei de avocat, consultant fiscal sau expert contabil, după caz.(4) În situația în care actul de împuternicire nu este un înscris în formă electronică, potrivit pct. 6 alin. (1), în conformitate cu prevederile Legii nr. 214/2024, organul fiscal notifică solicitantul la adresa de poștă electronică, în termen de 5 zile de la înregistrare, cu privire la faptul că aprobarea cererii de înregistrare se face la organul fiscal.8. (1) În vederea acordării dreptului de utilizare a certificatului calificat, pentru depunerea declarațiilor fiscale, organul fiscal verifică corectitudinea informațiilor înscrise în cerere și în documentele prezentate.(2) Verificarea validității certificatului calificat și confirmarea identității titularului certificatului calificat se realizează de prestatorul de servicii de încredere emitent, la solicitarea organului fiscal central.9. În situația în care organul fiscal nu constată erori și datele sunt valide, cererea pentru utilizarea unui certificat calificat se aprobă și se comunică acest fapt contribuabilului, la adresa de poștă electronică menționată în cerere.10. În situația în care organul fiscal constată erori sau datele din cerere nu se pot verifica sau nu corespund, cererea pentru utilizarea unui certificat calificat se respinge. Motivul respingerii este comunicat printr-un mesaj transmis contribuabilului, la adresa de poștă electronică menționată în cerere.11. Contribuabilul sau reprezentantul/împuternicitul acestuia poate depune ulterior primirii răspunsului de la organul fiscal central un nou formular 150 „Cerere pentru utilizarea unui certificat calificat“.III. Revocarea dreptului de utilizare a serviciului Depunere declarații online12. (1) Revocarea dreptului de utilizare a serviciului Depunere declarații online se solicită de către contribuabil sau reprezentantul/împuternicitul acestuia, prin completarea și transmiterea formularului 151 „Cerere pentru revocarea dreptului de utilizare a serviciului Depunere declarații online“.(2) Cererea pentru revocarea dreptului de utilizare a serviciului Depunere declarații online se transmite prin mijloace electronice de transmitere la distanță pe site-ul Agenției Naționale de Administrare Fiscală.13. În situația în care cererea de revocare a dreptului de utilizare a serviciului Depunere declarații online nu se semnează electronic, formularul se depune la sediul oricărui organ fiscal central.14. Revocarea se comunică contribuabilului la adresa de poștă electronică, menționată în cerere.IV. Evidența cererilor de utilizare a unui certificat calificat și a cererilor de revocare a dreptului de utilizare a serviciului Depunere declarații online15. Prin funcțiile aplicațiilor informatice se organizează o evidență care să asigure păstrarea, administrarea și utilizarea informațiilor din documentele primite și care se transmit organului fiscal competent în administrarea contribuabilului.16. Evidența cererilor conține următoarele informații:a) numărul de înregistrare și data cererii pentru utilizarea unui certificat calificat;b) numărul de înregistrare și data cererii de revocare a dreptului de utilizare a serviciului Depunere declarații online;c) denumirea/numele, prenumele contribuabilului;d) codul de identificare fiscală al contribuabilului;e) numele/prenumele și codul de identificare fiscală ale titularului certificatului calificat;f) calitatea titularului certificatului calificat;g) modul de soluționare a cererii pentru utilizarea unui certificat calificat:– aprobată;– respinsă.În cazul respingerii cererii se înscrie și motivul respingerii acesteia;h) numele/prenumele și codul de identificare fiscală ale persoanei care solicită revocarea dreptului de utilizare a serviciului Depunere declarații online.-----

Google Chrome
Mozilla Firefox
Internet Explorer
Apple Safari