ORDIN nr. 5.196 din 6 august 2025pentru aprobarea Metodologiei-cadru privind structura, elaborarea, validarea și aprobarea standardelor de calificare
EMITENT
  • MINISTERUL EDUCAȚIEI ȘI CERCETĂRII
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 764 din 14 august 2025



    Având în vedere prevederile:– art. 33 alin. (19) din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare, și ale art. 196 alin. (1) lit. h) și i) din Legea învățământului superior nr. 199/2023, cu modificările și completările ulterioare;– art. 2 alin. (5) lit. a) din Hotărârea Guvernului nr. 1.192/2024 privind organizarea și funcționarea Autorității Naționale pentru Calificări;– art. 6 alin. (1) lit. a), alin. (4), alin. (6) și ale art. 12 alin. (2) din Metodologia pentru elaborarea și actualizarea calificărilor profesionale, aprobată prin Ordinul ministrului educației nr. 6.194/2024,luând în considerare: – Măsura 4.4.4. - Dezvoltarea standardelor de calificare, pentru calificările înscrise în Registrul național al calificărilor, în vederea asigurării calității în sistemul de formare profesională, prevăzută în Planul de acțiuni pentru implementarea Strategiei naționale pentru formarea adulților în perioada 2024-2027, anexă la Strategia națională pentru formarea adulților în perioada 2024-2027, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 1.341/2023;– Referatul de aprobare nr. 6.548 din 21.07.2025,în temeiul prevederilor art. 13 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 731/2024 privind organizarea și funcționarea Ministerului Educației și Cercetării, cu modificările și completările ulterioare,ministrul educației și cercetării emite prezentul ordin.  +  Articolul 1(1) Se aprobă Metodologia-cadru privind structura, elaborarea, validarea și aprobarea standardelor de calificare, prevăzută în anexa nr. 1.(2) Se aprobă structura standardului de calificare, prevăzută în anexa nr. 2.(3) Anexele nr. 1 și 2 fac parte integrantă din prezentul ordin.  +  Articolul 2Autoritatea Națională pentru Calificări duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.  +  Articolul 3Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    Ministrul educației și cercetării,
    Daniel-Ovidiu David
    București, 6 august 2025.Nr. 5.196.  +  Anexa nr. 1METODOLOGIE-CADRUprivind structura, elaborarea, validarea și aprobarea standardelor de calificare  +  Anexa nr. 2
    STRUCTURA
    standardului de calificare pentru grupa de bază .................
     +  Secțiunea A - Descrierea calificării - Activități și competențe
    1. Titlul calificării:
    2. Domeniul ISCED F-2013 de care aparține calificarea:
    3. Grupa de bază - COR/ISCO-08/alte reglementări specifice, de care aparține calificarea:
    4. Grupa majoră - conform COR/ISCO-08 (denumire și cod) - căreia îi aparține grupa de bază/calificarea:
    5. Secțiunea CAEN căreia îi aparține grupa de bază/calificarea - denumire și cod:
    6. Competențe C1 - cheie, de bază sau generale pe nivel de calificare și secțiune CAEN (descrierea competențelor din grupa C1 pe nivel de competență se regăsește pe www.anc.edu.ro./competente/cheie)
    6.1. Competențe C1.1-C1.3 - comune, diferențiate pe nivel de calificare prin nivelul de competență 1/2/3/4 (descrise în acord cu prevederile anexei nr. 4 la Metodologia pentru elaborarea și actualizarea calificărilor profesionale, aprobată prin Ordinul ministrului educației nr. 6.194/2024)
    Nivel de competență profesionalăNivel de calificare, conform CNC
    1 - Bază1 CNC - bază începător; 2 CNC - bază
    2 - Intermediar3 CNC - intermediar; 4 CNC - intermediar competent
    3 - Avansat5 CNC - avansat; 6 CNC - avansat competent
    4 - Specialist7 CNC - specialist; 8 CNC - specialist competent
    6.1.1. Competențe digitale - C.1.1. - conform The Digital Competence Framework for Citizen 2.2/Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 27/2025 pentru aprobarea Cadrului de competențe digitale pentru cetățenii României
    6.1.2. Competențe verzi - C1.2. - conform EU. GreenComp - elaborat la nivel UE
    6.1.3. Competențe antreprenoriale C1.3. - conform EntreComp - elaborat la nivel UE
    6.2. Competențe C1.4. - specifice fiecărei secțiuni CAEN, diferențiate pe nivel de calificare și prin nivel profesional de competență (vezi pct. 6.1) - corelate cu secțiunile CAEN, conform tabelului de la următorul link: www.anc.edu.ro./competente/cheie/C1
    7. Denumire și cod subgrupă majoră (conform COR/ISCO-08) - căreia îi aparține grupa de bază/calificarea:
    8. Descriere, sarcini și atribuții specifice subgrupei majore, conform ISCO-08:
    9. Competențe C2 - transversale, conform ESCO(Competențele din grupa C2, corelate cu subgrupele majore, se aleg din tabelul publicat pe www.anc.edu.ro.competente/transversale/C2):- Competențe C2.1 și C2.2 specifice fiecărei subgrupe majore, diferențiate pe nivel de calificare și prin nivelul profesional de competență 1/2/3/4 (descrise în acord cu prevederile anexei nr. 4 la Metodologia pentru elaborarea și actualizarea calificărilor profesionale, aprobată prin Ordinul ministrului educației nr. 6.194/2024)
    Nivel de competență profesionalăNivel de calificare, conform CNC
    1 - Bază1 CNC - bază începător; 2 CNC - bază
    2 - Intermediar3 CNC - intermediar; 4 CNC - intermediar competent
    3 - Avansat5 CNC - avansat; 6 CNC - avansat competent
    4 - Specialist7 CNC - specialist; 8 CNC - specialist competent
    10. Denumire și cod grupă minoră (conform COR/ISCO-08) de care aparține grupa de bază/calificarea:
    11. Descriere, sarcini și atribuții specifice grupei minore, conform ISCO 08:
    12. Competențe C3.1 - profesionale fundamentale/comune la locul de muncă - specifice sarcinilor și activităților comune ocupațiilor din aceeași grupă minoră (conform ESCO/identificate de specialiști):
    13. Denumire și cod grupă de bază (conform COR/ISCO-08):
    14. Descriere, sarcini și atribuții specifice grupei de bază, conform ISCO 08:
    15. Competențe C3.2 - profesionale de domeniu/tehnice generale - specifice sarcinilor și activităților comune ocupațiilor din aceeași grupă de bază (conform ESCO/identificate de specialiști):
     +  Secțiunea B - Procesul de educație și formare profesională1. Nivel de calificare, conform CNC/CEC
    2. Durata de pregătire și formare profesională conform nivelului de calificarea. Teorie - .................. oreb. Practică - ................... orec. Studiu individual - ................... ore3. Nr. credite - ...... ECTS4. Plan de educație și formare profesională - anexa nr. 1 care face parte integrantă din prezenta structură a standardului de calificare5. Descrierea competențelor în termeni de rezultate ale învățării:– Anexa nr. 2 care face parte integrantă din prezenta structură a standardului de calificare - descrierea competențelor din grupele C1 și C2 în termeni de rezultate ale învățării– Anexa nr. 3 care face parte integrantă din prezenta structură a standardului de calificare - descrierea competențelor din grupele C3.1 și C3.2 în termeni de rezultate ale învățării
     +  Secțiunea C - Asumarea standardului de calificare
    1. Informații referitoare la procesul de elaborare, verificare, validare, avizare și aprobare a standardului de calificare1.1. Elaborare:A: Pentru grupele de competențe C1 și C2:- Comisie formată din 5 persoane, numită prin decizia președintelui ANC:- 3 persoane: specialiști sisteme de calificare, atestați din partea ANC (Se specifică numele și funcția.)- 2 persoane: experți în domeniul calificării/desemnați de comitetul sectorial de profil/piața muncii (Se specifică numele, funcția și locul de muncă.)Data elaborării ..................................B: Pentru grupele de competențe C3.1 și C3.2:- Comisie formată din 5-7 persoane, numită prin decizia președintelui ANC:- 3 persoane: specialiști sisteme de calificare, atestați din partea ANC (Se specifică numele și funcția.)- 1-2 persoane: experți în domeniul calificării, din piața muncii/comitetele sectoriale, după caz (se specifică numele, funcția și locul de muncă.)- 1-2 cadre didactice din domeniul calificării, unde este cazul (Se specifică numele, funcția și locul de muncă.)Data elaborării ..................................2. Validarea standardului de calificare:Comitetul sectorial ..............................Președinte ............................................Data .............................................3. Aprobarea standardului de calificare:Autoritatea Națională pentru Calificări conform Deciziei nr. ............ din data .........................4. Nr. de înregistrare în Registrul național al standardelor: Nr. ......... Data ......................................
     +  Anexa nr. 1la structura standardului de calificare
    PLAN
    de educație și formare profesională
    Nr. crt.Grupa de competențe^1Denumire competențe dezvoltate/moduleDurata de pregătireNr. credite asociate, conform Ordinului ministrului educației nr. 6.768/2023 pentru aprobarea Metodologiei de acordare a creditelor transferabile în învățarea pe tot parcursul vieții și a anexei la Metodologia-cadru privind structura, elaborarea, validarea și aprobarea standardelor de calificare, aprobată prin Ordinul ministrului educației și cercetării nr. 5.196/2025
    TeoriePractică
    1.C1.1
    2.C1.2
    3.C1.3
    4.C1.4
    5.C2.1
    6.C2.2
    7.C3.1.
    8.C3.2
    ^1 C1 + C2 + C3.1. + C3.2. = maximum 75% din numărul total de credite.
     +  Anexa nr. 2la structura standardului de calificare
    DESCRIEREA
    competențelor din grupele C1 și C2 în termeni de rezultate ale învățării
    Nr. crt.Grupele de competențe C1 și C2/Denumire competență^1Rezultatele învățării - ceea ce cunoaște, înțelege și este capabil să facă un cursant la terminarea unui proces de învățare - conform reglementărilor în vigoareCriterii/ Metode de evaluare Instrument/Metoda de evaluare, după caz
    CunoștințeAbilitățiResponsabilitate și autonomie
    1.C1.1
    2. C1.2
    3. C1.3
    4. C1.4
    5. C2.1
    6. C2.2
    ^1 C.1. + C.2 = 25% din numărul total de credite.
     +  Anexa nr. 3la structura standardului de calificare
    DESCRIEREA
    competențelor C 3.1 și C 3.2 în termeni de rezultate ale învățării
    Nr. crt.Grupele de competențe C3.1 și C3.2/Denumire competență^1Rezultatele învățării - ceea ce cunoaște, înțelege și este capabil să facă un cursant la terminarea unui proces de învățare - conform reglementărilor în vigoareCriterii/Metode de evaluareInstrument/Metoda de evaluare, după caz
    CunoștințeAbilitățiResponsabilitate și autonomie
    1. C3.1
    2. C3.2
    ^1 C.3.1. + C.3.2. = maximum 50% din numărul total de credite ale standardului Competențele de specialitate (C3.3 = minimum 25% din numărul total de credite) se stabilesc prin standardul ocupațional.
    -----