SCHEMA DE AJUTOR DE MINIMIS din 6 iunie 2025denumită "LEADER - Dezvoltarea locală plasată sub responsabilitatea comunității"
EMITENT
  • MINISTERUL AGRICULTURII ȘI DEZVOLTĂRII RURALE
  • Publicată în  MONITORUL OFICIAL nr. 541 bis din 12 iunie 2025



    Notă
    Aprobată prin ORDINUL nr. 206 din 6 iunie 2025, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 541 din 12 iunie 2025.
     +  Capitolul I Prevederi generale  +  Articolul 1(1) Prezenta procedură instituie o schema de ajutor de minimis denumită "LEADER - Dezvoltarea locală plasată sub responsabilitatea comunității", denumită în continuare schema.(2) Schema vizează acțiunile specifice și beneficiarii eligibili care intră sub incidența regulilor ajutorului de minimis, conform fișei tehnice a intervenției DR - 36 - LEADER - Dezvoltarea locală plasată sub responsabilitatea comunității, aferentă Planului Strategic PAC 2023-2027, denumit în continuare PS 2023-2027.  +  Articolul 2(1) Acordarea ajutoarelor de minimis în cadrul acestei scheme se va face numai cu respectarea condițiilor prevăzute de Regulamentul (UE) 2023/2831 privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene din 15 decembrie 2023.(2) Prezenta schemă este exceptată de la obligația de notificare către Comisia Europeană, în conformitate cu prevederile art. 3 alin. (1) din Regulamentul (UE) 2023/2831.  +  Articolul 3(1) Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, denumit în continuare MADR, prin Direcția generală dezvoltare rurală - Autoritate de management pentru Programul Național de Dezvoltare Rurală, în calitate de Autoritate de management pentru PS 2023-2027, denumită în continuare AM-PS, are calitatea de furnizor de ajutor de minimis.(2) Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale (AFIR) are calitatea de administrator al schemei.(3) Grupul de Acțiune Locală este responsabil de respectarea sarcinilor prevăzute la art. 33, alin. (3) din Regulamentul (UE) 2021/1060 și are calitatea de sub-administrator pentru proiectele umbrelă, pentru care semnează contractele de grant cu AFIR.  +  Capitolul II Definiții  +  Articolul 4(1) În sensul prezentei scheme, următorii termeni se definesc astfel:a) administrator al schemei de ajutor de minimis - entitatea delegată de către furnizor să deruleze procedurile în domeniul ajutorului de minimis în numele furnizorului. În cadrul prezentei scheme administratorul este Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale (AFIR). În cadrul proiectelor-umbrelă, GAL-ul are calitate de sub-administrator.b) ajutor de stat - avantaj economic acordat din surse sau resurse de stat ori gestionate de stat, sub orice formă, care denaturează sau amenință să denatureze concurența prin favorizarea anumitor întreprinderi sau sectoare de producție, în măsura în care acesta afectează schimburile comerciale dintre statele membre;c) avantaj economic - orice formă de acordare a unui avantaj cuantificabil în bani, indiferent de forma acestuia: subvenții, anularea de datorii sau preluarea pierderilor, exceptări, reduceri sau amânări de la plata taxelor și impozitelor, renunțarea la obținerea unor venituri normale de pe urma fondurilor publice, inclusiv acordarea unor împrumuturi cu dobânzi preferențiale, garanții acordate în condiții preferențiale, participări cu capital ale statului, ale autorităților publice centrale sau locale ori ale altor organisme care administrează surse ale statului sau ale colectivităților locale, dacă rata profitului acestor investiții este mai mică decât cea normală, anticipată de către un investitor privat prudent, reduceri de preț la bunurile furnizate și la serviciile prestate de către autorități publice centrale sau locale ori de către alte organisme care administrează surse ale statului sau ale colectivităților locale, inclusiv vânzarea unor terenuri aparținând domeniului privat al statului sau autorităților publice locale sub prețul pieței, crearea unei piețe sau întărirea poziției beneficiarului pe o piață etc.;d) ajutor de minimis - ajutor limitat conform normelor Uniunii Europene la un nivel care nu distorsionează concurența și/sau comerțul cu statele membre, respectiv ajutor acordat conform Regulamentului (UE) 2023/2831, a cărui valoare, per întreprindere unică, nu trebuie să depășească 300.000 EUR în nicio perioadă de 3 ani calendaristici, cu evaluare continuă;e) furnizor de ajutor de minimis - orice entitate deținută de stat sau care administrează resurse ale statului sau, după caz, deținută de către o unitate administrativ-teritorială sau care administrează resurse ale unei unități administrativ-teritoriale, care acordă întreprinderilor facilități de natura ajutorului de minimis în baza prezentei scheme. În cadrul prezentei scheme, furnizorul de ajutor de minimis este Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale prin Direcția Generală Dezvoltare Rurală - Autoritate de management pentru Programul Național de Dezvoltare Rurală, în calitate de Autoritate de management pentru PS 2023-2027;f) întreprindere - reprezintă orice entitate care desfășoară o activitate economică, indiferent de statutul juridic, de modul de finanțare sau de existența unui scop lucrativ;g) întreprindere unică - în conformitate cu prevederile art. 2 alin. (2) din Regulamentul (UE) 2023/2831 include toate întreprinderile între care există cel puțin una dintre relațiile următoare:(i) o întreprindere deține majoritatea drepturilor de vot ale acționarilor sau ale asociaților unei alte întreprinderi;(ii) o întreprindere are dreptul de a numi sau revoca majoritatea membrilor organelor de administrare, de conducere sau de supraveghere ale unei alte întreprinderi;(iii) o întreprindere are dreptul de a exercita o influență dominantă asupra altei întreprinderi în temeiul unui contract încheiat cu întreprinderea în cauză sau în temeiul unei prevederi din actul constitutiv sau din statutul acesteia;(iv) o întreprindere care este acționar sau asociat al unei alte întreprinderi și care controlează singură, în baza unui acord cu alți acționari sau asociați ai acelei întreprinderi, majoritatea drepturilor de vot ale acționarilor sau ale asociaților întreprinderii respective. Întreprinderile care întrețin, prin intermediul uneia sau al mai multor întreprinderi, oricare din relațiile la care se face referire la pct. (i)-(iv) sunt considerate la rândul lor întreprinderi unice;h) acționar majoritar - persoană fizică sau juridică ce este acționar/asociat majoritar în sensul deținerii pachetului de acțiuni cu cea mai mare pondere din totalul acțiunilor/părților sociale ale societății, care exercită o influență dominantă asupra întreprinderii prin dreptul de vot, prin dreptul de a numi sau de a revoca majoritatea membrilor managementului sau consiliului de administrație; atunci când actul constitutiv nu prevede nicio regulă pentru luarea hotărârilor, se consideră că acestea se iau cu cvorumul și majoritatea prevăzute de lege, respectiv (i) cu unanimitate de voturi (pentru hotărârile privind modificări ale actului constitutiv); și (ii) cu majoritatea absolută a asociaților și a părților sociale (pentru celelalte situații); în cazul unei societăți cu 2 asociați sau chiar mai mulți, dar în număr par, regula majorității absolute înseamnă în fapt unanimitate de voturi;i) data acordării ajutorului de minimis - data la care dreptul legal de a primi ajutorul este conferit beneficiarului, în conformitate cu regimul juridic național aplicabil, indiferent de data la care ajutorul se plătește întreprinderii respective, în cadrul prezentei scheme data acordării ajutorului este data semnării contractului de finanțare încheiat între AFIR și beneficiar, respectiv data semnării contractului de grant încheiat între GAL și beneficiarul final în cazul proiectelor umbrelă;j) data plății ajutorului de minimis - data la care beneficiarul intră efectiv în posesia ajutorului;k) demararea lucrărilor - înseamnă fie demararea lucrărilor de construcție în cadrul investiției, fie primul angajament cu caracter juridic obligatoriu de comandă pentru echipamente sau oricare alt angajament prin care investiția devine ireversibilă oricare dintre acestea survine primul. Cumpărarea de terenuri și lucrările pregătitoare, cum ar fi obținerea permiselor și realizarea studiilor de fezabilitate, nu sunt considerate drept demarare a lucrărilor;l) grup de acțiune locală, denumit în continuare GAL - reprezintă un parteneriat local, alcătuit din reprezentanți ai instituțiilor și autorităților publice, ai sectorului privat și ai societății civile, constituit potrivit prevederilor Ordonanței Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociații și fundații, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 246/2005, cu modificările și completările ulterioare, în care niciun grup individual de interese nu controlează procesul decizional;m) strategie de dezvoltare locală, denumită în continuare SDL - document elaborat de fiecare GAL, evaluat și selectat de AM PS. Acest document conține un set de intervenții care contribuie la îndeplinirea obiectivelor și nevoilor locale, implementat de Grupul de Acțiune Locală;n) spațiul eligibil LEADER - UAT-comune și UAT-orașe mici cu o populație de maximum 20.000 locuitori;o) intervenție - un instrument de sprijin însoțit de un set de condiții de eligibilitate specificate în PS 2023-2027 pe baza unui tip de intervenție FEADR prevăzut în regulamentul PS;p) produse agricole - produsele enumerate în anexa I la Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene (TFUE), cu excepția produselor obținute din pescuit și acvacultură care se încadrează în domeniul de aplicare al Regulamentului (UE) nr. 1.379/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 11 decembrie 2013 privind organizarea comună a piețelor în sectorul produselor pescărești și de acvacultură, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1.184/2006 și (CE) nr. 1.224/2009 ale Consiliului și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 104/2000 al Consiliului;q) prelucrarea produselor agricole - înseamnă orice operațiune efectuată asupra unui produs agricol care are drept rezultat un produs care este tot un produs agricol, cu excepția activităților desfășurate în exploatațiile agricole, necesare în vederea pregătirii unui produs de origine animală sau vegetală pentru prima vânzare;r) comercializarea produselor agricole - înseamnă deținerea sau expunerea unui produs agricol în vederea vânzării, a punerii în vânzare, a livrării sau a oricărei altei forme de introducere pe piață, cu excepția primei vânzări de către un producător primar către revânzători sau prelucrători și a oricărei altei activități de pregătire a produsului pentru această primă vânzare; o vânzare efectuată de către un producător primar către consumatori finali este considerată comercializare în cazul în care se desfășoară în localuri distincte, rezervate acestei activități;s) producție agricolă primară înseamnă producția de produse ale solului și ale creșterii animalelor, enumerate în anexa I la Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, fără a se mai efectua o altă operațiune de modificare a naturii produselor respective;ș) rata de actualizare - rata de referință stabilită de Comisia Europeană pentru România pe baza unor criterii obiective și publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene și pe pagina web a Comisiei Europene;t) proiect umbrelă - proiect finanțat prin DR-36, care are ca beneficiar direct GAL-ul, cu un scop/obiectiv comun, care cuprinde mai multe subproiecte cu o valoare prestabilită;ț) contract de grant - actul juridic semnat între GAL ca beneficiar al unui proiect-umbrelă și beneficiarul final selectat în cadrul proiectului-umbrelă, prin care se stabilesc drepturile și obligațiile corelative ale părților în vederea implementării acțiunilor finanțate prin intervenția din SDL, prin prezenta schemă de ajutor de minimis. Beneficiarul contractului de grant este beneficiarul final al ajutorului de minimis;u) LEADER - DEZVOLTAREA LOCALĂ PLASATĂ SUB RESPONSABILITATEA COMUNITĂȚII - denumirea intervenției DR-36 din cadrul PS PAC 2023-2027 ce are ca obiectiv dezvoltarea comunităților rurale ca urmare a implementării strategiilor de dezvoltare locală;v) ajutor utilizat abuziv - ajutorul utilizat de beneficiar fără respectarea condițiilor de acordare prevăzute la Cap.IV și Cap.VI.din prezenta schemă;w) nereguli constatate în implementarea proiectului, altele decât ajutorul ilegal și cel utilizat abuziv - sunt cele definite conform OUG nr.66/2011 privind prevenirea, constatarea și sancționarea neregulilor apărute în obținerea și utilizarea fondurilor europene și/sau a fondurilor publice naționale aferente acestora, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare OUG nr.66/2011 aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările și completările ulterioare, dar prin care nu se constată nerespectarea condițiilor de la Cap.IV și Cap.VI și care nu conduc la încetarea contractului de finanțare;x) activitate economică - orice activitate care constă în furnizarea de bunuri, servicii sau lucrări pe o piață;y) perioada de monitorizare - durata de timp în care beneficiarul are obligația de a menține investiția pe o perioadă de cel puțin 5 ani de la momentul finalizării proiectului, în cazul tipului de sprijin "rambursarea cheltuielilor eligibile suportate și plătite efectiv", respectiv de a menține activitatea minimum 3 ani de la momentul finalizării proiectului, în cazul tipului de sprijin "sumă forfetară";z) o întreprindere mică, în cadrul categoriei IMM-urilor, este definită ca fiind o întreprindere care are mai puțin de 50 de angajați și a cărei cifră de afaceri anuală și/sau al cărei bilanț anual total nu depășește 10 milioane EUR.aa) o microîntreprindere în cadrul categoriei IMM-urilor, este definită ca fiind o întreprindere care are mai puțin de 10 angajați și a cărei cifră de afaceri anuală și/sau al cărei bilanț anual total nu depășește 2 milioane EUR.(2) Prevederile prezentului articol se completează cu definițiile din:a) Regulamentul (UE) 2023/2831 privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis;b) Regulamentul (UE) 2021/2115 al Parlamentului European și al Consiliului din 2 decembrie 2021 de stabilire a normelor privind sprijinul pentru planurile strategice care urmează a fi elaborate de statele membre în cadrul politicii agricole comune (planurile strategice PAC) și finanțate de Fondul european de garantare agricolă (FEGA) și de Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală (FEADR) și de abrogare a Regulamentelor (UE) nr. 1305/2013 și (UE) nr. 1307/2013, cu modificările și completările ulterioare;c) Regulamentul (UE) 2021/1060 al Parlamentului European și al Consiliului din 30 iunie 2021 de stabilire a dispozițiilor comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european Plus, Fondul de coeziune, Fondul pentru o tranziție justă și Fondul european pentru afaceri maritime, pescuit și acvacultură și de stabilire a normelor financiare aplicabile acestor fonduri, precum și Fondului pentru azil, migrație și integrare, Fondului pentru securitate internă și Instrumentului de sprijin financiar pentru managementul frontierelor și politica de vize;d) Orientările Uniunii Europene privind ajutoarele de stat în sectoarele agricol și forestier și în zonele rurale (2022/C 485/01);e) Hotărârea Guvernului nr. 1570/2022 privind stabilirea cadrului general de implementare a intervențiilor specifice dezvoltării rurale cuprinse în Planul strategic PAC 2023-2027, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare H.G. nr. 1570/2022;f) Hotărârea Guvernului nr. 907/2016 privind etapele de elaborare și conținutul-cadru al documentațiilor tehnico-economice aferente obiectivelor/proiectelor de investiții finanțate din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare;g) Legea nr. 346/2004 privind stimularea înființării și dezvoltării întreprinderilor mici și mijlocii, cu modificările și completările ulterioare;h) Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 44/2008 privind desfășurarea activităților economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale și întreprinderile familiale, cu modificările și completările ulterioare;i) Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările și completările ulterioare;j) Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare.  +  Capitolul III Obiectivul și domeniul de aplicare a schemei  +  Articolul 5 Prin prezenta schemă se acordă sprijin financiar pentru proiectele din domeniul neagricol, realizate de întreprinderile din teritoriile acoperite de Grupurile de Acțiune locală (GAL), pentru atingerea obiectivului de sprijinire a comunităților locale prin utilizarea resurselor locale și construirea identității locale, corespunzătoare nevoilor din teritoriu.  +  Articolul 6(1) Prezenta schemă se instituie în vederea implementării intervențiilor neagricole cuprinse în strategiile de dezvoltare locală ale GAL-urilor, autorizate de AM PS în cadrul intervenției DR - 36"LEADER - Dezvoltarea locală plasată sub responsabilitatea comunității", denumită în continuare DR - 36, în interiorul spațiului eligibil LEADER la nivel național. Domeniul de aplicare a prezentei scheme vizează implementarea operațiunilor propuse prin proiectele selectate de GAL-uri în cadrul strategiilor, care au ca scop dezvoltarea activității economice a beneficiarilor, în concordanță cu obiectivele stabilite în SDL.(2) Prezenta schemă de minimis se aplică ajutoarelor financiare pentru întreprinderi din toate sectoarele, cu excepția:a) ajutoarelor acordate întreprinderilor care își desfășoară activitatea în domeniul producției primare de produse pescărești și de acvacultură;b) ajutoarelor acordate întreprinderilor care desfășoară activități de prelucrare și comercializare a produselor pescărești și de acvacultură, în cazul în care cuantumul ajutoarelor este stabilit pe baza prețului sau a cantității de produse achiziționate sau introduse pe piață;c) ajutoarelor acordate întreprinderilor care își desfășoară activitatea în domeniul producției primare de produse agricole;d) ajutoarelor acordate întreprinderilor care desfășoară activități de prelucrare și comercializare a produselor agricole, în unul din următoarele cazuri:(i) atunci când valoarea ajutoarelor este stabilită pe baza prețului sau a cantității de produse de acest tip achiziționate de la producători primari sau introduse pe piață de întreprinderile respective;(ii) atunci când ajutoarele sunt condiționate de transferarea lor parțială sau integrală către producătorii primari;e) ajutoarelor destinate activităților legate de export către țări terțe sau către alte state membre, respectiv ajutoarelor direct legate de cantitățile exportate, ajutoarelor destinate înființării și funcționării unei rețele de distribuție sau destinate altor cheltuieli curente legate de activitatea de export;f) ajutoarelor condiționate de utilizarea preferențială a bunurilor și serviciilor naționale față de bunurile și serviciile importate.  +  Articolul 7 În cazul în care o întreprindere își desfășoară activitatea atât în sectoarele excluse de la finanțare prin prezenta schemă menționate la art. 6 alin. (2), cât și în sectoare sau domenii de activitate eligibile, prezenta schemă se aplică ajutoarelor acordate pentru aceste din urmă sectoare sau activități, cu condiția ca întreprinderea în cauză să prezinte la depunerea documentației acte din care să rezulte separarea activităților sau o distincție între costuri, astfel încât activitățile desfășurate în sectoarele excluse de la aplicarea schemei să nu beneficieze de ajutoarele de minimis acordate în baza schemei.  +  Capitolul IV Beneficiari eligibili și condiții de acordare a ajutorului  +  Articolul 8 Beneficiarii ajutorului de minimis acordat prin prezenta schemă sunt microîntreprinderile și întreprinderile mici, astfel cum sunt definite în prezenta schemă, cu respectarea condițiilor de eligibilitate prevăzute în prezenta schemă.  +  Articolul 9 Persoanele fizice nu se încadrează în categoria beneficiarilor eligibili în cadrul prezentei scheme.  +  Articolul 10 Pot beneficia de ajutor de minimis în cadrul prezentei scheme și solicitanții/beneficiarii înregistrați în registrul debitorilor AFIR, atât pentru Programul SAPARD, cât și pentru FEADR, care achită integral datoria față de AFIR, inclusiv dobânzile și majorările de întârziere, până la semnarea contractelor de finanțare, conform H.G. nr. 1570/2022.  +  Articolul 11(1) Condițiile de acordare a ajutorului includ condițiile de eligibilitate aplicabile solicitanților și condițiile de eligibilitate ale proiectelor, astfel:a) solicitantul este titularul unui proiect selectat în prealabil de GAL;b) solicitantul trebuie să nu fie în insolvență;c) suma ajutoarelor de minimis la nivel de beneficiar/întreprindere unică, per stat membru, nu trebuie să depășească echivalentul în lei a 300.000 euro, calculat la cursul Băncii Centrale Europene de la 1 ianuarie al anului intrării în vigoare a ordinului de aprobare a prezentei scheme, la momentul semnării contractelor de finanțare, în nicio perioadă de 3 ani. Perioada de 3 ani care trebuie luată în considerare trebuie evaluată în mod continuu și se calculează de la momentul ultimei acordări;d) solicitantul trebuie să demonstreze că are capacitate de cofinanțare, după caz;e) solicitantul trebuie să demonstreze viabilitatea economică a investiției pe baza prezentării unui plan de afaceri sau a unei documentații tehnico-economice, după caz;f) solicitantul trebuie să respecte regulile ajutorului de minimis, conform Regulamentului (UE) 2023/2831, precum și condițiile de eligibilitate prevăzute în prezenta schemă;g) solicitantul să nu creeze artificial condițiile necesare pentru a obține în mod necuvenit un avantaj care se acordă cu respectarea prevederilor legale în vigoare;h) un solicitant poate depune și derula în același timp mai multe proiecte finanțate în cadrul intervenției LEADER, dar nu poate depune mai mult de un proiect pe o intervenție din SDL în cadrul aceleiași sesiuni lansate de GAL;i) cheltuielile prevăzute în proiect să nu facă obiectul dublei finanțări cu alte cheltuieli finanțate din FEADR sau din alte fonduri publice;j) nu pot beneficia de ajutor de minimis în cadrul prezentei scheme, solicitanții/beneficiarii împotriva cărora a fost emisă o decizie de recuperare a unui ajutor de stat/minimis, dacă această decizie de recuperare nu a fost deja executată.(2) Sunt eligibile pentru finanțare proiectele care vizează activități neagricole, depuse de solicitanții care îndeplinesc condițiile prevăzute la alin. (1), au prevăzut în obiectul de activitate și desfășoară prin proiect activități ale căror coduri CAEN se regăsesc în anexa la prezenta schemă.(3) Pentru a fi eligibile, proiectele se depun pentru accesarea intervențiilor din cadrul SDL iar implementarea trebuie să se realizeze pe teritoriul GAL, la sediul social/punctul de lucru, respectiv în cadrul unui spațiu eligibil LEADER. Pentru anumite proiecte de servicii, astfel cum sunt stabilite în fisele intervențiilor din cadrul SDL, cheltuielile pot fi eligibile și pentru acțiuni realizate în afara teritoriului GAL, cu condiția de a se demonstra că beneficiul sprijinului se adresează întreprinderilor din teritoriul GAL. Toate cheltuielile prevăzute în SDL sunt eligibile, cu excepția cheltuielilor neeligibile prevăzute în prezenta schemă la Cap. V.  +  Articolul 12(1) Verificarea condițiilor de eligibilitate și selecția se realizează de fiecare GAL potrivit ghidurilor și procedurilor proprii, specifice, elaborate în conformitate cu sarcinile prevăzute la art. 33, alin. (3) din Regulamentul (UE) 2021/1060 și aprobate de AM PS, prin structurile teritoriale.(2) Condițiile de eligibilitate, cheltuielile eligibile și principiile de selecție se regăsesc în SDL specifică fiecărui GAL și sunt descrise în Ghidul solicitantului, alături de metodologia de aplicare a condițiilor de eligibilitate și selecție a proiectelor, inclusiv procedura de evaluare, selecție și contestații, condiții privind efectuarea plăților, tipurile de documente necesare, aprobat de fiecare GAL pentru intervențiile din SDL și publicat pe pagina web a GAL.(3) Cheltuielile eligibile sunt aferente investițiilor în active corporale și necorporale efectuate pentru atingerea obiectivelor proiectelor regăsite în SDL aferenta fiecărui GAL și specifice activităților beneficiarilor conform codurilor CAEN eligibile, astfel cum sunt prevăzute în Anexa la prezenta schema.(4) Cheltuielile eligibile menționate la alin. (3), aferente investițiilor în active corporale și necorporale, pot include următoarele categorii:a) Cheltuieli cu active corporale; Acestea se referă la investiții în bunuri materiale, tangibile, necesare implementării și funcționării proiectului și pot viza, fără a se limita la:(i) Lucrări de construcție a spațiilor de producție sau prestări servicii;(ii) Modernizarea și extinderea clădirilor existente pentru îmbunătățirea funcționalității sau a eficienței energetice;(iii) Dotarea cu echipamente și utilaje tehnologice, inclusiv instalații și sisteme aferente acestora;(iv) Achiziția de mijloace de transport specializate, dacă sunt necesare derulării activităților proiectului;(v) Investiții în infrastructura internă a întreprinderii;b) Cheltuieli cu active necorporale; Acestea vizează bunuri intangibile necesare implementării și funcționării eficiente a proiectului și pot include:(i) Costuri pentru consultanță necesare elaborării, implementării și monitorizării proiectului;(ii) Servicii de proiectare tehnică;(iii) Servicii de management de proiect și supervizare a execuției lucrărilor;(iv) Onorarii pentru consiliere privind durabilitatea economică și de mediu, inclusiv servicii de audit energetic, consultanță ESG, strategii de eficiență energetică;(v) Costuri aferente obținerii de avize, acorduri și autorizații, prevăzute de legislația națională;(vi) Achiziționarea sau dezvoltarea de software specific activității;(vii) Achiziționarea de brevete, licențe, drepturi de autor, mărci comerciale, know-how sau alte drepturi de proprietate intelectuală esențiale pentru desfășurarea activității.(5) În vederea contractării, AFIR verifică condițiile prevăzute la art. 8 - 12 alin. (1)-(4) din prezenta schemă.  +  Capitolul V Cheltuieli neeligibile  +  Articolul 13 Sunt neeligibile pentru finanțare în baza prezentei scheme cheltuielile prevăzute astfel în fișa intervenției DR - 36 - LEADER - "Dezvoltarea locală plasată sub responsabilitatea comunității" din PS 2023-2027 și la art. 73 alin. (3) din Regulamentul (UE) 2021/2115, respectiv:a) - intervenții aferente Pilonului I PAC, astfel cum sunt reglementate prin Regulamentul (UE) 2021/2115; 'b) - intervențiile aferente art. 70, 71, 72, 74, 76 din Regulamentul (UE) 2021/2115;c) - instalarea tinerilor fermieri;d) - investiții în exploatații agricole/pomicole, cu excepția celor realizate în scop colectiv sau social;e) - investiții în crearea/modernizarea infrastructurii de acces agricolă/forestieră și infrastructurii rutiere de bază din spațiul rural;f) - cheltuielile efectuate înainte de depunerea solicitării de sprijin și înainte de semnarea contractului de finanțare a proiectului, cu excepția cheltuielilor cu întocmirea și depunerea proiectelor;g) - cheltuielile cu investițiile și/sau serviciile ce fac obiectul dublei finanțări;h) - taxa pe valoarea adăugată, cu excepția cazului în care aceasta nu se poate recupera în temeiul legislației naționale privind TVA-ul sau eligibilă conform prevederilor specifice pentru instrumente financiare;i) - în cazul contractelor de leasing, celelalte costuri legate de contractele de leasing, cum ar fi marja locatorului, costurile de refinanțare a dobânzilor, cheltuielile generale și cheltuielile de asigurare;j) - achiziția de terenuri, cu excepția achiziției de terenuri cu un cuantum mai mic de 10 % din cheltuielile totale eligibile ale operațiunii în cauză pentru proiectele cu sprijin de tip sumă forfetară;k) - cheltuielile cu achiziționarea de bunuri și echipamente "second hand";l) - prestarea de servicii agricole, producția, procesarea și comercializarea produselor prevăzute în Anexa I din TFUE;m) cheltuielile cu achiziția mijloacelor de transport pentru uz personal și pentru transport persoane, exceptând mijloacele de transport utilizate de echipa GAL.  +  Articolul 14 Cheltuielile neeligibile ale proiectului sunt suportate integral de către beneficiarul ajutorului de minimis, fie prin resurse proprii, fie prin finanțare externă, sub o formă care să nu facă obiectul niciunui alt sprijin public.  +  Capitolul VI Regula cumulului ajutoarelor  +  Articolul 15(1) Ajutorul de minimis se acordă după ce administratorul prezentei scheme verifică în RegAs și în declarația pe propria răspundere a solicitantului, faptul că suma totală a ajutoarelor de minimis acordată unei întreprinderi sau întreprinderii unice pe parcursul ultimilor 3 ani consecutivi, evaluați în mod continuu, fie din surse ale statului ori ale autorităților locale, fie din surse ale bugetului Uniunii Europene, cumulată cu suma ajutorului de minimis solicitat în baza prevederilor prezentei scheme, indiferent de forma ajutorului de minimis sau de obiectivul urmărit, nu depășește plafonul de 300.000 euro, echivalent în lei la cursul Băncii Centrale Europene de la 1 ianuarie al anului intrării în vigoare a ordinului de aprobare a prezentei scheme, la momentul semnării contractelor de finanțare și că se respectă toate condițiile din Regulamentul (UE) 2023/2831 și ale prezentei scheme.(2) Perioada de 3 ani care trebuie luată în considerare trebuie evaluată în mod continuu. Pentru fiecare nou ajutor de minimis acordat trebuie luată în considerare valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate în ultimii 3 ani, evaluați de la data ultimei acordări.(3) În cazul în care, prin acordarea unor noi ajutoare de minimis, s-ar depăși plafonul relevant prevăzut la alineatul (1), respectivul ajutor nou nu beneficiază de dispozițiile prezentei scheme.(4) Respectarea plafonului de minimis are în vedere o întreprindere unică. Astfel, dacă între întreprinderile care beneficiază de sprijinul prezentei scheme există cel puțin una dintre relațiile menționate la art. 4 alin. (1) lit. g), respectivele structuri sunt tratate ca o "întreprindere unică", iar valoarea ajutorului de minimis acordată tuturor structurilor constituente, pe parcursul ultimilor 3 ani, împreună cu suma solicitată, nu depășește suma de 300.000 euro.(5) Plafonul de minimis, prevăzut la alin. (1) se aplică indiferent de forma ajutorului de minimis sau de obiectivul urmărit prin acesta și indiferent dacă ajutorul acordat de statul membru este finanțat în totalitate sau parțial din resurse ale Uniunii Europene.(6) În cazul fuziunilor sau al achizițiilor, pentru a se stabili dacă orice nou ajutor de minimis acordat întreprinderii noi sau întreprinderii care achiziționează depășește plafonul prevăzut la alin. (1) se iau în considerare toate ajutoarele de minimis anterioare acordate oricăreia dintre întreprinderile care fuzionează. Ajutoarele de minimis acordate legal înainte de fuziune sau achiziție rămân legale.(7) În cazul în care o întreprindere se împarte în două sau mai multe întreprinderi separate, ajutoarele de minimis acordate înainte de separare se alocă întreprinderii care a beneficiat de ele, aceasta fiind, în principiu, întreprinderea care preia activitățile pentru care au fost utilizate ajutoarele de minimis. În cazul în care o astfel de alocare nu este posibilă, ajutoarele de minimis se alocă proporțional, pe baza valorii contabile a capitalului propriu al noilor întreprinderi la data efectivă a separării.(8) Ajutoarele de minimis nu se cumulează cu ajutoarele de stat acordate pentru aceleași costuri eligibile sau cu ajutoarele de stat acordate pentru aceeași măsură de finanțare de risc dacă un astfel de cumul ar depăși intensitatea sau valoarea maximă relevantă a ajutorului stabilită pentru condițiile specifice ale fiecărui caz de un regulament sau de o decizie de exceptare pe categorii adoptată de Comisia Europeană.(9) Ajutoarele de minimis care nu se acordă pentru costuri eligibile specifice sau care nu pot fi asociate unor astfel de costuri pot fi cumulate cu alte ajutoare de stat acordate în temeiul unui regulament sau al unei decizii de exceptare pe categorii adoptate de Comisia Europeană.(10) Ajutoarele de minimis acordate în conformitate cu prezenta schemă pot fi cumulate cu ajutoarele de minimis acordate în conformitate cu:a) Regulamentul (UE) 2023/2.832 al Comisiei din 13 decembrie 2023 privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene în cazul ajutoarelor de minimis acordate întreprinderilor care prestează servicii de interes economic general;b) Regulamentul (UE) nr. 1.408/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013 privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis în sectorul agricol și cu Regulamentul (UE) nr. 717/2014 al Comisiei din 27 iunie 2014 privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis în sectorul pescuitului și acvaculturii, în limita plafonului relevant prevăzut la alin. (1).  +  Capitolul VII Modalitatea de acordare a ajutorului de minimis  +  Articolul 16(1) În cadrul prezentei scheme, ajutorul de minimis se acordă sub formă de finanțare nerambursabilă, grant, în urma prezentării de către beneficiar a documentelor justificative de plată, după caz, prevăzute în procedurile specifice ale AFIR, care se aprobă prin ordin al ministrului agriculturii și dezvoltării rurale.(2) Ajutorul care se plătește în mai multe tranșe se actualizează la valoarea lui în momentul acordării.(3) Plata ajutoarelor de minimis acordate în baza prezentei scheme se face prin:a) rambursarea costurilor eligibile suportate și plătite efectiv, pentru proiectele de investiții pentru care sprijinul este limitat la 65 % din costurile eligibile, cu posibilitatea majorării până la 80% pentru proiectele care vizează acțiuni de mediu și climă. Pentru acest tip de finanțare, valoarea maximă nerambursabilă a unui proiect este de 200.000 euro;b) plăți în avans, cu condiția constituirii în prealabil în favoarea AFIR a unei garanții bancare corespunzătoare procentului de 100% din valoarea avansului, în conformitate cu prevederile art. 10 din H.G. nr. 1570/2022, cu modificările și completările ulterioare, valoarea maximă nerambursabilă a unui proiect fiind de 200.000 euro;c) sume forfetare, în două tranșe de plată, stabilite de GAL, din care cea de-a doua tranșă reprezintă minimum 10% din valoarea sprijinului. Pentru acest tip de finanțare, ponderea intensității sprijinului public nerambursabil este de 100%, cu o valoare maximă a proiectului de 70.000 euro.(4) Intensitatea și valoarea sprijinului sunt stabilite în SDL de către fiecare GAL, în funcție de obiectivele și prioritățile SDL și specificul local, fără să depășească limitele maxime prevăzute la alin. (3).  +  Articolul 17(1) AFIR informează în scris beneficiarii cu privire la cuantumul ajutorului acordat în baza prezentei scheme și caracterul de minimis al acestuia, cu referire expresă la Regulamentul (UE) 2023/2831.(2) Pentru a beneficia de finanțare nerambursabilă în cadrul prezentei scheme, solicitantul va da o declarație pe propria răspundere privind ajutoarele de minimis primite de acesta și, dacă este cazul, de celelalte întreprinderi cu care se află într-o relație de tipul celor enumerate la art. 4 alin. (1) lit. g) pe parcursul ultimilor 3 ani, evaluați în mod continuu, de la data ultimei acordări, fie din surse ale bugetului de stat sau ale autorităților locale, fie din surse ale bugetului Uniunii Europene.(3) AFIR acordă un ajutor de minimis după ce verifică, pe baza declarației pe propria răspundere a solicitantului și pe baza informațiilor din Regas, faptul că suma totală a ajutoarelor de minimis primite de acesta și dacă este cazul, de celelalte întreprinderi cu care se află într-o relație de tipul celor enumerate la art. 4 alin. (1) lit. g) pe parcursul unei perioade de 3 ani, fie din surse ale bugetului de stat sau ale autorităților locale, fie din surse ale bugetului Uniunii Europene, nu depășește pragul de 300.000 euro.  +  Articolul 18 În cadrul proiectelor-umbrelă, GAL-ul semnează contractul de finanțare cu AFIR și devine sub-administrator al schemei de ajutor de minimis având următoarele atribuții:a) identificarea potențialilor beneficiari de ajutor de minimis prin organizarea procedurii de selectare a sub-proiectelor (selecția beneficiarilor de ajutor de minimis) ce urmează să fie finanțate în conformitate cu prezenta schemă de ajutor de minimis, cu respectarea prevederilor legale naționale și ale Uniunii Europene aplicabile. Procedura de selectare a sub-proiectelor elaborată de GAL va detalia aspectele privind termenul în care se realizează evaluarea, documentele necesare, termenul de depunere și soluționare a contestațiilor, alte aspecte relevante;b) verificarea respectării criteriilor de eligibilitate și de acordare a ajutorului de minimis prevăzute în Regulamentul (UE) 2023/2831 privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis și transmiterea documentelor justificative către AFIR pentru validare;c) verifică dacă solicitantul a mai beneficiat de alte ajutoare de minimis pentru aceleași cheltuieli eligibile;d) acordarea unui ajutor de minimis după ce va verifica faptul că suma totală a ajutoarelor de minimis acordate întreprinderii unice, cumulat, nu depășește suma de 300.000 euro pe parcursul ultimilor 3 ani, evaluați în mod continuu, de la data ultimei acordări, împreună cu suma solicitată;e) semnarea cu beneficiarii de ajutor de minimis a contractelor de grant, în baza cărora se acordă ajutorul de minimis, după primirea validării de la AFIR. Data semnării contractului de grant între GAL și beneficiar este data acordării ajutorului;f) efectuarea plății sumelor aferente ajutorului de minimis către beneficiarii ajutorului de minimis, în conformitate cu sub-proiectele selectate și cu normele legale aplicabile;g) raportarea către AFIR a tuturor datelor și informațiilor necesare pentru monitorizarea ajutorului de minimis, în formatul pus la dispoziție de către AFIR;h) monitorizarea ajutorului de minimis acordat pe toată durata contractului de grant. Această obligație presupune monitorizarea activităților desfășurate în cadrul sub-proiectelor selectate, inclusiv a progreselor înregistrate pentru atingerea tuturor rezultatelor asumate;i) raportarea către AFIR a tuturor situațiilor care impun recuperarea totală sau parțială a ajutorului de minimis acordat, în condițiile prevăzute în prezenta schemă;j) rezilierea contractelor de grant în condițiile prevăzute în prezenta schemă, cu identificarea sumelor de recuperat din ajutorul de minimis acordat beneficiarului de ajutor de minimis;k) păstrarea de evidențe detaliate privind ajutorul de minimis în condițiile prevăzute în prezenta schema și în OUG nr. 77/2014.  +  Capitolul VIII Durata  +  Articolul 19(1) Schema intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.(2) Prezenta schemă se aplică până la până la 31 decembrie 2029 în limita bugetului alocat, inclusiv efectuarea plăților se va realiza până la 31 decembrie 2029.  +  Capitolul IX Bugetul schemei și numărul estimat de beneficiari  +  Articolul 20(1) Bugetul schemei, reprezentând valoarea totală estimată a ajutorului de minimis alocat pe durata de aplicare a acesteia, este de 120.000.000 euro (echivalent în lei la cursul Băncii Centrale Europene de la 1 ianuarie al anului intrării în vigoare a ordinului de aprobare a prezentei scheme) contribuție publică, în limita alocării din cadrul PS 2023-2027 a acestei intervenții.(2) Bugetul total al schemei este 120.000.000 euro respectiv 101.950.000 euro fonduri FEADR și 18.050.000 euro buget național și este constituit din:a) 1.000.000 euro pentru regiunea București-Ilfov, constituit din 800.000 euro, reprezentând 80% fonduri FEADR și 200.000 euro, reprezentând 20% fonduri naționale;b) 119.000.000 euro pentru celelalte regiuni, constituit din 101.150.000 euro, reprezentând 85% fonduri FEADR și 17.850.000 euro, reprezentând 15 % fonduri naționale.(3) Numărul maxim estimat al beneficiarilor de ajutor de minimis acordat prin prezenta schemă este de 1.700 pentru acțiunile aferente intervenției DR - 36.  +  Capitolul X Procedura de implementare a schemei  +  Articolul 21(1) Regulile privind selecția nediscriminatorie și transparentă a proiectelor, precum și principiile de selecție pentru fiecare intervenție sunt stabilite în strategia de dezvoltare locală (SDL) de către Grupul de Acțiune Locală (GAL) și aprobate de AM PS prin selecția strategiei.(2) Pentru toate intervențiile, GAL-urile aplică criterii de selecție locale, stabilite în SDL, în conformitate cu obiectivele acesteia.(3) Înainte de a fi demarată procedura de selecție, documentele de accesare, inclusiv criteriile de selecție locale și procedura de selecție, se aprobă de AM PS prin structurile teritoriale și se publică pe pagina web a GAL-ului și pe site-ul AFIR.(4) Pentru a beneficia de ajutorul acordat prin prezenta schemă, proiectul selectat de GAL este transmis la AFIR în vederea verificării respectării prevederilor art.11 și a contractării.  +  Articolul 22(1) Dacă pe parcursul implementării strategiei, în cadrul procesului de evaluare și selecție la nivelul GAL a unor proiecte, apar situații generatoare de conflict de interese, persoana care se regăsește în această situație este obligată să se abțină de la luarea deciziei și/sau de la participarea la luarea unei decizii, în conformitate cu prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 66/2011 aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările și completările ulterioare.(2) Acordarea ajutorului de minimis prevăzut în cadrul schemei se face în baza unui contract de finanțare încheiat între AFIR, în numele furnizorului, în calitate de administrator al schemei, și beneficiar. În cazul proiectelor-umbrelă, acordarea ajutorului de minimis se face de către AFIR, în baza contractului de grant încheiat între beneficiarul ajutorului și GAL, cu respectarea prevederilor art. 18.(3) AFIR nu achită ajutorul de minimis sau solicită recuperarea ajutorului de minimis deja acordat împreună cu dobânda aferentă, în cazul în care documentele și informațiile furnizate de către beneficiar în documentele depuse în susținerea cererii de finanțare se dovedesc a fi incorecte și/sau false.  +  Capitolul XI Raportarea și monitorizarea ajutoarelor acordate în cadrul prezentei scheme  +  Articolul 23 Raportarea și monitorizarea ajutoarelor de minimis acordate în baza prezentei scheme se realizează în conformitate cu prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2014 cu modificările și completările ulterioare, precum și ale Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 441/2022, cu modificările și completările ulterioare.  +  Articolul 24(1) AFIR păstrează evidența detaliată a ajutoarelor acordate în baza prezentei scheme pe o durată de 10 ani de la data la care a fost acordată ultima alocare specifică în baza prezentei scheme. Această evidență trebuie să conțină informații necesare pentru a demonstra respectarea condițiilor impuse de legislația europeană în domeniul ajutorului de stat, cum sunt: datele de identificare ale beneficiarului, valoarea sprijinului, momentul și modalitatea acordării ajutorului, originea acestuia, durata, metoda de calcul al ajutoarelor acordate etc.(2) AFIR transmite în timp util la MADR toate informațiile necesare raportării către Consiliul Concurenței/Comisia Europeană a ajutoarelor de minimis acordate.  +  Articolul 25(1) MADR și AFIR, respectiv GAL-ul, au obligația de a supraveghea permanent ajutoarele de minimis acordate, aflate în derulare, pentru a nu se depăși plafoanele și intensitățile maxime admise, și de a dispune măsurile care se impun în cazul nerespectării condițiilor impuse prin prezenta schemă.(2) MADR, în calitate de furnizor și AFIR, în calitate de administrator, după caz, au obligația de a transmite Consiliului Concurenței toate datele și informațiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de stat la nivel național, în formatul și în termenul prevăzute de Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat și de minimis, pus în aplicare prin Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 441/2022, cu modificările și completările ulterioare.(3) În conformitate cu prevederile art. 29 din OUG nr.77/2014, MADR, în calitate de furnizor al schemei de minimis, are obligația încărcării în Registrul general al ajutoarelor de stat acordate în România (RegAS) a prezentei scheme, în termen de 10 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a prezentului ordin.(4) AFIR încarcă în RegAS actele de acordare a ajutoarelor în termen de 7 zile lucrătoare de la data semnării actului de acordare, plățile se încarcă în termen de 10 zile lucrătoare de la data efectuării lor, iar obligațiile de recuperare a ajutoarelor ilegale sau utilizate abuziv și rambursările efective ale respectivelor obligații se încarcă în termen de 7 zile lucrătoare de la data instituirii obligației de recuperare, respectiv de la data rambursării.  +  Articolul 26(1) În cazul în care există îndoieli serioase cu privire la datele transmise de către furnizor, Consiliul Concurenței poate să solicite date și informații suplimentare și, după caz, să facă verificări la fața locului.(2) În cazul în care MADR nu are date definitive privind valoarea ajutorului de minimis acordat, acesta va transmite valori estimative.(3) Erorile constatate de furnizor și corecțiile legale, anulări, recalculări, recuperări, rambursări, se raportează Consiliului Concurenței până la data de 31 martie a anului următor anului de raportare.(4) MADR transmite spre informare Consiliului Concurenței prezenta schemă în termen de 15 zile de la data adoptării acesteia, conform art. 17 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014 cu modificările și completările ulterioare.(5) MADR transmite spre informare Consiliului Concurenței orice act normativ sau administrativ care implementează sau modifică prezenta schemă de minimis, în termen de maximum 5 zile de la data intrării în vigoare a acestora, în conformitate cu prevederile art. 42 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014, cu modificările și completările ulterioare.  +  Articolul 27 În baza unei cereri scrise, emisă de Comisia Europeană, MADR transmite acesteia, prin intermediul Consiliului Concurenței, în 20 de zile lucrătoare sau în termenul fixat în cerere, toate informațiile pe care Comisia Europeană le consideră necesare pentru evaluarea respectării condițiilor prezentei scheme.  +  Articolul 28(1) Beneficiarul sprijinului are obligația de a pune la dispoziția GAL/AFIR și/sau MADR, în formatul și în termenul solicitat, toate datele și informațiile necesare în vederea îndeplinirii procedurilor de raportare și monitorizare ce revin ca responsabilitate GAL/AFIR și/sau MADR.(2) Implementarea schemei se realizează cu respectarea de către furnizor, administrator, GAL- uri și beneficiari a principiilor Cartei drepturilor fundamentale a Uniunii Europene, care vizează, în special, principiul egalității de șanse și de prevenire a discriminării de gen, pe criterii de origine rasială sau etnică, religie sau credință, dizabilitate, vârstă sau orientare sexuală, interzicerea sclaviei și a muncii forțate, protecția datelor cu caracter personal, libertatea de exprimare și de informare, egalitatea în fața legii, protecția mediului, pe tot parcursul fluxului administrativ privind accesarea schemei, inclusiv în perioada de monitorizare a proiectelor.(3) GAL-urile și beneficiarii sunt informați că datele prevăzute la art. 98 din Regulamentul (UE) 2021/2.116 se publică ex-post anual pe site-ul AFIR și pot fi prelucrate de către organisme de audit și de investigare ale Uniunii Europene și ale statelor membre în vederea protejării intereselor financiare ale Uniunii Europene, potrivit prevederilor art. 99 și art. 101 din același regulament. Datele cu caracter personal sunt colectate, prelucrate și stocate/arhivate sau publicate de către furnizor și/sau administrator și sub-administrator, după caz, în scopul îndeplinirii obligațiilor prevăzute la art. 151 din Regulamentul (UE) 2021/2.115, sau prelucrate de alți destinatari pentru îndeplinirea obligațiilor legale ale acestora, cu respectarea prevederilor:a) Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor);b) Legii nr. 190/2018 privind măsuri de punere a Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor);c) Legii nr. 506/2004 privind prelucrarea datelor cu caracter personal și protecția vieții private în sectorul comunicațiilor electronice, cu modificările și completările ulterioare.(4) Beneficiarul sprijinului trebuie să păstreze, timp de minimum 10 ani de la data la care a fost acordată ultima alocare specifică, toate documentele referitoare la ajutorul de minimis primit în cadrul schemei. Această evidență trebuie să conțină informațiile necesare pentru a demonstra respectarea tuturor condițiilor impuse prin actul de acordare, cum sunt: datele de identificare ale beneficiarului, durata, cheltuielile eligibile, valoarea, momentul și modalitatea acordării ajutorului, originea acestuia, durata, metoda de calcul al ajutoarelor acordate.  +  Capitolul XII Recuperarea ajutorului de minimis  +  Articolul 29(1) Nerespectarea condițiilor de acordare a ajutorului prevăzute în cadrul prezentei scheme de către beneficiarul ajutorului de minimis atrage rezilierea contractului de finanțare și recuperarea integrală a ajutorului de minimis.(2) În situația în care documentele și informațiile furnizate de către beneficiar se dovedesc a fi incorecte și/sau false, AFIR nu achită ajutorul de minimis sau, după caz, solicită recuperarea integrală sau parțială a ajutorului de minimis deja acordat.(3) Recuperarea ajutorului de minimis constatat ca ilegal acordat, precum și a celui utilizat abuziv de beneficiar se realizează de către AFIR, în baza prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare și conform prevederilor art. 25 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr.85/2023 privind gestionarea financiară a fondurilor europene nerambursabile alocate României din FEGA și FEADR, aferente politicii agricole comune, precum și a fondurilor alocate de la bugetul de stat pentru perioada de programare 2023-2027 și pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul garantări, cu modificările și completările ulterioare, denumită în continuare OUG nr.85/2023.(4) Pentru nereguli constatate în implementarea proiectului, altele decât ajutorul ilegal și cel utilizat abuziv, AFIR recuperează sumele conform prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările și completările ulterioare.(5) În situațiile prevăzute la alin. (3) recuperarea sprijinului financiar se realizează proporțional cu gradul de nerealizare/neîndeplinire a obligațiilor, după caz, în conformitate cu prevederile Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările și completările ulterioare.(6) Ajutorul de minimis plătit se recuperează proporțional în următoarele situații:a) - beneficiarul îndeplinește parțial obiectivele propuse prin proiect, dar finalizarea proiectului nu este afectată;b) - pe parcursul implementării proiectului se constată rambursarea aferentă unor cheltuieli neeligibile, așa cum sunt prevăzute la art. 13.(7) Ajutorul de minimis constatat ca ilegal acordat, precum și cel utilizat abuziv de beneficiar, care trebuie recuperat include și dobânda aferentă, datorată de la data plății până la data recuperării acestuia, calculată în conformitate cu Instrucțiunile privind procedura de calculare a dobânzii în cazul ajutorului de minimis care trebuie rambursat sau recuperat, puse în aplicare prin Ordinul Președintelui Consiliului Concurenței nr. 386/2020.(8) În vederea îndeplinirii obligațiilor prevăzute la alin. (1) - (4), MADR prin AFIR elaborează norme metodologice de stopare/recuperare a ajutorului în conformitate cu prevederile art. 25 alin. (5) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, respectiv în conformitate cu prevederile art. 25 alin. (4) din OUG nr.85/2023.  +  ANEXĂprevăzută la art. 11 alin. (2) din Schema de ajutor de minimis "LEADER - Dezvoltarea locală plasată sub responsabilitatea comunității"
    Lista codurilor CAEN aferente activităților neagricole
    care sunt eligibile la finanțare
    în cadrul intervenției DR 36
    n.c.a. : neclasificate altundeva
    DiviziuneGrupăClasăCAEN Rev.2CAEN Rev.3
    SECȚIUNEA A - AGRICULTURĂ, SILVICULTURĂ ȘI PESCUIT
    02Silvicultură și exploatare forestieră
    023Colectarea produselor forestiere nelemnoase din flora spontană
    0230Colectarea produselor forestiere nelemnoase din flora spontană0230
    SECȚIUNEA C - INDUSTRIA PRELUCRĂTOARE
    10Industria alimentară
    105Fabricarea produselor lactate
    1052Fabricarea înghețatei1052
    106Fabricarea produselor de morărit, a amidonului și produselor din amidon
    1062Fabricarea amidonului și a produselor din amidon - eligibil doar fabricarea produselor din amidon1062
    107Fabricarea produselor de brutărie și a produselor făinoase
    1071Fabricarea pâinii; fabricarea prăjiturilor și a produselor proaspete de patiserie - eligibil doar fabricarea prăjiturilor și a produselor proaspete de patiserie: produse de patiserie, prăjituri, plăcinte, tarte, clătite, vafe etc.1071
    1072Fabricarea biscuiților și pișcoturilor; fabricarea prăjiturilor și a produselor conservate de patiserie1072
    1073Fabricarea macaroanelor, tăițeilor, cuș-cuș-ului și a altor produse făinoase similare1073
    108Fabricarea altor produse alimentare
    1082Fabricarea produselor din cacao, a ciocolatei și a produselor zaharoase - eligibil doar:- fabricarea ciocolatei și a dulciurilor din ciocolată- fabricarea dulciurilor din zahăr: caramele, nougatul, fondantul, ciocolata albă- fabricarea gumei de mestecat- fabricarea pastilelor și pastiluțelor din dulciuri- fabricarea de produse de cofetărie fără zahăr1082
    1086Fabricarea preparatelor alimentare omogenizate și alimentelor dietetice1062107110721071 1086
    1089Fabricarea altor produse alimentare n.c.a.1089
    SECȚIUNEA C - INDUSTRIA PRELUCRĂTOARE
    11Fabricarea băuturilor
    110Fabricarea băuturilor
    1107Producția de băuturi răcoritoare nealcoolice; producția de ape minerale și alte ape îmbuteliate1107
    13Fabricarea produselor textile
    131Pregătirea fibrelor și filarea fibrelor textile
    1310Pregătirea fibrelor și filarea fibrelor textile1310
    132Producția de țesături
    1320Producția de țesături132013962399
    133Finisarea materialelor textile
    1330Finisarea materialelor textile13301812
    139Fabricarea altor articole textile
    1391Fabricarea de metraje prin tricotare sau croșetare1391
    1392Fabricarea de articole confecționate din textile (cu excepția îmbrăcămintei și lenjeriei de corp)13921396
    1393Fabricarea de covoare și mochete1393
    1394Fabricarea de odgoane, frânghii, sfori și plase1394
    1395Fabricarea de textile nețesute și articole din acestea, cu excepția confecțiilor de îmbrăcăminte1395
    1396Fabricarea de articole tehnice și industriale din textile1396
    1399Fabricarea altor articole textile n.c.a.1399
    14Fabricarea articolelor de îmbrăcăminte
    141Fabricarea articolelor de îmbrăcăminte, cu excepția articolelor din blanăFabricarea articolelor de îmbrăcăminte prin tricotare sau croșetare
    1411Fabricarea articolelor de îmbrăcăminte din piele1424
    1412Fabricarea de articole de îmbrăcăminte pentru lucru1423
    1413Fabricarea altor articole de îmbrăcăminte (exclusiv lenjeria de corp)14101421
    1414Fabricarea de articole de lenjerie de corp14101422
    1419Fabricarea altor articole de îmbrăcăminte și accesorii n.c.a.141014211421 1424 1429
    142Fabricarea articolelor din blanăFabricarea altor articole de îmbrăcăminte si accesorii
    1420Fabricarea articolelor din blană1424
    143Fabricarea articolelor de îmbrăcăminte prin tricotare sau croșetare-
    1431Fabricarea prin tricotare sau croșetare a ciorapilor și articolelor de galanterie1410
    1439Fabricarea prin tricotare sau croșetare a altor articole de îmbrăcăminte1410
    15Tăbăcirea și finisarea pieilor; fabricarea articolelor de voiaj și marochinărie, harnașamentelor și încălțămintei; prepararea și vopsirea blănurilor
    151Tăbăcirea și finisarea pieilor; fabricarea articolelor de voiaj și marochinărie și a articolelor de hamașament; prepararea și vopsirea blănurilor
    1511Tăbăcirea și finisarea pieilor; prepararea și vopsirea blănurilor1511
    1512Fabricarea articolelor de voiaj și marochinărie și a articolelor de hamașament1512
    152Fabricarea încălțămintei
    1520Fabricarea încălțămintei1520
    16Prelucrarea lemnului, fabricarea produselor din lemn și plută, cu excepția mobilei; fabricarea articolelor din paie și din alte materiale vegetale împletite
    162Fabricarea produselor din lemn, plută, paie și din alte materiale vegetale
    1621Fabricarea de furnire și a panourilor din lemn16211627
    1622Fabricarea parchetului asamblat în panouri16221627
    1623Fabricarea altor elemente de dulgherie și tâmplărie, pentru construcții1623
    1624Fabricarea ambalajelor din lemn16241627
    1629Fabricarea altor produse din lemn; fabricarea articolelor din plută, paie și din alte materiale vegetale împletite1520162616271628
    17Fabricarea hârtiei și a produselor din hârtie
    172Fabricarea articolelor din hârtie și carton
    1721Fabricarea hârtiei și cartonului ondulat și a ambalajelor din hârtie și carton1721
    1722Fabricarea produselor de uz gospodăresc și sanitar, din hârtie sau carton1722
    1723Fabricarea articolelor de papetărie1723
    1724Fabricarea tapetului1724
    1729Fabricarea altor articole din hârtie și carton n.c.a.1725
    18Tiparirea si reproducerea pe suporturi a înregistrărilor
    181Tipărire si activitati de servicii conexe tipăririi
    1811Tiparirea ziarelor1811
    1812Alte activitati de tipărire n.c.a.1812
    1813Servicii pregătitoare pentru pretiparire1813
    1814Legatorie si servicii conexe1814
    20Fabricarea substanțelor și a produselor chimice
    201Fabricarea produselor chimice de bază, a îngrășămintelor și produselor azotoase; fabricarea materialelor plastice și a cauciucului sintetic, în forme primare
    2012Fabricarea coloranților și a pigmenților2012
    2013Fabricarea altor produse chimice anorganice, de bază2013
    2015Fabricarea îngrășămintelor și produselor azotoase2015
    202Fabricarea pesticidelor și a altor produse agrochimice
    2020Fabricarea pesticidelor și a altor produse agrochimice2020
    203Fabricarea vopselelor, lacurilor, cernelii tipografice și masticurilor
    2030Fabricarea vopselelor, lacurilor, cernelii tipografice și masticurilor2030
    204Fabricarea săpunurilor, detergenților și a produselor de întreținere, cosmetice și de parfumerie
    2041Fabricarea săpunurilor, detergenților și a produselor de întreținere2041
    2042Fabricarea parfumurilor și a produselor cosmetice (de toaletă)2042
    205Fabricarea altor produse chimice
    2052Fabricarea cleiurilor2059
    2053Fabricarea uleiurilor esențiale2059
    2059Fabricarea altor produse chimice n.c.a.Cu excepția uleiurilor și grăsimilor modificate chimic (biodiesel si bioetanol)2059
    21Fabricarea produselor farmaceutice de bază și a preparatelor farmaceutice
    212Fabricarea preparatelor farmaceutice
    2120Fabricarea preparatelor farmaceutice2120
    22Fabricarea produselor din cauciuc și mase plastice
    221Fabricarea articolelor din cauciuc
    2211Fabricarea anvelopelor și a camerelor de aer; reșaparea și refacerea anvelopelor2211
    2219Fabricarea altor produse din cauciuc15202212
    222Fabricarea articolelor din material plastic
    2221Fabricarea plăcilor, foliilor, tuburilor și profilelor din material plastic2221
    2223Fabricarea articolelor din material plastic pentru construcții22232224
    2229Fabricarea altor produse din material plastic15202226
    23Fabricarea altor produse din minerale nemetalice
    231Fabricarea sticlei și a articolelor din sticlă
    2311Fabricarea sticlei plate2311
    2312Prelucrarea și fasonarea sticlei plate23122932
    2313Fabricarea articolelor din sticlă2313
    2314Fabricarea fibrelor din sticlă2314
    2319Fabricarea de sticlărie tehnică2315
    232Fabricarea de produse refractare
    2320Fabricarea de produse refractare2320
    233Fabricarea materialelor de construcții din argilă
    2331Fabricarea plăcilor și dalelor din ceramică2331
    2332Fabricarea cărămizilor, țiglelor și altor produse pentru construcții, din argilă arsă2332
    234Fabricarea altor articole din ceramică și porțelan
    2341Fabricarea articolelor ceramice pentru uz gospodăresc și ornamental2341
    2342Fabricarea de obiecte sanitare din ceramică2342
    2343Fabricarea izolatorilor și pieselor izolante din ceramică2343
    2344Fabricarea altor produse tehnice din ceramică2344
    2349Fabricarea altor produse ceramice n.c.a.2345
    235Fabricarea cimentului, varului și ipsosului
    2352Fabricarea varului și ipsosului2352
    236Fabricarea articolelor din beton, ciment și ipsos
    2361Fabricarea produselor din beton pentru construcții2361
    2362Fabricarea produselor din ipsos pentru construcții2362
    2363Fabricarea betonului2363
    2365Fabricarea produselor din azbociment2365
    2369Fabricarea altor articole din beton, ciment și ipsos2366
    237Tăierea, fasonarea și finisarea pietrei
    2370Tăierea, fasonarea și finisarea pietrei2370
    239Fabricarea produselor abrazive și a altor produse din minerale nemetalice n.c.a.
    2391Fabricarea de produse abrazive2391
    2399Fabricarea altor produse din minerale nemetalice, n.c.a.2399
    24Industria metalurgică
    243Fabricarea altor produse prin prelucrarea primară a oțelului
    2431Tragere la rece a barelor2431
    2432Laminare la rece a benzilor înguste2432
    2433Producția de profile obținute la rece2433
    2434Trefilarea firelor la rece2434
    245Turnarea metalelor
    2451Turnarea fontei2451
    2452Turnarea oțelului2452
    2453Turnarea metalelor neferoase ușoare24532454
    2454Turnarea altor metale neferoase2454
    25Industria construcțiilor metalice și a produselor din metal, exclusiv mașini, utilaje și instalații
    251Fabricarea de construcții metalice
    2511Fabricarea de construcții metalice și părți componente ale structurilor metalice2511
    2512Fabricarea de uși și ferestre din metal2512
    252Producția de rezervoare, cisterne și containere metalice; producția de radiatoare și cazane pentru încălzire centrală
    2521Producția de radiatoare și cazane pentru încălzire centrală2521
    2529Producția de rezervoare, cisterne și containere metalice2522
    256Tratarea și acoperirea metalelor; operațiuni de mecanică generală pe bază de plată sau contract
    2561Tratarea și acoperirea metalelor255125522553
    2562Operațiuni de mecanică generală2553
    257Producția de unelte și articole de fierărie
    2571Fabricarea produselor de tăiat2561
    2572Fabricarea articolelor de feronerie2562
    2573Fabricarea uneltelor2563
    259Fabricarea altor produse prelucrate din metal
    2591Fabricarea de recipienți, containere și alte produse similare din oțel2591
    2592Fabricarea ambalajelor ușoare din metal2592
    2593Fabricarea articolelor din fire metalice; fabricarea de lanțuri și arcuri2593
    2594Fabricarea de șuruburi, buloane și alte articole filetate; fabricarea de nituri și șaibe2594
    2599Fabricarea altor articole din metal n.c.a.2599
    26Fabricarea calculatoarelor și a produselor electronice și optice
    261Fabricarea componentelor electronice
    2611Fabricarea subansamblurilor electronice (module)2612
    2612Fabricarea altor componente electronice2611
    262Fabricarea calculatoarelor și a echipamentelor periferice
    2620Fabricarea calculatoarelor și a echipamentelor periferice2620
    263Fabricarea echipamentelor de comunicații
    2630Fabricarea echipamentelor de comunicații26302651
    264Fabricarea produselor electronice de larg consum
    2640Fabricarea produselor electronice de larg consum2640
    265Fabricarea de echipamente de măsură, verificare, control și navigație; producția de ceasuri
    2651Fabricarea de instrumente și dispozitive pentru măsură, verificare, control, navigație2651
    2652Producția de ceasuri2652
    266Fabricarea de echipamente pentru radiologie, electrodiagnostic și electroterapie
    2660Fabricarea de echipamente pentru radiologie, electrodiagnostic și electroterapie2660
    267Fabricarea de instrumente optice și echipamente fotografice
    2670Fabricarea de instrumente optice și echipamente fotografice2670
    268Fabricarea suporților magnetici și optici destinați înregistrărilor
    2680Fabricarea suporților magnetici și optici destinați înregistrărilor2670
    27Fabricarea echipamentelor electrice
    271Fabricarea motoarelor electrice, generatoarelor și transformatoarelor electrice și a aparatelor de distribuție și control a electricității
    2711Fabricarea motoarelor, generatoarelor și transformatoarelor electrice27112910
    2712Fabricarea aparatelor de distribuție și control a electricității27122711
    272Fabricarea de acumulatori și baterii
    2720Fabricarea de acumulatori și baterii2720
    273Fabricarea de fire și cabluri; fabricarea dispozitivelor de conexiune pentru acestea
    2731Fabricarea de cabluri cu fibră optică2731
    2732Fabricarea altor fire și cabluri electrice și electronice2732
    2733Fabricarea dispozitivelor de conexiune pentru fire și cabluri electrice și electronice2733
    274Fabricarea de echipamente electrice de iluminat
    2740Fabricarea de echipamente electrice de iluminat2740
    275Fabricarea de echipamente casnice
    2751Fabricarea de aparate electrocasnice2751
    2752Fabricarea de echipamente casnice neelectrice2752
    279Fabricarea altor echipamente electrice
    2790Fabricarea altor echipamente electrice279027112931
    28Fabricarea de mașini, utilaje și echipamente n.c.a.
    281Fabricarea de mașini și utilaje de utilizare generală
    2811Fabricarea de motoare și turbine2811
    2812Fabricarea de motoare hidraulice2812
    2813Fabricarea de pompe și compresoare2813
    2814Fabricarea de articole de robinetărie2814
    2815Fabricarea lagărelor, angrenajelor, cutiilor de viteză și a elementelor mecanice de transmisie2815
    282Fabricarea altor mașini și utilaje de utilizare generală
    2821Fabricarea cuptoarelor, furnalelor și arzătoarelor2821
    2822Fabricarea echipamentelor de ridicat și manipulat2822
    2823Fabricarea mașinilor și echipamentelor de birou (exclusiv fabricarea calculatoarelor și a echipamentelor periferice)2823
    2824Fabricarea mașinilor-unelte portabile acționate electric2824
    2825Fabricarea echipamentelor de ventilație și frigorifice, exclusiv a echipamentelor de uz casnic28252932
    2829Fabricarea altor mașini și utilaje de utilizare generală n.c.a.2829
    283Fabricarea mașinilor și utilajelor pentru agricultură și exploatări forestiere
    2830Fabricarea mașinilor și utilajelor pentru agricultură și exploatări forestiere2830
    284Fabricarea utilajelor pentru prelucrarea metalului și a mașinilor-unelte
    2841Fabricarea utilajelor și a mașinilor-unelte pentru prelucrarea metalului2841
    2849Fabricarea altor mașini-unelte n.c.a.28422790
    289Fabricarea altor mașini și utilaje cu destinație specifică
    2891Fabricarea utilajelor pentru metalurgie2891
    2892Fabricarea utilajelor pentru extracție și construcții2892
    2893Fabricarea utilajelor pentru prelucrarea produselor alimentare, băuturilor și tutunului2893
    2894Fabricarea utilajelor pentru industria textilă, a îmbrăcămintei și a pielăriei2894
    2895Fabricarea utilajelor pentru industria hârtiei și cartonului2895
    2896Fabricarea utilajelor pentru prelucrarea maselor plastice și a cauciucului2896
    2899Fabricarea altor mașini și utilaje specifice n.c.a.28972899
    29Fabricarea autovehiculelor de transport rutier, a remorcilor și semiremorcilor
    291Fabricarea autovehiculelor de transport rutier
    2910Fabricarea autovehiculelor de transport rutier2910
    292Producția de caroserii pentru autovehicule; fabricarea de remorci și semiremorci
    2920Producția de caroserii pentru autovehicule; fabricarea de remorci și semiremorci2920
    293Producția de piese și accesorii pentru autovehicule și pentru motoare de autovehicule
    2931Fabricarea de echipamente electrice și electronice pentru autovehicule și pentru motoare de autovehicule2931
    2932Fabricarea altor piese și accesorii pentru autovehicule și pentru motoare de autovehicule2932
    30Fabricarea altor mijloace de transport
    301Construcția de nave și bărci
    3011Constructia de nave si structuri plutitoare3011
    3012Construcția de ambarcațiuni sportive și de agrement3012
    302Fabricarea materialului rulant
    3020Fabricarea materialului rulant3020
    309Fabricarea altor echipamente de transport n.c.a.
    3091Fabricarea de motociclete30913092
    3092Fabricarea de biciclete și de vehicule pentru invalizi3092
    3099Fabricarea altor mijloace de transport n.c.a.3099
    31Fabricarea de mobilă
    310Fabricarea de mobilă
    3101Fabricarea de mobilă pentru birouri și magazine3100
    3102Fabricarea de mobilă pentru bucătării3100
    3103Fabricarea de saltele și somiere3100
    3109Fabricarea de mobilă n.c.a.3100
    32Alte activități industriale n.c.a.
    321Fabricarea bijuteriilor, imitațiilor de bijuterii și articolelor similare
    3212Fabricarea bijuteriilor și articolelor similare din metale și pietre prețioase3212
    3213Fabricarea imitațiilor de bijuterii și articole similare3213
    322Fabricarea instrumentelor muzicale
    3220Fabricarea instrumentelor muzicale3220
    323Fabricarea articolelor pentru sport
    3230Fabricarea articolelor pentru sport32303299
    324Fabricarea jocurilor și jucăriilor
    3240Fabricarea j ocurilor și jucăriilor3240
    325Fabricarea de dispozitive, aparate și instrumente medicale și stomatologice
    3250Fabricarea de dispozitive, aparate și instrumente medicale stomatologice3250
    329Alte activități industriale
    3291Fabricarea măturilor și periilor3291
    3299Fabricarea altor produse manufacturiere n.c.a.32993250
    33Repararea, întreținerea și instalarea mașinilor și echipamentelor
    331Repararea articolelor fabricate din metal, repararea mașinilor și echipamentelor
    3311Repararea articolelor fabricate din metal33113319
    3312Repararea mașinilor33123315
    3313Repararea echipamentelor electronice și optice3313
    3314Repararea echipamentelor electrice3314
    3315Repararea și întreținerea navelor și bărcilor3315
    3317Repararea și întreținerea altor echipamentelor de transport n.c.a. (numai repararea șaretelor si a căruțelor cu tractiune animala)3317
    3319Repararea altor echipamente3319
    SECȚIUNEA D - PRODUCȚIA ȘI FURNIZAREA DE ENERGIE ELECTRICĂ ȘI TERMICĂ, GAZE, APĂ CALDĂ ȘI AER CONDIȚIONAT
    35Energie electrică, gaz, abur și aer condiționat
    353Furnizarea de abur și aer condiționat
    3530Furnizarea de abur și aer condiționat3530
    37Colectarea și epurarea apelor uzate
    370Colectarea și epurarea apelor uzate
    3700Colectarea și epurarea apelor uzate (numai pentru golirea si curatarea haznalelor si foselor septice si colectarea și transportul apelor uzate menajere prin vidanje montate pe autoșasiu)3700
    38Colectarea, tratarea și eliminarea deșeurilor; activități de recuperare a materialelor reciclabile
    381Colectarea deșeurilor
    3811Colectarea deșeurilor nepericuloase3811
    3812Colectarea deșeurilor periculoase3812
    382Tratarea și eliminarea deșeurilor
    3821Tratarea și eliminarea deșeurilor nepericuloase38223823383138323833
    3822Tratarea și eliminarea deșeurilor periculoase38223823383138323833
    383Recuperare materialelor
    3831Demontarea (dezasamblarea) mașinilor și a echipamentelor scoase din uz pentru recuperarea materialelor3821
    3832Recuperarea materialelor reciclabile sortate3821
    39Activități și servicii de decontaminare
    390Activități și servicii de decontaminare
    3900Activități și servicii de decontaminare3900
    SECȚIUNEA F - CONSTRUCȚII
    42Lucrări de geniu civil
    421Lucrări de construcții a drumurilor și a căilor ferate
    4211Lucrări de construcții a drumurilor și autostrăzilor4350
    43Lucrări speciale de construcții
    431Lucrări de demolare și de pregătire a terenului
    4313Lucrări de foraj și sondaj pentru construcții4313
    432Lucrări de instalații electrice și tehnico-sanitare și alte lucrări de instalații pentru construcții
    4321Lucrări de instalații electrice4321
    4322Lucrări de instalații sanitare, de încălzire și de aer condiționat4322
    4329Alte lucrări de instalații pentru construcții43234324
    433Lucrări de finisare
    4331Lucrări de ipsoserie4331
    4332Lucrări de tâmplărie și dulgherie4332
    4333Lucrări de pardosire și placare a pereților4333
    4334Lucrări de vopsitorie, zugrăveli și montări de geamuri4334
    4339Alte lucrări de finisare43358122
    439Lucrări speciale de construcții pentru clădiri434
    4391Lucrări de învelitori, șarpante și terase la construcții4341
    4399Alte lucrări speciale de construcții pentru clădiri439943224322 4335 4342 4350 4391 8122
    SECȚIUNEA G - COMERȚ CU RIDICATA ȘI CU AMĂNUNTUL; REPARAREA AUTOVEHICULELOR ȘI MOTOCICLETELORSECȚIUNEA T - ALTE ACTIVITĂȚI DE SERVICII
    45Comerț cu ridicata și cu amănuntul, întreținerea și repararea autovehiculelor și a motocicletelor
    452Întreținerea și repararea autovehiculelor953
    4520Întreținerea și repararea autovehiculelor95319540
    4540Comerț cu motociclete, piese și accesorii aferente; întreținerea și repararea motocicletelor9532
    SECȚIUNEA I - HOTELURI ȘI RESTAURANTE
    55Hoteluri și alte facilități de cazare
    552Facilități de cazare pentru vacanțe și perioade de scurtă durată
    5520Facilități de cazare pentru vacanțe și perioade de scurtă durată5520
    553Parcuri pentru rulote, campinguri si tabere
    5530Parcuri pentru rulote, campinguri și tabere5530
    559Alte servicii de cazare
    5590Alte servicii de cazare5590
    56Restaurante și alte activități de servicii de alimentație
    561Restaurante
    5610Puncte gastronomice locale Restaurante*56115612
    562Activitati de alimentatie (catering) pentru evenimente si alte servicii de alimentatie
    5621Activitati de alimentatie (catering) pentru evenimente5621
    5629Alte servicii de alimentatie n.c.a.5622
    SECȚIUNEA J -INFORMAȚII ȘI COMUNICAȚIISECȚIUNEA J - ACTIVITĂȚI DE EDITARE; DIFUZAREA DE PROGRAME DE RADIO ȘI TELEVIZIUNE; ACTIVITĂȚI DE PRODUCȚIE ȘI DISTRIBUȚIE DE CONTINUTURI
    58Activități de editare
    581Activități de editare a cărților, ziarelor, revistelor și alte activități de editare
    5811Activități de editare a cărților5811
    5812Activități de editarea de ghiduri, compendii, liste de adrese și similare5819
    5813Activități de editare a ziarelor5812
    5814Activități de editare a revistelor și periodicelor5813
    5819Alte activități de editare58196039
    582Activități de editare a produselor software
    5821Activități de editare a jocurilor de calculator5821
    5829Activități de editare a altor produse software5829
    59Activități de producție cinematografică, video și de programe de televiziune; înregistrări audio și activități de editare muzicală
    591Activități de producție cinematografică, video și de programe de televiziune
    5914Proiecția de filme cinematografice5914
    60Activități de difuzare și transmitere de programe, agenții de știri si alte activităti de distributie de continut
    602Activități de difuzare a programelor de televiziune
    6020Activități de difuzare a programelor de televiziune6020
    62Activități de servicii în tehnologia informației
    620Activități de servicii în tehnologia informației621
    6201Activități de realizare a soft-ului la comandă (software orientat client)6210
    6202Activități de consultanță în tehnologia informației6220
    6203Activități de management (gestiune și exploatare) a mijloacelor de calcul6220
    6209Alte activități de servicii privind tehnologia informației6290
    63Activități de servicii informatice
    631Activități ale portalurilor web, prelucrarea datelor, administrarea paginilor web și activități conexe631
    6311Prelucrarea datelor, administrarea paginilor web și activități conexe631060206039
    6312Activități ale portalurilor web63916039
    639Alte activități de servicii informaționale603
    6391Activități ale agențiilor de știri6031
    6399Alte activități de servicii informaționale n.c.a6392
    SECȚIUNEA M - ACTIVITĂȚI PROFESIONALE, ȘTIINȚIFICE ȘI TEHNICESECȚIUNEA N - ACTIVITĂȚI PROFESIONALE, ȘTIINȚIFICE ȘI TEHNICE
    69Activități juridice și de contabilitate
    692Activități de contabilitate și audit financiar; consultanță în domeniul fiscal
    6920Activități de contabilitate și audit financiar; consultanță în domeniul fiscal6920
    70Activități ale direcțiilor (centralelor), birourilor administrative centralizate; activități de management și de consultanță în management
    702Activități de consultanță în management
    7022Activități de consultanță pentru afaceri și management7020
    71Activități de arhitectură și inginerie; activități de testări și analiză tehnică
    711Activități de arhitectură, inginerie și servicii de consultanță tehnică legate de acestea
    7111Activități de arhitectură7111
    7112Activități de inginerie și consultanță tehnică legate de acestea7112
    712Activități de testări și analize tehnice
    7120Activități de testări și analize tehnice7120
    72Cercetare-dezvoltare
    721Cercetare-dezvoltare în științe naturale și inginerie
    7211Cercetare-dezvoltare în biotehnologie7210
    7219Cercetare-dezvoltare în alte științe naturale și inginerie7210
    722Cercetare-dezvoltare în științe sociale și umaniste
    7220Cercetare-dezvoltare în științe sociale și umaniste7220
    73Publicitate și activități de studiere a pieței
    731Publicitate
    7311Activitati ale agențiilor de publicitate7311
    74Alte activități profesionale, științifice și tehnice
    741Activități de design specializat
    7410Activități de design specializat7411741274137414
    742Activități fotografice
    7420Activități fotografice742058191812
    743Activități de traducere scrisă și orală (interpreți)
    7430Activități de traducere scrisă și orală (interpreți)7430
    749Alte activități profesionale, științifice și tehnice n.c.a.
    7490Alte activități profesionale, științifice și tehnice n.c.a.749174998009
    75Activități veterinare
    750Activități veterinare
    7500Activități veterinare7500
    77Activitati de închiriere si leasing
    772Activitati de închiriere si leasing bunuri personale și gospodărești
    7721Activitati de inchiriere si leasing cu bunuri recreaționale si echipament sportiv7721
    78Activități de servicii privind forța de muncă
    781Activități ale agențiilor de plasare a forței de muncă
    7810Activități ale agențiilor de plasare a forței de muncă7810
    782Activități de contractare, pe baze temporare, a personalului
    7820Activități de contractare, pe baze temporare, a personalului7820
    783Servicii de furnizare și management a forței de muncă
    7830Servicii de furnizare și management a forței de muncă7820
    79Activitati ale agențiilor turistice si a tur-operatorilor, alte servicii de rezervare si asistenta turistica
    791Activitati ale agențiilor turistice si a tur-operatorilor
    7911Activitati ale agențiilor turistice7911
    7912Activitati ale tur-operatorilor7912
    799Alte servicii de rezervare si asistentă turistică
    7990Alte servicii de rezervare și asistență turistică7990
    80Activități de investigații și protecție
    802Activități de servicii privind sistemele de securizare800
    8020Activități de servicii privind sistemele de securizare8009
    81Activități de peisagistică și servicii pentru clădiri
    811Activități de servicii suport combinate
    8110Activități de servicii suport combinate8110
    812Activități de curățenie
    8121Activități generale de curățenie a clădirilor8121
    8122Activități specializate de curățenie8122
    8129Alte activități de curățenie8123
    82Activități de secretariat, servicii suport și alte activități de servicii prestate în principal întreprinderilor
    821Activități de secretariat și servicii suport
    8211Activități combinate de secretariat8210
    8219Activități de fotocopiere, de pregătire a documentelor și alte activități specializate de secretariat82101812
    823Activități de organizare a expozițiilor, târgurilor și congreselor
    8230Activități de organizare a expozițiilor, târgurilor și congreselor82309329
    829Activități de servicii suport pentru întreprinderi n.c.a.
    8292Activități de ambalare8292
    8299Alte activități de servicii suport pentru întreprinderi n.c.a.436082999540
    SECȚIUNEA P - ÎNVĂȚĂMÂNTSECȚIUNEA Q - ÎNVĂȚĂMÂNT
    85Învățământ
    855Alte forme de învățământ
    8551Învățământ în domeniul sportiv și recreațional85519313
    8552Învățământ în domeniul cultural (limbi străine, muzică, teatru, dans, arte plastice, etc.)8552
    8553Școli de conducere (pilotaj)8553
    8559Alte forme de învățământ n.c.a8559
    SECȚIUNEA Q - SĂNĂTATE ȘI ASISTENȚĂ SOCIALĂSECȚIUNEA R - SĂNĂTATE ȘI ASISTENȚĂ SOCIALĂ
    86Activități referitoare la sănătatea umană
    862Activități de asistență medicală ambulatorie și stomatologică
    8621Activități de asistență medicală generală8621
    8622Activități de asistență medicală specializată8622
    8623Activități de asistență stomatologică8623
    869Alte activităti referitoare la sănătatea umană
    8690Alte activități referitoare la sănătatea umanăNu sunt eligibile pentru finanțare laboratoarele de radiologie si transportul pacienților cu avionul869186928693869486958691 8699
    871Activităti ale centrelor de îngrijire medicală
    8710Activităti ale centrelor de ingrijire medicală8710
    889Alte activităti de asistentă socială, fără cazare
    8899Alte activităti de asistentă socială, fără cazare n.c.a8899
    SECȚIUNEA R -ACTIVITĂȚI DE SPECTACOLE, CULTURALE ȘI RECREATIVESECȚIUNEA S - ACTIVITĂȚI DE SPECTACOLE, CULTURALE, SPORTIVE ȘI RECREATIVE
    90Activități de creație și interpretare artistică
    900Activități de creație și interpretare artistică
    9001Activități de interpretare artistică (spectacole)9020
    9002Activități suport pentru interpretarea artistică (spectacole)9039
    9003Activități de creație artistică901190129013581158125813
    9004Activități de gestionare a sălilor de spectacole9031
    91Activități ale bibliotecilor, arhivelor, muzeelor și alte activități culturale
    910Activități ale bibliotecilor, arhivelor, muzeelor și alte activități culturale
    9101Activități ale bibliotecilor și arhivelor9111
    93Activitati sportive, recreative și distractive
    931Activitati sportive
    9311Activitati ale bazelor sportive93119312
    9312Activitati ale cluburilor sportive9312
    9313Activitati ale centrelor de fitness9313
    9319Alte activitati sportive93199329
    932Alte activități recreative și distractive
    9321Bâlciuri și parcuri de distracții93219329
    9329Alte activități recreative și distractive n.c.a.932993119311 9319 9329
    SECȚIUNEA S - ALTE ACTIVITĂȚI DE SERVICIISECȚIUNEA T - ALTE ACTIVITĂȚI DE SERVICII
    95Reparații de calculatoare, de articole personale și de uz gospodăresc
    951Repararea calculatoarelor și a echipamentelor de comunicații
    9511Repararea calculatoarelor și a echipamentelor periferice9510
    9512Repararea echipamentelor de comunicații9510
    952Reparații de articole personale și de uz gospodăresc
    9521Repararea aparatelor electronice de uz casnic9521
    9522Repararea dispozitivelor de uz gospodăresc și a echipamentelor pentru casă și grădină9522
    9523Repararea încălțămintei și a articolelor din piele9523
    9524Repararea mobilei și a furniturilor casnice9524
    9525Repararea ceasurilor și a bijuteriilor9525
    9529Repararea articolelor de uz personal și gospodăresc n.c.a.9529
    96Alte activități de servicii
    960Alte activități de servicii
    9601Spălarea și curățarea (uscată) articolelor textile și a produselor din blană9610
    9602Coafură și alte activități de înfrumusețare96219622
    9603Activități de pompe funebre și similare, cu excepția inchirierii si vanzarii locurilor de veci9630
    9604Activități de întreținere corporală9623
    9609Alte activitati de servicii n.c.a.Sunt eligibile doar serviciile pentru animale de companie, cum ar fi: adăpostire, îngrijire, relaxare și dresaj.9699
    -----