HOTĂRÂRE nr. 54 din 10 iunie 2025referitoare la Comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliu, Comitetul Economic și Social European și Comitetul Regiunilor - O foaie de parcurs privind drepturile femeilor - COM (2025) 97 final
Publicat în
MONITORUL OFICIAL nr. 544 din 12 iunie 2025
În temeiul dispozițiilor art. 67 și ale art. 148 alin. (2) și (3) din Constituția României, republicată, precum și ale Protocolului nr. 1 privind rolul parlamentelor naționale în Uniunea Europeană, anexat Tratatului de la Lisabona de modificare a Tratatului privind Uniunea Europeană și a Tratatului de instituire a Comunității Europene, semnat la Lisabona la 13 decembrie 2007, ratificat prin Legea nr. 13/2008,în baza Raportului Comisiei pentru afaceri europene nr. LXII/172 din 4.06.2025,Senatul adoptă prezenta hotărâre. + Articolul 1Senatul României:1. consideră că:a) foaia de parcurs reprezintă un cadru cuprinzător pentru avansarea egalității de gen în UE și la nivel global. Acesta se bazează pe realizările trecute, abordând în același timp provocările persistente, cu scopul de a crea o societate în care femeile și bărbații pot avea oportunități, drepturi și libertăți egale;b) realizarea obiectivelor propuse depinde în cea mai mare măsură de măsurile concrete care vor fi incluse în Strategia pentru egalitate de gen post-2025 și abordarea resurselor limitate alocate acestui domeniu. Astfel, va fi necesar ca măsurile de bază cuprinse în comunicare să fie completate, prin accelerarea acțiunilor întreprinse de către statele membre și implicarea consolidată a tuturor părților relevante;2. constată că este necesară o atenție sporită, atât la nivel național, cât și european, în procesul de implementare și dezbatere politică pe următoarele chestiuni sensibile:a) aproximativ 1 din 3 femei din UE a fost victima violenței fizice și/sau sexuale;b) violența cibernetică este în creștere și mai greu de reglementat;c) costurile estimate ale violenței împotriva femeilor ajung la 289 miliarde EUR anual, ceea ce presupune necesitatea unor investiții majore în prevenție, servicii și justiție;d) sensibilitate politică: diferențele legislative dintre statele membre privind definițiile și sancțiunile aplicabile;e) deși decalajul de remunerare femei/bărbați s-a redus, acesta este încă la 12%, iar decalajul de pensii este de 25,4%;f) există norme sociale și culturale discriminatorii, greu de modificat prin politici publice;g) subreprezentarea femeilor în funcții de conducere și domenii precum TIC rămâne o provocare;h) există inegalități majore de acces la servicii medicale în funcție de țara UE, în special în ceea ce privește contracepția, avortul și informarea;i) doar 33% din parlamentarii din UE sunt femei;j) participarea femeilor este afectată de riscuri sporite de hărțuire, violență și discriminare, inclusiv online;k) este nevoie de politici proactive, dar care pot ridica dezbateri privind discriminarea pozitivă (de exemplu: cote de gen);l) femeile continuă să suporte o proporție disproporționată a muncii casnice și de îngrijire;m) gradul scăzut de utilizare a concediului paternal și flexibilitatea redusă la locul de muncă pentru bărbați sunt bariere esențiale;n) unele propuneri pot intra în conflict cu legislațiile interne sau cu sensibilitățile culturale/religioase din anumite state;3. susține, în acord cu Ministerul Afacerilor Externe și cu Agenția Națională pentru Egalitatea de Șanse între Femei și Bărbați, că:a) la nivel național au fost adoptate măsuri semnificative pentru eliminarea violenței de gen, inclusiv prin ratificarea Convenției de la Istanbul în anul 2016, adoptarea Strategiei naționale pentru prevenirea violenței sexuale 2021-2030 și a Strategiei naționale privind promovarea egalității de șanse și de tratament între femei și bărbați, respectiv prevenirea și combaterea violenței domestice 2022-2027;b) toate actele legislative care au fost adoptate la nivelul UE în domeniul egalității de gen au fost susținute de către România și promovate pe parcursul negocierilor;c) un punct important evidențiat în cadrul foii de parcurs, care va avea un impact pozitiv și asupra eforturilor naționale, va fi suplimentarea finanțării pentru programele dedicate egalității de gen și creșterea capacității organizațiilor din domeniu. + Articolul 2Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.Această hotărâre a fost adoptată de Senat în ședința din 10 iunie 2025, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituția României, republicată.
p. PREȘEDINTELE SENATULUI,
MIRCEA ABRUDEAN București, 10 iunie 2025.Nr. 54.-----
EMITENT |
În temeiul dispozițiilor art. 67 și ale art. 148 alin. (2) și (3) din Constituția României, republicată, precum și ale Protocolului nr. 1 privind rolul parlamentelor naționale în Uniunea Europeană, anexat Tratatului de la Lisabona de modificare a Tratatului privind Uniunea Europeană și a Tratatului de instituire a Comunității Europene, semnat la Lisabona la 13 decembrie 2007, ratificat prin Legea nr. 13/2008,în baza Raportului Comisiei pentru afaceri europene nr. LXII/172 din 4.06.2025,Senatul adoptă prezenta hotărâre. + Articolul 1Senatul României:1. consideră că:a) foaia de parcurs reprezintă un cadru cuprinzător pentru avansarea egalității de gen în UE și la nivel global. Acesta se bazează pe realizările trecute, abordând în același timp provocările persistente, cu scopul de a crea o societate în care femeile și bărbații pot avea oportunități, drepturi și libertăți egale;b) realizarea obiectivelor propuse depinde în cea mai mare măsură de măsurile concrete care vor fi incluse în Strategia pentru egalitate de gen post-2025 și abordarea resurselor limitate alocate acestui domeniu. Astfel, va fi necesar ca măsurile de bază cuprinse în comunicare să fie completate, prin accelerarea acțiunilor întreprinse de către statele membre și implicarea consolidată a tuturor părților relevante;2. constată că este necesară o atenție sporită, atât la nivel național, cât și european, în procesul de implementare și dezbatere politică pe următoarele chestiuni sensibile:a) aproximativ 1 din 3 femei din UE a fost victima violenței fizice și/sau sexuale;b) violența cibernetică este în creștere și mai greu de reglementat;c) costurile estimate ale violenței împotriva femeilor ajung la 289 miliarde EUR anual, ceea ce presupune necesitatea unor investiții majore în prevenție, servicii și justiție;d) sensibilitate politică: diferențele legislative dintre statele membre privind definițiile și sancțiunile aplicabile;e) deși decalajul de remunerare femei/bărbați s-a redus, acesta este încă la 12%, iar decalajul de pensii este de 25,4%;f) există norme sociale și culturale discriminatorii, greu de modificat prin politici publice;g) subreprezentarea femeilor în funcții de conducere și domenii precum TIC rămâne o provocare;h) există inegalități majore de acces la servicii medicale în funcție de țara UE, în special în ceea ce privește contracepția, avortul și informarea;i) doar 33% din parlamentarii din UE sunt femei;j) participarea femeilor este afectată de riscuri sporite de hărțuire, violență și discriminare, inclusiv online;k) este nevoie de politici proactive, dar care pot ridica dezbateri privind discriminarea pozitivă (de exemplu: cote de gen);l) femeile continuă să suporte o proporție disproporționată a muncii casnice și de îngrijire;m) gradul scăzut de utilizare a concediului paternal și flexibilitatea redusă la locul de muncă pentru bărbați sunt bariere esențiale;n) unele propuneri pot intra în conflict cu legislațiile interne sau cu sensibilitățile culturale/religioase din anumite state;3. susține, în acord cu Ministerul Afacerilor Externe și cu Agenția Națională pentru Egalitatea de Șanse între Femei și Bărbați, că:a) la nivel național au fost adoptate măsuri semnificative pentru eliminarea violenței de gen, inclusiv prin ratificarea Convenției de la Istanbul în anul 2016, adoptarea Strategiei naționale pentru prevenirea violenței sexuale 2021-2030 și a Strategiei naționale privind promovarea egalității de șanse și de tratament între femei și bărbați, respectiv prevenirea și combaterea violenței domestice 2022-2027;b) toate actele legislative care au fost adoptate la nivelul UE în domeniul egalității de gen au fost susținute de către România și promovate pe parcursul negocierilor;c) un punct important evidențiat în cadrul foii de parcurs, care va avea un impact pozitiv și asupra eforturilor naționale, va fi suplimentarea finanțării pentru programele dedicate egalității de gen și creșterea capacității organizațiilor din domeniu. + Articolul 2Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.Această hotărâre a fost adoptată de Senat în ședința din 10 iunie 2025, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituția României, republicată.
p. PREȘEDINTELE SENATULUI,
MIRCEA ABRUDEAN București, 10 iunie 2025.Nr. 54.-----