HOTĂRÂRE nr. 45 din 10 iunie 2025referitoare la propunerea de Regulament al Parlamentului European și al Consiliului de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1.308/2013, (UE) 2021/2.115 și (UE) nr. 251/2014 în ceea ce privește anumite norme privind piața și anumite măsuri de sprijin sectorial în sectorul vitivinicol și pentru produsele vitivinicole aromatizate - COM (2025) 137 final
Publicat în
MONITORUL OFICIAL nr. 544 din 12 iunie 2025
În temeiul dispozițiilor art. 67 și ale art. 148 alin. (2) și (3) din Constituția României, republicată, precum și ale Protocolului nr. 2 privind aplicarea principiilor subsidiarității și proporționalității, anexat Tratatului de la Lisabona de modificare a Tratatului privind Uniunea Europeană și a Tratatului de instituire a Comunității Europene, semnat la Lisabona la 13 decembrie 2007, ratificat prin Legea nr. 13/2008,în baza Raportului Comisiei pentru afaceri europene nr. LXII/180 din 4.06.2025,Senatul adoptă prezenta hotărâre. + Articolul 1Senatul României constată că propunerea de Regulament al Parlamentului European și al Consiliului de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1.308/2013, (UE) 2021/2.115 și (UE) nr. 251/2014 în ceea ce privește anumite norme privind piața și anumite măsuri de sprijin sectorial în sectorul vitivinicol și pentru produsele vitivinicole aromatizate - COM (2025) 137 final respectă principiile subsidiarității și proporționalității. + Articolul 2Senatul României:1. consideră că propunerea oferă instrumentele de politică prin care statele membre și operatorii economici din sectorul vitivinicol sunt sprijiniți în vederea gestionării potențialului de producție, creșterii rezilienței sectorului în contextul schimbărilor climatice, adaptării la tendințele pieței și susținerii acestuia în vederea valorificării oportunităților;2. recomandă introducerea următoarelor observații:1. art. 1 alin. (1) - la textul propus pentru modificarea art. 62 alin. (3), din motive de claritate, consecvență și transparență, solicităm precizarea clară a sancțiunilor administrative care pot fi avute în vedere;a) introducerea la art. 90 a unui alineat nou, respectiv alin. (4) al Regulamentului (UE) nr. 1.308/2013:(4) Fără a aduce atingere actelor privind sectorul vitivinicol care au fost adoptate în temeiul articolului 58 din Regulamentul (UE) 2021/2.116, în cazul unei încălcări a normelor Uniunii în sectorul vitivinicol, statele membre aplică sancțiuni administrative proporționale, eficace și disuasive în conformitate cu titlul IV capitolul I din regulamentul respectiv. Statele membre nu aplică astfel de sancțiuni în cazul în care nerespectarea este minoră.“;b) la titlul IV: Sisteme de control și sancțiuni, capitolul I: Norme generale din cadrul Regulamentului (UE) 2021/2.116, în opinia noastră, nu conferă normei o aplicare clară și unitară cu privire consecințele neutilizării autorizației de plantare. În acest sens, se solicită să se adauge aceleași elementele de clarificare și în cazul art. 83 alin. (4) și (5);2. art. 1 alin. (2) - la textul propus pentru modificarea art. 63 alineatul (2), solicităm completarea definiției „recoltării înainte de coacere“ cu trimiterea la Stadiul de evoluție a strugurilor, respectiv stadiul M după Baggiolini, stadiul 83 din codul BBCH, care vizează perioada anterioară celei normale de intrare a strugurilor în pârgă. Această mențiune sau precizarea unui termen exact (31 iulie), data până la care trebuie înlăturați toți strugurii, constituie elemente asiguratorii ale faptului că nu mai există struguri comercializabili pe suprafața vizată;3. art. 1 alin. (3) lit. (c) - în legătură cu norma prevăzută la lit. c), solicităm clarificări cu privire la elementele de legătură care pot fi luate în calcul la stabilirea suprafeței specifice pentru care se limitează eliberarea de autorizații pentru plantări noi, atunci când au fost puse în aplicare măsuri naționale sau ale Uniunii privind distilarea vinului;4. art. 1 alin. (5) lit. a (i) - întrucât limita de 0,05% nu poate fi determinată cu exactitate prin analize de laborator și este afectată toleranța metodei de analiză, propunem ca mențiunea 0,0% să se înscrie pentru toate produsele dezalcoolizate care au o concentrație alcoolică inferioară limitei de 0,5%;5. art. 1 alin. (5) lit. b, cu trimitere la lit. (k) - în vederea informării corecte a consumatorilor cu privire la modalitatea de obținere a produsului, propunem menținerea ca denumiri obligatorii a sintagmelor: „dezalcoolizat“ și „parțial dezalcoolizat“. Termenii „alcohol-free“ și „alcohol-light“ pot fi asociați denumirilor de produs ca denumiri facultative, având în vedere că pe etichetă este obligatorie înscrierea conținutului de alcool al produsului. Având în vedere că termenul „alcool ușor“ nu asigură informarea corectă a consumatorilor români, deoarece nu este un termen specific în limba română, trebuie să se permită utilizarea unor termeni similari relevanți: „cu conținut scăzut de alcool“ sau „slab alcoolic“;6. la art. 1 alin. (9) propunem eliminarea pct. 4 (spumant) și menținerea pct. 7 (spumos), deoarece prin impregnarea unui vin/vin dezalcoolizat cu dioxid de carbon nu se poate obține decât un vin spumos/vin spumos fără alcool. În acest context este necesar ca pentru vinurile cu CO_2 endogen (4, 5, 6 și 8) să nu fie admisă dezalcoolizarea totală, ci numai eventual cea parțială. Aceasta presupune și modificarea anexei VII partea a II-a primul paragraf, cu restrângerea categoriilor de produse care pot fi supuse dezalcoolizării totale/parțiale;7. referitor la art. 2 - Modificări ale Regulamentului (UE) nr. 251/2014 se propune ca, în cazul produselor aromatizate la care nu este admis adaosul de alcool, să fie permisă doar utilizarea unui vin materie primă dezalcoolizat parțial, și nu total. Lipsa alcoolului de proveniență viticolă elimină posibilitatea efectuării de analize privind autenticitatea produselor în cauză, blocând orice act de control al compoziției prin metode analitice. În ceea ce privește:a) art. 2 alin. (1) lit. g) - se modifică prin scăderea limitei inferioare a tăriei alcoolice de la 14,5% la 12,5%, deoarece obținerea unui produs din această categorie (în care participarea vinului este de minimum 75%) fără adaos de alcool este dificil de obținut, având în vedere că materia primă (vinul bază) nu are în general o tărie alcoolică atât de ridicată. Specificitatea produsului, față de băuturile aromatizate pe bază de vin cu concentrații alcoolice cuprinse între 12,5% și 14,5%, este asigurată prin procentul de participare al ingredientului principal (vinul). De menționat că, odată cu apariția Regulamentului (UE) nr. 251/2014, adaosul de alcool a devenit o operațiune opțională raportat la prevederile anterioare reglementate prin Regulamentul (CE) nr. 1.601/1991. În contextul acestor modificări apare și necesitatea reducerii nivelului minim de alcool al produsului finit obținut fără adaos de alcool;b) art. 2 alin. (2) - propunem elaborarea unor norme specifice de etichetare a acestor produse, având în vedere că acestea nu sunt supuse unui proces de dezalcoolizare în mod direct, ci sunt obținute din produse viticole dezalcoolizate/parțial dezalcoolizate. Trimiterile la normele de etichetare stabilite pentru produse vitivinicole dezalcoolizate/parțial dezalcoolizate sunt de natură să creeze confuzie în rândul consumatorilor cu privire la natura produsului și modul de obținere;c) art. 2 alin. (4) „Glühwein“ - susținem eliminarea reglementărilor privind producerea băuturii aromatizate pe bază de vin „Glühwein“, obținută din „vinuri de fructe, altele decât strugurii“ care nu sunt produse ale sectorului vitivinicol. Reglementarea este contrară intenției de a asigura un debușeu pentru produsele sectorului viticol (considerentul 16). Natura unui produs astfel obținut nu face obiectul prezentului regulament, iar din punctul de vedere al nomenclaturii combinate aparține unei alte clase de băuturi;d) propunem modificarea și completarea anexei II B pct. 12 pentru corelarea prevederilor legale cu noile tendințe de producție în vederea unei mai bune adaptări la preferințele consumatorilor, astfel:Pelin - băutură aromatizată pe bază de vin:– care este obținută din vin roșu, alb sau roze sau dintr-o combinație a acestora și un amestec special de ierburi;– care are un titru alcoolic volumic dobândit de minimum 8,5 % vol.; și– care are un conținut de zahăr, exprimat ca zahăr invertit de maximum 50% g/l, și o aciditate totală de minimum 3 g/l, exprimată ca acid tartric.În cazul în care a fost preparat din vin alb, roșu sau roze, denumirea de vânzare se poate completa cu cuvintele „alb“, „roșu“, respectiv „roze“/„rosé“. Cu toate acestea, cuvântul „roze“/„rosé“ nu este utilizat atunci când produsul este obținut prin combinarea vinului roșu cu vin alb sau a oricăruia dintre aceste vinuri cu vin roze.Pelinul poate fi obținut și prin adăugare de dioxid de carbon, iar denumirea de vânzare se poate completa cu termenul:– „spumos“ pentru produsul care prezintă, atunci când este conservat la 20°C în recipiente închise, o suprapresiune de minimum 3 bari; respectiv– „perlant“ sau alți termeni similari, atunci când prezintă, dacă este conservat la 20°C în recipiente închise, o suprapresiune datorată dioxidului de carbon de minimum 1 bar. + Articolul 3Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, iar opinia cuprinsă în această hotărâre se transmite către instituțiile europene.Această hotărâre a fost adoptată de Senat în ședința din 10 iunie 2025, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituția României, republicată.
p. PREȘEDINTELE SENATULUI,
MIRCEA ABRUDEANBucurești, 10 iunie 2025.Nr. 45.-----
EMITENT |
În temeiul dispozițiilor art. 67 și ale art. 148 alin. (2) și (3) din Constituția României, republicată, precum și ale Protocolului nr. 2 privind aplicarea principiilor subsidiarității și proporționalității, anexat Tratatului de la Lisabona de modificare a Tratatului privind Uniunea Europeană și a Tratatului de instituire a Comunității Europene, semnat la Lisabona la 13 decembrie 2007, ratificat prin Legea nr. 13/2008,în baza Raportului Comisiei pentru afaceri europene nr. LXII/180 din 4.06.2025,Senatul adoptă prezenta hotărâre. + Articolul 1Senatul României constată că propunerea de Regulament al Parlamentului European și al Consiliului de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1.308/2013, (UE) 2021/2.115 și (UE) nr. 251/2014 în ceea ce privește anumite norme privind piața și anumite măsuri de sprijin sectorial în sectorul vitivinicol și pentru produsele vitivinicole aromatizate - COM (2025) 137 final respectă principiile subsidiarității și proporționalității. + Articolul 2Senatul României:1. consideră că propunerea oferă instrumentele de politică prin care statele membre și operatorii economici din sectorul vitivinicol sunt sprijiniți în vederea gestionării potențialului de producție, creșterii rezilienței sectorului în contextul schimbărilor climatice, adaptării la tendințele pieței și susținerii acestuia în vederea valorificării oportunităților;2. recomandă introducerea următoarelor observații:1. art. 1 alin. (1) - la textul propus pentru modificarea art. 62 alin. (3), din motive de claritate, consecvență și transparență, solicităm precizarea clară a sancțiunilor administrative care pot fi avute în vedere;a) introducerea la art. 90 a unui alineat nou, respectiv alin. (4) al Regulamentului (UE) nr. 1.308/2013:(4) Fără a aduce atingere actelor privind sectorul vitivinicol care au fost adoptate în temeiul articolului 58 din Regulamentul (UE) 2021/2.116, în cazul unei încălcări a normelor Uniunii în sectorul vitivinicol, statele membre aplică sancțiuni administrative proporționale, eficace și disuasive în conformitate cu titlul IV capitolul I din regulamentul respectiv. Statele membre nu aplică astfel de sancțiuni în cazul în care nerespectarea este minoră.“;b) la titlul IV: Sisteme de control și sancțiuni, capitolul I: Norme generale din cadrul Regulamentului (UE) 2021/2.116, în opinia noastră, nu conferă normei o aplicare clară și unitară cu privire consecințele neutilizării autorizației de plantare. În acest sens, se solicită să se adauge aceleași elementele de clarificare și în cazul art. 83 alin. (4) și (5);2. art. 1 alin. (2) - la textul propus pentru modificarea art. 63 alineatul (2), solicităm completarea definiției „recoltării înainte de coacere“ cu trimiterea la Stadiul de evoluție a strugurilor, respectiv stadiul M după Baggiolini, stadiul 83 din codul BBCH, care vizează perioada anterioară celei normale de intrare a strugurilor în pârgă. Această mențiune sau precizarea unui termen exact (31 iulie), data până la care trebuie înlăturați toți strugurii, constituie elemente asiguratorii ale faptului că nu mai există struguri comercializabili pe suprafața vizată;3. art. 1 alin. (3) lit. (c) - în legătură cu norma prevăzută la lit. c), solicităm clarificări cu privire la elementele de legătură care pot fi luate în calcul la stabilirea suprafeței specifice pentru care se limitează eliberarea de autorizații pentru plantări noi, atunci când au fost puse în aplicare măsuri naționale sau ale Uniunii privind distilarea vinului;4. art. 1 alin. (5) lit. a (i) - întrucât limita de 0,05% nu poate fi determinată cu exactitate prin analize de laborator și este afectată toleranța metodei de analiză, propunem ca mențiunea 0,0% să se înscrie pentru toate produsele dezalcoolizate care au o concentrație alcoolică inferioară limitei de 0,5%;5. art. 1 alin. (5) lit. b, cu trimitere la lit. (k) - în vederea informării corecte a consumatorilor cu privire la modalitatea de obținere a produsului, propunem menținerea ca denumiri obligatorii a sintagmelor: „dezalcoolizat“ și „parțial dezalcoolizat“. Termenii „alcohol-free“ și „alcohol-light“ pot fi asociați denumirilor de produs ca denumiri facultative, având în vedere că pe etichetă este obligatorie înscrierea conținutului de alcool al produsului. Având în vedere că termenul „alcool ușor“ nu asigură informarea corectă a consumatorilor români, deoarece nu este un termen specific în limba română, trebuie să se permită utilizarea unor termeni similari relevanți: „cu conținut scăzut de alcool“ sau „slab alcoolic“;6. la art. 1 alin. (9) propunem eliminarea pct. 4 (spumant) și menținerea pct. 7 (spumos), deoarece prin impregnarea unui vin/vin dezalcoolizat cu dioxid de carbon nu se poate obține decât un vin spumos/vin spumos fără alcool. În acest context este necesar ca pentru vinurile cu CO_2 endogen (4, 5, 6 și 8) să nu fie admisă dezalcoolizarea totală, ci numai eventual cea parțială. Aceasta presupune și modificarea anexei VII partea a II-a primul paragraf, cu restrângerea categoriilor de produse care pot fi supuse dezalcoolizării totale/parțiale;7. referitor la art. 2 - Modificări ale Regulamentului (UE) nr. 251/2014 se propune ca, în cazul produselor aromatizate la care nu este admis adaosul de alcool, să fie permisă doar utilizarea unui vin materie primă dezalcoolizat parțial, și nu total. Lipsa alcoolului de proveniență viticolă elimină posibilitatea efectuării de analize privind autenticitatea produselor în cauză, blocând orice act de control al compoziției prin metode analitice. În ceea ce privește:a) art. 2 alin. (1) lit. g) - se modifică prin scăderea limitei inferioare a tăriei alcoolice de la 14,5% la 12,5%, deoarece obținerea unui produs din această categorie (în care participarea vinului este de minimum 75%) fără adaos de alcool este dificil de obținut, având în vedere că materia primă (vinul bază) nu are în general o tărie alcoolică atât de ridicată. Specificitatea produsului, față de băuturile aromatizate pe bază de vin cu concentrații alcoolice cuprinse între 12,5% și 14,5%, este asigurată prin procentul de participare al ingredientului principal (vinul). De menționat că, odată cu apariția Regulamentului (UE) nr. 251/2014, adaosul de alcool a devenit o operațiune opțională raportat la prevederile anterioare reglementate prin Regulamentul (CE) nr. 1.601/1991. În contextul acestor modificări apare și necesitatea reducerii nivelului minim de alcool al produsului finit obținut fără adaos de alcool;b) art. 2 alin. (2) - propunem elaborarea unor norme specifice de etichetare a acestor produse, având în vedere că acestea nu sunt supuse unui proces de dezalcoolizare în mod direct, ci sunt obținute din produse viticole dezalcoolizate/parțial dezalcoolizate. Trimiterile la normele de etichetare stabilite pentru produse vitivinicole dezalcoolizate/parțial dezalcoolizate sunt de natură să creeze confuzie în rândul consumatorilor cu privire la natura produsului și modul de obținere;c) art. 2 alin. (4) „Glühwein“ - susținem eliminarea reglementărilor privind producerea băuturii aromatizate pe bază de vin „Glühwein“, obținută din „vinuri de fructe, altele decât strugurii“ care nu sunt produse ale sectorului vitivinicol. Reglementarea este contrară intenției de a asigura un debușeu pentru produsele sectorului viticol (considerentul 16). Natura unui produs astfel obținut nu face obiectul prezentului regulament, iar din punctul de vedere al nomenclaturii combinate aparține unei alte clase de băuturi;d) propunem modificarea și completarea anexei II B pct. 12 pentru corelarea prevederilor legale cu noile tendințe de producție în vederea unei mai bune adaptări la preferințele consumatorilor, astfel:Pelin - băutură aromatizată pe bază de vin:– care este obținută din vin roșu, alb sau roze sau dintr-o combinație a acestora și un amestec special de ierburi;– care are un titru alcoolic volumic dobândit de minimum 8,5 % vol.; și– care are un conținut de zahăr, exprimat ca zahăr invertit de maximum 50% g/l, și o aciditate totală de minimum 3 g/l, exprimată ca acid tartric.În cazul în care a fost preparat din vin alb, roșu sau roze, denumirea de vânzare se poate completa cu cuvintele „alb“, „roșu“, respectiv „roze“/„rosé“. Cu toate acestea, cuvântul „roze“/„rosé“ nu este utilizat atunci când produsul este obținut prin combinarea vinului roșu cu vin alb sau a oricăruia dintre aceste vinuri cu vin roze.Pelinul poate fi obținut și prin adăugare de dioxid de carbon, iar denumirea de vânzare se poate completa cu termenul:– „spumos“ pentru produsul care prezintă, atunci când este conservat la 20°C în recipiente închise, o suprapresiune de minimum 3 bari; respectiv– „perlant“ sau alți termeni similari, atunci când prezintă, dacă este conservat la 20°C în recipiente închise, o suprapresiune datorată dioxidului de carbon de minimum 1 bar. + Articolul 3Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, iar opinia cuprinsă în această hotărâre se transmite către instituțiile europene.Această hotărâre a fost adoptată de Senat în ședința din 10 iunie 2025, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituția României, republicată.
p. PREȘEDINTELE SENATULUI,
MIRCEA ABRUDEANBucurești, 10 iunie 2025.Nr. 45.-----