NORME din 4 iunie 2025privind procedura de control la unitățile medicale și/sau psihologice, agreate să efectueze examinarea personalului cu atribuții în siguranța transporturilor, precum și persoanele desemnate să efectueze controlul
EMITENT
  • MINISTERUL TRANSPORTURILOR ȘI INFRASTRUCTURII
  • Publicată în  MONITORUL OFICIAL nr. 533 bis din 10 iunie 2025



    Notă
    Aprobate prin ORDINUL nr. 579 din 4 iunie 2025, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 533 din 10 iunie 2025.
     +  Articolul 1 Prezentele norme stabilesc cadrul metodologic de desfășurare a activității de control la unitățile medicale și/sau psihologice, agreate să efectueze examinarea personalului cu atribuții în siguranța transporturilor.  +  Articolul 2(1) Tipurile de control care fac obiectul prezentelor norme sunt controlul operativ și controlul inopinat, pentru situații justificate, dispuse de conducerea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, privind menținerea condițiilor de agreare și a respectării reglementărilor legale privind efectuarea examinărilor medicale și/sau psihologice pentru persoanele cu atribuții în siguranța transporturilor.(2) Controlul operativ este un control efectuat în vederea stabilirii existenței ori inexistenței unor încălcări ale reglementărilor legale aplicabile privind menținerea condițiilor de agreare și a respectării dispozițiilor legale privind efectuarea examinărilor medicale și/sau psihologice pentru persoanele cu atribuții în siguranța transporturilor; se dispune de conducerea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii și se caracterizează prin rapiditate, rigoare și eficiență. Controlul operativ este demarat în urma constatărilor/verificărilor proprii ale documentelor/datelor transmise de către unitățile medicale și/sau psihologice agreate.(3) Controlul inopinat constă în verificarea punctuală a unei stări, situații sau consecințe determinate de încălcarea directă de către unitățile medicale și/sau psihologice agreate a prevederilor legale prevăzute în prezentul ordin privind examinarea medicală și psihologică a personalului din transporturi cu atribuții în siguranța transporturilor. Controlul inopinat este un control impus, de regulă, de o reclamație, sesizare, petiție provenită de la un partener din sistem, mass-media ori de la alte autorități sau din dispoziția conducerii Ministerului Transporturilor și Infrastructurii.(4) Nota de deplasare întocmită de personalul din cadrul Structurii de specialitate care va forma echipa de control și aprobate de către conducerea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii reprezintă mandatul de intervenție în baza căruia se va desfășura activitatea de control. În Notă se vor preciza următoarele date obligatorii:a. temeiul legal și administrativ al efectuării controlului;b. perioada în care se desfășoară controlul;c. perioada supusă controlului;d. unitatea medicală și/sau psihologică agreată ce urmează să fie controlată;(5) Fiecare membru al echipei răspunde conform prevederilor legale în vigoare de propriile acțiuni din timpul controlului.  +  Articolul 3 În activitatea de control, membrii echipei de control vor utiliza tehnicile și formularele de control specifice pentru atingerea obiectivelor. Principalele tehnici și formulare utilizate sunt:1. tehnici:a) verificarea - reprezintă tehnica de control cel mai frecvent utilizată. Verificarea poate avea ca scop identificarea unor elemente, respectarea unor reguli sau calcularea unor indicatori;b) observarea directă - constă în urmărirea, la fața locului, a derulării unei activități. În activitatea de control, această tehnică este utilizată pentru urmărirea respectării conformității și regularității;c) analiza - constă în identificarea tuturor factorilor componenți ai unei activități sau proces și evaluarea lor, pe criterii de regularitate și conformitate;d) dialogul - constă în discuții purtate cu personalul cu responsabilități în funcție de tematică al unității medicale și/sau psihologice controlate în vederea obținerii de informații pentru atingerea obiectivelor din tematica de control.2. formulare:a) procesul-verbal de verificare a condițiilor inițiale de agreare precum și a modului de desfășurare a activității - este un document în care se consemnează constatările echipei de control și trebuie întocmit obligatoriu în cadrul acțiunilor de control efectuate asupra unităților medicale și/sau psihologice, al cărui model este prevăzut în Anexa nr. 5.11. Echipa de control va prezenta conducerii unității medicale și/sau psihologice controlate constatările acțiunii de control și va face înregistrarea procesului-verbal de constatare.  +  Articolul 4 Etapele urmărite în atingerea unui obiectiv de control sunt:a) analiza preliminară - constă în studierea unității medicale și/sau psihologice controlate prin prisma activității desfășurate, a raportului cu Structura de specialitate din cadrul Ministerul Transporturilor și Infrastructurii și a obligațiilor legale ale acesteia conferite de agreare;b) documentarea - se face de către echipa de control la nivelul Structurii de specialitate din cadrul Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, în vederea pregătirii acțiunii de control, și la nivelul unității medicale și/sau psihologice controlate, prin utilizarea tehnicilor și instrumentelor de control adecvate;c) solicitarea de informații suplimentare - se face la nivelul unității medicale și/sau psihologice controlate, în cazul în care informațiile și probele obținute nu sunt suficiente sau irefutabile;d) elaborarea concluziilor - se face la sfârșitul acțiunii de control. Echipa de control va solicita copii de pe toate documentele pe care le consideră necesare pentru susținerea constatărilor și concluziilor. Copiile vor fi semnate pentru conformitate de de reprezentantul legal al unității medicale și/sau psihologice controlate. Procesul verbal în original întocmit la solicitarea echipei de control va fi semnat de persoanele care l-au întocmit și de reprezentantul legal al unității medicale și/sau psihologice controlate.  +  Articolul 5 Valorificarea acțiunilor de control se face prin întocmirea de către echipa de control a unei Note, care va fi înaintată, spre aprobare, conducerii ministerului, cu respectarea prevederilor legale privind termenele de aplicare a unor sancțiuni.  +  Articolul 6 În cazul în care în cadrul acțiunilor de control se constată fapte a căror cercetare nu este de competența Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, echipa de control va consemna cele constatate în Procesul verbal și poate sesiza autoritățile și/sau organele abilitate (competente).  +  Articolul 7 Activitatea de control se realizează în următoarele etape:a) prezentarea inițială a acțiunii de control, în cadrul căreia reprezentantului legal al unității medicale și/sau psihologice controlate i se comunică: a1) echipa de control; a2) obiectivele avute în vedere; a3) perioada preconizată de desfășurare, sub rezerva prelungirii acesteia din motive obiective, în raport cu natura sau caracterul unor constatări care impun o astfel de prelungire;b) controlul propriu-zis, care se execută prin verificarea concretă a existenței conformității documentelor/ dotărilor/ operațiunilor și/sau serviciilor, pe bază de documente, observare și raționament, prin utilizarea tehnicilor și instrumentelor specifice;c) finalizarea acțiunii de control, materializată în constatări concrete ale faptelor în legătură cu fiecare dintre obiectivele avute în vedere și aplicarea de măsuri/ sancțiuni, în condițiile prezentelor norme;d) valorificarea actelor de control. Actele de control încheiate în urma finalizării acțiunii de control, pentru ași produce efectele, urmează să fie valorificate prin punerea în aplicare a măsurilor/sancțiunilor stabilite, conform art. 5 alin. (1).  +  Articolul 8 Pentru pagubele cauzate în activitatea de control, ca urmare a neîndeplinirii sau îndeplinirii necorespunzătoare a atribuțiilor, personalul desemnat să facă parte din echipa de control răspunde potrivit dispozițiilor legale în vigoare.  +  Articolul 9(1) Personalul desemnat să facă parte din echipele de control exercită prerogativele de putere publică pentru realizarea atribuțiilor în conformitate cu dispozițiile cuprinse în actele normative de organizare și funcționare proprii, în legislația generală sau specială aplicabilă și cu principiile și normele stabilite prin prezentul ordin.(2) Personalul care efectuează activități de control trebuie să aibă o atitudine imparțială, să nu aibă prejudecăți și să nu se afle în conflict de interese.(3) Personalul care efectuează activități de control trebuie să își îndeplinească atribuțiile în mod obiectiv și independent, cu profesionalism și integritate, potrivit prezentelor norme specifice activității de control.(4) Nu pot fi desemnate să efectueze acțiuni de control persoane care sunt soți, rude sau afini până la gradul al patrulea inclusiv cu reprezentantul legal al unității medicale și/sau psihologice controlate ori cu membrii asociați ai organului de conducere al acestora.(5) În echipele de control nu pot fi nominalizate persoane care au avut raporturi de muncă sau de colaborare în ultimii 5 ani, cu unitățile medicale și/sau psihologice controlate.(6) Persoanele desemnate în echipele de control au obligația, la începerea acțiunii, să prezinte reprezentantului legal al unității medicale și/sau psihologice controlate Nota de deplasare întocmită de personalul din cadrul Structurii de specialitate care formează echipa de control, aprobată de către conducerea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii.(7) Persoanele desemnate în echipele de control au obligația să se documenteze asupra activității unității medicale și/sau psihologice controlate, să obțină date relevante despre existența conformității documentelor/ dotărilor/ operațiunilor și/sau serviciilor, să solicite sau, după caz, să li se prezinte înscrisuri, copii și orice alte documente care au legătură cu controlul.(8) Persoanele desemnate în echipele de control sunt obligate să păstreze confidențialitatea documentelor, materialelor și altor înscrisuri de care au cunoștință în timpul desfășurării controlului.(9) Pentru clarificarea unor probleme specifice care presupun cunoștințe de specialitate din diverse domenii de activitate (tehnic, tehnologic, juridic și altele asemenea), persoanele desemnate în echipele de control pot cere sprijinul unor specialiști din cadrul structurilor de specialitate ale Ministerului Transporturilor și Infrastructurii.(10) Persoanele desemnate în echipele de control au dreptul să solicite reprezentantului legal al unității medicale și/sau psihologice controlate înscrisurile, documentele sau materialele care conțin date relevante în legătură cu obiectul controlului și să ceară să i se pună la dispoziție copii ale acestora, pentru fundamentarea constatărilor și măsurilor dispuse.(11) Încălcarea dispozițiilor legale și a prevederilor prezentului ordin de către persoanele desemnate în echipele de control angajează răspunderea juridică, în condițiile legii, cu privire la fapte care au legătură cu exercitarea acțiunii de control.  +  Articolul 10 În cazul în care în cadrul acțiunilor de control se constată fapte a căror cercetare nu este de competența Ministerului Transporturilor și Infrastructurii sau constată declararea necorespunzătoare a adevărului cu privire la oricare dintre elementele pe care le cuprind declarațiile pe proprie răspundere depuse în vederea obținerii certificatului de agreare/avizului anual, echipele de control vor consemna cele constatate și pot sesiza autoritățile și/sau organele abilitate (competente). ----