NORME din 18 martie 2025privind efectuarea verificării aprofundate a antecedentelor persoanelor, conform prevederilor art. 4 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 7/2022 privind stabilirea unor măsuri pentru aplicarea Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2015/1.998 din 5 noiembrie 2015 de stabilire a măsurilor detaliate de implementare a standardelor de bază comune în domeniul securității aviației, așa cum a fost modificat prin Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/103 al Comisiei din 23 ianuarie 2019
Publicat în
MONITORUL OFICIAL nr. 435 din 12 mai 2025
Notă
Aprobate prin ORDINUL nr. 267/9.514/58/M.68/2025, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 435 din 12 mai 2025. + Capitolul I Dispoziții generale + Articolul 1(1) Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/1.998 al Comisiei din 5 noiembrie 2015 de stabilire a măsurilor detaliate de implementare a standardelor de bază comune în domeniul securității aviației, cu modificările și completările ulterioare, denumit în continuare Regulamentul (UE) 2015/1.998, stabilește obligativitatea, pentru anumite persoane care își desfășoară activitatea în aviația civilă, de a trece cu succes o verificare aprofundată a antecedentelor.(2) În aplicarea Regulamentului (UE) 2015/1.998, persoanele care se încadrează la prevederile art. 4 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 7/2022 privind stabilirea unor măsuri pentru aplicarea Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2015/1.998 din 5 noiembrie 2015 de stabilire a măsurilor detaliate de implementare a standardelor de bază comune în domeniul securității aviației, așa cum a fost modificat prin Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/103 al Comisiei din 23 ianuarie 2019, aprobată cu modificări prin Legea nr. 245/2022, sunt supuse unei verificări aprofundate a antecedentelor, conform procesului descris de prezentele norme.(3) Verificarea antecedentelor este un standard de securitate prevăzut de Regulamentul (CE) nr. 300/2008 al Parlamentului European și al Consiliului din 11 martie 2008 privind norme comune în domeniul securității aviației civile și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 2.320/2002, denumit în continuare Regulamentul (CE) nr. 300/2008.(4) Entitățile care, conform Programului național de securitate a aviației civile, aplică standarde de securitate a aviației civile au obligația elaborării, aplicării și menținerii unui program de securitate și sunt responsabile de efectuarea verificării standard a antecedentelor persoanelor pentru care se solicită o verificare aprofundată a antecedentelor.(5) Verificarea standard a antecedentelor se poate efectua direct de către entitățile menționate la alin. (4) sau de către entitățile autorizate conform prezentelor norme.(6) Verificarea aprofundată a antecedentelor se efectuează de către Serviciul Român de Informații, Ministerul Afacerilor Interne și Ministerul Apărării Naționale, conform atribuțiilor ce le revin, la solicitarea Autorității Aeronautice Civile Române, denumită în continuare AACR, după ce persoana a trecut cu succes o verificare standard a antecedentelor.(7) În cadrul procesului de verificare aprofundată a antecedentelor persoanelor, AACR:a) emite avizul pozitiv, după obținerea avizului favorabil rezultat ca urmare a efectuării verificărilor aprofundate de către instituțiile menționate la alin. (6);b) emite avizul negativ, după obținerea unui aviz nefavorabil rezultat ca urmare a efectuării verificărilor aprofundate de către cel puțin una dintre instituțiile menționate la alin. (6);c) retrage avizul pozitiv, în situațiile în care, ulterior comunicării unui aviz favorabil, cel puțin una dintre instituțiile menționate la alin. (6) obține date și informații care conduc la schimbarea avizului inițial într-unul nefavorabil. + Capitolul II Autorizarea entităților care transmit solicitarea de verificare aprofundată a antecedentelor + Articolul 2(1) În vederea derulării procesului de verificare aprofundată a antecedentelor, entitățile care solicită o verificare aprofundată trebuie să fie autorizate de către AACR.(2) Entitățile autorizate să solicite verificarea aprofundată a antecedentelor sunt entități care aplică măsuri de securitate a aviației civile, așa cum sunt stabilite la art. 3 alin. (3) lit. h) din Programul național de control al calității în domeniul securității aviației civile - PNCC-SECA, aprobat prin Ordinul ministrului transporturilor nr. 1.613/2014, cu modificările și completările ulterioare, și sunt supuse activităților de monitorizare a conformității în domeniul securității aviației civile din partea AACR. + Articolul 3Pentru obținerea autorizării ca entitate ce poate efectua verificarea standard a antecedentelor, respectiv ce poate solicita verificarea aprofundată a antecedentelor, entitățile prevăzute la art. 2 transmit AACR o solicitare la care se anexează:a) programul de securitate care descrie metodele și procedurile care sunt urmate de entitate pentru a se conforma cerințelor Programului național de securitate a aviației civile și cerințelor prezentelor norme. Programul trebuie să descrie inclusiv modul în care entitatea urmează să monitorizeze respectarea acestor metode și proceduri;b) lista persoanelor autorizate din cadrul entității care confirmă trecerea cu succes a verificării standard a antecedentelor și care pot solicita verificarea aprofundată a antecedentelor în numele entității;c) dovada pregătirii de bază în domeniul securității aviației civile, conform cerințelor pct. 11.2.2 din anexa la Regulamentul (UE) 2015/1.998, pentru persoanele prevăzute la lit. b);d) avizul pozitiv pentru persoanele prevăzute la lit. b), emis în conformitate cu prezentele norme. + Articolul 4Programul de securitate al unui operator aeroportuar, transportator aerian, agent abilitat, expeditor cunoscut, furnizor de provizii de bord sau transportator rutier de mărfuri aprobat, care descrie metodele și procedurile de urmat pentru a se conforma cerințelor Regulamentului (CE) nr. 300/2008 și ale actelor de punere în aplicare a acestuia, cerințelor Programului național de securitate a aviației civile și cerințelor prezentelor norme, se consideră că îndeplinește cerința privind programul de securitate al unei entități prevăzut la art. 3 lit. a). + Articolul 5(1) În cazul în care AACR constată că toate condițiile prevăzute la art. 3 sunt îndeplinite, aceasta emite o dispoziție a directorului general de autorizare ca entitate ce poate solicita verificarea aprofundată a antecedentelor.(2) După emiterea dispoziției de autorizare, datele entității autorizate, precum și datele persoanei/persoanelor autorizate din cadrul entității sunt introduse în sistemul informatic pentru gestionarea procesului privind verificarea aprofundată a antecedentelor, implementat la nivelul AACR.(3) Persoanele autorizate obțin prin poșta electronică un link de acces către acest sistem, cu ajutorul căruia se pot conecta pe baza unui nume de utilizator și a unei parole.(4) În cazul în care constată că entitatea autorizată să solicite verificarea aprofundată a antecedentelor nu mai respectă cerințele Regulamentului (UE) 2015/1.998 și ale prezentelor norme, AACR poate retrage, prin dispoziție a directorului general, autorizarea acordată. + Articolul 6În situația în care este necesară modificarea listei persoanelor autorizate din cadrul entității, prevăzută la art. 3 lit. b), entitatea autorizată solicită AACR modificarea în mod corespunzător a acesteia, cu respectarea prevederilor art. 3 lit. c) și d). + Articolul 7AACR și instituțiile cu responsabilități în domeniul apărării, ordinii publice și securității naționale, menționate la art. 4 alin. (7) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 7/2022, aprobată cu modificări prin Legea nr. 245/2022, sunt exceptate de la procedura de autorizare ca entitate ce poate solicita verificarea aprofundată a antecedentelor. + Articolul 8AACR gestionează o evidență a entităților autorizate ce pot solicita verificarea aprofundată a antecedentelor, a persoanelor autorizate din cadrul fiecăreia dintre aceste entități, precum și a persoanelor pentru care a emis un aviz în conformitate cu prezentele norme. + Articolul 9Entitățile al căror personal necesită o verificare aprofundată a antecedentelor pot subcontracta procesul de verificare standard a antecedentelor și procesul de solicitare a verificării aprofundate a antecedentelor unei entități autorizate de către AACR, în conformitate cu prezentele norme. + Capitolul III Transmiterea solicitării de verificare aprofundată a antecedentelor + Articolul 10(1) După confirmarea că o persoană a trecut cu succes verificarea standard a antecedentelor, persoana autorizată prevăzută la art. 3 lit. b) va introduce în sistemul informatic pentru gestionarea procesului privind verificarea aprofundată a antecedentelor toate informațiile prevăzute în anexa la prezentele norme pentru respectiva persoană, conform instrucțiunilor de utilizare a sistemului informatic puse la dispoziție de AACR.(2) Pentru persoanele care necesită verificarea aprofundată a antecedentelor în scopul emiterii unei legitimații de aeroport care permite accesul în zonele de securitate cu acces restricționat, înainte de introducerea datelor în sistemul informatic, persoana autorizată prevăzută la art. 3 lit. b) se va asigura că persoanele respective au necesitatea operațională menționată la pct. 1.2.3 din anexa la Regulamentul (UE) 2015/1.998. + Capitolul IV Efectuarea verificării aprofundate a antecedentelor de către Serviciul Român de Informații, Ministerul Afacerilor Interne și Ministerul Apărării Naționale + Articolul 11În cel mult 2 zile lucrătoare de la introducerea datelor în sistemul informatic, AACR asigură transmiterea acestora către Serviciul Român de Informații, Ministerul Afacerilor Interne și Ministerul Apărării Naționale și solicită efectuarea verificării aprofundate a antecedentelor. + Articolul 12După primirea solicitării prevăzute la art. 11, Serviciul Român de Informații, Ministerul Afacerilor Interne și Ministerul Apărării Naționale analizează solicitarea, potrivit competențelor ce le revin, și comunică AACR rezultatul verificărilor aprofundate, sub forma unui aviz favorabil sau, după caz, nefavorabil. + Articolul 13AACR asigură evidența centralizată a avizelor primite din partea Serviciului Român de Informații, Ministerului Afacerilor Interne și Ministerului Apărării Naționale, evidență care va avea caracter nepublic sau clasificat, după caz. + Articolul 14În aplicarea prevederilor prezentelor norme, AACR, Serviciul Român de Informații, Ministerul Afacerilor Interne și Ministerul Apărării Naționale stabilesc metodele concrete de relaționare interinstituțională, prin protocoale de colaborare, utilizând sisteme informatice securizate dedicate de comunicare, pentru transmiterea și recepționarea solicitărilor, respectiv pentru transmiterea și recepționarea avizelor favorabile și nefavorabile, asigurând confidențialitatea, autenticitatea, integritatea, disponibilitatea și prevenirea accesului neautorizat la aceste schimburi de date. + Capitolul V Transmiterea avizului cu privire la verificarea aprofundată a antecedentelor către solicitant + Articolul 15În cazul în care, în urma efectuării verificărilor aprofundate a antecedentelor de către Serviciul Român de Informații, Ministerul Afacerilor Interne și Ministerul Apărării Naționale, avizele prevăzute la art. 4 alin. (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 7/2022, aprobată cu modificări prin Legea nr. 245/2022, sunt favorabile, AACR emite avizul pozitiv pentru persoana verificată, îl introduce în sistemul informatic care gestionează procesul de verificare aprofundată a antecedentelor și notifică entitatea autorizată care a făcut solicitarea cu privire la posibilitatea de a accesa și descărca respectivul aviz. + Articolul 16În cazul în care, în urma efectuării verificărilor aprofundate a antecedentelor, Serviciul Român de Informații sau Ministerul Afacerilor Interne sau Ministerul Apărării Naționale comunică AACR avizul nefavorabil cu privire la persoana verificată, AACR emite avizul negativ pentru persoana verificată, îl introduce în sistemul informatic care gestionează procesul de verificare aprofundată a antecedentelor și notifică entitatea autorizată care a făcut solicitarea cu privire la posibilitatea de a accesa și descărca respectivul aviz. + Articolul 17(1) Transmiterea avizului din partea Serviciului Român de Informații, Ministerului Afacerilor Interne și Ministerului Apărării Naționale se realizează în termen de maximum 30 de zile de la primirea solicitării din partea AACR.(2) Termenul de 30 de zile poate fi extins cu maximum 10 zile în cazul persoanelor care au avut rezidență în alte state în ultimii cinci ani.(3) Avizul AACR este emis în termen de maximum 2 zile lucrătoare de la primirea avizelor din partea Serviciului Român de Informații, Ministerului Afacerilor Interne și Ministerului Apărării Naționale.(4) Avizul negativ emis de AACR nu conține mențiuni cu privire la instituția/instituțiile care a/au emis avizul nefavorabil. + Capitolul VI Valabilitatea verificării aprofundate a antecedentelor + Articolul 18(1) Fiecare aviz pozitiv emis de către AACR este supus unui mecanism de revizuire permanentă.(2) Serviciul Român de Informații, Ministerul Afacerilor Interne și Ministerul Apărării Naționale se asigură că persoanele cărora le-a fost acordat un aviz pozitiv în condițiile art. 15 sunt supuse unui proces de revizuire permanentă a verificărilor aprofundate a antecedentelor, care presupune o verificare continuă sau la intervale regulate de timp, care nu pot depăși 12 luni, a cerințelor prevăzute la pct. 11.1.3 din anexa la Regulamentul (UE) 2015/1.998.(3) Procesul de revizuire permanentă a verificării aprofundate începe de la momentul la care AACR a emis avizul pozitiv pentru respectiva persoană, iar în situațiile în care, cu ocazia efectuării verificărilor prevăzute la alin. (2), Serviciul Român de Informații, Ministerul Afacerilor Interne sau Ministerul Apărării Naționale obține date și informații care conduc la schimbarea rezultatului prevăzut la art. 15, acesta comunică AACR un aviz nefavorabil.(4) În urma emiterii avizului nefavorabil în condițiile alin. (3), AACR notifică entitatea autorizată solicitantă cu privire la faptul că avizul pozitiv respectiv își încetează valabilitatea.(5) În situația în care, în cadrul procesului de revizuire permanentă, AACR este notificată cu privire la modificări survenite în activitatea persoanei cu impact asupra verificării cerințelor prevăzute la pct. 11.1.3 din anexa la Regulamentul (UE) 2015/1.998, aceasta va notifica în cel mai scurt timp Serviciul Român de Informații, Ministerul Afacerilor Interne și Ministerul Apărării Naționale, în vederea reevaluării pentru menținerea sau schimbarea avizului favorabil acordat persoanei respective. + Articolul 19În situația în care, în cadrul procesului de revizuire permanentă, entitatea autorizată primește din partea AACR un aviz negativ pentru o persoană al cărei aviz pozitiv îl gestionează, aceasta va notifica în cursul aceleiași zile operatorul aeroportuar care a emis o legitimație de aeroport cu acces neînsoțit în zona de securitate cu acces restricționat pentru respectiva persoană. + Articolul 20Entitatea autorizată solicitantă are obligația să suspende, în cursul aceleași zile, în sistemul informatic pentru gestionarea procesului privind verificarea aprofundată a antecedentelor, avizele pozitive ale persoanelor pentru care a intervenit cel puțin una dintre următoarele situații:a) expirarea, retragerea sau returnarea legitimației, așa cum este aceasta definită la pct. 1.2 din anexa la Regulamentul (UE) 2015/1.998, care îi acordă acces neînsoțit în zona de securitate cu acces restricționat dintr-un aeroport;b) încetarea contractului de muncă al persoanei verificate;c) încetarea necesității persoanei de a avea acces în zonele de securitate cu acces restricționat;d) încetarea necesității ca persoana să fie supusă verificării aprofundate a antecedentelor, din alte motive decât cele menționate la lit. a)-c). + Articolul 21După 6 luni consecutive de la suspendare, un aviz pozitiv își pierde valabilitatea și va fi eliminat în mod automat din mecanismul de revizuire permanentă. + Capitolul VII Dispoziții finale + Articolul 22AACR, prin intermediul structurii cu responsabilități în domeniul securității aviației civile, astfel cum aceasta este stabilită prin Ordonanța Guvernului nr. 17/2011 privind controlul calității în domeniul securității aviației civile, aprobată cu modificări prin Legea nr. 149/2012, asigură menținerea condițiilor optime, din punct de vedere tehnic și logistic, de primire, respectiv transmitere a documentației prevăzute la art. 3, de primire a avizelor din partea instituțiilor abilitate, respectiv, după caz, de gestionare a sistemului informatic privind verificarea aprofundată a antecedentelor. + Articolul 23Anexa face parte integrantă din prezentele norme. + ANEXĂla norme
DATE
necesar a fi transmise pentru persoanele care fac
obiectul verificării aprofundate a antecedentelor1. Date despre entitatea angajatoare:a) numele entității la care este sau urmează să fie angajată persoana;b) CUI al entității angajatoare;c) funcția/postul pe care este sau urmează să fie angajată persoana.2. Date despre persoană:a) nume;b) nume anterioare (în ultimii cinci ani);c) prenume;d) prenume anterioare (în ultimii cinci ani);e) numele și prenumele mamei;f) numele și prenumele tatălui;g) data nașterii;h) țara nașterii, locul nașterii: localitate, județ;i) CNP;j) cetățenia;k) naționalitatea;l) cartea/buletinul de identitate: seria și numărul;m) pentru cetățenii străini (dacă dețin) se completează și pașaport și permis de ședere: seria și numărul.3. Date despre locuința persoanei:a) adresa unde locuiește efectiv: localitatea, județul, strada, numărul, blocul, scara, etajul, apartamentul;b) data de la care locuiește efectiv la adresa menționată;c) domiciliul din cartea/buletinul de identitate;d) adresele unde a locuit anterior efectiv, cu sau fără forme legale, în ultimii 5 ani, în țară și/sau în străinătate, perioada/intervalul aferent fiecărei perioade.4. Date de contact și conturi de socializare ale persoanei:a) telefon personal 1, telefon personal 2, telefon de serviciu, e-mail;b) conturi socializare: platforma (de exemplu: Facebook, Instagram, Twitter etc.) 1, 2 ...: denumirea contului 1, denumirea contului 2 și ID cont.5. Date despre studiile persoanei (începând cu cele mai recente studii până la cele mai vechi):a) studii: liceu, facultate, ...: denumirea instituției unde au fost urmate studiile, forma de studii (zi, seral, ÎD, ÎFR), perioada;b) cursuri efectuate în ultimii 5 ani: denumirea entității care a organizat cursul, denumirea cursului, perioada cursului.6. Date despre situația profesională (începând cu cele mai recente locuri de muncă până la cele mai vechi):a) situația profesională prezentă: denumirea angajatorului, CUI al entității angajatoare, data de la care este angajat(ă), funcția pe care este angajat(ă), alte funcții deținute la acest angajator de la încadrare, adresa locului de desfășurare efectivă a activității profesionale;b) situația profesională în ultimii 5 ani, pentru fiecare perioadă descrisă prin zi/lună/an: denumirea angajatorului, CUI al entității angajatoare, funcția pe care este angajat(ă), alte funcții deținute la acest angajator de la încadrare, adresa locului de desfășurare efectivă a activității profesionale, date de contact ale angajatorului respectiv (telefon, e-mail).7. Date cu privire la lacunele (perioadele de timp) mai mari de 28 de zile din ultimii 5 ani în care nu a fost angajat(ă) sau nu a urmat studii de lungă durată: pentru fiecare perioadă definită prin zi/lună/an trebuie explicată activitatea desfășurată și aduse dovezi care să demonstreze veridicitatea celor declarate.8. Persoana/Persoanele care a/au verificat corectitudinea prevederilor de la pct. 1-79. Date despre antecedente și cazier9.1. Ați fost vreodată reținut(ă), arestat(ă) preventiv, anchetat(ă), pus(ă) sub acuzare, judecat(ă), condamnat(ă) (inclusiv la amendă penală sau interzicerea unor drepturi), grațiat(ă), amnistiat(ă), eliberat(ă) pe cauțiune, eliberat(ă) condiționat?În caz afirmativ, detaliați: ...9.2. Ați fost vreodată anchetat(ă) administrativ, sancționat(ă) administrativ, amendat(ă) de către poliție sau autorități civile? Dacă da, pentru ce fapte? În ce an (dacă vă amintiți)?În caz afirmativ, detaliați: ...9.3. Ați fost vreodată implicat(ă) în acțiuni teroriste?În caz afirmativ, detaliați: ...9.4. Ați fost vreodată membru sau simpatizant al unei grupări implicate în acțiuni teroriste?În caz afirmativ, detaliați: ...9.5. Ați fost vreodată în relații apropiate cu o persoană care a activat sau a simpatizat cu astfel de grupări?În caz afirmativ, detaliați: ...9.6. Aveți antecedente penale în alte state de rezidență, în cursul ultimilor cinci ani?În caz afirmativ, detaliați: ...9.7. Aveți antecedente penale în alte state de rezidență, înainte de ultimii cinci ani?În caz afirmativ, detaliați: ...10. DeclarațieSubsemnata/Subsemnatul ............................,declar că toate datele furnizate mai sus sunt reale;declar că am luat cunoștință de faptul că verificările efectuate potrivit prevederilor legale pot duce la un aviz pozitiv sau negativ emis de autoritatea competentă;consimt că toate datele furnizate mai sus sau alte date a căror furnizare va fi necesară să facă obiectul verificărilor legale, conștient(ă) fiind de consecințele legale ale declarațiilor false sau omisiunilor cu bună-știință;mă angajez să furnizez orice date suplimentare care îmi vor fi solicitate în eventualitatea unor neclarități, precum și să informez, din proprie inițiativă, asupra oricărei modificări apărute în cele declarate mai sus;îmi exprim acordul cu privire la utilizarea datelor mele personale de către Autoritatea Aeronautică Civilă Română și instituțiile abilitate, în scopul îndeplinirii activităților specifice, cu respectarea prevederilor legale.
Data
.....................
Semnătura
......................11. Persoana care confirmă trecerea cu succes a verificării standard a antecedentelor: funcția, numele și prenumele, data, semnătura acesteia-----
EMITENT |
Notă
Aprobate prin ORDINUL nr. 267/9.514/58/M.68/2025, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 435 din 12 mai 2025. + Capitolul I Dispoziții generale + Articolul 1(1) Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2015/1.998 al Comisiei din 5 noiembrie 2015 de stabilire a măsurilor detaliate de implementare a standardelor de bază comune în domeniul securității aviației, cu modificările și completările ulterioare, denumit în continuare Regulamentul (UE) 2015/1.998, stabilește obligativitatea, pentru anumite persoane care își desfășoară activitatea în aviația civilă, de a trece cu succes o verificare aprofundată a antecedentelor.(2) În aplicarea Regulamentului (UE) 2015/1.998, persoanele care se încadrează la prevederile art. 4 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 7/2022 privind stabilirea unor măsuri pentru aplicarea Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2015/1.998 din 5 noiembrie 2015 de stabilire a măsurilor detaliate de implementare a standardelor de bază comune în domeniul securității aviației, așa cum a fost modificat prin Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/103 al Comisiei din 23 ianuarie 2019, aprobată cu modificări prin Legea nr. 245/2022, sunt supuse unei verificări aprofundate a antecedentelor, conform procesului descris de prezentele norme.(3) Verificarea antecedentelor este un standard de securitate prevăzut de Regulamentul (CE) nr. 300/2008 al Parlamentului European și al Consiliului din 11 martie 2008 privind norme comune în domeniul securității aviației civile și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 2.320/2002, denumit în continuare Regulamentul (CE) nr. 300/2008.(4) Entitățile care, conform Programului național de securitate a aviației civile, aplică standarde de securitate a aviației civile au obligația elaborării, aplicării și menținerii unui program de securitate și sunt responsabile de efectuarea verificării standard a antecedentelor persoanelor pentru care se solicită o verificare aprofundată a antecedentelor.(5) Verificarea standard a antecedentelor se poate efectua direct de către entitățile menționate la alin. (4) sau de către entitățile autorizate conform prezentelor norme.(6) Verificarea aprofundată a antecedentelor se efectuează de către Serviciul Român de Informații, Ministerul Afacerilor Interne și Ministerul Apărării Naționale, conform atribuțiilor ce le revin, la solicitarea Autorității Aeronautice Civile Române, denumită în continuare AACR, după ce persoana a trecut cu succes o verificare standard a antecedentelor.(7) În cadrul procesului de verificare aprofundată a antecedentelor persoanelor, AACR:a) emite avizul pozitiv, după obținerea avizului favorabil rezultat ca urmare a efectuării verificărilor aprofundate de către instituțiile menționate la alin. (6);b) emite avizul negativ, după obținerea unui aviz nefavorabil rezultat ca urmare a efectuării verificărilor aprofundate de către cel puțin una dintre instituțiile menționate la alin. (6);c) retrage avizul pozitiv, în situațiile în care, ulterior comunicării unui aviz favorabil, cel puțin una dintre instituțiile menționate la alin. (6) obține date și informații care conduc la schimbarea avizului inițial într-unul nefavorabil. + Capitolul II Autorizarea entităților care transmit solicitarea de verificare aprofundată a antecedentelor + Articolul 2(1) În vederea derulării procesului de verificare aprofundată a antecedentelor, entitățile care solicită o verificare aprofundată trebuie să fie autorizate de către AACR.(2) Entitățile autorizate să solicite verificarea aprofundată a antecedentelor sunt entități care aplică măsuri de securitate a aviației civile, așa cum sunt stabilite la art. 3 alin. (3) lit. h) din Programul național de control al calității în domeniul securității aviației civile - PNCC-SECA, aprobat prin Ordinul ministrului transporturilor nr. 1.613/2014, cu modificările și completările ulterioare, și sunt supuse activităților de monitorizare a conformității în domeniul securității aviației civile din partea AACR. + Articolul 3Pentru obținerea autorizării ca entitate ce poate efectua verificarea standard a antecedentelor, respectiv ce poate solicita verificarea aprofundată a antecedentelor, entitățile prevăzute la art. 2 transmit AACR o solicitare la care se anexează:a) programul de securitate care descrie metodele și procedurile care sunt urmate de entitate pentru a se conforma cerințelor Programului național de securitate a aviației civile și cerințelor prezentelor norme. Programul trebuie să descrie inclusiv modul în care entitatea urmează să monitorizeze respectarea acestor metode și proceduri;b) lista persoanelor autorizate din cadrul entității care confirmă trecerea cu succes a verificării standard a antecedentelor și care pot solicita verificarea aprofundată a antecedentelor în numele entității;c) dovada pregătirii de bază în domeniul securității aviației civile, conform cerințelor pct. 11.2.2 din anexa la Regulamentul (UE) 2015/1.998, pentru persoanele prevăzute la lit. b);d) avizul pozitiv pentru persoanele prevăzute la lit. b), emis în conformitate cu prezentele norme. + Articolul 4Programul de securitate al unui operator aeroportuar, transportator aerian, agent abilitat, expeditor cunoscut, furnizor de provizii de bord sau transportator rutier de mărfuri aprobat, care descrie metodele și procedurile de urmat pentru a se conforma cerințelor Regulamentului (CE) nr. 300/2008 și ale actelor de punere în aplicare a acestuia, cerințelor Programului național de securitate a aviației civile și cerințelor prezentelor norme, se consideră că îndeplinește cerința privind programul de securitate al unei entități prevăzut la art. 3 lit. a). + Articolul 5(1) În cazul în care AACR constată că toate condițiile prevăzute la art. 3 sunt îndeplinite, aceasta emite o dispoziție a directorului general de autorizare ca entitate ce poate solicita verificarea aprofundată a antecedentelor.(2) După emiterea dispoziției de autorizare, datele entității autorizate, precum și datele persoanei/persoanelor autorizate din cadrul entității sunt introduse în sistemul informatic pentru gestionarea procesului privind verificarea aprofundată a antecedentelor, implementat la nivelul AACR.(3) Persoanele autorizate obțin prin poșta electronică un link de acces către acest sistem, cu ajutorul căruia se pot conecta pe baza unui nume de utilizator și a unei parole.(4) În cazul în care constată că entitatea autorizată să solicite verificarea aprofundată a antecedentelor nu mai respectă cerințele Regulamentului (UE) 2015/1.998 și ale prezentelor norme, AACR poate retrage, prin dispoziție a directorului general, autorizarea acordată. + Articolul 6În situația în care este necesară modificarea listei persoanelor autorizate din cadrul entității, prevăzută la art. 3 lit. b), entitatea autorizată solicită AACR modificarea în mod corespunzător a acesteia, cu respectarea prevederilor art. 3 lit. c) și d). + Articolul 7AACR și instituțiile cu responsabilități în domeniul apărării, ordinii publice și securității naționale, menționate la art. 4 alin. (7) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 7/2022, aprobată cu modificări prin Legea nr. 245/2022, sunt exceptate de la procedura de autorizare ca entitate ce poate solicita verificarea aprofundată a antecedentelor. + Articolul 8AACR gestionează o evidență a entităților autorizate ce pot solicita verificarea aprofundată a antecedentelor, a persoanelor autorizate din cadrul fiecăreia dintre aceste entități, precum și a persoanelor pentru care a emis un aviz în conformitate cu prezentele norme. + Articolul 9Entitățile al căror personal necesită o verificare aprofundată a antecedentelor pot subcontracta procesul de verificare standard a antecedentelor și procesul de solicitare a verificării aprofundate a antecedentelor unei entități autorizate de către AACR, în conformitate cu prezentele norme. + Capitolul III Transmiterea solicitării de verificare aprofundată a antecedentelor + Articolul 10(1) După confirmarea că o persoană a trecut cu succes verificarea standard a antecedentelor, persoana autorizată prevăzută la art. 3 lit. b) va introduce în sistemul informatic pentru gestionarea procesului privind verificarea aprofundată a antecedentelor toate informațiile prevăzute în anexa la prezentele norme pentru respectiva persoană, conform instrucțiunilor de utilizare a sistemului informatic puse la dispoziție de AACR.(2) Pentru persoanele care necesită verificarea aprofundată a antecedentelor în scopul emiterii unei legitimații de aeroport care permite accesul în zonele de securitate cu acces restricționat, înainte de introducerea datelor în sistemul informatic, persoana autorizată prevăzută la art. 3 lit. b) se va asigura că persoanele respective au necesitatea operațională menționată la pct. 1.2.3 din anexa la Regulamentul (UE) 2015/1.998. + Capitolul IV Efectuarea verificării aprofundate a antecedentelor de către Serviciul Român de Informații, Ministerul Afacerilor Interne și Ministerul Apărării Naționale + Articolul 11În cel mult 2 zile lucrătoare de la introducerea datelor în sistemul informatic, AACR asigură transmiterea acestora către Serviciul Român de Informații, Ministerul Afacerilor Interne și Ministerul Apărării Naționale și solicită efectuarea verificării aprofundate a antecedentelor. + Articolul 12După primirea solicitării prevăzute la art. 11, Serviciul Român de Informații, Ministerul Afacerilor Interne și Ministerul Apărării Naționale analizează solicitarea, potrivit competențelor ce le revin, și comunică AACR rezultatul verificărilor aprofundate, sub forma unui aviz favorabil sau, după caz, nefavorabil. + Articolul 13AACR asigură evidența centralizată a avizelor primite din partea Serviciului Român de Informații, Ministerului Afacerilor Interne și Ministerului Apărării Naționale, evidență care va avea caracter nepublic sau clasificat, după caz. + Articolul 14În aplicarea prevederilor prezentelor norme, AACR, Serviciul Român de Informații, Ministerul Afacerilor Interne și Ministerul Apărării Naționale stabilesc metodele concrete de relaționare interinstituțională, prin protocoale de colaborare, utilizând sisteme informatice securizate dedicate de comunicare, pentru transmiterea și recepționarea solicitărilor, respectiv pentru transmiterea și recepționarea avizelor favorabile și nefavorabile, asigurând confidențialitatea, autenticitatea, integritatea, disponibilitatea și prevenirea accesului neautorizat la aceste schimburi de date. + Capitolul V Transmiterea avizului cu privire la verificarea aprofundată a antecedentelor către solicitant + Articolul 15În cazul în care, în urma efectuării verificărilor aprofundate a antecedentelor de către Serviciul Român de Informații, Ministerul Afacerilor Interne și Ministerul Apărării Naționale, avizele prevăzute la art. 4 alin. (3) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 7/2022, aprobată cu modificări prin Legea nr. 245/2022, sunt favorabile, AACR emite avizul pozitiv pentru persoana verificată, îl introduce în sistemul informatic care gestionează procesul de verificare aprofundată a antecedentelor și notifică entitatea autorizată care a făcut solicitarea cu privire la posibilitatea de a accesa și descărca respectivul aviz. + Articolul 16În cazul în care, în urma efectuării verificărilor aprofundate a antecedentelor, Serviciul Român de Informații sau Ministerul Afacerilor Interne sau Ministerul Apărării Naționale comunică AACR avizul nefavorabil cu privire la persoana verificată, AACR emite avizul negativ pentru persoana verificată, îl introduce în sistemul informatic care gestionează procesul de verificare aprofundată a antecedentelor și notifică entitatea autorizată care a făcut solicitarea cu privire la posibilitatea de a accesa și descărca respectivul aviz. + Articolul 17(1) Transmiterea avizului din partea Serviciului Român de Informații, Ministerului Afacerilor Interne și Ministerului Apărării Naționale se realizează în termen de maximum 30 de zile de la primirea solicitării din partea AACR.(2) Termenul de 30 de zile poate fi extins cu maximum 10 zile în cazul persoanelor care au avut rezidență în alte state în ultimii cinci ani.(3) Avizul AACR este emis în termen de maximum 2 zile lucrătoare de la primirea avizelor din partea Serviciului Român de Informații, Ministerului Afacerilor Interne și Ministerului Apărării Naționale.(4) Avizul negativ emis de AACR nu conține mențiuni cu privire la instituția/instituțiile care a/au emis avizul nefavorabil. + Capitolul VI Valabilitatea verificării aprofundate a antecedentelor + Articolul 18(1) Fiecare aviz pozitiv emis de către AACR este supus unui mecanism de revizuire permanentă.(2) Serviciul Român de Informații, Ministerul Afacerilor Interne și Ministerul Apărării Naționale se asigură că persoanele cărora le-a fost acordat un aviz pozitiv în condițiile art. 15 sunt supuse unui proces de revizuire permanentă a verificărilor aprofundate a antecedentelor, care presupune o verificare continuă sau la intervale regulate de timp, care nu pot depăși 12 luni, a cerințelor prevăzute la pct. 11.1.3 din anexa la Regulamentul (UE) 2015/1.998.(3) Procesul de revizuire permanentă a verificării aprofundate începe de la momentul la care AACR a emis avizul pozitiv pentru respectiva persoană, iar în situațiile în care, cu ocazia efectuării verificărilor prevăzute la alin. (2), Serviciul Român de Informații, Ministerul Afacerilor Interne sau Ministerul Apărării Naționale obține date și informații care conduc la schimbarea rezultatului prevăzut la art. 15, acesta comunică AACR un aviz nefavorabil.(4) În urma emiterii avizului nefavorabil în condițiile alin. (3), AACR notifică entitatea autorizată solicitantă cu privire la faptul că avizul pozitiv respectiv își încetează valabilitatea.(5) În situația în care, în cadrul procesului de revizuire permanentă, AACR este notificată cu privire la modificări survenite în activitatea persoanei cu impact asupra verificării cerințelor prevăzute la pct. 11.1.3 din anexa la Regulamentul (UE) 2015/1.998, aceasta va notifica în cel mai scurt timp Serviciul Român de Informații, Ministerul Afacerilor Interne și Ministerul Apărării Naționale, în vederea reevaluării pentru menținerea sau schimbarea avizului favorabil acordat persoanei respective. + Articolul 19În situația în care, în cadrul procesului de revizuire permanentă, entitatea autorizată primește din partea AACR un aviz negativ pentru o persoană al cărei aviz pozitiv îl gestionează, aceasta va notifica în cursul aceleiași zile operatorul aeroportuar care a emis o legitimație de aeroport cu acces neînsoțit în zona de securitate cu acces restricționat pentru respectiva persoană. + Articolul 20Entitatea autorizată solicitantă are obligația să suspende, în cursul aceleași zile, în sistemul informatic pentru gestionarea procesului privind verificarea aprofundată a antecedentelor, avizele pozitive ale persoanelor pentru care a intervenit cel puțin una dintre următoarele situații:a) expirarea, retragerea sau returnarea legitimației, așa cum este aceasta definită la pct. 1.2 din anexa la Regulamentul (UE) 2015/1.998, care îi acordă acces neînsoțit în zona de securitate cu acces restricționat dintr-un aeroport;b) încetarea contractului de muncă al persoanei verificate;c) încetarea necesității persoanei de a avea acces în zonele de securitate cu acces restricționat;d) încetarea necesității ca persoana să fie supusă verificării aprofundate a antecedentelor, din alte motive decât cele menționate la lit. a)-c). + Articolul 21După 6 luni consecutive de la suspendare, un aviz pozitiv își pierde valabilitatea și va fi eliminat în mod automat din mecanismul de revizuire permanentă. + Capitolul VII Dispoziții finale + Articolul 22AACR, prin intermediul structurii cu responsabilități în domeniul securității aviației civile, astfel cum aceasta este stabilită prin Ordonanța Guvernului nr. 17/2011 privind controlul calității în domeniul securității aviației civile, aprobată cu modificări prin Legea nr. 149/2012, asigură menținerea condițiilor optime, din punct de vedere tehnic și logistic, de primire, respectiv transmitere a documentației prevăzute la art. 3, de primire a avizelor din partea instituțiilor abilitate, respectiv, după caz, de gestionare a sistemului informatic privind verificarea aprofundată a antecedentelor. + Articolul 23Anexa face parte integrantă din prezentele norme. + ANEXĂla norme
DATE
necesar a fi transmise pentru persoanele care fac
obiectul verificării aprofundate a antecedentelor1. Date despre entitatea angajatoare:a) numele entității la care este sau urmează să fie angajată persoana;b) CUI al entității angajatoare;c) funcția/postul pe care este sau urmează să fie angajată persoana.2. Date despre persoană:a) nume;b) nume anterioare (în ultimii cinci ani);c) prenume;d) prenume anterioare (în ultimii cinci ani);e) numele și prenumele mamei;f) numele și prenumele tatălui;g) data nașterii;h) țara nașterii, locul nașterii: localitate, județ;i) CNP;j) cetățenia;k) naționalitatea;l) cartea/buletinul de identitate: seria și numărul;m) pentru cetățenii străini (dacă dețin) se completează și pașaport și permis de ședere: seria și numărul.3. Date despre locuința persoanei:a) adresa unde locuiește efectiv: localitatea, județul, strada, numărul, blocul, scara, etajul, apartamentul;b) data de la care locuiește efectiv la adresa menționată;c) domiciliul din cartea/buletinul de identitate;d) adresele unde a locuit anterior efectiv, cu sau fără forme legale, în ultimii 5 ani, în țară și/sau în străinătate, perioada/intervalul aferent fiecărei perioade.4. Date de contact și conturi de socializare ale persoanei:a) telefon personal 1, telefon personal 2, telefon de serviciu, e-mail;b) conturi socializare: platforma (de exemplu: Facebook, Instagram, Twitter etc.) 1, 2 ...: denumirea contului 1, denumirea contului 2 și ID cont.5. Date despre studiile persoanei (începând cu cele mai recente studii până la cele mai vechi):a) studii: liceu, facultate, ...: denumirea instituției unde au fost urmate studiile, forma de studii (zi, seral, ÎD, ÎFR), perioada;b) cursuri efectuate în ultimii 5 ani: denumirea entității care a organizat cursul, denumirea cursului, perioada cursului.6. Date despre situația profesională (începând cu cele mai recente locuri de muncă până la cele mai vechi):a) situația profesională prezentă: denumirea angajatorului, CUI al entității angajatoare, data de la care este angajat(ă), funcția pe care este angajat(ă), alte funcții deținute la acest angajator de la încadrare, adresa locului de desfășurare efectivă a activității profesionale;b) situația profesională în ultimii 5 ani, pentru fiecare perioadă descrisă prin zi/lună/an: denumirea angajatorului, CUI al entității angajatoare, funcția pe care este angajat(ă), alte funcții deținute la acest angajator de la încadrare, adresa locului de desfășurare efectivă a activității profesionale, date de contact ale angajatorului respectiv (telefon, e-mail).7. Date cu privire la lacunele (perioadele de timp) mai mari de 28 de zile din ultimii 5 ani în care nu a fost angajat(ă) sau nu a urmat studii de lungă durată: pentru fiecare perioadă definită prin zi/lună/an trebuie explicată activitatea desfășurată și aduse dovezi care să demonstreze veridicitatea celor declarate.8. Persoana/Persoanele care a/au verificat corectitudinea prevederilor de la pct. 1-79. Date despre antecedente și cazier9.1. Ați fost vreodată reținut(ă), arestat(ă) preventiv, anchetat(ă), pus(ă) sub acuzare, judecat(ă), condamnat(ă) (inclusiv la amendă penală sau interzicerea unor drepturi), grațiat(ă), amnistiat(ă), eliberat(ă) pe cauțiune, eliberat(ă) condiționat?În caz afirmativ, detaliați: ...9.2. Ați fost vreodată anchetat(ă) administrativ, sancționat(ă) administrativ, amendat(ă) de către poliție sau autorități civile? Dacă da, pentru ce fapte? În ce an (dacă vă amintiți)?În caz afirmativ, detaliați: ...9.3. Ați fost vreodată implicat(ă) în acțiuni teroriste?În caz afirmativ, detaliați: ...9.4. Ați fost vreodată membru sau simpatizant al unei grupări implicate în acțiuni teroriste?În caz afirmativ, detaliați: ...9.5. Ați fost vreodată în relații apropiate cu o persoană care a activat sau a simpatizat cu astfel de grupări?În caz afirmativ, detaliați: ...9.6. Aveți antecedente penale în alte state de rezidență, în cursul ultimilor cinci ani?În caz afirmativ, detaliați: ...9.7. Aveți antecedente penale în alte state de rezidență, înainte de ultimii cinci ani?În caz afirmativ, detaliați: ...10. DeclarațieSubsemnata/Subsemnatul ............................,declar că toate datele furnizate mai sus sunt reale;declar că am luat cunoștință de faptul că verificările efectuate potrivit prevederilor legale pot duce la un aviz pozitiv sau negativ emis de autoritatea competentă;consimt că toate datele furnizate mai sus sau alte date a căror furnizare va fi necesară să facă obiectul verificărilor legale, conștient(ă) fiind de consecințele legale ale declarațiilor false sau omisiunilor cu bună-știință;mă angajez să furnizez orice date suplimentare care îmi vor fi solicitate în eventualitatea unor neclarități, precum și să informez, din proprie inițiativă, asupra oricărei modificări apărute în cele declarate mai sus;îmi exprim acordul cu privire la utilizarea datelor mele personale de către Autoritatea Aeronautică Civilă Română și instituțiile abilitate, în scopul îndeplinirii activităților specifice, cu respectarea prevederilor legale.
Data
.....................
Semnătura
......................11. Persoana care confirmă trecerea cu succes a verificării standard a antecedentelor: funcția, numele și prenumele, data, semnătura acesteia-----