NORMATIV din 12 martie 2025privind asigurarea tehnică și exploatarea mijloacelor de intervenție din dotarea serviciilor de ambulanță județene și a Serviciului de Ambulanță București-Ilfov
EMITENT
  • MINISTERUL SĂNĂTĂȚII
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 434 din 12 mai 2025



    Notă
    Aprobat prin ORDINUL nr. 802 din 12 martie 2025, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 434 din 12 mai 2025.
     +  Capitolul I Asigurarea tehnică a mijloacelor de intervenție  +  Secţiunea 1 Principii generale  +  Articolul 1Asigurarea tehnică a mijloacelor de intervenție reprezintă ansamblul măsurilor și activităților care se planifică, se organizează și se execută într-o concepție unitară, în cadrul serviciilor de ambulanță județene și al Serviciului de Ambulanță București-Ilfov, denumite în continuare servicii publice de ambulanță, în scopul menținerii acestora în stare de operativitate, pentru îndeplinirea misiunilor și activităților pentru care sunt utilizate.  +  Articolul 2În sensul prezentului normativ, expresiile și termenii de mai jos au următorul înțeles:a) autovehicul - vehicul echipat cu motor termic/electric în scopul deplasării pe drum. Termenul cuprinde și vehiculele speciale autopropulsate;b) autosanitară - autovehicul destinat asigurării asistenței medicale de urgență, echipat cu aparatură, materiale sanitare și medicamente;c) nave sanitare - vehicul echipat cu motor termic/electric în scopul deplasării pe ape;d) mijloace de intervenție - autosanitare și nave sanitare;e) conducătorul compartimentului tehnic - șef serviciu mișcare, exploatare mijloace de intervenție;f) conducător auto/ambulanțier/șofer de autosanitară - persoana care a obținut dreptul de a conduce autovehiculele din dotarea serviciilor publice de ambulanță;g) conducător de navă sanitară - persoana care a obținut dreptul de a conduce navele sanitare din dotarea serviciilor publice de ambulanță;h) materiale tehnice - carburanți, lubrifianți, lichide speciale, ansambluri, subansambluri, piese de schimb, anvelope, acumulatori și materiale de întreținere folosite în procesul de exploatare și reparare a mijloacelor de intervenție;i) parc de mijloace de intervenție - denumire generică, reprezentând totalitatea mijloacelor de intervenție aflate în dotarea serviciilor publice de ambulanță pentru care este stabilit sau amenajat în incintă sau în zona arondată acestuia un spațiu de parcare/garare/acostare corespunzător, care să ofere condiții minime de siguranță, precum și, în măsura în care este prevăzut, personalul cu atribuții de serviciu specifice și spațiile adecvate pentru efectuarea lucrărilor de întreținere și reparare a acestora;j) structură deținătoare de mijloace de intervenție - structura în a cărei evidență de gestiune se află mijloacele de intervenție;k) structură utilizatoare de mijloace de intervenție - structura căreia îi sunt asigurate și care utilizează mijloacele de intervenție, prevăzute conform normei de dotare proprii.  +  Articolul 3(1) Asigurarea tehnică a mijloacelor de intervenție se realizează prin: managementul asigurării activității tehnice, pregătirea continuă de specialitate a personalului, dotarea cu mijloace de intervenție, exploatarea și repararea acestora, aprovizionarea cu materiale tehnice și scoaterea din funcțiune a mijloacelor de intervenție.(2) Managementul asigurării activității tehnice a mijloacelor de intervenție revine directorului tehnic din cadrul fiecărui serviciu de ambulanță județean sau din cadrul Serviciului de Ambulanță București-Ilfov și se referă la prevederea, organizarea, coordonarea și controlul activităților specifice desfășurate atât de personalul tehnic de specialitate din subordine, cât și de personalul destinat exploatării mijloacelor de intervenție, precum și la realizarea colaborării cu celelalte compartimente.(3) Pregătirea continuă de specialitate a personalului cuprinde activitățile ce se organizează și se desfășoară pentru însușirea temeinică, în raport cu atribuțiile pe care acesta le are de îndeplinit conform fișei postului, a cunoștințelor privind construcția, funcționarea și caracteristicile tehnice ale mijloacelor de intervenție din dotare, a principiilor, regulilor de exploatare și mentenanță, precum și pentru formarea și perfecționarea deprinderilor în conducerea mijloacelor de intervenție, întreținerea și repararea acestora.(4) Exploatarea mijloacelor de intervenție reprezintă totalitatea activităților privind înmatricularea, planificarea și folosirea mijloacelor de intervenție, prevenirea accidentelor de circulație sau a evenimentelor tehnice și efectuarea lucrărilor de întreținere tehnică în scopul menținerii acestora în stare de funcționare.(5) Repararea mijloacelor de intervenție se referă la totalitatea activităților desfășurate pentru restabilirea, în cel mai scurt timp, a stării tehnice a mijloacelor de intervenție defecte sau accidentate, la nivelul condițiilor tehnice inițiale (parametri funcționali).(6) Aprovizionarea cu materiale tehnice cuprinde totalitatea activităților desfășurate pentru stabilirea necesarului, organizarea și desfășurarea procedurilor de achiziție, derularea contractelor sau comenzilor, primirea, recepția, depozitarea și distribuirea cantităților de materiale tehnice pentru asigurarea permanentă, la timp și în volum complet a exploatării și reparării mijloacelor de intervenție.(7) Scoaterea din funcțiune și din evidență a mijloacelor de intervenție din dotarea serviciilor publice de ambulanță cuprinde totalitatea activităților ce se desfășoară pentru scoaterea din funcțiune, transmiterea fără plată către alte instituții publice, valorificarea prin vânzare la licitație, predarea la operatori economici specializați în servicii de reciclare sau casarea mijloacelor de intervenție, în conformitate cu reglementările legale în domeniu, precum și radierea din circulație a acestora.  +  Articolul 4Conducătorul structurii de mișcare și exploatare auto și nave sanitare răspunde de organizarea și realizarea permanentă a asigurării tehnice a mijloacelor de intervenție, astfel încât, în orice situație, mijloacele de intervenție să permită îndeplinirea activităților și misiunilor specifice. În cadrul serviciilor publice de ambulanță unde nu este organizat serviciul mișcare și exploatare auto și nave sanitare, conducerea și coordonarea compartimentului se realizează de către directorul tehnic.  +  Articolul 5(1) Gradul de dotare cu mijloace de intervenție (Gd) se calculează la nivelul serviciilor publice de ambulanță pentru o anumită categorie de mijloace de intervenție, prevăzută de Metodologia de stabilire a normei de dotare cu mijloace de intervenție din anexa nr. 1, folosindu-se următoarea formulă de calcul:Gd = (E/N)*100 [%], în care:E - numărul de mijloace de intervenție existente în evidența serviciului public de ambulanță, cu excepția celor propuse pentru disponibilizare sau scoase din funcțiune conform reglementărilor legale în vigoare;N - numărul de mijloace de intervenție necesare, conform normei de dotare.(2) Indicatorul Gd arată nivelul de dotare cu mijloace de intervenție, pentru fiecare serviciu public de ambulanță, la un moment de referință. Creșterea acestui indicator către valoarea maximă se realizează pe baza posibilităților de completare cu astfel de mijloace de intervenție.(3) Gradul de uzură a parcului de mijloace de intervenție (Gu) se calculează la nivelul fiecărui serviciu public de ambulanță, pentru întreg parcul de mijloace de intervenție, folosindu-se următoarea formulă de calcul:Gu = (U/N)*100 [%], în care:U - numărul de mijloace de intervenție existente în evidența structurii, care au durata de funcționare îndeplinită, inclusiv cele propuse pentru disponibilizare sau scoase din funcțiune conform reglementărilor în vigoare;N - numărul de mijloace de intervenție necesare, conform normei de dotare.(4) Indicatorul Gu arată necesarul de înlocuire a mijloacelor de intervenție, pentru fiecare serviciu public de ambulanță, la un moment de referință.  +  Secţiunea a 2-a Managementul asigurării tehnice a mijloacelor de intervenție  +  Articolul 6Atribuțiile generale și specifice ale conducătorului structurii de mișcare și exploatare auto și nave sanitare și ale personalului tehnic, stabilite în prezentul normativ, se completează cu cele prevăzute în regulamentul de organizare și funcționare a serviciilor publice de ambulanță.  +  Articolul 7Pentru realizarea asigurării tehnice a mijloacelor de intervenție în vederea aplicării în mod unitar a prevederilor prezentului normativ, ministrul sănătății nominalizează și aprobă prin ordin membrii Comisiei tehnice a serviciilor publice de ambulanță, formată din minimum 5 reprezentanți, ingineri din cadrul serviciilor publice de ambulanță.  +  Articolul 8Activitatea Comisiei tehnice a serviciilor publice de ambulanță va fi coordonată de către un președinte ales de către membrii comisiei din rândul acestora.  +  Articolul 9Atribuțiile principale ale Comisiei tehnice a serviciilor publice de ambulanță sunt următoarele:a) întocmește specificațiile tehnice ale mijloacelor de intervenție ce urmează a intra în dotarea serviciilor publice de ambulanță;b) face propuneri Ministerului Sănătății privind eficientizarea achizițiilor centralizate de mijloace de intervenție, materiale tehnice, asigurări de răspundere civilă și facultative, servicii de întreținere și reparații ale mijloacelor de intervenție;c) propune efectuarea determinărilor normelor de consum de carburant, pentru fiecare tip de mijloc de intervenție aflat în dotarea serviciilor publice de ambulanță, de către Registrul Auto Român și Autoritatea Navală Română, după caz;d) face propuneri privind repartizarea mijloacelor de intervenție achiziționate de către Ministerul Sănătății pentru serviciile publice de ambulanță, în funcție de gradul de dotare și gradul de uzură la nivelul fiecărei unități;e) elaborează studii și prezintă propuneri cu privire la strategia de dotare cu mijloace de intervenție a serviciilor publice de ambulanță;f) elaborează propuneri în domeniul de competență privind modificarea/completarea actelor normative în vigoare;g) monitorizează comportarea în exploatare a autovehiculelor/ mijloacelor de intervenție nou-intrate în dotarea serviciilor publice de ambulanță, centralizează datele raportate de acestea și informează Ministerul Sănătății cu privire la deficiențele constatate;h) efectuează analize și elaborează sinteze pentru informarea structurilor de specialitate din cadrul Ministerului Sănătății, pe baza datelor colectate, referitoare la problematica asigurării tehnice a mijloacelor de intervenție din dotarea serviciilor publice de ambulanță.  +  Secţiunea a 3-a Dotarea și completarea parcului auto al serviciilor publice de ambulanțăA. Planificarea dotării cu mijloace de intervenție  +  Articolul 10Planificarea dotării cu mijloace de intervenție se realizează și se fundamentează în funcție de:a) necesarul, pe categorii de mijloace de intervenție, prevăzut în norma de dotare stabilită conform metodologiei prevăzute în anexa nr. 1;b) situația existentă a parcului auto la data planificării;c) scoaterile din funcțiune prognozate ale mijloacelor de intervenție;d) categorii noi de mijloace de intervenție, impuse de necesitatea asigurării mobilității unor noi misiuni/activități.  +  Articolul 11Dotarea serviciilor publice de ambulanță cu mijloace de intervenție se poate realiza, în condițiile legii, în următoarele moduri:a) achiziția de mijloace de intervenție, în mod centralizat;b) preluarea unor mijloace de intervenție de la alte instituții publice prin transmitere fără plată;c) acceptarea unor donații sau sponsorizări;d) preluarea de mijloace de intervenție confiscate și intrate, potrivit legii, în proprietatea privată a statului;e) preluarea prin comodat;f) alte modalități prevăzute de legislația în domeniu.B. Predarea-primirea, introducerea și retragerea în și din exploatare a mijloacelor de intervenție  +  Articolul 12În executarea activităților de dotare se vor avea în vedere necesitățile reale și de perspectivă ale serviciilor publice de ambulanță, urmărindu-se permanent introducerea unor mijloace de intervenție ale căror caracteristici tehnice sunt superioare activităților ce revin serviciilor publice de ambulanță.  +  Articolul 13Predarea-primirea mijloacelor de intervenție se realizează prin semnarea unui proces-verbal de predare-primire încheiat între unitatea care predă bunul și unitatea care îl preia.  +  Articolul 14(1) În cazul distribuirilor/redistribuirilor, la predare, mijloacele de intervenție trebuie să fie complete, să aibă o stare tehnică și de întreținere bună și documentele de evidență a exploatării completate la zi.(2) Cu această ocazie se vor verifica, în mod obligatoriu, următoarele:a) existența și modul de completare, după caz, a documentelor de evidență a exploatării, care se predau odată cu mijlocul de intervenție: dosarul tehnic, carnetul service și de utilizare, cartea de identitate a vehiculului, certificatul de înmatriculare;b) echipamentele, materialele sanitare, aparatura, accesoriile și altele asemenea, conform inventarului complet.  +  Articolul 15În cazul redistribuirilor de mijloace de intervenție se interzice înlocuirea agregatelor, aparatelor, instalațiilor, mecanismelor și pieselor existente cu altele mai vechi sau defecte.  +  Articolul 16La predarea-primirea mijloacelor de intervenție, prevăzută la art. 13, se întocmește documentul justificativ pentru înregistrarea în contabilitate, respectiv procesul-verbal al cărui model-cadru este prevăzut în anexa nr. 2.C. Scoaterea din funcțiune a mijloacelor de intervenție  +  Articolul 17(1) Scoaterea din funcțiune a mijloacelor de intervenție și a celorlalte ansamble/subansamble/echipamente provenite de la mijloacele de intervenție, precum și disponibilizarea bunurilor materiale, altele decât mijloacele fixe, care nu mai sunt necesare serviciilor publice de ambulanță, valorificarea, respectiv transmiterea cu titlu gratuit a acestora se efectuează în conformitate cu prevederile legale în vigoare care reglementează această activitate.(2) Mijloacele de intervenție din dotarea serviciilor publice de ambulanță pot fi scoase din funcțiune după îndeplinirea a cel puțin una dintre normele de exploatare prevăzute în anexa nr. 3.(3) Excepție de la prevederile alin. (2) fac mijloacele de intervenție care au devenit inutilizabile din cauza avariilor sau distrugerilor provocate prin accidente, incendii, calamități naturale ori alte întâmplări neprevăzute și de neînlăturat, în situația în care costul estimat al reparațiilor depășește 60% din valoarea de înlocuire a autovehiculului.  +  Articolul 18Pe foaia de parcurs a mijlocului de intervenție la care se execută rodaj se menționează „RODAJ/PROBA“. Înainte de începerea rodajului și pe timpul efectuării acestuia, serviciul public de ambulanță asigură instruirea ambulanțierilor privind prescripțiile, dispozițiile și instrucțiunile tehnice care trebuie respectate.D. Transmiterea temporară a mijloacelor de intervenție  +  Articolul 19(1) Atunci când situația impune, mijloacele de intervenție din dotarea unui serviciu public de ambulanță pot fi transmise temporar către alte servicii publice de ambulanță sau către alte unități sanitare, cu avizul structurii cu atribuții în medicina de urgență din cadrul Ministerului Sănătății, prin încheierea unui contract de folosință cu titlu gratuit.(2) Contractul de folosință cu titlu gratuit prevăzut la alin. (1) trebuie să cuprindă cel puțin următoarele: părțile care încheie contractul, obiectul contractului, durata contractului, drepturile și obligațiile părților, forța majoră, încetarea contractului.  +  Articolul 20Procesul-verbal de predare-primire a mijlocului de intervenție, anexă la contractul de folosință cu titlu gratuit prevăzut la art. 19 alin. (1), cuprinde datele de identificare ale mijlocului de intervenție, precum și alte aspecte tehnice, conform modelului prevăzut în anexa nr. 4.  +  Articolul 21(1) Serviciile publice de ambulanță care primesc mijloacele de intervenție prin transmitere temporară răspund de acestea ca de cele proprii, asigurându-le condiții de parcare, întreținere și reparare, utilizând fonduri din bugetul propriu.(2) Accidentele de circulație sau evenimentele tehnice în care sunt implicate mijloacele de intervenție transmise temporar se comunică de către serviciile publice de ambulanță care le au în folosință către deținătorul de drept, conform reglementărilor legale în vigoare.(3) Conducătorul serviciului public de ambulanță care deține temporar mijlocul de intervenție implicat în accidente sau evenimente va lua măsuri pentru stabilirea răspunderii materiale, recuperarea pagubelor și repunerea în stare de funcționare a acestuia.  +  Articolul 22Serviciile publice de ambulanță care au primit mijloace de intervenție prin transmitere temporară eliberează foi de parcurs, înregistrează rulajul efectuat și răspund de completarea dosarului tehnic și scăderea cu documente legale a materialelor tehnice folosite în procesul exploatării și reparării acestora.  +  Secţiunea a 4-a Înmatricularea și radierea din evidență a mijloacelor de intervenție  +  Articolul 23Mijloacele de intervenție din dotarea serviciilor publice de ambulanță se înmatriculează la autoritatea națională competentă, conform prevederilor legale.  +  Articolul 24Înmatricularea, dacă este cazul, și radierea din circulație a mijloacelor de intervenție se fac cu respectarea prevederilor legale în vigoare și ale prezentului normativ.  +  Articolul 25Prin grija conducătorului structurii mișcare și exploatare auto și nave sanitare, în cazul în care un autovehicul înmatriculat este scos din dotare și din evidență, se vor întreprinde demersurile necesare în vederea radierii, după caz, a numerelor respective de către organele competente, în termenul prevăzut de reglementările legale în vigoare.  +  Articolul 26În cazul pierderii, furtului sau deteriorării certificatului de înmatriculare sau a plăcuțelor cu numere de înmatriculare, serviciul public de ambulanță deținător al mijlocului de intervenție are următoarele obligații:a) să înștiințeze instituțiile competente despre pierderea, furtul sau deteriorarea certificatului de înmatriculare sau a plăcuțelor cu numere de înmatriculare;b) să solicite, în termenul legal, serviciului public competent eliberarea unui nou certificat, respectiv a unor noi plăcuțe cu numere de înmatriculare;c) să stabilească condițiile în care s-a produs pierderea, furtul sau deteriorarea documentului și să aplice măsurile legale care se impun.  +  Secţiunea a 5-a Planificarea, organizarea și realizarea exploatării mijloacelor de intervențieA. Planificarea, organizarea și evidența exploatării mijloacelor de intervenție  +  Articolul 27(1) Planificarea exploatării mijloacelor de intervenție are ca scop stabilirea resurselor de materiale tehnice necesare îndeplinirii în condiții corespunzătoare a misiunilor specifice.(2) Calitatea exploatării mijloacelor de intervenție depinde în principal de:a) efectuarea la termen și în mod corespunzător a lucrărilor de întreținere tehnică și reparații;b) respectarea regulilor de circulație și a regulilor de exploatare a mijloacelor de intervenție;c) planificarea corectă și evidența folosirii mijloacelor de intervenție;d) aplicarea măsurilor corective stabilite în urma controalelor efectuate asupra stării tehnice și de întreținere a mijloacelor de intervenție;e) asigurarea condițiilor corespunzătoare de parcare a mijloacelor de intervenție.  +  Articolul 28Evidența exploatării mijloacelor de intervenție are ca scop menținerea stării de funcționare, precum și urmărirea folosirii corecte a acestora și constă în:a) analiza lunară a consumurilor de carburanți, urmărindu-se încadrarea în normele de consum stabilite pe fiecare tip de autovehicul;b) urmărirea respectării termenelor sau a rulajelor la care se execută reviziile tehnice și inspecțiile tehnice periodice, în scopul asigurării unei funcționări normale a mijloacelor de transport din dotare;c) completarea datelor necesare în documentele de evidență a exploatării;d) cunoașterea stării tehnice și de întreținere a mijloacelor de intervenție.  +  Articolul 29(1) Pentru perioada de garanție, reviziile tehnice periodice și intervalul la care acestea sunt efectuate pentru mijlocul de intervenție se supun normelor impuse de producător.(2) După ieșirea din garanție a mijloacelor de intervenție, se va reduce intervalul de efectuare a reviziilor tehnice, acestea realizându-se conform prezentului normativ.(3) Pentru autosanitare, revizia tehnică se efectuează la cel puțin 10.000 km sau anual, iar în cazul navelor sanitare se efectuează la cel puțin 100 de ore de marș, în funcție de condițiile de exploatare și de gradul de uzură a mijlocului de intervenție.  +  Articolul 30Datele privind funcționarea mijloacelor de intervenție și distribuirea carburanților sau a altor materiale tehnice se înscriu în documentele de evidență a exploatării, astfel:a) în foaia de parcurs, conform anexei nr. 5, care constituie documentul de bază la plecarea mijloacelor de intervenție în cursă;b) în fișa activității zilnice a autovehiculului;c) în jurnalul de bord.  +  Articolul 31Conducătorii auto/ambulanțierii/șoferii de autosanitară/conducătorii de nave sanitare au obligația să menționeze pe foaia de parcurs rulajul efectuat sau orele de funcționare în fiecare cursă, astfel încât să se mențină concordanța dintre datele consemnate în foaia de parcurs și cele indicate de odometrul mijlocului de intervenție. Defecțiunea odometrului care nu mai permite înregistrarea rulajului efectuat se aduce imediat la cunoștința conducătorului compartimentului tehnic, care va dispune măsurile necesare pentru remedierea situației și reconstituirea concordanței dintre rulajele respective.  +  Articolul 32(1) Pentru fiecare mijloc de intervenție se păstrează la conducătorul structurii mișcare și exploatare auto și nave sanitare documentele tehnice specifice fiecărui mijloc de intervenție, respectiv cartea de identitate a autovehiculului, carnetul de service și manualul de utilizare, un exemplar din inventarul mijlocului de intervenție, procesele-verbale de predare-primire, documentele de constatare tehnică, devizele de reparații și altele, după caz.(2) Necesitatea efectuării unei reparații la mijloacele de intervenție se justifică în urma întocmirii unei sesizări scrise a defecțiunii apărute de către inginerul/revizorul tehnic/ conducătorul auto/ambulanțierul/șoferul de autosanitară/ conducătorul de navă.B. Folosirea mijloacelor de intervenție  +  Articolul 33Mijloacele de intervenție din dotarea serviciilor publice de ambulanță se folosesc numai în scopul pentru care sunt destinate conform clasificării.  +  Articolul 34(1) Următoarele situații impun analizarea împrejurărilor în care s-au produs:a) diferențe nejustificate dintre rulajul înregistrat la bordul autovehiculului și cel înscris în foaia de parcurs;b) curse neconfirmate prin semnătură din partea beneficiarului;c) utilizarea cardului pentru alimentarea cu carburant a altor mijloace de intervenție sau sustragerea carburantului din rezervoarele mijloacelor de intervenție din dotare.(2) În situația constatării unui prejudiciu se va dispune cercetarea disciplinară și recuperarea acestuia, după caz.(3) Stabilirea valorii pagubelor se face, după caz, pe baza:a) rulajelor sau a orelor de funcționare nejustificate, rezultate în urma cercetării disciplinare pentru categoria și tipul autovehiculului utilizat, calculate pe baza normelor de consum de carburant stabilite;b) cantității de carburant folosit în alte scopuri decât cele rezultate din atribuțiile de serviciu.C. Organizarea, planificarea și efectuarea întreținerilor tehnice  +  Articolul 35Pentru asigurarea exploatării în condiții tehnice corespunzătoare, mijloacelor de intervenție, cu excepția celor aprobate pentru scoatere din funcțiune, li se vor efectua următoarele lucrări de inspecție și întreținere tehnică:a) întreținerea tehnică zilnică;b) revizia tehnică periodică;c) reparații curente.  +  Articolul 36Inspecția tehnică periodică (ITP) a mijloacelor de intervenție se efectuează în conformitate cu prevederile legale în vigoare. Evidențierea ITP se menționează în certificatul de înmatriculare de către stația ITP autorizată. Conducătorul structurii mișcare și exploatare auto și nave sanitare a serviciului public de ambulanță răspunde de executarea la timp a acestei operațiuni.  +  Articolul 37(1) Întreținerea tehnică zilnică se execută de conducătorii auto/ambulanțierii/șoferii de autosanitară/conducătorii de nave sanitare și constă în verificarea tehnică la preluarea mijlocului de intervenție, înaintea plecării la solicitare, respectiv prin efectuarea operațiunilor prevăzute în anexa nr. 6. Efectuarea acestor operațiuni se confirmă prin semnătură în foaia de parcurs, completarea jurnalului de bord, iar în cazul constatării unor defecțiuni acestea se comunică prin sesizare scrisă.(2) La terminarea programului de lucru se vor efectua procedurile de predare-primire a mijlocului de intervenție, iar mijloacele de intervenție care vor fi de rezervă vor avea efectuat plinul de carburant.(3) În cazul în care conducătorii auto/ambulanțierii/șoferii de autosanitară/conducătorii de nave sanitare constată defecțiuni tehnice la mijloacele de intervenție, aceștia vor sesiza conducătorul structurii mișcare și exploatare auto și nave sanitare sau ambulanțierul cu atribuții pentru verificarea stării tehnice și kilometrajului autosanitarelor la începutul fiecărei ture, registrului de bord și stării de igienă a fiecăreia.  +  Articolul 38Revizia tehnică periodică constă în executarea lucrărilor de verificare a sistemelor și instalațiilor principale ale mijloacelor de intervenție, reglarea agregatelor și mecanismelor, precum și înlocuirea obligatorie și la termenul prevăzut a pieselor și materialelor consumabile prevăzute de producător în carnetul de service sau manualul de utilizare, în scopul menținerii mijloacelor de intervenție într-o stare tehnică și de întreținere bună și al prevenirii defecțiunilor tehnice în cursul exploatării.  +  Articolul 39Reviziile tehnice periodice se pot executa, în limita posibilităților, și în atelierele de întreținere, reparații auto, revizie tehnică și telecomunicații proprii de către personalul specializat sau în unități service autorizate de către Registrul Auto Român.  +  Articolul 40În perioada de garanție a mijloacelor de intervenție, reviziile tehnice periodice se efectuează în cadrul unităților service agreate de producător și indicate de către acesta.  +  Articolul 41În situația în care serviciile publice de ambulanță nu au atelier propriu de întreținere și reparații auto, reviziile și reparațiile vor fi efectuate la operatorii economici specializați, cu respectarea prevederilor legale privind achizițiile publice de bunuri și servicii.  +  Articolul 42Operațiunile care se execută la mijloacele de intervenție cu ocazia reviziilor tehnice efectuate în atelierele serviciilor publice de ambulanță sunt cele prevăzute de producător în carnetul de service al mijloacelor de intervenție.  +  Articolul 43Cu ocazia executării reviziilor tehnice se vor lua măsuri pentru remedierea defecțiunilor constatate. În situația în care aceste defecțiuni nu pot fi remediate, se vor lua măsuri de introducere în reparație a autovehiculului respectiv, aceste defecțiuni consemnându-se în devizul de lucrări.  +  Articolul 44(1) Reviziile tehnice efectuate se evidențiază în dosarul tehnic al autovehiculului, fiind menționate operațiunile efectuate și materialele înlocuite.(2) Cu ocazia executării reviziilor tehnice se verifică sistemele de siguranță ale autovehiculului, respectiv sistemul de direcție și frânare, și se efectuează o diagnoză completă a tuturor modulelor electrice și electronice.  +  Articolul 45Înlocuirea uleiului din motor, a filtrelor de ulei și de aer, a filtrelor de combustibil, a filtrelor de aer din instalația de ventilare a habitaclului se efectuează odată cu efectuarea reviziei tehnice periodice.  +  Articolul 46Lucrările de întreținere la instalațiile speciale montate pe mijloacele de intervenție se execută conform prevederilor din cartea tehnică a instalației, de regulă, odată cu efectuarea operațiunilor de întreținere la mijloacele de intervenție respective.  +  Articolul 47Pentru efectuarea reviziilor tehnice, reparațiilor mijloacelor de intervenție în atelierul propriu sau în unitatea service auto se efectuează o constatare tehnică amănunțită, inclusiv prin probe de drum (traseu de parcurgere a unui segment de drum în care se urmărește funcționarea parametrilor tehnici ai mijlocului de intervenție).  +  Secţiunea a 6-a Organizarea reparării mijloacelor de intervenție  +  Articolul 48Procesul de reparare cuprinde totalitatea lucrărilor ce se efectuează pentru restabilirea stării tehnice normale, inițiale a mijloacelor de intervenție, prin înlocuirea sau repararea unor ansamble și subansamble sau piese și efectuarea de reglaje.  +  Articolul 49Reparația curentă are un caracter de necesitate și se execută ori de câte ori este nevoie.  +  Articolul 50Reparațiile curente se execută în atelierele de întreținere și reparații auto ale serviciilor publice de ambulanță de către personalul angajat al acestora sau de către operatorii economici specializați, atunci când volumul de lucru depășește posibilitățile proprii ale atelierelor organizate la nivelul fiecărui serviciu public de ambulanță sau în situația în care nu există dotarea corespunzătoare a acestor ateliere proprii ori personal calificat sau atelierul nu deține autorizație tehnică de funcționare pentru categoriile respective de reparații.  +  Articolul 51Reparațiile efectuate la mijloacele de intervenție se înscriu de către șeful atelierului de întreținere și reparații auto sau de persoana desemnată în acest sens în documentele de reparații ale mijlocului de intervenție, atașându-se comanda de reparații.  +  Capitolul II Norme de consum de combustibil  +  Secţiunea 1 Consumul normat și consumul efectiv de combustibili  +  Articolul 52(1) Consumul normat de carburanți, exprimat în litri, reprezintă cantitatea teoretică maximă ce poate fi consumată de un mijloc de intervenție pentru parcursul efectuat sau pentru timpul de funcționare. Această cantitate se stabilește pe baza normelor de consum determinate de Registrul Auto Român și Autoritatea Navală Română, după caz, pentru fiecare marcă/model de autosanitară sau navă sanitară privind:a) consumul de combustibil cu viteze de deplasare de până la 130 km/oră, în funcție de condițiile de trafic, cu instalația de aer condiționat oprită (Nc = norma de consum), la care se aplică și coeficienții de corecție ai acestora (Zi) prevăzuți în anexa nr. 7;b) consumul orar de combustibil cu instalația de aer condiționat oprită la turația de mers în gol (ralanti) (Q1);c) consumul orar de combustibil cu instalația de aer condiționat pornită la turația de mers în gol (ac + ralanti) (Q2);d) consumul orar de combustibil cu instalația auxiliară de încălzire pornită (sirocou) (Q3);e) consumul orar de combustibil pentru navele sanitare.(2) Consumurile prevăzute la alin. (1) sunt exprimate în litri/100 km sau litri/oră.  +  Articolul 53(1) Pentru perioada 1 decembrie-31 martie, normele de consum extraurban de carburant sunt stabilite prin majorarea cu 10% a normelor de vară și rotunjire la jumătate de litru.(2) În funcție de condițiile climaterice locale, respectiv de existența unor temperaturi sub 0 °C sau a zăpezii ori a poleiului, aplicarea normelor de iarnă se poate devansa sau prelungi prin dispoziție a managerului general al serviciului public de ambulanță.  +  Articolul 54Consumul normat de carburanți (Cn) aferent rulajelor efectuate, în cazul mijloacelor de intervenție, se calculează astfel:a) pentru autosanitare:Cn = Nc x suma (Pi x Zi)/100 + Q,în care:Nc - norma de consum de carburant, exprimată în litri/100 km;Pi - parcursul efectiv în diferite regimuri de deplasare a mijloacelor de intervenție, exprimat în km;Zi - coeficienți de corecție a normelor de consum.Q = Q1 x Tf1 + Q2 x Tf2 + Q3 x Tf3,în care:Q1, Q2 și Q3 - consumuri orare de combustibil, pentru fiecare dintre cele 3 regimuri de funcționare;Tf1, Tf2 și Tf3 - timpul de funcționare, pentru fiecare dintre cele 3 regimuri de funcționare, exprimat în ore;b) pentru nave sanitare:Cn = Nc x Tf,în care:Nc - norma de consum de carburanți, exprimată în litri/oră;Tf - timpul de funcționare, exprimat în ore.  +  Articolul 55(1) Consumul normat de carburanți corespunzător funcționării motorului în gol se acordă, pentru fiecare autovehicul, în următoarele situații:a) cu ocazia executării inspecțiilor tehnice periodice și a reviziilor tehnice;b) în fiecare zi, în cazul staționării pe timpul îndeplinirii misiunilor când se impune funcționarea motorului pentru folosirea instalației de climatizare (încălzire) sau pentru încălzirea personalului când temperatura mediului este sub 5 °C;c) pentru mijloacele de intervenție, în situațiile care impun menținerea motorului pornit la locul intervenției, pentru funcționarea sistemelor de avertizare luminoasă, asigurarea temperaturii corespunzătoare în celula medicală, încărcarea acumulatorilor pentru echipamentele medicale etc.(2) Când situațiile prevăzute la alin. (1) lit. b) și c) sunt cumulate, norma de consum pentru funcționarea motorului în gol se acordă o singură dată.  +  Articolul 56Instalația de aer condiționat, respectiv instalația suplimentară de încălzire a habitaclului, după caz, se poate utiliza dacă temperatura ambiantă o impune.  +  Articolul 57Consumul efectiv de carburanți (Ce) stă la baza înregistrării în contabilitate și pentru calculul acestuia se utilizează următoarea relație:Ce = RRi + A – RRf [litri],în care:RRi - restul în rezervor inițial (la începutul perioadei);A - alimentările totale cu combustibil efectuate în perioada de referință;RRf - restul în rezervor final (la sfârșitul perioadei).  +  Articolul 58Stabilirea diferențelor de combustibil (D) se consemnează în fișa de activități zilnice (FAZ) și se efectuează cu următoarea relație de calcul:D = Cn – Ce [litri]  +  Articolul 59Valoarea pozitivă a diferenței de combustibil (D) reprezintă încadrarea în norma de consum, iar valoarea negativă reprezintă depășirea normei de consum.  +  Articolul 60Consumul efectiv de carburanți poate fi monitorizat în format digital și cu aparatură montată suplimentar, omologată, sau de către computerele de bord ale mijloacelor de intervenție.  +  Secţiunea a 2-a Analiza lunară a consumurilor de combustibil și tratarea depășirilor individuale  +  Articolul 61(1) Analiza lunară a consumurilor de combustibil se efectuează în cursul lunii următoare, pentru luna anterioară, de către conducătorul structurii mișcare și exploatare auto și nave sanitare.(2) Depășirile consumurilor de combustibil pot fi de natură obiectivă, respectiv se datorează unor defecțiuni tehnice, condiții atmosferice sau de exploatare deosebite, sau pot fi unele nejustificate, situații care se analizează potrivit art. 62 alin. (1).  +  Articolul 62(1) Conducătorul structurii mișcare și exploatare auto și nave sanitare va analiza cauzele care au generat depășirile nejustificate de consum de combustibil și se vor stabili măsurile ce se impun pentru înlăturarea acestora.(2) La mijloacele de intervenție care au înregistrat depășiri nejustificate, conducătorul structurii mișcare și exploatare auto și nave sanitare va analiza foile de parcurs din perioada de referință, înregistrările dispozitivelor de monitorizare, precum și alte documente care pot servi la stabilirea cauzelor și a naturii depășirilor nejustificate.(3) Concluziile privind cauzele și natura depășirilor nejustificate de consum de combustibil se consemnează în analiza lunară a consumului de combustibil, urmând a se aplica măsurile legale ce se impun.(4) Organele de control abilitate care constată diferențe de consum de combustibil la mijloacele de intervenție pot solicita verificarea consumului de combustibil numai de către Registrul Auto Român și Autoritatea Navală Română.  +  Capitolul III Dispoziții finale  +  Articolul 63În scopul utilizării eficiente a resurselor materiale și a celor financiare avute la dispoziție, conducerea serviciilor publice de ambulanță poate dispune, în mod suplimentar, măsurile pe care le consideră necesare, cu respectarea prevederilor legale aplicabile.  +  Articolul 64Dispozițiile prezentului normativ se aplică tuturor mijloacele de intervenție aflate în dotarea serviciilor publice de ambulanță.  +  Articolul 65Anexele nr. 1-7 fac parte integrantă din prezentul normativ.  +  Anexa nr. 1la normativ
    METODOLOGIE
    de stabilire a normei de dotare cu mijloace de intervenție și alte autovehicule
    1. Norma de dotare cu mijloace de intervenție pentru serviciile publice de ambulanță:1.1. Ambulanțe pentru transport sanitar neasistat:– cel puțin 5 (cinci) ambulanțe pentru stația centrală, în funcție de solicitările de transport sanitar neasistat ale serviciului județean/Serviciului de Ambulanță București-Ilfov;– cel puțin 1 (una) ambulanță pentru fiecare substație/ microstație/punct de lucru;– 15% pentru rezerva operațională.1.2. Ambulanțe pentru asistență medicală de urgență:– câte 1 (una) la fiecare 20.000 de locuitori;– câte 1 (una) la fiecare 4.000 km^2;– câte 1 (una) la fiecare 50 km de autostradă/drum expres;– câte 1 (una) la fiecare 200 km de drum național;– câte 1 (una) la fiecare 500 km de drum județean și comunal;– cel puțin câte 1 (una) pentru fiecare substație existentă;– pentru județele cu mari aglomerări permanente sau sezoniere se acordă un spor de 10% la norma de dotare cu mijloace de intervenție;– 15% pentru rezerva operațională;– 15% din numărul total de mijloace de intervenție pentru asistență medicală de urgență să fie reprezentat de mijloace de intervenție tip C2.1.3. Norma de dotare cu ambulanțe pentru consultații la domiciliu:– câte 1 (una) la fiecare 100.000 de locuitori;– câte 1 (una) la fiecare substație/microstație/punct de lucru unde este încadrat cel puțin un medic.2. Norma de dotare cu nave sanitare:– câte 1 (una) la fiecare 1.000 km^2 din suprafața Administrației Rezervației Biosferei „Delta Dunării“;– din totalul necesar de nave sanitare 75% vor fi nave pentru asistență medicală de urgență și 25% vor fi nave pentru transport sanitar.3. Norma de dotare cu alte autovehicule:– pentru membrii comitetului director, 1 (unu) autoturism de serviciu;– pentru compartimentele de specialitate, 2 (două) autoturisme, în funcție de numărul de personal TESA și necesitățile de deplasare;– pentru deplasările în scop profesional, administrativ, sportiv, cultural etc., la nivel de județ și național, ale unor grupuri de angajați, 1 (unu) autovehicul transport persoane;– pentru unitățile cu substații/puncte de lucru dislocate, câte 1 (unu) autoturism pentru control trafic și control operațional;– pentru activitățile de transport, aprovizionare și pentru atelierul auto, 1 (una) autoutilitară de transport marfă.4. La normele de dotare cu autosanitare menționate mai sus se vor lua în calcul condițiile specifice ale fiecărui serviciu public de ambulanță.
     +  Anexa nr. 2la normativ
    Aprobat
    Ordonator principal de credite,
    ................................................

    PROCES-VERBAL DE PREDARE-PRIMIRE
    nr. ................ din ...................
    În conformitate cu Hotărârea Guvernului nr. 841/1995 privind procedurile de transmitere fără plată și de valorificare a bunurilor aparținând instituțiilor publice, cu modificările și completările ulterioare, se transmite fără plată din administrarea ............................. în administrarea ............................. următorul autovehicul:
    Nr. crt.Denumirea mijlocului fixNr. inventarUMCantitateaPrețul unitar/ intrareValoarea de inventar la data ................Data punerii în funcțiuneDurata normală de utilizare (luni)Durata normală de utilizare consumată (luni)Durata normală de utilizare rămasă (luni)Valoarea amortizată a mijlocului fix la unitatea deținătoare
    În baza prezentului proces-verbal de predare-primire, serviciile de contabilitate ale unităților sus-menționate vor opera în evidențele contabile.
    Am predat..................Am primit..................
     +  Anexa nr. 3la normativ
    NORME
    de exploatare a mijloacelor de intervenție din dotarea serviciilor publice de ambulanță
    Nr. crt.Tipul autovehicululuiNorma de exploatare exprimată în aniNorma de exploatare exprimată în km
    1Autosanitare destinate transportului sanitar neasistat6400.000
    2Autosanitare destinate asistenței medicale de urgență6400.000
    3Autosanitare destinate consultațiilor medicale6250.000
    4Nave sanitare1210.000 ore funcționare
    NOTĂ:În cazul în care serviciilor publice de ambulanță nu li se repartizează mijloace de intervenție noi, din motive obiective justificate, mijloacele de intervenție din dotarea serviciilor publice de ambulanță pot fi menținute în exploatare și după îndeplinirea normelor menționate în tabelul de mai sus, numai dacă starea tehnică a acestora permite exploatarea în continuare, conform normelor prevăzute în legislația rutieră.Perioada maximă de exploatare se poate prelungi până la 8 ani sau 600.000 km parcurși pentru autosanitare și până la 15 ani sau 12.000 ore de funcționare pentru nave sanitare.
     +  Anexa nr. 4la normativ(Anexă la contractul de folosință cu titlu gratuit)
    PROCES-VERBAL DE PREDARE-PRIMIRE
    nr. ………….. din …………….
    Se transmite fără plată din administrarea …………………...…………… în administrarea ……………………………………… următorul autovehicul:
    Nr. crt.DenumireaDaNuObservații
    1Nr. inventar
    2Marca
    3Tip/Model
    4Număr înmatriculare
    5Număr km bord
    6UM
    7Cantitate
    8Certificat de înmatriculare
    9ITP valabil
    10Rovinietă RCA
    11Copie licență de transport firmă (după caz)
    12Carnet de service
    13Cheie autovehicul
    14Stingător
    15Trusă medicală
    16Triunghi reflectorizant
    17Cric
    18Cheie roți
    19Cârlig de tractare
    20Roată de rezervă
    21Preșuri față
    22Preșuri spate
    23Set becuri (după caz)
    24Set siguranțe
    25Antenă radio
    26Capace roți
    27Jante aliaj
    28Proiectoare
    29Ștergătoare de parbriz
    30Ștergător lunetă
    În baza prezentului proces-verbal de predare-primire, structurile de contabilitate ale unităților sus-menționate vor opera în evidențele contabile.
    Unitatea predătoareManager general,……………………Unitatea primitoareManager general,……………………
     +  Anexa nr. 5*)la normativ*) Anexa nr. 5 este reprodusă în facsimil.  +  Anexa nr. 6la normativ
    OPERAȚIUNILE
    care se execută cu ocazia întreținerii tehnice zilnice a mijloacelor de intervenție
    1. Verificarea stării de completare generală2. Verificarea caroseriei, a dispozitivelor pentru închiderea-deschiderea și blocarea ușilor, capotelor etc.3. Verificarea plinurilor (lichid de răcire, ulei de motor, lichid de frână, lichid de spălat parbrizul, ulei de acționare direcție servoasistată, alte instalații hidraulice, după caz)4. Pornirea și urmărirea funcționării motorului5. Verificarea sistemului de rulare, inclusiv roata de rezervă (presiunea în pneuri, starea pneurilor și a jantelor)6. Verificarea funcționării instalației de semnalizare-iluminare7. Verificarea funcționării aparatelor de bord8. Curățarea și dezinfectarea mijloacelor de intervenție9. Verificarea funcționării instalației de climatizare, aer condiționat și încălzitoare suplimentare10. Verificarea sistemului acustic și luminos11. Verificarea funcționalității stațiilor de emisie-recepție12. Verificarea buteliilor de oxigen (stare și grad de umplere)13. Verificarea funcționării tărgii principale și a scaunului de transport pacienți14. Verificarea documentelor mijlocului de intervenție15. Verificarea și completarea jurnalului de bord16. Verificarea sistemului de frânare și a sistemului de direcție
     +  Anexa nr. 7la normativ
    TABEL
    cu coeficienții (Zi) de corecție a normelor de consum de carburant
    Nr. crt.Regim de utilizare a mijloacelor de intervențieMijloace de intervenție fără remorcă
    1În municipiul București, în municipii cu peste 250.000 de locuitori și pe autostrăziZ (1) = 1,3
    2În celelalte municipii și orașe, drumuri de deal și munte amenajateZ (2) = 1,1
    3În afara localitățilorZ (4) = 1
    4În condiții deosebite*)Z (5) = 1,6
    *) Coeficienții se aplică în situația când mijloacele de intervenție circulă în una dintre următoarele condiții deosebite:– pe drumuri neamenajate;– pe terenuri muntoase, mlăștinoase ori inundate;– pe timp de ninsoare abundentă ori viscol.Prin expresia drum neamenajat se înțelege drumul în stare de viabilitate sau care prezintă declivități ce nu permit circulația cu viteze mai mari de 30 km/oră pe toată lungimea acestuia.
    ------