INSTRUCȚIUNI din 9 septembrie 2020privind desfășurarea etapei de pregătire a evaluării unităților sanitare din ambulatoriu
EMITENT
  • AUTORITATEA NAȚIONALĂ DE MANAGEMENT AL CALITĂȚII ÎN SĂNĂTATE
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 859 din 21 septembrie 2020



    Notă
    Aprobate prin ORDINUL nr. 321 din 9 septembrie 2020, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 859 din 21 septembrie 2020.
    Notă
    Conform pct. 24 al articolului I din ORDINUL nr. 87 din 16 aprilie 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 439 din 13 mai 2025, în tot cuprinsul instrucțiunilor referirile la unitățile sanitare se consideră a fi făcute la unitățile sanitare din ambulatoriu.
     +  Capitolul I Dispoziții generale  +  Articolul 1Prezentele instrucțiuni identifică, descriu și reglementează activitățile, documentele și instrumentele ce trebuie utilizate în vederea pregătirii unității sanitare cu privire la implementarea standardelor Autorității Naționale de Management al Calității în Sănătate și îndeplinirea de către aceasta a premiselor necesare inițierii etapei de evaluare.  +  Articolul 2Prezentele instrucțiuni se utilizează la nivelul Autorității Naționale de Management al Calității în Sănătate prin Unitatea de evaluare și acreditare a unităților sanitare din ambulatoriu, Compartimentul coordonare și evaluare corp evaluatori, Compartimentul juridic, Compartimentul comunicare și relații externe și Compartimentul resurse umane. (la 13-05-2025, Articolul 2 , Capitolul I a fost modificat de Punctul 1. , Articolul I din ORDINUL nr. 87 din 16 aprilie 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 439 din 13 mai 2025 )  +  Articolul 3În vederea utilizării unei formulări unitare, în cuprinsul prezentelor instrucțiuni se utilizează următoarele abrevieri:a) ANMCS - Autoritatea Națională de Management al Calității în Sănătate;b) UEAUSA - Unitatea de evaluare și acreditare a unităților sanitare din ambulatoriu;c) CaPeSaRo - aplicația informatică „Calitate și Performanță în Sistemul Sănătății Publice din România“;d) FAE - fișa de autoevaluare;e) FAE 2 - a doua aplicare a fișei de autoevaluare;f) FIUSA - SD - fișa de identificare a unității sanitare din ambulatoriu - structură detaliată;g) FCD - fișa de calcul al duratei vizitei de evaluare;h) DOS - documente obligatorii solicitate;i) DS - documente suplimentare;j) abrogată; (la 13-05-2025, Litera j) , Articolul 3 , Capitolul I a fost abrogată de Punctul 2. , Articolul I din ORDINUL nr. 87 din 16 aprilie 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 439 din 13 mai 2025 ) k) CE - comisia de evaluare.l) ASF - autorizația sanitară de funcționare; (la 13-05-2025, Articolul 3 , Capitolul I a fost completat de Punctul 3. , Articolul I din ORDINUL nr. 87 din 16 aprilie 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 439 din 13 mai 2025 ) m) SMC - structura de management al calității serviciilor de sănătate; (la 13-05-2025, Articolul 3 , Capitolul I a fost completat de Punctul 3. , Articolul I din ORDINUL nr. 87 din 16 aprilie 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 439 din 13 mai 2025 ) n) RMC - responsabil cu managementul calității serviciilor de sănătate; (la 13-05-2025, Articolul 3 , Capitolul I a fost completat de Punctul 3. , Articolul I din ORDINUL nr. 87 din 16 aprilie 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 439 din 13 mai 2025 ) o) ROF - regulament de organizare și funcționare; (la 13-05-2025, Articolul 3 , Capitolul I a fost completat de Punctul 3. , Articolul I din ORDINUL nr. 87 din 16 aprilie 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 439 din 13 mai 2025 ) p) RI - regulament intern; (la 13-05-2025, Articolul 3 , Capitolul I a fost completat de Punctul 3. , Articolul I din ORDINUL nr. 87 din 16 aprilie 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 439 din 13 mai 2025 ) q) RRA - responsabil regional cu acreditarea; (la 13-05-2025, Articolul 3 , Capitolul I a fost completat de Punctul 3. , Articolul I din ORDINUL nr. 87 din 16 aprilie 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 439 din 13 mai 2025 ) r) SEUSA - Serviciul de evaluare a unităților sanitare din ambulatoriu, structură de specialitate din cadrul UEAUSA; (la 13-05-2025, Articolul 3 , Capitolul I a fost completat de Punctul 3. , Articolul I din ORDINUL nr. 87 din 16 aprilie 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 439 din 13 mai 2025 ) s) LV - listă de verificare. (la 13-05-2025, Articolul 3 , Capitolul I a fost completat de Punctul 3. , Articolul I din ORDINUL nr. 87 din 16 aprilie 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 439 din 13 mai 2025 )  +  Articolul 4În sensul prezentelor instrucțiuni se definește semnificația următorilor termeni:a) CaPeSaRo - aplicația informatică pusă la dispoziția unităților sanitare și evaluatorilor de către ANMCS în vederea comunicării informațiilor și derulării tuturor etapelor procesului de implementare a sistemului de management al calității serviciilor de sănătate și siguranței pacientului, evaluare, acreditare și monitorizare;b) unitate sanitară înregistrată - unitatea sanitară care a inițiat procesul de implementare a sistemului de management al calității serviciilor de sănătate și siguranței pacientului și are creat un cont în aplicația CaPeSaRo;c) unitate sanitară înscrisă în procesul de acreditare - unitatea sanitară care are depusă în aplicația CaPeSaRo documentația minimă obligatorie prin care se confirmă voința unității sanitare de a intra în procesul de acreditare;d) unitate sanitară planificată în ciclul de acreditare - unitatea sanitară care urmează a fi evaluată în vederea acreditării;e) replanificarea - acțiunea de schimbare a perioadei estimate inițial pentru vizita de evaluare a unei unități sanitare din ambulatoriu pentru locația/locațiile unde se furnizează servicii de sănătate în regim ambulatoriu și de modificare a planului multianual de acreditare aprobat prin ordin al președintelui ANMCS, conform metodologiei de evaluare și acreditare a unităților sanitare din ambulatoriu în vigoare; (la 13-05-2025, Litera e) , Articolul 4 , Capitolul I a fost modificată de Punctul 4. , Articolul I din ORDINUL nr. 87 din 16 aprilie 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 439 din 13 mai 2025 ) f) condiții de replanificare - reguli și condiții speciale prin intermediul' cărora se aprobă replanificarea unității sanitare din ambulatoriu pentru locația/locațiile unde se furnizează servicii de sănătate în regim ambulatoriu, conform metodologiei de evaluare și acreditare a unităților sanitare din ambulatoriu în vigoare; (la 13-05-2025, Litera f) , Articolul 4 , Capitolul I a fost modificată de Punctul 4. , Articolul I din ORDINUL nr. 87 din 16 aprilie 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 439 din 13 mai 2025 ) g) fișa de identificare a unității sanitare din ambulatoriu - structură detaliată - model tipizat elaborat de către structurile de specialitate ale ANMCS, aprobat prin ordin al președintelui ANMCS, prin care se solicită unității sanitare din ambulatoriu informații referitoare la datele de identificare și structura organizatorică și funcțională autorizată pentru locațiile unde se furnizează servicii de sănătate în regim ambulatoriu ce urmează să fie supuse evaluării; (la 13-05-2025, Litera g) , Articolul 4 , Capitolul I a fost modificată de Punctul 4. , Articolul I din ORDINUL nr. 87 din 16 aprilie 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 439 din 13 mai 2025 ) h) fișa de calcul al duratei vizitei de evaluare - document al cărui model este aprobat prin ordin al președintelui ANMCS, care reprezintă, în varianta electronică de calcul tabelar, instrumentul utilizat pentru stabilirea duratei vizitei de evaluare și a numărului de evaluatori necesari în Comisia de evaluare;i) lista UEAUSA - listă elaborată de UEAUSA - SEUSA, ce conține unitățile sanitare din ambulatoriu, precum și locațiile unde se furnizează servicii de sănătate în regim ambulatoriu care îndeplinesc premisele necesare desfășurării vizitei de evaluare; (la 13-05-2025, Litera i) , Articolul 4 , Capitolul I a fost modificată de Punctul 4. , Articolul I din ORDINUL nr. 87 din 16 aprilie 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 439 din 13 mai 2025 ) j) responsabilul regional cu acreditarea - angajat al ANMCS din cadrul UEAUSA care coordonează activitățile specifice procesului de evaluare derulate de ANMCS pentru unitățile sanitare din ambulatoriu/locațiile unde se furnizează servicii de sănătate în regim ambulatoriu din aria de competență, pe durata întregului proces de evaluare și monitorizare; (la 13-05-2025, Litera j) , Articolul 4 , Capitolul I a fost modificată de Punctul 4. , Articolul I din ORDINUL nr. 87 din 16 aprilie 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 439 din 13 mai 2025 ) k) fișa de autoevaluare (FAE) - model tipizat elaborat de către structurile de specialitate ale ANMCS, aprobat prin ordin al președintelui ANMCS, prin care se solicită unității sanitare din ambulatoriu informații despre nivelul de îndeplinire a cerințelor standardelor ANMCS în etape succesive ale procesului de evaluare în vederea acreditării; scopul completării FAE este de a prezenta conducerii unității sanitare din ambulatoriu situația reală din perspectiva managementului calității și de a oferi ANMCS posibilitatea identificării oportunităților de îmbunătățire, putând astfel sprijini unitatea sanitară din ambulatoriu în implementarea măsurilor ce se impun pentru creșterea calității serviciilor de sănătate; (la 13-05-2025, Litera k) , Articolul 4 , Capitolul I a fost modificată de Punctul 4. , Articolul I din ORDINUL nr. 87 din 16 aprilie 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 439 din 13 mai 2025 ) l) fișa de autoevaluare 2 (FAE 2) - a doua aplicare a FAE, reluată la sfârșitul procesului de pregătire a US în vederea evaluării.m) adeverința de înscriere în procesul de acreditare - document tipizat, elaborat de către structurile de specialitate ale ANMCS, al cărui model este aprobat prin ordin al președintelui ANMCS, care dovedește îndeplinirea condițiilor de înscriere a unității sanitare din ambulatoriu în procesul de acreditare, conform Metodologiei de evaluare și acreditare a unităților sanitare din ambulatoriu în vigoare. (la 13-05-2025, Articolul 4 , Capitolul I a fost completat de Punctul 5. , Articolul I din ORDINUL nr. 87 din 16 aprilie 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 439 din 13 mai 2025 )  +  Articolul 5(1) Pregătirea evaluării este etapa în cadrul căreia SEUSA îndrumă unitatea sanitară din ambulatoriu privind modul de implementare a sistemului de management al calității și de evaluare a funcționării acestuia prin raportare la cerințele standardelor ANMCS, organizarea vizitei de evaluare pentru fiecare locație unde se furnizează servicii de sănătate în regim ambulatoriu care se regăsește în planificarea anuală și multianuală, precum și cu privire la documentele de încărcat în CaPeSaRo în această etapă. (la 13-05-2025, Alineatul (1) , Articolul 5 , Capitolul I a fost modificat de Punctul 6. , Articolul I din ORDINUL nr. 87 din 16 aprilie 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 439 din 13 mai 2025 ) (2) În etapa de pregătire a evaluării, US transmite către ANMCS prin încărcare în aplicația CaPeSaRo documentele necesare desfășurării procesului de evaluare în vederea acreditării. Această etapă se finalizează prin emiterea ordinului președintelui ANMCS cu privire la componența nominală a comisiei de evaluare.(3) Termenul de desfășurare a etapei de pregătire a evaluării este de maximum 6 luni și curge de la momentul semnării și înregistrării contractului de colaborare dintre unitatea sanitară din ambulatoriu și ANMCS. (la 13-05-2025, Alineatul (3) , Articolul 5 , Capitolul I a fost modificat de Punctul 6. , Articolul I din ORDINUL nr. 87 din 16 aprilie 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 439 din 13 mai 2025 ) (4) Abrogat. (la 13-05-2025, Alineatul (4) , Articolul 5 , Capitolul I a fost abrogat de Punctul 7. , Articolul I din ORDINUL nr. 87 din 16 aprilie 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 439 din 13 mai 2025 ) (5) US își asumă documentele elaborate și încărcate în platforma CaPeSaRo prin semnătură olografă sau electronică calificată.  +  Capitolul II Elaborarea planului multianual de acreditare a unităților sanitare din ambulatoriu  +  Articolul 6(1) Planul multianual de acreditare reprezintă o distribuție anuală a unităților sanitare din ambulatoriu pentru fiecare locație unde se furnizează servicii de sănătate în regim ambulatoriu înscrise în procesul de evaluare în vederea acreditării, în intervalul alocat primului ciclu de acreditare, care se actualizează prin hotărâre a Colegiului director al ANMCS. (la 13-05-2025, Alineatul (1) , Articolul 6 , Capitolul II a fost modificat de Punctul 8. , Articolul I din ORDINUL nr. 87 din 16 aprilie 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 439 din 13 mai 2025 ) (2) În cadrul unui ciclu de acreditare, unitățile sanitare din ambulatoriu care furnizează servicii de sănătate aferente categoriilor de asistență medicală exceptate de la obligativitatea acreditării, dar care optează pentru acreditarea ANMCS se pot înscrie cu cel puțin 12 luni înainte de perioada în care doresc să fie evaluate. (la 13-05-2025, Alineatul (2) , Articolul 6 , Capitolul II a fost modificat de Punctul 8. , Articolul I din ORDINUL nr. 87 din 16 aprilie 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 439 din 13 mai 2025 ) (3) Comunicarea către unitatea sanitară din ambulatoriu a perioadei estimate pentru desfășurarea vizitei de evaluare, pentru fiecare locație unde se furnizează servicii de sănătate în regim ambulatoriu înscrise în procesul de evaluare în vederea acreditării, se realizează prin: (la 13-05-2025, Partea introductivă a alineatului (3) , Articolul 6 , Capitolul II a fost modificată de Punctul 8. , Articolul I din ORDINUL nr. 87 din 16 aprilie 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 439 din 13 mai 2025 ) a) publicarea pe website-ul ANMCS, la secțiunea „Acreditarea Unităților Sanitare din Ambulatoriu“, a Ordinului președintelui ANMCS de punere în aplicare a Hotărârii Colegiului director privind aprobarea Planului multianual de acreditare a unităților sanitare din ambulatoriu;b) informarea prin intermediul contului US din cadrul aplicației CaPeSaRo a perioadelor estimate de desfășurare a etapelor procesului de evaluare și acreditare.  +  Articolul 7Elaborarea planului multianual de acreditare se realizează utilizând următoarele criterii de prioritizare:a) criteriul 1 - categoria de unitate sanitară conform Legii nr. 185/2017 privind asigurarea calității în sistemul de sănătate, cu modificările și completările ulterioare, având prioritate unitățile sanitare neexceptate de la obligativitatea acreditării;b) abrogată; (la 13-05-2025, Litera b) , Articolul 7 , Capitolul II a fost abrogată de Punctul 9. , Articolul I din ORDINUL nr. 87 din 16 aprilie 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 439 din 13 mai 2025 ) c) criteriul 3 - data eliberării adeverinței de înscriere în procesul de acreditare;d) criteriul 2 - locație unde se furnizează servicii de sănătate în regim ambulatoriu înscrise în procesul de evaluare în vederea acreditării (criteriu geografic care are la bază două elemente: județul și localitatea). (la 13-05-2025, Litera d) , Articolul 7 , Capitolul II a fost modificată de Punctul 10. , Articolul I din ORDINUL nr. 87 din 16 aprilie 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 439 din 13 mai 2025 )  +  Articolul 8Modificarea planului anual se realizează în următoarele situații:a) excluderea unității sanitare din ambulatoriu (excludere totală sau parțială, respectiv doar a unei/unor locații unde se furnizează servicii de sănătate în regim ambulatoriu planificate) ca urmare a nerespectării de către aceasta a premiselor declanșării etapei de evaluare, conform metodologiei de evaluare și acreditare a unităților sanitare din ambulatoriu în vigoare; (la 13-05-2025, Litera a) , Articolul 8 , Capitolul II a fost modificată de Punctul 11. , Articolul I din ORDINUL nr. 87 din 16 aprilie 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 439 din 13 mai 2025 ) b) în situații excepționale, prin ordin al președintelui ANMCS, cu aprobarea Colegiului director al ANMCS;c) la cererea unității sanitare din ambulatoriu de reprogramare, aprobată de președintele ANMCS la propunerea motivată a structurii de specialitate; (la 13-05-2025, Litera c) , Articolul 8 , Capitolul II a fost modificată de Punctul 11. , Articolul I din ORDINUL nr. 87 din 16 aprilie 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 439 din 13 mai 2025 ) d) la cererea unității sanitare din ambulatoriu de retragere totală sau parțială din procesul de acreditare, până la momentul constituirii comisiilor de evaluare, conform metodologiei de evaluare și acreditare a unităților sanitare din ambulatoriu în vigoare. (la 13-05-2025, Litera d) , Articolul 8 , Capitolul II a fost modificată de Punctul 11. , Articolul I din ORDINUL nr. 87 din 16 aprilie 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 439 din 13 mai 2025 )  +  Articolul 9Unitățile sanitare din ambulatoriu care se înscriu în procesul de acreditare în ultimul an al ciclului de acreditare se planifică în ciclul de acreditare următor. (la 13-05-2025, Articolul 9 , Capitolul II a fost modificat de Punctul 12. , Articolul I din ORDINUL nr. 87 din 16 aprilie 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 439 din 13 mai 2025 )  +  Articolul 9^1 Replanificarea vizitei de evaluare a unei unități sanitare din ambulatoriu se poate realiza la inițiativa ANMCS sau la cererea unității sanitare, în baza completării documentului tipizat prevăzut în anexa la prezentele instrucțiuni. Unitatea sanitară din ambulatoriu transmite solicitarea către ANMCS pentru aprobare, conform prezentelor instrucțiuni. (la 13-05-2025, Capitolul II a fost completat de Punctul 13. , Articolul I din ORDINUL nr. 87 din 16 aprilie 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 439 din 13 mai 2025 )  +  Articolul 9^2 Replanificarea vizitei de evaluare la inițiativa ANMCS se realizează în următoarele situații:a) pentru situații de epidemii, pandemii, cataclisme, dezastre naturale sau catastrofe;b) ANMCS nu dispune de resursele necesare organizării vizitei de evaluare;c) unitatea sanitară din ambulatoriu nu îndeplinește condițiile minime de desfășurare a vizitei de evaluare prevăzute în prezentele instrucțiuni, caz în care se aplică prevederile art. 12 alin. (6). (la 13-05-2025, Capitolul II a fost completat de Punctul 13. , Articolul I din ORDINUL nr. 87 din 16 aprilie 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 439 din 13 mai 2025 )  +  Articolul 9^3(1) Replanificarea vizitei de evaluare la inițiativa unității sanitare din ambulatoriu se realizează în baza depunerii de către aceasta a unei solicitări de reprogramare a vizitei de evaluare în vederea acreditării, care va conține în mod cumulativ următoarele:a) motivele solicitării;b) documente doveditoare care stau la baza demersului inițiat în vederea reprogramării;c) declarația pe propria răspundere cu privire la asumarea nerespectării termenelor legale și a consecințelor ce derivă din aceasta;d) dovada acordului de la autoritatea publică în subordinea căreia se află unitatea sanitară din ambulatoriu sau, după caz, de la adunarea generală a asociaților/acționarilor unității sanitare private cu privire la demersul inițiat de unitatea sanitară din ambulatoriu în vederea reprogramării.(2) Replanificarea vizitei de evaluare presupune desfășurarea următoarelor activități de către UEAUSA-SEUSA:a) obținerea înregistrării solicitării de reprogramare (la registratura ANMCS);b) RRA analizează cererea, elaborează punctele de vedere referitoare la solicitarea de reprogramare și transmite pe circuitul de avizare referatul cu propunerea de acceptare sau respingere a cererii;c) unitatea sanitară din ambulatoriu este informată cu privire la soluționarea cererii de reprogramare, în termen de 30 de zile calendaristice de la data depunerii cererii.(3) Criteriile de replanificare la cererea unității sanitare din ambulatoriu sunt următoarele:a) criteriul 1 - reprogramarea vizitei de evaluare se poate solicita o singură dată într-un ciclu de acreditare și în conformitate cu art. 7 lit. c);b) criteriul 2 - resursele disponibile ale ANMCS pentru desfășurarea vizitei de evaluare;c) criteriul 3 - alocare disponibilă în planul multianual de acreditare aprobat prin hotărârea Colegiului director al ANMCS pentru ciclul de acreditare în curs.(4) Unitatea sanitară din ambulatoriu care solicită reprogramarea vizitei de evaluare în vederea acreditării este replanificată în funcție de capacitatea instituțională a ANMCS, cu respectarea criteriilor prevăzute la art. 7, art. 8 lit. c) și d) și art. 12 alin. (3).(5) Unitatea sanitară din ambulatoriu care se află în situația prevăzută la art. 12. alin. (6) nu poate beneficia de prevederile prezentului articol.(6) Pentru unitățile sanitare din ambulatoriu a căror reprogramare nu a fost aprobată și care nu respectă planificarea conform planului multianual de acreditare, se anulează adeverința de înscriere și, pe cale de consecință, este anunțată casa de asigurări de sănătate. (la 13-05-2025, Capitolul II a fost completat de Punctul 13. , Articolul I din ORDINUL nr. 87 din 16 aprilie 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 439 din 13 mai 2025 )  +  Capitolul III Încheierea contractului de colaborare pentru desfășurarea activităților de evaluare, acreditare și monitorizare a unităților sanitare din ambulatoriu cu ANMCS și achitarea taxei de acreditare  +  Articolul 10(1) Contractul de colaborare dintre ANMCS și unitatea sanitară din ambulatoriu pentru desfășurarea activităților de evaluare, acreditare și monitorizare este generat și semnat de către părți prin intermediul CaPeSaRo. (la 13-05-2025, Alineatul (1) , Articolul 10 , Capitolul III a fost modificat de Punctul 14. , Articolul I din ORDINUL nr. 87 din 16 aprilie 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 439 din 13 mai 2025 ) (2) Anterior generării contractului, în vederea elaborării FCD și stabilirii valorii estimate a taxei de acreditare, US completează FIUSA - SD în aplicația CaPeSaRo.(3) Contractele în format letric, semnate olograf și înregistrate, sau cele generate și semnate exclusiv în format electronic sunt gestionate de către Direcția economică a ANMCS.(4) Unitățile sanitare din ambulatoriu au obligația de a încărca în CaPeSaRo contractul de colaborare încheiat cu ANMCS, semnat și înregistrat. (la 13-05-2025, Alineatul (4) , Articolul 10 , Capitolul III a fost modificat de Punctul 14. , Articolul I din ORDINUL nr. 87 din 16 aprilie 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 439 din 13 mai 2025 )  +  Articolul 11US face dovada achitării taxei de acreditare după cum urmează:a) prima tranșă se achită în perioada cuprinsă între data primirii de către unitatea sanitară din ambulatoriu a comunicării valorii estimate a taxei de acreditare, dar nu mai târziu de 3 luni calendaristice anterior datei estimate pentru începerea vizitei de evaluare, până la atingerea sumei reprezentând 70% din valoarea estimată a taxei; cuantumul sumei reprezentând 70% din valoarea estimată a taxei nu se restituie în cazul solicitării de retragere sau în cazul excluderii conform art. 12 alin. (6); (la 13-05-2025, Litera a) , Articolul 11 , Capitolul III a fost modificată de Punctul 15. , Articolul I din ORDINUL nr. 87 din 16 aprilie 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 439 din 13 mai 2025 ) b) a doua tranșă de 30% din valoarea taxei de acreditare se achită până la obținerea certificatului de acreditare, condiționând eliberarea acestuia;c) în funcție de constatările din perioada de evaluare, taxa estimată de acreditare se regularizează.d) ANMCS calculează durata procesului de evaluare prin elaborarea FCD în baza următoarelor documente: ASF actualizat (inclusiv anexele acesteia), cererea de înscriere în procesul de acreditare, FIUSA - SD și, după caz, avizul privind structura organizatorică; pe baza FCD se estimează valoarea taxei de acreditare. (la 13-05-2025, Articolul 11 , Capitolul III a fost completat de Punctul 16. , Articolul I din ORDINUL nr. 87 din 16 aprilie 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 439 din 13 mai 2025 )  +  Capitolul IV Activitățile desfășurate în cadrul etapei de pregătire a evaluării  +  Articolul 12(1) Etapa de pregătire a evaluării are o durată totală de maximum 6 luni de la momentul semnării contractului de colaborare cu ANMCS și presupune realizarea următoarelor activități la începutul etapei de pregătire a evaluării: RRA informează cu privire la obligația actualizării datelor de identificare (care se regăsesc în CaPeSaRo, secțiunea «Contul meu», pentru fiecare locație unde se furnizează servicii de sănătate în regim ambulatoriu înscrise în procesul de acreditare), modalitatea de transmitere a FIUSA - SD, taxa de evaluare estimată, precum și aplicarea FAE și FAE 2, conform modelului aprobat prin ordin al președintelui ANMCS.(2) Activitățile care se desfășoară în etapa de pregătire a evaluării prin intermediul CaPeSaRo au în vedere încărcarea cel puțin a următoarelor documente/informații:a) FIUSA - SD în CaPeSaRo;b) FAE care reprezintă autoevaluarea la începutul perioadei de pregătire a evaluării prin prima aplicare a FAE, după semnarea și înregistrarea contractului de colaborare dintre unitatea sanitară din ambulatoriu și ANMCS;c) dovada achitării primei tranșe din taxa de acreditare pe baza documentelor necesare evaluării și estimării taxei de evaluare actualizate;d) contractul de colaborare pentru desfășurarea activităților de evaluare, acreditare și monitorizare a încadrării unităților sanitare din ambulatoriu în nivelul de acreditare acordat pentru serviciile de sănătate evaluate, pentru o perioadă de 5 ani;e) DOS, în conformitate cu cerințele din aplicația CaPeSaRo;f) DS, în conformitate cu cerințele din aplicația CaPeSaRo;g) chestionarul de satisfacție a angajaților, formularul utilizat de unitatea sanitară din ambulatoriu;h) chestionarul de satisfacție a pacientului, formularul utilizat de unitatea sanitară din ambulatoriu;i) FAE 2 care reprezintă autoevaluarea la sfârșitul etapei de pregătire a evaluării prin a doua aplicare a FAE;j) alte documente, considerate de unitatea sanitară din ambulatoriu ca fiind necesare pentru implementarea managementului calității și a siguranței pacientului, precum și pentru a dovedi conformitatea cu cerințele standardelor ANMCS.(3) Verificarea documentelor transmise de către unitatea sanitară din ambulatoriu pentru locația unde se furnizează servicii de sănătate în regim ambulatoriu ce urmează a fi supuse evaluării cu validarea acestora de către UEAUSA-SEUSA se face în termen de 5 luni de la momentul semnării și înregistrării contractului de colaborare dintre unitatea sanitară din ambulatoriu și ANMCS, cu o posibilă prelungire de maximum 30 de zile dacă unitatea sanitară din ambulatoriu nu a îndeplinit cumulativ condițiile prevăzute în art. 13.(4) În cazul în care se constată că documentația încărcată de unitatea sanitară din ambulatoriu este incompletă sau nu îndeplinește condițiile de validare cumulative prevăzute în art. 13, unitatea sanitară respectivă este informată cu privire la termenul de maximum 30 de zile de care mai beneficiază pentru a-și remedia această situație.(5) Unitățile sanitare din ambulatoriu care au îndeplinite condițiile minime obligatorii sunt înregistrate în lista UEAUSA în care se regăsesc unitățile sanitare și locațiile unde se furnizează servicii de sănătate în regim ambulatoriu, în vederea declanșării etapei de evaluare, pentru stabilirea comisiei de evaluare prin ordin al președintelui ANMCS.(6) Pentru unitățile sanitare din ambulatoriu care, la expirarea termenului anunțat de 30 de zile, nu au completat documentația obligatorie pentru locațiile unde se furnizează servicii de sănătate în regim ambulatoriu planificate în vederea declanșării etapei de evaluare, adeverința de înscriere și vizita de evaluare sunt anulate, iar locațiile respective, aparținând unității sanitare din ambulatoriu înscrise, sunt excluse din planul multianual de acreditare, situație care se aduce la cunoștința Casei Naționale de Asigurări de Sănătate; unitatea sanitară este informată prin e-mail cu privire la excludere și la anularea vizitei de evaluare. (la 13-05-2025, Articolul 12 , Capitolul IV a fost modificat de Punctul 17. , Articolul I din ORDINUL nr. 87 din 16 aprilie 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 439 din 13 mai 2025 )  +  Articolul 13În vederea constituirii CE se elaborează lista UEAUSA în care sunt cuprinse unitățile sanitare din ambulatoriu care îndeplinesc cumulativ următoarele condiții: (la 13-05-2025, Partea introductivă a articolului 13 , Capitolul IV a fost modificată de Punctul 18. , Articolul I din ORDINUL nr. 87 din 16 aprilie 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 439 din 13 mai 2025 ) a) au achitat minimum 70% din contravaloarea taxei de acreditare;b) au raport favorabil de validare a DOS și DS elaborat de către responsabilul regional cu acreditarea din cadrul UEAUSA (denumit în continuare RRA);c) abrogată; (la 13-05-2025, Litera c) , Articolul 13 , Capitolul IV a fost abrogată de Punctul 19. , Articolul I din ORDINUL nr. 87 din 16 aprilie 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 439 din 13 mai 2025 ) d) au comunicat lista cu numele și funcția interlocutorilor desemnați pentru aplicarea listelor de evaluare alocate.  +  Articolul 13^1 Pe durata etapei de pregătire a evaluării, unitatea sanitară din ambulatoriu are obligația de a respecta atribuțiile și termenele stabilite în prezentele instrucțiuni. Nerespectarea acestei obligații atrage sancționarea unității sanitare din ambulatoriu conform prezentelor instrucțiuni. (la 13-05-2025, Capitolul IV a fost completat de Punctul 20. , Articolul I din ORDINUL nr. 87 din 16 aprilie 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 439 din 13 mai 2025 )  +  Articolul 13^2Termenele prevăzute în prezentele instrucțiuni reprezintă durata maximă stabilită pentru îndeplinirea responsabilităților și atribuțiilor ce revin unității sanitare din ambulatoriu și RRA? (la 13-05-2025, Capitolul IV a fost completat de Punctul 20. , Articolul I din ORDINUL nr. 87 din 16 aprilie 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 439 din 13 mai 2025 )  +  Articolul 14Constituirea CE, desemnarea coordonatorului și a președintelui acesteia se fac conform art. 16 alin. (2) și (3) din Legea nr. 185/2017, cu modificările și completările ulterioare. (la 13-05-2025, Articolul 14 , Capitolul IV a fost modificat de Punctul 21. , Articolul I din ORDINUL nr. 87 din 16 aprilie 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 439 din 13 mai 2025 )  +  Capitolul V Replanificarea vizitei de evaluare  +  Articolul 15Abrogat. (la 13-05-2025, Articolul 15 , Capitolul V a fost abrogat de Punctul 22. , Articolul I din ORDINUL nr. 87 din 16 aprilie 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 439 din 13 mai 2025 )  +  Articolul 16Abrogat. (la 13-05-2025, Articolul 16 , Capitolul V a fost abrogat de Punctul 22. , Articolul I din ORDINUL nr. 87 din 16 aprilie 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 439 din 13 mai 2025 )  +  Articolul 17Abrogat. (la 13-05-2025, Articolul 17 , Capitolul V a fost abrogat de Punctul 22. , Articolul I din ORDINUL nr. 87 din 16 aprilie 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 439 din 13 mai 2025 )  +  Articolul 18Anexa face parte integrantă din prezentele instrucțiuni.  +  ANEXĂla instrucțiuni Nr. de înregistrare ........./.............
    SOLICITARE
    de reprogramare a vizitei de evaluare în vederea acreditării
    Prin prezenta, subsemnatul/(a), ....................., în calitate de reprezentant legal al .................., cod ANMCS ................., data adeverinței de înscriere în procesul de acreditare ..................., vă solicit reprogramarea vizitei de evaluare în vederea acreditării în trimestrul/perioada ..............., pentru următoarele locații unde se furnizează servicii de sănătate în regim ambulatoriu înscrise .................., pentru categoriile de asistență medicală ................, în funcție de resursele ANMCS. Menționez că solicităm reprogramarea vizitei de evaluare din următoarele motive: ........................... Suntem conștienți de faptul că reprogramarea vizitei poate conduce la nerespectarea termenelor stabilite pentru etapele și activitățile cuprinse în metodologia de evaluare și acreditare prin depășirea termenului prevăzut la art. 7 alin. (4) din Legea nr. 185/2017 privind asigurarea calității în sistemul de sănătate, cu modificările și completările ulterioare. În acest sens, ne asumăm consecințele ce decurg în urma întârzierii acreditării unității sanitare din motivele explicate mai sus.
    Data..........................Reprezentant legal,..........................
    (la 13-05-2025, ANEXA a fost modificată de Punctul 23. , Articolul I din ORDINUL nr. 87 din 16 aprilie 2025, publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 439 din 13 mai 2025 )
    -----