ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 26 din 16 aprilie 2025pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul pensiilor private
Publicat în
MONITORUL OFICIAL nr. 347 din 17 aprilie 2025
Având în vedere următoarele: dat fiind faptul că, la data de 25 ianuarie 2022, Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică, denumită în continuare OCDE, a deschis discuțiile de aderare cu șase state candidate, printre care se numără și România, în considerarea faptului că aderarea României la OCDE este un obiectiv strategic al politicii externe române, inclus în actualul program de guvernare, astfel că toate instituțiile implicate trebuie să ia măsuri și să comunice periodic stadiul de îndeplinire a criteriilor de aderare la OCDE, având în vedere solicitările formulate de către OCDE în cadrul Raportului de evaluare privind necesitățile de îmbunătățire, privind necesitatea de a lua în considerare un benchmark extern la care să fie raportate ratele de rentabilitate ale fondurilor de pensii private în vederea reducerii comportamentului asemănător de investire a activelor de către administratori,ținând cont de unele reguli de investire a activelor mai puțin restrictive pentru fondurile de pensii facultative, aderarea la aceste fonduri de pensii fiind voluntară, de eliminarea limitei comune de investiții pentru obligațiunile corporative și acțiuni și de creșterea pragului de investiții în titluri de participare emise de organisme de plasament colectiv în valori mobiliare, așa cum se face în cazul fondurilor de pensii ocupaționale,dată fiind posibilitatea ca fondurile de pensii private să investească în acțiuni și obligațiuni corporative tranzacționate pe piețe reglementate și supravegheate din statele OCDE și, astfel, să se stabilească aceleași limite de investiții pentru obligațiunile guvernamentale și municipale emise de țările Uniunii Europene și Spațiului Economic European, având în vedere oferirea posibilității participanților de a alege fondul de pensii în funcție de profilul de risc și luarea în considerare a implementării unor strategii de investiții life-cycle,în vederea sporirii transparenței în ceea ce privește calculul provizioanelor tehnice efectuat de către Autoritatea de Supraveghere Financiară și asigurându-se că discrepanțele dintre calculele efectuate de societățile de pensii sau de către administratorii fondurilor de pensii sunt explicate în mod corespunzător, conform raportului Accession Review of Romania: private pensions,dat fiind faptul că solicitările formulate de către OCDE, transmise autorităților române prin scrisoarea Comitetului pentru Investiții (INV) din ianuarie 2024, care includ recomandările prioritare referitoare la Codurile de liberalizare ale OCDE subliniază necesitatea realizării unor progrese semnificative în primul semestru al anului 2025 pentru a finaliza evaluarea în cadrul Comitetului INV pe parcursul anului curent, având în vedere faptul că se impune adoptarea unor măsuri legislative, în regim de urgență, pentru a completa legislația primară aplicabilă sistemului de pensii private din România în sensul asigurării conformității cu recomandările OCDE,întrucât s-a identificat necesitatea de modificare și completare a Legii nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicată, cu modificările și completările ulterioare, a Legii nr. 204/2006 privind pensiile facultative, cu modificările și completările ulterioare, precum și a Legii nr. 1/2020 privind pensiile ocupaționale, cu modificările și completările ulterioare,luând în considerare că adoptarea urgentă a modificărilor și completărilor necesar a fi aduse actelor normative mai sus menționate în vederea implementărilor măsurilor recomandate de către OCDE este esențială pentru a asigura finalizarea evaluării în cadrul Comitetului INV în cursul anului 2025, conform calendarului de aderare asumat de către țara noastră,ținând cont de faptul că neadoptarea acestor măsuri în termenul stabilit ar putea întârzia procesul de aderare al României ca țară candidată și ar putea afecta negativ șansele sale de a deveni membru OCDE, implicit neîndeplinirea unui obiectiv strategic al politicii externe române, având în vedere că aceste împrejurări obiective vizează interesul general public și constituie situații extraordinare, se impune adoptarea de măsuri imediate în ceea ce privește completarea cadrului legal aplicabil sistemului de pensii private, astfel încât activitatea sistemului de pensii private să se desfășoare în condiții de maximă siguranță pentru participanți. În considerarea faptului că aceste elemente vizează interesul general public și constituie situații de urgență și extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată,în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență. + Articolul ILegea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 482 din 18 iulie 2007, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1. La articolul 2 alineatul (1), după punctul 12 se introduce un nou punct, pct. 12^1, cu următorul cuprins:12^1. Codurile de liberalizare ale O.C.D.E. - instrumente juridice ale Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică intitulate Codul de liberalizare a mișcărilor de capital și Codul de liberalizare a operațiunilor curente invizibile;2. La articolul 2 alineatul (1), după punctul 23 se introduce un nou punct, pct. 23^1, cu următorul cuprins:23^1. O.C.D.E. - Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică;3. La articolul 3, litera a) se modifică și va avea următorul cuprins:a) contribuțiile convertite în unități de fond;4. La articolul 23 alineatul (1), litera b) se modifică și va avea următorul cuprins:b) investirea într-un mod care să asigure securitatea, calitatea, lichiditatea și profitabilitatea portofoliului, iar cele deținute pentru acoperirea fondului de garantare și a provizioanelor tehnice se investesc, de asemenea, într-un mod adecvat naturii și duratei drepturilor cuvenite participanților și beneficiarilor;5. La articolul 24, alineatul (5) se modifică și va avea următorul cuprins:(5) Structura de administrare a riscului se asigură că există procese și proceduri pentru identificarea, cuantificarea, gestionarea, monitorizarea și raportarea riscurilor la care sunt supuși fondul de pensii și administratorul.6. La articolul 25 alineatul (1), literele a) și d) se modifică și vor avea următorul cuprins:a) instrumente ale pieței monetare, inclusiv conturi de disponibilități la vedere și de depozite în lei și în valute cotate, care pot fi convertite prin intermediul pieței valutare cu respectarea regimului valutar stabilit de Banca Națională a României, la instituții de credit sau la sucursale ale instituțiilor de credit autorizate să funcționeze pe teritoriul României, Uniunii Europene, al Spațiului Economic European sau al statelor aderente la codurile de liberalizare ale O.C.D.E. și care nu se află în procedura de supraveghere specială ori de administrare specială sau a cărei autorizație nu este retrasă, fără să depășească un procent mai mare de 20% din valoarea totală a activelor fondului de pensii;...........................................................d) acțiuni și drepturi tranzacționate pe piețe reglementate și supravegheate din România, din state membre ale Uniunii Europene, aparținând Spațiului Economic European sau statelor aderente la codurile de liberalizare ale O.C.D.E., în procent de până la 50% din valoarea totală a activelor fondului de pensii;7. La articolul 25 alineatul (1), după litera d) se introduce o nouă literă, lit. d^1), cu următorul cuprins:d^1) obligațiuni corporative, admise la tranzacționare pe piețe reglementate și supravegheate din România, din state membre ale Uniunii Europene, aparținând Spațiului Economic European sau statelor aderente la codurile de liberalizare ale O.C.D.E., în procent de până la 30% din valoarea totală a activelor fondului de pensii, cu excepția obligațiunilor care presupun sau încorporează un instrument derivat;8. La articolul 25 alineatul (1), litera h) se modifică și va avea următorul cuprins:h) titluri de participare emise de organisme de plasament colectiv în valori mobiliare din România sau din alte țări, în procent de până la 10% din valoarea totală a activelor fondului de pensii;9. La articolul 32, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 32(1) O persoană devine participant la un fond de pensii prin semnarea, inclusiv prin mijloace de comunicare la distanță, a unui act de aderare individual, din proprie inițiativă sau în urma repartizării sale de către instituția de evidență.10. La articolul 57, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:(2) Activele și pasivele fiecărui fond de pensii administrat privat sunt organizate, evidențiate și administrate distinct, separat de celelalte fonduri de pensii facultative pe care le gestionează același administrator și de contabilitatea proprie administratorului, fără posibilitatea transferului între fonduri sau între fonduri și administrator, cu excepția operațiunilor de corecție sau regularizare aferente plăților/încasărilor eronate.11. La articolul 57, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (2^1), cu următorul cuprins:(2^1) Operațiunile de corecție sau regularizare aferente plăților/încasărilor eronate sunt efectuate în conformitate cu reglementările emise de A.S.F. și sunt notificate în prealabil acesteia.12. Articolul 58 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 58(1) Administratorul nu poate delega răspunderea privind administrarea fondului de pensii.(2) Încredințarea executării anumitor obligații către un terț nu îl exonerează de răspundere pe administrator.(3) Administratorul poate delega către terți, sub condiția notificării prealabile a A.S.F., pe bază de contract scris și în conformitate cu reglementările A.S.F. emise în aplicarea prezentei legi, exercitarea activităților prevăzute la art. 57 alin. (1) lit. k^1) și l).13. La articolul 61, alineatul (4) se modifică și va avea următorul cuprins:(4) Administratorul deține un nivel adecvat de lichiditate, stabilit prin reglementările A.S.F., a cărui valoare acoperă activitatea curentă pentru o perioadă de cel puțin 6 luni.14. La articolul 62, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 62(1) O persoană fizică sau juridică nu poate fi acționar direct și/sau acționar indirect semnificativ în cadrul mai multor administratori, cu excepția situației în care administratorii fac parte din același grup.15. După articolul 80 se introduce un nou articol, art. 80^1, cu următorul cuprins: + Articolul 80^1Administratorul are obligația să mențină pe întreaga durată de funcționare condițiile prevăzute în capitolul IX și avute în vedere la autorizarea de către A.S.F.16. La articolul 112, după alineatul (6) se introduce un nou alineat, alin. (7), cu următorul cuprins:(7) A.S.F. poate contracta o societate cu expertiză recunoscută în domeniu pentru validarea valorii provizionului tehnic, calculată și raportată de către administratori.17. La articolul 141 alineatul (1), după litera e) se introduce o nouă literă, lit. e^1), cu următorul cuprins:e^1) nerespectarea de către administrator sau de către persoanele care fac parte din conducerea acestuia ori a persoanelor care dețin funcții-cheie a obligației prevăzute la art. 80^1; + Articolul IILegea nr. 204/2006 privind pensiile facultative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 470 din 31 mai 2006, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează: 1. La articolul 2 alineatul (1), după punctul 8 se introduce un nou punct, pct. 8^1, cu următorul cuprins:8^1. alocarea dinamică reprezintă alocarea activelor unui fond de pensii facultative în funcție de vârsta participantului;2. La articolul 2 alineatul (1), după punctul 12 se introduce un nou punct, pct. 12^1, cu următorul cuprins:12^1. Codurile de liberalizare ale O.C.D.E. reprezintă instrumente juridice ale Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică intitulate Codul de liberalizare a mișcărilor de capital și Codul de liberalizare a operațiunilor curente invizibile;3. La articolul 2 alineatul (1), punctul 16 se modifică și va avea următorul cuprins:16. depozitarul reprezintă instituția de credit avizată de A.S.F., potrivit legii, pentru activitatea de depozitare, căreia îi sunt încredințate spre păstrare, în condiții de siguranță, toate activele fiecărui fond de pensii facultative, și care se încadrează în una din următoarele categorii: a) instituții de credit din România, autorizate de Banca Națională a României, în conformitate cu legislația bancară; sau b) sucursale din România ale unor instituții de credit, autorizate într-un stat membru al Uniunii Europene sau aparținând Spațiului Economic European; sau c) de la data aderării României la Codurile de liberalizare ale O.C.D.E., sucursale din România ale unor instituții de credit dintr-un stat aderent la respectivele coduri, altele decât cele prevăzute la lit. b), autorizate de Banca Națională a României pentru a desfășura activitate bancară pe teritoriul României, în conformitate cu legislația bancară;4. La articolul 2 alineatul (1), după punctul 17 se introduce un nou punct, pct. 17^1, cu următorul cuprins:17^1. fondul de pensii facultative cu alocare dinamică reprezintă fondul de pensii facultative în care alocarea activelor se realizează în funcție de vârsta participantului;5. La articolul 2 alineatul (1) punctul 19, litera h) se modifică și va avea următorul cuprins: h) orice alt instrument admis la tranzacționare pe o piață reglementată într-un stat membru al Uniunii Europene, într-un stat aparținând Spațiului Economic European sau într-un stat aderent la Codurile de liberalizare ale O.C.D.E. ori pentru care s-a făcut o cerere de admitere la tranzacționare pe o astfel de piață;6. La articolul 2 alineatul (1), după punctul 20 se introduce un nou punct, pct. 20^1, cu următorul cuprins:20^1. O.C.D.E. reprezintă Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică;7. La articolul 2 alineatul (1), punctul 29 se abrogă.8. La articolul 2 alineatul (1), punctele 33-35 se modifică și vor avea următorul cuprins:33. statul de origine reprezintă statul membru al Uniunii Europene, aparținând Spațiului Economic European sau statul aderent la Codurile de liberalizare ale O.C.D.E. în care administratorul își are sediul social și principala structură administrativă sau, dacă nu are un sediu social, locul unde se află principala sa structură administrativă;34. statul gazdă reprezintă statul membru al Uniunii Europene, aparținând Spațiului Economic European sau statul aderent la Codurile de liberalizare ale O.C.D.E., în care administratorul are o sucursală sau își desfășoară activitatea în mod direct din statul de origine, cu respectarea legislației privind pensiile facultative și a legislației privind munca și protecția socială relevantă în domeniul schemelor de pensii facultative aplicabilă în statul gazdă; 35. statul terț reprezintă oricare alt stat care nu este stat membru al Uniunii Europene, nu aparține Spațiului Economic European sau nu aparține statelor aderente la Codurile de liberalizare ale O.C.D.E.;9. După articolul 12 se introduce un nou articol, art. 12^1, cu următorul cuprins: + Articolul 12^1Administratorul are obligația să mențină pe întreaga durată de funcționare condițiile prevăzute la capitolul II și avute în vedere la autorizarea de către A.S.F.10. La articolul 13 alineatul (2), litera f) se modifică și va avea următorul cuprins:f) statul membru al Uniunii Europene, aparținând Spațiului Economic European sau statul aderent la Codurile de liberalizare ale O.C.D.E., în care funcționează administratorul, în cazul desfășurării activităților transfrontaliere;11. La articolul 15, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:(2) Activele și pasivele fiecărui fond de pensii facultative sunt organizate, evidențiate și administrate distinct, separat de celelalte activități și de contabilitatea proprie ale administratorului, fără posibilitatea transferului între fonduri sau între fonduri și administrator, cu excepția operațiunilor de corecție sau regularizare aferente plăților/încasărilor eronate.12. La articolul 15, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (2^1), cu următorul cuprins:(2^1) Operațiunile de corecție sau regularizare aferente plăților/încasărilor eronate sunt efectuate în conformitate cu reglementările emise de A.S.F. și sunt notificate în prealabil acesteia.13. La articolul 17, alineatul (2^1) se modifică și va avea următorul cuprins:(2^1) Administratorul poate delega către terți, cu condiția notificării prealabile a A.S.F., pe bază de contract scris și în conformitate cu reglementările A.S.F. emise în aplicarea prezentei legi, exercitarea activităților prevăzute la art. 15 alin. (1) lit. l^1) și m).14. La articolul 17, alineatul (2^2) se abrogă.15. La articolul 20, alineatul (6) se modifică și va avea următorul cuprins:(6) Administratorul deține un nivel adecvat de lichiditate, stabilit prin reglementările A.S.F., a cărui valoare acoperă activitatea curentă pentru o perioadă de cel puțin 6 luni;16. La articolul 21, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 21(1) O persoană fizică sau juridică nu poate fi acționar direct și/sau acționar indirect semnificativ în cadrul mai multor administratori, cu excepția situației în care administratorii fac parte din același grup.17. Articolul 29 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 29(1) Poate fi administrator, în sensul prezentei legi, orice entitate care a fost autorizată, avizată sau supusă unei proceduri similare în vederea funcționării ca administrator, întrun alt stat membru al Uniunii Europene, aparținând Spațiului Economic European sau, de la data aderării României la Codurile de liberalizare ale O.C.D.E., într-un stat aderent la respectivele coduri.(2) Administratorii prevăzuți la alin. (1) sunt supuși procedurii de înregistrare în Registrul prevăzut la art. 13 alin. (1) și sunt exceptați de la cerința autorizării de către A.S.F.(3) Administratorii autorizați în România pot primi contribuții de la participanți și întreprinderi dintr-un alt stat membru al Uniunii Europene, aparținând Spațiului Economic European sau dintr-un stat aderent la Codurile de liberalizare ale O.C.D.E.(4) Persoanele care îndeplinesc condițiile pentru a deveni participanți la scheme de pensii facultative din România pot vira contribuții către fonduri de pensii administrate de administratori autorizați într-un stat membru al Uniunii Europene, aparținând Spațiului Economic European sau într-un stat aderent la Codurile de liberalizare ale O.C.D.E.(5) Administratorul autorizat în România, potrivit prezentei legi, poate, direct sau prin sucursale, să administreze o schemă de pensii facultativă într-un alt stat membru al Uniunii Europene, aparținând Spațiului Economic European sau într-un stat aderent la Codurile de liberalizare ale O.C.D.E.(6) Administratorul prevăzut la alin. (5) notifică intenția sa A.S.F., indicând statul membru gazdă în care dorește să desfășoare activitate direct și/sau prin sucursale și principalele caracteristici ale schemei de pensii; în cazul în care administratorul dorește înființarea unei sucursale, acesta comunică A.S.F. informațiile referitoare la structura organizațională a sucursalei, adresa din statul în care este stabilită schema de pensii, numele și datele de contact ale persoanelor care răspund de administrarea sucursalei, precum și alte informații și documente stabilite în reglementările A.S.F. (7) A.S.F., notificată conform alin. (6), dacă nu are motive să considere că structura administrativă sau situația financiară a administratorului ori reputația și calificările profesionale sau experiența persoanelor din conducerea acestuia sunt incompatibile cu activitățile propuse în statul gazdă, comunică autorității competente din acest stat, în termen de 3 luni de la primire, toate informațiile prevăzute la alin. (6) și aduce la cunoștință administratorului aceasta.(8) Înainte ca un administrator autorizat, avizat sau care a fost supus unei proceduri similare procedurii de autorizare întrun stat membru al Uniunii Europene, aparținând Spațiului Economic European sau dintr-un stat aderent la Codurile de liberalizare ale O.C.D.E. să înceapă să desfășoare activitate de administrare a fondurilor de pensii facultative în România, autoritatea competentă din statul de origine notifică A.S.F. în acest sens și solicită comunicarea cerințelor stabilite de legislația privind pensiile facultative din România, inclusiv legislația privind munca și protecția socială relevantă în domeniul schemelor de pensii facultative, spre transmitere administratorului interesat.(9) Administratorul dintr-un stat membru al Uniunii Europene, aparținând Spațiului Economic European sau dintr-un stat aderent la Codurile de liberalizare ale O.C.D.E., care intenționează să desfășoare activitate transfrontalieră în România, direct sau prin intermediul unei sucursale, transmite documentația și respectă cerințele de furnizare de informații stabilite de A.S.F., potrivit prevederilor prezentei legi și ale reglementărilor A.S.F. emise în aplicarea acesteia.(10) A.S.F. supraveghează permanent administratorul dintrun stat al Uniunii Europene, aparținând Spațiului Economic European sau dintr-un stat aderent la Codurile de liberalizare ale O.C.D.E., care desfășoară activitate transfrontalieră în România, urmărind respectarea în activitățile acestuia a cerințelor stabilite de legislația aplicabilă în domeniul pensiilor facultative din România, inclusiv legislația privind munca și protecția socială relevantă în domeniul pensiilor facultative, precum și a cerințelor de furnizare de informații, prevăzute la alin. (9).(11) În cazul în care administratorul prevăzut la alin. (9) nu respectă reglementările aplicabile, A.S.F. solicită acestuia să se încadreze în prevederile legale și informează autoritatea competentă din statul membru de origine cu privire la aceasta.(12) A.S.F, în colaborare cu autoritatea competentă din statul de origine, adoptă măsuri preventive, de remediere sau sancționatoare pentru a determina administratorul să pună capăt încălcării constatate. Măsurile adoptate de A.S.F. sunt motivate temeinic și comunicate administratorului și pot consta inclusiv în interzicerea sau restricționarea activității administratorului, începând cu data prevăzută în actul individual emis de A.S.F. (13) În situația în care măsurile adoptate de A.S.F. conform prevederilor alin. (12) se dovedesc ineficiente și administratorul nu a respectat aceste măsuri sau în situația în care asemenea măsuri nu au fost adoptate de către autoritatea din statul de origine, iar administratorul continuă să încalce cerințele stabilite de legislația aplicabilă în domeniul pensiilor facultative din România, inclusiv legislația privind munca și protecția socială relevantă în acest domeniu, A.S.F. poate, după ce informează autoritatea competentă din statul de origine, să ia măsurile necesare pentru a preveni sau a sancționa alte încălcări, inclusiv, dacă este strict necesar, interdicția aplicată administratorului de a desfășura activitate în România.(14) A.S.F. poate solicita autorității competente din statul de origine al administratorului să decidă asupra separării activelor și pasivelor corespunzătoare activității desfășurate în România de celelalte active și pasive.18. La articolul 36, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 36(1) Modificarea prospectului schemei de pensii facultative se face de către administrator, cu avizul prealabil al A.S.F.19. La articolul 38, literele b) și j) se modifică și vor avea următorul cuprins:b) rentabilitatea fondului de pensii facultative s-a situat sub rentabilitatea minimă calculată conform reglementărilor A.S.F., timp de 6 trimestre consecutive;......................................................j) în cazul desfășurării de activități transfrontaliere, în condițiile art. 29, atunci când administratorul nu respectă cerințele stabilite de legislația din domeniul muncii și protecției sociale relevantă în domeniul schemelor de pensii facultative din statul gazdă;20. La articolul 47 alineatul (2), litera a) se modifică și va avea următorul cuprins:a) contribuțiile convertite în unități de fond;21. După articolul 47 se introduce un nou articol, art. 47^1, cu următorul cuprins: + Articolul 47^1La solicitarea administratorului, cu avizul A.S.F., un fond de pensii facultative autorizat poate avea o structură de portofoliu cu alocare dinamică.22. La articolul 51, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:(2) Participanții și beneficiarii la un fond de pensii facultative au dreptul la egalitate de tratament și în cazul schimbării locului de muncă, a domiciliului sau reședinței într-o altă țară, stat membru al Uniunii Europene, aparținând Spațiului Economic European sau într-un stat aderent la Codurile de liberalizare ale O.C.D.E.23. La articolul 75, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 75(1) Actul individual de aderare este un contract scris, încheiat între persoana fizică și administrator, inclusiv prin mijloace de comunicare la distanță, și conține acordul persoanei la contractul de societate și la prospectul schemei de pensii facultative, precum și faptul că a primit o copie a acestor documente și a acceptat conținutul acestora.24. La articolul 76, alineatele (5) și (11) se modifică și vor avea următorul cuprins:(5) Angajatorul constituie și virează lunar contribuția datorată de fiecare angajat care a aderat la un fond de pensii facultative, pe baza actului individual de aderare la prospectul schemei de pensii facultative încheiat cu un administrator.....................................................(11) Participanții pot, în orice moment, să modifice, cu respectarea nivelului prevăzut la alin. (2), să suspende sau să înceteze contribuțiile la un fond de pensii facultative, înștiințând administratorul și angajatorul.25. La articolul 77, alineatul (5) se modifică și va avea următorul cuprins:(5) În cazul schimbării locului de muncă, a domiciliului sau a reședinței în altă țară, stat membru al Uniunii Europene, aparținând Spațiului Economic European sau într-un stat aderent la Codurile de liberalizare ale O.C.D.E., participantul și beneficiarul păstrează dreptul la pensia facultativă câștigată în cadrul schemelor de pensii facultative din România și aceasta se plătește în acel stat, în cuantumul rămas după scăderea tuturor taxelor și cheltuielilor aferente plății.26. La articolul 84 alineatul (1), litera b) se modifică și va avea următorul cuprins:b) investirea într-un mod care să asigure securitatea, calitatea, lichiditatea și profitabilitatea portofoliului, iar cele deținute pentru acoperirea Fondului de garantare se investesc, de asemenea, într-un mod adecvat naturii și duratei drepturilor cuvenite participanților și beneficiarilor;27. La articolul 86, alineatul (5) se modifică și va avea următorul cuprins:(5) Structura de administrare a riscului se asigură că există procese și proceduri pentru identificarea, cuantificarea, gestionarea, monitorizarea și raportarea riscurilor la care sunt supuși fondul de pensii și administratorul.28. La articolul 87, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 87(1) Administratorul investește activele fondului de pensii facultative în:a) instrumente ale pieței monetare, inclusiv conturi de disponibilități la vedere și de depozite, în lei și în valute cotate, care pot fi convertite prin intermediul pieței valutare cu respectarea regimului valutar stabilit de Banca Națională a României, la instituții de credit sau la sucursale ale instituțiilor de credit autorizate să funcționeze pe teritoriul României, al Uniunii Europene, al Spațiului Economic European sau al statelor aderente la Codurile de liberalizare ale O.C.D.E. și care nu se află în procedura de supraveghere specială ori de administrare specială sau a căror autorizație nu este retrasă, fără să depășească un procent mai mare de 30% din valoarea totală a activelor fondului de pensii facultative; b) titluri de stat emise de Ministerul Finanțelor din România, emise de state membre ale Uniunii Europene, aparținând Spațiului Economic European sau emise de statele aderente la Codurile de liberalizare ale O.C.D.E., în procent de până la 100% din valoarea totală a activelor fondului de pensii facultative; c) obligațiuni și alte valori mobiliare emise de autoritățile administrației publice locale din România, din statele membre ale Uniunii Europene, aparținând Spațiului Economic European sau statelor aderente la Codurile de liberalizare ale O.C.D.E., în procent de până la 50% din valoarea totală a activelor fondului de pensii facultative;d) acțiuni și drepturi tranzacționate pe piețe reglementate și supravegheate din România, din state membre ale Uniunii Europene, aparținând Spațiului Economic European sau statelor aderente la Codurile de liberalizare ale O.C.D.E., în procent de până la 50% din valoarea totală a activelor fondului de pensii facultative;e) obligațiuni corporative, admise la tranzacționare pe piețe reglementate și supravegheate din România, din state membre ale Uniunii Europene, aparținând Spațiului Economic European sau statelor aderente la Codurile de liberalizare ale O.C.D.E., în procent de până la 30% din valoarea totală a activelor fondului de pensii facultative, cu excepția obligațiunilor care presupun sau încorporează un instrument derivat;f) titluri de stat și alte valori mobiliare emise de state terțe, în procent de până la 15% din valoarea totală a activelor fondului de pensii facultative; g) obligațiuni și alte valori mobiliare tranzacționate pe piețe reglementate și supravegheate, emise de autoritățile administrației publice locale din state terțe, în procent de până la 10% din valoarea totală a activelor fondului de pensii facultative; h) obligațiuni și alte valori mobiliare ale organismelor străine neguvernamentale, dacă aceste instrumente sunt cotate la burse de valori autorizate și îndeplinesc cerințele de rating, în procent de până la 5% din valoarea totală a activelor fondului de pensii facultative; i) titluri de participare emise de organisme de plasament colectiv în valori mobiliare din România sau din alte țări, în procent de până la 15% din valoarea totală a activelor fondului de pensii facultative;j) investiții private de capital sub forma acțiunilor la societăți din România, din state ale Uniunii Europene, aparținând Spațiului Economic European sau statelor aderente la Codurile de liberalizare ale O.C.D.E. sau sub forma titlurilor de participare la fondurile de investiții private de capital din România, din state membre ale Uniunii Europene, din state aparținând Spațiului Economic European sau statelor aderente la Codurile de liberalizare ale O.C.D.E., în procent de până la 10% din valoarea totală a activelor fondului de pensii;k) acțiuni și obligațiuni emise de entități constituite pe bază de parteneriat public-privat sau fonduri de investiții specializate în infrastructură, în procent de până la 15% din valoarea totală a activelor fondului de pensii;l) valori mobiliare tranzacționate pe piețe reglementate și supravegheate emise de fonduri sau societăți care desfășoară activități de dezvoltare și promovare imobiliară, cumpărarea și vânzarea de bunuri imobiliare proprii, închirierea și subînchirierea bunurilor imobiliare proprii, administrarea imobilelor, în procent de până la 5% din valoarea totală a activelor fondului de pensii;m) alte forme de investiții prevăzute de normele adoptate de A.S.F.29. La articolul 87, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (1^1), cu următorul cuprins:(1^1) Prin excepție de la prevederile art. 87 alin. (1) lit. d), administratorul poate investi activele fondului de pensii facultative cu alocare dinamică în acțiuni și drepturi tranzacționate pe piețe reglementate și supravegheate din România, din state membre ale Uniunii Europene, aparținând Spațiului Economic European sau statelor aderente la Codurile de liberalizare ale O.C.D.E., în procent de până la 80% din valoarea totală a activelor fondului de pensii.30. La articolul 91 alineatul (1), litera c) se modifică și va avea următorul cuprins:c) rata de rentabilitate minimă calculată conform reglementărilor A.S.F.31. La articolul 91, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:(2) În cazul în care rata de rentabilitate a unui fond de pensii facultative este mai mică decât rata de rentabilitate minimă, prevăzută la alin. (1) lit. c), timp de 6 trimestre consecutive, A.S.F. retrage autorizația de administrare a administratorului respectiv, aplicând procedura privind administrarea specială prevăzută la art. 58-70.32. La articolul 93 alineatul (2), litera b) se abrogă.33. La articolul 94, litera a) se modifică și va avea următorul cuprins:a) participantul nu îndeplinește condiția prevăzută la art. 93 alin. (2) lit. c), caz în care primește suma existentă în contul său ca plată unică sau plăți eșalonate în rate pe o durată de maximum 5 ani, la alegerea sa;34. La articolul 102, după alineatul (6) se introduce un nou alineat, alin. (7), cu următorul cuprins:(7) A.S.F. poate contracta o societate cu expertiză recunoscută în domeniu pentru validarea valorii provizionului tehnic, calculată și raportată de către administratori.35. La articolul 103, alineatele (1) și (7) se modifică și vor avea următorul cuprins: + Articolul 103(1) Administratorul îl informează anual, în scris, pe fiecare participant, la ultima adresă comunicată sau prin mijloace electronice, despre activul personal, respectiv numărul de unități de fond și valoarea acestora, precum și despre situația administratorului........................................................(7) În cazul în care un participant la o schemă de pensii facultative din România își schimbă locul de muncă, domiciliul sau reședința într-un alt stat membru al Uniunii Europene, aparținând Spațiului Economic European sau dintr-un stat aderent la Codurile de liberalizare ale O.C.D.E., administratorul îi va comunica în scris informații adecvate referitoare la drepturile sale de pensie facultativă și opțiunile sale posibile în acest caz.36. Articolul 114 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 114Depozitarii care au fost autorizați, avizați sau supuși unei proceduri similare în vederea funcționării ca depozitar al activelor fondurilor de pensii facultative într-un stat membru al Uniunii Europene, aparținând Spațiului Economic European sau într-un stat aderent la Codurile de liberalizare ale O.C.D.E., definiți conform art. 2 alin. (1) pct. 16, sunt exceptați de la cerința avizării de către A.S.F.37. La articolul 121 alineatul (1), după litera b) se introduce o nouă literă, lit. b^1), cu următorul cuprins:b^1) nerespectarea de către administrator sau de către persoanele care fac parte din conducerea acestuia ori a persoanelor care dețin funcții-cheie a obligației prevăzute la art. 12^1; + Articolul IIILegea nr. 1/2020 privind pensiile ocupaționale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 10 din 8 ianuarie 2020, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1. La articolul 3 alineatul (1), după litera k) se introduce o nouă literă, lit. k^1), cu următorul cuprins:k^1) alocarea dinamică - alocarea activelor unui fond de pensii ocupaționale în funcție de vârsta participantului;2. La articolul 3 alineatul (1), după litera p) se introduce o nouă literă, lit. p^1), cu următorul cuprins:p^1) Codurile de liberalizare ale O.C.D.E. - instrumente juridice ale Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică intitulate Codul de liberalizare a mișcărilor de capital și Codul de liberalizare a operațiunilor curente invizibile;3. La articolul 3 alineatul (1), după litera t) se introduce o nouă literă, lit. t^1), cu următorul cuprins:t^1) fond de pensii ocupaționale cu alocare dinamică - fondul de pensii ocupaționale care ajustează alocarea activelor în funcție de vârsta participantului;4. La articolul 3 alineatul (1), după litera u) se introduce o nouă literă, lit. u^1), cu următorul cuprins:u^1) O.C.D.E. - Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică;5. La articolul 4, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (3^1), cu următorul cuprins:(3^1) De la data aderării României la Codurile de liberalizare ale O.C.D.E. poate fi administrator, în sensul prezentei legi, orice entitate autorizată, avizată sau care a fost supusă unui regim echivalent de autorizare în vederea funcționării ca administrator de fonduri de pensii ocupaționale pentru această activitate întrun stat aderent la respectivele coduri.6. La articolul 4, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alin. (4^1), cu următorul cuprins:(4^1) Administratorii prevăzuți la alin. (3^1) sunt exceptați de la cerința autorizării de către A.S.F.7. La articolul 20, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:(1) O persoană fizică sau juridică nu poate fi acționar direct și/sau acționar indirect semnificativ în cadrul mai multor administratori, cu excepția situației în care administratorii fac parte din același grup.8. La articolul 28, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alin. (5), cu următorul cuprins:(5) A.S.F. poate contracta o societate cu expertiză recunoscută în domeniu pentru validarea valorii provizionului tehnic, calculată și raportată de către administratori.9. La articolul 35, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:(1) Activitățile de administrare și furnizare a pensiilor ocupaționale, precum și toate activele și angajamentele corespunzătoare acestora sunt restricționate, gestionate și organizate separat de alte activități ale administratorului, fără posibilitate de transfer, cu excepția operațiunilor de corecție sau regularizare aferente plăților/încasărilor eronate.10. La articolul 35, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (1^1), cu următorul cuprins:(1^1) Operațiunile de corecție sau regularizare aferente plăților/încasărilor eronate vor fi efectuate în conformitate cu reglementările emise de A.S.F. și vor fi notificate în prealabil acesteia.11. La articolul 36, alineatele (1) și (2) se modifică și vor avea următorul cuprins:(1) Administratorul poate externaliza, parțial sau în totalitate, activitățile prevăzute la art. 34 alin. (1) lit. h)-o) unor prestatori de servicii care să opereze în numele său.(2) Administratorul nu poate delega răspunderea și rămâne pe deplin responsabil de respectarea obligațiilor care îi revin în temeiul prezentei legi atunci când externalizează activități conform alin. (1).12. După articolul 56 se introduce un nou articol, art. 56^1, cu următorul cuprins: + Articolul 56^1Un fond poate fi administrat și de către entitățile prevăzute la art. 4 alin. (3) și (3^1).13. La articolul 62 alineatul (2), litera a) se modifică și va avea următorul cuprins:a) documentul care atestă, după caz, autorizarea ca administrator de fonduri de către autorități competente dintr-un stat membru al Uniunii Europene, aparținând Spațiului Economic European sau dintr-un stat aderent la Codurile de liberalizare ale O.C.D.E.;14. La articolul 62, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (3), cu următorul cuprins:(3) La solicitarea administratorului, cu avizul A.S.F., un fond de pensii ocupaționale autorizat poate avea o structură de portofoliu cu alocare dinamică.15. La articolul 65 alineatul (1), litera d) se abrogă.16. La articolul 90, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:(1) Valoarea activelor nete ale unui fond și valoarea unității de fond se calculează de către administrator și depozitar și se comunică A.S.F. conform reglementărilor acesteia.17. După articolul 92 se introduce un nou articol, art. 92^1, cu următorul cuprins: + Articolul 92^1 Prevederile art. 92 se aplică corespunzător și în cazul administratorilor prevăzuți la art. 4 alin. (3^1).18. La articolul 96 alineatul (1), litera b) se modifică și va avea următorul cuprins:b) investirea într-un mod care să asigure securitatea, calitatea, lichiditatea și profitabilitatea portofoliului;19. După articolul 119 se introduce un nou articol, art. 119^1, cu următorul cuprins: + Articolul 119^1 (1) De la data aderării României la Codurile de liberalizare ale O.C.D.E. poate fi depozitar, în sensul prezentei legi, și orice sucursală a unei instituții de credit autorizate, avizate sau care a fost supusă unei proceduri similare în vederea funcționării ca depozitar al activelor fondurilor de pensii ocupaționale într-un stat aderent la respectivele coduri, care nu este un stat membru al Uniunii Europene sau nu aparține Spațiului Economic European, autorizată de Banca Națională a României, în conformitate cu legislația bancară.(2) Depozitarii prevăzuți la alin. (1) sunt exceptați de la cerința avizării de către A.S.F.20. La articolul 140, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:(3) În cazul activităților transfrontaliere, registrul A.S.F. prevăzut la alin. (1) conține și informații privind statele în care funcționează administratorii. + Articolul IV(1) Prevederile Legii nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicată, cu modificările și completările ulterioare, ale Legii nr. 204/2006 privind pensiile facultative, cu modificările și completările ulterioare, precum și prevederile Legii nr. 1/2020 privind pensiile ocupaționale, cu modificările și completările ulterioare, se aplică și cererilor de autorizare, aprobare sau avizare, după caz, depuse și nesoluționate până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.(2) În termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, administratorii, depozitarii și alte entități reglementate de Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicată, cu modificările și completările ulterioare, de Legea nr. 204/2006 privind pensiile facultative, cu modificările și completările ulterioare, și de Legea nr. 1/2020 privind pensiile ocupaționale, cu modificările și completările ulterioare, au obligația de a se conforma prevederilor prezentei ordonanțe de urgență.
PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
Viceprim-ministru,
Marian Neacșu
Viceprim-ministru, ministrul finanțelor,
Tánczos Barna
Ministrul muncii, familiei, tineretului și solidarității sociale,
Simona Bucura-Oprescu
p. Ministrul afacerilor externe,
Luca-Alexandru Niculescu,
secretar de statBucurești, 16 aprilie 2025.Nr. 26.-----
EMITENT |
Având în vedere următoarele: dat fiind faptul că, la data de 25 ianuarie 2022, Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică, denumită în continuare OCDE, a deschis discuțiile de aderare cu șase state candidate, printre care se numără și România, în considerarea faptului că aderarea României la OCDE este un obiectiv strategic al politicii externe române, inclus în actualul program de guvernare, astfel că toate instituțiile implicate trebuie să ia măsuri și să comunice periodic stadiul de îndeplinire a criteriilor de aderare la OCDE, având în vedere solicitările formulate de către OCDE în cadrul Raportului de evaluare privind necesitățile de îmbunătățire, privind necesitatea de a lua în considerare un benchmark extern la care să fie raportate ratele de rentabilitate ale fondurilor de pensii private în vederea reducerii comportamentului asemănător de investire a activelor de către administratori,ținând cont de unele reguli de investire a activelor mai puțin restrictive pentru fondurile de pensii facultative, aderarea la aceste fonduri de pensii fiind voluntară, de eliminarea limitei comune de investiții pentru obligațiunile corporative și acțiuni și de creșterea pragului de investiții în titluri de participare emise de organisme de plasament colectiv în valori mobiliare, așa cum se face în cazul fondurilor de pensii ocupaționale,dată fiind posibilitatea ca fondurile de pensii private să investească în acțiuni și obligațiuni corporative tranzacționate pe piețe reglementate și supravegheate din statele OCDE și, astfel, să se stabilească aceleași limite de investiții pentru obligațiunile guvernamentale și municipale emise de țările Uniunii Europene și Spațiului Economic European, având în vedere oferirea posibilității participanților de a alege fondul de pensii în funcție de profilul de risc și luarea în considerare a implementării unor strategii de investiții life-cycle,în vederea sporirii transparenței în ceea ce privește calculul provizioanelor tehnice efectuat de către Autoritatea de Supraveghere Financiară și asigurându-se că discrepanțele dintre calculele efectuate de societățile de pensii sau de către administratorii fondurilor de pensii sunt explicate în mod corespunzător, conform raportului Accession Review of Romania: private pensions,dat fiind faptul că solicitările formulate de către OCDE, transmise autorităților române prin scrisoarea Comitetului pentru Investiții (INV) din ianuarie 2024, care includ recomandările prioritare referitoare la Codurile de liberalizare ale OCDE subliniază necesitatea realizării unor progrese semnificative în primul semestru al anului 2025 pentru a finaliza evaluarea în cadrul Comitetului INV pe parcursul anului curent, având în vedere faptul că se impune adoptarea unor măsuri legislative, în regim de urgență, pentru a completa legislația primară aplicabilă sistemului de pensii private din România în sensul asigurării conformității cu recomandările OCDE,întrucât s-a identificat necesitatea de modificare și completare a Legii nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicată, cu modificările și completările ulterioare, a Legii nr. 204/2006 privind pensiile facultative, cu modificările și completările ulterioare, precum și a Legii nr. 1/2020 privind pensiile ocupaționale, cu modificările și completările ulterioare,luând în considerare că adoptarea urgentă a modificărilor și completărilor necesar a fi aduse actelor normative mai sus menționate în vederea implementărilor măsurilor recomandate de către OCDE este esențială pentru a asigura finalizarea evaluării în cadrul Comitetului INV în cursul anului 2025, conform calendarului de aderare asumat de către țara noastră,ținând cont de faptul că neadoptarea acestor măsuri în termenul stabilit ar putea întârzia procesul de aderare al României ca țară candidată și ar putea afecta negativ șansele sale de a deveni membru OCDE, implicit neîndeplinirea unui obiectiv strategic al politicii externe române, având în vedere că aceste împrejurări obiective vizează interesul general public și constituie situații extraordinare, se impune adoptarea de măsuri imediate în ceea ce privește completarea cadrului legal aplicabil sistemului de pensii private, astfel încât activitatea sistemului de pensii private să se desfășoare în condiții de maximă siguranță pentru participanți. În considerarea faptului că aceste elemente vizează interesul general public și constituie situații de urgență și extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată,în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență. + Articolul ILegea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 482 din 18 iulie 2007, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1. La articolul 2 alineatul (1), după punctul 12 se introduce un nou punct, pct. 12^1, cu următorul cuprins:12^1. Codurile de liberalizare ale O.C.D.E. - instrumente juridice ale Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică intitulate Codul de liberalizare a mișcărilor de capital și Codul de liberalizare a operațiunilor curente invizibile;2. La articolul 2 alineatul (1), după punctul 23 se introduce un nou punct, pct. 23^1, cu următorul cuprins:23^1. O.C.D.E. - Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică;3. La articolul 3, litera a) se modifică și va avea următorul cuprins:a) contribuțiile convertite în unități de fond;4. La articolul 23 alineatul (1), litera b) se modifică și va avea următorul cuprins:b) investirea într-un mod care să asigure securitatea, calitatea, lichiditatea și profitabilitatea portofoliului, iar cele deținute pentru acoperirea fondului de garantare și a provizioanelor tehnice se investesc, de asemenea, într-un mod adecvat naturii și duratei drepturilor cuvenite participanților și beneficiarilor;5. La articolul 24, alineatul (5) se modifică și va avea următorul cuprins:(5) Structura de administrare a riscului se asigură că există procese și proceduri pentru identificarea, cuantificarea, gestionarea, monitorizarea și raportarea riscurilor la care sunt supuși fondul de pensii și administratorul.6. La articolul 25 alineatul (1), literele a) și d) se modifică și vor avea următorul cuprins:a) instrumente ale pieței monetare, inclusiv conturi de disponibilități la vedere și de depozite în lei și în valute cotate, care pot fi convertite prin intermediul pieței valutare cu respectarea regimului valutar stabilit de Banca Națională a României, la instituții de credit sau la sucursale ale instituțiilor de credit autorizate să funcționeze pe teritoriul României, Uniunii Europene, al Spațiului Economic European sau al statelor aderente la codurile de liberalizare ale O.C.D.E. și care nu se află în procedura de supraveghere specială ori de administrare specială sau a cărei autorizație nu este retrasă, fără să depășească un procent mai mare de 20% din valoarea totală a activelor fondului de pensii;...........................................................d) acțiuni și drepturi tranzacționate pe piețe reglementate și supravegheate din România, din state membre ale Uniunii Europene, aparținând Spațiului Economic European sau statelor aderente la codurile de liberalizare ale O.C.D.E., în procent de până la 50% din valoarea totală a activelor fondului de pensii;7. La articolul 25 alineatul (1), după litera d) se introduce o nouă literă, lit. d^1), cu următorul cuprins:d^1) obligațiuni corporative, admise la tranzacționare pe piețe reglementate și supravegheate din România, din state membre ale Uniunii Europene, aparținând Spațiului Economic European sau statelor aderente la codurile de liberalizare ale O.C.D.E., în procent de până la 30% din valoarea totală a activelor fondului de pensii, cu excepția obligațiunilor care presupun sau încorporează un instrument derivat;8. La articolul 25 alineatul (1), litera h) se modifică și va avea următorul cuprins:h) titluri de participare emise de organisme de plasament colectiv în valori mobiliare din România sau din alte țări, în procent de până la 10% din valoarea totală a activelor fondului de pensii;9. La articolul 32, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 32(1) O persoană devine participant la un fond de pensii prin semnarea, inclusiv prin mijloace de comunicare la distanță, a unui act de aderare individual, din proprie inițiativă sau în urma repartizării sale de către instituția de evidență.10. La articolul 57, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:(2) Activele și pasivele fiecărui fond de pensii administrat privat sunt organizate, evidențiate și administrate distinct, separat de celelalte fonduri de pensii facultative pe care le gestionează același administrator și de contabilitatea proprie administratorului, fără posibilitatea transferului între fonduri sau între fonduri și administrator, cu excepția operațiunilor de corecție sau regularizare aferente plăților/încasărilor eronate.11. La articolul 57, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (2^1), cu următorul cuprins:(2^1) Operațiunile de corecție sau regularizare aferente plăților/încasărilor eronate sunt efectuate în conformitate cu reglementările emise de A.S.F. și sunt notificate în prealabil acesteia.12. Articolul 58 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 58(1) Administratorul nu poate delega răspunderea privind administrarea fondului de pensii.(2) Încredințarea executării anumitor obligații către un terț nu îl exonerează de răspundere pe administrator.(3) Administratorul poate delega către terți, sub condiția notificării prealabile a A.S.F., pe bază de contract scris și în conformitate cu reglementările A.S.F. emise în aplicarea prezentei legi, exercitarea activităților prevăzute la art. 57 alin. (1) lit. k^1) și l).13. La articolul 61, alineatul (4) se modifică și va avea următorul cuprins:(4) Administratorul deține un nivel adecvat de lichiditate, stabilit prin reglementările A.S.F., a cărui valoare acoperă activitatea curentă pentru o perioadă de cel puțin 6 luni.14. La articolul 62, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 62(1) O persoană fizică sau juridică nu poate fi acționar direct și/sau acționar indirect semnificativ în cadrul mai multor administratori, cu excepția situației în care administratorii fac parte din același grup.15. După articolul 80 se introduce un nou articol, art. 80^1, cu următorul cuprins: + Articolul 80^1Administratorul are obligația să mențină pe întreaga durată de funcționare condițiile prevăzute în capitolul IX și avute în vedere la autorizarea de către A.S.F.16. La articolul 112, după alineatul (6) se introduce un nou alineat, alin. (7), cu următorul cuprins:(7) A.S.F. poate contracta o societate cu expertiză recunoscută în domeniu pentru validarea valorii provizionului tehnic, calculată și raportată de către administratori.17. La articolul 141 alineatul (1), după litera e) se introduce o nouă literă, lit. e^1), cu următorul cuprins:e^1) nerespectarea de către administrator sau de către persoanele care fac parte din conducerea acestuia ori a persoanelor care dețin funcții-cheie a obligației prevăzute la art. 80^1; + Articolul IILegea nr. 204/2006 privind pensiile facultative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 470 din 31 mai 2006, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează: 1. La articolul 2 alineatul (1), după punctul 8 se introduce un nou punct, pct. 8^1, cu următorul cuprins:8^1. alocarea dinamică reprezintă alocarea activelor unui fond de pensii facultative în funcție de vârsta participantului;2. La articolul 2 alineatul (1), după punctul 12 se introduce un nou punct, pct. 12^1, cu următorul cuprins:12^1. Codurile de liberalizare ale O.C.D.E. reprezintă instrumente juridice ale Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică intitulate Codul de liberalizare a mișcărilor de capital și Codul de liberalizare a operațiunilor curente invizibile;3. La articolul 2 alineatul (1), punctul 16 se modifică și va avea următorul cuprins:16. depozitarul reprezintă instituția de credit avizată de A.S.F., potrivit legii, pentru activitatea de depozitare, căreia îi sunt încredințate spre păstrare, în condiții de siguranță, toate activele fiecărui fond de pensii facultative, și care se încadrează în una din următoarele categorii: a) instituții de credit din România, autorizate de Banca Națională a României, în conformitate cu legislația bancară; sau b) sucursale din România ale unor instituții de credit, autorizate într-un stat membru al Uniunii Europene sau aparținând Spațiului Economic European; sau c) de la data aderării României la Codurile de liberalizare ale O.C.D.E., sucursale din România ale unor instituții de credit dintr-un stat aderent la respectivele coduri, altele decât cele prevăzute la lit. b), autorizate de Banca Națională a României pentru a desfășura activitate bancară pe teritoriul României, în conformitate cu legislația bancară;4. La articolul 2 alineatul (1), după punctul 17 se introduce un nou punct, pct. 17^1, cu următorul cuprins:17^1. fondul de pensii facultative cu alocare dinamică reprezintă fondul de pensii facultative în care alocarea activelor se realizează în funcție de vârsta participantului;5. La articolul 2 alineatul (1) punctul 19, litera h) se modifică și va avea următorul cuprins: h) orice alt instrument admis la tranzacționare pe o piață reglementată într-un stat membru al Uniunii Europene, într-un stat aparținând Spațiului Economic European sau într-un stat aderent la Codurile de liberalizare ale O.C.D.E. ori pentru care s-a făcut o cerere de admitere la tranzacționare pe o astfel de piață;6. La articolul 2 alineatul (1), după punctul 20 se introduce un nou punct, pct. 20^1, cu următorul cuprins:20^1. O.C.D.E. reprezintă Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică;7. La articolul 2 alineatul (1), punctul 29 se abrogă.8. La articolul 2 alineatul (1), punctele 33-35 se modifică și vor avea următorul cuprins:33. statul de origine reprezintă statul membru al Uniunii Europene, aparținând Spațiului Economic European sau statul aderent la Codurile de liberalizare ale O.C.D.E. în care administratorul își are sediul social și principala structură administrativă sau, dacă nu are un sediu social, locul unde se află principala sa structură administrativă;34. statul gazdă reprezintă statul membru al Uniunii Europene, aparținând Spațiului Economic European sau statul aderent la Codurile de liberalizare ale O.C.D.E., în care administratorul are o sucursală sau își desfășoară activitatea în mod direct din statul de origine, cu respectarea legislației privind pensiile facultative și a legislației privind munca și protecția socială relevantă în domeniul schemelor de pensii facultative aplicabilă în statul gazdă; 35. statul terț reprezintă oricare alt stat care nu este stat membru al Uniunii Europene, nu aparține Spațiului Economic European sau nu aparține statelor aderente la Codurile de liberalizare ale O.C.D.E.;9. După articolul 12 se introduce un nou articol, art. 12^1, cu următorul cuprins: + Articolul 12^1Administratorul are obligația să mențină pe întreaga durată de funcționare condițiile prevăzute la capitolul II și avute în vedere la autorizarea de către A.S.F.10. La articolul 13 alineatul (2), litera f) se modifică și va avea următorul cuprins:f) statul membru al Uniunii Europene, aparținând Spațiului Economic European sau statul aderent la Codurile de liberalizare ale O.C.D.E., în care funcționează administratorul, în cazul desfășurării activităților transfrontaliere;11. La articolul 15, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:(2) Activele și pasivele fiecărui fond de pensii facultative sunt organizate, evidențiate și administrate distinct, separat de celelalte activități și de contabilitatea proprie ale administratorului, fără posibilitatea transferului între fonduri sau între fonduri și administrator, cu excepția operațiunilor de corecție sau regularizare aferente plăților/încasărilor eronate.12. La articolul 15, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (2^1), cu următorul cuprins:(2^1) Operațiunile de corecție sau regularizare aferente plăților/încasărilor eronate sunt efectuate în conformitate cu reglementările emise de A.S.F. și sunt notificate în prealabil acesteia.13. La articolul 17, alineatul (2^1) se modifică și va avea următorul cuprins:(2^1) Administratorul poate delega către terți, cu condiția notificării prealabile a A.S.F., pe bază de contract scris și în conformitate cu reglementările A.S.F. emise în aplicarea prezentei legi, exercitarea activităților prevăzute la art. 15 alin. (1) lit. l^1) și m).14. La articolul 17, alineatul (2^2) se abrogă.15. La articolul 20, alineatul (6) se modifică și va avea următorul cuprins:(6) Administratorul deține un nivel adecvat de lichiditate, stabilit prin reglementările A.S.F., a cărui valoare acoperă activitatea curentă pentru o perioadă de cel puțin 6 luni;16. La articolul 21, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 21(1) O persoană fizică sau juridică nu poate fi acționar direct și/sau acționar indirect semnificativ în cadrul mai multor administratori, cu excepția situației în care administratorii fac parte din același grup.17. Articolul 29 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 29(1) Poate fi administrator, în sensul prezentei legi, orice entitate care a fost autorizată, avizată sau supusă unei proceduri similare în vederea funcționării ca administrator, întrun alt stat membru al Uniunii Europene, aparținând Spațiului Economic European sau, de la data aderării României la Codurile de liberalizare ale O.C.D.E., într-un stat aderent la respectivele coduri.(2) Administratorii prevăzuți la alin. (1) sunt supuși procedurii de înregistrare în Registrul prevăzut la art. 13 alin. (1) și sunt exceptați de la cerința autorizării de către A.S.F.(3) Administratorii autorizați în România pot primi contribuții de la participanți și întreprinderi dintr-un alt stat membru al Uniunii Europene, aparținând Spațiului Economic European sau dintr-un stat aderent la Codurile de liberalizare ale O.C.D.E.(4) Persoanele care îndeplinesc condițiile pentru a deveni participanți la scheme de pensii facultative din România pot vira contribuții către fonduri de pensii administrate de administratori autorizați într-un stat membru al Uniunii Europene, aparținând Spațiului Economic European sau într-un stat aderent la Codurile de liberalizare ale O.C.D.E.(5) Administratorul autorizat în România, potrivit prezentei legi, poate, direct sau prin sucursale, să administreze o schemă de pensii facultativă într-un alt stat membru al Uniunii Europene, aparținând Spațiului Economic European sau într-un stat aderent la Codurile de liberalizare ale O.C.D.E.(6) Administratorul prevăzut la alin. (5) notifică intenția sa A.S.F., indicând statul membru gazdă în care dorește să desfășoare activitate direct și/sau prin sucursale și principalele caracteristici ale schemei de pensii; în cazul în care administratorul dorește înființarea unei sucursale, acesta comunică A.S.F. informațiile referitoare la structura organizațională a sucursalei, adresa din statul în care este stabilită schema de pensii, numele și datele de contact ale persoanelor care răspund de administrarea sucursalei, precum și alte informații și documente stabilite în reglementările A.S.F. (7) A.S.F., notificată conform alin. (6), dacă nu are motive să considere că structura administrativă sau situația financiară a administratorului ori reputația și calificările profesionale sau experiența persoanelor din conducerea acestuia sunt incompatibile cu activitățile propuse în statul gazdă, comunică autorității competente din acest stat, în termen de 3 luni de la primire, toate informațiile prevăzute la alin. (6) și aduce la cunoștință administratorului aceasta.(8) Înainte ca un administrator autorizat, avizat sau care a fost supus unei proceduri similare procedurii de autorizare întrun stat membru al Uniunii Europene, aparținând Spațiului Economic European sau dintr-un stat aderent la Codurile de liberalizare ale O.C.D.E. să înceapă să desfășoare activitate de administrare a fondurilor de pensii facultative în România, autoritatea competentă din statul de origine notifică A.S.F. în acest sens și solicită comunicarea cerințelor stabilite de legislația privind pensiile facultative din România, inclusiv legislația privind munca și protecția socială relevantă în domeniul schemelor de pensii facultative, spre transmitere administratorului interesat.(9) Administratorul dintr-un stat membru al Uniunii Europene, aparținând Spațiului Economic European sau dintr-un stat aderent la Codurile de liberalizare ale O.C.D.E., care intenționează să desfășoare activitate transfrontalieră în România, direct sau prin intermediul unei sucursale, transmite documentația și respectă cerințele de furnizare de informații stabilite de A.S.F., potrivit prevederilor prezentei legi și ale reglementărilor A.S.F. emise în aplicarea acesteia.(10) A.S.F. supraveghează permanent administratorul dintrun stat al Uniunii Europene, aparținând Spațiului Economic European sau dintr-un stat aderent la Codurile de liberalizare ale O.C.D.E., care desfășoară activitate transfrontalieră în România, urmărind respectarea în activitățile acestuia a cerințelor stabilite de legislația aplicabilă în domeniul pensiilor facultative din România, inclusiv legislația privind munca și protecția socială relevantă în domeniul pensiilor facultative, precum și a cerințelor de furnizare de informații, prevăzute la alin. (9).(11) În cazul în care administratorul prevăzut la alin. (9) nu respectă reglementările aplicabile, A.S.F. solicită acestuia să se încadreze în prevederile legale și informează autoritatea competentă din statul membru de origine cu privire la aceasta.(12) A.S.F, în colaborare cu autoritatea competentă din statul de origine, adoptă măsuri preventive, de remediere sau sancționatoare pentru a determina administratorul să pună capăt încălcării constatate. Măsurile adoptate de A.S.F. sunt motivate temeinic și comunicate administratorului și pot consta inclusiv în interzicerea sau restricționarea activității administratorului, începând cu data prevăzută în actul individual emis de A.S.F. (13) În situația în care măsurile adoptate de A.S.F. conform prevederilor alin. (12) se dovedesc ineficiente și administratorul nu a respectat aceste măsuri sau în situația în care asemenea măsuri nu au fost adoptate de către autoritatea din statul de origine, iar administratorul continuă să încalce cerințele stabilite de legislația aplicabilă în domeniul pensiilor facultative din România, inclusiv legislația privind munca și protecția socială relevantă în acest domeniu, A.S.F. poate, după ce informează autoritatea competentă din statul de origine, să ia măsurile necesare pentru a preveni sau a sancționa alte încălcări, inclusiv, dacă este strict necesar, interdicția aplicată administratorului de a desfășura activitate în România.(14) A.S.F. poate solicita autorității competente din statul de origine al administratorului să decidă asupra separării activelor și pasivelor corespunzătoare activității desfășurate în România de celelalte active și pasive.18. La articolul 36, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 36(1) Modificarea prospectului schemei de pensii facultative se face de către administrator, cu avizul prealabil al A.S.F.19. La articolul 38, literele b) și j) se modifică și vor avea următorul cuprins:b) rentabilitatea fondului de pensii facultative s-a situat sub rentabilitatea minimă calculată conform reglementărilor A.S.F., timp de 6 trimestre consecutive;......................................................j) în cazul desfășurării de activități transfrontaliere, în condițiile art. 29, atunci când administratorul nu respectă cerințele stabilite de legislația din domeniul muncii și protecției sociale relevantă în domeniul schemelor de pensii facultative din statul gazdă;20. La articolul 47 alineatul (2), litera a) se modifică și va avea următorul cuprins:a) contribuțiile convertite în unități de fond;21. După articolul 47 se introduce un nou articol, art. 47^1, cu următorul cuprins: + Articolul 47^1La solicitarea administratorului, cu avizul A.S.F., un fond de pensii facultative autorizat poate avea o structură de portofoliu cu alocare dinamică.22. La articolul 51, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:(2) Participanții și beneficiarii la un fond de pensii facultative au dreptul la egalitate de tratament și în cazul schimbării locului de muncă, a domiciliului sau reședinței într-o altă țară, stat membru al Uniunii Europene, aparținând Spațiului Economic European sau într-un stat aderent la Codurile de liberalizare ale O.C.D.E.23. La articolul 75, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 75(1) Actul individual de aderare este un contract scris, încheiat între persoana fizică și administrator, inclusiv prin mijloace de comunicare la distanță, și conține acordul persoanei la contractul de societate și la prospectul schemei de pensii facultative, precum și faptul că a primit o copie a acestor documente și a acceptat conținutul acestora.24. La articolul 76, alineatele (5) și (11) se modifică și vor avea următorul cuprins:(5) Angajatorul constituie și virează lunar contribuția datorată de fiecare angajat care a aderat la un fond de pensii facultative, pe baza actului individual de aderare la prospectul schemei de pensii facultative încheiat cu un administrator.....................................................(11) Participanții pot, în orice moment, să modifice, cu respectarea nivelului prevăzut la alin. (2), să suspende sau să înceteze contribuțiile la un fond de pensii facultative, înștiințând administratorul și angajatorul.25. La articolul 77, alineatul (5) se modifică și va avea următorul cuprins:(5) În cazul schimbării locului de muncă, a domiciliului sau a reședinței în altă țară, stat membru al Uniunii Europene, aparținând Spațiului Economic European sau într-un stat aderent la Codurile de liberalizare ale O.C.D.E., participantul și beneficiarul păstrează dreptul la pensia facultativă câștigată în cadrul schemelor de pensii facultative din România și aceasta se plătește în acel stat, în cuantumul rămas după scăderea tuturor taxelor și cheltuielilor aferente plății.26. La articolul 84 alineatul (1), litera b) se modifică și va avea următorul cuprins:b) investirea într-un mod care să asigure securitatea, calitatea, lichiditatea și profitabilitatea portofoliului, iar cele deținute pentru acoperirea Fondului de garantare se investesc, de asemenea, într-un mod adecvat naturii și duratei drepturilor cuvenite participanților și beneficiarilor;27. La articolul 86, alineatul (5) se modifică și va avea următorul cuprins:(5) Structura de administrare a riscului se asigură că există procese și proceduri pentru identificarea, cuantificarea, gestionarea, monitorizarea și raportarea riscurilor la care sunt supuși fondul de pensii și administratorul.28. La articolul 87, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 87(1) Administratorul investește activele fondului de pensii facultative în:a) instrumente ale pieței monetare, inclusiv conturi de disponibilități la vedere și de depozite, în lei și în valute cotate, care pot fi convertite prin intermediul pieței valutare cu respectarea regimului valutar stabilit de Banca Națională a României, la instituții de credit sau la sucursale ale instituțiilor de credit autorizate să funcționeze pe teritoriul României, al Uniunii Europene, al Spațiului Economic European sau al statelor aderente la Codurile de liberalizare ale O.C.D.E. și care nu se află în procedura de supraveghere specială ori de administrare specială sau a căror autorizație nu este retrasă, fără să depășească un procent mai mare de 30% din valoarea totală a activelor fondului de pensii facultative; b) titluri de stat emise de Ministerul Finanțelor din România, emise de state membre ale Uniunii Europene, aparținând Spațiului Economic European sau emise de statele aderente la Codurile de liberalizare ale O.C.D.E., în procent de până la 100% din valoarea totală a activelor fondului de pensii facultative; c) obligațiuni și alte valori mobiliare emise de autoritățile administrației publice locale din România, din statele membre ale Uniunii Europene, aparținând Spațiului Economic European sau statelor aderente la Codurile de liberalizare ale O.C.D.E., în procent de până la 50% din valoarea totală a activelor fondului de pensii facultative;d) acțiuni și drepturi tranzacționate pe piețe reglementate și supravegheate din România, din state membre ale Uniunii Europene, aparținând Spațiului Economic European sau statelor aderente la Codurile de liberalizare ale O.C.D.E., în procent de până la 50% din valoarea totală a activelor fondului de pensii facultative;e) obligațiuni corporative, admise la tranzacționare pe piețe reglementate și supravegheate din România, din state membre ale Uniunii Europene, aparținând Spațiului Economic European sau statelor aderente la Codurile de liberalizare ale O.C.D.E., în procent de până la 30% din valoarea totală a activelor fondului de pensii facultative, cu excepția obligațiunilor care presupun sau încorporează un instrument derivat;f) titluri de stat și alte valori mobiliare emise de state terțe, în procent de până la 15% din valoarea totală a activelor fondului de pensii facultative; g) obligațiuni și alte valori mobiliare tranzacționate pe piețe reglementate și supravegheate, emise de autoritățile administrației publice locale din state terțe, în procent de până la 10% din valoarea totală a activelor fondului de pensii facultative; h) obligațiuni și alte valori mobiliare ale organismelor străine neguvernamentale, dacă aceste instrumente sunt cotate la burse de valori autorizate și îndeplinesc cerințele de rating, în procent de până la 5% din valoarea totală a activelor fondului de pensii facultative; i) titluri de participare emise de organisme de plasament colectiv în valori mobiliare din România sau din alte țări, în procent de până la 15% din valoarea totală a activelor fondului de pensii facultative;j) investiții private de capital sub forma acțiunilor la societăți din România, din state ale Uniunii Europene, aparținând Spațiului Economic European sau statelor aderente la Codurile de liberalizare ale O.C.D.E. sau sub forma titlurilor de participare la fondurile de investiții private de capital din România, din state membre ale Uniunii Europene, din state aparținând Spațiului Economic European sau statelor aderente la Codurile de liberalizare ale O.C.D.E., în procent de până la 10% din valoarea totală a activelor fondului de pensii;k) acțiuni și obligațiuni emise de entități constituite pe bază de parteneriat public-privat sau fonduri de investiții specializate în infrastructură, în procent de până la 15% din valoarea totală a activelor fondului de pensii;l) valori mobiliare tranzacționate pe piețe reglementate și supravegheate emise de fonduri sau societăți care desfășoară activități de dezvoltare și promovare imobiliară, cumpărarea și vânzarea de bunuri imobiliare proprii, închirierea și subînchirierea bunurilor imobiliare proprii, administrarea imobilelor, în procent de până la 5% din valoarea totală a activelor fondului de pensii;m) alte forme de investiții prevăzute de normele adoptate de A.S.F.29. La articolul 87, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (1^1), cu următorul cuprins:(1^1) Prin excepție de la prevederile art. 87 alin. (1) lit. d), administratorul poate investi activele fondului de pensii facultative cu alocare dinamică în acțiuni și drepturi tranzacționate pe piețe reglementate și supravegheate din România, din state membre ale Uniunii Europene, aparținând Spațiului Economic European sau statelor aderente la Codurile de liberalizare ale O.C.D.E., în procent de până la 80% din valoarea totală a activelor fondului de pensii.30. La articolul 91 alineatul (1), litera c) se modifică și va avea următorul cuprins:c) rata de rentabilitate minimă calculată conform reglementărilor A.S.F.31. La articolul 91, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins:(2) În cazul în care rata de rentabilitate a unui fond de pensii facultative este mai mică decât rata de rentabilitate minimă, prevăzută la alin. (1) lit. c), timp de 6 trimestre consecutive, A.S.F. retrage autorizația de administrare a administratorului respectiv, aplicând procedura privind administrarea specială prevăzută la art. 58-70.32. La articolul 93 alineatul (2), litera b) se abrogă.33. La articolul 94, litera a) se modifică și va avea următorul cuprins:a) participantul nu îndeplinește condiția prevăzută la art. 93 alin. (2) lit. c), caz în care primește suma existentă în contul său ca plată unică sau plăți eșalonate în rate pe o durată de maximum 5 ani, la alegerea sa;34. La articolul 102, după alineatul (6) se introduce un nou alineat, alin. (7), cu următorul cuprins:(7) A.S.F. poate contracta o societate cu expertiză recunoscută în domeniu pentru validarea valorii provizionului tehnic, calculată și raportată de către administratori.35. La articolul 103, alineatele (1) și (7) se modifică și vor avea următorul cuprins: + Articolul 103(1) Administratorul îl informează anual, în scris, pe fiecare participant, la ultima adresă comunicată sau prin mijloace electronice, despre activul personal, respectiv numărul de unități de fond și valoarea acestora, precum și despre situația administratorului........................................................(7) În cazul în care un participant la o schemă de pensii facultative din România își schimbă locul de muncă, domiciliul sau reședința într-un alt stat membru al Uniunii Europene, aparținând Spațiului Economic European sau dintr-un stat aderent la Codurile de liberalizare ale O.C.D.E., administratorul îi va comunica în scris informații adecvate referitoare la drepturile sale de pensie facultativă și opțiunile sale posibile în acest caz.36. Articolul 114 se modifică și va avea următorul cuprins: + Articolul 114Depozitarii care au fost autorizați, avizați sau supuși unei proceduri similare în vederea funcționării ca depozitar al activelor fondurilor de pensii facultative într-un stat membru al Uniunii Europene, aparținând Spațiului Economic European sau într-un stat aderent la Codurile de liberalizare ale O.C.D.E., definiți conform art. 2 alin. (1) pct. 16, sunt exceptați de la cerința avizării de către A.S.F.37. La articolul 121 alineatul (1), după litera b) se introduce o nouă literă, lit. b^1), cu următorul cuprins:b^1) nerespectarea de către administrator sau de către persoanele care fac parte din conducerea acestuia ori a persoanelor care dețin funcții-cheie a obligației prevăzute la art. 12^1; + Articolul IIILegea nr. 1/2020 privind pensiile ocupaționale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 10 din 8 ianuarie 2020, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1. La articolul 3 alineatul (1), după litera k) se introduce o nouă literă, lit. k^1), cu următorul cuprins:k^1) alocarea dinamică - alocarea activelor unui fond de pensii ocupaționale în funcție de vârsta participantului;2. La articolul 3 alineatul (1), după litera p) se introduce o nouă literă, lit. p^1), cu următorul cuprins:p^1) Codurile de liberalizare ale O.C.D.E. - instrumente juridice ale Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică intitulate Codul de liberalizare a mișcărilor de capital și Codul de liberalizare a operațiunilor curente invizibile;3. La articolul 3 alineatul (1), după litera t) se introduce o nouă literă, lit. t^1), cu următorul cuprins:t^1) fond de pensii ocupaționale cu alocare dinamică - fondul de pensii ocupaționale care ajustează alocarea activelor în funcție de vârsta participantului;4. La articolul 3 alineatul (1), după litera u) se introduce o nouă literă, lit. u^1), cu următorul cuprins:u^1) O.C.D.E. - Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică;5. La articolul 4, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (3^1), cu următorul cuprins:(3^1) De la data aderării României la Codurile de liberalizare ale O.C.D.E. poate fi administrator, în sensul prezentei legi, orice entitate autorizată, avizată sau care a fost supusă unui regim echivalent de autorizare în vederea funcționării ca administrator de fonduri de pensii ocupaționale pentru această activitate întrun stat aderent la respectivele coduri.6. La articolul 4, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alin. (4^1), cu următorul cuprins:(4^1) Administratorii prevăzuți la alin. (3^1) sunt exceptați de la cerința autorizării de către A.S.F.7. La articolul 20, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:(1) O persoană fizică sau juridică nu poate fi acționar direct și/sau acționar indirect semnificativ în cadrul mai multor administratori, cu excepția situației în care administratorii fac parte din același grup.8. La articolul 28, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alin. (5), cu următorul cuprins:(5) A.S.F. poate contracta o societate cu expertiză recunoscută în domeniu pentru validarea valorii provizionului tehnic, calculată și raportată de către administratori.9. La articolul 35, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:(1) Activitățile de administrare și furnizare a pensiilor ocupaționale, precum și toate activele și angajamentele corespunzătoare acestora sunt restricționate, gestionate și organizate separat de alte activități ale administratorului, fără posibilitate de transfer, cu excepția operațiunilor de corecție sau regularizare aferente plăților/încasărilor eronate.10. La articolul 35, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alin. (1^1), cu următorul cuprins:(1^1) Operațiunile de corecție sau regularizare aferente plăților/încasărilor eronate vor fi efectuate în conformitate cu reglementările emise de A.S.F. și vor fi notificate în prealabil acesteia.11. La articolul 36, alineatele (1) și (2) se modifică și vor avea următorul cuprins:(1) Administratorul poate externaliza, parțial sau în totalitate, activitățile prevăzute la art. 34 alin. (1) lit. h)-o) unor prestatori de servicii care să opereze în numele său.(2) Administratorul nu poate delega răspunderea și rămâne pe deplin responsabil de respectarea obligațiilor care îi revin în temeiul prezentei legi atunci când externalizează activități conform alin. (1).12. După articolul 56 se introduce un nou articol, art. 56^1, cu următorul cuprins: + Articolul 56^1Un fond poate fi administrat și de către entitățile prevăzute la art. 4 alin. (3) și (3^1).13. La articolul 62 alineatul (2), litera a) se modifică și va avea următorul cuprins:a) documentul care atestă, după caz, autorizarea ca administrator de fonduri de către autorități competente dintr-un stat membru al Uniunii Europene, aparținând Spațiului Economic European sau dintr-un stat aderent la Codurile de liberalizare ale O.C.D.E.;14. La articolul 62, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alin. (3), cu următorul cuprins:(3) La solicitarea administratorului, cu avizul A.S.F., un fond de pensii ocupaționale autorizat poate avea o structură de portofoliu cu alocare dinamică.15. La articolul 65 alineatul (1), litera d) se abrogă.16. La articolul 90, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:(1) Valoarea activelor nete ale unui fond și valoarea unității de fond se calculează de către administrator și depozitar și se comunică A.S.F. conform reglementărilor acesteia.17. După articolul 92 se introduce un nou articol, art. 92^1, cu următorul cuprins: + Articolul 92^1 Prevederile art. 92 se aplică corespunzător și în cazul administratorilor prevăzuți la art. 4 alin. (3^1).18. La articolul 96 alineatul (1), litera b) se modifică și va avea următorul cuprins:b) investirea într-un mod care să asigure securitatea, calitatea, lichiditatea și profitabilitatea portofoliului;19. După articolul 119 se introduce un nou articol, art. 119^1, cu următorul cuprins: + Articolul 119^1 (1) De la data aderării României la Codurile de liberalizare ale O.C.D.E. poate fi depozitar, în sensul prezentei legi, și orice sucursală a unei instituții de credit autorizate, avizate sau care a fost supusă unei proceduri similare în vederea funcționării ca depozitar al activelor fondurilor de pensii ocupaționale într-un stat aderent la respectivele coduri, care nu este un stat membru al Uniunii Europene sau nu aparține Spațiului Economic European, autorizată de Banca Națională a României, în conformitate cu legislația bancară.(2) Depozitarii prevăzuți la alin. (1) sunt exceptați de la cerința avizării de către A.S.F.20. La articolul 140, alineatul (3) se modifică și va avea următorul cuprins:(3) În cazul activităților transfrontaliere, registrul A.S.F. prevăzut la alin. (1) conține și informații privind statele în care funcționează administratorii. + Articolul IV(1) Prevederile Legii nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicată, cu modificările și completările ulterioare, ale Legii nr. 204/2006 privind pensiile facultative, cu modificările și completările ulterioare, precum și prevederile Legii nr. 1/2020 privind pensiile ocupaționale, cu modificările și completările ulterioare, se aplică și cererilor de autorizare, aprobare sau avizare, după caz, depuse și nesoluționate până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.(2) În termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, administratorii, depozitarii și alte entități reglementate de Legea nr. 411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat, republicată, cu modificările și completările ulterioare, de Legea nr. 204/2006 privind pensiile facultative, cu modificările și completările ulterioare, și de Legea nr. 1/2020 privind pensiile ocupaționale, cu modificările și completările ulterioare, au obligația de a se conforma prevederilor prezentei ordonanțe de urgență.
PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
Viceprim-ministru,
Marian Neacșu
Viceprim-ministru, ministrul finanțelor,
Tánczos Barna
Ministrul muncii, familiei, tineretului și solidarității sociale,
Simona Bucura-Oprescu
p. Ministrul afacerilor externe,
Luca-Alexandru Niculescu,
secretar de statBucurești, 16 aprilie 2025.Nr. 26.-----