HOTĂRÂREA nr. 4 din 8 martie 2025privind respingerea înregistrării candidaturii independente a domnului Petru Mîndru la alegerile pentru Președintele României din anul 2025
EMITENT
  • CURTEA CONSTITUȚIONALĂ
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 344 din 17 aprilie 2025



    Marian Enache- președinte
    Mihaela Ciochină- judecător
    Cristian Deliorga- judecător
    Dimitrie-Bogdan Licu- judecător
    Laura-Iuliana Scântei- judecător
    Gheorghe Stan- judecător
    Livia Doina Stanciu- judecător
    Elena-Simina Tănăsescu- judecător
    Varga Attila- judecător
    Valentina Bărbățeanu- magistrat-asistent
    Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Ioan-Sorin-Daniel Chiriazi.1. Pe rol se află soluționarea contestației formulate de domnul Petru Mîndru privind respingerea înregistrării candidaturii sale la alegerile pentru Președintele României din anul 2025.2. Contestația a fost înregistrată la Curtea Constituțională cu nr. 2.717 din 8 martie 2025 și formează obiectul Dosarului nr. 902F/2025, la care a fost atașată Decizia nr. 13D din 6 martie 2025 privind respingerea înregistrării candidaturii independente a domnului Petru Mîndru la alegerile pentru Președintele României din anul 2025, transmisă de Biroul Electoral Central cu Adresa nr. 90C/BEC/P.R./2025 din 6 martie 2025, înregistrată la Curtea Constituțională cu nr. 2.673 din 6 martie 2025.3. În motivarea contestației, domnul Petru Mîndru arată că, în opinia sa, Decizia Biroului Electoral Central nr. 13D din 6 martie 2025, prin care a fost respinsă înregistrarea candidaturii sale la alegerile pentru Președintele României din anul 2025, este abuzivă, ilegală și neconstituțională. În acest sens susține, în esență, că Biroul Electoral Central, precum și birourile electorale județene, de sector și cel pentru secțiile de votare din străinătate sunt formate din „ocupanți străini ai țării“, „constituiți într-o grupare străină de crimă organizată antiromânească“, astfel că nu se poate vorbi despre alegeri libere, ci despre o „mascaradă electorală care are menirea să camufleze dictatura străinilor împotriva românilor, dictatură și ocupație străină impusă prin Lovitura de stat străină, evreiască din 1989 executată de trupele speciale ale URSS - Tratatului de la Varșovia, împreună cu cele ale SUA - NATO“.4. De asemenea, susține că Decizia nr. 13D din 6 martie 2025 a Biroului Electoral Central constituit pentru alegerea Președintelui României la alegerile din 4 mai 2025 și 18 mai 2025, privind respingerea înregistrării candidaturii sale la alegerile pentru Președintele României, încalcă prevederile art. 16 alin. (3) și ale art. 37 din Constituție, deoarece aceste dispoziții nu impun condiționările pe care le invocă Biroul Electoral Central în motivarea deciziei de respingere a candidaturii sale. Arată, totodată, că invocarea prevederilor art. 4 și 27-30 din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Președintelui României este abuzivă, contravenind acelorași dispoziții constituționale mai sus menționate, întrucât cifra de 200.000 de susținători, necesară pentru înscrierea candidaturii la funcția de Președinte al României, este uriașă și discriminatorie pentru candidații independenți, prin comparație cu potențialul candidaților partidelor politice, ai alianțelor politice sau electorale, care sunt finanțate cu sume de la bugetul public, de la Uniunea Europeană și din alte surse. Astfel, hotărâtoare în alegeri este puterea financiară, nu calitatea candidatului, programul acestuia, prestația și conținutul angajamentelor candidatului, respectiv posibilitatea realizării obiectivelor din program.5. Autorul contestației mai critică și faptul că Biroul Electoral Central invocă drept motiv de respingere a candidaturii sale împrejurarea că nu și-a depus personal dosarul de candidat, deși documentele pe care acesta trebuie să le conțină se pot depune și online.6. În temeiul dispozițiilor art. 52 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale și ale art. 68 alin. (1) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Președintelui României, contestațiile se soluționează fără înștiințarea părților, cu participarea reprezentantului Ministerului Public, pe baza sesizării și a celorlalte documente aflate la dosar. Până la momentul pronunțării prezentei hotărâri, la dosar nu au mai fost transmise alte documente suplimentare.7. Reprezentantul Ministerului Public, punând concluzii, în temeiul art. 68 alin. (1) din Legea nr. 370/2004, solicită, în esență, respingerea contestației, arătând că este nesemnată, astfel că nu se poate stabili cu certitudine identitatea persoanei care se pretinde a fi autor al acesteia.
    CURTEA,
    examinând contestația în raport cu prevederile Constituției, ale Legii nr. 47/1992 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale și ale Legii nr. 370/2004 pentru alegerea Președintelui României, văzând concluziile reprezentantului Ministerului Public, precum și documentele aflate la dosar, reține următoarele:8. Prin Decizia nr. 13D din 6 martie 2025, Biroul Electoral Central a respins înregistrarea candidaturii independente a domnului Petru Mîndru la alegerile pentru Președintele României din anul 2025, întrucât dosarul de candidatură nu conține propunerea de candidatură, copia actului de identitate, semnul electoral și lista susținătorilor; totodată, dosarul de candidatură cuprinde documente incomplete, care nu îndeplinesc condițiile de fond și de formă prevăzute de lege, nefiind asumate prin semnătură de către candidat. Ca atare, sa apreciat că au fost desconsiderate condițiile de depunere a documentelor în vederea înregistrării candidaturilor și a semnelor electorale la alegerile pentru Președintele României din anul 2025 stabilite de dispozițiile art. 2 din Decizia Biroului Electoral Central nr. 2D din 26 februarie 2025.9. Cu privire la legalitatea sesizării sale, Curtea observă că, potrivit art. 7 alin. (1) din Regulamentul de organizare și funcționare a Curții Constituționale, aprobat prin Hotărârea Plenului Curții Constituționale nr. 5/2025, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 115 din 7 februarie 2025 (denumit în continuare Regulament), actele de sesizare se depun personal sau se transmit prin curier, poștă sau orice mijloc de comunicare ce asigură transmiterea textului actului supus comunicării, precum și confirmarea primirii actului. De asemenea, în conformitate cu art. 7 alin. (3) teza întâi din Regulament, constituirea dosarelor pe rolul Curții se face numai pe baza actelor de sesizare prezentate în original, cuprinzând semnătura olografă, sau în copie certificată pentru conformitate cu originalul ori transmise pe orice fel de suport dacă sunt semnate cu semnătură electronică. Ținând seama de redactarea art. 7 alin. (3) teza întâi din Regulament, care stabilește exigențe sporite în privința calificării înscrisurilor ca acte de sesizare a instanței constituționale, precum și de necesitatea atestării certe a identității persoanei care inițiază o procedură în fața instanței constituționale, Curtea constată că textul antereferit are în vedere utilizarea semnăturii electronice calificate, care, conform art. 4 alin. (1) din Legea nr. 214/2024 privind utilizarea semnăturii electronice, a mărcii temporale și prestarea serviciilor de încredere bazate pe acestea, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 647 din 8 iulie 2024, produce aceleași efecte juridice ca semnătura olografă, fără nicio condiționare.10. În cauză, contestația formulată a fost transmisă prin email, fără să cuprindă semnătura electronică a contestatarului, ceea ce reprezintă o încălcare a condițiilor de formă de ordine publică ale sesizărilor înaintate Curții Constituționale. Prin urmare, în lipsa însușirii valide a contestației formulate, Curtea nu poate proceda la examinarea acesteia în cadrul activității sale jurisdicționale exercitate în temeiul art. 146 lit. f) din Constituție, înscrisul analizat având, în realitate, regimul juridic al unei petiții ce face obiectul înregistrării la Compartimentul registratură și arhivă generală a Curții Constituționale. În consecință, Curtea reține că cererile referitoare la deciziile Biroului Electoral Central de înregistrare sau de respingere a înregistrării candidaturilor nu îndeplinesc exigențele antereferite și vor urma calea administrativă, și nu pe cea jurisdicțională.11. Având în vedere cele expuse, Curtea constată că nu a fost legal sesizată potrivit dispozițiilor art. 146 lit. f) din Constituție, ale art. 37 și 38 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea și funcționarea Curții Constituționale, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 807 din 3 decembrie 2010, precum și ale art. 31 alin. (1) și (2) din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Președintelui României, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 650 din 12 septembrie 2011, cu modificările și completările ulterioare, astfel cum sunt dezvoltate prin art. 7 alin. (1) și (3) din Regulament.12. Pentru considerentele arătate, în temeiul art. 146 lit. f) din Constituție, al art. 11 alin. (1) lit. B.a), al art. 37 și 38 din Legea nr. 47/1992, precum și al art. 31 alin. (1) și (2) din Legea nr. 370/2004, cu unanimitate de voturi,
    CURTEA CONSTITUȚIONALĂ
    În numele legii
    HOTĂRĂȘTE:
    Respinge, ca inadmisibilă, contestația formulată de domnul Petru Mîndru privind respingerea înregistrării candidaturii sale la alegerile pentru Președintele României din anul 2025.Definitivă.Hotărârea se comunică Biroului Electoral Central și se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.Pronunțată în ședința din data de 8 martie 2025.
    PREȘEDINTELE CURȚII CONSTITUȚIONALE
    MARIAN ENACHE
    Magistrat-asistent,
    Valentina Bărbățeanu
    ----