HOTĂRÂRE nr. 301 din 27 martie 2025privind stabilirea măsurilor tehnice necesare bunei organizări și desfășurări a alegerilor locale parțiale din data de 4 mai 2025
Publicat în
MONITORUL OFICIAL nr. 276 din 28 martie 2025
În temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, al art. 126 alin. (1) din Legea nr. 115/2015 pentru alegerea autorităților administrației publice locale, pentru modificarea Legii administrației publice locale nr. 215/2001, precum și pentru modificarea și completarea Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleșilor locali, cu modificările și completările ulterioare, și al art. 11 alin. (7) și (8) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 1/2025 privind unele măsuri pentru organizarea și desfășurarea alegerilor pentru Președintele României din anul 2025 și alegerilor locale parțiale din anul 2025,Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. + Articolul 1Prezenta hotărâre are ca obiect de reglementare stabilirea măsurilor ce trebuie duse la îndeplinire de autoritățile administrației publice centrale și locale pentru organizarea și desfășurarea alegerilor locale parțiale din anul 2025 în condițiile prevăzute de Legea nr. 115/2015 pentru alegerea autorităților administrației publice locale, pentru modificarea Legii administrației publice locale nr. 215/2001, precum și pentru modificarea și completarea Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleșilor locali, cu modificările și completările ulterioare, de Legea nr. 208/2015 privind alegerea Senatului și a Camerei Deputaților, precum și pentru organizarea și funcționarea Autorității Electorale Permanente, cu modificările și completările ulterioare, precum și de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 1/2025 privind unele măsuri pentru organizarea și desfășurarea alegerilor pentru Președintele României din anul 2025 și alegerilor locale parțiale din anul 2025. + Articolul 2Autoritatea Electorală Permanentă duce la îndeplinire următoarele măsuri:a) coordonează, sprijină, îndrumă și monitorizează îndeplinirea sarcinilor care revin autorităților publice și organismelor electorale în pregătirea și organizarea alegerilor locale parțiale din anul 2025;b) asigură aplicarea unitară a dispozițiilor legale referitoare la organizarea și desfășurarea alegerilor locale parțiale din anul 2025;c) coordonează activitățile privind funcționarea Sistemului informatic de monitorizare a prezenței la vot și de prevenire a votului ilegal și Sistemului informatic pentru centralizarea datelor din procesele-verbale pentru alegerile locale parțiale din anul 2025;d) pune la dispoziția președinților tribunalelor lista experților electorali juriști care îndeplinesc condițiile prevăzute la art. 26 alin. (5^1) din Legea nr. 115/2015, cu modificările și completările ulterioare;e) întocmește lista cu personalul de specialitate atestat de Institutul Național de Statistică, care participă la centralizarea, prelucrarea datelor și constatarea rezultatelor alegerilor locale parțiale din anul 2025;f) îndrumă și coordonează activitățile de centralizare a datelor consemnate în procesele-verbale privind rezultatele votării;g) asigură resursele necesare pentru configurarea adreselor de poștă electronică ale birourilor electorale județene și ale birourilor electorale de circumscripție și pune la dispoziția acestora paginile de internet necesare asigurării publicității actelor adoptate;h) asigură elaborarea și distribuirea, după caz, de ghiduri, instrucțiuni, materiale de informare sau instruire pentru membrii birourilor electorale și ceilalți participanți la procesul electoral;i) aduce la cunoștință publică, pe site-ul propriu, datele și informațiile de interes public rezultate din activitățile prevăzute la lit. c) și f);j) înregistrează și instruiește mandatarii financiari;k) monitorizează și controlează finanțarea campaniei electorale, conform Legii nr. 334/2006 privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale, republicată, cu modificările și completările ulterioare;l) asigură rambursarea cheltuielilor aferente campaniei electorale efectuate de competitorii electorali, conform Legii nr. 334/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare;m) organizează, împreună cu Serviciul de Telecomunicații Speciale, sesiuni de instruire a persoanelor desemnate să utilizeze terminalele informatice necesare fotografierii proceselor-verbale și centralizării rezultatelor votării pentru primari la nivelul birourilor electorale de circumscripție comunală, orășenească și municipală. + Articolul 3(1) Ministerul Afacerilor Interne dispune măsuri pentru menținerea și asigurarea ordinii și liniștii publice în localitățile țării, pe întreaga perioadă electorală.(2) Ministerul Afacerilor Interne, prin structurile sale, menține și asigură ordinea publică în zona secțiilor de votare, securitatea buletinelor de vot și a celorlalte materiale necesare votării, pe timpul operațiunilor de tipărire, confecționare, transport și depozitare, precum și securitatea materialelor, documentelor și a tipizatelor prevăzute de lege pentru desfășurarea procesului electoral.(3) În vederea asigurării securității procesului electoral și eficienței resurselor utilizate, transportul și predarea buletinelor de vot și a celorlalte materiale necesare votării către președinții birourilor electorale ale secțiilor de votare se realizează cât mai aproape de momentul instituirii măsurilor de protecție la birourile electorale ale secțiilor de votare, dar nu mai târziu de ora 18:00 din preziua votării, pe baza unui grafic întocmit la nivel județean de prefect împreună cu inspectorul-șef al inspectoratului județean de poliție și cu președintele biroului electoral județean și cu președintele biroului electoral de circumscripție județeană, dacă este cazul.(4) În procesul de planificare a transportului buletinelor de vot, precum și al celorlalte materiale necesare votării către birourile electorale ale secțiilor de votare se va ține cont de distanța dintre acestea și municipiile reședință de județ, precum și de specificul căilor de comunicații.(5) În aplicarea prevederilor alin. (3) și (4), la întocmirea graficului vor fi avute în vedere și dispozițiile art. 11 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 1/2025. Solicitările privind distribuirea cu două zile anterior votării se trimit instituțiilor prefectului cel mai târziu cu 10 zile înaintea zilei votării. Solicitările, însoțite de avizul prefectului, se transmit în vederea aprobării de către conducerea Ministerului Afacerilor Interne cel mai târziu cu 7 zile înaintea zilei votării.(6) La alegerile locale parțiale din anul 2025, birourile electorale ale secțiilor de votare primesc de la primari buletinele de vot, formularele pentru încheierea proceselor-verbale și alte materiale necesare desfășurării procesului electoral, precum și un buletin de vot anulat de către președintele biroului electoral județean sau de către președintele biroului electoral de circumscripție, după caz, pe care îl va afișa într-un loc vizibil, în preziua votării.(7) Pentru asigurarea deplasării în mod organizat a președinților birourilor electorale ale secțiilor de votare către birourile electorale de circumscripție, după închiderea secțiilor de votare, prefecții stabilesc, după consultarea inspectorului-șef al inspectoratului județean de poliție, a președinților birourilor electorale de circumscripție, precum și a primarilor, un grafic privind realizarea transportului și predarea materialelor, documentelor și tipizatelor prevăzute de lege pentru desfășurarea procesului electoral, cel mai târziu cu 15 zile înaintea zilei votării.(8) Graficul prevăzut la alin. (7) se aprobă prin ordin al prefectului cel mai târziu cu 10 zile înaintea zilei votării și se comunică primarilor pentru punerea în aplicare. Graficul se transmite în prealabil Ministerului Afacerilor Interne în vederea avizării acestuia.(9) Personalul structurilor Ministerului Afacerilor Interne asigură, la sediile birourilor electorale județene și ale birourilor electorale de circumscripție, punerea în aplicare a planurilor de măsuri specifice domeniilor ordinii și siguranței publice pentru asigurarea securității operațiunilor și activităților derulate pentru buna organizare și desfășurare a proceselor electorale, aprobate la nivelul Ministerului Afacerilor Interne, Poliției Române și inspectoratelor de poliție județene. + Articolul 4Instituțiile prefectului duc la îndeplinire următoarele măsuri tehnice principale:a) asigură confecționarea ștampilelor birourilor electorale județene și ale birourilor electorale de circumscripție;b) asigură imprimarea tipizatelor și a formularelor necesare desfășurării activității birourilor electorale ale secțiilor de votare din țară, altele decât cele aflate în sarcina primarilor și a Institutului Național de Statistică;c) asigură preluarea și ambalarea materialelor necesare votării, în vederea distribuirii acestora către primari;d) asigură spațiile necesare pentru organizarea sesiunilor de instruire a președinților birourilor electorale ale secțiilor de votare, a locțiitorilor acestora, a informaticienilor și a operatorilor de calculator;e) înaintează spre aprobare Ministerului Afacerilor Interne, în timp util, solicitarea privind distribuirea buletinelor de vot, a formularelor pentru încheierea proceselor-verbale și a altor materiale necesare desfășurării procesului electoral, în condițiile prevăzute de art. 11 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 1/2025;f) coordonează activitatea primarilor pentru realizarea transportului materialelor, documentelor și al tipizatelor prevăzute de lege pentru desfășurarea procesului electoral, ținând cont de efectivele Ministerului Afacerilor Interne planificate pentru derularea în condiții de securitate a acestei activități. + Articolul 5(1) Institutul Național de Statistică atestă și transmite Autorității Electorale Permanente lista cu personalul de specialitate propriu care va participa la centralizarea, prelucrarea datelor și constatarea rezultatelor alegerilor locale parțiale din anul 2025, în termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.(2) Institutul Național de Statistică și direcțiile teritoriale de statistică asigură instruirea personalului care va participa la centralizarea, prelucrarea datelor și constatarea rezultatelor alegerilor locale parțiale din anul 2025.(3) Editarea și tipărirea proceselor-verbale privind consemnarea rezultatelor votării se asigură de Institutul Național de Statistică și direcțiile teritoriale de statistică. + Articolul 6(1) Serviciul de Telecomunicații Speciale duce la îndeplinire următoarele măsuri tehnice principale:a) asigură dezvoltarea aplicației informatice pentru verificarea dreptului la vot, precum și a aplicației informatice pentru centralizarea datelor din procesele-verbale privind rezultatele alegerilor locale parțiale din 2025, conform cerințelor operaționale furnizate de Autoritatea Electorală Permanentă în termen de 5 zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri;b) asigură dezvoltarea aplicației informatice pentru furnizarea datelor privind prezența la vot, a datelor provizorii, parțiale și finale aferente proceselor-verbale de consemnare a rezultatelor votării, precum și a fotografiilor proceselor-verbale de consemnare a rezultatelor votării, în vederea asigurării publicității acestora, conform cerințelor operaționale furnizate de Autoritatea Electorală Permanentă în termen de 5 zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri;c) asigură serviciile de telefonie specială și de comunicații de voce și date, necesare birourilor electorale județene și Biroului electoral de circumscripție județeană Bihor;d) asigură serviciile de comunicații de voce și date pentru birourile electorale de circumscripție comunală, orășenească și municipală;e) asigură terminalele informatice necesare fotografierii proceselor-verbale și centralizării rezultatelor votării pentru primari la nivelul birourilor electorale de circumscripție comunală, orășenească și municipală;f) asigură sprijin Autorității Electorale Permanente, în calitatea sa de administrator al domeniului, pentru găzduirea și gestionarea adreselor de poștă electronică ale birourilor electorale județene și birourilor electorale de circumscripție;g) furnizează serviciul de semnătură electronică calificată prin autoritatea de certificare proprie, destinată exclusiv președinților și locțiitorilor birourilor electorale județene și Biroului electoral de circumscripție județeană Bihor, în scopul îndeplinirii atribuțiilor funcționale ce le revin;h) participă la sesiunile de instruire a operatorilor de calculator, organizate de Autoritatea Electorală Permanentă;i) participă la sesiunile de instruire a președinților birourilor electorale ale secțiilor de votare și a locțiitorilor acestora;j) participă, împreună cu Autoritatea Electorală Permanentă, la sesiunile de instruire a persoanelor desemnate să utilizeze terminalele informatice necesare fotografierii proceselor-verbale și centralizării rezultatelor votării pentru primari la nivelul birourilor electorale de circumscripție comunală, orășenească și municipală;k) participă la sesiunile de instruire a statisticienilor, la solicitarea Institutului Național de Statistică, cu privire la utilizarea aplicației informatice pentru centralizarea datelor din procesele-verbale privind rezultatele alegerilor locale parțiale din anul 2025.(2) Terminalele informatice și de telefonie mobilă sunt predate de către reprezentanții Serviciului de Telecomunicații Speciale prin încheierea unui proces-verbal de predare-primire. Persoana desemnată să primească terminalul/terminalele răspunde ca un comodatar pentru prejudiciul creat ca urmare a pierderii, furtului și/sau deteriorării bunului din culpa sa. + Articolul 7(1) Sediile și dotarea birourilor electorale județene, respectiv a Biroului electoral de circumscripție județeană Bihor se asigură de către primarii municipiilor reședință de județ, împreună cu președinții consiliilor județene și cu prefecții.(2) Sediile și dotarea birourilor electorale de circumscripție comunală, orășenească și municipală se asigură de către primari.(3) Pentru dotarea tehnico-materială a birourilor electorale județene și a birourilor electorale de circumscripție vor fi utilizate, de regulă, bunurile aparținând autorităților administrației publice locale. + Articolul 8Primarii duc la îndeplinire următoarele măsuri:a) întocmesc și tipăresc listele electorale permanente;b) întocmesc și tipăresc listele electorale complementare și copiile de pe listele electorale complementare;c) tipăresc tipizatele listelor electorale suplimentare și ale extraselor de pe lista electorală permanentă, copia de pe lista electorală complementară și de pe lista electorală suplimentară;d) asigură urnele de vot;e) asigură dotarea tehnico-materială a birourilor electorale de circumscripție;f) informează alegătorii privind delimitarea secțiilor de votare și sediile acestora;g) stabilesc locurile speciale de afișaj electoral și asigură amplasarea de panouri electorale;h) eliberează extrase din Registrul electoral, conform art. 17 alin. (2) din Legea nr. 115/2015, cu modificările și completările ulterioare;i) asigură tușul, tușierele și celelalte materiale necesare votării. + Articolul 9(1) Personalul tehnic auxiliar al birourilor electorale județene și al Biroului electoral de circumscripție județeană Bihor se asigură de către Autoritatea Electorală Permanentă, prefect și președintele consiliului județean, iar statisticienii necesari de către direcțiile teritoriale de statistică.(2) Personalul tehnic auxiliar al biroului electoral de circumscripție comunală, orășenească și municipală se asigură de către primari.(3) Desemnarea personalului tehnic auxiliar al birourilor electorale județene și al birourilor electorale de circumscripție se realizează prin act administrativ al conducătorului entității la care acesta este angajat, în limita bugetului alocat.(4) Desemnarea statisticienilor birourilor electorale județene și ai Biroului electoral de circumscripție județeană Bihor se face prin decizii ale directorilor executivi ai direcțiilor teritoriale de statistică în limita bugetului alocat.(5) Din personalul tehnic auxiliar al birourilor electorale de circumscripție fac parte și informaticieni desemnați de către prefect, la propunerea autorităților administrației publice locale și centrale implicate în organizarea și desfășurarea alegerilor locale parțiale din anul 2025, numai pe baza evaluării efectuate de către Serviciul de Telecomunicații Speciale. Lista informaticienilor desemnați va fi transmisă și către Autoritatea Electorală Permanentă și Serviciul de Telecomunicații Speciale.(6) Serviciul de Telecomunicații Speciale stabilește numărul de informaticieni aferent fiecărui birou electoral de circumscripție și îl comunică prefectului.(7) Personalul tehnic auxiliar al birourilor electorale județene și al birourilor electorale de circumscripție asigură suport pentru relația cu publicul, relația cu mass-media, accesul la informațiile de interes public, înregistrarea și arhivarea documentelor, secretariatul ședințelor, elaborarea și redactarea actelor, efectuarea operațiunilor materiale și tehnice privind centralizarea rezultatelor alegerilor, precum și a operațiunilor materiale de predare-primire și arhivare a materialelor electorale.(8) Statisticienii desemnați de direcțiile teritoriale de statistică efectuează operațiunile tehnice privind centralizarea rezultatelor alegerilor și furnizează suport pentru verificarea corectitudinii datelor înscrise în procesele-verbale, acolo unde este desemnat.(9) La încheierea activității, birourile electorale județene și birourile electorale de circumscripție predau reprezentantului Autorității Electorale Permanente, pe bază de proces-verbal, hotărârile și măsurile adoptate. + Articolul 10Administrația Națională a Rezervelor de Stat și Probleme Speciale asigură transportul hârtiei necesare tipăririi buletinelor de vot de la sediul unităților teritoriale subordonate până la punctul în care se realizează tipărirea, precum și transportul hârtiei rămase neutilizată de la punctul în care s-a realizat tipărirea buletinelor de vot la sediile unităților teritoriale subordonate. + Articolul 11Prezenta hotărâre intră în vigoare la data de 30 martie 2025.
PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
Viceprim-ministru,
Marian Neacșu
Viceprim-ministru, ministrul finanțelor,
Tánczos Barna
p. Viceprim-ministru, ministrul afacerilor interne,
Silviu Nicu Macovei,
secretar de stat
p. Președintele Autorității Electorale Permanente,
Vajda Zsombor
p. Secretarul general al Guvernului,
Mihnea-Claudiu Drumea
Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice și administrației,
Cseke Attila-ZoltanBucurești, 27 martie 2025.Nr. 301.-----
EMITENT |
În temeiul art. 108 din Constituția României, republicată, al art. 126 alin. (1) din Legea nr. 115/2015 pentru alegerea autorităților administrației publice locale, pentru modificarea Legii administrației publice locale nr. 215/2001, precum și pentru modificarea și completarea Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleșilor locali, cu modificările și completările ulterioare, și al art. 11 alin. (7) și (8) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 1/2025 privind unele măsuri pentru organizarea și desfășurarea alegerilor pentru Președintele României din anul 2025 și alegerilor locale parțiale din anul 2025,Guvernul României adoptă prezenta hotărâre. + Articolul 1Prezenta hotărâre are ca obiect de reglementare stabilirea măsurilor ce trebuie duse la îndeplinire de autoritățile administrației publice centrale și locale pentru organizarea și desfășurarea alegerilor locale parțiale din anul 2025 în condițiile prevăzute de Legea nr. 115/2015 pentru alegerea autorităților administrației publice locale, pentru modificarea Legii administrației publice locale nr. 215/2001, precum și pentru modificarea și completarea Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleșilor locali, cu modificările și completările ulterioare, de Legea nr. 208/2015 privind alegerea Senatului și a Camerei Deputaților, precum și pentru organizarea și funcționarea Autorității Electorale Permanente, cu modificările și completările ulterioare, precum și de Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 1/2025 privind unele măsuri pentru organizarea și desfășurarea alegerilor pentru Președintele României din anul 2025 și alegerilor locale parțiale din anul 2025. + Articolul 2Autoritatea Electorală Permanentă duce la îndeplinire următoarele măsuri:a) coordonează, sprijină, îndrumă și monitorizează îndeplinirea sarcinilor care revin autorităților publice și organismelor electorale în pregătirea și organizarea alegerilor locale parțiale din anul 2025;b) asigură aplicarea unitară a dispozițiilor legale referitoare la organizarea și desfășurarea alegerilor locale parțiale din anul 2025;c) coordonează activitățile privind funcționarea Sistemului informatic de monitorizare a prezenței la vot și de prevenire a votului ilegal și Sistemului informatic pentru centralizarea datelor din procesele-verbale pentru alegerile locale parțiale din anul 2025;d) pune la dispoziția președinților tribunalelor lista experților electorali juriști care îndeplinesc condițiile prevăzute la art. 26 alin. (5^1) din Legea nr. 115/2015, cu modificările și completările ulterioare;e) întocmește lista cu personalul de specialitate atestat de Institutul Național de Statistică, care participă la centralizarea, prelucrarea datelor și constatarea rezultatelor alegerilor locale parțiale din anul 2025;f) îndrumă și coordonează activitățile de centralizare a datelor consemnate în procesele-verbale privind rezultatele votării;g) asigură resursele necesare pentru configurarea adreselor de poștă electronică ale birourilor electorale județene și ale birourilor electorale de circumscripție și pune la dispoziția acestora paginile de internet necesare asigurării publicității actelor adoptate;h) asigură elaborarea și distribuirea, după caz, de ghiduri, instrucțiuni, materiale de informare sau instruire pentru membrii birourilor electorale și ceilalți participanți la procesul electoral;i) aduce la cunoștință publică, pe site-ul propriu, datele și informațiile de interes public rezultate din activitățile prevăzute la lit. c) și f);j) înregistrează și instruiește mandatarii financiari;k) monitorizează și controlează finanțarea campaniei electorale, conform Legii nr. 334/2006 privind finanțarea activității partidelor politice și a campaniilor electorale, republicată, cu modificările și completările ulterioare;l) asigură rambursarea cheltuielilor aferente campaniei electorale efectuate de competitorii electorali, conform Legii nr. 334/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare;m) organizează, împreună cu Serviciul de Telecomunicații Speciale, sesiuni de instruire a persoanelor desemnate să utilizeze terminalele informatice necesare fotografierii proceselor-verbale și centralizării rezultatelor votării pentru primari la nivelul birourilor electorale de circumscripție comunală, orășenească și municipală. + Articolul 3(1) Ministerul Afacerilor Interne dispune măsuri pentru menținerea și asigurarea ordinii și liniștii publice în localitățile țării, pe întreaga perioadă electorală.(2) Ministerul Afacerilor Interne, prin structurile sale, menține și asigură ordinea publică în zona secțiilor de votare, securitatea buletinelor de vot și a celorlalte materiale necesare votării, pe timpul operațiunilor de tipărire, confecționare, transport și depozitare, precum și securitatea materialelor, documentelor și a tipizatelor prevăzute de lege pentru desfășurarea procesului electoral.(3) În vederea asigurării securității procesului electoral și eficienței resurselor utilizate, transportul și predarea buletinelor de vot și a celorlalte materiale necesare votării către președinții birourilor electorale ale secțiilor de votare se realizează cât mai aproape de momentul instituirii măsurilor de protecție la birourile electorale ale secțiilor de votare, dar nu mai târziu de ora 18:00 din preziua votării, pe baza unui grafic întocmit la nivel județean de prefect împreună cu inspectorul-șef al inspectoratului județean de poliție și cu președintele biroului electoral județean și cu președintele biroului electoral de circumscripție județeană, dacă este cazul.(4) În procesul de planificare a transportului buletinelor de vot, precum și al celorlalte materiale necesare votării către birourile electorale ale secțiilor de votare se va ține cont de distanța dintre acestea și municipiile reședință de județ, precum și de specificul căilor de comunicații.(5) În aplicarea prevederilor alin. (3) și (4), la întocmirea graficului vor fi avute în vedere și dispozițiile art. 11 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 1/2025. Solicitările privind distribuirea cu două zile anterior votării se trimit instituțiilor prefectului cel mai târziu cu 10 zile înaintea zilei votării. Solicitările, însoțite de avizul prefectului, se transmit în vederea aprobării de către conducerea Ministerului Afacerilor Interne cel mai târziu cu 7 zile înaintea zilei votării.(6) La alegerile locale parțiale din anul 2025, birourile electorale ale secțiilor de votare primesc de la primari buletinele de vot, formularele pentru încheierea proceselor-verbale și alte materiale necesare desfășurării procesului electoral, precum și un buletin de vot anulat de către președintele biroului electoral județean sau de către președintele biroului electoral de circumscripție, după caz, pe care îl va afișa într-un loc vizibil, în preziua votării.(7) Pentru asigurarea deplasării în mod organizat a președinților birourilor electorale ale secțiilor de votare către birourile electorale de circumscripție, după închiderea secțiilor de votare, prefecții stabilesc, după consultarea inspectorului-șef al inspectoratului județean de poliție, a președinților birourilor electorale de circumscripție, precum și a primarilor, un grafic privind realizarea transportului și predarea materialelor, documentelor și tipizatelor prevăzute de lege pentru desfășurarea procesului electoral, cel mai târziu cu 15 zile înaintea zilei votării.(8) Graficul prevăzut la alin. (7) se aprobă prin ordin al prefectului cel mai târziu cu 10 zile înaintea zilei votării și se comunică primarilor pentru punerea în aplicare. Graficul se transmite în prealabil Ministerului Afacerilor Interne în vederea avizării acestuia.(9) Personalul structurilor Ministerului Afacerilor Interne asigură, la sediile birourilor electorale județene și ale birourilor electorale de circumscripție, punerea în aplicare a planurilor de măsuri specifice domeniilor ordinii și siguranței publice pentru asigurarea securității operațiunilor și activităților derulate pentru buna organizare și desfășurare a proceselor electorale, aprobate la nivelul Ministerului Afacerilor Interne, Poliției Române și inspectoratelor de poliție județene. + Articolul 4Instituțiile prefectului duc la îndeplinire următoarele măsuri tehnice principale:a) asigură confecționarea ștampilelor birourilor electorale județene și ale birourilor electorale de circumscripție;b) asigură imprimarea tipizatelor și a formularelor necesare desfășurării activității birourilor electorale ale secțiilor de votare din țară, altele decât cele aflate în sarcina primarilor și a Institutului Național de Statistică;c) asigură preluarea și ambalarea materialelor necesare votării, în vederea distribuirii acestora către primari;d) asigură spațiile necesare pentru organizarea sesiunilor de instruire a președinților birourilor electorale ale secțiilor de votare, a locțiitorilor acestora, a informaticienilor și a operatorilor de calculator;e) înaintează spre aprobare Ministerului Afacerilor Interne, în timp util, solicitarea privind distribuirea buletinelor de vot, a formularelor pentru încheierea proceselor-verbale și a altor materiale necesare desfășurării procesului electoral, în condițiile prevăzute de art. 11 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 1/2025;f) coordonează activitatea primarilor pentru realizarea transportului materialelor, documentelor și al tipizatelor prevăzute de lege pentru desfășurarea procesului electoral, ținând cont de efectivele Ministerului Afacerilor Interne planificate pentru derularea în condiții de securitate a acestei activități. + Articolul 5(1) Institutul Național de Statistică atestă și transmite Autorității Electorale Permanente lista cu personalul de specialitate propriu care va participa la centralizarea, prelucrarea datelor și constatarea rezultatelor alegerilor locale parțiale din anul 2025, în termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.(2) Institutul Național de Statistică și direcțiile teritoriale de statistică asigură instruirea personalului care va participa la centralizarea, prelucrarea datelor și constatarea rezultatelor alegerilor locale parțiale din anul 2025.(3) Editarea și tipărirea proceselor-verbale privind consemnarea rezultatelor votării se asigură de Institutul Național de Statistică și direcțiile teritoriale de statistică. + Articolul 6(1) Serviciul de Telecomunicații Speciale duce la îndeplinire următoarele măsuri tehnice principale:a) asigură dezvoltarea aplicației informatice pentru verificarea dreptului la vot, precum și a aplicației informatice pentru centralizarea datelor din procesele-verbale privind rezultatele alegerilor locale parțiale din 2025, conform cerințelor operaționale furnizate de Autoritatea Electorală Permanentă în termen de 5 zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri;b) asigură dezvoltarea aplicației informatice pentru furnizarea datelor privind prezența la vot, a datelor provizorii, parțiale și finale aferente proceselor-verbale de consemnare a rezultatelor votării, precum și a fotografiilor proceselor-verbale de consemnare a rezultatelor votării, în vederea asigurării publicității acestora, conform cerințelor operaționale furnizate de Autoritatea Electorală Permanentă în termen de 5 zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri;c) asigură serviciile de telefonie specială și de comunicații de voce și date, necesare birourilor electorale județene și Biroului electoral de circumscripție județeană Bihor;d) asigură serviciile de comunicații de voce și date pentru birourile electorale de circumscripție comunală, orășenească și municipală;e) asigură terminalele informatice necesare fotografierii proceselor-verbale și centralizării rezultatelor votării pentru primari la nivelul birourilor electorale de circumscripție comunală, orășenească și municipală;f) asigură sprijin Autorității Electorale Permanente, în calitatea sa de administrator al domeniului, pentru găzduirea și gestionarea adreselor de poștă electronică ale birourilor electorale județene și birourilor electorale de circumscripție;g) furnizează serviciul de semnătură electronică calificată prin autoritatea de certificare proprie, destinată exclusiv președinților și locțiitorilor birourilor electorale județene și Biroului electoral de circumscripție județeană Bihor, în scopul îndeplinirii atribuțiilor funcționale ce le revin;h) participă la sesiunile de instruire a operatorilor de calculator, organizate de Autoritatea Electorală Permanentă;i) participă la sesiunile de instruire a președinților birourilor electorale ale secțiilor de votare și a locțiitorilor acestora;j) participă, împreună cu Autoritatea Electorală Permanentă, la sesiunile de instruire a persoanelor desemnate să utilizeze terminalele informatice necesare fotografierii proceselor-verbale și centralizării rezultatelor votării pentru primari la nivelul birourilor electorale de circumscripție comunală, orășenească și municipală;k) participă la sesiunile de instruire a statisticienilor, la solicitarea Institutului Național de Statistică, cu privire la utilizarea aplicației informatice pentru centralizarea datelor din procesele-verbale privind rezultatele alegerilor locale parțiale din anul 2025.(2) Terminalele informatice și de telefonie mobilă sunt predate de către reprezentanții Serviciului de Telecomunicații Speciale prin încheierea unui proces-verbal de predare-primire. Persoana desemnată să primească terminalul/terminalele răspunde ca un comodatar pentru prejudiciul creat ca urmare a pierderii, furtului și/sau deteriorării bunului din culpa sa. + Articolul 7(1) Sediile și dotarea birourilor electorale județene, respectiv a Biroului electoral de circumscripție județeană Bihor se asigură de către primarii municipiilor reședință de județ, împreună cu președinții consiliilor județene și cu prefecții.(2) Sediile și dotarea birourilor electorale de circumscripție comunală, orășenească și municipală se asigură de către primari.(3) Pentru dotarea tehnico-materială a birourilor electorale județene și a birourilor electorale de circumscripție vor fi utilizate, de regulă, bunurile aparținând autorităților administrației publice locale. + Articolul 8Primarii duc la îndeplinire următoarele măsuri:a) întocmesc și tipăresc listele electorale permanente;b) întocmesc și tipăresc listele electorale complementare și copiile de pe listele electorale complementare;c) tipăresc tipizatele listelor electorale suplimentare și ale extraselor de pe lista electorală permanentă, copia de pe lista electorală complementară și de pe lista electorală suplimentară;d) asigură urnele de vot;e) asigură dotarea tehnico-materială a birourilor electorale de circumscripție;f) informează alegătorii privind delimitarea secțiilor de votare și sediile acestora;g) stabilesc locurile speciale de afișaj electoral și asigură amplasarea de panouri electorale;h) eliberează extrase din Registrul electoral, conform art. 17 alin. (2) din Legea nr. 115/2015, cu modificările și completările ulterioare;i) asigură tușul, tușierele și celelalte materiale necesare votării. + Articolul 9(1) Personalul tehnic auxiliar al birourilor electorale județene și al Biroului electoral de circumscripție județeană Bihor se asigură de către Autoritatea Electorală Permanentă, prefect și președintele consiliului județean, iar statisticienii necesari de către direcțiile teritoriale de statistică.(2) Personalul tehnic auxiliar al biroului electoral de circumscripție comunală, orășenească și municipală se asigură de către primari.(3) Desemnarea personalului tehnic auxiliar al birourilor electorale județene și al birourilor electorale de circumscripție se realizează prin act administrativ al conducătorului entității la care acesta este angajat, în limita bugetului alocat.(4) Desemnarea statisticienilor birourilor electorale județene și ai Biroului electoral de circumscripție județeană Bihor se face prin decizii ale directorilor executivi ai direcțiilor teritoriale de statistică în limita bugetului alocat.(5) Din personalul tehnic auxiliar al birourilor electorale de circumscripție fac parte și informaticieni desemnați de către prefect, la propunerea autorităților administrației publice locale și centrale implicate în organizarea și desfășurarea alegerilor locale parțiale din anul 2025, numai pe baza evaluării efectuate de către Serviciul de Telecomunicații Speciale. Lista informaticienilor desemnați va fi transmisă și către Autoritatea Electorală Permanentă și Serviciul de Telecomunicații Speciale.(6) Serviciul de Telecomunicații Speciale stabilește numărul de informaticieni aferent fiecărui birou electoral de circumscripție și îl comunică prefectului.(7) Personalul tehnic auxiliar al birourilor electorale județene și al birourilor electorale de circumscripție asigură suport pentru relația cu publicul, relația cu mass-media, accesul la informațiile de interes public, înregistrarea și arhivarea documentelor, secretariatul ședințelor, elaborarea și redactarea actelor, efectuarea operațiunilor materiale și tehnice privind centralizarea rezultatelor alegerilor, precum și a operațiunilor materiale de predare-primire și arhivare a materialelor electorale.(8) Statisticienii desemnați de direcțiile teritoriale de statistică efectuează operațiunile tehnice privind centralizarea rezultatelor alegerilor și furnizează suport pentru verificarea corectitudinii datelor înscrise în procesele-verbale, acolo unde este desemnat.(9) La încheierea activității, birourile electorale județene și birourile electorale de circumscripție predau reprezentantului Autorității Electorale Permanente, pe bază de proces-verbal, hotărârile și măsurile adoptate. + Articolul 10Administrația Națională a Rezervelor de Stat și Probleme Speciale asigură transportul hârtiei necesare tipăririi buletinelor de vot de la sediul unităților teritoriale subordonate până la punctul în care se realizează tipărirea, precum și transportul hârtiei rămase neutilizată de la punctul în care s-a realizat tipărirea buletinelor de vot la sediile unităților teritoriale subordonate. + Articolul 11Prezenta hotărâre intră în vigoare la data de 30 martie 2025.
PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
Viceprim-ministru,
Marian Neacșu
Viceprim-ministru, ministrul finanțelor,
Tánczos Barna
p. Viceprim-ministru, ministrul afacerilor interne,
Silviu Nicu Macovei,
secretar de stat
p. Președintele Autorității Electorale Permanente,
Vajda Zsombor
p. Secretarul general al Guvernului,
Mihnea-Claudiu Drumea
Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice și administrației,
Cseke Attila-ZoltanBucurești, 27 martie 2025.Nr. 301.-----