ACTIVITATEA din 21 martie 2025de monitorizare și control al activității desfășurate de destinatarii înregistrați care prezintă risc fiscal ridicat
EMITENT
  • AGENȚIA NAȚIONALĂ DE ADMINISTRARE FISCALĂ
  • AUTORITATEA VAMALĂ ROMÂNĂ
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 262 din 26 martie 2025



    Notă
    Conținută de ORDINUL nr. 417/1.206/2025, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 262 din 26 martie 2025.
     +  Capitolul I Monitorizarea constituirii garanției  +  Articolul 1(1) În situația în care destinatarii înregistrați prevăzuți la art. 375 alin. (1^1) din Codul fiscal intenționează să primească produse accizabile și au primit o notificare din partea autorității vamale teritoriale în vederea respectării prevederilor art. 375 alin. (1^1) și (1^2) din Codul fiscal, aceștia au obligația să depună, în scris, la autoritatea vamală teritorială competentă declarația pe propria răspundere. Modelul și conținutul declarației pe propria răspundere sunt stabilite prin ordinul președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală precizat la art. 375 alin. (1^1) din Codul fiscal.(2) Pe baza declarației pe propria răspundere, în termen de maximum 5 zile lucrătoare, autoritatea vamală teritorială competentă pentru autorizare emite decizia de constituire a garanției, potrivit prevederilor legale.(3) După primirea confirmării constituirii garanției, în termen de maximum 5 zile lucrătoare, autoritatea vamală teritorială competentă pentru autorizare informează în scris operatorul economic că are dreptul să achiziționeze în regim suspensiv de accize produsele înscrise în declarația pe propria răspundere.(4) Autoritatea vamală teritorială competentă pentru autorizare informează corespunzător autoritatea vamală teritorială pe raza căreia vor fi recepționate produsele accizabile și Direcția generală antifraudă fiscală - structura centrală, în vederea monitorizării.(5) În cazul în care operatorul economic nu constituie garanția în termen sau garanția constituită este mai mică decât cea stabilită în decizia de constituire a garanției, în termen de maximum 5 zile lucrătoare, autoritatea vamală teritorială competentă pentru autorizare informează în scris operatorul economic că nu are dreptul să achiziționeze produsele înscrise în declarația pe propria răspundere.  +  Articolul 2În situația în care un destinatar înregistrat intenționează ulterior depunerii declarației pe propria răspundere să primească o nouă cantitate de produse accizabile, acesta are obligația depunerii unei noi declarații pe propria răspundere și a unei noi garanții calculate la nivelul a 120% din contravaloarea accizelor aferente cantității de produse accizabile pe care intenționează să o primească, care să acopere riscul neplății accizelor, urmându-se aceeași procedură.  +  Capitolul II Monitorizarea operațiunilor de eliberare în consum  +  Articolul 3Destinatarii înregistrați care prezintă risc fiscal ridicat au obligația să informeze autoritatea vamală teritorială cu privire la data recepției produselor accizabile înscrise în declarația pe propria răspundere privind cantitatea de produse accizabile pe care intenționează să o primească și vor transmite dovada plății anticipate a accizelor aferente fiecărei livrări, anterior livrărilor pe teritoriul național.  +  Articolul 4Autoritatea vamală teritorială transmite prin e-mail, la unitatea Trezoreriei Statului a organului fiscal la care sunt luați în evidență destinatarii înregistrați prevăzuți la art. 1, situația documentelor de plată pentru care se solicită confirmarea încasării/neîncasării sumei achitate de aceștia. Unitățile Trezoreriei Statului confirmă/nu confirmă încasarea sumelor respective în termen de maximum 2 zile lucrătoare de la primirea solicitării. Adresele de e-mail de la care, respectiv la care se transmit situațiile documentelor de plată pentru care se solicită confirmarea încasării/neîncasării sumelor achitate se stabilesc de comun acord între autoritățile vamale teritoriale și unitățile teritoriale ale Trezoreriei Statului. Modelul situației pe care autoritatea vamală teritorială o va trimite unității teritoriale a Trezoreriei Statului în scopul verificării încasării sumelor este prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta activitate de monitorizare și control.  +  Articolul 5În cazul în care plata nu este confirmată de către trezorerie, se consideră că are loc o livrare din locația în care au fost recepționate produsele accizabile fără să fie respectate prevederile art. 345 alin. (3^2) din Codul fiscal, motiv pentru care operatorul economic nu are dreptul să comercializeze aceste produse pentru care nu a fost achitată anticipat acciza.  +  Articolul 6(1) Organele de control din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală - Direcția generală antifraudă fiscală - structura centrală au obligația ca, în termen de maximum 15 zile lucrătoare de la data fiecărui termen declarativ, să verifice modul de îndeplinire a tuturor obligațiilor legale privind evidențierea, declararea și plata obligațiilor fiscale administrate de Agenția Națională de Administrare Fiscală aferente lunii precedente de către operatorii economici prevăzuți la art. 1.(2) În cazul în care organele de control din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală - Direcția generală antifraudă fiscală - structura centrală constată că suma de plată reprezentând acciza, aferentă livrărilor din luna precedentă, este mai mică decât acciza declarată sau acciza plătită este mai mică decât acciza datorată, urmează procedurile legale prevăzute de art. 452 alin. (1) lit. c) și alin. (3) din Codul fiscal și de art. 213 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare.  +  Articolul 7(1) Destinatarii înregistrați care prezintă risc fiscal ridicat au obligația ca, lunar, să transmită situația privind achizițiile aferente lunii precedente și situația privind livrările aferente lunii precedente, conform modelului prevăzut în anexă.(2) Situațiile prevăzute la alin. (1) vor fi transmise la autoritatea vamală teritorială și la Agenția Națională de Administrare Fiscală - Direcția generală antifraudă fiscală - structura centrală până pe data de 5 a lunii următoare celei în care s-au efectuat achiziția, respectiv livrarea.  +  Articolul 8Pentru destinatarii înregistrați care prezintă risc fiscal ridicat vor fi introduse măsuri de supraveghere în sistemul EMCS-RO-Riscuri.  +  ANEXĂ
    Situația documentelor de plată pentru care se solicită confirmarea
    încasării/neîncasării sumei achitate de destinatarii înregistrați
    prevăzuți la art. 375 alin. (1^1) din Codul fiscal
    Nr. crt.Denumire operator economicCIFCod IBAN beneficiar sau simbol contNr./dată document de platăSumă (lei)Ca urmare a verificării efectuate
    Confirmăm încasarea sumei.Nu confirmăm încasarea sumei.Observații
    012345678
    1.
    2.
    3.
    ...
    NOTĂ: Coloanele 6-8 se completează de către unitatea Trezoreriei Statului.
    Situația privind achizițiile aferente lunii precedente, efectuate de
    destinatarii înregistrați prevăzuți la art. 375 alin. (1^1) din Codul fiscal
    Destinatar înregistrat - produse energetice (benzină, motorină, păcură, gaz petrolier lichefiat, petrol lampant) Denumire societate ..................................
    Situația achizițiilor în luna ........... an ...........
    Nr. crt.Denumire operator economic/CUIProdusCantitate (tone)Cantitate (litri la 15º)Calcul accize(lei/U.M.)
    DenumireCod produs accizabilCod NC
    1.
    2.
    3.
    TOTAL
    Destinatar înregistrat - alcool și băuturi alcoolice (bere, vinuri, băuturi fermentate, altele decât bere și vinuri, produse intermediare, alcool etilic) Denumire societate ..................................
    Situația achizițiilor în luna ........... an ...........
    Nr. crt.Denumire operator economic/CUIProdusConcentrație grade alcoolice/Grad PlatoRecipiențiCantitate(hectolitri)Calcul accize(lei/U.M.)
    DenumireCod produs accizabilCod NCCapacitateNumăr
    1.
    2.
    3.
    TOTAL
    Destinatar înregistrat - tutun prelucrat (țigarete, țigări și țigări de foi, tutun de fumat fin tăiat, destinat rulării în țigarete, alte tutunuri de fumat) Denumire societate ..................................
    Situația achizițiilor în luna ........... an ...........
    Nr. crt.Denumire operator economic/CUIProdusCantitate (1.000 țigarete/bucăți)Cantitate (kg)Calcul accize(lei/U.M.)
    DenumireCod produs accizabilCod NC
    1.
    2.
    3.
    TOTAL

    Situația privind livrările aferente lunii precedente, efectuate de
    destinatarii înregistrați prevăzuți la art. 375 alin. (1^1) din Codul fiscal
    Destinatar înregistrat - produse energetice (benzină, motorină, gaz petrolier lichefiat, petrol lampant) Denumire societate ..................................
    Situația livrărilor în luna ........... an ...........
    Nr. crt.Denumire operator economic/CUIProdusCantitate (tone)Cantitate (litri la 15º)Cuantum acciză
    DenumireCod produs accizabilCod NC
    1.
    2.
    3.
    TOTAL
    Destinatar înregistrat - alcool și băuturi alcoolice (bere, vinuri, băuturi fermentate, altele decât vinuri, produse intermediare, alcool etilic) Denumire societate ..................................
    Situația livrărilor în luna ........... an ...........
    Nr. crt.Denumire operator economic/CUIProdusConcentrație grade alcoolice/Grad PlatoRecipienteCantitate(hectolitri)Cuantum acciză
    DenumireCod produs accizabilCod NCCapacitateNumăr
    1.
    2.
    3.
    TOTAL
    Destinatar înregistrat - tutun prelucrat (țigarete, țigări de foi, tutun fin tăiat, destinat rulării în țigarete, alte tutunuri de fumat)Denumire societate ..................................
    Situația livrărilor în luna ........... an ...........
    Nr. crt.Denumire operator economic/CUIProdusCantitate (1.000 țigarete/bucăți)Cantitate (kg)Cuantum acciză
    DenumireCod produs accizabilCod NC
    1.
    2.
    3.
    ...
    TOTAL
    -----