ORDIN nr. 382 din 17 martie 2025privind aprobarea modelului și conținutului formularului 397 "Declarație informativă privind activitățile de transport alternativ cu autoturism și conducător auto intermediate printr-o platformă digitală"
EMITENT
  • AGENȚIA NAȚIONALĂ DE ADMINISTRARE FISCALĂ
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 242 din 19 martie 2025



    Având în vedere prevederile:– art. 59 alin. (2) și (3) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare;– art. 26 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 49/2019 privind activitățile de transport alternativ cu autoturism și conducător auto, aprobată cu modificări prin Legea nr. 204/2019, cu modificările ulterioare;– avizul conform al Ministerului Finanțelor comunicat prin Adresa nr. 744.341 din 10.11.2024,în temeiul art. 59 alin. (4) din Legea nr. 207/2015, cu modificările și completările ulterioare, și al art. 11 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 520/2013 privind organizarea și funcționarea Agenției Naționale de Administrare Fiscală, cu modificările și completările ulterioare,președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală emite următorul ordin:  +  Articolul 1Se aprobă modelul și conținutul formularului 397 „Declarație informativă privind activitățile de transport alternativ cu autoturism și conducător auto intermediate printr-o platformă digitală“, prevăzut în anexa nr. 1.  +  Articolul 2Formularul prevăzut la art. 1 se depune conform instrucțiunilor de completare și de depunere prevăzute în anexa nr. 2.  +  Articolul 3Caracteristicile de editare, modul de difuzare, de utilizare și păstrare ale formularului reglementat la art. 1 sunt prevăzute în anexa nr. 3.  +  Articolul 4Datele cu caracter personal ce fac obiectul prezentului ordin sunt prelucrate în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor) și cele ale Legii nr. 190/2018 privind măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor), cu modificările ulterioare.  +  Articolul 5Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezentul ordin.  +  Articolul 6Prevederile prezentului ordin se aplică pentru operatorii de platforme digitale, așa cum sunt definiți la art. 2 lit. j) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 49/2019 privind activitățile de transport alternativ cu autoturism și conducător auto, aprobată cu modificări prin Legea nr. 204/2019, cu modificările ulterioare, respectiv filiala prin care se derulează activitățile comerciale în România, în situația în care operatorul platformei digitale este o persoană juridică nerezidentă, menționată la art. 6 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 49/2019, aprobată cu modificări prin Legea nr. 204/2019, cu modificările ulterioare, și intră în vigoare în termen de 60 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României.  +  Articolul 7Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    Președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală,
    Nicoleta-Mioara Cîrciumaru
    București, 17 martie 2025.Nr. 382.  +  Anexa nr. 1*)*) Anexa nr. 1 este reprodusă în facsimil.  +  Anexa nr. 2
    INSTRUCȚIUNI
    de completare și depunere a formularului 397 „Declarație informativă privind
    activitățile de transport alternativ cu autoturism și conducător auto
    intermediate printr-o platformă digitală“
    Formularul se completează și se depune de către operatorii platformelor digitale definiți la art. 2 lit. j) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 49/2019 privind activitățile de transport alternativ cu autoturism și conducător auto, aprobată cu modificări prin Legea nr. 204/2019, cu modificările ulterioare.1. Termen de depunere1.1. Pentru activitățile de transport alternativ cu autoturism și conducător auto, operatorii platformelor digitale definiți la art. 2 lit. j) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 49/2019, aprobată cu modificări prin Legea nr. 204/2019, cu modificările ulterioare, au obligația transmiterii informațiilor prevăzute în anexa nr. 1 la ordin lunar, până în ultima zi calendaristică a lunii următoare perioadei de raportare.1.2. În cazul în care după depunerea declarației operatorul platformei digitale constată existența unor omisiuni/erori în datele declarate, acesta trebuie să depună o nouă declarație corect completată cu operațiunile care necesită modificarea și/sau operațiunile care nu au fost declarate, declarație care înlocuiește declarația informativă depusă inițial.2. Modul de depunere2.1. Declarația se depune în format electronic sub forma unui fișier PDF, cu fișier xml atașat, semnat electronic, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 1 la ordin. Programele de asistență și specificațiile tehnice sunt disponibile pe portalul Agenției Naționale de Administrare Fiscală.2.2. Declarația se depune prin mijloace electronice de transmitere la distanță, pe portalul e-guvernare. Pentru depunerea declarației, plătitorul trebuie să dețină un certificat calificat, eliberat în condițiile Legii nr. 214/2024 privind utilizarea semnăturii electronice, a mărcii temporale și prestarea serviciilor de încredere bazate pe acestea.3. Completarea declarației3.1. Câmpul referitor la perioada de raportare se completează cu:a) anul la care se referă declarația: se înscrie anul calendaristic cu 4 caractere (de exemplu, 2024);b) luna - se înscrie cu cifre arabe numărul aferent perioadei de raportare (09 pentru luna septembrie etc.).3.2. În situația în care nu au fost înregistrate operațiuni în perioada de raportare, se depune declarația completată doar cu câmpurile referitoare la datele de identificare ale operatorului platformei digitale și ale reprezentantului legal/fiscal sau ale împuternicitului, după caz.3.3. În situația în care operatorul platformelor digitale constată anumite erori în declarația depusă inițial, acesta poate rectifica informațiile referitoare la activitățile de transport alternativ cu autoturism și conducător auto.A. Date de identificare ale operatorului platformei digitale1. Cod de identificare fiscală - se înscrie codul de identificare fiscală. În situația reglementată la art. 6 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 49/2019, aprobată cu modificări prin Legea nr. 204/2019, cu modificările ulterioare, se va înscrie codul de identificare fiscală al filialei înregistrate la Oficiul Național al Registrului Comerțului, prin care operatorul platformei digitale derulează activitățile comerciale în România.2. Denumire - se înscrie denumirea operatorului platformei digitale. În situația reglementată la art. 6 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 49/2019, aprobată cu modificări prin Legea nr. 204/2019, cu modificările ulterioare, se va înscrie denumirea filialei înregistrate la Oficiul Național al Registrului Comerțului, prin care operatorul platformei digitale derulează activitățile comerciale în România.3. Domiciliul fiscal - se înscrie adresa domiciliului fiscal al operatorului platformei digitale, conform prevederilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare. În situația reglementată la art. 6 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 49/2019, aprobată cu modificări prin Legea nr. 204/2019, cu modificările ulterioare, se va înscrie adresa domiciliului fiscal al filialei înregistrate la Oficiul Național al Registrului Comerțului, prin care operatorul platformei digitale derulează activitățile comerciale în România.4. Număr de telefon - se înscrie numărul de telefon de contact al operatorului platformei digitale. În situația reglementată la art. 6 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 49/2019, aprobată cu modificări prin Legea nr. 204/2019, cu modificările ulterioare, se va înscrie numărul de telefon al filialei înregistrate la Oficiul Național al Registrului Comerțului, prin care operatorul platformei digitale derulează activitățile comerciale în România.5. Adresa de e-mail - se înscrie adresa de e-mail a operatorului platformei digitale. În situația reglementată la art. 6 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 49/2019, aprobată cu modificări prin Legea nr. 204/2019, cu modificările ulterioare, se va înscrie adresa de e-mail a filialei înregistrate la Oficiul Național al Registrului Comerțului, prin care operatorul platformei digitale derulează activitățile comerciale în România.B. Date de identificare ale reprezentantului fiscal/legal/ împuternicitului1. Cod de identificare fiscală - se înscrie codul de identificare fiscală al reprezentantului fiscal/legal ori al împuternicitului.2. Denumire/Nume și prenume - se înscriu, după caz, denumirea sau numele și prenumele persoanei impozabile care a fost desemnată ca reprezentant fiscal/legal sau împuternicit.3. Domiciliul fiscal - se înscrie adresa domiciliului fiscal al reprezentantului fiscal/legal sau al împuternicitului, după caz.4. Număr de telefon - se înscrie numărul de telefon de contact al reprezentantului fiscal/legal sau al împuternicitului, după caz.5. Adresa de e-mail - se înscrie adresa de e-mail a reprezentantului fiscal/legal sau a împuternicitului, după caz.C. Informații privind activitățile de transport alternativ cu autoturism și conducător auto intermediate printr-o platformă digitalăInformațiile cuprinse în declarația informativă sunt cele aferente serviciilor efectiv prestate în perioada de raportare.C.1. Informații privind operatorii de transport alternativ1. Coloana „Denumire operator de transport alternativ“ - se înscrie denumirea operatorului de transport alternativ.2. Coloana „Cod de înregistrare fiscală operator de transport alternativ“ - se înscrie codul de înregistrare fiscală al operatorului de transport.3. Coloana „Data acceptării pe platforma digitală“ - se înscrie data la care operatorul de transport a fost acceptat pe platforma digitală.4. Coloana „Data eliminării de pe platforma digitală“ - se înscrie data la care operatorul de transport a fost eliminat de pe platforma digitală, în condițiile legii.5. Coloana „Valoarea curselor realizate de operatorul de transport alternativ“ - se înscrie valoarea totală a curselor realizate în perioada de raportare de operatorul de transport alternativ, consemnată în documentele emise către pasager, așa cum acesta este definit la art. 2 lit. l) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 49/2019, aprobată cu modificări prin Legea nr. 204/2019, cu modificările ulterioare.6. Coloana „Valoarea încasărilor realizate de operatorul de transport alternativ“ - se înscrie valoarea totală a sumelor încasate de operatorul de transport alternativ prin intermediul operatorului platformei digitale (include: virament bancar și cele în numerar, indiferent de tipul acestora) în perioada de raportare.C.2. Informații privind autoturismele și conducătorii auto1. Câmpul referitor la elementele de identificare a operatorului de transport se completează cu denumirea operatorului de transport alternativ.2. Câmpul „Cod de înregistrare fiscală operator de transport alternativ“ - se înscrie codul de înregistrare fiscală al operatorului de transport alternativ.3. Coloana „Număr de înmatriculare autoturism“ - se înscrie numărul de înmatriculare al autoturismului care a efectuat curse.4. Coloana „Data acceptării pe platforma digitală“ - se înscrie data la care autoturismul a fost acceptat pe platforma digitală.5. Coloana „Data eliminării de pe platforma digitală a autoturismului“ - se înscrie data la care autoturismul a fost eliminat de pe platforma digitală, în condițiile legii.6. Coloana „Număr de km parcurși în curse“ - se înscrie numărul total de kilometri efectuați în cursele realizate în perioada de raportare.7. Coloana „Durata curselor realizate“ - se înscrie durata totală a curselor realizate în perioada de raportare.8. Coloana „Venituri realizate“ - se înscrie valoarea totală a curselor realizate în perioada de raportare, consemnată în facturile emise către pasager, așa cum acesta este definit la art. 2 lit. l) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 49/2019, aprobată cu modificări prin Legea nr. 204/2019, cu modificările ulterioare.9. Coloana „Sumele încasate în numerar pentru cursele realizate“ - se înscrie totalul sumelor încasate în numerar în perioada de raportare.10. Coloana „Nume și prenume conducător auto“ - se înscrie numele și prenumele conducătorului auto.11. Coloana „Cod numeric personal conducător auto“ - se înscrie codul numeric personal al conducătorului auto.12. Coloana „Data acceptării/admiterii pe platforma digitală a conducătorului auto“ - se înscrie data la care conducătorul auto a fost acceptat pe platforma digitală.13. Coloana „Statut conducător auto (titular/angajat)“ - se înscrie regimul juridic al conducătorului auto: angajat al operatorului de transport alternativ sau titular al operatorului de transport alternativ.14. Coloana „Data eliminării de pe platforma digitală a conducătorului auto“ - se înscrie data la care conducătorul auto a fost eliminat de pe platforma digitală, în condițiile legii.Rubricile 3-14 se completează pentru fiecare operator de transport și pentru fiecare autoturism în parte cu care acesta își desfășoară activitatea. În situația în care pentru un autoturism, în cursul perioadei de raportare, există mai multe stări de fapt prin raportare la conducătorul auto care utilizează acel autoturism pentru transport alternativ, respectiv există mai mulți conducători auto care utilizează autoturismul, se va completa câte o linie pentru fiecare stare de fapt asociată autoturismului în cauză.
     +  Anexa nr. 3
    Caracteristici de editare, modul de difuzare, utilizare și păstrare
    a formularului 397 „Declarație informativă privind activitățile de transport alternativ
    cu autoturism și conducător auto intermediate printr-o platformă digitală“
    1. Denumirea formularului 397: „Declarație informativă privind activitățile de transport alternativ cu autoturism și conducător auto intermediate printr-o platformă digitală“.1.1. Caracteristici de editare: formularul se validează și se semnează electronic cu ajutorul programului de asistență, asigurat gratuit de către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) pe portalul ANAF, sau la distanță, pe portalul eguvernare.1.2. Se difuzează gratuit pe portalul ANAF.1.3. Se utilizează la declararea activităților de transport alternativ cu autoturism și conducător auto, de către operatorii platformelor digitale definiți la art. 2 lit. j) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 49/2019 privind activitățile de transport alternativ cu autoturism și conducător auto, aprobată cu modificări prin Legea nr. 204/2019, cu modificările ulterioare.1.4. Circulă în format electronic la organul fiscal central - Agenția Națională de Administrare Fiscală, prin structurile de specialitate.1.5. Se arhivează, în format electronic, în arhiva electronică centralizată. Perioada de stocare a datelor este de 5 ani, calculată de la data primirii de către organul fiscal central, urmând ca datele să fie șterse automat după împlinirea acestui termen.
    ------