HOTĂRÂRE nr. 14 din 10 martie 2025referitoare la Comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliu, Comitetul Economic și Social European și Comitetul Regiunilor - Comunicare privind Planul de creștere pentru Republica Moldova - COM (2024) 470 final
Publicat în
MONITORUL OFICIAL nr. 228 din 14 martie 2025
În temeiul dispozițiilor art. 67 și ale art. 148 alin. (2) și (3) din Constituția României, republicată, precum și ale Protocolului nr. 1 privind rolul parlamentelor naționale în Uniunea Europeană, anexat Tratatului de la Lisabona de modificare a Tratatului privind Uniunea Europeană și a Tratatului de instituire a Comunității Europene, semnat la Lisabona la 13 decembrie 2007, ratificat prin Legea nr. 13/2008,în baza Raportului Comisiei pentru afaceri europene nr. LXII/51 din 26.02.2025,Senatul adoptă prezenta hotărâre. + Articolul 1Senatul României: 1. constată că: a) documentul evidențiază decalajul semnificativ de convergență al Republicii Moldova față de UE (doar 29% din produsul intern brut mediu al Uniunii), precum și capacitatea redusă de a stimula creșterea economică și de a implementa reformele necesare, puternic afectată de factori precum: pandemia de COVID-19; războiul de agresiune al Federației Ruse împotriva Ucrainei; încercările Federației Ruse de destabilizare a Republicii Moldova prin campanii de dezinformare; constrângerile de natură energetică și economică;b) în lipsa unui sprijin politic și economic decisiv, Republica Moldova nu va putea să înregistreze progrese rapide pe calea aderării la UE;c) deoarece Republica Moldova nu este acoperită de Instrumentul de Asistență pentru Preaderare, implementarea planului o va ajuta să obțină un nivel de sprijin comparabil cu cel al altor state candidate;d) alinierea accelerată la legislația și standardele UE va facilita integrarea Republicii Moldova pe piața unică, valorificând unele dintre avantajele statutului de membru al UE înainte de aderare;2. consideră:a) de comun acord cu Ministerul Afacerilor Externe, că:(i) cei trei piloni ai planului de creștere vor accelera adoptarea și punerea în aplicare a acquis-ului, în conformitate cu metodologia de extindere în vigoare, reformele fundamentale fiind indispensabile pentru a valorifica beneficiile integrării, a atrage investiții private necesare și a genera o creștere economică sustenabilă;(ii) planul de creștere relevă necesitatea acordării unui sprijin politic și economic consistent pentru susținerea procesului de aderare al Republicii Moldova și stimularea convergenței economice și sociale cu Uniunea;(iii) cele 1,785 miliarde euro disponibile pentru perioada 2025-2027, din care 1,5 miliarde euro împrumuturi preferențiale și 285 milioane euro sprijin nerambursabil, vor asigura un nivel de sprijin comparabil cu cel al altor state candidate și vor contribui la accelerarea reformelor necesare și consolidarea accesului Republicii Moldova la piața unică a UE;(iv) mecanismul descris implică condiționarea sumelor plătite de progresele înregistrate în implementarea unei agende de reformă, care va trebui să fie elaborată de Republica Moldova și evaluată în vederea aprobării de către Comisie;b) în conformitate cu Ministerul Finanțelor, că:(i) planul va ajuta Republica Moldova în dezvoltarea unei economii de piață funcționale și deschise, capabilă să facă față presiunilor concurențiale și pieței Uniunii;(ii) pentru a beneficia pe deplin de planul de creștere, Republica Moldova trebuie să implementeze reforme și să asigure o abordare cuprinzătoare pe toate segmentele societății;(iii) o implementare eficientă va necesita un mecanism robust de coordonare interinstituțională în interiorul Republicii Moldova, care va servi drept foaie de parcurs strategică pentru investiții în următorii ani și va oferi o platformă pentru o mai bună coordonare a reformelor și investițiilor prioritare;3. subliniază:a) în convergență cu Ministerul Afacerilor Externe, că:(i) implementarea planului, conform estimărilor Comisiei, va mobiliza investiții noi în valoare de până la 2,5 miliarde euro din partea instituțiilor financiare internaționale și a sectorului privat, va facilita crearea a aproximativ 5.000 de noi întreprinderi și va ajuta 100.000 de cetățeni ai Republicii Moldova să își găsească un loc de muncă;(ii) planul reprezintă o oportunitate importantă pentru creșterea vizibilității și conștientizării ajutorului acordat de UE pentru Republica Moldova, o mai bună interacțiune cu cetățenii și comunitățile locale contribuind la consolidarea sprijinului popular pentru implementarea reformelor necesare și continuarea parcursului european;(iii) un element central al planului este instituirea Mecanismului de reformă și creștere, plata fondurilor din cadrul acestuia fiind condiționată de progresele înregistrate în implementarea agendei de reformă;b) pe aceeași linie cu Ministerul Finanțelor, că:(i) alinierea accelerată la legislația și standardele UE va facilita integrarea progresivă a Republicii Moldova pe piața unică a Uniunii, ceea ce va conduce la durabilitate, creștere economică și crearea de locuri de muncă;(ii) interesul strategic al României este ca Republica Moldova să finalizeze procedurile de aderare și să devină membru al UE + Articolul 2Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.Această hotărâre a fost adoptată de Senat în ședința din 10 martie 2025, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituția României, republicată.
p. PREȘEDINTELE SENATULUI,
MIRCEA ABRUDEANBucurești, 10 martie 2025.Nr. 14.-----
EMITENT |
În temeiul dispozițiilor art. 67 și ale art. 148 alin. (2) și (3) din Constituția României, republicată, precum și ale Protocolului nr. 1 privind rolul parlamentelor naționale în Uniunea Europeană, anexat Tratatului de la Lisabona de modificare a Tratatului privind Uniunea Europeană și a Tratatului de instituire a Comunității Europene, semnat la Lisabona la 13 decembrie 2007, ratificat prin Legea nr. 13/2008,în baza Raportului Comisiei pentru afaceri europene nr. LXII/51 din 26.02.2025,Senatul adoptă prezenta hotărâre. + Articolul 1Senatul României: 1. constată că: a) documentul evidențiază decalajul semnificativ de convergență al Republicii Moldova față de UE (doar 29% din produsul intern brut mediu al Uniunii), precum și capacitatea redusă de a stimula creșterea economică și de a implementa reformele necesare, puternic afectată de factori precum: pandemia de COVID-19; războiul de agresiune al Federației Ruse împotriva Ucrainei; încercările Federației Ruse de destabilizare a Republicii Moldova prin campanii de dezinformare; constrângerile de natură energetică și economică;b) în lipsa unui sprijin politic și economic decisiv, Republica Moldova nu va putea să înregistreze progrese rapide pe calea aderării la UE;c) deoarece Republica Moldova nu este acoperită de Instrumentul de Asistență pentru Preaderare, implementarea planului o va ajuta să obțină un nivel de sprijin comparabil cu cel al altor state candidate;d) alinierea accelerată la legislația și standardele UE va facilita integrarea Republicii Moldova pe piața unică, valorificând unele dintre avantajele statutului de membru al UE înainte de aderare;2. consideră:a) de comun acord cu Ministerul Afacerilor Externe, că:(i) cei trei piloni ai planului de creștere vor accelera adoptarea și punerea în aplicare a acquis-ului, în conformitate cu metodologia de extindere în vigoare, reformele fundamentale fiind indispensabile pentru a valorifica beneficiile integrării, a atrage investiții private necesare și a genera o creștere economică sustenabilă;(ii) planul de creștere relevă necesitatea acordării unui sprijin politic și economic consistent pentru susținerea procesului de aderare al Republicii Moldova și stimularea convergenței economice și sociale cu Uniunea;(iii) cele 1,785 miliarde euro disponibile pentru perioada 2025-2027, din care 1,5 miliarde euro împrumuturi preferențiale și 285 milioane euro sprijin nerambursabil, vor asigura un nivel de sprijin comparabil cu cel al altor state candidate și vor contribui la accelerarea reformelor necesare și consolidarea accesului Republicii Moldova la piața unică a UE;(iv) mecanismul descris implică condiționarea sumelor plătite de progresele înregistrate în implementarea unei agende de reformă, care va trebui să fie elaborată de Republica Moldova și evaluată în vederea aprobării de către Comisie;b) în conformitate cu Ministerul Finanțelor, că:(i) planul va ajuta Republica Moldova în dezvoltarea unei economii de piață funcționale și deschise, capabilă să facă față presiunilor concurențiale și pieței Uniunii;(ii) pentru a beneficia pe deplin de planul de creștere, Republica Moldova trebuie să implementeze reforme și să asigure o abordare cuprinzătoare pe toate segmentele societății;(iii) o implementare eficientă va necesita un mecanism robust de coordonare interinstituțională în interiorul Republicii Moldova, care va servi drept foaie de parcurs strategică pentru investiții în următorii ani și va oferi o platformă pentru o mai bună coordonare a reformelor și investițiilor prioritare;3. subliniază:a) în convergență cu Ministerul Afacerilor Externe, că:(i) implementarea planului, conform estimărilor Comisiei, va mobiliza investiții noi în valoare de până la 2,5 miliarde euro din partea instituțiilor financiare internaționale și a sectorului privat, va facilita crearea a aproximativ 5.000 de noi întreprinderi și va ajuta 100.000 de cetățeni ai Republicii Moldova să își găsească un loc de muncă;(ii) planul reprezintă o oportunitate importantă pentru creșterea vizibilității și conștientizării ajutorului acordat de UE pentru Republica Moldova, o mai bună interacțiune cu cetățenii și comunitățile locale contribuind la consolidarea sprijinului popular pentru implementarea reformelor necesare și continuarea parcursului european;(iii) un element central al planului este instituirea Mecanismului de reformă și creștere, plata fondurilor din cadrul acestuia fiind condiționată de progresele înregistrate în implementarea agendei de reformă;b) pe aceeași linie cu Ministerul Finanțelor, că:(i) alinierea accelerată la legislația și standardele UE va facilita integrarea progresivă a Republicii Moldova pe piața unică a Uniunii, ceea ce va conduce la durabilitate, creștere economică și crearea de locuri de muncă;(ii) interesul strategic al României este ca Republica Moldova să finalizeze procedurile de aderare și să devină membru al UE + Articolul 2Prezenta hotărâre se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.Această hotărâre a fost adoptată de Senat în ședința din 10 martie 2025, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituția României, republicată.
p. PREȘEDINTELE SENATULUI,
MIRCEA ABRUDEANBucurești, 10 martie 2025.Nr. 14.-----