HOTĂRÂRE nr. 17 din 12 martie 2025privind adoptarea opiniei referitoare la Comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliu, Comitetul Economic și Social European și Comitetul Regiunilor - Planul comun de punere în aplicare a Pactului privind migrația și azilul - COM (2024) 251
EMITENT
  • CAMERA DEPUTAȚILOR
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 223 din 13 martie 2025



    În temeiul prevederilor art. 67 și ale art. 148 din Constituția României, republicată, ale Legii nr. 373/2013 privind cooperarea dintre Parlament și Guvern în domeniul afacerilor europene și ale art. 165 - 190 din Regulamentul Camerei Deputaților, aprobat prin Hotărârea Camerei Deputaților nr. 8/1994, republicat, cu modificările ulterioare,Camera Deputaților adoptă prezenta hotărâre.  +  ARTICOL UNICLuând în considerare Opinia nr. 4c-22/122, adoptată de Comisia pentru afaceri europene în ședința din 4 martie 2025, Camera Deputaților:1. susține obiectivul Planului comun de punere în aplicare a Pactului privind migrația și azilul, acela de a dispune de un cadru comun, bine pregătit, pentru gestionarea azilului și migrației în Uniune, până la intrarea în vigoare a noilor acte legislative ale Uniunii, și caracterul său flexibil, în vederea adaptării obligațiilor ce revin statelor membre în funcție de sistemele lor naționale;2. consideră că poziția Comisiei Europene, contrară unei abordări selective în contextul punerii în aplicare a tuturor elementelor constitutive parte a Pactului privind migrația și azilul, trebuie să constituie principiul de acțiune al tuturor statelor membre ale Uniunii Europene în acest domeniu;3. amintește că unul dintre obiectivele noii legislații a Uniunii este abordarea dificultăților atrase de sosirile mixte de migranți aflați în situație ilegală și de persoane care au nevoie de protecție internațională;4. ia notă de evaluarea permanentă a noilor tendințe în domeniul imigrației, realizată de autoritățile române, în vederea fundamentării deciziilor în plan operațional;5. în contextul încurajării statelor membre să își valorifice cunoștințele și experiența și să facă schimb de bune practici, ia act de angajamentul autorităților publice române ca România să continue să fie un partener de încredere în gestionarea migrației, inclusiv în plan regional, și să continue să își respecte toate angajamentele asumate;6. subliniază relevanța experienței dobândite de autoritățile române, ca urmare a finalizării procesului de aderare la spațiul Schengen, pentru dezbaterile în curs la nivel european referitoare la protecția frontierelor externe și la gestionarea coordonată a practicii impunerii controalelor la frontierele interne;7. remarcă abordarea autorităților române, în privința Planului național de implementare, de a păstra un contact foarte strâns cu toți partenerii implicați în punerea în practică a acțiunilor prevăzute, inclusiv cu organismele neguvernamentale și cu reprezentanții societății civile, pentru a avea un răspuns mai rapid din partea tuturor părților și în vederea îndeplinirii obiectivelor urmărite de plan;8. așteaptă cu interes prezentarea de către Comisia Europeană a actelor primului Ciclu anual de gestionare a migrației, precizate de Regulamentul (UE) 2024/1.351 privind gestionarea azilului și migrației, și atrage atenția că eficacitatea mecanismului de solidaritate depinde de complexitatea cadrului prevăzut în amintitul regulament;9. ia act de faptul că autoritățile române sunt în curs de elaborare a viitoarei Strategii naționale privind imigrația pentru 2025-2028, care va aborda inclusiv modalități de punere în aplicare a actelor legislative aferente Pactului privind migrația și azilul;10. subliniază că eficacitatea politicii Uniunii în materia returnării afectează credibilitatea politicii în domeniul migrației și azilului. Consideră că eficiența procedurilor de returnare reclamă utilizarea tuturor instrumentelor disponibile Uniunii și statelor sale membre - în acordurile încheiate cu țările terțe de origine și de tranzit, îndeosebi a instrumentelor diplomatice, în cadrul cooperării pentru dezvoltare, comerțului și vizelor, și care iau în considerare aspectele geopolitice, precum și impactul politicilor Uniunii în interiorul și în afara ei;11. recomandă evaluarea permanentă a sistemelor informatice, inclusiv a celor care recurg la inteligența artificială, în vederea protecției frontierelor externe, din perspectiva efectelor pe care acestea le au asupra drepturilor fundamentale;12. susține un regim juridic mai strict privind returnarea resortisanților țărilor terțe care atrag riscuri de securitate, în contextul sistemelor de screening la frontierele externe, și subliniază importanța sporirii cooperării dintre statele membre pentru returnarea acestor persoane;13. aderă la aprecierea Comisiei Europene potrivit căreia durabilitatea pactului depinde de modul de gestionare a dimensiunii externe a migrației - prin cooperarea strânsă a UE cu țările terțe partenere de origine și de tranzit, unele dintre acestea găzduind comunități mari de migranți și refugiați;14. atrage atenția asupra importanței deosebite a evaluării nevoilor bugetare și identificării surselor de finanțare, naționale și ale Uniunii, pe care le presupune punerea în practică a actelor legislative aferente Pactului privind migrația și azilul, inclusiv prin efectul armonizării standardelor de primire a solicitanților de protecție internațională operate prin Directiva (UE) 2024/1.346, precum și a consolidării resurselor umane și capacității administrative a autorităților naționale.Această hotărâre a fost adoptată de Camera Deputaților în ședința din 12 martie 2025, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constituția României, republicată.
    PREȘEDINTELE CAMEREI DEPUTAȚILOR
    CIPRIAN-CONSTANTIN ȘERBAN
    București, 12 martie 2025.Nr. 17.-----