ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 5 din 27 februarie 2025privind unele măsuri din domeniul social și pentru modificarea și completarea unor acte normative
EMITENT
  • GUVERNUL ROMÂNIEI
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 181 din 28 februarie 2025



    Având în vedere că finanțarea serviciilor sociale asigurată de la bugetul de stat trebuie să vizeze doar serviciile sociale care dețin licență de funcționare, în condițiile legii,dat fiind necesitatea unor măsuri integrate care să vizeze domeniul asistenței sociale,luând în considerare necesitatea atingerii țintelor aferente Planului național de redresare și reziliență al României din domeniul social, respectiv îndeplinirea obligațiilor asumate de România prin acest document strategic,având în vedere interesele fundamentale ale persoanelor vulnerabile și având în vedere necesitatea asigurării supravegherii și îngrijirii permanente a beneficiarilor din serviciile sociale cu cazare, respectiv asigurarea continuității activității,întrucât o parte din posturile ocupate se pot vacanta și nu se mai poate asigura continuitatea activității de îngrijire și supraveghere a persoanelor vulnerabile, ceea ce poate pune în pericol viața și sănătatea beneficiarilor de servicii sociale,având în vedere necesitatea realizării unor evaluări privind modalitatea de organizare și funcționare a sistemului de asistență socială, precum și luarea de măsuri urgente de consolidare a capacității administrative la nivel național,deoarece Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități este desemnată autoritate centrală de coordonare a implementării Convenției privind drepturile persoanelor cu dizabilități, adoptată la New York de Adunarea Generală a Organizației Națiunilor Unite la 13 decembrie 2006, deschisă spre semnare la 30 martie 2007 și semnată de România la 26 septembrie 2007, ratificată prin Legea nr. 221/2010, cu modificările ulterioare, și coordonează la nivel central activitățile de protecție și promovare a drepturilor persoanelor cu dizabilități, asigurând urmărirea aplicării unitare a reglementărilor din acest domeniu, pentru a asigura protecția sănătății fizice și mentale a persoanelor cu handicap, precum și pentru a asigura respectarea legislației privind circulația pe drumurile publice,ținând cont de faptul că se urmărește corelarea între statutul de persoană încadrată într-un grad de handicap și deținerea unui permis de conducere auto, în situațiile în care există o incompatibilitate medicală,luând în considerare faptul că, în prezent, există cazuri în care persoane încadrate într-un grad de handicap care beneficiază de drepturi sociale continuă să conducă autovehicule, deși afecțiunile medicale declarate sunt incompatibile cu aceste drepturi, iar acest lucru poate avea consecințe atât de ordin juridic, cât și de siguranță rutieră,având în vedere că neadoptarea unor astfel de măsuri poate genera premise care să afecteze siguranța rutieră, precum și în scopul prevenirii efectuării unor plăți nejustificate și al recuperării sumelor încasate necuvenit, se impune adoptarea măsurilor necesare în conformitate cu dispozițiile legale în vigoare.Dat fiind faptul că beneficiile sociale sunt acordate doar persoanelor care îndeplinesc criteriile legale, se impune crearea unui cadru clar și coerent pentru aplicarea legislației, fără afectarea drepturilor persoanelor cu handicap care au dreptul legal de a conduce și care sunt cu adevărat dependente de sprijin social.Ținând cont de faptul că, prin art. III pct. 4 din Legea nr. 283/2024 privind modificarea și completarea unor acte normative, pentru stabilirea salariilor minime adecvate, a fost modificat art. 10 din Legea nr. 108/1999 pentru înființarea și organizarea Inspecției Muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare, în sensul stabilirii funcției de inspector general de stat ca înalt funcționar public, fiind necesară corelarea din perspectiva salarizării cu dispozițiile Legii-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare,având în vedere faptul că, în anul 2025, salarizarea personalului nou-încadrat, personalului numit/încadrat în aceeași instituție/autoritate publică pe funcții de același fel, inclusiv a personalului promovat în funcții sau în grade/trepte profesionale pentru care nu există funcție similară în plată, nu este reglementată,luând în considerare că această situație ar conduce la apariția unor discrepanțe salariale între personalul nou-încadrat, personalul numit/încadrat în aceeași instituție/autoritate publică pe funcții de același fel, inclusiv personalul promovat în funcții sau în grade/trepte profesionale pentru care nu există funcție similară, și celelalte categorii de personal bugetar,întrucât, începând cu data de 1 septembrie 2024, a intrat în vigoare Legea nr. 360/2023 privind sistemul public de pensii, cu modificările ulterioare, act normativ care stabilește noi dispoziții și mecanisme de aplicare în domeniul pensiilor publice, fiind necesară adaptarea corespunzătoare a cadrului legislativ și procedural pentru asigurarea conformității cu noile reglementări,având în vedere deficitul de personal de la nivelul caselor teritoriale de pensii raportat la numărul de pensionari aflați în evidența acestora, dar și la complexitatea documentației în raport cu care se recalculează drepturile de pensie, potrivit prevederilor Legii nr. 360/2023, cu modificările ulterioare,luând în considerare faptul că aplicarea Legii nr. 360/2023, cu modificările ulterioare, presupune finalizarea procesului de recalculare a pensiilor, inclusiv a pensiilor din fostul sistem de pensii și alte drepturi de asigurări sociale ale agricultorilor anterior datei de 1 aprilie 2001, precum și valorificarea adeverințelor referitoare la îndeplinirea condițiilor de valabilitate și legalitate a sporurilor/veniturilor nepermanente,ca urmare a necesității organizării unitare, în mod digital, a tuturor surselor relevante de date în interiorul instituției, cum ar fi documente, baze de date și aplicații, în vederea creșterii capacității de adaptare a bazei de date a Casei Naționale de Pensii Publice la modificările legislative sau la cerințele de interoperabilitate naționale sau europene,ținând cont de necesitatea eficientizării operaționale și a serviciilor electronice avansate pentru sistemul național de pensii prin digitalizare, precum și a îndeplinirii jalonului 240 - Sistemul informatic din cadrul Casei Naționale de Pensii Publice, asumat prin Planul național de redresare și reziliență al României,dat fiind volumul mare de muncă pentru desfășurarea activităților anterior menționate, care conduce la supraîncărcarea personalului, aceasta poate genera consecințe negative, în ceea ce privește atât afectarea stării de sănătate a acestuia, cât și imposibilitatea soluționării în termen a lucrărilor repartizate.Deoarece, în prezent, la nivelul Ministerului Energiei au fost finalizate procesele de evaluare, selecție și contractare a proiectelor depuse în cadrul apelurilor derulate în scopul implementării Planului național de redresare și reziliență al României (PNRR), iar jaloanele aferente măsurilor de investiții C6-I2, I3, I4 și I5 și C16-I2 pot fi considerate îndeplinite sau parțial îndeplinite,întrucât este imperios necesară ducerea la îndeplinire a țintelor asociate jaloanelor,la acest moment, la nivelul Ministerului Energiei se află în implementare 366 de contracte de finanțare, pentru care alocările din PNRR însumează 1.158.627.248,33 euro, în timp ce contribuția proprie a beneficiarilor finanțării este în valoare totală de 2.988.322.477,54 euro.Ținând cont de faptul că, după semnarea contractelor de finanțare, o parte dintre beneficiarii investițiilor din componenta 6. Energie, precum și din cadrul componentei 16. RePowerEU au solicitat modificarea contractelor de finanțare încheiate și includerea în cuprinsul acestora a posibilității de a constitui garanții/ipoteci în favoarea unor instituții de credit asupra activelor fixe care fac obiectul contractului de finanțare pentru asigurarea finanțării cheltuielilor necesare implementării proiectului, în toate fazele sale,luând în considerare faptul că rezultatul absenței unei reglementări a acestor aspecte îl reprezintă încetarea contractelor aflate în stadiu de implementare la nivelul Ministerului Energiei, cu efect direct în ceea ce privește neatingerea jaloanelor și țintelor din cadrul investițiilor gestionate de Ministerul Energiei, în calitate de coordonator de reforme și/sau investiții, și implicit asupra evaluării cererilor de plată aferente jaloanelor și țintelor asociate acestora,având în vedere faptul că la nivelul Ministerului Energiei se află în implementare contracte de finanțare pentru care alocările din Fondul pentru modernizare depășesc valoarea de 4 miliarde de euro, în timp ce contribuția proprie a beneficiarilor finanțării este în valoare totală de peste 3 miliarde de euro,ținând cont de faptul că, după semnarea contractelor de finanțare, o parte dintre beneficiarii investițiilor, precum și instituțiile bancare și asociațiile de profil au solicitat modificarea contractelor de finanțare încheiate și includerea în cuprinsul acestora a posibilității de a constitui garanții/ipoteci în favoarea unor instituții de credit asupra activelor fixe care fac obiectul contractului de finanțare, pentru asigurarea finanțării cheltuielilor necesare implementării proiectului, în toate fazele sale,întrucât modificarea legislativă se impune în scopul prevenirii încetării contractelor aflate în stadiu de implementare la nivelul Ministerului Energiei și al organismelor delegate, cu impact major asupra infrastructurii energetice din România, dar și cu efecte negative directe în ceea ce privește gradul de absorbție a fondurilor din Fondul pentru modernizare, implementat și gestionat de Ministerul Energiei și de organismele delegate.Având în vedere că, potrivit dispozițiilor art. 7 alin. (1) și (2) din Legea nr. 52/2003 privind transparența decizională în administrația publică, republicată, cu modificările și completările ulterioare, dar și prevederilor art. 402 și 408 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare, există termene reglementate care stabilesc perioade minime de timp în care se pot întocmi și apoi supune aprobării actele normative și administrative subsecvente care se dau în aplicarea unui act normativ cu nivel superior de reglementare,astfel, punerea în aplicare a prevederilor art. 3 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 74/2013 privind unele măsuri pentru îmbunătățirea și reorganizarea activității Agenției Naționale de Administrare Fiscală, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 144/2014, cu modificările ulterioare, implică măsuri specifice reglementate de Codul administrativ cu privire la cariera funcționarilor publici din cadrul direcțiilor regionale antifraudă fiscală din cadrul serviciilor supuse reorganizării,având în vedere amplitudinea, complexitatea și specificul modificărilor de structură și de personal, care vor avea loc la nivelul Agenției Naționale de Administrare Fiscală ca urmare a punerii în aplicare a măsurilor stabilite în Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 74/2013, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 144/2014, cu modificările ulterioare, referitoare la trecerea la modalitatea de organizare pe structuri județene a direcțiilor regionale antifraudă fiscală, dar și obligativitatea respectării prevederilor Codului administrativ, se impune o derogare a termenului stabilit de ordonanța de urgență a Guvernului pentru a asigura respectarea termenelor obligatorii impuse de actele normative în vigoare.Ținând cont de faptul că suprafața de terenuri cumpărate de către statul român, prin Regia Națională a Pădurilor - Romsilva, în perioada 1.01.1990-până în prezent este mică, respectiv aproximativ 12.191 ha, din care 1.924 ha terenuri cu destinație agricolă și 10.267 ha terenuri cu destinație forestieră,luând în considerare importanța achiziționării prin cumpărare de către statul român, prin Regia Națională a Pădurilor - Romsilva, de terenuri cu destinație agricolă sau forestieră ce pot fi incluse în fondul forestier proprietate publică a statului,având în vedere importanța strategică a bunului imobil ce va fi inclus în fondul forestier național, se impune achiziția suprafeței de 4.063,2594 ha prin derogare de la prevederile art. 6 din Legea nr. 56/2010 privind accesibilizarea fondului forestier național, republicată, cu modificările ulterioare.Întrucât aceste elemente vizează interesul general public și constituie o situație de urgență și extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată,în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență.  +  Articolul I(1) Finanțările prevăzute în anexele nr. 4 și 5 la Legea bugetului de stat pe anul 2025 nr. 9/2025, pentru serviciile sociale din sistemul de protecție a copilului, centrele de zi și centrele rezidențiale pentru persoane adulte cu handicap, căminele pentru persoane vârstnice, funcționarea unităților de îngrijire la domiciliu a persoanelor vârstnice, funcționarea centrelor de zi de îngrijire și recuperare a persoanelor vârstnice, centrele de zi destinate prevenirii separării copilului de familie potrivit prevederilor art. 21 alin. (1) lit. a) și alin. (2) din Legea nr. 156/2023 privind organizarea activității de prevenire a separării copilului de familie, cu modificările și completările ulterioare, se realizează numai pentru serviciile sociale care dețin licență de funcționare, licență de funcționare provizorie sau plan de restructurare a centrului rezidențial cu capacitate mai mare de 50 de locuri, avizat de Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități.(2) La finele exercițiului financiar, fondurile neutilizate sau, după caz, utilizate pentru perioada în care furnizorul de servicii sociale a desfășurat activitate fără a deține licență de funcționare se restituie la bugetul de stat.  +  Articolul II(1) Prin decizie a prim-ministrului se înființează un comitet interministerial pentru consolidarea capacității administrative a instituțiilor cu atribuții în domeniul asistenței sociale, în temeiul art. 34 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare.(2) Comitetul prevăzut la alin. (1) este compus din reprezentanți ai Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale, Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, Ministerului Sănătății, Ministerului Afacerilor Interne și ai Ministerului Finanțelor și se va întruni ori de câte ori este nevoie.(3) Obiectivul principal al comitetului prevăzut la alin. (1) este de a evalua situația din domeniul asistenței sociale, pe baza analizelor și informațiilor furnizate de către oricare dintre instituțiile prevăzute la alin. (2), precum și de către alte instituții publice care, potrivit legislației specifice, au atribuții în legătură cu funcționarea serviciilor sociale.(4) Atribuțiile și modul de funcționare ale comitetului se stabilesc prin decizia prim-ministrului prevăzută la alin. (1), la propunerea Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale.  +  Articolul IIIPrin derogare de la prevederile art. VII alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 156/2024 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice pentru fundamentarea bugetului general consolidat pe anul 2025, pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru prorogarea unor termene, cu modificările și completările ulterioare, în anul 2025, posturile vacante din cadrul centrelor de servicii sociale pentru persoane cu dizabilități, pentru care există contracte de finanțare în derulare pentru proiecte de reorganizare sau restructurare, posturile aferente proiectelor finanțate în baza Hotărârii Guvernului nr. 435/2022 privind aprobarea unor programe de interes național pentru dezvoltarea serviciilor sociale pentru persoanele vârstnice, cu modificările ulterioare, și a Hotărârii Guvernului nr. 973/2012 privind aprobarea procedurii de acordare a sumelor din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Muncii, Familiei și Protecției Sociale, pentru finanțarea unor cheltuieli de investiții și reparații capitale pentru centrele de zi și rezidențiale, cu modificările și completările ulterioare, posturile vacante aferente proiectelor cu finanțare din fonduri externe, precum și posturile vacante sau temporar vacante din serviciile sociale cu cazare, prin care se asigură continuitatea activității, licențiate în condițiile Legii nr. 197/2012 privind asigurarea calității în domeniul serviciilor sociale, cu modificările și completările ulterioare, se pot ocupa prin concurs sau examen, în condițiile legii, cu condiția aprobării de către Guvern, prin memorandum, la propunerea Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale, Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației și a Ministerului Finanțelor, cu justificarea necesității și cu încadrarea în cheltuielile de personal aprobate cu această destinație în buget.  +  Articolul IVLegea nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1 din 3 ianuarie 2008, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1. După articolul 58^2 se introduce un nou articol, art. 58^3, cu următorul cuprins:  +  Articolul 58^3(1) Persoanele care dețin certificat de încadrare în grad de handicap, emis pentru cel puțin una dintre afecțiunile prevăzute în ordinul ministrului sănătății emis în temeiul art. 22 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, republicată, cu modificările și completările ulterioare, titulare ale unui permis de conducere, sunt supuse procedurii de reevaluare de către comisiile de evaluare complexă a persoanelor adulte cu handicap, în termen de 30 de zile de la data comunicării deciziei de reevaluare, emisă de către directorul direcției generale de asistență socială și protecția copilului județene/locale a sectorului sau a municipiului București.(2) Direcția generală de asistență socială și protecția copilului județeană/locală a sectorului sau a municipiului București transmite lunar agenției pentru plăți și inspecție socială județene, respectiv a municipiului București, denumite în continuare agenții teritoriale, până la data de 10 a lunii curente, pentru luna anterioară, lista persoanelor care dețin certificat de încadrare în grad de handicap, emis pentru cel puțin una dintre afecțiunile prevăzute în ordinul ministrului sănătății emis în temeiul art. 22 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002, republicată, cu modificările și completările ulterioare.(3) Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială, denumită în continuare ANPIS, centralizează listele comunicate de agențiile teritoriale până la data de 15 a lunii curente și le transmite Direcției Generale Permise de Conducere și Înmatriculări în vederea aplicării prevederilor art. 22^3 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002, republicată, cu modificările și completările ulterioare.(4) ANPIS transmite agențiilor teritoriale, în termen de 3 zile lucrătoare de la primirea răspunsului Direcției Generale Permise de Conducere și Înmatriculări, listele cu persoanele care dețin un permis de conducere valabil și notifică direcțiile generale de asistență socială și protecția copilului județene/locale ale sectoarelor municipiului București, în vederea declanșării procedurii de reevaluare, în condițiile prevăzute la alin. (1).(5) Dreptul la prestațiile sociale prevăzute la art. 58 alin. (3) și (4) se suspendă pe perioada reevaluării prevăzute la alin. (1).(6) Suspendarea prevăzută la alin. (5) se efectuează în baza deciziei/dispoziției directorului executiv al direcției generale, emisă în termen de 5 zile de la data comunicării prevăzute la alin. (1), și se comunică agențiilor județene pentru plăți și inspecție socială, respectiv a municipiului București, cu respectarea prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 1.019/2018 privind aprobarea Procedurii de preluare de către agențiile județene pentru plăți și inspecție socială, respectiv a municipiului București, a personalului cu atribuții în efectuarea plăților prestațiilor sociale pentru persoanele cu handicap de la direcțiile generale de asistență socială și protecția copilului județene, respectiv ale sectoarelor municipiului București, a Procedurii de acordare a plăților, precum și situațiile de suspendare, modificare, încetare a dreptului la prestațiile sociale pentru persoanele cu handicap, precum și pentru modificarea Statutului propriu de organizare și funcționare al Agenției Naționale pentru Plăți și Inspecție Socială, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 151/2012.(7) Transmiterea datelor cu caracter personal se realizează cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) nr. 679/2016 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor), precum și ale Legii nr. 190/2018 privind măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European și al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date și de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecția datelor).2. La articolul 100 alineatul (1), litera b) se modifică și va avea următorul cuprins:b) nerespectarea dispozițiilor art. 16-22, art. 23 alin. (1), (2) și (4), art. 24 alin. (1)-(6), art. 27 alin. (1) și (2), art. 28, art. 30, art. 31, art. 32 alin. (2), art. 33 alin. (1)-(3), art. 34 alin. (3), art. 37 alin. (2), art. 51 alin. (4)-(7), art. 54 alin. (1)-(3), art. 55 alin. (1) și (2), art. 59 alin. (1) lit. h), art. 61-64, art. 65 alin. (1), (2) și (5), art. 66-68, art. 69 alin. (1), art. 70, art. 71, art. 75 alin. (2) și ale art. 78 alin. (6), cu amendă de la 10.000 lei la 25.000 lei.3. La articolul 100^1, literele a) și b) se modifică și vor avea următorul cuprins:a) nerespectarea de către direcțiile generale de asistență socială și protecția copilului județene, respectiv ale sectoarelor municipiului București a prevederilor art. 23 alin. (3), art. 42 alin. (6), art. 58^3 alin. (2), art. 88 și art. 90^3 alin. (2) și (7);b) nerespectarea de către comisiile de evaluare a prevederilor art. 58^3 alin. (1)-(4) și art. 89 alin. (1) și (4);  +  Articolul VPrin derogare de la dispozițiile art. 4 alin. (2) din Ordonanța Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările și completările ulterioare, dispozițiile art. 100 alin. (1) lit. b) și art. 100^1 lit. a) și b) din Legea nr. 448/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare, astfel cum se modifică și se completează prin prezenta ordonanță de urgență, intră în vigoare la 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.  +  Articolul VI(1) Procedura de notificare a agențiilor teritoriale prevăzută la art. 58^3 alin. (4) din Legea nr. 448/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare, astfel cum se modifică și se completează prin prezenta ordonanță de urgență, modelul și formatul documentelor prevăzute la alin. (2) și (4) din același articol se stabilesc prin decizie a directorului general al Agenției Naționale pentru Plăți și Inspecție Socială, în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.(2) Procedura de reevaluare prevăzută la art. 58^3 alin. (1) din Legea nr. 448/2006, republicată, cu modificările și completările ulterioare, astfel cum se modifică și se completează prin prezenta ordonanță de urgență, se stabilește prin ordin al președintelui Autorității Naționale pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități, în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, și se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.  +  Articolul VIIOrdonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 670 din 3 august 2006, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1. După articolul 22^2 se introduce un nou articol, art. 22^3, cu următorul cuprins:  +  Articolul 22^3(1) Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială, atunci când constată că un conducător de autovehicul, de tractor agricol sau forestier ori tramvai se află în evidența sa ori a agențiilor pentru plăți și inspecție socială județene sau a municipiului București, cu o afecțiune medicală dintre cele prevăzute în ordinul ministrului sănătății emis în temeiul art. 22 alin. (2), comunică această informație poliției rutiere în a cărei rază teritorială domiciliază titularul permisului de conducere, precum și numele, prenumele și codul numeric personal ale acestuia.(2) Direcția Generală Permise de Conducere și Înmatriculări furnizează, în format electronic, Agenției Naționale pentru Plăți și Inspecție Socială date cu privire la deținerea unui permis de conducere valabil, în vederea îndeplinirii atribuțiilor prevăzute la alin. (1). Cerințele tehnice necesare furnizării datelor în format electronic se stabilesc prin protocol de cooperare încheiat între Direcția Generală Permise de Conducere și Înmatriculări și Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială.(3) În termen de 5 zile de la data comunicării prevăzute la alin. (1), poliția rutieră informează titularul permisului de conducere cu privire la faptul că figurează în evidența uneia dintre autoritățile prevăzute la alin. (1) cu o afecțiune medicală dintre cele prevăzute în ordinul ministrului sănătății emis conform art. 22 alin. (2) și îi solicită să înainteze dovada prezentării la examinarea medicală prevăzută la art. 22 alin. (1), efectuată de o unitate de asistență medicală autorizată.(4) În cazul în care titularul permisului de conducere nu comunică dovada în termen de 15 zile de la data comunicării solicitării prevăzute la alin. (3), prevederile art. 22 alin. (6^2) și (6^5) se aplică în mod corespunzător.(5) Unitatea de asistență medicală autorizată prevăzută la alin. (3) aplică în mod corespunzător prevederile art. 22 alin. (6^1).2. La articolul 97, alineatul (4) se modifică și va avea următorul cuprins:(4) Retragerea permisului de conducere se dispune de către poliția rutieră în cazurile prevăzute la art. 22 alin. (6^2), (6^4), (8^4) sau (8^6), art. 22^3 alin. (4), art. 38 alin. (5) și art. 113 alin. (1^4).  +  Articolul VIII(1) În vederea identificării situațiilor existente la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență în care titulari ai permisului de conducere valabil dețin certificat de încadrare în grad de handicap, emis pentru cel puțin una dintre afecțiunile prevăzute în ordinul ministrului sănătății emis în temeiul art. 22 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, republicată, cu modificările și completările ulterioare, Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități transmite Agenției Naționale pentru Plăți și Inspecție Socială, în termen de 5 zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, lista persoanelor care dețin certificat de încadrare în grad de handicap emis pentru cel puțin una dintre afecțiunile prevăzute în respectivul ordin.(2) În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, pe baza listei prevăzute la alin. (1), Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială verifică beneficiarii aflați în plată la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență în vederea aplicării art. 58^3 din Legea nr. 448/2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările și completările ulterioare, și a art. 22^3 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002, republicată, cu modificările și completările ulterioare, astfel cum au fost completate prin prezenta ordonanță de urgență.(3) În termen de 10 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, Direcția Generală Permise de Conducere și Înmatriculări și Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială încheie protocolul de cooperare prevăzut la art. 22^3 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002, republicată, cu modificările și completările ulterioare, astfel cum a fost completată prin prezenta ordonanță de urgență.  +  Articolul IXPrin derogare de la prevederile art. 39 alin. (2) din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare, pentru personalul nou-încadrat, pentru personalul numit/încadrat în aceeași instituție/autoritate publică pe funcții de același fel, inclusiv pentru personalul promovat în funcții sau în grade/trepte profesionale, pentru care nu există funcție similară în plată, cuantumul brut al salariilor de bază/soldelor de funcție/salariilor de funcție/indemnizațiilor de încadrare lunară se stabilește la nivelul reglementat pentru anul 2022 în anexele la Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificările și completările ulterioare, la care se aplică prevederile art. 10 privind gradația corespunzătoare vechimii în muncă, precum și majorările salariilor de bază/soldelor de funcție/salariilor de funcție/indemnizațiilor de încadrare lunară acordate potrivit actelor normative care au reglementat salarizarea personalului plătit din fonduri publice începând cu data de 1 ianuarie 2024.  +  Articolul XFuncția de inspector general de stat, prevăzută în Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, la anexa VIII - Familia ocupațională de funcții bugetare „Administrație“ capitolul I lit. c) - Funcții publice de conducere nr. crt. 1, se introduce la lit. a) - Funcții corespunzătoare categoriei înalților funcționari publici nr. crt. 2.  +  Articolul XI(1) Termenul de încadrare în categoria funcțiilor contractuale, prevăzut la art. 1 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 90/2021 privind unele măsuri din domeniul pensiilor publice, aprobată prin Legea nr. 362/2022, cu modificările ulterioare, se prelungește până la data de 30 iunie 2025.(2) Prevederile referitoare la numărul maxim de posturi cuprinse în Hotărârea Guvernului nr. 118/2012 privind aprobarea Statutului Casei Naționale de Pensii Publice, cu modificările și completările ulterioare, se modifică în mod corespunzător, pentru posturile prevăzute la alin. (1), de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență până la data de 30 iunie 2025.(3) Măsurile prevăzute la alin. (1) și (2) se realizează cu încadrarea în fondurile bugetare alocate.  +  Articolul XIILa articolul III alineatul (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 70/2023 pentru modificarea și/sau completarea unor acte normative din domeniul pensiilor publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 787 din 31 august 2023, aprobată prin Legea nr. 119/2024, după litera c) se introduce o nouă literă, lit. d), cu următorul cuprins:d) activități referitoare la desfășurarea procesului de gestionare a dosarelor de pensii comunitare și internaționale.  +  Articolul XIIIDupă articolul 37 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 124/2021 privind stabilirea cadrului instituțional și financiar pentru gestionarea fondurilor europene alocate României prin Mecanismul de redresare și reziliență, precum și pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 155/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea Planului național de redresare și reziliență necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile și nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare și reziliență, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1178 din 14 decembrie 2021, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 178/2022, cu modificările și completările ulterioare, se introduce un nou articol, art. 37^1, cu următorul cuprins:  +  Articolul 37^1(1) După semnarea contractului de finanțare, în condiții obiective și justificate, pentru asigurarea finanțării cheltuielilor necesare implementării proiectului, precum și pentru asigurarea cofinanțării, cu excepția sumelor prevăzute la art. 23 alin. (7^1), pe întreaga perioadă de derulare a contractului de finanțare, beneficiarul poate constitui garanții în favoarea unei instituții de credit, sub forma instituirii unei ipoteci asupra activelor fixe care fac obiectul contractului de finanțare.(2) Beneficiarul este obligat să transmită coordonatorului de reforme și/sau investiții o copie a contractului de credit și a celui de ipotecă, în termen de 10 zile lucrătoare de la semnarea acestora. În cazul imobilelor, aceasta este însoțită de raportul de evaluare a imobilului finanțat pe baza contractului de finanțare, realizat de către un evaluator independent autorizat ANEVAR.(3) Pentru contractele de credit și contractele de ipotecă deja încheiate, beneficiarul este obligat să transmită coordonatorului de reforme și/sau investiții o copie a contractului de credit și a celui de ipotecă până la data de 31 martie 2025.  +  Articolul XIVLa articolul 13 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 60/2022 privind stabilirea cadrului instituțional și financiar de implementare și gestionare a fondurilor alocate României prin Fondul pentru modernizare, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 459 din 9 mai 2022, aprobată cu completări prin Legea nr. 376/2023, cu modificările și completările ulterioare, după alineatul (5) se introduc trei noi alineate, alin. (6)-(8), cu următorul cuprins:(6) După semnarea contractului de finanțare, în condiții obiective și justificate, pentru asigurarea finanțării cheltuielilor necesare implementării proiectului, precum și pentru asigurarea cofinanțării, cu excepția sumelor prevăzute la art. 21 alin. (2), pe întreaga perioadă de derulare a contractului de finanțare, beneficiarul poate constitui garanții în favoarea unei instituții de credit, sub forma instituirii unei ipoteci asupra activelor fixe care fac obiectul contractului de finanțare.(7) Beneficiarul este obligat să transmită Ministerului Energiei/organismelor delegate o copie a contractului de credit și a celui de ipotecă, în termen de 10 zile lucrătoare de la semnarea acestora. În cazul imobilelor, aceasta este însoțită de raportul de evaluare a imobilului finanțat pe baza contractului de finanțare, realizat de către un evaluator independent autorizat ANEVAR.(8) Pentru contractele de credit și contractele de ipotecă deja încheiate, în derularea contractelor de finanțare beneficiarul este obligat să transmită Ministerului Energiei/organismelor delegate o copie a contractului de credit și a celui de ipotecă până la data de 31 martie 2025.  +  Articolul XVLa articolul 3 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 74/2013 privind unele măsuri pentru îmbunătățirea și reorganizarea activității Agenției Naționale de Administrare Fiscală, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 389 din 29 iunie 2013, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 144/2014, cu modificările ulterioare, alineatul (2) se modifică după cum urmează:(2) În cadrul direcțiilor regionale antifraudă fiscală funcționează structuri teritoriale județene cu sediul în județele din aria de activitate a acestora, astfel cum sunt stabilite prin hotărârea Guvernului de organizare și funcționare a Agenției Naționale de Administrare Fiscală. Operaționalizarea structurilor antifraudă teritoriale județene are loc începând cu data de 1 iulie 2025.  +  Articolul XVIPrin derogare de la prevederile art. 6 din Legea nr. 56/2010 privind accesibilizarea fondului forestier național, republicată, cu modificările ulterioare, suma de 111.830 mii lei se utilizează din fondul de accesibilizare pentru achiziționarea suprafeței de 4.063,2594 ha, conform elementelor de identificare prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta ordonanță de urgență.
    PRIM-MINISTRU
    ION-MARCEL CIOLACU
    Contrasemnează:
    Viceprim-ministru,
    Marian Neacșu
    Viceprim-ministru, ministrul finanțelor,
    Tánczos Barna
    p. Viceprim-ministru, ministrul afacerilor interne,
    Romeo Simionescu,
    secretar de stat
    Ministrul muncii, familiei, tineretului și solidarității sociale,
    Simona Bucura-Oprescu
    Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice și administrației,
    Cseke Attila-Zoltan
    Ministrul sănătății,
    Alexandru Rafila
    Ministrul investițiilor și proiectelor europene,
    Marcel-Ioan Boloș
    București, 27 februarie 2025.Nr. 5.  +  ANEXĂ
    DATELE DE IDENTIFICARE
    ale bunului imobil care urmează a se înscrie în inventarul centralizat al bunurilor
    din domeniul public al statului și a se da în administrarea Ministerului Mediului,
    Apelor și Pădurilor, prin Regia Națională a Pădurilor - Romsilva
    Nr. crt.Codul de clasificațieTipul bunului (mobil/ imobil)DenumireaElementele-cadru de descriere tehnicăValoare (lei)Titularul dreptului de administrare și ordonatorul principal de crediteSituația juridică
    Baza legalăAdministrare/ Concesiune/ Folosință gratuită/ Închiriere
    012345678
    18.04.01ImobilPădureSuprafața totală 4.063,2594 ha, din care: CF nr. 50139 Grințieș (1,6060 ha), CF nr. 50140 Grințieș (0,3910 ha), CF nr. 50142 Grințieș (1,1790 ha), CF nr. 50143 Grințieș (1,8160 ha), CF nr. 50145 Grințieș (6,4120 ha), CF nr. 50146 Grințieș (8,9860 ha), CF nr. 50147 Grințieș (20,5590 ha), CF nr. 50149 Grințieș (1.846,0560 ha), CF nr. 50158 Grințieș (1.788,5890 ha), CF nr. 50161 Grințieș (316,9490 ha), CF nr. 50236 Ceahlău (0,7900 ha), CF nr. 50239 Ceahlău (3,3080 ha), CF nr. 50266 Ceahlău (53,3910 ha), CF nr. 50576 Poiana Teiului (13,2274 ha)111.830.000Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor/ Regia Națională a Pădurilor - Romsilva C.U.I. 1590120HCA nr. 4/19.02.2025În administrare
    TOTAL111.830.000
    ------