ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 4 din 20 februarie 2025pentru modificarea și completarea unor acte normative
EMITENT
  • GUVERNUL ROMÂNIEI
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 160 din 21 februarie 2025



    Având în vedere necesitatea modificării și completării cu celeritate a cadrului legal care să permită utilizarea fondurilor externe nerambursabile/rambursabile din cadrul Mecanismului de redresare și reziliență, în corelare directă cu obținerea de rezultate și implementarea reformelor și a investițiilor asumate de România, luând în considerare necesitatea întreprinderii unor măsuri urgente care să ducă la evitarea blocajului implementării investițiilor, prin reglementarea aspectelor cu privire la mecanismele și fluxurile aplicabile structurilor implicate în implementarea investițiilor, respectiv la atingerea țintelor și jaloanelor aferente componentei 15 - Educație, investiția 1 - Construirea, echiparea și operaționalizarea a 110 creșe - Programul guvernamental Construire creșe „Sfânta Ana“, asumate în cadrul Planului național de redresare și reziliență al României, denumit în continuare PNRR, care fundamentează prioritățile de reformă și domeniile de investiții pentru aplicarea Mecanismului de redresare și reziliență la nivel național, precum și complexitatea lucrărilor aferente investițiilor vizate,ținând cont de faptul că lipsa reglementării unitare și complete a cadrului instituțional și financiar general aplicabil fondurilor externe nerambursabile/rambursabile aferent Mecanismului de redresare și reziliență generează întârzieri în implementarea acestuia, cu impact asupra gradului de absorbție a fondurilor alocate României din Mecanismul de redresare și reziliență, precum și de faptul că elementele menționate vizează interesul public și strategic și constituie o situație de urgență și extraordinară,având în vedere necesitatea clarificării cât mai urgente a mecanismelor și fluxurilor aplicabile investițiilor și proiectelor finanțate din PNRR și a rolurilor diferitelor structuri implicate, precum și a termenelor strânse de finalizare a proiectelor aferente investițiilor,în scopul evitării blocajului implementării investițiilor, respectiv atingerii țintelor și jaloanelor, sunt necesare modificarea și completarea reglementărilor care să vizeze aspectele menționate anterior cu privire la mecanismele și fluxurile aplicabile structurilor implicate în implementarea PNRR și care să asigure o corectă utilizare a fondurilor externe nerambursabile/rambursabile alocate României prin Mecanismul de redresare și reziliență.Având în vedere faptul că elementele mai sus menționate sunt o prioritate a Programului de guvernare și constituie o situație de urgență și extraordinară, a cărei reglementare nu poate fi amânată, se impune adoptarea de măsuri imediate pe calea ordonanței de urgență.În considerarea faptului că elementele mai sus menționate vizează evitarea blocajului implementării investițiilor, respectiv atingerea țintelor și jaloanelor aferente componentei 15 - Educație, investiția 1 - Construirea, echiparea și operaționalizarea a 110 creșe - Programul guvernamental „Sf. Ana“, implicit interesul public general, și constituie situații de urgență și extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată, precum și faptul că neîndeplinirea țintelor și jaloanelor poate conduce la neonorarea plăților de către Comisia Europeană, ținând cont de faptul că situația de securitate actuală la nivel internațional și național, caracterizată printr-un grad ridicat de impredictibilitate și complexitate, induce riscuri și amenințări în planul ordinii și siguranței publice, precum și al securității naționale, aspect ce impune necesitatea existenței unui răspuns prompt și eficace din partea instituțiilor cu atribuții în domeniu,luând în considerare că personalul din instituțiile publice de apărare, ordine publică și securitate națională este esențial pentru asigurarea ordinii și siguranței publice, precum și a securității naționale, iar în contextul actual al creșterii amenințărilor la adresa securității și ordinii publice este imperativ să se asigure un climat de încredere și stabilitate în rândul acestui personal,întrucât managementul resurselor umane constituie o activitate strategică la nivelul instituției, fiind acordată o atenție deosebită aspectelor care creează premisele necesare optimizării desfășurării activităților operative ce vizează ordinea și siguranța cetățeanului,cu toate acestea, deficitul de personal de la nivelul instituțiilor publice de apărare, ordine publică și securitate națională conduce la dificultăți majore în îndeplinirea obiectivelor, efectele acestuia determinând imposibilitatea acoperirii tuturor domeniilor gestionate, un exemplu în acest sens fiind reprezentat de Ministerul Afacerilor Interne, al cărui deficit de personal s-a acutizat constant începând cu anul 2010, devenind în prezent o problemă care necesită luarea de măsuri care să contribuie la diminuarea acestui fenomen.Întrucât, în contextul actual al deficitului de personal existent, conduita legislativă care instituie compensarea numai cu timp liber corespunzător a muncii prestate în zilele de repaus săptămânal, de sărbători legale și în celelalte zile în care, în conformitate cu reglementările în vigoare, nu se lucrează în cadrul schimbului normal de lucru afectează exercitarea în parametri optimi a atribuțiilor instituționale,luând în considerare că una dintre posibilele soluții pentru remedierea acestor inconveniente, având rolul de recompensare, fidelizare totodată, de creștere a atractivității liniei de muncă care să depășească/să diminueze posibilitatea migrării personalului specializat în alte domenii de activitate, o constituie adoptarea unor măsuri pentru acordarea unor drepturi de natură financiară, dacă aceste zile nu se pot compensa cu timp liber corespunzător,pentru aceste considerente și ținând seama de deficitul acut de personal care, în prezent, nu poate fi suplinit nici prin recrutare din instituțiile de învățământ proprii, nici prin încadrare din sursă externă, aspecte ce au generat o vulnerabilitate a sistemului de apărare, ordin publică și securitate națională, astfel încât principala sarcină instituțională legală, respectiv asigurarea unui serviciu public specializat în interesul persoanei, al comunității, precum și în sprijinul instituțiilor statului, exclusiv pe baza și în executarea legii, riscă să nu poată fi îndeplinită la standarde de performanță reale,având în vedere faptul că se impune recunoașterea principiului importanței sociale a muncii și principiul stimulării acestor categorii de personal bugetar, astfel încât să fie asigurat necesarul de personal calificat,ținând seama de faptul că neadoptarea de măsuri imediate, prin ordonanță de urgență, ar conduce la dificultăți și blocaje instituționale, iar angrenarea personalului instituțiilor din sistemul de apărare, ordine publică și securitate națională în activități în zilele de repaus săptămânal, de sărbători legale și în celelalte zile în care, în conformitate cu reglementările în vigoare, nu se lucrează în cadrul schimbului normal de lucru este necesară și justificată în contextul actual multiplicării volumului de activități instituționale, pe fondul unui deficit acut de personal, situație extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată,întrucât promovarea și adoptarea unei legi pentru soluționarea acestei problematici implică o procedură îndelungată, soluție juridică ce presupune ca, pe tot parcursul procesului normal de legiferare, personalului care își desfășoară activitatea în zilele de repaus săptămânal, de sărbători legale și în celelalte zile în care, în conformitate cu reglementările în vigoare, nu se lucrează în cadrul schimbului normal de lucru să i se compenseze aceste zile numai cu timp liber corespunzător muncii, demers dificil de realizat în contextul deficitului actual,luând în considerare că aspectele vizate constituie o stare de fapt obiectivă, cuantificabilă, extraordinară, independentă de voința Guvernului, care pune în pericol interesul public și a cărei reglementare nu poate fi amânată, se impune adoptarea de măsuri imediate prin ordonanță de urgență, în consecință.Având în vedere termenul de prezentare în vederea aprobării bugetelor de venituri și cheltuieli pe anul 2025 de către operatorii economici la care statul sau unitățile administrativ-teritoriale sunt acționari unici ori majoritari sau dețin direct ori indirect o participație majoritară, de 45 de zile de la data intrării în vigoare a legii anuale a bugetului de stat sau a aprobării bugetelor locale ale comunelor, orașelor, municipiilor, sectoarelor municipiului București, județelor sau municipiului București, după caz,întrucât recentele evoluții în actualul context regional, respectiv apariția unei zone de conflict în imediata vecinătate a României, reclamă acțiuni concrete în vederea protejării intereselor naționale, inclusiv prin acțiuni de asigurare a unor capacități de producție și/sau servicii pentru apărare de interes strategic pentru securitatea națională, în vederea satisfacerii necesarului Forței din Sistemul național de apărare de produse militare, sensibile și strategice, precum și a serviciilor de mentenanță necesare,luând în considerare faptul că situația prezentată întrunește premisele unei situații urgente și extraordinare care impune adoptarea de măsuri imediate în vederea stabilirii cadrului normativ potrivit, neadoptarea acestor măsuri, cu celeritate, putând avea consecințe negative, pentru a nu crea blocaje în activitatea operatorilor economici prin migrarea către alte entități economice a personalului din cadrul operatorilor economici cu capital integral sau majoritar deținut de stat sau de unitățile administrativ-teritoriale ca urmare a aplicării măsurilor de limitare a unor categorii de cheltuieli, se impune luarea unor măsuri pentru menținerea unor drepturi de natură salarială pentru unele categorii de personal.În considerarea faptului că aceste elemente vizează interesul public și constituie o situație de urgență și extraordinară a cărei reglementare nu poate fi amânată,în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență.  +  Articolul IOrdonanța de urgență a Guvernului nr. 124/2021 privind stabilirea cadrului instituțional și financiar pentru gestionarea fondurilor europene alocate României prin Mecanismul de redresare și reziliență, precum și pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 155/2020 privind unele măsuri pentru elaborarea Planului național de redresare și reziliență necesar României pentru accesarea de fonduri externe rambursabile și nerambursabile în cadrul Mecanismului de redresare și reziliență, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1178 din 14 decembrie 2021, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 178/2022, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează: 1. La articolul 5, alineatul (3^6) se modifică și va avea următorul cuprins:(3^6) Repartizarea, utilizarea și plata sumelor în cadrul reformelor și/sau investițiilor se realizează cu prioritate din fondurile europene aferente asistenței financiare nerambursabile și rambursabile și TVA aferent cuprinse în acordul de finanțare și acordul de împrumut încheiate cu Comisia Europeană, până la epuizarea cuantumului acestora, cu excepția contractelor de finanțare încheiate în cadrul componentei 15 - Educație, investiția 1 - Construirea, echiparea și operaționalizarea a 110 creșe - Programul guvernamental Construire creșe „Sfânta Ana“.2. La articolul 13, după alineatul (9) se introduce un nou alineat, alin. (10), cu următorul cuprins: (10) Prin excepție de la prevederile alin. (1) lit. a), în scopul eficientizării implementării investiției 1 - Construirea, echiparea și operaționalizarea a 110 creșe - Programul guvernamental Construire creșe «Sfânta Ana» din cadrul componentei 15 -- Educație, precum și pentru atingerea jaloanelor și țintelor asumate prin PNRR din cadrul acestei investiții, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, în calitate de ordonator principal de credite cu rol de coordonator de reformă și investiții, este autorizat să depășească procentul finanțării publice naționale cu sumele necesare pentru încheierea contractelor de achiziție publică și pentru ajustarea/majorarea prețurilor contractelor de achiziție publică, precum și cu sumele aferente unor activități necesare implementării proiectelor, sume care nu au fost prevăzute în fondurile alocate PNRR și ale căror documentații au fost aprobate conform art. 8 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 173/2022 privind stabilirea unor măsuri necesare pentru îndeplinirea jaloanelor și țintelor din Planul național de redresare și reziliență aferente componentei 3 - Managementul deșeurilor, componentei 10 - Fondul local, componentei 11 - Turism și cultură, componentei 12 - Sănătate, componentei 14 - Buna guvernanță și componentei 15 - Educație, precum și pentru completarea unor acte normative, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 143/2023, cu modificările și completările ulterioare, în limita creditelor de angajament și a creditelor bugetare aprobate potrivit legii.  +  Articolul IIOrdonanța de urgență a Guvernului nr. 156/2024 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice pentru fundamentarea bugetului general consolidat pe anul 2025, pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru prorogarea unor termene, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1334 din 31 decembrie 2024, se modifică și se completează după cum urmează:1. La articolul III, alineatul (2) se modifică și va avea următorul cuprins: (2) În anul 2025, munca suplimentară prestată în cadrul activităților deosebite cu caracter operativ sau neprevăzut de către salvatorii montani, peste programul normal de lucru, în zilele de repaus săptămânal, de sărbători legale și în celelalte zile în care, în conformitate cu reglementările în vigoare, nu se lucrează, care nu se pot compensa cu timp liber corespunzător în următoarele 90 de zile după prestarea muncii suplimentare, se plătește cu o majorare din salariul de bază cuvenit, la nivelul minim stabilit la art. 123 alin. (2) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare. Ordonatorii de credite au obligația de a dispune măsuri pentru asigurarea cu prioritate a timpului liber corespunzător muncii suplimentare prestate, în condițiile legii, fără afectarea gradului de eficiență a misiunilor.2. La articolul III, după alineatul (4) se introduc opt noi alineate, alin. (4^1)-(4^8), cu următorul cuprins:(4^1) În anul 2025, prin excepție de la alin. (1), pentru activitatea desfășurată de personalul militar, polițiștii și polițiștii de penitenciare din instituțiile publice de apărare, ordine publică și securitate națională în zilele de repaus săptămânal, de sărbători legale și în celelalte zile în care, în conformitate cu reglementările în vigoare, nu se lucrează, precum și pentru munca suplimentară, care nu se poate compensa cu timp liber corespunzător, prestată peste programul normal de lucru de către aceste categorii de personal în cadrul activităților deosebite cu caracter operativ sau neprevăzut în domeniul ordinii și siguranței publice, în respectarea regimului frontierei de stat a României ori în situații de urgență, se acordă drepturile prevăzute de legislația în vigoare în luna noiembrie 2024. Plata drepturilor pentru munca suplimentară prestată în cadrul activităților deosebite cu caracter operativ sau neprevăzut se efectuează dacă munca astfel prestată nu a fost compensată cu timp liber corespunzător în termen de 90 de zile de la momentul prestării acesteia.(4^2) Personalului militar din instituțiile de apărare și securitate națională care execută serviciul de luptă permanent, desfășoară activități deosebite cu caracter operativ sau neprevăzut, precum și în situații de urgență i se aplică, în mod corespunzător, prevederile alin. (4^1). (4^3) Pentru acordarea drepturilor stabilite la alin. (4^1), prevederile art. III alin. (5)-(10) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 115/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscală, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru prorogarea unor termene, cu modificările și completările ulterioare, se aplică în mod corespunzător și în anul 2025. (4^4) În anul 2025, pentru personalul prevăzut la alin. (4^1) și (4^2), aplicarea art. III alin. (7^1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 115/2023, cu modificările și completările ulterioare, se efectuează fără a depăși limita maximă prevăzută la art. 21 alin. (4) din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările și completările ulterioare. (4^5) Comandanții/Șefii de unități asigură o planificare lunară, echilibrată, a programului de lucru în ture/schimburi, în zilele de repaus săptămânal, de sărbători legale și în celelalte zile în care, în conformitate cu reglementările în vigoare, nu se lucrează, pentru personalul din subordine din cadrul aceleiași formațiuni. Planificarea lunară echilibrată a programului de lucru în ture/schimburi, în zilele de repaus săptămânal, de sărbători legale și în celelalte zile în care, în conformitate cu reglementările legale, nu se lucrează, se realizează astfel încât o persoană să efectueze, în acest mod de lucru, maximum 40% din durata normală a timpului de lucru lunar. (4^6) Ordonatorii de credite au obligația de a dispune măsuri pentru asigurarea cu prioritate a timpului liber corespunzător muncii suplimentare prestate, în condițiile legii, fără afectarea gradului de eficiență a misiunilor. În cazul prestării muncii suplimentare, plata drepturilor prevăzute la alin. (4^1) se efectuează cu aprobarea ordonatorului ierarhic superior, pe baza unui raport justificativ al ordonatorului de credite sau, după caz, al comandatului/șefului unității la nivelul căreia s-a prestat munca suplimentară, în care sunt prezentate motivele pentru care nu a fost posibilă acordarea timpului liber corespunzător. (4^7) În aplicarea prevederilor alin. (4^6), procedurile specifice fiecărei instituții publice de apărare, ordine publică și securitate națională se aprobă prin ordin al ordonatorului principal de credite.(4^8) În aplicarea alin. (4^1) și (4^2), la stabilirea cuantumului drepturilor cuvenite personalului se are în vedere inclusiv luna februarie 2025, în integralitate.3. La articolul VII, alineatul (4) se modifică și va avea următorul cuprins:(4) Prevederile alin. (1) nu se aplică posturilor a căror ocupare a fost deja aprobată de Guvern prin memorandum până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, concursului de admitere în rezidențiat, celor necesare a fi ocupate de medici/farmaciști/medici stomatologi rezidenți care au promovat examenul de specialitate, precum și posturilor vacante aferente proiectelor cu finanțare din fonduri externe rambursabile și plătite din fonduri europene și posturilor aferente proiectelor naționale de cercetare plătite din fonduri publice.4. La articolul VII, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alin. (4^1), cu următorul cuprins:(4^1) Prin excepție de la prevederile alin. (1), în anul 2025, structurile publice care asigură servicii medicale de urgență, prevăzute la art. 92 alin. (1) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, republicată, cu modificările și completările ulterioare, pot ocupa, în condițiile legii, posturile care devin vacante pe parcursul anului 2025.5. La articolul XXXIV, alineatul (1) se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul XXXIV(1) Pentru anul 2025, operatorii economici cărora li se aplică prevederile art. 9 alin. (1) lit. b) și alin. (3) din Ordonanța Guvernului nr. 26/2013, aprobată cu completări prin Legea nr. 47/2014, cu modificările și completările ulterioare, pot prevedea în bugetul de venituri și cheltuieli creșterea cheltuielilor de natură salarială față de nivelul aprobat în anul 2024 sau în realizatul din ultimul buget de venituri și cheltuieli aprobat în condițiile legii, numai ca urmare a menținerii drepturilor de natură salarială aflate în plată la data de 30 noiembrie 2024 pentru numărul de personal realizat la finele acestui an, a creșterii salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată pentru anul 2025 și a celorlalte cheltuieli de natură salarială aferente acestuia, numai pentru personalul care intră sub incidența acestor reglementări, condiționat de îndeplinirea următoarelor cerințe cumulative:a) să nu majoreze/indexeze sau, după caz, să nu prevadă alte mecanisme de creștere salarială în cursul anului 2025, pentru drepturile reprezentând salarii aflate în plată la data de 30 noiembrie 2024;b) menținerea în anul 2025 a nivelului drepturilor de hrană/indemnizațiilor de hrană/tichetelor de masă/normelor de hrană și altor drepturi de natură salarială similare aflate în plată la data de 31 decembrie 2024, acordate conform prevederilor legale;c) valoarea mesei calde acordate pentru salariații care își desfășoară activitatea cel puțin 50% din timpul de lucru în subteran să nu depășească suma de 35 lei net pentru fiecare zi lucrată, indiferent de salariul net lunar obținut. În cazul în care nu se poate asigura masa caldă conform condițiilor legale specifice, operatorii economici pot acorda contravaloarea în bani a acesteia sau tichete de masă în cuantum de 35 lei pentru fiecare zi lucrată;d) menținerea în plată a nivelului premiilor, primelor, bonusurilor, bonificațiilor și a altor drepturi de natură salarială, aflate în plată în anul 2024, acordate conform prevederilor legale, cu excepția cheltuielilor sociale prevăzute la art. 25 din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare, în cazul operatorilor economici care au înregistrate pierderi contabile din anii precedenți și planifică pierderi în anul 2025, cu condiția reducerii pierderilor realizate la data de 31 decembrie 2024 cu cel puțin 5% față de nivelul realizat la data de 31 decembrie 2024, după caz, sau menținerea în plată a nivelului premiilor, primelor, bonusurilor, bonificațiilor și a altor drepturi de natură salarială, aflate în plată în anul 2024, acordate conform prevederilor legale în cazul operatorilor economici care nu au pierderi contabile din anii precedenți și nu planifică pierderi în anul 2025, cu excepția sumelor ce reprezintă participarea salariaților la profit și a cheltuielilor sociale prevăzute la art. 25 din Legea nr. 227/2015, cu modificările și completările ulterioare; e) să nu programeze în anul 2025 creșterea numărului de personal față de cel realizat în anul 2024.6. La articolul XXXIV, după alineatul (1) se introduc patru noi alineate, alin. (1^1)-(1^4), cu următorul cuprins:(1^1) Operatorii economici cărora li se aplică prevederile art. 9 alin. (1) lit. b) și alin. (3) din Ordonanța Guvernului nr. 26/2013, aprobată cu completări prin Legea nr. 47/2014, cu modificările și completările ulterioare, și care au prevăzut prin legi speciale posibilitatea stabilirii salariilor de bază prin raportare la salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată și care în anul 2024 nu au acordat creșteri salariale ca urmare a creșterii acestuia pot prevedea majorarea cheltuielilor prevăzute la alin. (1) cu diferența dintre salariul minim brut pe țară garantat în plată la 1 ianuarie 2025 și ultimul salariu minim brut pe țară garantat în plată prevăzut în grila de salarizare, cu condiția respectării cerințelor prevăzute la alin. (1) lit. b)-e) și a asigurării surselor de finanțare a acestei creșteri din majorarea veniturilor proprii cu cel puțin suma necesară majorării.(1^2) Operatorii economici cărora li se aplică prevederile art. 9 alin. (1) lit. b) și alin. (3) din Ordonanța Guvernului nr. 26/2013, aprobată cu completări prin Legea nr. 47/2014, cu modificările și completările ulterioare, ale căror acțiuni sunt admise la tranzacționare pe o piața reglementată și filialele acestora, care în anul 2024 au realizat profit și nu înregistrează plăți restante la data de 31 decembrie 2024, pot programa în anul 2025 majorarea cheltuielilor de natură salarială peste limita prevăzută la alin. (1), cu sumele reprezentând creșteri ale cheltuielilor de natură salarială aferente indicelui mediu de creștere a prețurilor prognozat pentru anul 2025, cu condiția să programeze rezultat brut pozitiv în anul 2025.(1^3) Sumele reprezentând creșteri ale cheltuielilor de natură salarială aferente indicelui mediu de creștere a prețurilor prognozat pentru anul 2025, prevăzute la alin. (1^2), se pot acorda începând cu luna următoare aprobării bugetului de venituri și cheltuieli sau bugetului de venituri și cheltuieli rectificat și nu pot depăși lunar nivelul acestui indice.(1^4) Operatorii economici cărora li se aplică prevederile art. 9 alin. (1) lit. b) și alin. (3) din Ordonanța Guvernului nr. 26/2013, aprobată cu completări prin Legea nr. 47/2014, cu modificările și completările ulterioare, care dețin capacități de producție de interes strategic național și care reprezintă interese fundamentale de securitate ale țării pot prevedea în bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2025 creșterea cheltuielilor de natură salarială față de nivelul realizat în anul 2024, fără respectarea prevederilor alin. (1), dacă îndeplinesc una din următoarele condiții:a) au înregistrat profit operational în unul din ultimii trei ani;b) desfășoară activități de cooperare tehnologică și industrială pentru securitate și apărare;c) derulează investiții strategice aprobate prin memorandumuri în Guvern;d) se află în proces de reorganizare, restructurare sau retehnologizare;e) implementează proiecte finanțate sau cofinanțate din fonduri europene.7. La articolul XXXIV, alineatele (3)-(6) se abrogă.8. La articolul XXXIV, după alineatul (9) se introduce un nou alineat, alin. (10), cu următorul cuprins:(10) Operatorii economici prevăzuți la alin. (1) și (1^1) pot ocupa, conform procedurilor existente la nivelul acestora, posturile care pe parcursul anului 2025 devin vacante.  +  Articolul IIIArticolul LXXI din Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 977 din 27 octombrie 2023, cu modificările și completările ulterioare, se modifică și se completează după cum urmează:1. Alineatele (3) și (4) se modifică și vor avea următorul cuprins:(3) Autoritatea publică tutelară poate mandata reprezentanții statului în adunarea generală a acționarilor la societăți și consiliul de administrație al regiilor autonome, ca în cazul operatorilor economici care aplică prevederile Ordonanței Guvernului nr. 26/2013 privind întărirea disciplinei financiare la nivelul unor operatori economici la care statul sau unitățile administrativ-teritoriale sunt acționari unici ori majoritari sau dețin direct ori indirect o participație majoritară, aprobată cu completări prin Legea nr. 47/2014, cu modificările și completările ulterioare, să poată prevedea în bugetele de venituri și cheltuieli anuale acordarea a cel mult 12 salarii/indemnizații cu titlu de plată compensatorie în cazul concedierilor colective/ disponibilizărilor salariaților. (4) Autoritatea publică tutelară poate mandata reprezentanții statului în adunarea generală a acționarilor la societăți și în consiliul de administrație la regii autonome, ca în cazul operatorilor economici care aplică prevederile Ordonanței Guvernului nr. 26/2013, aprobată cu completări prin Legea nr. 47/2014, cu modificările și completările ulterioare, să poată prevedea în bugetele de venituri și cheltuieli anuale acordarea de bonusuri, prime, plăți compensatorii, gratificații sau orice alte drepturi de natură salarială pentru retragerea din activitate ca urmare a pensionării la nivelul de maximum un salariu.2. După alineatul (3) se introduce un nou alineat, alin. (3^1), cu următorul cuprins:(3^1) Autoritatea publică tutelară poate înceta înainte de termen, din cauze neimputabile, contractele de mandat ale membrilor consiliului de administrație, respectiv ai consiliului de supraveghere, în vederea îndeplinirii jaloanelor sau țintelor stabilite în Planul național de redresare și reziliență al României. În acest caz, remunerațiile compensatorii stabilite contractual pentru revocarea fără justă cauză sau intempestivă prevăzute în aceste contracte de mandat se reduc de drept la valoarea de maximum 6 remunerații.  +  Articolul IVPrevederile art. XXVIII din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 115/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscală, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru prorogarea unor termene, cu modificările și completările ulterioare, se aplică și în anul școlar 2025-2026.  +  Articolul VÎn anul 2025 se suspendă aplicarea prevederilor art. 137 alin. (4) din Legea nr. 331/2024 privind Codul silvic.  +  Articolul VILa articolul 5 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 81/2024 pentru înființarea Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Minier, Petrolier și al Stocării Geologice a Dioxidului de Carbon, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul resurselor minerale, petrolului și stocării geologice a dioxidului de carbon, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 613 din 29 iunie 2024, cu completările ulterioare, după alineatul (12) se introduce un nou alineat, alin. (13), cu următorul cuprins:(13) Pentru administrarea creanțelor reprezentând venituri proprii ale ANRMPSG sunt aplicabile prevederile Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscală, cu modificările și completările ulterioare. ANRMPSG elaborează formularele și procedurile necesare pentru administrarea acestor creanțe prin ordin al președintelui ANRMPSG, cu avizul Ministerului Finanțelor.
    PRIM-MINISTRU
    ION-MARCEL CIOLACU
    Contrasemnează:
    Viceprim-ministru,
    Marian Neacșu
    Viceprim-ministru, ministrul finanțelor,
    Tánczos Barna
    Ministrul dezvoltării, lucrărilor publice și administrației,
    Cseke Attila-Zoltan
    p. Ministrul investițiilor și proiectelor europene,
    Carmen Moraru,
    secretar de stat
    București, 20 februarie 2025.Nr. 4.-----