ORDIN nr. 255 din 10 februarie 2025cu privire la reglementarea unor aspecte de raportare contabilă
EMITENT
  • MINISTERUL FINANȚELOR
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 135 din 14 februarie 2025



    În temeiul art. 10 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 34/2009 privind organizarea și funcționarea Ministerului Finanțelor, cu modificările și completările ulterioare,având în vedere prevederile art. 4 alin. (1) și ale art. 44 din Legea contabilității nr. 82/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare,în baza art. 3 alin. (3) din Ordinul ministrului finanțelor nr. 470/2024 cu privire la raportarea informațiilor referitoare la finanțările primite de persoanele juridice fără scop patrimonial,viceprim-ministrul, ministrul finanțelor, emite următorul ordin:  +  Articolul I(1) Persoanele juridice fără scop patrimonial care au primit sume de natura celor prevăzute la art. 34 alin. (3^1) din Legea contabilității nr. 82/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, întocmesc Declarația privind situația de trezorerie, în formatul prevăzut în anexa nr. 1, care face parte integrantă din prezentul ordin.(2) Persoanele juridice fără scop patrimonial care, în cursul exercițiului financiar de raportare, au primit sume de natura celor prevăzute la art. 34 alin. (3^1) din Legea contabilității nr. 82/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, în valoare cumulată de maximum 100.000 lei pot folosi pentru întocmirea Declarației privind situația de trezorerie formatul prevăzut în anexa nr. 2, care face parte integrantă din prezentul ordin.  +  Articolul II(1) Declarația privind situația de trezorerie se întocmește și se semnează de către persoanele abilitate, potrivit legii, să întocmească și să semneze situațiile financiare anuale.(2) Declarația privind situația de trezorerie se semnează și de către reprezentantul legal, respectiv administratorul sau persoana care are obligația gestionării persoanelor juridice fără scop patrimonial.  +  Articolul IIIDeclarația privind situația de trezorerie se depune odată cu situațiile financiare anuale, folosind programul de asistență, pus la dispoziție gratuit de către Ministerul Finanțelor pe site-ul Agenției Naționale de Administrare Fiscală.  +  Articolul IVReglementările contabile privind situațiile financiare anuale individuale și situațiile financiare anuale consolidate, aprobate prin Ordinul ministrului finanțelor publice nr. 1.802/2014, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 963 din 30 decembrie 2014, cu modificările și completările ulterioare, se modifică după cum urmează:– La capitolul 16 „Funcțiunea conturilor“, funcțiunea contului 697 se modifică și va avea următorul cuprins:Contul 697 «Cheltuieli cu impozitul pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri» Cu ajutorul acestui cont se ține evidența cheltuielilor cu impozitul pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri, reglementat potrivit Codului fiscal. În debitul contului 697 «Cheltuieli cu impozitul pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri» se înregistrează: – valoarea impozitului pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri (contul 441).În cazul grupului fiscal în domeniul impozitului pe profit, definit potrivit Codului fiscal, persoana juridică responsabilă înregistrează în debitul contului 697 «Cheltuieli cu impozitul pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri» cheltuiala totală cu impozitul pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri datorat de grupul fiscal.  +  Articolul VOrdinul ministrului finanțelor publice nr. 2.844/2016 pentru aprobarea Reglementărilor contabile conforme cu Standardele Internaționale de Raportare Financiară, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1020 și 1020 bis din 19 decembrie 2016, cu modificările și completările ulterioare, se modifică după cum urmează:– În anexa nr. 1, la capitolul 11 „Funcțiunea conturilor“, funcțiunea contului 697 se modifică și va avea următorul cuprins:Contul 697Cu ajutorul contului 697 «Cheltuieli cu impozitul pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri» se ține evidența cheltuielilor cu impozitul pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri, reglementat potrivit Codului fiscal.În debitul contului 697 «Cheltuieli cu impozitul pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri» se înregistrează:– valoarea impozitului pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri (contul 441).În cazul grupului fiscal în domeniul impozitului pe profit, definit potrivit Codului fiscal, persoana juridică responsabilă înregistrează în debitul contului 697 «Cheltuieli cu impozitul pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri» cheltuiala totală cu impozitul pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri datorat de grupul fiscal.  +  Articolul VI(1) Prevederile art. I-III se aplică începând cu situațiile financiare anuale aferente exercițiului financiar al anului 2024.(2) Entitățile care au ales un exercițiu financiar diferit de anul calendaristic aplică prevederile art. I-III începând cu primele situații financiare anuale încheiate la o dată ulterioară datei de 1 ianuarie 2024.  +  Articolul VIIPrezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    Viceprim-ministru, ministrul finanțelor,
    Tánczos Barna
    București, 10 februarie 2025.Nr. 255.  +  Anexa nr. 1
    DECLARAȚIE
    privind situația de trezorerie^1 la data de ...................
    -lei-
    Nr. rd.ExplicațiiSume
    0AB
    Trezorerie - sold la 1 ianuarie, din care:
    - disponibilități în bancă
    - disponibilități în casierie
    Cap. I - Încasări
    Subvenții, din care:
    - sume din finanțări nerambursabile din fonduri publice
    - împrumuturi nerambursabile cu caracter de subvenții
    Sponsorizări
    Sume redirecționate, potrivit legii, din impozitul pe profit/impozitul pe venitul microîntreprinderilor
    Sume redirecționate din impozitul pe venitul datorat de persoanele fizice
    Încasări din donații
    Alte sume primite cu titlu gratuit
    Încasări din credite bancare
    Alte sume încasate, din care:
    - cotizații, contribuții sau cote-părți primite potrivit statutului
    - chirii încasate
    - dobânzi încasate
    - dividende încasate
    - încasări din reclamă și publicitate
    - încasări din despăgubiri
    - încasări din vânzări de imobilizări corporale
    - încasări din vânzări de imobilizări financiare
    Total încasări
    Cap. II - Plăți
    Salarii plătite personalului
    Impozite, taxe și contribuții plătite
    Plăți pentru achiziții de stocuri
    Chirii plătite
    Plăți pentru cheltuieli cu utilitățile
    Plăți pentru reclamă și publicitate
    Plăți pentru contracte de management
    Plăți pentru contracte de consultanță
    Plăți aferente drepturilor de proprietate intelectuală
    Plăți pentru alte servicii executate de terți
    Plăți pentru achiziții de imobilizări corporale, din care:
    - sume achitate sub formă de avansuri
    Plăți cu titlu gratuit^2: sponsorizări, donații, mecenat, alte plăți de natură similară, din care:
    - către persoane fizice, din care:
    - către persoane rezidente
    - către persoane nerezidente
    - către persoane juridice, din care:
    - către persoane rezidente
    - către persoane nerezidente
    Plăți ocazionate de deplasări, din care:
    - plăți pentru deplasări interne
    - plăți pentru deplasări externe
    Dobânzi plătite
    Avansuri de trezorerie acordate și nedecontate la data de 31 decembrie
    Credite bancare plătite
    Plăți pentru achiziția de imobilizări financiare
    Alte sume plătite
    Total plăți
    Trezorerie - sold la 31 decembrie, din care:
    - disponibilități în bancă
    - disponibilități în casierie
    ^1 Se înscriu operațiunile derulate atât prin cont bancar, cât și prin casierie.^2 Efectuate potrivit legii, procedurilor și/sau regulamentelor interne sau în baza unor documente care demonstrează necesitatea efectuării plăților respective.
    Reprezentant legalNumele și prenumeleSemnătura ÎntocmitNumele și prenumeleCalitateaSemnătura Nr. de înregistrare în organismul profesional:
     +  Anexa nr. 2
    DECLARAȚIE
    privind situația de trezorerie^1 la data de ...................
    – lei -
    -lei-
    Nr. rd.ExplicațiiSume
    0AB
    Trezorerie - sold la 1 ianuarie
    Cap. I - Încasări
    Subvenții
    Sponsorizări
    Sume redirecționate, potrivit legii, din impozitul pe profit/impozitul pe venitul microîntreprinderilor
    Sume redirecționate din impozitul pe venitul datorat de persoanele fizice
    Alte sume încasate
    Total încasări
    Cap. II - Plăți
    Salarii plătite personalului
    Impozite, taxe și contribuții plătite
    Chirii plătite
    Plăți pentru servicii executate de terți
    Plăți cu titlu gratuit^2: sponsorizări, donații, mecenat, alte plăți de natură similară
    Avansuri de trezorerie acordate și nedecontate la data de 31 decembrie
    Alte sume plătite
    Total plăți
    Trezorerie - sold la 31 decembrie
    Reprezentant legalNumele și prenumeleSemnătura ÎntocmitNumele și prenumeleCalitateaSemnătura Nr. de înregistrare în organismul profesional
    ^1 Se înscriu operațiunile derulate atât prin cont bancar, cât și prin casierie.^2 Efectuate potrivit legii, procedurilor și/sau regulamentelor interne sau în baza unor documente care demonstrează necesitatea efectuării plăților respective.
    -----