MĂSURĂ DE SPRIJIN din 22 ianuarie 2025prin acordarea unor ajutoare de minimis pentru IMM-uri sub formă de garanție neplafonată de portofoliu din cadrul Programului operațional regional, axa prioritară 15 "Inițiativa pentru IMM-uri", prioritatea de investiții 15.1 "Sprijinirea capacității IMM-urilor de a crește pe piețele regionale, naționale și internaționale și de a se angaja în procesele de inovare"
EMITENT
  • MINISTERUL INVESTIȚIILOR ȘI PROIECTELOR EUROPENE
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 102 din 4 februarie 2025



    Notă
    Aprobată prin ORDINUL nr. 104 din 22 ianuarie 2025, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 102 din 4 februarie 2025.
     +  Capitolul I Prevederi generale  +  Articolul 1(1) Se instituie o măsură de sprijin prin acordarea unor ajutoare de minimis pentru IMM-uri sub formă de garanție neplafonată de portofoliu din cadrul Programului operațional regional, axa prioritară 15 „Inițiativa pentru IMM-uri“, prioritatea de investiții 15.1 „Sprijinirea capacității IMM-urilor de a crește pe piețele regionale, naționale și internaționale și de a se angaja în procesele de inovare“, denumită în continuare și schemă.(2) Acordarea ajutoarelor de minimis în cadrul acestei scheme se face cu respectarea prevederilor următoarelor acte normative:a) Regulamentul (UE) 2023/2.831 al Comisiei din 13 decembrie 2023 privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis;b) Regulamentul (UE) nr. 1.303/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 17 decembrie 2013 de stabilire a unor dispoziții comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală și Fondul european pentru pescuit și afaceri maritime, precum și de stabilire a unor dispoziții generale privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune și Fondul european pentru pescuit și afaceri maritime și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului, cu modificările și completările ulterioare;c) Regulamentul (UE) nr. 1.301/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 17 decembrie 2013 privind Fondul european de dezvoltare regională și dispozițiile specifice aplicabile obiectivului referitor la investițiile pentru creștere economică și locuri de muncă și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.080/2006, cu modificările și completările ulterioare;d) Recomandarea 2003/361/CE a Comisiei Europene privind definiția microîntreprinderilor, întreprinderilor mici și mijlocii [notificată cu numărul C (2003) 1.422];e) Decizia de punere în aplicare a Comisiei C (2018) 6.889 final din 16 octombrie 2018 de abrogare a Deciziei de punere în aplicare C (2016) 1.923 de aprobare a anumitor elemente din programul operațional „Inițiativa pentru IMM-uri“ pentru sprijin din partea Fondului european de dezvoltare regională în cadrul obiectivului privind investițiile pentru creștere economică și locuri de muncă pentru România și de modificare a Deciziei de punere în aplicare C (2015) 4.272 de aprobare a anumitor elemente din programul operațional „Regional“ pentru sprijin din partea Fondului european de dezvoltare regională în cadrul obiectivului privind investițiile pentru creștere economică și locuri de muncă în România;f) Decizia de punere în aplicare a Comisiei 2014/660/UE din 11 septembrie 2014 privind modelul de acord de finanțare pentru contribuția din Fondul european de dezvoltare regională și din Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală la instrumentele financiare de garantare neplafonată comună și de titularizare în favoarea întreprinderilor mici și mijlocii, denumită în continuare Decizia 2014/660/UE;g) Regulamentul (UE, Euratom) nr. 1.046/2018 al Parlamentului European și al Consiliului din 18 iulie 2018 privind normele financiare aplicabile bugetului general al Uniunii, de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1.296/2013, (UE) nr. 1.301/2013, (UE) nr. 1.303/2013, (UE) nr. 1.304/2013, (UE) nr. 1.309/2013, (UE) nr. 1.316/2013, (UE) nr. 223/2014, (UE) nr. 283/2014 și a Deciziei nr. 541/2014/UE și de abrogare a Regulamentului (UE, Euratom) nr. 966/2012, cu modificările ulterioare;h) Hotărârea Guvernului nr. 399/2015 privind regulile de eligibilitate a cheltuielilor efectuate în cadrul operațiunilor finanțate prin Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european și Fondul de coeziune 2014-2020, cu modificările ulterioare;i) Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare;j) Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piața internă în aplicarea articolelor 107 și 108 din tratat, cu modificările și completările ulterioare;k) Ordinul viceprim-ministrului, ministrul dezvoltării regionale administrației publice și fondurilor europene, nr. 2.400/2017 privind aprobarea măsurii de sprijin prin acordarea unor ajutoare de minimis pentru IMM-uri sub formă de garanție neplafonată de portofoliu din cadrul Programului operațional „Inițiativa pentru IMM-uri“, cu modificările și completările ulterioare.(3) Inițiativa pentru IMM, denumită în continuare IIMM, este un instrument financiar instituit la nivelul Uniunii Europene, în conformitate cu art. 39 alin. (2) lit. a) din Regulamentul (UE) nr. 1.303/2013, gestionat indirect de către Comisia Europeană, cu sarcini de punere în aplicare încredințate Grupului BEI (Banca Europeană de Investiții și Fondul European de Investiții).(4) Măsura constă în acordarea prin IIMM de garanții neplafonate furnizate prin Fondul European de Investiții, denumit în continuare FEI, pentru a acoperi riscul de credit al împrumuturilor pentru IMM. Instrumentul de garantare neplafonată din cadrul IIMM se bazează pe riscul reținut la diferite niveluri prin resurse ale Uniunii Europene, COSME și/sau Orizont 2020, FEDR și/sau FEADR, împreună cu resurse din partea Grupului BEI.(5) Prezenta schemă este exceptată de la obligația de notificare către Comisia Europeană, în conformitate cu prevederile art. 3 alin. (1) din Regulamentul (UE) 2023/2.831.  +  Capitolul II Obiectivul schemei  +  Articolul 2Obiectivul schemei constă în facilitarea accesului la finanțare prin utilizarea instrumentului de garanție neplafonată de portofoliu, care, atașată unui credit, conduce la o diferență între dobânda standard și dobânda percepută IMM-ului pentru riscul de credit, diferență care se constituie într-un avantaj economic oferit IMM-ului, sub forma unui ajutor de minimis, pentru IMM-urile care au beneficiat de noi împrumuturi acordate până la data de 31 decembrie 2023, conform prevederilor schemei instituite prin Ordinul viceprim-ministrului, ministrul dezvoltării regionale, administrației publice și fondurilor europene, nr. 2.400/2017, cu modificările și completările ulterioare.  +  Capitolul III Definiții  +  Articolul 3În sensul schemei instituite prin prezenta măsură de sprijin, următorii termeni se definesc astfel:1. ajutoare/ajutor de minimis reprezintă ajutoarele/ajutorul acordate/acordat unei întreprinderi unice, limitate/limitat conform prevederilor Regulamentului (UE) 2023/2.831 la un nivel care să nu distorsioneze concurența și/sau comerțul cu statele membre;2. apel pentru expresii de interes înseamnă, în contextul prezentei scheme și conform acordului de finanțare, o solicitare de oferte care are ca scop identificarea intermediarilor financiari adecvați care vor primi contribuții de la POR 2014-2020; apelul pentru expresii de interes se publică pe pagina de web a FEI (http://www.eif.org/what_we_do/guarantees/sme_initiative/smei_romania/index.htm);3. garanția neplafonată de portofoliu reprezintă, conform prevederilor art. 39 alin. (2) lit. (a) din Regulamentul (UE) nr. 1.303/2013, un instrument prin care se asigură o asistență de capital intermediarilor financiari pentru noile portofolii de finanțare prin îndatorare a IMM-urilor;4. întreprindere reprezintă orice entitate care desfășoară o activitate economică, indiferent de statutul său juridic și de modul în care este finanțată, inclusiv entitățile nonprofit;5. întreprindere unică, în conformitate cu prevederile art. 2 alin. (2) din Regulamentul (UE) 2023/2.831, include toate întreprinderile între care există cel puțin una dintre relațiile următoare:(i) o întreprindere deține majoritatea drepturilor de vot ale acționarilor sau ale asociaților unei alte întreprinderi;(ii) o întreprindere are dreptul de a numi sau revoca majoritatea membrilor organelor de administrare, de conducere sau de supraveghere ale unei alte întreprinderi;(iii) o întreprindere are dreptul de a exercita o influență dominantă asupra altei întreprinderi în temeiul unui contract încheiat cu întreprinderea în cauză sau în temeiul unei prevederi din actul constitutiv sau din statutul acesteia;(iv) o întreprindere care este acționar sau asociat al unei alte întreprinderi și care controlează singură, în baza unui acord cu alți acționari sau asociați ai acelei întreprinderi, majoritatea drepturilor de vot ale acționarilor sau ale asociaților întreprinderii respective.Întreprinderile care întrețin, prin intermediul uneia sau al mai multor întreprinderi, oricare dintre relațiile la care se face referire la pct. (i)-(iv) sunt considerate la rândul lor întreprinderi unice;6. întreprindere aflată în dificultate, în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 651/2014, înseamnă o întreprindere care se află cel puțin în una dintre situațiile următoare:a) în cazul unei societăți comerciale cu răspundere limitată (alta decât o IMM care există de mai puțin de trei ani), atunci când mai mult de jumătate din capitalul său social subscris a dispărut din cauza pierderilor acumulate. Această situație survine atunci când deducerea pierderilor acumulate din rezerve (și din toate celelalte elemente considerate în general ca făcând parte din fondurile proprii ale societății) conduce la un rezultat negativ care depășește jumătate din capitalul social subscris. În sensul acestei dispoziții, „societate cu răspundere limitată“ se referă în special la tipurile de societăți menționate în anexa I la Directiva 2013/34/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 26 iunie 2013 privind situațiile financiare anuale, situațiile financiare consolidate și rapoartele conexe ale anumitor tipuri de întreprinderi, de modificare a Directivei 2006/43/CE a Parlamentului European și a Consiliului și de abrogare a Directivelor 78/660/CEE și 83/349/CEE ale Consiliului, iar „capital social“ include, dacă este cazul, orice capital suplimentar;b) în cazul unei societăți comerciale în care cel puțin unii dintre asociați au răspundere nelimitată pentru creanțele societății (alta decât o IMM care există de mai puțin de trei ani), atunci când mai mult de jumătate din capitalul propriu, așa cum reiese din contabilitatea societății, a dispărut din cauza pierderilor acumulate. În sensul prezentei dispoziții, „o societate comercială în care cel puțin unii dintre asociați au răspundere nelimitată pentru creanțele societății“ se referă în special la acele tipuri de societăți menționate în anexa II la Directiva 2013/34/UE;c) atunci când întreprinderea face obiectul unei proceduri colective de insolvență sau îndeplinește criteriile prevăzute de legislația națională pentru inițierea unei proceduri colective de insolvență la cererea creditorilor săi;d) atunci când întreprinderea a primit ajutor pentru salvare și nu a rambursat încă împrumutul sau nu a încetat garanția sau a primit ajutoare pentru restructurare și face încă obiectul unui plan de restructurare;7. întreprinderi mici și mijlocii, denumite în continuare IMM, sunt acele întreprinderi care îndeplinesc cumulativ următoarele condiții, conform definiției IMM-urilor, prevăzută la art. 2 alin. (1) din anexa I la Regulamentul (UE) nr. 651/2014:a) au un număr mediu anual de salariați mai mic de 250;b) realizează o cifră de afaceri anuală netă de până la 50 milioane euro, echivalent în lei, sau dețin active totale care nu depășesc echivalentul în lei a 43 milioane euro, conform ultimei situații financiare aprobate.Stabilirea caracterului de IMM al aplicantului se realizează având în vedere și datele eventualelor întreprinderi partenere sau întreprinderi legate ale acestuia, așa cum sunt acestea definite de Regulamentul (UE) nr. 651/2014;8. furnizorul ajutorului de minimis este Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, denumit în continuare MIPE, prin intermediul Autorității de management pentru Programul operațional regional 2014-2020, denumită în continuare AM POR;9. administratorul schemei este desemnat FEI, conform Acordului de finanțare semnat între MIPE, în calitate de AM POR, și FEI, în calitate de administrator de schemă;10. noile finanțări prin îndatorare înseamnă creditele pe care beneficiarii finali le-au contractat de la intermediarii financiari până la data de 31 decembrie 2023, conform prevederilor Ordinului viceprim-ministrului, ministrul dezvoltării regionale, administrației publice și fondurilor europene, nr. 2.400/2017, cu modificările și completările ulterioare;11. subadministratorii schemei sunt intermediarii financiari desemnați de FEI în urma apelului pentru expresii de interes organizat de FEI;12. regiuni de dezvoltare sunt entități teritoriale specifice, fără statut administrativ și fără personalitate juridică, ce corespund diviziunilor de nivel NUTS - II în Nomenclatorul unităților statistice teritoriale ale Uniunii Europene, constituite în baza Legii nr. 315/2004 privind dezvoltarea regională în România, cu modificările și completările ulterioare;13. Programul operațional regional 2014-2020 reprezintă un document strategic de programare elaborat de România, în calitate de stat membru, și aprobat de Comisia Europeană, care își propune ca obiectiv creșterea competitivității economice și îmbunătățirea condițiilor de viață ale comunităților locale și regionale prin sprijinirea dezvoltării mediului de afaceri, a condițiilor infrastructurale și a serviciilor, care să asigure o dezvoltare sustenabilă a regiunilor, capabile să gestioneze în mod eficient resursele, să valorifice potențialul lor de inovare și de asimilare a progresului tehnologic;14. acord de finanțare este actul juridic cu titlu oneros, încheiat între Guvernul României, prin Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, și FEI, prin care se implementează IIMM;15. intermediar financiar înseamnă, conform definiției prevăzute la art. 1 pct. 1.1 din anexa la Decizia 2014/660/UE, o entitate financiară, cum ar fi o bancă, o instituție financiară, un fond, o entitate care implementează un sistem de garantare, o organizație de garantare reciprocă, o instituție de microfinanțare, o societate de leasing sau oricare altă persoană sau entitate juridică selectată de către FEI în conformitate cu condițiile stabilite în Acordul de finanțare pentru o operațiune care are ca obiectiv punerea în aplicare a secțiunii specifice; pentru evitarea oricăror dubii, definiția intermediarului financiar: (i) include, de asemenea, entități financiare selectate drept subintermediari financiari de către intermediarul financiar, dacă este cazul; și (ii) nu include contrapartidele selectate de către FEI în scopul gestionării activelor, efectuate de FEI;16. operațiune înseamnă setul de activități desfășurate de FEI și un intermediar financiar, având drept obiectiv punerea în aplicare a secțiunii specifice;17. beneficiar final înseamnă o IMM care primește o nouă finanțare prin îndatorare în cadrul unei tranzacții acordate conform prevederilor Ordinului viceprim-ministrului, ministrul dezvoltării regionale, administrației publice și fondurilor europene, nr. 2.400/2017, cu modificările și completările ulterioare;18. tranzacție înseamnă tranzacția de prelungire a contractului de împrumut încheiat între un intermediar financiar și un beneficiar final până la data de 31 decembrie 2023, conform prevederilor Ordinului viceprim-ministrului, ministrul dezvoltării regionale, administrației publice și fondurilor europene, nr. 2.400/2017, cu modificările și completările ulterioare;19. comisionul de garantare - conform pct. 3 - Tarifare din anexa nr. 1 la modelul acordului de finanțare la Decizia 2014/660/UE, garanția este oferită în schimbul plății de către intermediarul financiar a comisionului de garantare (exprimat ca [X] % pe an) și se calculează trimestrial la valoarea restantă a portofoliului. Conform acordului între creditori, pentru IIMM, comisionul de garantare este egal cu 0,65% din media sumei nerambursate a părții garantate din portofoliul de noi finanțări prin îndatorare care sunt încă performante; procentul de 0,65% reprezintă o medie ponderată a prețului fiecărei tranșe a IIMM, luând în considerare faptul că prețul tranșei subordonate este 0. În cazul IIMM, comisionul de garantare reprezintă costurile intermediarului financiar pentru partea de împrumut garantată prin IIMM și este perceput beneficiarului final (IMM) sub forma dobânzii, denumită conform Deciziei 2014/660/UE și definită conform pct. 2.2 ca primă de risc de credit;20. beneficiul total este definit pentru partea de împrumut acoperită de garanție ca reducerea ratei dobânzii, aplicată beneficiarilor finali de către intermediarul financiar, luând în considerare riscul de credit subadiacent asumat și efectul și costul garanției. Evaluarea beneficiului total se bazează numai pe prima de risc de credit, în condițiile în care intermediarul financiar nu primește nicio remunerație/finanțare din partea FEI;21. beneficiul sub formă de ajutor de minimis, pentru partea din împrumut acoperită de garanție, reprezintă un procent din beneficiul total, proporțional cu contribuția IIMM în cadrul portofoliului de noi finanțări prin îndatorare acordate până la data de 31 decembrie 2023, conform prevederilor Ordinului viceprim-ministrului, ministrul dezvoltării regionale, administrației publice și fondurilor europene, nr. 2.400/2017, cu modificările și completările ulterioare, și este calculat ca diferență între prima standard pentru riscul de credit (calculată la nivelul pieței) și prima de risc de credit percepută IMM-ului, ponderată cu valoarea contribuției IIMM în cadrul portofoliului combinat de noi finanțări prin îndatorare (conform metodologiei prevăzute în cadrul capitolul VI - Calculul echivalentului subvenției brute a ajutorului de minimis din prezenta schemă);22. prima de risc de credit - reprezintă dobândă efectiv percepută beneficiarilor finali de către intermediarii financiari pentru acoperirea riscului de credit aferent unui credit care este acoperit de o garanție acordată în baza schemei (dobânda percepută de către intermediarii financiari beneficiarilor finali pentru acoperirea riscului de credit);23. prima standard pentru riscul de credit se stabilește intern de către fiecare intermediar financiar în parte, în funcție de politica proprie de risc, și reprezintă prima de risc de credit care ar fi trebuit plătită de IMM, conform pieței, pentru un credit similar care nu este acoperit de o garanție acordată în baza schemei;24. noi finanțări prin îndatorare conform definiției din Decizia 2014/660/UE înseamnă noile împrumuturi pentru beneficiarii finali, acordate de intermediarul financiar până la data de 31 decembrie 2023 cel târziu, în conformitate cu termenii și condițiile stabilite în acordurile operaționale;25. partea garantată din portofoliul de noi finanțări prin îndatorare reprezintă 60% din portofoliul constituit de către fiecare intermediar financiar în parte pentru a oferi noi finanțări prin îndatorare (credite);26. valoarea împrumutului garantat reprezintă 60% din valoarea nominală a împrumutului; valoarea împrumutului garantat = valoarea nominală a împrumutului * rata de garantare;27. contribuția statului membru la garanție înseamnă cuantumul agregat al tuturor resurselor financiare angajate sau plătite, în funcție de caz, de către statul membru din Fonduri Europene Structurale și de Investiții (FESI);28. procentul contribuției POR 2014-2020 la garanție -conform Acordului intercreditor cu privire la Inițiativa IMM este de până la 28,62%;29. acord operațional înseamnă acordul (acordurile) încheiat (încheiate) între FEI și un intermediar financiar, stabilind termenii și condițiile unei operațiuni;30. valoarea nominală a împrumutului - valoarea totală a împrumutului acordat de către intermediarul financiar beneficiarului final, în urma semnării contractului de credit;31. rata de garantare reprezintă un procent de 60% la nivel de portofoliu (conform Acordului intercreditor) și de până la 80% din fiecare tranzacție din portofoliu, astfel încât intermediarul financiar să rețină un interes economic material în cadrul portofoliului de cel puțin 20% din expunerea economică față de acesta pentru a asigura armonizarea intereselor (conform definiției din anexa nr. 1 la Decizia 2014/660/UE);32. rata de actualizare - rata de referință aplicabilă la data acordării ajutorului, astfel cum se prevede în Comunicarea Comisiei privind revizuirea metodei de stabilire a ratelor de referință și de scont;33. produse agricole înseamnă produsele enumerate în anexa I la tratat, cu excepția produselor pescărești și de acvacultură care se încadrează în domeniul de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 1.379/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 11 decembrie 2013 privind organizarea comună a piețelor în sectorul produselor pescărești și de acvacultură, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1.184/2006 și (CE) nr. 1.224/2009 ale Consiliului și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 104/2000 al Consiliului, cu modificările și completările ulterioare;34. producție agricolă primară înseamnă producția de produse ale solului și ale creșterii animalelor, enumerate în anexa I la tratat, fără a se mai efectua o altă operațiune de modificare a naturii produselor respective;35. prelucrarea produselor agricole înseamnă orice operațiune efectuată asupra unui produs agricol care are drept rezultat un produs care este tot un produs agricol, cu excepția activităților desfășurate în exploatațiile agricole necesare în vederea pregătirii unui produs de origine animală sau vegetală pentru prima vânzare;36. comercializare de produse agricole înseamnă deținerea sau expunerea unui produs agricol în vederea vânzării, a punerii în vânzare, a livrării sau a oricărei alte forme de introducere pe piață, cu excepția primei vânzări de către un producător primar către revânzători sau prelucrători și a oricărei alte activități de pregătire a produsului în vederea primei vânzări; o vânzare efectuată de un producător primar către consumatorii finali este considerată comercializare de produse agricole în cazul în care se desfășoară în spații separate, rezervate acestui scop;37. produse pescărești și de acvacultură înseamnă produsele definite la art. 5 lit. (a) și (b) din Regulamentul (UE) nr. 1.379/2013, cu modificările și completările ulterioare;38. producția primară de produse pescărești și de acvacultură înseamnă toate operațiunile legate de pescuitul, creșterea sau cultivarea organismelor acvatice, precum și activitățile desfășurate în ferme sau la bord necesare pentru pregătirea unui animal sau a unei plante pentru prima vânzare, inclusiv tranșarea, filetarea sau congelarea, și prima vânzare către revânzători sau prelucrători;39. prelucrarea și comercializarea produselor pescărești și de acvacultură înseamnă toate operațiunile, inclusiv manipularea, tratarea și transformarea, efectuate după momentul debarcării sau al recoltării, în cazul acvaculturii - care au ca rezultat un produs prelucrat, precum și distribuția acestuia;40. secțiune specifică se referă la setul de prevederi elaborate de Comisia Europeană care guvernează instrumentul financiar;41. data acordării ajutorului de minimis - data la care se semnează actele adiționale la contractul de credit dintre intermediarul financiar și IMM, adică data la care întreprinderea dobândește dreptul de a beneficia de sprijinul financiar, indiferent de data la care ajutorul se plătește întreprinderii respective;42. investitori independenți înseamnă un investitor privat care nu este acționar al întreprinderii eligibile în care investește, inclusiv investitorii providențiali și instituțiile financiare, indiferent de tipul lor de proprietate, în măsura în care suportă în întregime riscul investiției sale. În momentul înființării unei noi întreprinderi, toți investitorii privați, inclusiv fondatorii sunt considerați a fi independenți în raport cu întreprinderea respectivă;43. acordarea de noi ajutoare de minimis pentru IMM-uri sub formă de garanție neplafonată de portofoliu din cadrul Programului operațional regional, axa prioritară 15 „Inițiativa pentru IMM-uri“, prioritatea de investiții 15.1 „Sprijinirea capacității IMM-urilor de a crește pe piețele regionale, naționale și internaționale și de a se angaja în procesele de inovare“ înseamnă că se poate acorda un nou ajutor de minimis rezultat ca urmare a recalculării echivalentului subvenției brute, inclusiv în cazul modificării unui contract de credit încheiat în cadrul măsurii de sprijin prin acordarea unor ajutoare de minimis pentru IMM-uri sub formă de garanție neplafonată de portofoliu din cadrul Programului operațional „Inițiativa pentru IMM“, aprobată prin Ordinul viceprim-ministrului, ministrul dezvoltării regionale, administrației publice și fondurilor europene, nr. 2.400/2017, cu modificările și completările ulterioare.  +  Capitolul IV Domeniul de aplicare  +  Articolul 4Schema se aplică IMM-urilor care au beneficiat de noi împrumuturi acordate până la data de 31 decembrie 2023, conform prevederilor schemei instituite prin Ordinul viceprim-ministrului, ministrul dezvoltării regionale, administrației publice și fondurilor europene, nr. 2.400/2017, cu modificările și completările ulterioare, și are drept scop facilitarea accesului la instrumentul de garanție neplafonată de portofoliu în condiții avantajoase în toate regiunile de dezvoltare ale României: Nord-Est, Sud Muntenia, Sud-Vest Oltenia, Vest, Nord-Vest, Centru, Sud-Est și București-Ilfov.  +  Articolul 5(1) Prin prezenta schemă se acordă ajutoare de minimis pentru IMM-uri care au beneficiat de noi împrumuturi acordate până la data de 31 decembrie 2023, conform prevederilor schemei instituite prin Ordinul viceprim-ministrului, ministrul dezvoltării regionale, administrației publice și fondurilor europene, nr. 2.400/2017, cu modificările și completările ulterioare, active în toate sectoarele și activitățile prevăzute în Codul CAEN Rev. 2, cu excepția următoarelor:a) o activitate economică ilegală (și anume orice producție, comercializare sau altă activitate care este ilegală conform legilor și regulamentelor aplicabile intermediarului financiar sau beneficiarului final relevant, inclusiv, fără limitare la aceasta, clonarea umană în scopuri de reproducere);b) producerea și comercializarea de tutun și băuturi alcoolice distilate și de produse similare;c) finanțarea producerii și comercializării de arme și muniții de orice fel sau a operațiunilor militare de orice fel. Această restricție nu se aplică în măsura în care aceste activități sunt parte din sau asistă la îndeplinirea unor politici ale Uniunii Europene;d) cazinouri și întreprinderi echivalente;e) jocuri de noroc prin intermediul internetului și cazinouri online;f) pornografie și prostituție;g) energie nucleară;h) activități menționate la art. 19 din Regulamentul (UE) nr. 1.291/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 11 decembrie 2013 de instituire a Programului-cadru pentru cercetare și inovare (2014-2020) - Orizont 2020 și de abrogare a Deciziei nr. 1.982/2006/CE;i) cercetarea, dezvoltarea sau aplicațiile tehnice referitoare la programe sau soluții electronice de date care vizează în principal sprijinirea oricăreia dintre activitățile menționate la lit. a)-h) sau care vizează să permită penetrarea ilegală a rețelelor electronice de date sau descărcarea de date electronice; activități care implică animale vii pentru scopuri experimentale sau științifice, în cazul în care nu se poate garanta conformitatea cu Convenția Consiliului Europei privind protecția animalelor vertebrate pentru scopuri experimentale sau alte scopuri științifice;j) activități pure de dezvoltare imobiliară;k) activități care constituie strict tranzacții financiare (cum ar fi tranzacționarea instrumentelor financiare);l) activități care au impact negativ asupra mediului înconjurător;m) investiții pentru reducerea emisiilor de gaze de seră din activitățile enumerate în anexa I la Directiva 2003/87/CE;n) investiții în infrastructura aeroportuară, cu excepția cazului în care acestea sunt legate de protecția mediului sau însoțite de investiții necesare pentru ameliorarea sau reducerea impactului lor negativ asupra mediului;o) restricții cu privire la științele vieții - atunci când sprijinul se referă la cercetarea, dezvoltarea sau aplicațiile tehnice legate de:(i) clonare umană pentru scopuri de cercetare sau terapeutice; sau(ii) organisme modificate genetic (OMG) - se vor solicita angajamente specifice corespunzătoare cu privire la controlul aspectelor legale, de reglementare și etice legate de clonarea umană pentru scopuri de cercetare sau terapeutice și/sau OMG;p) activitățile de cercetare care sunt legate de: activități ilegale potrivit legislației în vigoare în orice țară, inclusiv ale IMM-urilor din legislația Uniunii Europene aplicabilă, inclusiv Carta drepturilor fundamentale a Uniunii Europene, sau activități de cercetare și dezvoltare excluse, și anume activitatea de cercetare care urmărește clonarea umană în scopuri de reproducere; activitatea de cercetare care urmărește modificarea moștenirii genetice a ființelor umane și care poate duce la transformarea acestor modificări în caracteristici ereditare (cu excepția cercetării referitoare la tratamentul cancerului gonadelor); activități de cercetare destinate creării de embrioni umani numai în scopul recoltării de celule stem, inclusiv prin intermediul transferului nuclear de celule somatice; activitățile de cercetare interzise în toate statele membre; activitatea de cercetare care este interzisă pe teritoriul unui stat membru, în care este stabilit sau operează pentru IMM-uri.(2) Totodată, în baza Regulamentului (UE) 2023/2.831, în cadrul schemei nu se acordă sprijin financiar pentru activitățile realizate de întreprinderile care își desfășoară activitatea în următoarele sectoare și/sau care vizează următoarele ajutoare:a) ajutoare acordate întreprinderilor care își desfășoară activitatea în domeniul producției primare de produse pescărești și de acvacultură;b) ajutoare acordate întreprinderilor care desfășoară activități de prelucrare și comercializare a produselor pescărești și de acvacultură, în cazul în care cuantumul ajutoarelor este stabilit pe baza prețului sau a cantității de produse achiziționate sau introduse pe piață;c) ajutoare acordate întreprinderilor care își desfășoară activitatea în domeniul producției primare de produse agricole;d) ajutoare acordate întreprinderilor care desfășoară activități de prelucrare și comercializare a produselor agricole, în unul dintre următoarele cazuri:(i) atunci când valoarea ajutoarelor este stabilită pe baza prețului sau a cantității de produse de acest tip achiziționate de la producători primari sau introduse pe piață de întreprinderile respective;(ii) atunci când ajutoarele sunt condiționate de transferarea lor parțială sau integrală către producătorii primari;e) ajutoare destinate activităților legate de export către țări terțe sau către alte state membre, respectiv ajutoare direct legate de cantitățile exportate, ajutoare destinate înființării și funcționării unei rețele de distribuție sau destinate altor cheltuieli curente legate de activitatea de export;f) ajutoare condiționate de utilizarea preferențială a bunurilor și serviciilor naționale față de bunurile și serviciile importate.(3) În cazul în care o întreprindere își desfășoară activitatea atât în sectoare/domenii eligibile, cât și în sectoare/domenii neeligibile, așa cum sunt definite la alin. (1), respectiv alin. (2), aceasta poate beneficia de ajutor de minimis acordat în baza prezentei scheme pentru domeniile de activitate eligibile, în condițiile prezentării subadministratorului schemei, în momentul solicitării și, respectiv, al acordării sprijinului, a documentelor contabile care atestă separarea evidenței acestor activități - eligibile și neeligibile, astfel încât activitățile desfășurate în sectoarele excluse să nu beneficieze de ajutoarele acordate în baza prezentei scheme.(4) De asemenea, în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 399/2015, cu modificările ulterioare, în cadrul prezentei scheme nu sunt eligibile următoarele categorii de cheltuieli:a) cheltuielile cu achiziția de terenuri cu sau fără construcții, care depășesc limitele prevăzute la art. 69 alin. (3) lit. b), și cheltuielile prevăzute la art. 69 alin. (3) lit. a) și c) din Regulamentul (UE) nr. 1.303/2013;b) cheltuielile aferente activităților prevăzute la art. 3 alin. (3) din Regulamentul (UE) nr. 1.301/2013;c) achiziția de echipamente și autovehicule sau mijloace de transport secondhand;d) amenzi, penalități, cheltuieli de judecată și cheltuieli de arbitraj.  +  Capitolul V Beneficiarii ajutorului de minimis și condiții de eligibilitate  +  Articolul 6Autoritatea care administrează schema este FEI.  +  Articolul 7(1) Intermediarii financiari, prin care este derulată această schemă pentru IMM-uri, nu trebuie să beneficieze de ajutoare prin implementarea schemei instituite prin prezentul ordin. Astfel, intermediarii financiari selectați în vederea implementării schemei trebuie să transfere integral orice avantaj (beneficiu) beneficiarilor finali, inclusiv prin aplicarea dispozițiilor art. 11.(2) Conform Deciziei 2014/660/UE, FEI evaluează mecanismul de transfer de beneficiu către beneficiarii finali. Mecanismul respectiv este inclus în procesul de selecție a intermediarilor financiari și face parte din decizia finală a FEI cu privire la încheierea sau neîncheierea unui acord de garantare și la condițiile în care se încheie acesta. Transferul de beneficiu se aplică pentru procentul de noi finanțări prin îndatorare acoperit de garanție la rata standard a dobânzii aplicate beneficiarilor finali printr-o reducere a primei de risc de credit.(3) Conform art. 8 pct. 8.2 lit. (k) din Acordul de finanțare semnat între FEI și România, FEI se va asigura că sunt incluse în acordurile operaționale cerințe contractuale cu privire la transferul către beneficiarii finali al reducerii ratei dobânzii convenite de către intermediarii financiari și va monitoriza aplicarea acestora. FEI va monitoriza eșantioane de credite pe baza datelor din raportările trimestriale transmise de bănci. O valoare pozitivă a echivalentului subvenției brute (ESB) rezultă din transferul beneficiilor de la intermediarul financiar la beneficiarul final, deoarece rata dobânzii în condiții de piață este mai mare decât în cazul IIMM.  +  Articolul 8Beneficiarii acestei scheme sunt microîntreprinderile, întreprinderile mici și întreprinderile mijlocii atât din mediul urban, cât și rural, definite conform art. 3 pct. 7, care au beneficiat de noi împrumuturi acordate până la data de 31 decembrie 2023, conform prevederilor schemei instituite prin Ordinul viceprim-ministrului, ministrul dezvoltării regionale, administrației publice și fondurilor europene, nr. 2.400/2017, cu modificările și completările ulterioare, cu respectarea condițiilor de eligibilitate prevăzute prin schemă.  +  Articolul 9Beneficiarii trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiții, conform criteriilor din anexa nr. 2 la Decizia 2014/660/UE:1. nu sunt supuși unei proceduri de insolvență colectivă și nu îndeplinesc criteriile din dreptul național pentru a fi supuși unei proceduri de insolvență colectivă la cererea creditorilor lor, în conformitate cu prevederile art. 4.3 lit. (a) din Regulamentul (UE) 2023/2.831;2. au un potențial economic viabil și nu au încălcat criteriile de bonitate bancare, atunci când au contractat un împrumut de la intermediarul financiar;3. trebuie să fie înregistrați și să opereze în România, la data solicitării ajutorului;4. nu se află pe teritorii ale căror jurisdicții nu colaborează cu Uniunea în ceea ce privește aplicarea standardelor fiscale recunoscute la nivel internațional sau ale căror practici fiscale nu respectă principiile prevăzute în Recomandarea Comisiei din 6 decembrie 2012 privind măsurile destinate încurajării țărilor terțe să aplice standardele minime ale bunei guvernanțe în aspecte fiscale [C (2012)8.805];5. activitățile economice pentru care primesc ajutoare de minimis nu se referă la unul sau mai multe sectoare excluse în conformitate cu art. 5 alin. (1) și (2);6. nu trebuie să fie în stare de faliment ori lichidare sau de administrare judiciară ori să facă obiectul unei proceduri în urma acestor situații sau se află în situații similare în urma unei proceduri de aceeași natură prevăzute de legislația sau de reglementările naționale;7. nu sunt încadrați în categoria întreprinderilor în dificultate așa cum a fost definită la art. 3 pct. 6, nu au afacerile administrate de un judecător-sindic sau activitățile lor comerciale nu sunt suspendate ori nu fac obiectul unui aranjament cu creditorii sau nu sunt într-o situație similară cu cele anterioare, reglementată prin lege;8. nu trebuie să fi fost găsiți vinovați, printr-o hotărâre judecătorească definitivă, pentru comiterea unei fraude/infracțiuni referitoare la obținerea și utilizarea fondurilor europene și/sau a fondurilor publice naționale aferente acestora, în conformitate cu prevederile Legii nr. 286/2009 privind Codul penal, cu modificările și completările ulterioare;9. nu trebuie să primească ajutor condiționat de utilizarea bunurilor și serviciilor naționale în detrimentul bunurilor și serviciilor importate;10. trebuie să își fi îndeplinit obligațiile de plată a impozitelor, taxelor și contribuțiilor de asigurări sociale către bugetele componente ale bugetului general consolidat (buget de stat, bugete speciale, bugete locale), în conformitate cu prevederile legale în vigoare;11. nu sunt subiect al unei decizii de recuperare a unui ajutor de stat/de minimis ce nu a fost deja executată, iar creanța, inclusiv dobânda aferentă, nu a fost integral recuperată, prezentând dovezi în acest sens.  +  Articolul 10(1) Beneficiarii finali trebuie să îndeplinească și condițiile specificate în apelul pentru expresii de interes și în anexele la acesta, conform deciziilor ulterioare, care nu aduc atingere prevederilor în materie de ajutor de minimis.(2) Pentru a fi eligibilă, investiția pentru care se acordă ajutorul de minimis trebuie să îndeplinească următoarele condiții:1. să fie realizată pe teritoriul României, în mediul urban sau rural;2. sprijinul acordat se referă la investiții atât în active corporale și necorporale, cât și în capital circulant în limitele normelor aplicabile ale Uniunii privind ajutoarele de minimis și în vederea stimulării sectorului privat ca furnizor de finanțare pentru întreprinderi. Investițiile pot include, de asemenea, costurile de transfer al drepturilor de proprietate asupra întreprinderilor, cu condiția ca astfel de transferuri să aibă loc între investitori independenți;3. investițiile vor fi viabile din punct de vedere financiar;4. investiția nu poate fi încheiată fizic sau complet implementată la data includerii în Noile finanțări prin îndatorare.  +  Capitolul VI Calculul echivalentului subvenției brute a ajutorului de minimis  +  Articolul 11(1) Beneficiul sub formă de ajutor de minimis, pentru partea din împrumut acoperită de garanție, reprezintă o parte din beneficiul total, proporțional cu contribuția IIMM în cadrul portofoliului combinat de noi finanțări prin îndatorare, obținut prin următoarea formulă:Beneficiu sub formă de ajutor de minimis = Beneficiul total * procentul contribuției IIMM la garanție (partea garantată din portofoliul de noi finanțări prin îndatorare, respectiv rata de garantare * contribuția statului membru la garanție)(2) Întrucât intermediarul financiar nu primește nicio remunerație/finanțare din partea FEI, evaluarea beneficiului final se axează numai pe prima de risc de credit. Intermediarul financiar ia în considerare costul garanției (comisionul de garantare) în calculul noului risc de credit pentru fiecare împrumut. Beneficiul total este dat de următoarea formulă:Beneficiu total = prima standard pentru riscul de credit – prima de risc de credit (comision de garantare).(3) Beneficiul sub formă de ajutor de minimis este transferat în totalitate de către intermediarul financiar către beneficiarul final, conform dispozițiilor art. 7 și mecanismului prezentat în exemplul de calcul la alin. (9).(4) La nivelul beneficiarului final, IMM, beneficiul sub formă de ajutor de minimis este considerat subvenție a ratei dobânzii în sensul art. 4 alin. (2) din Regulamentul (UE) 2023/2.831.(5) Echivalentul subvenției brute (ESB) se calculează aplicând următoarea formulă:ESB = valoarea împrumutului garantat * scadența (durata de viață medie ponderată) împrumutului (garanției) * beneficiu sub formă de ajutor de minimis.Această valoare se actualizează conform prevederilor art. 3 alin. (6) din Regulamentul (UE) 2023/2831.Valoarea împrumutului garantat = valoarea nominală a împrumutului (valoarea nominală) * rata de garantare.(6) Intermediarul financiar calculează valoarea ESB pentru fiecare împrumut din portofoliul de noi finanțări prin îndatorare, o comunică beneficiarului și o înregistrează în baza de date RegAS. În plus, intermediarul financiar va introduce în baza de date RegAS valoarea ESB pentru toată suma garantată, în termen de cinci (5) zile de la momentul semnării fiecărui contract cu IMM.(7) În toate cazurile, valoarea ESB nu poate depăși pragul prevăzut la art. 3 din Regulamentul (UE) 2023/2.831. Verificarea respectării pragului maxim al ajutorului de minimis se realizează per întreprindere unică, luând în calcul ajutorul de minimis acordat în baza prezentei scheme și având în vedere inclusiv toate ajutoarele primite într-o perioadă anterioară de trei ani calculată, pe baza continuă, de la momentul acordării ajutorului de minimis în baza prezentei scheme.(8) Partea din beneficiul total, proporțional cu contribuția UE (COSME și/sau Orizont 2020) și a Grupului BEI în cadrul portofoliului combinat de noi finanțări prin îndatorare, nu reprezintă ajutor de stat, conform anexei nr. 1 la Decizia CE 2014/660/UE.(9) Exemplu de calcul (valorile prezentate sunt cu titlu de exemplu):
    Portofoliu combinat (RON și EUR) Variabile - date ale împrumutului
    cValoare împrumut (EURo/echivalent EURa)5.000.000
    dScadența [durata de viață medie ponderată a împrumutului (garanției) în ani (WAL)]4,00
    fPrima de risc standard pentru împrumutul relevant (%) (înainte de reducerea de dobândă)2,50%
    Standard
    aRata de garantare (%)60,00%
    bContribuția statului membru (%)28,62%
    eComision de garantare (%)0,65%
    g = f – eBeneficiu total (%)1,85%
    h = a * b * gBeneficiul ajutorului de minimis (%)0,32%
    i = c * d * hESB (EURo)63.536
     +  Capitolul VII Modalități de acordare a ajutorului de minimis  +  Articolul 12(1) În cadrul schemei, ajutorul de minimis se acordă sub formă de subvenție de dobândă. Toate sumele utilizate sunt brute, înainte de orice deducere de impozite și taxe.(2) Valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate solicitantului, calculată conform modelului de calcul prezentat la art. 11, cu luarea în calcul a ajutorului de minimis acordat în baza prezentei scheme, nu poate depăși echivalentul în lei a 300.000 euro, indiferent dacă ajutorul a fost acordat din surse naționale sau europene. Verificarea respectării pragului maxim al ajutorului de minimis se realizează per întreprindere unică, având în vedere inclusiv toate ajutoarele primite într-o perioadă anterioară de trei ani calculată de la momentul acordării ajutorului de minimis în baza prezentei scheme. Perioada de 3 ani trebuie evaluată în mod continuu. Pentru fiecare nou ajutor de minimis acordat trebuie luată în considerare valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate în ultimii 3 ani.(3) Plafonul de minimis prevăzut la alin. (2) se aplică indiferent de forma ajutorului de minimis sau de obiectivul urmărit și indiferent dacă ajutorul acordat de statul membru este finanțat în totalitate sau parțial din resurse europene.(4) Ajutorul de minimis se acordă numai după verificarea, de către intermediarul financiar, a respectării plafonului de minimis menționat la alin. (2).  +  Articolul 13Ajutorul de minimis se consideră acordat în momentul semnării actelor adiționale ale contractului încheiat între intermediarul financiar și IMM până la data de 31 decembrie 2023, conform prevederilor schemei instituite prin Ordinul viceprim-ministrului, ministrul dezvoltării regionale, administrației publice și fondurilor europene, nr. 2.400/2017, cu modificările și completările ulterioare.  +  Articolul 14(1) Pentru ajutoarele de minimis plătite eșalonat, în mai multe tranșe, acestea se actualizează la valoarea lor în momentul în care sunt acordate, utilizând rata de actualizare aplicabilă la data acordării ajutoarelor. Pentru respectarea prevederilor art. 3 alin. (6) din Regulamentul (UE) 2023/2.831, rata de actualizare se va aplica valorii echivalentului subvenției brute (ESB) din exemplul de calcul prezentat la art. 11 [valoarea de la pct. (i)].(2) În cazul în care prin acordarea unor noi ajutoare de minimis prin intermediul prezentei scheme s-ar depăși plafonul relevant prevăzut la art. 12, solicitantul nu poate beneficia de prevederile schemei.  +  Articolul 15În cazul fuziunilor societăților sau al achizițiilor de părți sociale, atunci când se stabilește dacă un nou ajutor de minimis acordat unei întreprinderi noi sau întreprinderii care face achiziția depășește plafonul relevant, se iau în considerare toate ajutoarele de minimis anterioare acordate tuturor întreprinderilor care fuzionează. Ajutoarele de minimis acordate legal înainte de fuziune sau achiziție rămân legal acordate.  +  Articolul 16În cazul în care o întreprindere se împarte în două sau mai multe întreprinderi separate, ajutoarele de minimis acordate înainte de separare se alocă întreprinderii care a beneficiat de acestea, și anume, în principiu, întreprinderii care preia activitățile pentru care au fost utilizate ajutoarele de minimis. În cazul în care o astfel de alocare nu este posibilă, ajutoarele de minimis se alocă proporțional pe baza valorii contabile a capitalului social al noilor întreprinderi la data la care separarea produce efecte.  +  Articolul 17(1) Modificarea unui contract de credit, cu privire la maturitate și/sau dobândă, poate determina creșterea ESB, ca urmare a aplicării formulei de calcul de la art. 11. Diferența pozitivă dintre valoarea ESB ajustată ca urmare a modificării contractului de credit și valoarea inițială a ESB, stabilită la încheierea contractului de credit, constituie un nou ajutor de minimis. Intermediarul financiar va acorda noul ajutor de minimis, cu respectarea prevederilor prezentei scheme, inclusiv în ceea ce privește bugetul schemei, prin modificarea contractului de credit inițial, numai în perioada de valabilitate a prezentei schemei și doar după ce se va asigura că beneficiarul respectă toate condițiile de acordare a ajutorului prevăzute în prezenta schemă, inclusiv dispozițiile privind cumulul ajutoarelor de minimis.(2) În baza prezentei măsuri, se poate acorda un nou ajutor de minimis rezultat ca urmare a recalculării ESB în cazul modificării unui contract de credit încheiat în cadrul măsurii de sprijin prin acordarea unor ajutoare de minimis pentru IMM-uri sub formă de garanție neplafonată de portofoliu din cadrul Programului operațional „Inițiativa pentru IMM“, aprobată prin Ordinul viceprim-ministrului, ministrul dezvoltării regionale, administrației publice și fondurilor europene, nr. 2.400/2017, cu modificările și completările ulterioare.(3) Toate ajutoarele noi, acordate ca urmare a recalculării ESB potrivit alin. (1), respectiv alin. (2), se vor înregistra în mod corespunzător în RegAS.  +  Capitolul VIII Durata și bugetul schemei  +  Articolul 18Schema se aplică de la data publicării ei în Monitorul Oficial al României, Partea I, până la 31 decembrie 2030.  +  Articolul 19(1) Sursa de finanțare a constat în fondurile alocate POR 2014-2020, axa prioritară 15 „Inițiativa pentru IMM-uri“. Alocarea financiară totală pentru ajutoarele de minimis sub formă de subvenție de dobândă a fost de 231,25 milioane euro, echivalent în lei, reprezentând finanțare europeană prin Fondul European pentru Dezvoltare Regională (FEDR).(2) Dat fiind specificul instrumentului financiar, intermediarii financiari vor putea acorda ajutoare de minimis în baza prezentei scheme conform alocărilor disponibilizate ca urmare a rambursării creditelor acordate anterior pentru acest instrument financiar, respectiv eliberării garanțiilor.  +  Articolul 20Numărul estimat al beneficiarilor prezentei scheme este de 6.250.  +  Capitolul IX Modalitatea de implementare a schemei  +  Articolul 21Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE), prin AM POR, este furnizorul ajutorului de minimis și instituția responsabilă cu implementarea prezentei scheme. Administratorul schemei este desemnat FEI, conform Acordului de finanțare. Subadministratorii schemei vor fi intermediarii financiari selectați.  +  Articolul 22Intermediarii financiari selectați au următoarele atribuții: crearea portofoliului de credite eligibile, raportarea către FEI conform Acordului de finanțare și acțiunile de recuperare a pierderilor. De asemenea, intermediarii financiari monitorizează calculul și raportarea aferente procedurilor relevante în materie de ajutoare de stat și de minimis.  +  Articolul 23Pe parcursul perioadei de acordare, creditele eligibile conform prezentului capitol pot fi incluse de către fiecare intermediar financiar selectat în portofoliul de credite care beneficiază de acoperirea facilității de garantare neplafonată. Includerea creditelor eligibile în portofoliul acoperit de garanția neplafonată va avea loc în mod automat, prin transmiterea de către intermediarul financiar către FEI a unei notificări, care este prevăzută a avea loc în contextul unei raportări periodice conform acordului operațional.  +  Articolul 24Prin ajutorul acordat în cadrul schemei se poate acoperi până la 80% din valoarea fiecărui credit eligibil acordat de un intermediar financiar unui IMM eligibil și inclus în portofoliul de credite acoperit de facilitate, conform Ordinului viceprim-ministrului, ministrul dezvoltării regionale, administrației publice și fondurilor europene, nr. 2.400/2017, cu modificările și completările ulterioare. Riscul de credit este suportat de intermediarul financiar în proporție de cel puțin 20% pentru fiecare credit eligibil.  +  Articolul 25FEI și intermediarul financiar vor acționa în mod pari passu (nepreferențial) cu privire atât la suportarea riscului de credit, cât și la eventualele recuperări ulterioare ale pierderilor asociate producerii riscului de credit.  +  Articolul 26Pentru a fi incluse într-un portofoliu de credite acoperit de o facilitate de garantare acordată în cadrul prezentei schemei, creditele acordate de intermediarii financiari IMM-urilor până la 31 decembrie 2023, conform Ordinului viceprim-ministrului, ministrul dezvoltării regionale, administrației publice și fondurilor europene, nr. 2.400/2017, cu modificările și completările ulterioare, trebuie să respecte următoarele condiții de eligibilitate:a) s-au acordat doar credite noi (aprobate după momentul semnării acordului operațional între FEI și intermediarul financiar);b) creditul să fi fost acordat unor IMM eligibile, pentru activități eligibile, conform prevederilor din schemă coroborate cu cele din acordul operațional dintre FEI și intermediarul financiar;c) durata creditelor să fi fost de cel mult 12 ani, inclusiv perioada de grație (dacă este cazul);d) finanțarea să aibă ca obiect investiții și/sau capital de lucru;e) întreprinderea eligibilă poate beneficia de acoperirea garanției pentru unul sau mai multe credite, conform schemei de minimis în vigoare la data acordării ajutorului de minimis, cu condiția respectării regulilor privind cumulul de ajutoare de minimis.  +  Articolul 27Plata garanțiilor se efectuează de către FEI, în cazul producerii unei pierderi din portofoliul eligibil, pe baza unei cereri de plată a garanției valide primite de la intermediarul financiar.  +  Articolul 28Intermediarul financiar nu va acorda ajutorul de minimis sau va solicita recuperarea ajutorului de minimis deja acordat, în cazul în care documentele și informațiile furnizate de către beneficiarul final în documentele depuse se dovedesc a fi incorecte sau false sau nu s-au respectat condițiile de acordare ale ajutorului.  +  Articolul 29În cazul în care se acordă un ajutor de minimis, intermediarii financiari vor informa în scris IMM-ul beneficiar, la momentul acordării ajutorului, în legătură cu valoarea ajutorului (exprimată ca echivalent brut al finanțării nerambursabile) și în legătură cu caracterul de minimis al acestuia, cu referire expresă la prevederile Regulamentului (UE) 2023/2.831 al Comisiei privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis.  +  Capitolul X Reguli privind cumulul ajutoarelor  +  Articolul 30(1) Ajutoarele de minimis acordate în conformitate cu prezenta schemă pot fi cumulate cu ajutoarele de minimis acordate în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 2.832/2023 privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene în cazul ajutoarelor de minimis acordate întreprinderilor care prestează servicii de interes economic general.(2) Ajutoarele de minimis acordate în conformitate cu prezenta schemă pot fi cumulate cu ajutoarele de minimis acordate în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 1.408/2013 al Comisiei din 18 decembrie 2013 privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis în sectorul agricol și Regulamentul (UE) nr. 717/2014 al Comisiei din 27 iunie 2014 privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis în sectorul pescuitului și acvaculturii, în limita plafonului relevant prevăzut la art. 12 alin. (2).(3) Ajutoarele de minimis nu se cumulează cu ajutoarele de stat acordate pentru aceleași costuri eligibile sau cu ajutoarele de stat acordate pentru aceeași măsură de finanțare prin capital de risc, dacă un astfel de cumul ar depăși intensitatea sau valoarea maximă relevantă a ajutorului stabilită pentru condițiile specifice fiecărui caz de un regulament sau de o decizie de exceptare pe categorii adoptată de Comisia Europeană.(4) Ajutoarele de minimis care nu se acordă pentru sau nu sunt legate de costuri eligibile specifice pot fi cumulate cu alte ajutoare de stat acordate în temeiul unui regulament de exceptare pe categorii sau al unei decizii adoptate de Comisia Europeană.  +  Articolul 31Pentru respectarea regulilor de cumul, solicitantul ajutorului de minimis va prezenta o declarație de eligibilitate, pe propria răspundere, conform modelului prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta schemă, în care va menționa informațiile referitoare la orice alt ajutor de minimis primit în perioada de 3 ani anterioară datei încheierii contractului de finanțare, cu respectarea prevederilor referitoare la întreprinderea unică.  +  Articolul 32Înainte de acordarea ajutorului de minimis în cadrul schemei, respectiv înainte de includerea unui credit eligibil în cadrul portofoliului de credite acoperite de facilitatea de garantare, intermediarul financiar verifică dacă întreprinderea unică din care face parte beneficiarul final a mai beneficiat de alte ajutoare de minimis sau de alte ajutoare de stat pentru finanțarea acelorași cheltuieli eligibile și dacă regulile de cumul sunt respectate, pe baza unei declarații pe propria răspundere a beneficiarului și a altor documentații/informații relevante.  +  Capitolul XI Reguli privind transparența, monitorizarea și raportarea  +  Articolul 33Schema de ajutor de minimis va fi publicată pe site-ul furnizorului de ajutor de minimis, www.inforegio.ro.  +  Articolul 34MIPE are obligația de a monitoriza permanent ajutoarele de minimis acordate și de a dispune măsurile care se impun în cazul nerespectării condițiilor din prezenta schemă sau din legislația națională ori europeană aplicabilă la momentul respectiv.  +  Articolul 35(1) În vederea asigurării monitorizării ajutoarelor de stat la nivel european și național, MIPE, prin FEI și intermediarii financiari, are obligația să păstreze evidența detaliată a ajutoarelor de minimis acordate pe o perioadă de minimum 10 ani de la data acordării ultimei alocări specifice în baza prezentei scheme. Această evidență trebuie să conțină toate informațiile necesare pentru a demonstra respectarea condițiilor impuse de legislația comunitară în domeniul ajutorului de minimis, inclusiv în ceea ce privește obligațiile de monitorizare și raportare, cum sunt, dar fără a se limita la: datele de identificare a beneficiarului, durata, cheltuielile eligibile, valoarea, momentul și modalitatea acordării ajutorului, originea acestuia, durata, metoda de calcul al ajutoarelor acordate.(2) Beneficiarul final trebuie să păstreze, pe o perioadă de minimum 10 ani de la data acordării ultimei alocări specifice, toate documentele referitoare la ajutorul de minimis primit în cadrul schemei pentru a demonstra respectarea tuturor condițiilor impuse de legislația comunitară în acest domeniu, inclusiv în ceea ce privește obligațiile de monitorizare și raportare.  +  Articolul 36(1) MIPE, în calitate de autoritate responsabilă cu implementarea prezentei scheme de ajutor de minimis, are obligația de a transmite Consiliului Concurenței toate datele și informațiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de stat și de minimis la nivel național, în formatul și în termenul prevăzute de Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat și de minimis, aprobat prin Ordinul președintelui Consiliului Concurenței nr. 441/2022 pentru punerea în aplicare a Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat și de minimis, precum și datele și informațiile necesare pentru întocmirea inventarului ajutoarelor de stat și de minimis și a rapoartelor și informărilor necesare îndeplinirii obligațiilor României în calitate de stat membru al Uniunii Europene.(2) Administratorul schemei va pune la dispoziția MIPE, conform prevederilor legislației naționale în domeniul ajutorului de stat, datele și informațiile necesare, astfel încât MIPE să își poată respecta obligațiile ce îi revin în calitate de furnizor de ajutor de minimis.(3) Consiliul Concurenței poate solicita date și informații de la furnizorul de ajutor atunci când din informațiile deținute rezultă că nu au fost respectate condițiile de acordare a ajutoarelor de minimis.  +  Articolul 37În baza unei cereri scrise, emisă de Comisia Europeană, MIPE va transmite acesteia, prin intermediul Consiliului Concurenței, în 20 de zile lucrătoare sau în termenul fixat în cerere, toate informațiile pe care Comisia le consideră necesare pentru evaluarea respectării condițiilor stabilite prin prezenta schemă de ajutor de minimis.  +  Articolul 38MIPE transmite spre informare Consiliului Concurenței prezenta schemă de ajutor de minimis, în termen de 15 zile de la data adoptării acesteia, conform art. 17 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare.  +  Articolul 39MIPE informează Consiliul Concurenței cu privire la intrarea în vigoare a prezentei scheme de ajutor de minimis, precum și a oricărei modificări aduse măsurii de sprijin, în termen de maximum 5 zile de la momentul la care acest eveniment a avut loc.  +  Articolul 40(1) Intermediarul financiar se asigură că împrumuturile eligibile acordate în cadrul schemei respectă prevederile relevante în materie de ajutoare de minimis, cu precădere cele ale Regulamentului (UE) 2023/2.831 și ale Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare. În acest context, intermediarul financiar este responsabil, printre altele, cu calculul echivalentului subvenției brute și pentru aplicarea procedurilor de monitorizare stipulate în art. 6 din Regulamentul (UE) 2023/2.831.(2) Pentru a crea posibilitatea verificării ex ante a eligibilității potențialilor beneficiari ai măsurilor de ajutor, în conformitate cu prevederile art. 29 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare, măsura de ajutor se încarcă în Registrul general al ajutoarelor de stat acordate în România (RegAS) în termen de 10 zile lucrătoare de la data intrării acesteia în vigoare, respectiv de la data modificării acesteia.(3) Datele și informațiile aferente actelor de acordare a ajutoarelor, cum ar fi beneficiar, dată, valoare ajutor, valoare împrumut etc., se încarcă în RegAS de către intermediarii financiari în termen de 7 zile lucrătoare de la momentul semnării unui contract cu o IMM.(4) Datele și informațiile privind plățile se încarcă în termen de 10 zile lucrătoare de la data plății, iar obligațiile de recuperare a ajutoarelor ilegale sau utilizate abuziv și rambursările efective ale respectivelor obligații se încarcă în termen de 7 zile lucrătoare de la data instituirii obligației de recuperare, respectiv de la data rambursării.  +  Capitolul XII Recuperarea ajutorului de minimis  +  Articolul 41(1) Recuperarea ajutorului de minimis se realizează, conform prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 77/2014, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 20/2015, cu modificările și completările ulterioare, și ale Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea și sancționarea neregulilor apărute în obținerea și utilizarea fondurilor europene și/sau a fondurilor publice naționale aferente acestora, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările și completările ulterioare.(2) Ajutorul de minimis care trebuie recuperat include și dobânda aferentă, datorată de la data plății ajutorului până la data recuperării acestuia. Rata dobânzii aplicabile este cea stabilită prin Regulamentul (CE) nr. 794/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 659/1999 al Consiliului de stabilire a normelor de aplicare a articolului 93 din Tratatul CE, cu modificările și completările ulterioare, precum și cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2015/1.589 al Consiliului din 13 iulie 2015 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene. Procedura de calcul al dobânzii se stabilește prin instrucțiuni emise de Consiliul Concurenței^1.^1 Regăsită la adresa: http://www.renascc.eu/wp-content/uploads/2020/12/ilovepdf_merged-2.pdf(3) Implementarea schemei de ajutor de minimis se face cu respectarea Recomandării (UE) 2020/1.039 a Comisiei din 14 iulie 2020 privind condiționarea acordării unui sprijin financiar din partea statului pentru întreprinderile din Uniune de absența legăturilor cu jurisdicțiile necooperante.  +  ANEXĂla măsura de sprijin
    DECLARAȚIE
    pe propria răspundere
    Subsemnatul (a), ...................................., identificat(ă) cu B.I./C.I. seria .... nr. ..............., eliberat(ă) de ............................ la data de ..............., cu domiciliul în localitatea ........................., str. ............................. nr. ......, bl. ....., sc. ....., ap. ....., sectorul/județul ........................, în calitate de reprezentant legal al operatorului economic .........................................., declar pe propria răspundere următoarele:Activitățile pentru care solicit finanțarea fac/nu fac obiectul altui ajutor de minimis sau oricărui altui tip de subvenție în cadrul altor programe/subprograme cu finanțare publică nerambursabilă.DANUDe asemenea, declar pe propria răspundere că, împreună cu celelalte întreprinderi cu care constituim o întreprindere unică în conformitate cu art. 3 pct. 5 din schema instituită prin Ordinul ministrului investițiilor și proiectelor europene nr. 104/2025 privind aprobarea măsurii de sprijin prin acordarea unor ajutoare de minimis pentru IMM-uri sub formă de garanție neplafonată de portofoliu din cadrul Programului operațional regional, axa prioritară 15 „Inițiativa pentru IMM-uri“, prioritatea de investiții 15.1 „Sprijinirea capacității IMM-urilor de a crește pe piețele regionale, naționale și internaționale și de a se angaja în procesele de inovare“ în ultimii 3 (trei) ani, am beneficiat/nu am beneficiat de ajutoare de minimis.DANUDacă da, completați tabelul de mai jos:
    Nr. crt.Beneficiarul ajutorului de minimis (pentru toate întreprinderile care constituie întreprindere unică)Anul acordării ajutorului de minimisInstituția finanțatoareProgramul prin care s-a beneficiat de finanțareCuantumul ajutorului acordat (euro)
    DenumireCUI
    1
    2
    3
    Declar pe propria răspundere că toate informațiile furnizate și consemnate în prezenta declarație sunt corecte și complete și înțeleg că orice omisiune sau incorectitudine în prezentarea informațiilor în scopul de a obține avantaje pecuniare este pedepsită conform legii.Numele și prenumele ...................................................Funcția .........................................................................Semnătura ...................................................................Data semnării ...............................................................
    -----