ORDIN nr. 3.109 din 17 ianuarie 2025pentru modificarea Metodologiei privind fundamentarea cifrei de școlarizare pentru învățământul preuniversitar de stat, evidența efectivelor de antepreșcolari/preșcolari și elevi școlarizați în unitățile de învățământ particular pentru anul școlar 2025-2026, aprobată prin Ordinul ministrului educației nr. 7.871/2024
EMITENT
  • MINISTERUL EDUCAȚIEI ȘI CERCETĂRII
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 56 din 22 ianuarie 2025



    Având în vedere:– prevederile art. 19 alin. (8) și ale art. 115 alin. (2) lit. g) și s) din Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare;– prevederile art. X și XI din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 128/2024 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal și măsuri specifice pentru digitalizare, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative;– prevederile art. LI alin. (1) lit. g) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 156/2024 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice pentru fundamentarea bugetului general consolidat pe anul 2025, pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru prorogarea unor termene;– prevederile art. 7 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 153/2024 privind stabilirea unor măsuri la nivelul administrației publice centrale;– Referatul de aprobare nr. 11/DGMCDRSIP din 8.01.2025,în temeiul prevederilor art. 13 alin. (3) din Hotărârea Guvernului nr. 731/2024 privind organizarea și funcționarea Ministerului Educației, cu modificările ulterioare,ministrul educației și cercetării emite prezentul ordin.  +  Articolul IMetodologia privind fundamentarea cifrei de școlarizare pentru învățământul preuniversitar de stat, evidența efectivelor de antepreșcolari/preșcolari și elevi școlarizați în unitățile de învățământ particular pentru anul școlar 2025-2026, aprobată prin Ordinul ministrului educației nr. 7.871/2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 35 din 16 ianuarie 2025, se modifică după cum urmează:– Articolul 7 se modifică și va avea următorul cuprins:  +  Articolul 7Elaborarea proiectului planului de școlarizare pentru unitățile de învățământ preuniversitar de stat se realizează pe baza următoarelor criterii specifice obligatorii:a) constituirea formațiunilor de studiu la educație timpurie, învățământ primar - clasele pregătitoare și I, învățământ gimnazial - clasele a V-a și a VI-a, în cadrul limitelor prevăzute de art. 23 alin. (1) din Legea nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare;b) constituirea formațiunilor de studiu la clasa a IX-a/a XI-a/anul I în învățământul de masă se realizează astfel:(i) învățământ liceal cu frecvență (zi), filiera tehnologică și învățământ profesional, din 24 de elevi; (ii) învățământ liceal cu frecvență (zi), filiera teoretică, din 26 de elevi; (iii) învățământ liceal cu frecvență (zi), filiera vocațională, profil sportiv, teologic, pedagogic, precum și învățământ liceal de artă, din 24 de elevi; (iv) învățământ liceal cu frecvență seral și frecvență redusă, clasa a IX-a, din 28 de elevi; (v) învățământ liceal cu frecvență seral, filiera tehnologică, clasa a XI-a, din 28 de elevi; (vi) învățământ terțiar nonuniversitar (postliceal și de maiștri), din 28 de elevi;c) constituirea formațiunilor de studiu în sistem dual, conform solicitărilor operatorilor economici și cu respectarea limitelor prevăzute de art. 23 alin. (1) din Legea nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare;d) includerea în proiectul planului de școlarizare pentru anul școlar 2025-2026 al fiecărei unități de învățământ care poate școlariza în filiera vocațională, profilul pedagogic, a cel puțin o clasă a IX-a, învățământ cu frecvență «zi», calificarea «Educator- puericultor»;e) stabilirea de către inspectoratele școlare a numărului de locuri, repartizat pe unități de învățământ, pentru:(i) candidații de etnie romă; (ii) candidații cu cerințe educaționale speciale; (iii) tinerii de origine română din Republica Moldova, țări învecinate și diasporă;f) asigurarea cuprinderii întregii generații a copiilor în vârstă de 4 ani în grupa mijlocie;g) asigurarea cuprinderii întregii generații a copiilor în vârstă de 5 ani în grupa mare;h) asigurarea cuprinderii întregii generații a copiilor în vârstă de 6 ani în clasa pregătitoare;i) asigurarea cuprinderii întregii generații de absolvenți ai clasei a VIII-a în învățământul liceal și profesional, inclusiv în sistem dual, în vederea finalizării învățământului obligatoriu;j) organizarea programului educațional «A doua șansă», pentru persoanele care au depășit vârsta corespunzătoare clasei potrivit prevederilor art. 17 alin. (2) din Legea nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare, indiferent dacă persoana respectivă a mai fost sau nu a mai fost înscrisă în sistemul de învățământ preuniversitar sau de momentul și motivele abandonului școlar;k) formațiunile de studiu care intră sub incidența prevederilor art. 23 alin. (8) și (9) din Legea nr. 198/2023, cu modificările și completările ulterioare, se constituie de regulă cu maximum 3 elevi cu cerințe educaționale speciale/clasă.  +  Articolul IIDirecția generală management, carieră didactică și rețea școlară în învățământul preuniversitar, Direcția generală minorități și desegregare din cadrul Ministerului Educației și Cercetării, Centrul Național de Dezvoltare a Învățământului Profesional și Tehnic, inspectoratele școlare, unitățile de învățământ preuniversitar, instituțiile de învățământ superior în structura cărora funcționează unități de învățământ preuniversitar duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin.  +  Articolul IIIPrezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    p. Ministrul educației și cercetării,
    Gigel Paraschiv,
    secretar de stat
    București, 17 ianuarie 2025.Nr. 3.109.