PROCEDURĂ din 12 decembrie 2024privind controlul de stat la stațiile de producere betoane, indicativ PCC 022 din 2024
EMITENT
  • MINISTERUL DEZVOLTĂRII, LUCRĂRILOR PUBLICE ȘI ADMINISTRAȚIEI
  • Publicat în  MONITORUL OFICIAL nr. 6 din 8 ianuarie 2025



    Notă
    Aprobată prin ORDINUL nr. 4.284 din 12 decembrie 2024, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 6 din 8 ianuarie 2025.
     +  Capitolul I ScopPrezenta procedură stabilește modul unitar de organizare și exercitare a controlului de stat la stațiile de producere betoane.  +  Capitolul II Domeniul de aplicare2.1. Prevederile prezentei proceduri se aplică de către Inspectoratul de Stat în Construcții, denumit în continuare I.S.C., la organizarea și exercitarea controlului de stat la operatorii economici care furnizează beton, în concordanță cu prevederile reglementărilor tehnice aplicabile.2.2. Prezenta procedură nu se aplică producătorilor de beton celular, beton spumat, beton ușor cu masă volumică mai mică de 800 kg/mc și beton refractar.  +  Capitolul III Cadrul legalLa baza prevederilor cuprinse în prezenta procedură au stat următoarele:– Legea nr. 10/1995 privind calitatea în construcții, republicată, cu modificările și completările ulterioare;– Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcții, republicată, cu modificările și completările ulterioare;– Legea nr. 218/2002 privind organizarea și funcționarea Poliției Române, republicată, cu modificările și completările ulterioare;– Legea nr. 252/2003 privind registrul unic de control;– Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările și completările ulterioare;– Ordonanța Guvernului nr. 63/2001 privind înființarea Inspectoratului de Stat în Construcții - I.S.C., aprobată cu modificări prin Legea nr. 707/2001, cu modificările și completările ulterioare;– Ordonanța Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările și completările ulterioare;– Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare;– Hotărârea Guvernului nr. 525/2013 pentru aprobarea atribuțiilor generale și specifice, a structurii organizatorice și a numărului maxim de posturi, precum și a normării parcului auto ale Inspectoratului de Stat în Construcții - I.S.C., cu modificările și completările ulterioare;– Hotărârea Guvernului nr. 492/2018 pentru aprobarea Regulamentului privind controlul de stat al calității în construcții;– Hotărârea Guvernului nr. 668/2017 privind stabilirea condițiilor pentru comercializarea produselor pentru construcții;– Regulamentul privind agrementul tehnic în construcții, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 766/1997, cu modificările și completările ulterioare;– Ordinul directorului general al Biroului Român de Metrologie Legală nr. 77/2022 pentru aprobarea Listei oficiale a mijloacelor de măsurare supuse controlului metrologic legal L.O. - 2022, cu modificările și completările ulterioare;– Codul de practică pentru producerea betonului, indicativ CP 012/1-2007, prevăzut de Ordinul ministrului dezvoltării, lucrărilor publice și locuințelor nr. 577/2008 privind aprobarea reglementării tehnice „Normativ pentru producerea betonului și executarea lucrărilor din beton, beton armat și beton comprimat - Partea 1: Producerea betonului, indicativ NE 012/1-2007“;– Reglementarea tehnică „Normativ pentru producerea și executarea lucrărilor din beton, beton armat și beton precomprimat - Partea 1: Producerea betonului, indicativ NE 012/1-2022“, aprobată prin Ordinul ministrului dezvoltării, lucrărilor publice și administrației nr. 30/2023;– Reglementarea tehnică „Procedură pentru inspecția tehnică a stațiilor pentru prepararea betoanelor“, indicativ PCC 020-2015, aprobată prin Ordinul ministrului dezvoltării regionale și administrației publice nr. 71/2015;– SR EN 206+A2:2021 - Beton. Specificație, performanță, producție și conformitate;– SR EN ISO/IEC 17025 - Cerințe generale pentru competența laboratoarelor de încercări și etalonări;– alte reglementări tehnice aplicabile (proceduri, regulamente, normative, specificații tehnice, ghiduri, metodologii, decizii etc.).  +  Capitolul IV Definiții și abrevieri4.1. DefinițiiÎn contextul prezentei proceduri, termenii, prescurtările și simbolurile utilizate cu referire la beton sunt cele prevăzute în SR EN 206+A2:2021.Alți termeni menționați în prezenta procedură sunt:a) stație de producere betoane - ansamblu de echipamente și instalații care servește la producerea betonului;b) producător de betoane - operator economic care utilizează o stație de producere betoane, în vederea fabricării betonului;c) structură teritorială a I.S.C. - formă de organizare așa cum este prevăzută în legislația care reglementează organizarea și funcționarea Inspectoratului de Stat în Construcții.4.2. AbrevieriI.S.C. - Inspectoratul de Stat în Construcții;PVC SB - proces-verbal de control la stațiile de producere betoane;PVCSC - proces-verbal de constatare și sancționare a contravențiilor.  +  Capitolul V Responsabilități5.1. Inspectorii în construcții din cadrul structurilor teritoriale cu atribuții de control la stațiile de producere betoane au următoarele responsabilități:a) pregătesc și efectuează controale în conformitate cu prevederile prezentei proceduri și ale legislației în vigoare;b) întocmesc și semnează PVC SB în care se menționează eventualele neconformități constatate;c) dispun măsuri corespunzătoare, termene și responsabili pentru soluționarea neconformităților constatate;d) solicită prelevarea de probe în vederea efectuării de încercări în cazul în care există suspiciuni rezonabile privind caracteristicile betonului sau ale materialelor componente;e) verifică dacă măsurile dispuse prin PVC SB au fost îndeplinite în termenele stabilite;f) aplică sancțiuni, în conformitate cu prevederile legale;g) păstrează confidențialitatea față de terți privind datele de care au luat cunoștință în timpul exercitării activității de control;h) răspund, potrivit dispozițiilor legale, de corectitudinea și exactitatea datelor, constatărilor, măsurilor menționate și sancțiunilor dispuse, după caz, în actele de control întocmite;i) înaintează PVC SB semnat inspectorului-șef al structurii teritoriale a I.S.C. în vederea avizării;j) înregistrează PVC SB în sistemul informatic al I.S.C., la nivelul structurii teritoriale pe raza căreia se află amplasată stația de producere betoane controlată;k) comunică PVC SB operatorului economic controlat, în vederea luării la cunoștință și înregistrării;l) informează inspectorul-șef al structurii teritoriale a I.S.C. despre situația în care, pentru stația de producere betoane, nu există autorizație de construire, în vederea dispunerii de către acesta a măsurilor legale ce se impun.5.2. Operatorul economic controlat are următoarele responsabilități:a) să permită accesul inspectorului I.S.C. în vederea efectuării controlului;b) să desemneze o persoană care să participe la efectuarea controlului;c) să pună la dispoziția inspectorului I.S.C. toate documentele și informațiile necesare efectuării controlului;d) să îndeplinească la termen măsurile dispuse prin actul de control și să comunice structurii teritoriale a I.S.C. îndeplinirea acestora;e) să semneze PVC SB întocmit cu sau fără obiecțiuni;f) să notifice în scris structura teritorială a I.S.C. (conform modelului de notificare prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta procedură) cu cel puțin 5 zile lucrătoare înainte de:– punerea în funcțiune a stației de producere betoane, inclusiv în cazul relocării stației de producere betoane pe un alt amplasament;– oprirea activității stației de producere betoane pentru o perioadă mai mare de 30 de zile;– reluarea procesului de producție;g) să comunice în scris structurii teritoriale a I.S.C. în termen de 5 zile lucrătoare retragerea/suspendarea certificatului de conformitate a controlului producției de către organismul de certificare emitent.  +  Capitolul VI Procedura de control6.1. Generalități6.1.1. Inspectoratul de Stat în Construcții - I.S.C. exercită controlul de stat la stațiile de producere betoane, de regulă, anual, pentru a verifica respectarea de către producătorii de betoane a reglementărilor în vigoare privind organizarea și funcționarea stațiilor de producere betoane și pentru a dispune măsuri de remediere sau, după caz, oprirea funcționării până la soluționarea neconformităților, în cazul constatării acestora.6.1.2. Controlul se exercită de către inspectorul I.S.C. în prezența reprezentantului operatorului economic controlat, desemnat de către acesta.6.1.3. În situația interzicerii sau obstrucționării efectuării controlului de către operatorul economic, inspectorul I.S.C. informează de îndată șeful ierarhic superior și aplică sancțiunea prevăzută de lege. Conform prevederilor Legii nr. 218/2002, republicată, cu modificările și completările ulterioare, în vederea asigurării accesului în incinta stației de producere betoane și a efectuării controlului se poate solicita sprijinul organelor de poliție.6.1.4. Inspectorul I.S.C. care efectuează controlul nu trebuie să fie supus niciunei presiuni comerciale, financiare sau de altă natură, care i-ar putea influența activitatea, integritatea, care să contravină independenței în raționamentul pe care îl are de făcut. Inspectorul I.S.C. nu poate fi implicat în activități prin care să intre în conflict de interese în activitatea de control desfășurată la stațiile de producere betoane.6.1.5. Controlul de stat exercitat de către I.S.C. la stațiile de producere betoane poate fi:a) control curent, efectuat:– în baza programelor trimestriale aprobate de conducerea I.S.C.;– în cazul punerii în funcțiune a unei noi stații de producere betoane sau ca urmare a relocării unei stații existente, notificată de către producătorul de betoane/mortare;– la reluarea procesului de producție după o întrerupere de cel puțin 30 de zile, notificată de către producătorul de betoane/ mortare;b) control tematic, dispus de conducerea Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației sau I.S.C.;c) control inopinat, efectuat:– în urma unor sesizări/autosesizări privind producerea sau livrarea de betoane neconforme;– ca urmare a reluării procesului de producție fără notificarea în prealabil a structurilor teritoriale;– prin sondaj, efectuat la dispoziția conducerii I.S.C. sau a conducătorilor structurilor teritoriale.6.1.6. În cazul controalelor prevăzute la pct. 6.1.5 lit. a) și b), acestea vor fi anunțate operatorului economic deținător al stației cu 3-5 zile înainte de efectuarea acestora.6.1.7. La efectuarea controlului de stat la stațiile de producere betoane se au în vedere verificări privind:a) funcționarea stației de producere betoane;b) materialele componente utilizate în producția de betoane/ mortare;c) echipamentele de prelevare, încercare, dozare, malaxare și mijloacele de transport;d) evaluarea conformității betonului;e) sistemul de control al producției;f) livrarea betonului.6.2. Desfășurarea controlului6.2.1. La prezentarea la stația de producere betoane, inspectorii I.S.C. vor proceda astfel:a) se vor legitima cu legitimația de control și vor prezenta operatorului economic controlat ordinul de deplasare în baza căruia se efectuează controlul;b) vor face cunoscut scopul controlului;c) se vor înregistra în registrul unic de control al operatorului economic controlat.6.2.2. În cazul în care se constată lipsa registrului unic de control, inspectorul I.S.C. va menționa acest aspect în PVC SB și va aplica sancțiunea prevăzută de lege.6.2.3. În situația în care, la momentul prezentării, stația de producere betoane nu funcționează, independent de voința operatorului economic sau din alte cauze decât cele prevăzute la pct. 5.2 lit. f), inspectorul va informa conducerea structurii teritoriale și operatorul economic despre situația constatată, urmând a se reprograma controlul.6.2.4. Controlul propriu-zis constă în:a) verificarea documentelor care demonstrează și susțin respectarea cerințelor prevăzute de lege și reglementările tehnice în vigoare privind producerea, controlul producției de beton și livrarea betonului;b) inspecția stației de producere betoane din punctul de vedere al dotărilor și al condițiilor de depozitare a materialelor componente;c) participarea la prelevările și/sau încercările efectuate în perioada desfășurării controlului, în situația în care erau planificate a fi efectuate în perioada respectivă.6.2.5. În baza constatărilor făcute la fața locului, a analizei documentelor și înregistrărilor prezentate, inspectorul în construcții care a efectuat controlul întocmește PVC SB și, după caz, aplică sancțiunile prevăzute de lege.  +  Capitolul VII Sancțiuni7.1. Încălcarea de către producătorul de betoane a reglementărilor tehnice privind producerea și livrarea betonului, organizarea necorespunzătoare și/sau neaplicarea unui sistem de control al producerii betonului, neîndeplinirea la termenul stabilit a măsurilor precizate în PVC SB și/sau PVCSC, precum și obstrucționarea efectuării controlului de stat se sancționează în conformitate cu prevederile art. 36 din Legea nr. 10/1995 privind calitatea în construcții, republicată, cu modificările și completările ulterioare, astfel:a) organizarea necorespunzătoare și neaplicarea sistemului de management al calității în producerea și livrarea betonului, conform art. 36 pct. II lit. b) din legea anterior menționată;b) interzicerea sau obstrucționarea efectuării controlului calității în construcții, neprezentarea documentelor și a actelor solicitate de persoanele cu atribuții de control și/sau de autoritățile competente, conform prevederilor legale, conform art. 36 pct. I lit. i) din legea anterior menționată;c) neîndeplinirea, la termenul stabilit, a măsurilor cuprinse în actele de control, conform art. 36 pct. III lit. h) din legea anterior menționată;d) nerespectarea de către operatorul economic a obligațiilor ce derivă din prezenta procedură se sancționează conform art. 36 pt. II lit. d) din legea anterior menționată.7.2. Neprezentarea de către operatorul economic a registrului unic de control se sancționează conform art. 8 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 252/2003.7.3. Inspectorul I.S.C. va dispune ca măsură complementară, odată cu aplicarea sancțiunii contravenționale, oprirea funcționării stației de producere betoane până la remedierea neconformităților, în cazul în care:a) performanțele betonului produs nu corespund cu proprietățile specificate;b) nu sunt respectate cerințele privind evaluarea conformității betonului, inclusiv privind controlul producției;c) nu sunt îndeplinite măsurile dispuse anterior, referitoare la controlul conformității betonului, stabilite prin PVC SB;d) nu sunt respectate rețetele de beton;e) nu este respectat planul de mentenanță;f) nu sunt respectate cerințele pentru materialele componente, stabilite conform prevederilor reglementărilor tehnice aplicabile;g) se constată lipsa personalului calificat ce deservește stația de producere betoane.  +  Capitolul VIII Dispoziții finale8.1. Procesul-verbal de control se încheie între Inspectoratul de Stat în Construcții, reprezentat prin inspectorul în construcții din cadrul structurii teritoriale, și operatorul economic controlat, reprezentat prin reprezentantul legal al acestuia.8.2. (1) La data la care este încheiat, PVC SB va fi semnat de ambele părți, va fi înregistrat la operatorul economic controlat și la structura teritorială a I.S.C.(2) În cazul în care reprezentanții unității controlate nu sunt de acord cu cele menționate în procesul-verbal de control, aceștia pot depune o contestație la structura teritorială a I.S.C. pe raza căreia își desfășoară activitatea, în condițiile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările și completările ulterioare.(3) Răspunsul la contestație va fi formulat în maximum 30 de zile calendaristice de la primirea acesteia.8.3. Conducerea operatorului economic controlat are obligația să informeze în termenul precizat, în scris, structura teritorială a I.S.C. pe raza căreia funcționează stația de producere betoane asupra îndeplinirii măsurilor stabilite prin procesul-verbal de control.8.4. Reluarea procesului de producție, după dispunerea măsurii de oprire a stației, se va face în baza unui act de control prin care se constată remedierea neconformităților care au condus la oprirea stației.8.5. Modelul de PVC SB se aprobă prin ordin al inspectorului general al I.S.C.  +  ANEXĂla procedură
    Model notificare
    S.C. .......................
    NOTIFICARE
    Către I.C.M.B./I.J.C. ....................Subsemnata(ul), ....................., în calitate de reprezentant legal al S.C. .........................., vă aduc la cunoștință că, începând cu data de ................., la stația de producere betoane situată în ........................ se va proceda la:[ ] punerea în funcțiune a stației de producere betoane;[ ] relocarea stației de producere betoane la locația ...........................;[ ] oprirea activității stației de producere betoane;[ ] reluarea procesului de producție.(datele de identificare ale operatorului economic)(adresa, telefon, fax, reprezentant legal)
    Semnătura ....................... Data
    -------