ORDONANȚĂ DE URGENȚĂ nr. 153 din 23 decembrie 2024privind stabilirea unor măsuri la nivelul administrației publice centrale
Publicat în
MONITORUL OFICIAL nr. 1319 din 24 decembrie 2024
Având în vedere Hotărârea Parlamentului României nr. 33/2024 pentru acordarea încrederii Guvernului,luând în considerare necesitatea stabilirii măsurilor care să permită îndeplinirea, în cel mai scurt timp, în noua structură, a activității Guvernului și a ministerelor,reținându-se că, în cazul în care nu sunt acceptate măsurile propuse, nu se pot garanta punerea în aplicare a Programului de guvernare votat de Parlament și îndeplinirea principalului rol al Guvernului de a realiza politica internă și externă a țării și de a exercita conducerea generală a administrației publice, cu urmări directe asupra cetățenilor, elemente care vizează interesul public și constituie situații de urgență și extraordinare, în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență. + Articolul 1(1) La data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, Ministerul Muncii și Solidarității Sociale se reorganizează prin fuziune prin absorbție cu Ministerul Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse, care se desființează.(2) Ca urmare a reorganizării prin fuziune prin absorbție conform alin. (1), Ministerul Muncii și Solidarității Sociale își schimbă denumirea în Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale.(3) Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale preia de la Ministerul Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse toate activitățile, personalul, posturile și patrimoniul aferente domeniului familiei și tineretului, în condițiile legii.(4) Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale preia de la Ministerul Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse pachetul de acțiuni deținut de stat la Societatea „Biroul de Turism pentru Tineret (B.T.T.)“ - S.A. București, conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 22/2022 privind organizarea și funcționarea Ministerului Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse, cu modificările și completările ulterioare.(5) Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale exercită toate drepturile și își asumă toate obligațiile ce decurg din calitatea de acționar, în numele statului, la Societatea „Biroul de Turism pentru Tineret (B.T.T.)“ - S.A. București, în condițiile legii.(6) Exercitarea dreptului de proprietate privată a statului asupra acțiunilor prevăzute la alin. (4) se supune dispozițiilor art. 362 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare, care rămân aplicabile.(7) Reprezentanții statului în adunarea generală a acționarilor la operatorul economic prevăzut la alin. (4) sunt numiți și revocați prin ordin al ministrului muncii, familiei, tineretului și solidarității sociale.(8) Se autorizează Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale să mandateze, prin ordin, reprezentanții săi în adunarea generală a acționarilor la operatorul economic prevăzut la alin. (4) pentru aprobarea modificării actelor constitutive ale acestuia, în conformitate cu prevederile prezentei ordonanțe de urgență, și pentru efectuarea formalităților de publicitate și înregistrare prevăzute de lege.(9) Procedurile în curs de desfășurare se continuă de către Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale, cu menținerea valabilității actelor și procedurilor îndeplinite până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.(10) Finanțarea cheltuielilor legate de aplicarea de către Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale a prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările și completările ulterioare, la Societatea „Biroul de Turism pentru Tineret (B.T.T.)“ - S.A. București se asigură din bugetul aferent activității de privatizare al ministerului.(11) În litigiile aflate pe rolul instanțelor judecătorești sau arbitrale naționale, în care statul este chemat în judecată în calitate de acționar la operatorul economic prevăzut la alin. (4), interesele statului vor fi reprezentate, în condițiile legii, de către Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale. + Articolul 2La data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Copilului și Adopție trece din subordinea Ministerului Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse în subordinea Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale. (la 31-01-2025, sintagma: Autoritatea pentru Protecția Drepturilor Copilului și Adopție a fost înlocuită de RECTIFICAREA nr. 153 din 23 decembrie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 92 din 31 ianuarie 2025 ) + Articolul 3(1) La data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, Agenția Națională pentru Egalitate de Șanse între Femei și Bărbați trece din subordinea Ministerului Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse în subordinea Guvernului și în coordonarea prim-ministrului, prin Cancelaria Prim-Ministrului.(2) Agenția Națională pentru Egalitate de Șanse între Femei și Bărbați se finanțează de la bugetul de stat, prin bugetul Secretariatului General al Guvernului.(3) La data prevăzută la alin. (1), casele de cultură studențești, respectiv Complexul Cultural Sportiv Studențesc „Tei“ din București, trec din subordinea Ministerului Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse în subordinea Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale. + Articolul 4(1) Direcțiile județene pentru familie și tineret, respectiv Direcția pentru Familie și Tineret a Municipiului București, servicii publice deconcentrate, cu personalitate juridică, trec din subordinea Ministerului Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse în subordinea Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale.(2) Organizarea și funcționarea, numărul de posturi și atribuțiile direcțiilor județene pentru familie și tineret, respectiv Direcției pentru Familie și Tineret a Municipiului București se reglementează prin hotărâre a Guvernului.(3) Agenția Națională pentru Sport și respectiv Ministerul Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse predau Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale activitățile, personalul, posturile și patrimoniul aferente domeniului familiei și tineretului, prin protocol. + Articolul 5La data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării se reorganizează prin divizare totală și își încetează activitatea, prin împărțirea întregului său patrimoniu, personal și a activității după cum urmează:a) patrimoniul, personalul, posturile și activitățile aferente domeniului cercetare se preiau de către Ministerul Educației și Cercetării pentru Autoritatea Națională pentru Cercetare;b) patrimoniul, personalul, posturile și activitățile aferente domeniilor digitalizare, inovare și comunicații se preiau de către Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului. + Articolul 6(1) Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului își schimbă denumirea în Ministerul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului.(2) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, Ministerul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului preia de la Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării și exercită:a) atribuțiile de instituție publică implicată în domeniul privatizării și atribuțiile privind atragerea de investiții în economie, la societățile naționale, companiile naționale și celelalte societăți aflate sub autoritatea, în subordinea sau în coordonarea acestuia, după caz;b) atribuțiile privind exercitarea calității de acționar al statului la operatorii economici prevăzuți la lit. a), precum și cele referitoare la monitorizarea postprivatizare a îndeplinirii clauzelor din contractele de vânzare-cumpărare de acțiuni încheiate în cadrul proceselor de privatizare a acestor operatori economici;c) orice alte atribuții exercitate de acest minister, stabilite potrivit actelor normative în vigoare, acordurilor internaționale sau altor acte încheiate potrivit dispozițiilor legale aplicabile și corespunzătoare activităților preluate.(3) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, Ministerul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului exercită drepturile și îndeplinește obligațiile ce decurg din calitatea de acționar al statului român la operatorii economici prevăzuți la alin. (2) lit. a). Reprezentanții statului în adunările generale ale acționarilor la operatorii economici prevăzuți la alin. (2) lit. a) sunt numiți și revocați prin ordin al ministrului economiei, digitalizării, antreprenoriatului și turismului.(4) Se autorizează Ministerul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului să mandateze, prin ordin al ministrului economiei, digitalizării, antreprenoriatului și turismului, reprezentanții săi în adunările generale ale acționarilor la operatorii economici prevăzuți la alin. (2) lit. a) pentru aprobarea modificării actelor constitutive ale acestora, în conformitate cu prevederile prezentei ordonanțe de urgență, și pentru efectuarea formalităților de publicitate și înregistrare prevăzute de lege.(5) Procedurile în curs de desfășurare se continuă de către Ministerul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului, cu menținerea valabilității actelor și procedurilor îndeplinite până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.(6) Finanțarea cheltuielilor legate de aplicarea de către Ministerul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului a prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 109/2011, cu modificările și completările ulterioare, la societățile din domeniu, se asigură din bugetul aferent activității de privatizare al ministerului.(7) Ministerului Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului preia în mod corespunzător personalul-suport, a cărui încadrare se realizează cu respectarea dispozițiilor art. 10 alin. (3). + Articolul 7(1) Ministerul Educației își schimbă denumirea în Ministerul Educației și Cercetării.(2) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, se înființează Autoritatea Națională pentru Cercetare, organ de specialitate al administrației publice centrale, finanțată de la bugetul de stat, cu personalitate juridică, în subordinea Ministerului Educației și Cercetării. (3) Autoritatea Națională pentru Cercetare preia de la Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării și exercită:a) atribuțiile de autoritate de stat în domeniul cercetării și inovării și de monitorizare și evaluare a institutelor și unităților de cercetare, dezvoltare și inovare, în conformitate cu legislația în vigoare;b) atribuțiile privind dezvoltarea instituțională a institutelor și unităților de cercetare aflate în subordine, coordonare și sub autoritate;c) atribuțiile privind stimularea, în rândul operatorilor economici și în economie în general, a creșterii investiției private pentru dezvoltarea activităților de cercetare științifică, dezvoltare tehnologică și inovare, precum și a transferului tehnologic și de valorificare a rezultatelor de cercetare, prin absorbția și difuzia acestora;d) atribuții privind asigurarea, atragerea, utilizarea, monitorizarea și evaluarea asistenței tehnice și privind consultanța internă și internațională pentru domeniul său specific de competență;e) orice alte atribuții exercitate de acest minister, stabilite potrivit actelor normative în vigoare, acordurilor internaționale sau altor acte încheiate potrivit dispozițiilor legale aplicabile și corespunzătoare activităților preluate.(4) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, Ministerul Educației și Cercetării, prin Autoritatea Națională pentru Cercetare, exercită drepturile și îndeplinește obligațiile ce decurg din acordurile internaționale și alte acte cu referire la componenta de cercetare, dezvoltare, inovare. (5) În termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, Ministerul Educației și Cercetării inițiază hotărârea de Guvern privind organizarea și funcționarea Autorității Naționale pentru Cercetare. + Articolul 8(1) Autoritatea pentru Digitalizarea României trece din subordinea Ministerului Cercetării, Inovării și Digitalizării în subordinea Ministerul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului.(2) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, Ministerul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului, prin Autoritatea pentru Digitalizarea României, exercită următoarele atribuții:a) promovarea cadrului de competențe digitale pentru cetățenii români și de a asigura tuturor entităților furnizoare de servicii publice identitatea digitală prin aplicația ROeID, ce este componentă a platformei unice pentru serviciile digitale din România și reprezintă sistemul național de identificare electronică și de autentificare unică, notificat la nivelul Comisiei Europene;b) asigurarea suportului pentru ca instituțiile publice, organele de specialitate ale administrației publice centrale și locale, precum și persoanele juridice de drept privat care, potrivit legii, au obținut statut de utilitate publică sau sunt autorizate să presteze un serviciu public, în regim de putere publică, să se interconecteze în mod obligatoriu cu Platforma națională de interoperabilitate și cu punctul de contact unic care este platformă unică privind înființarea unui portal digital unic;c) asigurarea suportului pentru ca instituțiile publice, organele de specialitate ale administrației publice centrale ce sunt autorizate să presteze un serviciu public, în regim de putere publică, să utilizeze și migreze în mod obligatoriu sistemele informatice proprii în tehnologii de cloud. + Articolul 9(1) Atribuțiile viceprim-miniștrilor, prevăzuți în Hotărârea Parlamentului României nr. 33/2024 pentru acordarea încrederii Guvernului, se stabilesc prin decizie a prim-ministrului.(2) Viceprim-ministrul fără portofoliu coordonează instituțiile publice și structurile din cadrul aparatului de lucru al Guvernului, precum și Regia Autonomă „Administrația Patrimoniului Protocolului de Stat“.(3) Viceprim-ministrul fără portofoliu avizează toate proiectele de acte normative care au impact bugetar.(4) Cheltuielile necesare desfășurării activității viceprim-ministrului fără portofoliu și a cabinetului acestuia se asigură de la bugetul de stat, prin bugetul Secretariatului General al Guvernului.(5) Cheltuielile necesare desfășurării activității aparatului propriu de lucru al viceprim-miniștrilor cu portofoliu se asigură de la bugetul de stat, prin bugetul Secretariatului General al Guvernului, cu excepția indemnizației viceprim-miniștrilor și a cheltuielilor necesare desfășurării activității cabinetelor acestora, organizate potrivit prevederilor art. 544 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare, care se asigură în cadrul ministerelor pe care le conduc. + Articolul 10(1) În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, ministerele reorganizate potrivit prezentei ordonanțe de urgență propun Guvernului spre adoptare proiectele actelor normative pentru reglementarea măsurilor privind organizarea și funcționarea lor.(2) Ministerele care preiau, pe bază de protocol de predare-primire, activități de la alte ministere, autorități, instituții ori alte structuri publice se subrogă în toate drepturile, obligațiile, contractele, deciziile de finanțare, ordinele de finanțare, acordurile și litigiile instituției, structurii sau activității preluate, inclusiv prin preluarea tuturor bunurilor mobile și imobile aflate în administrarea sau, după caz, în proprietatea acestora.(3) Încadrarea personalului preluat potrivit alin. (2) se realizează cu respectarea procedurii și regimului juridic aplicabil fiecărei categorii de personal și cu menținerea drepturilor salariale avute la data preluării. + Articolul 11(1) În anul 2025, până la intrarea în vigoare a Legii bugetului de stat pe anul 2025, finanțarea cheltuielilor ministerelor reorganizate se asigură în condițiile art. 37 alin. (1) din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare, din bugetele ordonatorilor principali de credite existenți înainte de intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, din structura cărora acestea s-au reorganizat, sau din proiectele de buget ale noilor ordonatori principali de credite, după caz.(2) Cererile pentru deschiderea de credite bugetare aferente cheltuielilor efectuate în condițiile alin. (1), precum și dispozițiile bugetare privind repartizarea/retragerea creditelor bugetare vor fi semnate de ordonatorii principali de credite ai ministerelor reorganizate, conform specimenelor de semnături și, respectiv, amprentelor ștampilelor, în situația în care s-a optat pentru aplicarea acestora, ale ordonatorilor principali de credite ai ministerelor/instituțiilor existente înainte sau după intrarea în vigoare a prevederilor prezentei ordonanțe de urgență, transmise în acest scop Ministerului Finanțelor.(3) În limita creditelor bugetare deschise în condițiile alin. (2) se efectuează plăți de către conducătorul compartimentului financiar-contabil/persoana responsabilă cu efectuarea plății din cadrul ministerelor/instituțiilor existente înainte de data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.(4) După intrarea în vigoare a Legii bugetului de stat pe anul 2025 și până la aprobarea protocoalelor de predare-preluare prevăzute la art. 8 alin. (2), finanțarea cheltuielilor ministerelor/instituțiilor reorganizate se asigură din bugetele noilor ordonatori principali de credite, în condițiile alin. (2) și (3).(5) În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a Legii bugetului de stat pe anul 2025, ministerele reorganizate prevăzute la alin. (1) preiau, pe bază de protocol de predare-preluare, execuția bugetară pe anul 2025 până la data semnării protocolului, numărul de posturi, personalul preluat, structurile de personal preluate și drepturile salariale aferente, precum și patrimoniul. Predarea-preluarea patrimoniului se efectuează pe baza situațiilor financiare întocmite potrivit art. 28 alin. (1^1) din Legea contabilității nr. 82/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare.(6) Modificările în execuția bugetului de stat pe anul 2025 se efectuează pe baza instrucțiunilor elaborate de Ministerul Finanțelor, la solicitarea ordonatorilor principali de credite. (7) Pentru efectuarea modificărilor prevăzute la alin. (6) se autorizează Ministerul Finanțelor să modifice limitele lunare de cheltuieli aprobate ordonatorilor principali de credite implicați în temeiul art. I din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 34/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare. + Articolul 12Desființarea ministerelor prevăzută de prezenta ordonanță de urgență își produce efectele la data intrării în vigoare a actelor normative care reglementează organizarea și funcționarea ministerelor/instituțiilor publice reorganizate, care se subrogă în drepturile și obligațiile celor desființate. + Articolul 13În cuprinsul actelor normative în vigoare, următoarele denumiri și sintagme se înlocuiesc după cum urmează:a) „Ministerul Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse“ cu „Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale“;b) „Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării“ cu „Autoritatea Națională pentru Cercetare“ în cazul prevederilor care reglementează activitatea legată de domeniul cercetării și cu „Ministerul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului“ în cazul prevederilor care reglementează activitatea legată de domeniul digitalizării și inovării.
PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
Viceprim-ministru,
Marian Neacșu,
Viceprim-ministru, ministrul finanțelor,
Tánczos Barna
p. Secretarul general al Guvernului,
Mihnea-Claudiu Drumea
Ministrul muncii, familiei, tineretului și solidarității sociale,
Simona Bucura-Oprescu
Ministrul economiei, digitalizării, antreprenoriatului și turismului,
Bogdan-Gruia Ivan
Ministrul educației și cercetării,
Daniel-Ovidiu David
Președintele Agenției Naționale pentru Sport,
Elisabeta LipăBucurești, 23 decembrie 2024.Nr. 153.-----
EMITENT |
Având în vedere Hotărârea Parlamentului României nr. 33/2024 pentru acordarea încrederii Guvernului,luând în considerare necesitatea stabilirii măsurilor care să permită îndeplinirea, în cel mai scurt timp, în noua structură, a activității Guvernului și a ministerelor,reținându-se că, în cazul în care nu sunt acceptate măsurile propuse, nu se pot garanta punerea în aplicare a Programului de guvernare votat de Parlament și îndeplinirea principalului rol al Guvernului de a realiza politica internă și externă a țării și de a exercita conducerea generală a administrației publice, cu urmări directe asupra cetățenilor, elemente care vizează interesul public și constituie situații de urgență și extraordinare, în temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată,Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență. + Articolul 1(1) La data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, Ministerul Muncii și Solidarității Sociale se reorganizează prin fuziune prin absorbție cu Ministerul Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse, care se desființează.(2) Ca urmare a reorganizării prin fuziune prin absorbție conform alin. (1), Ministerul Muncii și Solidarității Sociale își schimbă denumirea în Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale.(3) Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale preia de la Ministerul Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse toate activitățile, personalul, posturile și patrimoniul aferente domeniului familiei și tineretului, în condițiile legii.(4) Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale preia de la Ministerul Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse pachetul de acțiuni deținut de stat la Societatea „Biroul de Turism pentru Tineret (B.T.T.)“ - S.A. București, conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 22/2022 privind organizarea și funcționarea Ministerului Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse, cu modificările și completările ulterioare.(5) Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale exercită toate drepturile și își asumă toate obligațiile ce decurg din calitatea de acționar, în numele statului, la Societatea „Biroul de Turism pentru Tineret (B.T.T.)“ - S.A. București, în condițiile legii.(6) Exercitarea dreptului de proprietate privată a statului asupra acțiunilor prevăzute la alin. (4) se supune dispozițiilor art. 362 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare, care rămân aplicabile.(7) Reprezentanții statului în adunarea generală a acționarilor la operatorul economic prevăzut la alin. (4) sunt numiți și revocați prin ordin al ministrului muncii, familiei, tineretului și solidarității sociale.(8) Se autorizează Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale să mandateze, prin ordin, reprezentanții săi în adunarea generală a acționarilor la operatorul economic prevăzut la alin. (4) pentru aprobarea modificării actelor constitutive ale acestuia, în conformitate cu prevederile prezentei ordonanțe de urgență, și pentru efectuarea formalităților de publicitate și înregistrare prevăzute de lege.(9) Procedurile în curs de desfășurare se continuă de către Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale, cu menținerea valabilității actelor și procedurilor îndeplinite până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.(10) Finanțarea cheltuielilor legate de aplicarea de către Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale a prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 111/2016, cu modificările și completările ulterioare, la Societatea „Biroul de Turism pentru Tineret (B.T.T.)“ - S.A. București se asigură din bugetul aferent activității de privatizare al ministerului.(11) În litigiile aflate pe rolul instanțelor judecătorești sau arbitrale naționale, în care statul este chemat în judecată în calitate de acționar la operatorul economic prevăzut la alin. (4), interesele statului vor fi reprezentate, în condițiile legii, de către Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale. + Articolul 2La data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Copilului și Adopție trece din subordinea Ministerului Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse în subordinea Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale. (la 31-01-2025, sintagma: Autoritatea pentru Protecția Drepturilor Copilului și Adopție a fost înlocuită de RECTIFICAREA nr. 153 din 23 decembrie 2024, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 92 din 31 ianuarie 2025 ) + Articolul 3(1) La data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, Agenția Națională pentru Egalitate de Șanse între Femei și Bărbați trece din subordinea Ministerului Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse în subordinea Guvernului și în coordonarea prim-ministrului, prin Cancelaria Prim-Ministrului.(2) Agenția Națională pentru Egalitate de Șanse între Femei și Bărbați se finanțează de la bugetul de stat, prin bugetul Secretariatului General al Guvernului.(3) La data prevăzută la alin. (1), casele de cultură studențești, respectiv Complexul Cultural Sportiv Studențesc „Tei“ din București, trec din subordinea Ministerului Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse în subordinea Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale. + Articolul 4(1) Direcțiile județene pentru familie și tineret, respectiv Direcția pentru Familie și Tineret a Municipiului București, servicii publice deconcentrate, cu personalitate juridică, trec din subordinea Ministerului Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse în subordinea Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale.(2) Organizarea și funcționarea, numărul de posturi și atribuțiile direcțiilor județene pentru familie și tineret, respectiv Direcției pentru Familie și Tineret a Municipiului București se reglementează prin hotărâre a Guvernului.(3) Agenția Națională pentru Sport și respectiv Ministerul Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse predau Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale activitățile, personalul, posturile și patrimoniul aferente domeniului familiei și tineretului, prin protocol. + Articolul 5La data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării se reorganizează prin divizare totală și își încetează activitatea, prin împărțirea întregului său patrimoniu, personal și a activității după cum urmează:a) patrimoniul, personalul, posturile și activitățile aferente domeniului cercetare se preiau de către Ministerul Educației și Cercetării pentru Autoritatea Națională pentru Cercetare;b) patrimoniul, personalul, posturile și activitățile aferente domeniilor digitalizare, inovare și comunicații se preiau de către Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului. + Articolul 6(1) Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului își schimbă denumirea în Ministerul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului.(2) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, Ministerul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului preia de la Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării și exercită:a) atribuțiile de instituție publică implicată în domeniul privatizării și atribuțiile privind atragerea de investiții în economie, la societățile naționale, companiile naționale și celelalte societăți aflate sub autoritatea, în subordinea sau în coordonarea acestuia, după caz;b) atribuțiile privind exercitarea calității de acționar al statului la operatorii economici prevăzuți la lit. a), precum și cele referitoare la monitorizarea postprivatizare a îndeplinirii clauzelor din contractele de vânzare-cumpărare de acțiuni încheiate în cadrul proceselor de privatizare a acestor operatori economici;c) orice alte atribuții exercitate de acest minister, stabilite potrivit actelor normative în vigoare, acordurilor internaționale sau altor acte încheiate potrivit dispozițiilor legale aplicabile și corespunzătoare activităților preluate.(3) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, Ministerul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului exercită drepturile și îndeplinește obligațiile ce decurg din calitatea de acționar al statului român la operatorii economici prevăzuți la alin. (2) lit. a). Reprezentanții statului în adunările generale ale acționarilor la operatorii economici prevăzuți la alin. (2) lit. a) sunt numiți și revocați prin ordin al ministrului economiei, digitalizării, antreprenoriatului și turismului.(4) Se autorizează Ministerul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului să mandateze, prin ordin al ministrului economiei, digitalizării, antreprenoriatului și turismului, reprezentanții săi în adunările generale ale acționarilor la operatorii economici prevăzuți la alin. (2) lit. a) pentru aprobarea modificării actelor constitutive ale acestora, în conformitate cu prevederile prezentei ordonanțe de urgență, și pentru efectuarea formalităților de publicitate și înregistrare prevăzute de lege.(5) Procedurile în curs de desfășurare se continuă de către Ministerul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului, cu menținerea valabilității actelor și procedurilor îndeplinite până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.(6) Finanțarea cheltuielilor legate de aplicarea de către Ministerul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului a prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 109/2011, cu modificările și completările ulterioare, la societățile din domeniu, se asigură din bugetul aferent activității de privatizare al ministerului.(7) Ministerului Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului preia în mod corespunzător personalul-suport, a cărui încadrare se realizează cu respectarea dispozițiilor art. 10 alin. (3). + Articolul 7(1) Ministerul Educației își schimbă denumirea în Ministerul Educației și Cercetării.(2) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, se înființează Autoritatea Națională pentru Cercetare, organ de specialitate al administrației publice centrale, finanțată de la bugetul de stat, cu personalitate juridică, în subordinea Ministerului Educației și Cercetării. (3) Autoritatea Națională pentru Cercetare preia de la Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării și exercită:a) atribuțiile de autoritate de stat în domeniul cercetării și inovării și de monitorizare și evaluare a institutelor și unităților de cercetare, dezvoltare și inovare, în conformitate cu legislația în vigoare;b) atribuțiile privind dezvoltarea instituțională a institutelor și unităților de cercetare aflate în subordine, coordonare și sub autoritate;c) atribuțiile privind stimularea, în rândul operatorilor economici și în economie în general, a creșterii investiției private pentru dezvoltarea activităților de cercetare științifică, dezvoltare tehnologică și inovare, precum și a transferului tehnologic și de valorificare a rezultatelor de cercetare, prin absorbția și difuzia acestora;d) atribuții privind asigurarea, atragerea, utilizarea, monitorizarea și evaluarea asistenței tehnice și privind consultanța internă și internațională pentru domeniul său specific de competență;e) orice alte atribuții exercitate de acest minister, stabilite potrivit actelor normative în vigoare, acordurilor internaționale sau altor acte încheiate potrivit dispozițiilor legale aplicabile și corespunzătoare activităților preluate.(4) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, Ministerul Educației și Cercetării, prin Autoritatea Națională pentru Cercetare, exercită drepturile și îndeplinește obligațiile ce decurg din acordurile internaționale și alte acte cu referire la componenta de cercetare, dezvoltare, inovare. (5) În termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, Ministerul Educației și Cercetării inițiază hotărârea de Guvern privind organizarea și funcționarea Autorității Naționale pentru Cercetare. + Articolul 8(1) Autoritatea pentru Digitalizarea României trece din subordinea Ministerului Cercetării, Inovării și Digitalizării în subordinea Ministerul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului.(2) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, Ministerul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului, prin Autoritatea pentru Digitalizarea României, exercită următoarele atribuții:a) promovarea cadrului de competențe digitale pentru cetățenii români și de a asigura tuturor entităților furnizoare de servicii publice identitatea digitală prin aplicația ROeID, ce este componentă a platformei unice pentru serviciile digitale din România și reprezintă sistemul național de identificare electronică și de autentificare unică, notificat la nivelul Comisiei Europene;b) asigurarea suportului pentru ca instituțiile publice, organele de specialitate ale administrației publice centrale și locale, precum și persoanele juridice de drept privat care, potrivit legii, au obținut statut de utilitate publică sau sunt autorizate să presteze un serviciu public, în regim de putere publică, să se interconecteze în mod obligatoriu cu Platforma națională de interoperabilitate și cu punctul de contact unic care este platformă unică privind înființarea unui portal digital unic;c) asigurarea suportului pentru ca instituțiile publice, organele de specialitate ale administrației publice centrale ce sunt autorizate să presteze un serviciu public, în regim de putere publică, să utilizeze și migreze în mod obligatoriu sistemele informatice proprii în tehnologii de cloud. + Articolul 9(1) Atribuțiile viceprim-miniștrilor, prevăzuți în Hotărârea Parlamentului României nr. 33/2024 pentru acordarea încrederii Guvernului, se stabilesc prin decizie a prim-ministrului.(2) Viceprim-ministrul fără portofoliu coordonează instituțiile publice și structurile din cadrul aparatului de lucru al Guvernului, precum și Regia Autonomă „Administrația Patrimoniului Protocolului de Stat“.(3) Viceprim-ministrul fără portofoliu avizează toate proiectele de acte normative care au impact bugetar.(4) Cheltuielile necesare desfășurării activității viceprim-ministrului fără portofoliu și a cabinetului acestuia se asigură de la bugetul de stat, prin bugetul Secretariatului General al Guvernului.(5) Cheltuielile necesare desfășurării activității aparatului propriu de lucru al viceprim-miniștrilor cu portofoliu se asigură de la bugetul de stat, prin bugetul Secretariatului General al Guvernului, cu excepția indemnizației viceprim-miniștrilor și a cheltuielilor necesare desfășurării activității cabinetelor acestora, organizate potrivit prevederilor art. 544 alin. (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019, cu modificările și completările ulterioare, care se asigură în cadrul ministerelor pe care le conduc. + Articolul 10(1) În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, ministerele reorganizate potrivit prezentei ordonanțe de urgență propun Guvernului spre adoptare proiectele actelor normative pentru reglementarea măsurilor privind organizarea și funcționarea lor.(2) Ministerele care preiau, pe bază de protocol de predare-primire, activități de la alte ministere, autorități, instituții ori alte structuri publice se subrogă în toate drepturile, obligațiile, contractele, deciziile de finanțare, ordinele de finanțare, acordurile și litigiile instituției, structurii sau activității preluate, inclusiv prin preluarea tuturor bunurilor mobile și imobile aflate în administrarea sau, după caz, în proprietatea acestora.(3) Încadrarea personalului preluat potrivit alin. (2) se realizează cu respectarea procedurii și regimului juridic aplicabil fiecărei categorii de personal și cu menținerea drepturilor salariale avute la data preluării. + Articolul 11(1) În anul 2025, până la intrarea în vigoare a Legii bugetului de stat pe anul 2025, finanțarea cheltuielilor ministerelor reorganizate se asigură în condițiile art. 37 alin. (1) din Legea nr. 500/2002 privind finanțele publice, cu modificările și completările ulterioare, din bugetele ordonatorilor principali de credite existenți înainte de intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, din structura cărora acestea s-au reorganizat, sau din proiectele de buget ale noilor ordonatori principali de credite, după caz.(2) Cererile pentru deschiderea de credite bugetare aferente cheltuielilor efectuate în condițiile alin. (1), precum și dispozițiile bugetare privind repartizarea/retragerea creditelor bugetare vor fi semnate de ordonatorii principali de credite ai ministerelor reorganizate, conform specimenelor de semnături și, respectiv, amprentelor ștampilelor, în situația în care s-a optat pentru aplicarea acestora, ale ordonatorilor principali de credite ai ministerelor/instituțiilor existente înainte sau după intrarea în vigoare a prevederilor prezentei ordonanțe de urgență, transmise în acest scop Ministerului Finanțelor.(3) În limita creditelor bugetare deschise în condițiile alin. (2) se efectuează plăți de către conducătorul compartimentului financiar-contabil/persoana responsabilă cu efectuarea plății din cadrul ministerelor/instituțiilor existente înainte de data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență.(4) După intrarea în vigoare a Legii bugetului de stat pe anul 2025 și până la aprobarea protocoalelor de predare-preluare prevăzute la art. 8 alin. (2), finanțarea cheltuielilor ministerelor/instituțiilor reorganizate se asigură din bugetele noilor ordonatori principali de credite, în condițiile alin. (2) și (3).(5) În termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a Legii bugetului de stat pe anul 2025, ministerele reorganizate prevăzute la alin. (1) preiau, pe bază de protocol de predare-preluare, execuția bugetară pe anul 2025 până la data semnării protocolului, numărul de posturi, personalul preluat, structurile de personal preluate și drepturile salariale aferente, precum și patrimoniul. Predarea-preluarea patrimoniului se efectuează pe baza situațiilor financiare întocmite potrivit art. 28 alin. (1^1) din Legea contabilității nr. 82/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare.(6) Modificările în execuția bugetului de stat pe anul 2025 se efectuează pe baza instrucțiunilor elaborate de Ministerul Finanțelor, la solicitarea ordonatorilor principali de credite. (7) Pentru efectuarea modificărilor prevăzute la alin. (6) se autorizează Ministerul Finanțelor să modifice limitele lunare de cheltuieli aprobate ordonatorilor principali de credite implicați în temeiul art. I din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 34/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, cu modificările și completările ulterioare. + Articolul 12Desființarea ministerelor prevăzută de prezenta ordonanță de urgență își produce efectele la data intrării în vigoare a actelor normative care reglementează organizarea și funcționarea ministerelor/instituțiilor publice reorganizate, care se subrogă în drepturile și obligațiile celor desființate. + Articolul 13În cuprinsul actelor normative în vigoare, următoarele denumiri și sintagme se înlocuiesc după cum urmează:a) „Ministerul Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse“ cu „Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale“;b) „Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării“ cu „Autoritatea Națională pentru Cercetare“ în cazul prevederilor care reglementează activitatea legată de domeniul cercetării și cu „Ministerul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului“ în cazul prevederilor care reglementează activitatea legată de domeniul digitalizării și inovării.
PRIM-MINISTRU
ION-MARCEL CIOLACU
Contrasemnează:
Viceprim-ministru,
Marian Neacșu,
Viceprim-ministru, ministrul finanțelor,
Tánczos Barna
p. Secretarul general al Guvernului,
Mihnea-Claudiu Drumea
Ministrul muncii, familiei, tineretului și solidarității sociale,
Simona Bucura-Oprescu
Ministrul economiei, digitalizării, antreprenoriatului și turismului,
Bogdan-Gruia Ivan
Ministrul educației și cercetării,
Daniel-Ovidiu David
Președintele Agenției Naționale pentru Sport,
Elisabeta LipăBucurești, 23 decembrie 2024.Nr. 153.-----